Рішення
від 29.04.2024 по справі 440/3344/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/3344/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бойка С.С., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ" до Головного управління ДПС в Полтавській області про визнання дій та бездіяльності протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ" звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС в Полтавській області про визнання дій та бездіяльності протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №62818 від 25.12.2023, №9947 від 20.02.2024, №12269 від 06.03.2024 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

В обґрунтування позову зазначено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА КОМПАНІЯ" отримано рішення від 25.12.2023 №62818 про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку, а саме п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Не погодившись, звернулося до до відповідача з повідомленням про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку е критеріям ризиковості платника податку №8 від 08.02.2024 з відповідними пояясненнями, на зазначене повідомлення позивач отримав рішення №9947 від 20.02.2024 Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким зазначено, що Комісією розглянуто подане повідомлення позивача та прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку, а саме п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Крім того, 26.02.2024 позивач повторно звернувся до відповідача з повідомлення про погндання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку з відповідними поясненнями, на зазначене повідомлення позивач отримав рішення №12269 від 06.03.2024 Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким зазначено, що Комісією розглянуто подане повідомлення позивача та прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку, а саме п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

На думку позивача, рішення про відповідність ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА КОМПАНІЯ» критеріям ризиковості платника податків є необґрунтованими та невмотивованими, натомість, висновки спірних рішень ґрунтуються на припущеннях, не містять чітких мотивів їх формування, обґрунтування підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, не містять доказів наявності податкової інформації, яка свідчить про наявність ознак здійснення ризикових/фіктивних операцій платником з посиланням на відповідні документи. Спірні рішення порушують права та законні інтереси позивача, оскільки не дозволяють йому виконувати обов`язок щодо реєстрації податкових накладних та перешкоджають здійсненню господарської діяльності.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25.03.2024 відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

Відповідач подав до суду відзив на позов, в якому зазначив, що спірні рішення прийняті відповідно до пункту 8 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі по тексту Порядок №1165). Підставами та передумовами прийняття оскаржуваних рішень слугував аналіз податкової інформації, яка наявна в інформаційних системах контролюючого органу. Також зазначив, що за результатами розгляду повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» від 09.02.2024 № 1, Комісією регіонального рівня прийнято рішення № 9947 від 20.02.2024 про відповідність платника податку п. 8 критеріїв ризиковості платника податку у зв`язку із тим, що ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» має взаємовідносини з ризиковими контрагентами щодо постачання товарів (послуг) платникам податків, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку та щодо придбання товарів (послуг) у платників податків, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (коди 12, 13 податкової інформації). Крім того, відповідно до рішення Комісії регіонального рівня № 9947 від 20.02.2024, платником податків ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» не надано копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, серед яких: договiр з додатками до нього, первиннi документи щодо постачання/придбання товарiв/послуг, первиннi документи щодо транспортування, накладна, розрахунковий документ, банкiвська виписка з особових рахунків, не надано документи по взаємовідносинах з ПП «СОПТ ЛТД». А за результатами розгляду повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» від 26.02.2024 № 2, Комісією регіонального рівня прийнято рішення № 12269 від 06.03.2024 про відповідність платника податку п. 8 критеріїв ризиковості платника податку у зв`язку із тим, що ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» має взаємовідносини з ризиковими контрагентами щодо постачання товарів (послуг) платникам податків, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку та щодо придбання товарів (послуг) у платників податків, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (коди 12, 13 податкової інформації). Крім того, відповідно до рішення Комісії регіонального рівня № 12269 від 06.03.2024, платником податків ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» не надано копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, серед яких: договiр з додатками до нього, первиннi документи щодо постачання/придбання товарiв/послуг, первиннi документи щодо транспортування, первиннi документи щодо навантаження продукції, первиннi документи щодо розвантаження продукції, розрахунковий документ, банкiвська виписка з особових рахунків, платником ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» документально не підтверджені господарські операції по взаємовідносинах з контрагентом - покупцем ПП «СОПТ-ЛТД», щодо якого прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості.

Дослідивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази, суд встановив наступне.

ТОВ "УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА КОМПАНІЯ" є юридичною особою, яка зареєстрована 08.11.2022 номер запису:1005881020000019701, перебуває на обліку в органах Державної податкової служби України, у тому числі і як платник ПДВ з 08.11.2022, ідентифікаційний код юридичної особи : 44761767. Основним видом діяльності є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.

Для здійснення господарської діяльності Товариство орендує офісне приміщення, розташоване за адресою: Україна, 36014 м. Полтава, вул. Зигіна буд. 29.

Оренда здійснюється на підставі Договору оренди нежитлового приміщення від 01.09.2023р., укладеного між ТОВ «СОЛАР-360» (Суборендодавець) та ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» (Суборендар). Загальна площа орендованого офісного приміщення складає 5.7 кв. м.

Про наявність офісу до органу ДПС подано відповідне повідомлення за формою № 20- ОПП від 29.09.2023.

Також відповідно до Договору з оренди резервуарів від 01.01.2023р. №1, між ТОВ ВКФ «АКТЕОН» (Виконавець) та ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» (Замовник) укладено договір з оренди резервуарів для зберігання нафтопродуктів .

Про використання орендованого майна до органу ДПС подано повідомлення за формою № 20-ОПП від 29.09.2023 р. про наявність інших об`єктів (ємності для нафтопродуктів) в користуванні.

Характер господарської діяльності ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» полягає у досягненні домовленостей з постачальниками нафтопродуктів, пошук покупців та забезпеченні перевезення нафтопродуктів від постачальників до покупців (залучається сторонній перевізник), що здійснює безпосередньо директор ОСОБА_1 .

25.12.2023 Комісією ГУ ДПС у Полтавській області щодо ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» (44761767) прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості № 62818 від 25.12.2023 по п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку згідно Постанови КМУ від 11 грудня 2019 № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Як вбачається з тексту рішення №62818 від 25.12.2023 року про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, прийнятого Комісією з підстав відповідності позивача критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв, зокрема, у податкового органу наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення з господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій/розрахунку коригування. В графі «Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризикованості платника податку», зазначено:

- 12 «постачання товарів (послуг) платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку»;

- 13 «придбання товарів (послуг) платнику податку, щодо якого прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку».

Позивач звернувся до ГУ ДПС в Полтавській області з Повідомленням про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №8 від 08.02.2024 року з відповідними поясненнями.

На зазначене повідомлення відповідач прийняв рішення №9947 від 20.02.2024 року комісії ГУ ДПС в Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким зазначеною Комісією розглянуто подане повідомлення Позивача та прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв. У рішенні зазначено, що позивач має взаємовідносини з ризиковими контрагентами щодо постачання товарів (послуг) платникам податків, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку та щодо придбання товарів (послуг) у платників податків, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (коди 12, 13 податкової інформації).

Крім того, відповідно до рішення Комісії регіонального рівня № 9947 від 20.02.2024, платником податків ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» не надано копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, серед яких: договiр з додатками до нього, первиннi документи щодо постачання/придбання товарiв/послуг, первиннi документи щодо транспортування, накладна, розрахунковий документ, банкiвська виписка з особових рахунків, не надано документи по

взаємовідносинах з ПП «СОПТ ЛТД».

26.02.2024 року Позивач повторно звернувся з Повідомленням про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку з відповідними поясненнями.

На зазначене повідомлення відповідач прийняв рішення №12269 від 06.03.2024 року, яким зазначеною Комісією розглянуто подане повідомлення Позивача та прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку з тих самих підстав відповідності Позивача критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв. Зазначено, що платник податку має взаємовідносини з ризиковими контрагентами щодо постачання товарів (послуг) платникам податків, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку та щодо придбання товарів (послуг) у платників податків, щодо яких прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (коди 12, 13 податкової інформації). Крім того, відповідно до рішення Комісії регіонального рівня № 12269 від 06.03.2024, платником податків ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» не надано копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, серед яких: договiр з додатками до нього, первиннi документи щодо постачання/придбання товарiв/послуг,

первиннi документи щодо транспортування, первиннi документи щодо навантаження продукції, первиннi документи щодо розвантаження продукції, розрахунковий документ, банкiвська виписка з особових рахунків. Платником ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» документально не підтверджені господарські операції по взаємовідносинах з контрагентом - покупцем ПП «СОПТ-ЛТД», щодо якого прийнято рішення про відповідність

платника податку критеріям ризиковості.

Вважаючи такі рішення контролюючого органу протиправними, позивач звернувся до суду з вказаним позовом за захистом порушеного права.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 на виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема: п.8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 6 вказаного Порядку №1165 також визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Таким чином, внесення платника податків до переліку ризикових платників на підставі пункту восьмого Критеріїв ризиковості платника податку фактично є підставою для зупинення реєстрації в ЄРПН в подальшому всіх складених платником податку податкових накладних/розрахунків коригування.

Так, пунктом 6 Порядку №1165 визначено, що комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Як вже зазначалося судом, відповідачем прийняті рішення №62818 від 25.12.2023, №9947 від 20.02.2024, №12269 від 06.03.2024 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Вказані рішення обґрунтовані ненаданням платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку. Зокрема, копій первинних документів щодо здійснених господарських операцій по взаємовідносинах з ризиковими контрагентами.

Верховний Суд у постанові від 19 листопада 2021 року по справі № 140/17441/20 зазначив, що при вирішенні спорів такої категорії суди, з огляду на правове регулювання і характер цих відносин, мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Суд зазначає, що комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації. Така ж позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30 листопада 2021 року по справі №340/1098/20.

Так, загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Однак відповідач не надав жодного належного доказу, який би досліджувався в ході засідання Комісії, і який би слугував підставою для прийняття оскаржуваних рішень та був покладений в основу їх прийняття.

Суд звертає увагу на те, що податкова інформація, наявна у контролюючого органу, є лише статистичними даними, які самі по собі не можуть свідчити про вчинення підприємством порушень та не підтверджує ризиковість платника податків.

Будь-яка податкова інформація, зокрема, надана іншими контролюючими органами носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні закону. Така позиція підтримується Верховним Судом, про що свідчить правовий висновок останнього, викладений у постановах від 02.04.2020 року по справі №160/93/19, від 04.06.2020 року по справі №340/422/19 та від 16.04.2021 по справі №813/1301/15.

Верховний Суд у постанові від 22 липня 2021 по справі №520/480/20 вказав, що саме лише посилання контролюючого органу про те, що аналіз діяльності товариства свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності та даними Єдиного реєстру податкових накладних, а також мінімізації платежів до бюджету, без належного обґрунтування і документального підтвердження, не може свідчити про відповідність рішення критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень і закріплені у частині другій статті 2 КАС України.

У постанові від 23 червня 2022 року у справі №640/6130/20 Верховний Суд зазначив, що питання відповідності підприємства Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатися Комісією регіонального рівня за наслідками подання товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації. Віднесення суб`єкта господарювання до ризикових на підставі рішення, яке прийнято не за наслідками подання останнім податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації суперечить положенням Порядку №1165.

Віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські відносини з платниками податків, по відношенню до яких податковим органом прийнято рішення про відповідність останніх критеріям ризиковості, є необґрунтованим, адже поширення на позивача "ризиковості" через відносини з іншими "ризиковими" платниками податків суперечить базовим принципам та основам податкового законодавства, зокрема, принципу індивідуальної відповідальності, що проголошений ст. 61 Конституції України, положення якої є нормами прямої дії.

Зміст даної концепції полягає в тому, що платник не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань, зокрема, настання визначеної законом відповідальності повинно відбуватися у разі порушення податкового законодавства безпосередньо платником податків.

Вказаний підхід застосовано також і Європейським судом з прав людини, який у справах «Булвес» АД проти Болгарії» (2009 рік, заява № 3991/03), «Бізнес Супорт Центр» проти Болгарі ї» (2010 рік, заява № 6689/03), «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції» (заява № 36985/97), «Полторацький проти України» від 29.04.2003 (заява № 38812/97), дійшов висновку про правило «індивідуальної юридичної відповідальності», тобто платник податків не повинен нести відповідальності за порушення, допущені його контрагентами.

Отже, Європейський суд з прав людини однозначно вказав на правило індивідуальної відповідальності платника податків. Це означає, що добросовісний платник податків не має зазнавати негативних наслідків через порушення законодавства його контрагентом.

Відтак, віднесення позивача до ризикових платників з тих підстав, що підприємство мало господарські відносини із платниками податків, по відношенню до яких податковим органом прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості, потрібно оцінювати критично.

Норми податкового законодавства не ставлять у залежність достовірність даних податкового обліку платника податків від дотримання податкової дисципліни його контрагентами, якщо цей платник (покупець) мав реальні витрати у зв`язку з придбанням товарів (робіт, послуг), призначених для використання у його господарській діяльності. Порушення певними постачальниками товару (робіт, послуг) у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування витрат та податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг)) не повинен зазнавати негативних наслідків за можливу неправомірну діяльність його контрагента за умови, якщо судом не було встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагента та злагодженість дій між ними.

Саме така правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 07.07.2022 у справі № 160/3364/19.

Термін «добросовісний платник», яке вживається у сфері податкових правовідносинах, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а сам платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи. А відтак платник не може зазнавати негативних наслідків внаслідок діянь інших осіб, що перебувають поза межами його впливу.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення має бути мотивованим.

Водночас, документального підтвердження обставин, що товариство та/або його контрагенти задіяні у проведенні ризикових операцій, відповідач не надав. Жодних доказів провадження заявником господарської діяльності в умовах та обставинах, котрі характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України, відповідачем не надано.

Таким чином, відповідачем не доведено існування підстав для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим рішення Комісії №62818 від 25.12.2023, №9947 від 20.02.2024, №12269 від 06.03.2024 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку є протиправними та підлягають скасуванню.

Суд також вважає необґрунтованими посилання відповідача на те, що спірні рішення про визначення товариства таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, не створюють для позивача жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього юридичних наслідків.

Слід враховувати, що наслідком прийняття відповідачем спірних рішень та внесення платника податку до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є зупинення в автоматичному порядку реєстрації всіх без виключення поданих позивачем податкових накладних/розрахунків коригування. Такі наслідки носять для позивача виключно негативний характер з огляду на те, що строк реєстрації кожної податкової накладної значно збільшується, а на позивача покладається додатковий обов`язок щодо надання пояснень та документів, при цьому, остаточне рішення про реєстрацію податкової накладної чи про відмову в реєстрації буде прийнято лише після надання таких пояснень та документів.

Негативні наслідки від необґрунтованого прийняття такого рішення є також у тому, що контрагенти позивача не мають можливості сформувати податковий кредит за податковою накладною, реєстрація якої зупинена, що у подальшому несе ризики припинення господарських відносин між позивачем та його контрагентами.

При цьому право на оскарження в судовому порядку Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника визначається нормою пункту 6 Порядку №1165, за якою у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

На даний час спірні правовідносини врегульовано Порядком №1165, згідно якого рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Аналогічна правова позиція також викладена в постанові Верховного Суду від 05 січня 2021 року по справі №640/11321/20.

Щодо зобов`язання ГУ ДПС в Полтавській області виключити ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, суд зазначає наступне.

Положеннями п.6 Порядку №1165 визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Враховуючи вказану норму, суд дійшов висновку, що оскільки рішення про визнання ТОВ «УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ» таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, підлягають скасуванню, то зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, є належним і ефективним способом захисту порушеного права позивача. Крім цього, такий спосіб захисту є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений. Тому позовні вимоги у зазначеній частині також підлягають задоволенню.

З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Позивачем при зверненні до суду сплачений судовий збір в сумі 9084,00 грн і, враховуючи висновок суду про задоволення позову, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області підлягають судові витрати зі сплати судового збору у сумі 9084,00 грн.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ (вул. Зигіна,буд.29, м. Полтава, код ЄДРПОУ 44761767) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, код ЄДРПОУ 44057192) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від №62818 від 25.12.2023, №9947 від 20.02.2024, №12269 від 06.03.2024 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ" пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платників податку.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРАЇНСЬКА НАФТОГАЗОВА ГІЛЬДІЯ" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області судовий збір в сумі 9084,00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Бойко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2024
Оприлюднено01.05.2024
Номер документу118691863
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/3344/24

Ухвала від 25.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 20.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 29.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні