Рішення
від 17.04.2024 по справі 520/258/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 квітня 2024 року № 520/258/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Заічко О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради (майдан Павлівський, буд. 4, кв. 1, м. Харків, 61003) до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «ІКАР-БІЗНЕС» (вул. Героїв Праці, буд. 36, кв. 21, м. Харків, 61146, код ЄДРПОУ 22706568), третя особа: Харківська міська рада (майдан Конституції, буд. 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 04059243) про зобов`язання вчинити певні дії та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «ІКАР -БІЗНЕС» здійснити перебудову нежитлової будівлі громадського будинку (торгівельні павільони) літ. А-1 загальною площею 77,4 кв. м. по вул. Героїв Праці, будинок б/н / вул. Гвардійців Широнінців, будинок б/н в м. Харкові на земельній ділянці з кадастровим №6310137500611:002:0008 у стан що відповідає поверховому плану та експлікації виготовлених Комунальним підприємством «Харківське міське бюро технічної інвентаризації» станом на 30.11.1995 (інвентаризаційна справа №79780);

- скасувати рішення державного реєстратора-приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Харківської області Клопотова Станіслава Давидовича № 61282549 від 01.11.2021 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень ( з відкриттям розділу) про реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю фірма «ІКАР -БІЗНЕС» на нежитлову будівлю громадського будинку (торгівельні павільйони) літ. А-1 загальною площею 77,4 кв.м. по вул. Героїв Праці, будинок б/н / вул. Гвардійців Широнінців, будинок б/н в м. Харкові (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2493481263120) на земельній ділянці з кадастровим № 6310137500611:002:0008.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради проведений позаплановий захід державного архітектурно-будівельного контролю щодо додержання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності на об`єкт нежитлової будівлі громадського будинку (торгівельні павільйони) літ. А-1 загальною площею 77,4 кв.м. по вул. Героїв Праці, будинок б/н / вул. Гвардійців Широнінців, будинок б/н в м. Харкові, зупиночний павільйон з вбудованими торгівельними приміщеннями, який має ознаки незначного класу наслідків (відповідальності) ССІ. На момент проведення перевірки факту виконання будівельних робіт на зазначеному об`єкті не встановлено. Вивченням матеріалів КП «Харківське бюро технічної інвентарізації» встановлено, що зупиночний павільйон з вбудованими торгівельними кіосками за вищевказаною адресою прийнятий до експлуатації відповідно до акту комісії про прийняття в експлуатацію від 17.10.1995, затверджений головою комісії. Первинна технічна інвентаризація вищезазначеного об`єкту нерухомого майна була проведена 30.11.1995року. Технічний паспорт складений 30.11.1995, квартал № 3961, вул.. Героїв Праці ріг вул. Гвардійців Широнінців, № буд. б/н, інвентар № 79780, користувач ТОВ фірма «ІКАР -БІЗНЕС». Відповідно до технічної документації, з моменту первинної інвентаризацію 30.11.1995 станом на останню інвентаризацію 11.04.2018 загальна площа об`єкту фактично збільшилася з 29,4 кв.м. до 77,4 кв.м. Однак, ТОВ фірма «ІКАР -БІЗНЕС» не представлено документів, що підтверджують право на виконання будівельних робіт на прийняття в експлуатацію зазначеного об`єкту. Викладене свідчить, що зупиночний павільйон з вбудованими торгівельними кіосками загальною площею 29,4 кв.м. у період з 30.11.1995р. реконструйовано в нежитлову будівлю літ. «А-1», торгівельні павільйони загальної площею 77,4м2 без документів, що надає право на виконання будівельних робіт, що є об`єктом самочинного будівництва.За результатами перевірки ТОВ фірма «ІКАР-БІЗНЕС» наданий припис №331-Пр-У від 24.05.2019 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, строком до 24.07.2019, які не були виконані. ТОВ фірма «ІКАР-БІЗНЕС» звернувся до суду про скасування припису №331-Пр-У від 24.05.2019 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 04.06.2020 по справі № 520/2689/2020, припис був скасований. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 18.02.2021 скасовано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 04.06.2020 по справі № 520/2689/2020 та прийнято постанову якою у задоволені позову ТОВ фірма «ІКАР -БІЗНЕС» про скасування припису №331-Пр-У від 24.05.2019 відмовлено. До теперішнього часу триває касаційний розгляд зазначеної справи у складі Верховного Суду України. Оскільки припис № 331-Пр-У від 24.05.2019 Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності не виконано, а в обхід встановленого порядку зареєстровано право власності на спірний самочинно реконструйований об`єкт, без введення його в експлуатацію, на підставі неналежних документів.

По справі було відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу та отримана ним.

Відповідач відзив на позов до суду надав. Відповідач належним чином повідомлений про наслідки неподання відзиву на позов, передбачені ч. 6 ст. 162 КАС України.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Третя особа надала пояснення до позову у якому вважає позов Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) , зокрема, щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється згідно вимог ст. 229 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, суд виходить з наступного.

Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради проведений позаплановий захід державного архітектурно-будівельного контролю щодо додержання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності на об`єкт нежитлової будівлі громадського будинку (торгівельні павільйони) літ. А-1 загальною площею 77,4кв.м. по вул. Героїв Праці, будинок б/н / вул. Гвардійців Широнінців, будинок б/н в м. Харкові, зупиночний павільйон з вбудованими торгівельними приміщеннями, який має ознаки незначного класу наслідків (відповідальності) ССІ. На момент проведення перевірки факту виконання будівельних робіт на зазначеному об`єкті не встановлено. Вивченням матеріалів КП «Харківське бюро технічної інвентарізації» встановлено, що зупиночний павільйон з вбудованими торгівельними кіосками за вищевказаною адресою прийнятий до експлуатації відповідно до акту комісії про прийняття в експлуатацію від 17.10.1995, затверджений головою комісії. Первинна технічна інвентаризація вищезазначеного об`єкту нерухомого майна була проведена 30.11.1995року. Технічний паспорт складений 30.11.1995, квартал №3961, вул.. Героїв Праці ріг вул. Гвардійців Широнінців, № буд. б/н, інвентар №79780, користувач ТОВ фірма «ІКАР -БІЗНЕС». Відповідно до технічної документації, з моменту первинної інвентаризацію 30.11.1995року станом на останню інвентаризацію 11.04.2018року загальна площа об`єкту фактично збільшилася з 29,4кв.м. до 77,4кв.м.. Однак, ТОВ фірма «ІКАР-БІЗНЕС» не представлено документів, що підтверджують право на виконання будівельних робіт на прийняття в експлуатацію зазначеного об`єкту. Викладене свідчить, що зупиночний павільйон з вбудованими торгівельними кіосками загальною площею 29,4 кв. м. у період з 30.11.1995 реконструйовано в нежитлову будівлю літ. «А-1», торгівельні павільйони загальної площею 77,4м2 без документів, що надає право на виконання будівельних робіт, що є об`єктом самочинного будівництва. За результатами перевірки ТОВ фірма «ІКАР -БІЗНЕС» наданий припис №331-Пр-У від 24.0а «ІКАР-БІЗНЕС» наданий припис №331-Пр-У від 24.05.2019 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, строком до 24.07.2019, які не були виконані. ТОВ фірма «ІКАР-БІЗНЕС» звернувся до суду про скасування припису №331-Пр-У від 24.05.2019 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 04.06.2020 по справі № 520/2689/2020, припис був скасований. Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 18.02.2021 скасовано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 04.06.2020 по справі № 520/2689/2020 та прийнято постанову якою у задоволені позову ТОВ фірма «ІКАР -БІЗНЕС» про скасування припису №331-Пр-У від 24.05.2019 відмовлено. До теперішнього часу триває касаційний розгляд зазначеної справи у складі Верховного Суду України. Оскільки припис № 331-Пр-У від 24.05.2019 Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності не виконано, а в обхід встановленого порядку зареєстровано право власності на спірний самочинно реконструйований об`єкт, без введення його в експлуатацію, на підставі неналежних документів. Позивач зазначає, що вказане зумовлю те, що Інспекція звертається з вимогою про скасування рішення державного державного реєстратора-приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Харківської області Клопотова Станіслава Давидовича №61282549 від 01.11.2021р. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень ( з відкриттям розділу) про реєстрацію права власності за Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «ІКАР -БІЗНЕС» на нежитлову будівлю громадського будинку (торгівельні павільони) літ. А-1 загальною площею 77,4 кв.м. по вул. Героїв Праці, будинок б/н / вул. Гвардійців Широнінців, будинок б/н в м.Харкові (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2493481263120) на земельній ділянці з кадастровим №6310137500611:002:0008.

З приводу спірних правовідносин суд зазначає наступне.

Відповідно до положень статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності. Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема, складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право також проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомки, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації.

Аналогічні повноваження органів державного архітектурно-будівельного контролю зазначені й у пункті 11 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), відповідно до якого Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю мають право, зокрема, складати протоколи про вчинення правопорушень та акти перевірок, і накладати штрафи у межах повноважень, передбачених законом; видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельним нормам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.

Судом встановлено, що до рішення державного реєстратора-приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Харківської області Клопотова Станіслава Давидовича № 61282549 від 01.11.2021 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень ( з відкриттям розділу) про реєстрацію права власності за Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «ІКАР -БІЗНЕС» на нежитлову будівлю громадського будинку (торгівельні павільйони) літ. А-1 загальною площею 77,4 кв.м. по АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2493481263120) на земельній ділянці з кадастровим №6310137500611:002:0008.

Позивач зазначає, що за відповідачем під час перевірки встановлено факт реконструкції нежитлової будівлі літ. «А-1» за адресою по вул. Героїв Праці, будинок б/н / вул.Гвардійців Широнінців, будинок б/н в м. Харкові без отримання права на виконання будівельних робіт та в обхід встановленого порядку зареєстровано право власності на спірний самочинно реконструйований об`єкт, без введення його в експлуатацію.

Механізм набуття права на виконання підготовчих та будівельних робіт визначений Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, що затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 466 від 04.2011.

Згідно з п. 4 Порядку 466, виконання підготовчих робіт може здійснюватися на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт.

Відповідно до п. 13 Порядку 466, повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, та повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI), повідомлення про зміну даних у зазначених повідомленнях за формою згідно з додатками 1,2 і 2-1 до цього Порядку подається замовником (його уповноваженою особою) особисто або надсилається рекомендованим листом з описом вкладення чи через електронну систему здійснення декларативних та дозвільних процедур у будівництві до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю за місцезнаходженням об`єкта не пізніше ніж за один календарний день до початку виконання підготовчих або будівельних робіт.

Одночасно, п. 11 Порядку 466 визначено, що замовник несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні, за виконання будівельних робіт без подання повідомлення та за порушення вимог, визначених цим Порядком, відповідно до Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до інформації, відображеної на офіційному сайті Державної архітектурно будівельної інспекції України на час проведення перевірки по об`єкту нежитлової будівлі громадського будинку (торгівельні павільони) літ. А-1 загальною площею 77,4 кв.м. по АДРЕСА_1 на земельній ділянці з кадастровим № 6310137500611:002:0008, відсутні документи, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачи, скасування та анулювання зазначених документів.

З наявних в матеріалах справи документів вбачається, що за результатами проведеного обстеження встановлено, що за вказаною адресою з моменту первинної інвентаризації 30.11.1995 на момент останньої технічної інвентаризації 11.04.2018 загальна площа вищезазначеного об`єкту збільшилась з 29,4 кв.м. до 77,4 кв.м..

У ході проведення перевірки та розгляду справи у суді, ТОВ фірма «ІКАР-БІЗНЕС» не надано документів, які б підтвердили право на виконання будівельних робіт та прийняття в експлуатацію об`єкту за адресою: АДРЕСА_1 , у період після 30.11.1995.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що зупиночний павільйон за адресою: АДРЕСА_1 , з вбудованими торгівельними кіосками загальною площею 29,4кв.м. у період після 30.11.1995 реконструйовано в нежитлову будівлю літ. «А-1», торгівельні павільйони загальною площею 77,4кв.м. (зі збільшенням загальної площі) без документів, що надають право на виконання будівельних робіт.

За змістом частини першої статті 376 ЦК України самочинним вважається будівництво житлового будинку, будівлі, споруди, іншого нерухомого майна, якщо вони збудовані на земельній ділянці, що не була відведена особі, яка здійснює будівництво; або відведена не для цієї мети; або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту; або з істотним порушенням будівельних норм і правил.

Таким чином, виходячи зі змісту цієї норми самочинним є будівництво об`єкта нерухомого майна за наявності будь-якої з умов, зазначених у ній.

Отже, відсутність дозволу на будівництво, проекта або порушення умов, передбачених у цих документах, тягне визнання такого будівництва самочинним відповідно до частини першої статті 376 ЦК України.

Головним наслідком самочинного будівництва є те, що в особи, яка його здійснила, не виникає права власності на нього, як на об`єкт нерухомості (частина друга статті 376 ЦК України).

Слід зазначити, що в розумінні частини першої статті 376 ЦК України самочинним будівництвом є не тільки новостворений об`єкт, а й об`єкт нерухомості, який виник у результаті реконструкції, капітального ремонту, перебудови, надбудови вже існуючого об`єкта, здійснених без одержаного дозволу місцевих органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, розробленої та затвердженої в установленому порядку проектної документації, дозволу на виконання будівельних робіт, наданого органами архітектурно-будівельного контролю, оскільки в результаті таких дій об`єкт втрачає тотожність із тим, на який власником (власниками) отримано право власності . Усі об`єкти нерухомого майна, які зведені після одержання акта приймання в експлуатацію, незалежно від того, значились вони до одержання акта приймання в проектній документації чи ні, вважаються самочинними (пункт 3.4.1 .Методичних рекомендацій з питань технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу України від 5 вересня 2003 року № 146 (далі - Методичні рекомендації № 146).

Таким чином, норма частини першої статті 376 ЦК України підлягає застосуванню й до випадків самочинної реконструкції об`єкта нерухомості, у результаті якої об`єкт набуває нових якісних характеристик (зміна конфігурації, площі та кількості приміщень, втручання в несучі конструкції, улаштування дверних прорізів у капітальних стінах тощо; розділ 3.4 Методичних рекомендацій № 146).

При цьому за змістом частини першої статті 376 ЦК України правила про самочинне будівництво і його наслідки поширюються на всі випадки будівництва (реконструкції) всіх типів будівель, споруд та іншого нерухомого майна.

Виконання будівельних робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту та технічного переоснащення повинно здійснюватися з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил та відповідно до розробленої та затвердженої в установленому законодавством порядку проектної документації.

Отже будівельні роботи з реконструкції будівель, що передбачає збільшення їх площі та конфігурації, не входять до Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.

Згідно ч. 1-4 ст. 26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів. Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Відповідно до ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» замовник має право виконувати будівельні роботи після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України або видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.

Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Процедура проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедура взяття на облік безхазяйного нерухомого майна на момент виникнення спірних правовідносин визначалась Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року № 868 (далі - Порядок).

За змістом п. 45 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 для державної реєстрації права власності у зв`язку із зміною суб`єкта такого права в результаті реконструкції об`єкта нерухомого майна, у тому числі в результаті переведення об`єкта нерухомого майна із житлового у нежитловий або навпаки подаються: 1) документ, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна до його реконструкції (крім випадків, коли право власності на такий об`єкт вже зареєстровано в Державному реєстрі прав); 2) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта; 3) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;4) письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на реконструйований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність); 5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, реконструкція якого здійснювалась у результаті спільної діяльності). У разі зміни відомостей про об`єкт нерухомого майна, визначення часток у праві спільної власності чи їх зміни такі відомості вносяться до Державного реєстру прав відповідно до законодавства поза процедурою державної реєстрації прав.

Документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, не вимагається у разі, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів. У такому разі державний реєстратор відповідно до наданих заявником у відповідній заяві відомостей про реєстраційний номер документа, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, обов`язково перевіряє наявність реєстрації такого документа в Єдиному реєстрі документів, відсутність суперечностей між заявленими правами та відомостями, що містяться в цьому Реєстрі.

Згідно з пунктом 49 Порядку в разі проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на новозбудовані чи реконструйовані об`єкти нерухомого майна заінтересованою особою є замовник будівництва, крім випадків, передбачених цим Порядком.

Для проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на новозбудований об`єкт нерухомого майна заявник подає документ, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку; документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта, технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна та документ, що підтверджує присвоєння об`єкту нерухомого майна адреси.

Відповідно до пункту 20 Порядку за результатами розгляду заяви та документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав або рішення про відмову в такій реєстрації.

Матеріали справи містять рішення державного реєстратора-приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Харківської області Клопотова Станіслава Давидовича №61282549 від 01.11.2021 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень ( з відкриттям розділу) про реєстрацію права власності за Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «ІКАР -БІЗНЕС» на нежитлову будівлю громадського будинку (торгівельні павільйони) літ. А-1 загальною площею 77,4кв.м. по АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2493481263120) на земельній ділянці з кадастровим №6310137500611:002:0008.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно. Обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Статтею 3 вищезазначеного Закону встановлено, що загальними засадами державної реєстрації прав є, зокрема, гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

Відповідно до п. 2 ч. З ст. 10 Закону, державний реєстратор перевіряє документи на наявність пілстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в Єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав, похідних від права власності, здійснюється у зв`язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв`язку з вчиненням такої дії.

Відповідно до п. 40 Порядку, Державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених Законом України "Про державну реєстрацію речрвих прав на нерухоме майно та їх обтяжень", іншими законами України та цим Порядком.

Відповідно до п. 43 Порядку, для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна у результаті реконструкції такого об`єкта подаються:

1) документ, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна до його реконструкції (крім випадків, коли право власності на такий об`єкт зареєстровано в Державному реєстрі прав); 2) документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта; 3) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна; 4) письмова заява або договір співвласників про розподіл часток у спільній власності на реконструйований об`єкт нерухомого майна (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, що набувається у спільну часткову власність); 5) договір про спільну діяльність або договір простого товариства (у разі, коли державна реєстрація проводиться щодо майна, реконструкція якого здійснювалася в результаті спільної діяльності).

Згідно з ч. З ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Відповідно до ст. 22 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. З ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду у постанові від 24.01.2020 року у справі № 910/10987/20 зробив висновок про те, що державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а лише засвідчує вже набути особою право власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації.

Постановою ГКС ВС від 23.06.2020 року по справі № 922/2589/19 зробив висновок, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини 6 статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування На підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини 6 статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Оскільки, ТОВ фірмою «ІКАР -БІЗНЕС» не виконані вимоги, встановлені у приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил №331-Пр-У від 24.05.2019, а навпаки в обхід встановленого порядку зареєстрований об`єкт, без введення його в експлуатацію, на підставі неналежних документів, суд зобов`язує відповідача здійснити перебудову нежитлової будівлі громадського будинку (торгівельні павільйони) літ. А-1 загальною площею 77,4кв.м. по АДРЕСА_1 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2493481263120) на земельній ділянці з кадастровим №6310137500611:002:0008 у стан, що відповідає поверховому плану та експлікації виготовлених Комунальним підприємством «Харківське міське бюро технічної інвентаризації» станом на 30.11.1995р. (інвентаризаційна справа №79780) та як наслідок реєстрація права власності на цей об`єкт повинна бути скасовано.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Перевіривши обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають

Керуючись ст.ст. 263, 255, 295, 297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту з інспекційної роботи Харківської міської ради (майдан Павлівський, буд. 4, кв. 1, м. Харків, 61003) до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «ІКАР-БІЗНЕС» (вул. Героїв Праці, буд. 36, кв. 21, м. Харків, 61146, код ЄДРПОУ 22706568), третя особа: Харківська міська рада (майдан Конституції, буд. 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 04059243) про зобов`язання вчинити певні дії та скасування рішення - задовольнити.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «ІКАР -БІЗНЕС» (вул. Героїв Праці, буд. 36, кв. 21, м. Харків, 61135, код ЄДРПОУ 22706568) здійснити перебудову нежитлової будівлі громадського будинку (торгівельні павільйони) літ. « А-1» загальною площею 77,4 кв.м. по вул. Героїв Праці, будинок б/н / вул. Гвардійців Широнінців, будинок б/н у м. Харкові на земельній ділянці з кадастровим №6310137500611:002:0008 у стан що відповідає поверховому плану та експлікації виготовлених Комунальним підприємством «Харківське міське бюро технічної інвентаризації» станом на 30.11.1995 (інвентаризаційна справа №79780).

Скасувати рішення державного реєстратора-приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Харківської області Клопотова Станіслава Давидовича № 61282549 від 01.11.2021 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) про реєстрацію права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю фірма «ІКАР-БІЗНЕС» на нежитлову будівлю громадського будинку (торгівельні павільйони) літ. «А-1» загальною площею 77,4 кв. м. по вул. Героїв Праці, будинок б/н / вул. Гвардійців Широнінців, будинок б/н в м. Харкові (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2493481263120) на земельній ділянці з кадастровим № 6310137500611:002:0008.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня його складання у повному обсязі шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Заічко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2024
Оприлюднено01.05.2024
Номер документу118692512
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —520/258/24

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Рішення від 17.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Рішення від 17.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

Ухвала від 05.01.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Заічко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні