ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 квітня 2024 року м. Ужгород№ 260/11264/23
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Рейті С.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Комунального некомерційного підприємства "Дунайська обласна лікарня" Одеської обласної ради" до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Південбуд-М", про визнання протиправним та скасування висновку, -
В С Т А Н О В И В:
Комунальне некомерційне підприємство "Дунайська обласна лікарня" Одеської обласної ради (далі - позивач) звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області (далі відповідач), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Південбуд-М" (далі третя особа), яким просить визнати протиправним та скасувати висновок Управління Західного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-005428-a від 23.11.2023 року по відкритим торгам капітального ремонту операційного відділення в будівлі Комунального некомерційного підприємства "Дунайська обласна лікарня" OOP" (літ.А) за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, м. Ізмаїл вул. Телеграфна № 182/1.
В обгрунтування позовних вимог зазначено, що комунальне некомерційне підприємство "Дунайська обласна лікарня" Одеської обласної ради (далі - Замовник) оголосило на електронному майданчику PROZORRO процедуру відкритих торгів UA-2023-07-20-005428-a за предметом капітальний ремонт операційного відділення в будівлі КНП "Дунайська обласна лікарня" (літ. А) за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, м. Ізмаїл, вул. Телеграфна № 182/1, показник національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник" ДК 021:2015 45453000-7 Капітальний ремонт і реставрація. Замовником було оприлюднено тендерну документацію на закупівлю послуг з наступними додатками: форми довідки про підприємство, форма гарантійного листа, кваліфікаційні критерії, проект договору, технічні завдання. 01.08.2023 року був оголошений переможець електронних торгів - Товариство з обмеженою відповідальністю "Південбуд-М", який був єдиним заявником на оголошених торгах.
10.08.2023 року між Замовником і ТОВ "Південбуд-М" укладено договір на проведення будівельних робіт №111/23-Н.
23.11.2023 року Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатської області оприлюднено Висновок по результатам моніторингу закупівлі UA-2023-07-20- 005428-а з виявленням наступних порушень: Замовник в Додатку № 1 до тендерної документації встановив кваліфікаційний критерій по наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід та чітко визначені умови, перелік необхідних інформації/документів та спосіб підтвердження відповідності учасника встановленому кваліфікаційному критерію, а саме: у вимогах встановлено, що «Лінійний інженерно-технічний персонал та всі робітники робочих спеціальностей Учасника, які будуть залучені до робіт, повинні пройти спеціальне навчання і перевірку знань з питань охорони праці, мати посвідчення з навчання та перевірки знань з питань охорони праці у спеціалізованих експертно-технічних центрах Держпраці з наданням сканкопій оригіналів або копій протоколів (витягів з протоколів) засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці робітників та ІТР Учасника та посвідчень про перевірку знань з питань охорони праці», який не був виконаний документально ТОВ "Південбуд-М" в наданій Замовнику тендерної пропозиції.
Згідно Висновку, Управління зобов`язало Замовника усунути порушення законодавства в сфері публічних закупівлі, зокрема, шляхом розірвання договору (припинення зобов`язань) укладеним договором з ТОВ "Південбуд-М" від 10.08.2023 року.
30.11.2023 року Замовник надав відзив на Висновок по результатам моніторингу закупівлі UA-2023-07-20-005428-a від 23.11.2023 року.
30.11.2023 року Управління надало Замовнику відповідь на відзив, по якому визначило, що Висновок є правомірним, обґрунтованим, а зобов`язання щодо розірвання договору з ТОВ "Південбуд-М" є пропорційним виявленим порушенням та не суперечить нормам права в сфері публічних закупівлі.
Замовник вважає, хоча порушення законодавства в сфері публічних закупівлі в дійсності є, але вони незначні, а вимоги про розірвання договору не відповідають виявленим порушенням.
Ухвалою судді від 03.01.2024 року відкрито провадження у адміністративній справі та справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
24.01.2024 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, зі змісту якого відповідач вважає позовну заяву безпідставною та такою, яка не підлягає задоволенню, виходячи з того, що моніторинг закупівлі проведено з дотриманням вимог Закону України "Про публічні закупівлі". Так, за встановленими порушеннями законодавства у сфері закупівель, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області вказало позивачу шлях для усунення виявлених порушень у встановленому законодавством порядку.
31.01.2024 року до суду надійшла відповідь на відзив.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Відповідно до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області "Про початок моніторингу закупівель" від 07.11.2023 №37-з, та на підставі виявлення органом державного фінансового контролю ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, проведено моніторинг закупівлі: Капітальний ремонт операційного відділення в будівлі КНП "Дунайська обласна лікарня" ООР" (літ.А) за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, м. Ізмаїл, вул. Телеграфна, 182/1, очікувана вартість - 11522736, 00 гривень (ідентифікатор закупівлі UA-2023-07-20-005428-a). Дата початку моніторингу: 07.112023 року. Дата закінчення моніторингу: 23.112023 року.
Предметом аналізу закупівлі були питання: визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані на 2023 рік, повноти відображення інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів з особливостями, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону України "Про публічні закупівлі" та Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (в редакції від 11.07.2023, що діяла станом на період проведення процедури закупівлі, далі - Особливості), розгляду тендерних пропозицій на відповідність умовам тендерної документації та вимогам законодавства, надання документів переможцем з урахуванням Особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, внесення змін до договору та їх оприлюднення, своєчасності надання інформації та документів у випадках, передбачених Законом № 922-VIII.
Під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Комунальне некомерційне підприємство "Дунайська обласна лікарня" Одеської обласної ради" (далі - Замовник) на 2023 рік; оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями; тендерну документацію затверджену протоколом уповноваженої особи від 20.07.2023 року № 107; тендерну пропозицію ТОВ "Південбуд-М"; протокольне рішення уповноваженої особи щодо визначення переможця та прийняття рішення про намір укласти договір з ТОВ "Південбуд-М" від 01.08.2023 № 108; повідомлення про намір укласти договір від 01.08.2023 року; договір укладений з ТОВ "Південбуд-М" від 10.08.2023 № 111/23-Н; додаткові угоди від 18.08.2023 №1 та від 31.10.2023 № 2; пояснення Замовника, надані через електронну систему закупівель на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області від 07, 13 та 17.11.2023 року. В ході аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ "Південбуд-М" та визначення її переможцем процедури закупівлі встановлено наступне. Відповідно пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей.
Замовником для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційному критерію наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід у пункті 2 Додатку 1 до тендерної документації встановлена наступна вимога: "Лінійний інженерно-технічний персонал та всі робітники робочих спеціальностей Учасника, які будуть залучені до робіт, повинні пройти спеціальне навчання і перевірку знань з питань охорони праці, мати посвідчення з навчання та перевірки знань з питань охорони праці у спеціалізованих експертно-технічних центрах держпраці з наданням сканкопій оригіналів або копій протоколів (витягів з протоколів) засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці робітників та ІТР Учасника та посвідчень про перевірку знань з питань охорони праці, а саме: Закону України "Про охорону праці, гігієни праці, надання першої медичної допомоги, електробезпеки, пожежної безпеки", "Типового положення про службу охорони праці" та інших нормативних актів згідно п.5.1 НПАОП 0.00-4.12-05. Розслідування та облік виробничих нещасних випадків, професійних захворювань та аварій (Загальний курс з ОП), правил охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями" (НПАОП 0.00-1.71-13), "Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті" (НПАОП 0.00-1.15-07), виробничих і посадових інструкцій з охорони праці".
Однак, під час моніторингу встановлено, що надані у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ "Південбуд-М" протоколи засідання комісії з питань охорони праці від 30.11.2022 року № 214-Н, від 20.03.2023 року № 53- Н, № 54-Н, № 55-Н та № 56-Н, а також посвідчення з навчання та перевірки знань з питань охорони праці осіб, вказаних в цих протоколах видані Товариством з обмеженою відповідальністю "Промбезпека-Ізмаїл", яке не є спеціалізованим експертно-технічним центром Держпраці.
Окрім того, у наданих протоколах засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці від 30.11.2022 № 214-Н, від 30.08.2022 року № 127-Н, від 20.03.2023 року № 53-Н посвідченнях про перевірку знань з питань охорони праці та пунктах 7, 23, 37 довідки про наявність працівників від 24.07.2023 № 24/07-04 зазначено інформацію про працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , тоді як у повідомленнях про прийняття на роботу вказано ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 .
З урахуванням викладеного, під час здійснення моніторингу постала потреба у отриманні пояснень щодо відповідності учасника ТОВ "Південбуд-М" вимогам тендерної документації, відповідно, Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 13.11.2023 року та 17.11.2023 року через електронну систему закупівель Замовнику було направлено запити про надання інформації та підтвердних документів, однак надані Уповноваженою особою Замовника пояснення не обґрунтовують прийняте рішення щодо відповідності тендерної пропозиції ТОВ "Південбуд-М" установленим вимогам тендерної документації Замовника. Так, в наданих поясненнях на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області Замовник, зокрема, зазначає "...В даному випадку було допущено заміна літери "і" на "е" у прізвищі ОСОБА_6 , "є" на " ОСОБА_7 " у прізвищі ОСОБА_8 та Гецой, замовником визнано це формальною помилкою".
Проте, згідно з пунктом 2 Переліку формальних помилок, затверджених наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 15.04.2020 року № 710, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2020 № 715/34998 (далі - Перелік № 710), формальною помилкою є помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа/унесення інформації в окремі поля електронної форми тендерної пропозиції (у тому числі комп`ютерна коректура, заміна літери (літер) та/або цифри (цифр), переставлення літер (цифр) місцями, пропуск літер (цифр), повторення слів, немає пропуску між словами, заокруглення числа), що не стосується кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі. Також, Замовником у поясненнях зазначено наступне: "Згідно Наказу №15 від 26.01.2005 року Державного комітету України з нагляду за охороною праці "Про затвердження Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою" та "Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-4.12-05)" у частині 1 пункт 1.5. вказано що "Суб`єкт господарювання, який має намір проводити навчання з питань охорони праці працівників інших суб`єктів господарювання, надає територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці (далі - Держпраці), декларацію відповідності його матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки", після чого суб`єкт господарювання має можливість проводити навчання з питань охорони праці, таким чином, ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл", має законні підстави проводити навчання з питань охорони праці (на підтвердження надаємо копію декларації зареєстрованої в територіальному органі Держпраці за №127 від 18.04.2022 року ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл")", "...Під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ "Південбуд-М" було встановлено що на частину працівників не було надано скан-копії протоколів засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці та посвідчень з навчання та перевірки знань з питань охорони праці у спеціалізованих експертно-технічних центрах Держпраці, а було надано скан-копії протоколів та посвідченнь з навчання та перевірки знань з питань охорони праці на частину працівників ТОВ "Південбуд-М", пройшли навчання в ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл", яке в свою чергу, згідно Наказу №15 від 26.01.2005 року Державного комітету України з нагляду за охороною праці "Про затвердження Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою" та "Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-4.12-05)", має дозвіл на проведення навчання з питань охорони праці. У ст. 18 Закону України "Про охорону праці" не вказано де саме працівники повинні проходити навчання з питань охорони праці, а вказано що "Працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії", згідно чого ТОВ "Південбуд-М" виконав вимоги Закону "Про охорону праці" належним чином". Проте, вищенаведені твердження Замовника не спростовують невиконання учасником ТОВ "Південбуд-М" вимоги тендерної документації, яка самостійно розроблена та затверджена Замовником відповідно до його потреб та не суперечить чинному законодавству, в тому числі, щодо того, що лінійний інженерно-технічний персонал та всі робітники робочих спеціальностей Учасника, які будуть залучені до робіт, повинні пройти спеціальне навчання і перевірку знань з питань охорони праці, мати посвідчення з навчання та перевірки знань з питань охорони праці у спеціалізованих експертно-технічних центрах держпраці з наданням сканкопій оригіналів або копій протоколів (витягів з протоколів) засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці робітників та ІТР Учасника та посвідчень про перевірку знань з питань охорони праці. Окрім того, Замовником у тендерній документації не було зазначено, що на підтвердження відповідності учасника кваліфікаційному критерію наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, можуть бути надані будь-які інші документи, крім тих, що вимагаються Замовником у пункті 2 Додатку 1 до тендерної документації. Також під час моніторингу встановлено, що на працівника ОСОБА_9 , яка зазначена у довідці від 24.07.2023 № 24/07-04 жодного посвідчення про перевірку знань з питань охорони праці не надано.
Отже, учасником ТОВ "Південбуд-М" не підтверджено кваліфікаційний критерій працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, у спосіб, встановлений Замовником у тендерній документації та який би в повній мірі відповідав вимогам Замовника (пункт 2 Додатку 1 до тендерної документації).
Разом з тим, виявлені під час моніторингу процедури закупівлі невідповідності у поданих учасником ТОВ "Південбуд-М" документах підлягали виправленню відповідно до пункту 43 Особливостей, який є імперативною нормою та визначає обов`язок розміщення Замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, виявлених в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією. Проте, в порушення абзацу першого пункту 43 Особливостей Замовником не розміщено в електронній системі повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, які наявні у складі тендерної пропозиції ТОВ "Південбуд-М", що вимагалися на підтвердження відповідності кваліфікаційних критеріїв у Додатку 1 тендерної документації, тим самим не надав можливість учаснику усунути такі невідповідності протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Внаслідок вказаних дій (бездіяльності) Замовника виникла обставина, передбачена абзацом п`ятим підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а саме: Замовник зобов`язаний відхилити учасника ТОВ "Південбуд-М", тендерна пропозиція якого не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону № 922-VIII.
Пунктом 31 частини першої статті Закону № 922-VIII визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель, а підпунктом 32 цієї статті визначено, що тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації. Разом з тим, відповідно до пункту 18 частини першої статті першої Закону № 922-VIII переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю.
Враховуючи вищевикладене, Замовником на порушення абзацу п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, Замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника закупівлі ТОВ "Південбуд-М", а визнав його переможцем та уклав з ним договір на закупівлю робіт: "Капітальний ремонт операційного відділення в будівлі КНП "Дунайська обласна лікарня" ООР" (літ.А) за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, м. Ізмаїл, вул. Телеграфна, 182/1» від 10.08.2023 № 111/23-Н, на загальну суму 11519809,00 гривень з ПДВ.
Таким чином, за результатами виявлених порушень законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5, 10 Закону № 2939-XII та статтею 8 Закону № 922-VIII, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області зобов`язало Комунальне некомерційне підприємство "Дунайська обласна лікарня" Одеської обласної ради" (Замовника) здійснити заходи щодо усунення даних порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом розірвання договору (припинення зобов`язань) за укладеним договором з ТОВ "Південбуд-М" (Учасником) від 10.08.2023 № 111/23-Н, із дотриманням статті 188 Господарського кодексу України та статті 651 Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Не погоджуючись із висновком про результати моніторингу процедури закупівлі, позивач звернувся до суду з даним позовом про його скасування.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Правові та організаційні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 № 922-VIII (далі - Закон № 922-VIII).
Порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель врегульований статтею 8 Закону № 922-VIII.
Так, статтею 8 Закону № 922-VIII визначено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).
Відповідно до частини другої статті 8 Закону № 922-VIII рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: дані автоматичних індикаторів ризиків; інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Згідно частиною чотири статті 8 Закону № 922-VIII повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.
Повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі не зупиняє проведення процедур закупівель, визначених цим Законом.
За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання. (частина 6 статті 8 Закону № 922-VIII).
Оприлюднений висновок має містити відомості визначені частиною сьомою статті 8 Закону № 922-VIII.
Як уже було зазначено судом, відповідно до наказу Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області "Про початок моніторингу закупівель" від 07.11.2023 №37-з, та на підставі виявлення органом державного фінансового контролю ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель, проведено моніторинг закупівлі: Капітальний ремонт операційного відділення в будівлі КНП "Дунайська обласна лікарня" ООР" (літ.А") за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, м. Ізмаїл, вул. Телеграфна, 182/1, очікувана вартість - 11522736,00 гривень (ідентифікатор закупівлі UA-2023-07-20-005428-a). Дата початку моніторингу: 07.11.2023 року. Дата закінчення моніторингу: 23.11.2023 року.
За результатами аналізу питання дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ "Південбуд-М" та визнання його переможцем Замовником порушено вимоги абзацу першого пункту 43 та абзацу п`ятого підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Таким чином, за результатами виявлених порушень законодавства у сфері публічних та закупівель, керуючись статтями 5, 10 Закону № 2939-XII та статтею 8 Закону № 922-VIII, Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області зобов`язало Комунальне некомерційне підприємство "Дунайська обласна лікарня" Одеської обласної ради" (Замовника) здійснити заходи щодо усунення даних порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, шляхом розірвання договору (припинення зобов`язань) за укладеним договором з ТОВ "Південбуд-М" (Учасником) від 10.08.2023 № 111/23-Н, із дотриманням статті 188 Господарського кодексу України та статті 651 Цивільного кодексу України та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Що стосується доводів позивача стосовно виконання наданих вимог тендерної документації Замовника, в частині проходження спеціального навчання і перевірки знань з питань охорони праці лінійним інженерно-технічним персоналом та всіх робітників робочих спеціальностей Учасника, та наявності у них посвідчень з навчання та перевірки знань з питань охорони праці у спеціалізованих експертно- технічних центрах держпраці.
Так, відповідно пункту 3 Особливостей замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону 922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Згідно положень пункту 9 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII визначено, що замовники органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування, створені відповідно до закону, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
До замовників також належать юридичні особи та/або суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання та відповідають хоча б одній з таких ознак: органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування належить частка у статутному капіталі суб`єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків або такі органи володіють більшістю голосів у вищому органі суб`єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради суб`єкта господарювання; наявність спеціальних або ексклюзивних прав.
Пунктом 7 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII передбачено, що електронна система закупівель - інформаційно-телекомунікаційна система, що забезпечує проведення закупівель, створення, розміщення, оприлюднення, обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять веб-портал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами.
Пунктом 31 частини першої статті Закону № 922-VIII визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Таким чином, Комунальним некомерційним підприємством "Дунайська обласна лікарня" Одеської обласної ради" (Замовник) при проведенні відкритих торгів, у пункті 2 Додатку 1 тендерної документації було встановлено чітку вимогу щодо надання посвідчень з навчання та перевірки знань з питань охорони праці у спеціалізованих експертно-технічних центрах держпраці з наданням сканкопій оригіналів або копій протоколів (витягів з протоколів) засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці на всіх робітників для підтвердження відповідності учасника процедури закупівлі встановленому кваліфікаційному критерію наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Однак, Учасником ТОВ "Південбуд-М", всупереч зазначеної Замовником вимоги, на частину робітників надано посвідчення з навчання та перевірки знань з питань охорони праці та копії протоколів засідання комісії, які видані Товариством з обмеженою відповідальністю "Промбезпека-Ізмаїл", яке не є спеціалізованим експертно-технічним центром держпраці.
Так, при проведенні моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-20-005428-а, Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області на підставі пунктів 6 та 11 статті 10 Закону № 2939-ХІІ, частини п`ятої статті 8 Закону 922-VIII та підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області, через електронну систему закупівель надіслано запит на пояснення від 13.11.2023 року щодо надання інформації по вищезазначеному порушенні. Однак, надані на запит Уповноваженою особою Замовника пояснення від 16.11.2023 року не обґрунтовують належним чином прийняте рішення щодо відповідності тендерної пропозиції ТОВ "Південбуд-М" установленим вимогам тендерної документації Замовника, оскільки надана Замовником декларація відповідності не підтверджує того, що ТОВ "Промбезпека- Ізмаїл" є спеціалізованим експертно-технічним центром держпраці.
Водночас, у відповідності до пункту 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 р. № 1107 (далі - Порядок № 1107) визначено, що експертні організації - експертно-технічні центри, що належать до сфери управління Держпраці, або незалежні експертні організації, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці та мають підтверджену компетенцію для інспекційної діяльності у сфері охорони праці відповідно до законодавства.
Крім цього, Замовником також не розміщено повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей, які підлягали виправленню згідно умов пункту 43 Особливостей, а саме стосовно відсутності в складі тендерної пропозиції надання посвідчення з навчання та перевірки знань з питань охорони праці у спеціалізованих експертно-технічних центрах держпраці з наданням сканкопій оригіналів або копій протоколів (витягів з протоколів) засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці робітників на частину робітників, тоді як відповідно до пункту 2 Додатку 1 всі працівники повинні мати вищевказані документи.
Згідно статті 18 Закону України "Про охорону праці" працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії.
Відповідно до пункту 1.5.Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці №15 від 26.01.2005 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 15.02.2005 року за № 231/10511 (далі - Типове положення) суб`єкт господарювання, який має намір проводити навчання з питань охорони праці працівників інших суб`єктів господарювання, надає територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, декларацію відповідності його матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки.
Таким чином, Замовником під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл" всупереч вимогам, визначених у тендерній документації, не враховано вищеописану вимогу, та в результаті чого прийнято подані Учасником документи як належні, незважаючи на те, що вони не підтверджують кваліфікаційним критеріям наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, у спосіб встановлений Замовником. Разом з тим, такі невідповідності підлягають виправленню відповідно до пункту 43 Особливостей.
При цьому як наголосив Верховний Суд у постанові від 16.10.2023 року у справі № 200/7605/21, що, беручи участь у публічній закупівлі, учасник повинен відповідати усім висунутим Замовником критеріям та подати необхідні підтверджуючі документи, перелік яких міститься у Тендерній документації з тим, щоб Замовник мав можливість належним чином перевірити вказані критерії та визначити найвигіднішу пропозицію для відповідної закупівлі.
Відносно тверджень позивача про те, що ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл", як суб`єкт господарювання на підставі отриманої і зареєстрованої територіальним органом Держпраці Декларації є спеціалізованим експертно-технічним центром Держпраці за адресою Одеська обл. м. Ізмаїл, вул. Кулікова № 31, а Управління при складанні висновку мала знати про існування Декларації ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл" від 12.04.2022 року.
Відповідно до частини четвертої статті 7 Закону № 922- VIII передбачено, зокрема, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснює контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи.
Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.
Обмін інформацією між органом державного фінансового контролю та замовником, встановлений цією статтею, здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель.
Відповідно до пункту 5 частини другої статті 8 Закону № 922- VIII для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Так, з метою дотримання зазначеної норми Закону № 922- VIII, Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області було використано інформацію з Реєстру декларацій відповідності матеріально-технічної бази роботодавця вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки на офіційному сайті Центрально-Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці (за посиланням: https://zt.dsp.gov.ua/administratyvni-posluhy/reiestr-deklaratsii-vidpovidnosti/) в розділі "декларації 2022", де встановлено відсутність виданої ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл" Декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, яка зареєстрована у територіальному органі Держпраці 18.04.2022 року №127.
Водночас, надані Уповноваженою особою Замовника пояснення на запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області від 13.11.2023 року не обґрунтовують прийняте рішення щодо відповідності тендерної пропозиції ТОВ "Південбуд-М" установленим вимогам тендерної документації Замовника, оскільки надана Замовником декларація відповідності (файл Декларація №127.PDF) не підтверджує того, що ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл" є спеціалізованим експертно-технічним центром держпраці. Отже, Замовником під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл" всупереч умов, визначених у тендерній документації, не враховано вищеописану вимогу, а прийнято подані учасником документи як належні, при тому, що вони не підтверджують кваліфікаційний критерій наявності працівників відповідної кваліфікації які мають необхідні знання та досвід, у спосіб встановлений Замовником.
Щодо доводів позивача стосовно правомірного прийняття тендерної пропозиції ТОВ "Південбуд-М" з тих підстав, що спеціалізовані експертно-технічні центри Держпраці: Державне підприємство "Чорноморський експертно-технічний центр Держпраці" і ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл" провели та організували навчання і перевірку знань всіх робітників підприємства.
Відповідно пункту 3 Особливостей Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей.
Замовником для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційному критерію наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, у пункті 2 Додатку 1 до тендерної документації встановлена наступна вимога: "Лінійний інженерно-технічний персонал та всі робітники робочих спеціальностей Учасника, які будуть залучені до робіт, повинні пройти спеціальне навчання і перевірку знань з питань охорони праці, мати посвідчення з навчання та перевірки знань з питань охорони праці у спеціалізованих експертно-технічних центрах держпраці з наданням сканкопій оригіналів або копій протоколів (витягів з протоколів) засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці робітників та ІТР Учасника та посвідчень про перевірку знань з питань охорони праці, а саме: Закону України "Про охорону праці", гігієни праці, надання першої медичної допомоги, електробезпеки, пожежної безпеки, "Типового положення про службу охорони праці" та інших нормативних актів згідно п.5.1 НПАОП 0.00-4.12-05. Розслідування та облік виробничих нещасних випадків, професійних захворюваній та оварій (Загальний курс з ОП), правил охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями" (НПАОП 0.00-1.71-13), "Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті" (НПАОП 0.00-1.15 07), виробничих і посадових інструкцій з охорони праці".
Однак, під час моніторингу встановлено, що надані у складі тендерної пропозиції учасником ТОВ "Південбуд-М" протоколи засідання комісії з питань охорони праці від 30.11.2022 року № 214-Н, від 20.03.2023 року № 53- Н, № 54-Н, № 55-Н та № 56-Н, а також посвідчення з навчання та перевірки знань з питань охорони праці осіб, вказаних в цих протоколах видані ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл", яке не є спеціалізованим експертно-технічним центром Держпраці.
З урахуванням викладеного, під час здійснення моніторингу постала потреба у отриманні пояснень щодо відповідності учасника ТОВ "Південбуд-М" вимогам тендерної документації, відповідно, Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 13.11.2023 року та 17.11.2023 року через електронну систему закупівель Замовнику було направлено запити про надання інформації та підтвердних документів, однак надані Уповноваженою особою Замовника пояснення не обґрунтовують прийняте рішення щодо відповідності тендерної пропозиції ТОВ "Південбуд-М" установленим вимогам тендерної документації Замовника.
Також, Замовником у поясненнях зазначено наступне: "... Згідно Наказу №15 від 26.01.2005 року Державного комітету України з нагляду за охороною праці "Про затвердження Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою" та "Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00 4.12-05)" у частині 1 пункт 1.5. вказано що "Суб`єкт господарювання, який має намір проводити навчання з питань охорони праці працівників інших суб`єктів господарювання, надає територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, декларацію відповідності його матеріально- технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки", після чого суб`єкт господарювання має можливість проводити навчання з питань охорони праці, таким чином, ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл", має законні підстави проводити навчання з питань охорони праці (на підтвердження надано копію декларації зареєстрованої в територіальному органі Держпраці за №127 від 18.04.2022 року ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл")", "...Під час розгляду тендерної пропозиції ТОВ "Південбуд-М" було встановлено що на частину працівників не було надано скан-копії протоколів засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці та посвідчень з навчання та перевірки знань з питань охорони праці у спеціалізованих експертно-технічних центрах Держпраці, а було надано скан-копії протоколів та посвідчень з навчання та перевірки знань з питань охорони праці на частину працівників ТОВ "Південбуд-М", які пройшли навчання в ТОВ "Промбезпека-Ізмаїл", яке в свою чергу, згідно Наказу №15 від 26.01.2005 року Державного комітету України з нагляду за охороною праці "Про затвердження Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою" та "Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-4.12-05) ", має дозвіл на проведення навчання з питань охорони праці.
У статті 18 Закону України "Про охорону праці" не вказано, де саме працівники повинні проходити навчання з питань охорони праці, а вказано що "Працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії", згідно чого ТОВ "Південбуд-М" виконав вимоги Закону "Про охорону праці" належним чином... ".
Проте, вищенаведені твердження Замовника не спростовують невиконання учасником ТОВ "Південбуд-М" вимог тендерної документації, яка самостійно розроблена та затверджена Замовником відповідно до його потреб та не суперечить чинному законодавству, в тому числі, щодо того, що лінійний інженерно-технічний персонал та всі робітники робочих спеціальностей Учасника, які будуть залучені до робіт, повинні пройти спеціальне навчання і перевірку знань з питань охорони праці, мати посвідчення з навчання та перевірки знань з питань охорони праці у спеціалізованих експертно-технічних центрах держпраці з наданням сканкопій оригіналів або копій протоколів (витягів з протоколів) засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці робітників та ІТР Учасника та посвідчень про перевірку знань з питань охорони праці.
Окрім того, Замовником у тендерній документації не було зазначено, що на підтвердження відповідності учасника кваліфікаційному критерію наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, можуть бути надані будь-які інші документи, крім тих, що вимагаються Замовником у пункті 2 Додатку 1 до тендерної документації.
Також під час моніторингу встановлено, що на працівника ОСОБА_9 , яка зазначена у довідці від 24.07.2023 року № 24/07-04 жодного посвідчення про перевірку знань з питань охорони праці не надано.
Отже, учасником ТОВ "Південбуд-М" не підтверджено кваліфікаційний критерій працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, у спосіб, встановлений Замовником у тендерній документації та який би в повній мірі відповідав вимогам Замовника (пункт 2 Додатку 1 до тендерної документації). Разом з тим, виявлені під час моніторингу процедури закупівлі невідповідності у поданих учасником ТОВ "Південбуд-М" документах підлягали виправленню відповідно до пункту 43 Особливостей, який є імперативною нормою та визначає обов`язок розміщення Замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, виявлених в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією.
Проте, в порушення абзацу першого пункту 43 Особливостей Замовником не розміщено в електронній системі повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, які наявні у складі тендерної пропозиції ТОВ "Південбуд-М", що вимагалися на підтвердження відповідності кваліфікаційних критеріїв у Додатку 1 тендерної документації, тим самим не надав можливість учаснику усунути такі невідповідності протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Таким чином, внаслідок вказаних дій (бездіяльності) Замовника виникла обставина, передбачена абзацом п`ятим підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а саме: Замовник зобов`язаний відхилити учасника ТОВ "Південбуд-М", тендерна пропозиція якого не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону № 922-VIII.
З приводу доводів позивача, що помилки не впливають на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводять до її спотворення та/або не стосуються характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі та не суперечать по суті Переліку формальних помилок, затверджених наказом Міністеством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України №740 від 15.04.2020 року.
Так, у наданих протоколах засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці від 30.11.2022 року № 214-Н, від 30.08.2022 року № 127-Н, від 20.03.2023 року № 53-Н, посвідченнях про перевірку знань з питань охорони праці та пунктах 7, 23, 37 довідки про наявність працівників від 24.07.2023 року № 24/07-04 зазначено інформацію про працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , тоді як у повідомленнях про прийняття на роботу вказано ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 .
З урахуванням цього, під час здійснення моніторингу постала потреба у отриманні пояснень щодо відповідності учасника ТОВ "Південбуд-М" вимогам тендерної документації, відповідно, Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області 13.11.2023 року та 17.11.2023 року через електронну систему закупівель Замовнику було направлено запити про надання інформації, однак надані Уповноваженою особою Замовника пояснення не обґрунтовують прийняте рішення щодо відповідності тендерної пропозиції ТОВ "Південбуд-М" установленим вимогам тендерної документації Замовника.
Так, в наданих поясненнях на запити Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області Замовник, зокрема, зазначає "...В даному випадку було допущено заміна літери "і" на "е" у прізвищі ОСОБА_6 , "є" на " ОСОБА_7 " у прізвищі ОСОБА_8 та ОСОБА_10 , замовником визнано це формальною помилкою".
Проте, згідно з пунктом 2 Переліку формальних помилок, затверджених наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України 15.04.2020 року № 710, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2020 року № 715/34998 (далі - Перелік № 710), формальною помилкою є помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа/унесення інформації в окремі поля електронної форми тендерної пропозиції (у тому числі комп`ютерна коректура, заміна літери (літер) та/або цифри (цифр), переставлення літер (цифр) місцями, пропуск літер (цифр), повторення слів, немає пропуску між словами, заокруглення числа), що не стосується кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі.
Крім того, у тендерній документації Замовника в розділі 3 "Інструкція з підготовки тендерної пропозиції", згідно з наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 710 "Про затвердження Переліку формальних помилок» та на виконання пункту 19 частини 2 статті 22 Закону 922 наведено опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій у наступній редакції, а саме: "Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме технічні помилки та описки.
Опис формальних помилок:
І.Інформація/документ, подана учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, містить помилку (помилки) у частині:
- уживання великої літери;
- уживання розділових знаків та відмінювання слів у реченні;
- використання слова або мовного звороту, запозичених з іншої мови;
- зазначення унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю помилка в цифрах;
- застосування правил переносу частини слова з рядка в рядок;
- написання слів разом та/або окремо, та/або через дефіс;
- нумерації сторінок/аркушів (у тому числі кілька сторінок/ аркушів мають однаковий номер, пропущені номери окремих сторінок/аркушів, немає нумерації сторінок/ аркушів, нумерація сторінок/аркушів не відповідає переліку, зазначеному в документі).
2.Помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа / унесення інформації в окремі поля електронної форми тендерної пропозиції (у тому числі комп`ютерна коректура, заміна літери (літер) та/або цифри (цифр), переставлення літер (цифр) місцями, пропуск літер (цифр), повторення слів, немає пропуску між словами, заокруглення числа), що не впливає на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення та/або не стосується характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі".
Отже, виявлені під час моніторингу процедури закупівлі невідповідності, зокрема щодо тендерної пропозиції учасника ТОВ "Південбуд-М" умовам підпункту 2.1 та 2.2 пункту 2 Додатку 1 до Тендерної документації, тоді як Учасником надано повідомлення про прийняття на роботу ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , натомість у пунктах 7, 23, 37 довідки про наявність працівників від 24.07.2023 № 24/07-04, протоколах засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці, посвідченнях про перевірку знань з питань охорони праці зазначено інформацію про працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , підлягали виправленню відповідно до пункту 43 Особливостей, який є імперативною нормою та визначає обов`язок розміщення Замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, виявлених в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією.
Проте, в порушення абзацу першого пункту 43 Особливостей, Замовником не розміщено в електронній системі повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, які наявні у складі тендерної пропозиції ТОВ "Південбуд-М", що вимагалися на підтвердження відповідності кваліфікаційних критеріїв у Додатку 1 тендерної документації, тим самим не надав можливість учаснику усунути такі невідповідності протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Внаслідок вказаних дій (бездіяльності) Замовника виникла обставина, передбачена абзацом п`ятим підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а саме: Замовник зобов`язаний відхилити учасника ТОВ "Південбуд-М", тендерна пропозиція якого не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону № 922-VIII.
При цьому, щодо тверджень позивача, що висновок Управління про розірвання договору за укладеним договором між Замовником і ТОВ "Південбуд-М" від 10.08.2023 №111/23-Н через граматичні помилки в наданих тендерних пропозицій, коли фактично вимоги тендерної документації виконані по кваліфікаційним критеріям, для Замовника є непропорційною у співвідношенні з виявленими недоліками. Висновок про результати не відповідає критеріям розсудливості, складений без урахуванням усіх обставин, що мають значення для їх прийняття та з порушенням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів позивача та третіх осіб, а також суспільних інтересів, і цілями, на досягнення яких вони спрямовані.
Згідно з пунктом 3 Особливостей Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922-VIII), проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей.
Пунктом 31 частини першої статті Закону № 922-VIII визначено, що тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель, а підпунктом 32 цієї статті Закону визначено, що тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.
Водночас, абзацом першим частини третьої статті 22 Закону № 922-VIII визначено, що тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації. Замовником у Додатку 1 до тендерної документації встановлений кваліфікаційний критерій (в тому числі) наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід та чітко визначені умови, перелік необхідних інформації/документів та спосіб підтвердження відповідності учасника встановленому кваліфікаційному критерію, а саме: "Лінійний інженерно-технічний персонал та всі робітники робочих спеціальностей Учасника, які будуть залучені до робіт, повинні пройти спеціальне навчання і перевірку знань з питань охорони праці, мати посвідчення з навчання та перевірки знань з питань охорони праці у спеціалізованих експертно-технічних центрах держпраці з наданням сканкопій оригіналів або копій протоколів (витягів з протоколів) засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці робітників та ІТР Учасника та посвідчень про перевірку знань з питань охорони праці, а саме: Закону України "Про охорону праці", гігієни праці, надання першої медичної допомоги, електробезпеки, пожежної безпеки, "Типового положення про службу охорони праці" та інших нормативних актів згідно п.5.1 НПАОП 0.00-4.12-05. Розслідування та облік виробничих нещасних випадків, професійних захворювань та аварій (Загальний курс з ОП), правил охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями" (НПАОП 0.00-1.71-13), "Правил охорони праці під час виконання робіт на висоті" (НПАОП 0.00-1.15-07), виробничих і посадових інструкцій з охорони праці".
Слід зауважити, що вказані вимоги розроблені та затверджені у тендерній документації відповідно до потреб Замовника для закупівлі робіт "Капітальний ремонт операційного відділення в будівлі КНП "Дунайська обласна лікарня" ООР" (літ.А) за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, м. Ізмаїл, вул. Телеграфна, 182/1".
Такі вимоги та умови до учасників направлені, в тому числі, для підтвердження можливості здійснювати учасниками відповідні роботи, а отже під час подання тендерних пропозицій учасники повинні завантажити в електронну систему закупівель всю інформацію та документи, визначені у тендерній документації.
Однак, Замовником у тендерній документації не було зазначено, що на підтвердження відповідності учасника кваліфікаційному критерію наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, можуть бути надані будь-які інші документи на розсуд учасника, замість тих, що вимагаються Замовником у пункті 2 Додатку 1 до тендерної документації. Окрім того, відсутність у складі пропозиції учасника ТОВ "Південбуд-М" документів, які вимагалися тендерною документацією впливає на зміст тендерної пропозиції та свідчить про її невідповідність вимогам тендерної документації, що зумовлює необхідність відхилення такої пропозиції. Також наголошуємо, що за нормами пункту 18 частини першої статті першої Закону України "Про публічні закупівлі" переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю. При цьому, невідповідність учасника ТОВ "Південбуд-М" вказаним вимогам тендерної документації може вплинути на якість та своєчасність виконання робіт за укладеним з ним договором від 10.08.2023 № 111/23-11.
Разом з тим, згідно правової позиції Верховного Суду щодо застосування норм права у подібних правовідносинах викладеної у постанові від 31.01.2023 року № 260/2993/21: "...замовник на власний розсуд визначив для себе необхідний перелік вимог, наявність яких повинні підтвердити учасники, що виявили намір взяти участь у закупівлі та який дозволить замовнику провести належну оцінку тендерної пропозиції учасника відповідно до вимог Закону № 922-VIII... Однак, замовником всупереч статті 29 Закону № 922-VIII при встановленні невиконання Воловецьким КП "Агрошляхбуд" усіх вимог, згідно із вимогами тендерної документації, не розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей з зазначенням переліку інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей, а відразу допущено останнього до аукціону... У зв`язку з цим, суди першої та апеляційної інстанцій правильно зазначали про те, що позивач повинен був розмістити повідомлення з вимогою про усунення зазначених невідповідностей, а у разі невиконання цієї вимоги на підставі статті 31 Закону № 922, відхилити тендерну пропозицію Воловецького КП "Агрошляхбуд", однак вказаних дій позивач не вчинив, про що зазначено і в оскаржуваному висновку відповідача...".
Також, у постанові від 31.01.2023 № 260/2993/21 щодо зобов`язання у висновку про розірвання договору (припинення зобов`язань) за укладеним договором зазначається: "Усунення порушення шляхом розірвання договору направлене на приведення відносин між сторонами у первісний стан. У разі не дотримання учасником процедури закупівлі усіх кваліфікаційних вимог зазначених у тендерній документації замовника, останній на вимогу Закону № 922-VIII повинен відхилити тендерну пропозицію учасника та відмінити закупівлю, що робить укладання договору взагалі неможливим. Отже, у разі дотримання вимог Закону України "Про публічні закупівлі" відносини між переможцем закупівлі та замовником взагалі б не виникли та договір про закупівлю не було б укладено. Відповідно до частини першої статті 41 Закону № 922 договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним. Відповідно до частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України одним із способів захисту цивільного права може бути, зокрема, визнання правочину недійсним. Відповідно до частини першої статті 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою статті 203 цього Кодексу. Таким чином, укладення договорів є завершальною стадією проведення процедури закупівлі, тому не відхилення пропозиції учасника та, як наслідок, укладення договору, є підставою для розірвання такого договору".
Аналогічна правова позиція міститься також у постановах Верховного Суду від 08.06.2023 року у справі №420/3390/22, від 17.08.2022 року у справі № 520/14902/20, від 02.11.2022 року у справі за № 120/14951/21-а.
Таким чином, складений Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області висновок за результатами проведеного моніторингу процедури закупівлі за ID: UA-2023-07-20-005428-a є правомірним, обґрунтованим, зобов`язання щодо розірвання договору (припинення зобов`язань) за укладеним договором з ТОВ "Південбуд-М" від 10.08.2023 № 111/23-Н з дотриманням положень Господарського кодексу України та Цивільного кодексу України є пропорційним виявленим порушенням та не суперечить нормам права у сфері публічних закупівель.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, діяв у межах повноважень, наданих йому законодавством, довів правомірність оскарженого рішення, що підтверджується належними та допустимими доказами, яке відповідає вимогам законодавства, що регулює спірні правовідносини, відтак, в задоволенні позову слід відмовити.
У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову та відсутністю витрат відповідача, відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
1. У задоволенні адміністративного позову Комунального некомерційного підприємства "Дунайська обласна лікарня" Одеської обласної ради" (Одеська область, Ізмаїльський район, м. Ізмаїл, вул. Телеграфна, 182/1 код ЄДРПОУ 01982146) до Управління Західного офісу Держаудитслужби в Закарпатській області (Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, 4 код ЄДРПОУ 40922492), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Південбуд-М" (Одеська область, Ізмаїльський район, м. Ізмаїл, вул. Болградське шосе, 33 код ЄДРПОУ 41296143), про визнання протиправним та скасування висновку - відмовити.
2. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 255 КАС України, та може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення.
СуддяС.І. Рейті
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2024 |
Оприлюднено | 01.05.2024 |
Номер документу | 118682801 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні