Рішення
від 26.04.2024 по справі 520/4498/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 квітня 2024 р. № 520/4498/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" до Головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування рішень, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.09.2023 №43491, від 07.11.2023 №53828, від 19.12.2023 №60810 про відповідність платника податку на додану вартість п.8 Критеріїв ризиковості платника податку; зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" (податковий номер платника податку 41793487) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані рішення відповідача є протиправними та такими, що прийняті всупереч нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини, порушують права платника податку на додану вартість, а тому підлягають скасуванню.

Ухвалою суду від 27.02.2024 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 257 Кодексу адміністративного судочинства України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, яке міститься в матеріалах справи.

Представником Головного управління ДПС у Харківській області 07.03.2024 через підсистему "Електронний суд" до канцелярії суду подано відзив на позов, в якому зазначено, що підставою прийняття оскаржуваних рішень слугувала наступна податкова інформація: ТОВ «Роял сервіс компані» мало взаємовідносини з контрагентами, які мають ознаки ризиковості. Отже, у податкового органу виник сумнів щодо господарської діяльності ТОВ «Роял сервіс компані», аналіз діяльності позивача свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності з ПДВ та втрат бюджету, проходження схемного кредиту - суб`єктів господарювання, які при здійсненні фінансово-господарських операцій здійснюють підміну позицій товарних груп та задіяні в схемах формування ризикового податкового кредиту з ПДВ для реального сектору економіки.

Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

З позовної заяви вбачається, що ТОВ «РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ» (далі - позивач) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі (дата запису: 08.12.2017, номер запису: 14801020000075300, індивідуальний податковий номер 417934820345, дата реєстрації платником ПДВ 01.01.2018, юридична адреса: 61153, Харківська обл., м. Харків, Московський район, пр-т Ювілейний, буд. 44-А, кв. (офіс) 209, фактична адреса товариства - 61153, Харківська обл., м. Харків, Московський район, пр-т Ювілейний, буд. 44-А, кв. (офіс) 209.

Основними видами діяльності ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" (код ЄДРПОУ 41793487) є Інші види діяльності з прибирання (КВЕД 81.29), а також код КВЕД 81.22 Інша діяльність із прибирання будинків і промислових об`єктів, код КВЕД 81.21.Загальне прибирання будинків.

Підприємство спеціалізується на професійному прибиранні приміщень, що передбачає використання професійного обладнання (миючої техніки та чистячих та миючих засобів), спеціально навченому персоналу. На підприємстві згідно штатного розпису, який додано до позовної заяви, на постійній основі обліковується 12 дванадцять працівників.

ТОВ «РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ» для надання високоякісних послуг замовникам використовує професійну підлогомийну техніку та інвентар.

Згідно умов договорів з замовниками прибиральна техніка, інвентар, миючі засоби зберігаються на об`єктах замовників.

Так, згідно пп.2.3.4 п.2.3 договору №12-21ОК від 01.12.2021 між виконавцем ТОВ «РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ» та замовником ТОВ «ОМЕГА» (ЄДРПОУ 30982361), «Замовник зобов`язується забезпечити виконавця приміщенням для зберігання інвентаря, обладнання та хімічних засобів, необхідних для прибирання приміщень замовника».

Так згідно пп.3.1.1 п.3 договору №30/11 ВММ від 01.12.2022 між виконавцем ТОВ «РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ» та замовником ТОВ «ФУДКОМ» (ЄДРПОУ 40982829), «Замовник зобов`язується надати виконавцю приміщення для зберігання інвентаря, витратних матеріалів, прибиральної техніки». Витратні матеріали доставляються безпосередньо за адресами об`єктів замовника, (документально підтверджується даними ТТН на доставку та даними , зазначеними у виданих податкових накладних, зареєстрованих у ЄРПН, де вказано адреси кожного об`єкту прибирання).

Ремонт та обслуговування техніки здійснюється підприємствами контрагентами, що спеціалізуються в даній сфері діяльності: (ТОВ «КБС ГРУПП», ЄДРПОУ 37249417, ТОВ "Чистий світ-трейд"). Для перевезення техніки та комплектуючих, миючих засобів ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" укладено низку договорів з перевізниками (ТОВ «НОВА ПОШТА», ЄДРПОУ 31316718). Для перевезення персоналу та інвентарю використовується орендований ТЗ мікроавтобус марки Оpel Vivaro.

Згідно договорів поставки миючі та чистячі засоби доставляються переважно постачальниками за адресами замовників.

Основні замовники: ТОВ "ОМЕГА" (ЄДРПОУ 30982361), Товариство з обмеженою відповідальністю "ФУДКОМ" (ЄДРПОУ 40982829).

Основні постачальники на регулярній основі: Товариство з обмеженою відповідальністю "ІРС Україна" (ЄДРПОУ 36273344) постачає запчастини до підлогомийних машин, Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРОМТЯГА» (ЄДРПОУ 40095873) постачає акб для підлогомийних машин, ТОВ "Аккутрєйд Україна" (ЄДРПОУ 37832980) постачає акб для підлогомийних машин, Товариство з обмеженою відповідальністю "А.Т.Р. ГРУП" (ЄДРПОУ 37387517) постачає миючі засоби, Товариство з обмеженою відповідальністю "КБС ГРУПП" (ЄДРПОУ 37249417) постачає підлогомийні машини та запчастини до них, Товариство з обмеженою відповідальністю "Меріда-Україна" (ЄДРПОУ 31510809) постачає обладнання, інвентар та миючі, засоби, Приватне акціонерне товариство "КИЇВСТАР" (ЄДРПОУ 21673832), послуги зв`язку, Приватне підприємство "ФІРМА "СОЛЯРІС" (ЄДРПОУ 21195769) постачає інвентар, обладнання, миючі засоби, Товариство з обмеженою відповідальністю "Чистий світ-трейд" (ЄДРПОУ 37738933) постачає запчастини до обладнання та здійснює ремонт обладнання та підлогомийних машин, Товариство з обмеженою відповідальністю "ОККО-БІЗНЕС ПАРТНЕР" (ЄДРПОУ 37693620) постачає ПММ для техніки та автомобіля, та ін.

Судом встановлено, що даний вид діяльності ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" здійснюється з січня 2018 року та при реєстрації податкових накладних протягом усього періоду здійснення основної діяльності не виникало питань стосовно реєстрації податкових накладних при поставці (продажу) робіт отримувачам (покупцям) за кодом ДКПП 81.29 та 81.22. 7.

Відповідачем були прийняті рішення, згідно з якими комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, ТОВ «РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ» визнано таким, що відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника податків:

- рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.09.2023 №43491.

- рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 07.11.2023 №53828.

- рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 19.12.2023 №60810.

Щодо Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.09.2023 №43491 судом встановлено, що підставою для прийняття вказаного рішення відповідачем зазначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, «у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності» а саме: « 03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутні придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів, тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності. « 13- придбання товарів (послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку».

ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" 13 вересня 2023р. отримало вказане рішення через електронний кабінет платника податків.

У вищезазначеному рішенні комісії вказано, що інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме перелік товарів згідно УКТЗЕД придбаних товару ТОВ «РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ» у своїх контрагентів.

Підприємство в свою чергу надало до податкового органу заяву №1/10- від 27.10.2023 про виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку та всю необхідну інформацію на підтвердження невідповідності критеріям ризиковості.

Згідно інформації, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" придбало товар у ТОВ «БАЯТЕК» (код ЄДРПОУ 45152600). Згідно наданої інформації комісія визнала «ризиковою» операцію з придбання клінінговою компанією позивача наступного товару:

- ганчірка-насадка для швабри змінна, трикотаж (синтетика) Hdoma;

- швабра розкладна (в розібраному стані) в комплекті SріnМОР.

Дана операція з придбання та переміщення товару підтверджується податковими накладними, видатковими накладними, платіжними дорученнями.

Придбання ганчірок та швабр у ТОВ «БАЯТЕК» здійснено позивачем у квітні 2023 року, в той час як у рішенні податкового органу вказано про придбання даного товару 11.07.2023, що не відповідає дійсності.

Згідно інформації, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" придало у ТОВ «НІКХІМПРОДУКТ» (код ЄДРПОУ 43315382). Згідно наданої інформації комісія визнала ризиковим операцію з придбання клінінговою компанією позивача товар згідно переліку.

Дана операція з придбання та переміщення товару підтверджується податковими накладними, видатковими накладними, платіжними дорученнями.

Придбання ганчірок, миючого засобу, поліролі для меблів та швабр ТОВ «НІКХІМПРОДУКТ» здійснено у травні 2023, в той час як у рішенні вказано про придбання даного товару 24.07.2023, що не відповідає дійсності.

Згідно інформації, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" придало у ТОВ «АКВАМАРКЕТ СЕРВІС» (код ЄДРПОУ 38791982). Згідно наданої інформації комісія визнала ризиковим операцію з придбання нашою клінінговою компанією товару згідно з переліком.

Придбання витратних матеріалів та миючих засобів у ТОВ «АКВАМАРКЕТ СЕРВІС» здійснено позивачем у період з 02.06.2023 по 04.07.2023, в той час як у спірному рішенні податковим органом вказано про придбання даного товару 20.07.2023, що не відповідає дійсності.

Дана операція з придбання та переміщення товару підтверджується податковими накладними, видатковими накладними, платіжними дорученнями.

Обставини наявності у ТОВ «РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ» можливостей здійснювати вказаний вид господарської діяльності підтверджуються доданими до заяви про виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, документами. Також, відповідні дані знаходяться у повному розпорядженні податкового органу (форма 1ДФ та звітність з ЄСВ), відображаються у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Щодо Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 07.11.2023 №53828 судом встановлено наступне.

07.11.2023 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Харківський області було прийнято рішення про відповідність ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" критеріям ризиковості платника податку №53828 (з урахуванням отриманої від платника податків інформації та копій документів від 27.10.23 №1/10).

Підставою для прийняття вказаного рішення відповідачем зазначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, «у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності» а саме: « 03- відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутні придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів, тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності. « 13-придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку».

ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" 07 жовтня 2023 р. отримало вказане рішення через електронний кабінет платника податків.

У вищезазначеному рішенні комісії вказано, що інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме перелік товарів згідно УКТЗЕД придбаних товару ТОВ «РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ» у своїх контрагентів.

Підстави для прийняття Рішення від 07.11.2023 №53828 зазначені такі самі, як й у Рішенні про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.09.2023 №43491.

Підприємство надало до податкового органу заяву №1/12- від 07.12.2023 про виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, та всю необхідну інформацію про невідповідність критеріям ризиковості.

Обставини наявності у ТОВ «РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ» можливостей здійснювати вказаний вид господарської діяльності підтверджуються доданими до заяви документами. Також, відповідні дані знаходяться у повному розпорядженні податкового органу (форма 1ДФ та звітність з ЄСВ), відображаються у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Крім того, ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" задля позбавлення ризиків, стосовно придбання товарів для здійснення господарської діяльності у суб`єктів - платників податків, щодо яких прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості, відкориговано показники податкових декларацій, виключивши зі складу податкового кредиту суми ПДВ сплачених за придбаний товар у зазначених підприємств та відповідно збільшено податкові зобов`язання у відповідних періодах. Додатково донараховані суми податку на додану вартість сплачено грошовими коштами з розрахункового рахунку 05.12.2023.

Щодо Рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 19.12.2023 №60810 суд встановив наступне.

19.12.2023 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Харківський області було прийнято рішення про відповідність ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНГ критеріям ризиковості платника податку №60810 (з урахуванням отриманої від платника податків інформації та копій документів від 07.12.23 №1/12).

Підставою для прийняття вказаного рішення відповідачем зазначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку: «у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності» а саме: « 13- придбання товарів (послуг) у платника (ів) податку, щодо якого (их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку».

Інформація, вказана у Рішенні від 19.12.2023 №60810, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНГ, яка містилась у Рішеннях від 13.09.2023 №43491 та від 07.11.2023 №53828, в Рішенні від 19.12.2023 №60810 вже відсутнє як підстава «здійснення ризикової операції», п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, «у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності» а саме: « 03- відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутні придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів, тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" 19 грудня 2023 р. отримало вказане рішення через електронний кабінет платника податків.

У вищезазначеному рішенні комісії вказано, що інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме перелік товарів згідно УКТЗЕД придбаних товару ТОВ «РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ» у своїх контрагентів.

Підстави для прийняття Рішення від 19.12.2023 №60810 відповідачем зазначені частково такі самі, як і у Рішеннях від 13.09.2023 №43491 та від 07.11.2023 №53828.

Інформація, вказана у Рішенні від 19.12.2023 №60810, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" стосовно придбаного товару у ТОВ «БАЯТЕК» - аналогічна зазначеній у Рішеннях від 13.09.2023 №43491 та від 07.11.2023 №53828. Крім того, придбання ганчірок та швабр у ТОВ «БАЯТЕК» здійснено позивачем у квітні 2023 р., в той час як у рішенні податковим органом вказано про придбання даного товару 11.07.2023, що не відповідає дійсності.

Інформація, вказана у Рішенні від 19.12.2023 №60810, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості ТОВ "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" стосовно придбаного товару у ТОВ «НІКХІМПРОДУКТ», яка містилась у Рішеннях від 13.09.2023 №43491 та від 07.11.2023 №53828, в Рішенні від 19.12.2023 №60810 придбання товарів у даного постачальника вже відсутнє як підстава «здійснення ризикової операції».

Згідно наданої інформації комісія у грудні визнала ризиковим операцію з придбання клінінговою компанією позивача у ТОВ «АКВАМАРКЕТ СЕРВІС» товару згідно з переліком.

Дана операція з придбання та переміщення товару підтверджується податковими накладними, видатковими накладними, платіжними дорученнями.

Обставини наявності у ТОВ «РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ» можливостей здійснювати вказаний вид господарської діяльності підтверджуються доданими до заяви документами. Також, відповідні дані знаходяться у повному розпорядженні податкового органу (форма 1ДФ та звітність з ЄСВ), відображаються у Єдиному реєстрі податкових накладних.

У рішенні від 19.12.2023 №60810 до переліку підприємств постачальників, з якими співпрацювало підприємство позивача та до операцій, які відповідають критеріям ризиковості платника податку постачальника, контролюючий орган ще додав постачальника: ТОВ "ПРАЙМ ТРЕЙД ЦЕНТР" (код ЄДРПОУ 41327160).

При цьому, у рішенні від 19.12.2023 №60810 зазначено, що придбання товарів у вказаного постачальника здійснено у період з 01.06.2023 по 19.12.2023. При цьому, ТОВ "ПРАЙМ ТРЕЙД ЦЕНТР" (постачальник) включено до переліку «ризикових» 12.01.2023. Однак, позивач в зазначеному періоді не мав взаємовідносин з ТОВ "ПРАЙМ ТРЕЙД ЦЕНТР", остання поставка товару була у 2022 році.

Рішення податкового органу про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку ТОВ "ПРАЙМ ТРЕЙД ЦЕНТР" від 28.02.2023 № 22916 скасовано рішенням Київського окружного адміністративного суду від 10 липня 2023 року по справі №320/13275/23 та зобов`язано Головне управління ДПС в м. Києві виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ПРАЙМ ТРЕЙД ЦЕНТР» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості (рішення Київського окружного адміністративного суду від 10 липня 2023 року залишено без змін Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 лютого 2024 р.).

Вважаючи рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 13.09.2023 №43491, від 07.11.2023 №53828, від 19.12.2023 №60810, прийняті контролюючим органом, необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.п. 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Згідно з п. 6.1 ст. 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Підпунктом 62.1.2 п.62.1 ст. 62 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль здійснюється шляхом, зокрема, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Положеннями п. 71.1 ст. 71 Податкового кодексу України визначено, що інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Відповідно до п. 74.1, п.74.3 ст. 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на час виникнення спірних правовідносин був визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165.

Відповідно до п. 2 зазначеного Порядку № 1165 терміни вживаються у такому значенні: автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Пунктом 5 Порядку № 1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п. 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).

У свою чергу, додатками № 1, 3 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

При цьому, у рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Наслідком прийняття відповідачем спірного рішення та внесення платника податку до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є зупинення в автоматичному порядку реєстрації всіх без виключення поданих позивачем податкових накладних/розрахунків коригування, що фактично позбавляє можливості платника податків належним чином здійснювати господарську діяльність.

Отже, внаслідок не виключення позивача із переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, для його господарської діяльності настануть негативні правові наслідки у вигляді прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, тому має місце порушення його законних прав та інтересів.

Щодо висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 27.08.2019 по справі №540/2077/18, від 20.11.2019 по справі №480/4006/18, від 15.08.2019 по справі №1340/4630/18, від 12.06.2018 по справі №826/4406/16 від 12.11.2020 року по справі №240/3906/19 суд зазначає, що останні сформульовані при застосуванні норм Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 за № 117, який станом на час прийняття оскаржуваних рішень у цій справі втратив чинність (01.02.2020).

На даний час спірні правовідносини врегульовано Порядком № 1165, який істотно відрізняється від Порядку № 117 в частині встановлення відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Зокрема, істотні відмінності полягають саме у тому, що за Порядком № 1165 контролюючий орган приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості, яке може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку, про що безпосередньо зазначається у самому рішенні.

Відтак, висновок Верховного Суду про те, що дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків, в даному випадку не може бути врахований судом під час розгляду даної справи, оскільки правове регулювання спірних правовідносин змінилося.

Суд зазначає, що відповідачем не надано жодних доказів чином, які б свідчили про наявність у позивача ознак ризиковості здійснення операцій та які зумовили включити позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку п.8 Критеріїв ризиковості.

Крім того, наявність певної податкової інформації, на яку посилається податковий орган, одержаної від інших державних органів чи з інформаційних систем державної податкової служби, що не є юридичним фактом, утворює лише привід і підстави для перевірки такої інформації, може породжувати певні сумніви щодо законності господарських операцій платника податків, однак не є беззаперечним доказом того факту, що підприємство та/або його контрагенти задіяні у проведенні ризикових операцій.

Також, суд зазначає, що позивач не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань, адже поняття "добросовісний платник", яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а саме, платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентом податкових зобов`язань.

Таким чином, платник податків не повинен зазнавати негативних наслідків за можливу неправомірну діяльність його контрагента.

Суд зазначає, що у постановах від 05.01.2021 у справі №640/11321/20, від 05.01.2021 у справі №640/10988/20 Верховний Суд дійшов висновку, що Порядок №1165, який є чинним та діяв під час прийняття спірного рішення, прямо передбачає можливість оскарження рішень про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості. При вирішенні спорів такої категорії суди попередніх інстанцій з огляду на правове регулювання характер цих відносин мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного Рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії. У формі рішення вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника, податку критеріям ризиковості платника податку.

Натомість, відповідачем жодними належними доказами не підтверджено наявності підстав для віднесення позивача до пункту 8 Критеріїв ризиковості.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, суд приходить до висновку про необґрунтованість складання у відношенні позивача комісією Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішень про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 13.09.2023 №43491, від 07.11.2023 №53828, від 19.12.2023 №60810, якими позивача віднесено до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

З метою належного захисту та відновлення прав позивача, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправними та скасування рішень комісії Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 13.09.2023 №43491, від 07.11.2023 №53828, від 19.12.2023 №60810 про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків та зобов`язання Головного управління ДПС у Харківській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Отже, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 262, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" (просп. Ювілейний, буд. 44-А, кв. 209, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61153, ЄДРПОУ 41793487) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування рішень - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області від 13.09.2023 №43491, від 07.11.2023 №53828, від 19.12.2023 №60810 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" як платника податку на додану вартість п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" (податковий номер платника податку 41793487) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "РОЯЛ СЕРВІС КОМПАНІ" (ЄДРПОУ 41793487) сплачену суму судового збору в розмірі 9084 (дев`ять тисяч вісімдесят чотири) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (ЄДРПОУ 43983495).

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М.Панов

Дата ухвалення рішення26.04.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118659758
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/4498/24

Рішення від 26.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 12.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 22.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні