Рішення
від 26.04.2024 по справі 440/3018/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2024 рокум. ПолтаваСправа № 440/3018/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Зіньківської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 /надалі позивач, ОСОБА_1 / звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням уточненої позовної заяви від 25 березня 2024 року) до Виконавчого комітету Зіньківської міської ради /надалі відповідач/, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Зінківська міська рада Полтавської області про:

- визнання протиправним надання не в повному обсязі інформації Виконавчим комітетом Зіньківської міської ради на депутатське звернення №66 від 08 грудня 2023 року депутата Полтавської обласної ради ОСОБА_1 ;

- зобов`язання Виконавчого комітету Зіньківської міської ради повторно розглянути депутатське звернення №66 від 08 грудня 2023 року депутата Полтавської обласної ради ОСОБА_1 /а.с. 19-21/.

Позов обґрунтований тим, що позивач звернувся із депутатським зверненням №66 від 08 грудня 2023 року до в.о. Зіньківського міського голови в особі секретаря міської ради, в якому просив надати деталізовану інформацію щодо розповсюдження на території Зіньківської громади інформаційного бюлетеня «Зіньківська громада». У відповідь на це депутатське звернення позивач отримав лист №08.1-19/4397 від 15 грудня 2023 року з інформацією, яку позивач вважає неповною, не інформативною та такою, що не відображає відповідь по всім порушеним ним питанням.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 01 квітня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), відмовлено у залученні до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Зінківської міської ради, витребувано докази.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 35-38/ зазначив, що депутат обласної ради ОСОБА_1 звернувся із депутатським зверненням №66 від 08 грудня 2023 року до в.о. Зіньківського міського голови та із тексту його звернення вбачається, що йому відомо про фінансування бюлетеня «Зіньківська громада» за рахунок грантової неурядової організації, однак не аргументуючи мету свого звернення, він ставить питання, відповідь на які не може бути у розпорядженні відповідача, про що ще на етапі свого звернення знає депутат, адже після своїх дев`яти питань ставить фактично завдання відповідачу перенаправити його звернення належному розпоряднику інформації, що в свою чергу є зловживанням таким інструментом депутатських повноважень як депутатське звернення і наданням розпорядчих вказівок органу місцевого самоврядування з розшуку розпорядника інформації. 15 грудня 2023 року листом №08.1-19/4397 позивачу було надано відповідь на його звернення у межах повноважень, у порядку та спосіб, установлені Конституцією та Законами України, що виключає бездіяльність чи протиправність у діях відповідача, адже депутату було надано повну інформацію на його звернення та повідомлено про грант на інформаційну діяльність та назву благодійного фонду, який здійснює фінансування бюлетеня «Зіньківська громада», а також те, що запитувана ним у пунктах 2-9 звернення інформація відсутня у володінні виконавчого комітету Зіньківської міської ради, а тому його звернення було адресовано для розгляду до розпорядника інформації, що підтверджується доданою до відповіді копією листа виконавчого комітету Зіньківської міської ради №08.1-19/4352 від 12 грудня 2023 року. Таким чином, жодні права депутата не були порушені, йому надано повну та обґрунтовану відповідь на його звернення у встановлений строк, однак із наявних у справі доказів вбачається, що саме депутат зловживає депутатськими зверненнями, безпідставно їх направляючи та використовуючи їх у власних інтересах.

Справу розглянуто судом у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд установив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

ОСОБА_1 є депутатом Полтавської обласної ради восьмого скликання, що підтверджується посвідченням №76, виданим Полтавською обласною радною, копія якого наявна у матеріалах справи /а.с. 6/.

Депутат Полтавської обласної ради ОСОБА_1 звернувся до в.о. Зіньківського міського голови секретаря міської ради Прокопенка О.Б. із депутатським зверненням №66 від 08 грудня 2023 року (вх. №08.1-06/4829 від 08 грудня 2023 року) /а.с. 8, 41/, в якому зазначив, що на території Зіньківської громади розповсюджується інформаційний бюлетень «Зіньківська громада». Даний бюлетень є безкоштовним для жителів громади. У мережі Facebook поширено інформацію, що інформаційний бюлетень «Зіньківська громада» фінансується за рахунок грантової неурядової організації. З метою отримання повної та всебічної інформації, керуючись статтею 13 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», просить надати офіційну інформацію: 1. Яка неурядова організація є надавачем гранту та на яких умовах? 2. Які ключові компоненти відображають пріоритетні умови гранту, що реалізуються Зіньківською міською радою? 3. Яке коло осіб зможе надавати інформацію для розміщення її в інформаційному бюлетені? 4. Яку суму коштів залучено на фінансування бюлетеня «Зіньківська громада»? 5. Як часто буде виходити даний бюлетень? 6. Яку кількість примірників одного випуску передбачено друкувати? 7. Яка вартість друкарських послуг одного випуску даного видання? 8. Яка вартість одного екземпляру бюлетеня? 9. Яку вартість становить доставлення до читача одного випуску бюлетеня? У разі відсутності повної інформації у виконавчому комітеті Зіньківської міської ради прошу направити це звернення належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це його як запитувача.

Листом Виконавчого комітету Зіньківської міської ради №08.1-19/4397 від 15 грудня 2023 року, за підписом секретаря міської ради Олександра Прокопенка /а.с. 9, 40-зворот/, Депутату Полтавської обласної ради Андрію Удовиченку на його депутатське звернення від 08 грудня 2023 року № 66 Виконавчий комітет Зіньківської міської ради, в межах компетенції, повідомив наступне: Грант на інформаційну діяльність отримано за участю благодійного фонду Unija 1219 (Литва), зареєстрованого за адресою Kastonu g.1, Lyduokiu mst., Lyduokiu sen., Ukmerges r. Sav. 20387, який надає допомогу Україні, місцевим громадам та українським військовослужбовцям за багатьма напрямками. Питання фінансування даного інформаційного бюлетеня належить до виключної компетенції грантодавця. Щодо пунктів 2-9, які викладені у запиті, зазначаємо, що запитувана інформація відсутня у володінні та використанні Виконавчого комітету Зіньківської міської ради, а тому Виконавчий комітет міської ради є неналежним розпорядником вказаної інформації. У зв`язку із цим його звернення №66 від 08 грудня 2023 року адресовано для розгляду до розпорядника інформації. Додаток: копія листа Виконавчого комітету Зіньківської міської ради №08.1-19/4352 від 12 грудня 2023 року.

Так, листом Виконавчого комітету Зіньківської міської ради №08.1-19/4352 від 12 грудня 2023 року, за підписом секретаря міської ради Олександра Прокопенка /а.с. 10/, надіслано Unija 1219 (Литва) для розгляду звернення депутата Полтавської обласної ради ОСОБА_1 , так як запитувана інформація відсутня у володінні та використанні Виконавчого комітету міської ради. Додаток: копія депутатського звернення ОСОБА_2 від 08 грудня 2023 року № 66.

Вважаючи, що відповідачем допущено протиправні дії щодо надання не в повному обсязі інформації на депутатське звернення №66 від 08 грудня 2023 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та аргументам учасників справи, які мають значення для правильного вирішення спору, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частинами третьою та четвертою статті 140 Конституції України місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

Відповідно до частин першої та четвертої статті 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п`ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради. Статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" /надалі Закон № 280/97-ВР/.

Відповідно до частини одинадцятої статті 49 Закону № 280/97-ВР повноваження депутатів, порядок організації і гарантії депутатської діяльності визначаються Конституцією України, цим Законом, законом про статус депутата, іншими законами.

Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначає Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11 липня 2002 року №93-IV /надалі Закон № 93-IV/.

Частинами першою та другою статті 4 Закону № 93-IV передбачено, що депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".

Повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Згідно з пунктом 1 частини другої статті 11 Закону № 93-ІV при здійсненні депутатських повноважень депутат місцевої ради має також право на депутатське звернення, депутатський запит, депутатське запитання.

Як визначено частинами першою та другою статті 13 Закону № 93-ІV, депутатське звернення - викладена в письмовій формі вимога депутата місцевої ради з питань, пов`язаних з його депутатською діяльністю, до місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, а також керівників правоохоронних та контролюючих органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, розташованих на території відповідної ради, здійснити певні дії, вжити заходів чи дати офіційне роз`яснення з питань, віднесених до їх компетенції.

Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та їх посадові особи, а також керівники правоохоронних та контролюючих органів, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, розташованих на території відповідної ради, до яких звернувся депутат місцевої ради, зобов`язані у десятиденний строк розглянути порушене ним питання та надати йому відповідь, а в разі необхідності додаткового вивчення чи перевірки дати йому відповідь не пізніш як у місячний строк.

В пункті 4.1 Рішення від 05 березня 2003 року №5-рп/2003 Конституційний Суд України вказав, що, на відміну від запиту, звернення - це викладена у письмовій формі пропозиція народного депутата України зазначеним вище адресатам здійснити певні дії, дати офіційне роз`яснення чи викласти позицію з питань, віднесених до їх компетенції (абзац другий частини першої статті 16 Закону №2790-XII). За своїм змістом депутатське звернення не має імперативного характеру і заявляється народними депутатами України самостійно. Такі звернення можуть бути зумовлені скаргами та заявами виборців, а також стосуватися інших питань депутатської діяльності, які ініціюються народним депутатом України.

В постанові від 17 жовтня 2019 року у справі №664/2629/16-а Верховним Судом зазначено, що під депутатською діяльністю слід розуміти діяльність депутата, пов`язану з реалізацією наданих йому Конституцією та Законами України прав та виконанням обов`язків, спрямованих на представництво інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу, який зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.

Отже, депутатське звернення має стосуватись питань, пов`язаних з депутатською діяльністю, та повинно бути розглянуто у строк та в порядку, встановленому Законом № 93-ІV. При цьому Законом №93-IV не передбачено обов`язку депутата зазначати у своєму зверненні мету отримання відповідної інформації.

В депутатському зверненні №66 від 08 грудня 2023 року (вх. №08.1-06/4829 від 08 грудня 2023 року) позивач зазначив, що на території Зіньківської громади розповсюджується інформаційний бюлетень «Зіньківська громада». Даний бюлетень є безкоштовним для жителів громади. У мережі Facebook поширено інформацію, що інформаційний бюлетень «Зіньківська громада» фінансується за рахунок грантової неурядової організації. З метою отримання повної та всебічної інформації, керуючись статтею 13 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», він просить надати офіційну інформацію: 1. Яка неурядова організація є надавачем гранту та на яких умовах? 2. Які ключові компоненти відображають пріоритетні умови гранту, що реалізуються Зіньківською міською радою? 3. Яке коло осіб зможе надавати інформацію для розміщення її в інформаційному бюлетені? 4. Яку суму коштів залучено на фінансування бюлетеня «Зіньківська громада»? 5. Як часто буде виходити даний бюлетень? 6. Яку кількість примірників одного випуску передбачено друкувати? 7. Яка вартість друкарських послуг одного випуску даного видання? 8. Яка вартість одного екземпляру бюлетеня? 9. Яку вартість становить доставлення до читача одного випуску бюлетеня? У разі відсутності повної інформації у Виконавчому комітеті Зіньківської міської ради направити це звернення належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це його як запитувача.

Відповідно до частини другої статті 14 Закону № 93-ІV посадові особи місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, керівники підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, розташованих на території відповідної ради, на звернення депутата місцевої ради надають йому довідкові матеріали та іншу інформацію, необхідні для здійснення депутатських повноважень.

Вказаною нормою та іншим чинним законодавством не визначено яка саме інформація необхідна депутату для здійснення своїх повноважень, а тому у суду відсутні підстави вважати, що питання розповсюдження на території Зіньківської територіальної громади інформаційного бюлетеня «Зіньківська громада» не може бути предметом депутатського звернення.

З огляду на викладене правове регулювання, висновки судів та беручи до уваги ті обставини, що депутатське звернення адресоване позивачем Виконавчому комітету Зіньківської міської ради Полтавської області та позивач є депутатом Полтавської обласної ради, суд доходить висновку про наявність у позивача права на подання депутатського звернення №66 від 08 грудня 2023 року Виконавчому комітету Зіньківської міської ради Полтавської області.

Проаналізувавши лист Виконавчого комітету Зіньківської міської ради №08.1-19/4397 від 15 грудня 2023 року, за підписом секретаря міської ради Олександра Прокопенка, суд встановив, що такий лист містить відповідь на перше поставлене у депутатському зверненні №66 від 08 грудня 2023 року питання щодо назви неурядової організації та умов надання гранту, а також Виконавчим комітетом зазначено про відсутність у його розпорядженні інформації, запитуваної у питаннях 2-9 такого депутатського звернення, у зв`язку з чим депутатське звернення №66 від 08 грудня 2023 року адресовано для розгляду до (належного) розпорядника інформації, що підтверджується копією листа Виконавчого комітету Зіньківської міської ради №08.1-19/4352 від 12 грудня 2023 року.

Суд враховує, що грант на інформаційну діяльність отримано за участю благодійного фонду Unija 1219 (Литва), зареєстрованого за адресою Kastonu g.1, Lyduokiu mst., Lyduokiu sen., Ukmerges r. Sav. 20387, та питання фінансування даного інформаційного бюлетеня належить до виключної компетенції такого грантодавця, а тому саме останній має володіти інформацією, яку запитував позивач у питаннях 2-9 депутатського звернення №66 від 08 грудня 2023 року.

Таким чином, відповідач повідомив позивачу про наявну у нього інформацію щодо неурядової організації, яка є надавачем гранту, а також про відсутність у його розпорядженні інформації, запитуваної у питаннях 2-9 депутатського звернення №66 від 08 грудня 2023 року та про надіслання такого звернення до розпорядника запитуваної інформації Unija 1219 (Литва).

Оскільки запитувана у депутатському зверненні №66 від 08 грудня 2023 року інформація не перебувала у володінні Виконавчого комітету Зіньківської міської ради та в депутатському зверненні №66 від 08 грудня 2023 року позивач висловив прохання щодо направлення його депутатського звернення належному розпоряднику у разі відсутності у Виконавчого комітету Зіньківської міської ради повної інформації, суд не знаходить підстав для висновку про допущення відповідачем протиправних дій щодо надання не в повному обсязі інформації на депутатське звернення №66 від 08 грудня 2023 року депутата Полтавської обласної ради ОСОБА_1 .

Інші доводи сторін не впливають на вищевикладені висновки суду та їх не спростовують.

Враховуючи викладене, позов задоволенню не підлягає.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Виконавчого комітету Зіньківської міської ради (вул. Воздвиженська, буд. 40, м. Зіньків, Полтавський район, Полтавська область, 38100, ідентифікаційний код 44123741) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

Дата ухвалення рішення26.04.2024
Оприлюднено29.04.2024
Номер документу118663178
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації

Судовий реєстр по справі —440/3018/24

Ухвала від 15.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 26.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 15.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні