Рішення
від 25.04.2024 по справі 440/1980/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/1980/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бойка С.С., розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом адвоката Фєдосєєва Дмитра Олександровича до Виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області в особі Відділу центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Чутівської селищної ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

В С Т А Н О В И В:

Адвокат Фєдосєєв Дмитро Олександрович звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області в особі Відділу центру надання адмін. послуг виконавчого комітету Чутівської селищної ради в якому просить:

- визнати протиправною відмову відповідача у наданні копії реєстраційної справи по проведенню реєстраційної дії щодо реєстрації права оренди земельної ділянки площею 20 га, кадастровий номер 5320686800:00:004:0096 (номер запису про інше речове право 53231753) - за адвокатським запитом від 29.01.2024, яка виражена у листі Виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області від 30.01.2024 за вих. №02.1-14/216;

- зобов`язати Виконавчий комітет Чутівської селищної ради Полтавської області повторно розглянути адвокатський запит адвоката Фєдосєєва Дмитра Олександровича від 29.01.2024 - з урахуванням висновків суду у даній справі.

В обгрунтування позовної заяви позивач вказував, що відповідач протиправно не надав копії реєстраційної справи по проведенню реєстраційної дії щодо реєстрації права оренди земельної ділянки площею 20 га, на адвокатський запит, поданий в інтересах клієнта, відповідно до договору про надання правової допромоги.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26.01.2024 відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач позов не визнав. У відзиві на позов зазначив, що інформація про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, що міститься у Державному реєстрі прав є відкритою, загальнодоступною та платною, крім випадків, передбачених Законом ( ч.1 ст. 32 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01 липня 2004 року №1952). Витребування (вилучення) реєстраційних справ або документів із них здійснюється виключно за судовим рішенням ( ст. 17 Закону). Надання копій документів із реєстраційної справи на запит адвоката законодавством не передбачено.

Справа розглядається у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження на підставі частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

29.01.2024 між клієнтом Градизькою селищною радаю Кременчуцького району Полтавської області та адвокатом Фєдосєєвим Дмитром Олександровичем укладено договір про надання правової допомоги №04-24.

За умовами договору п.п. 1.2.1 адвокат зобов`язується підготувати та направити адвокатський запит до виконавчого комітету Чутівської селищної ради про надання копії реєстраційної справи по проведенню реєстраційної дії щодо реєстрації права оренди земельної ділянки площею 20 га, кадастровий номер 5320686800:00:004:0096 (номер запису про інше речове право 53231753).

29.01.2024 адвокатом Фєдосєєвим Дмитром Олександровичем в інтересах Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області до Відділу Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Чутівської селищної ради направлено адвокатський запит із проханням надати копію реєстраційної справи по проведенню реєстраційної дії щодо реєстрації права оренди земельної ділянки площею 20 га, кадастровий номер 5320686800:00:004:0096 (номер запису про інше речове право 53231753).

На зазначений запит Виконавчим комітетом Чутівської селищної ради Полтавської області надано відповідь від 30.01.2021 №02.1-14/216, в якій відмовлено у наданні копії запитуваних документів із посиланням на ч.6 ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", оскільки відсутнє рішення про витребування (вилучення0 документів із матеріалів реєстраційної справи. Надання копій документів із реєстраційної справи на запит адвоката законодавством не передбачено.

Вважаючи відмову відповідача від 30.01.2024 протиправною, такою, що порушує його професійні права , адвокат Фєдосєєв Дмитро Олександрович звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Спірні правовідносини виникли з приводу відмови в наданні копії реєстраційної справи по проведенню реєстраційної дії щодо реєстрації права оренди земельної ділянки площею 20 га, кадастровий номер 5320686800:00:004:0096 (номер запису про інше речове право 53231753) на адвокатський запит.

Частиною першою статті 5 Закону України "Про інформацію" передбачено, що кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

Приписами частини першої та другої статті 24 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" (далі - Закон № 5076-VI) установлено, що адвокатський запит - письмове звернення адвоката до органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, громадських об`єднань про надання інформації, копій документів, необхідних адвокату для надання правової допомоги клієнту.

До адвокатського запиту додаються посвідчені адвокатом копії свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, ордера або доручення органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги. Вимагати від адвоката подання разом з адвокатським запитом інших документів забороняється.

Адвокатський запит не може стосуватися надання консультацій і роз`яснень положень законодавства.

Орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи, керівники підприємств, установ, організацій, громадських об`єднань, яким направлено адвокатський запит, зобов`язані не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту надати адвокату відповідну інформацію, копії документів, крім інформації з обмеженим доступом і копій документів, в яких міститься інформація з обмеженим доступом.

У разі якщо адвокатський запит стосується надання значного обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, строк розгляду адвокатського запиту може бути продовжено до двадцяти робочих днів з обґрунтуванням причин такого продовження, про що адвокату письмово повідомляється не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання адвокатського запиту.

У разі якщо задоволення адвокатського запиту передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як десять сторінок, адвокат зобов`язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк. Розмір таких витрат не може перевищувати граничні норми витрат на копіювання та друк, встановлені Кабінетом Міністрів України відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Статтею 1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (далі - Закон № 2939-VI) визначено, що публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Згідно із пунктом 2 частини першої статті 5 указаного Закону доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію.

Приписами частин першої, другої, четвертої та восьмої статті 6 Закону № 2939-VI встановлено, що інформацією з обмеженим доступом є: 1) конфіденційна інформація; 2) таємна інформація; 3) службова інформація.

Обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог: 1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя; 2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам; 3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

Інформація з обмеженим доступом має надаватися розпорядником інформації, якщо немає законних підстав для обмеження у доступі до такої інформації, які існували раніше.

Обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.

Згідно із статтею 7 Закону № 2939-VI конфіденційна інформація - інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб`єктів владних повноважень, та яка може поширюватися у визначеному ними порядку за їхнім бажанням відповідно до передбачених ними умов. Не може бути віднесена до конфіденційної інформація, зазначена в частині першій і другій статті 13 цього Закону. Розпорядники інформації, визначені частиною першою статті 13 цього Закону, які володіють конфіденційною інформацією, можуть поширювати її лише за згодою осіб, які обмежили доступ до інформації, а за відсутності такої згоди - лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Відповідно до пункту 6 частини першої статті 14 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані: надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.

Відповідно до частин першої - п`ятої статті 19 указаного Закону визначено, що запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.

Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.

Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача.

Письмовий запит подається в довільній формі.

Запит на інформацію має містити: 1) ім`я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв`язку, якщо такий є; 2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо; 3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.

Згідно із частинами першою та четвертою статті 20 Закону № 2939-VI розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

Частиною першою статті 22 Закону № 2939-VI передбачено, що розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.

Як зазначено судом вище, відмовляючи в наданні запитуваної інформації на адвокатські запити, відповідач вказав що надання копій документів із реєстраційної справи на запит адвоката законодавством не передбачено.

У свою чергу, як випливає із підпункту 1.2 договору про надання правової допомоги , адвокат відповідно до узгодженого Сторонами доручення надає Клієнту наступну правову допомогу: підготовка та направлення адвокатського запиту до виконавчого комітету Чутівської селищної ради про надання копії реєстраційної справи по проведенню реєстраційної дії щодо реєстрації права оренди земельної ділянки площею 20 га, кадастровий номер 5320686800:00:004:0096 (номер запису про інше речове право 53231753).

При цьому, до адвокатського запиту додано, ордер про надання правничої допомоги, свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про протиправність відмови відповідача в наданні запитуваної інформації на адвокатський запит.

Щодо доводів відповідача про те, що витребування (вилучення) реєстраційних справ або документів із них здійснюється виключно за судовим рішенням, суд зазначає наступне.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01 липня 2004 року № 1952-IV (далі - Закону № 1952).

Відповідно до ст. 17 Закону № 1952 реєстраційна справа формується у паперовій та електронній формі після відкриття розділу на об`єкт нерухомого майна у Державному реєстрі прав та внесення до нього відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження та зберігається протягом всього часу існування об`єкта.

Реєстраційна справа включає заяви на проведення реєстраційних дій, документи, на підставі яких проведено реєстраційні дії, документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, а також відомості з реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратором шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав, запити державного реєстратора та документи, отримані із паперових носіїв інформації, що містять відомості про зареєстровані речові права до 1 січня 2013 року.

Реєстраційна справа ведеться в електронній формі та формується автоматично за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав, до якої за результатом проведення кожної реєстраційної дії щодо об`єкта нерухомого майна автоматично включаються заяви, сформовані або подані в електронній формі, електронні копії документів, на підставі яких проведено реєстраційні дії, поданих у паперовій формі, документи, на підставі яких проведено реєстраційні дії, подані в електронній формі, документи в електронній формі, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, а також відомості реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратором в електронній формі шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав, електронні копії запитів державного реєстратора в паперовій формі та документів, отриманих із паперових носіїв інформації, що містять відомості про зареєстровані речові права до 1 січня 2013 року.

Документи, подані заявником для проведення реєстраційних дій в паперовій формі, підлягають поверненню такому заявнику. Заява, подана в паперовій формі, документ про сплату адміністративного збору, запити державного реєстратора в паперовій формі та документи, отримані із паперових носіїв інформації, що містять відомості про зареєстровані речові права до 1 січня 2013 року, за результатом проведення реєстраційних дій заявнику не повертаються та зберігаються державним реєстратором, яким проведено реєстраційну дію, протягом трьох років.

Порядок формування та зберігання реєстраційних справ визначається Міністерством юстиції України.

Витребування (вилучення) реєстраційних справ або документів із них здійснюється виключно за судовим рішенням.

Частиною 3 статті 32 Закону № 1952 визначено, що для посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, судів, органів Національної поліції, органів прокуратури, органів Служби безпеки України, Національного банку України, Національного антикорупційного бюро України, Національного агентства з питань запобігання корупції, приватних виконавців, адвокатів, нотаріусів інформація з Державного реєстру прав у зв`язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом, надається за суб`єктом права чи за об`єктом нерухомого майна в електронній формі шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру прав, за умови ідентифікації відповідної посадової особи за допомогою електронного цифрового підпису. Порядок доступу до Державного реєстру прав визначається Кабінетом Міністрів України, крім випадків, передбачених цим Законом.

Процедура функціонування Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав), його невід`ємної архівної складової частини та наповнення Державного реєстру прав відомостями про речові права на нерухоме майно, обтяження таких прав затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1141 "Порядок ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" (далі - Порядок № 1141).

Відомості з Реєстру формуються у формі інформації про, зокрема документи реєстраційної справи, яка містить відомості про всі документи, що містяться у відповідній реєстраційній справі в електронній формі, та надається для ознайомлення у формі переліку таких документів.

Після ознайомлення з відповідним переліком документів особа може отримати з Реєстру відповідний документ реєстраційної справи в електронній формі (п. 56, 59 Порядку № 1141).

З огляду на наведене, суд погоджується з доводами відповідача про заборону витребування (вилучення) реєстраційних справ або документів з них без відповідного судового рішення в силу вимог ч. 6 ст. 17 Закону № 1952.

Проте, позивач у своєму запиті від 29.01.2024 не просив про витребування чи вилучення реєстраційної справи з Реєстру, а просив надати йому копію реєстраційної справи, що є правом позивача відповідно до Порядку № 1141.

Також суд бере до уваги, що відповідач не надав суду належних та допустимих доказів на підтвердження обставин щодо неможливості надання відповідних документів реєстраційної справи запитуваної позивачем.

Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем законність оскаржуваної відмови не доведена, а його доводи суд відхиляє з вищенаведених мотивів.

Таким чином адміністративний позов підлягає задоволенню.

Позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн.

Таким чином, при задоволенні позову позивача суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1211,20 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов адвоката Фєдосєєва Дмитра Олександровича (рнокпп3230413313, вул. Небесної Сотні, б.24/37, м. Кременчук, Полтавська область) до виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області в особі відділу Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Чутівської селищної ради (пл. Перемоги, 4, смт. Чутове, Полтавський район, Полтавська область, код ЄРДПОУ 44054741) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними дії виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області в особі відділу Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Чутівської селищної ради, які полягають у відмові у наданні копії реєстраційної справи по проведенню реєстраційної дії щодо реєстрації права оренди земельної ділянки площею 20 га, кадастровий номер 5320686800:00:004:0096 (номер запису про інше речове право 53231753) за адвокатським запитом від 29.01.2024.

Зобов`язати Виконавчий комітет Чутівської селищної ради Полтавської області в особі відділу Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Чутівської селищної ради повторно розглянути адвокатський запит адвоката Фєдосєєва Дмитра Олександровича від 29.01.2024, з урахуванням висновків суду у цій справі.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1211,20 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Бойко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118659266
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —440/1980/24

Постанова від 18.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Рішення від 25.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні