Постанова
від 23.04.2024 по справі 160/19506/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

23 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 160/19506/22Суддя І інстанції Кадникова Г.В.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),

суддів: Сафронової С.В., Шальєвої В.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року у справі за адміністративним позовом Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради до Державної аудиторської служби України про визнання протиправним та скасування висновку,-

ВСТАНОВИВ:

Департамент житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради звернувся з вищезазначеним адміністративним позовом до суду в якому просив визнати протиправним та скасувати висновок Державної аудиторської служби України (далі - відповідач), оприлюднений на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель 25.11.2022 року про результати моніторингу закупівлі за кодом CPV - Послуги з прибирання снігу (послуги щодо зимового утримання автошляхів Дніпровського району міста Кам`янське: підмітання, посипання та видалення снігу) на основі CPV за ДК021:2015 90620000-9 Послуги з прибирання снігу (ідентифікатор закупівлі UA-2022-09-09-010767-а) - в повному обсязі.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідачем проведено моніторинг процедури закупівлі UA-2022-09-09-010767-а за відсутності на те правових підстав та з порушенням порядку, визначеного чинним законодавством України, а висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2022-09-09-010767-a від 25.11.2022 року є незаконним та таким, що ґрунтується виключно на суб`єктивних і таких, що не відповідають дійсності висновках посадової особи контролюючого органу, а зміст зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) у сфері публічних закупівель, яке міститься у спірному висновку, є неконкретизованим і не відповідає вимогам чинного законодавства України, через що наявні правові підстави для визнання судом висновку протравним та його скасування.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року у задоволенні позовних вимог було відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Департамент житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального права просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимог в повному обсязі. Вказує на те, що суд першої інстанції не правильно застосував статтю 22 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки остання не містить в собі вимоги стосовно зазначення адреси, де повинні бути надані послуги, а лише передбачає зазначення місця надання послуг. Отже висновки суду не відповідають обставинам справи, адже на виконання вище зазначеної норми, позивачем в пункті 4.3 розділу І тендерної документації та додатку № 3 до тендерної документації було передбачено місце, де повинні бути надані послуги, а саме: м. Кам`янське, Дніпропетровська області, Україна. Зазначивши у висновку про необхідність «Здійснити заходи направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому» відповідач не конкретизував, методику, правову базу притягнення до відповідальності осіб. У зв`язку з чим відповідач не заначив чітких вимог та/або рекомендацій щодо способу усунення виявлених під час моніторингу порушень. Також вказує, що законодавством України передбачено підстави для перевірки правомірності закупівлі на стадії проведення торгів, а не після встановлення відповідності пропозиції учасника вимогам тендерної документації, вимогам Закону та укладення договору з визначеним переможцем торгів. Зважаючи на той факт, що відповідач виніс рішення, яке є предметом спору після того як був визначений переможець закупівлі з яким укладено договір рішення відповідача є незаконним.

У письмовому відзиві на апеляційну скаргу Державна аудиторська служба України просить відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.

Колегія суддів апеляційного адміністративного суду, перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 09.09.2022 року Департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради в системі електронних закупівель оприлюднено інформацію про проведення відкритих торгів: Інформація про предмет закупівлі. Вид предмету закупівлі: Послуги. Послуги з прибирання снігу (послуги щодо зимового утримання автошляхів Дніпровського району міста Кам`янське: підмітання, посипання та видалення снігу) на основі CPV за ДК 021:2015 90620000-9 - Послуги з прибирання снігу. Така інформація наявна також на сайті https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-09-09-010767-a.

Державною аудиторською службою України на підставі наказу від 03.11.2022 року №259 «Про початок моніторингу процедур закупівель» відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року №43 було проведено моніторинг відкритих торгів за предметом закупівлі: (Вид предмету закупівлі: Послуги. Послуги з прибирання снігу (послуги щодо зимового утримання автошляхів Дніпровського району міста Кам`янське: підмітання, посипання та видалення снігу) на основі CPV за ДК 021:2015 90620000-9 - Послуги з прибирання снігу.

В межах здійснення Державною аудиторською службою України моніторингу закупівлі за ID: UA-2022-09-09-010767-a, яка проводилась Департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради, виникла необхідність в отриманні пояснень (запит замовнику на пояснення, дата: 2022-11-15 11:26:06) за процедурою відкритих торгів, виникла необхідність в отриманні пояснень, а саме:

У межах проведення моніторингу процедури закупівлі послуги із прибирання снігу (послуги щодо зимового утримання автошляхів Дніпровського району міста Кам`янське: підмітання, посипання та видалення снігу) (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером ID: UA-2022-09-09-010767-a) та відповідно до пунктів 6 та 11 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», частини п`ятої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», підпунктів 2 та 9 пункту 6 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 лютого 2016 року №43, постала потреба в отриманні пояснень (інформації та документів). 1.Надати інформацію та відповідні документи на підставі яких здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмету закупівлі та розраховано його очікувану вартість. 2. Надати посилання на сторінку власного вебсайту (або офіційного вебсайту головного розпорядника бюджетних коштів), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі відповідно до вимог пункту 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 року №710 «Про ефективне використання державних коштів» (зі змінами). 3.Надати інформацію та її документальне підтвердження щодо надання переможцем торгів ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ-М» копії ліцензії або документу дозвільного характеру (у разі їх наявності) відповідно до частини другої статті 41 Закону. Пояснення, інформацію та документи, щодо яких буде зазначено в поясненнях, та які обґрунтовують позицію замовника з поставленого(-их) питання(-нь), необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.

У відповідь позивач повідомив (відповідь замовника на пояснення, дата: 2022-11-16 17:14:18), що:

Замовник самостійно визначив необхідні технічні характеристики предмета закупівлі послуги Послуги з прибирання снігу (послуги щодо зимового утримання автошляхів Дніпровського району міста Кам`янське: підмітання, посипання та видалення снігу) на основі CPV за ДК 021:2015 90620000-9 - Послуги з прибирання снігу (UA-2022-09-09-010767- a) Замовник самостійно визначив необхідні технічні характеристики предмета закупівлі, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель та з дотриманням норм чинного законодавства. Очікувану вартість визначено керуючись річною потребою, спіставляючи очікувану вартість закупівлі з попередніми роками. Необхідні технічні характеристики предмета закупівлі передбачені у Додатку 3 до тендерної документації, а також проектом договору передбачено, що послуги повинні надаватися Виконавцем з належною якістю та відповідно до норм чинного законодавства України, характеристик, правил тощо з врахуванням застосування заходів із захисту довкілля. Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі розміщено на https://prozorro.gov.ua. Також повідомляємо, що департамент не має власного веб сайту, тому всю необхідну інформацію розміщуємо на сайті Кам`янської міської ради http://kam.gov.ua У зв`язку із введенням воєнного стану в Україні доступ до деяких розділів на сайті Кам`янської міської ради http://kam.gov.ua обмежена. Частиною 2 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що « 2. Переможець процедури закупівлі/спрощеної закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати: 1) відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю; 2) копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та у разі якщо про це було зазначено у тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі чи вимагалося замовником під час переговорів у разі застосування переговорної процедури закупівлі.» При цьому п.7) частиною 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що «електронна система закупівель - інформаційно-телекомунікаційна система, яка має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах», що забезпечує проведення закупівель, створення, розміщення, оприлюднення, обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять веб-портал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами.» На виконання вимог ст.41 Закону Переможцем у файлі «ДОКИ ПЕРЕМОЖЦЯ БМК СНІГ частина 2.rar» надано довідки №40 та 41 від 28.10.2022 року. А також на виконання вимог ст.41 Закону під час укладення договору про закупівлю Переможцем надано наступні документи (копії, яких додаються у скані).

З огляду на встановлене порушення законодавства у сфері закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні від 26.01.1993 №2939-XII, статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 №922-VIII Державна аудиторська служба України зобов`язала Департамент житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради здійснити заходи направлені на недопущення встановленого порушення у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Тож, відповідач 25.11.2022 року склав висновок про результати моніторингу закупівлі UA-2022-09-09-010767-a.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Відповідно п. 1 Положення «Про Державну аудиторську службу України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2016 р. № 43 Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Підпунктом 3,4 пункту 4 Положення визначено, що Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель; здійснює контроль за: цільовим, ефективним використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів; досягненням економії бюджетних коштів і результативності в діяльності розпорядників бюджетних коштів; цільовим використанням і своєчасним поверненням кредитів (позик), отриманих під державні (місцеві) гарантії; достовірністю визначення потреби в бюджетних коштах під час складання планових бюджетних показників та відповідністю взятих розпорядниками бюджетних коштів бюджетних зобов`язань відповідним бюджетним асигнуванням, паспорту бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу в бюджетному процесі); відповідністю взятих розпорядниками бюджетних коштів довгострокових зобов`язань за енергосервісом затвердженим в установленому порядку умовам закупівлі енергосервісу; дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів; дотриманням законодавства про закупівлі та ін.

Органами Держаудитслужби виконуються покладені на них завдання в частині контролю за дотримання законодавства про закупівлі відповідно до положень Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні».

Згідно з пунктом 7 Положення № 43 Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.

Частиною 1 ст. 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» визначено, що головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Відповідно до ст.5 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Перевірка закупівель у замовників проводиться за місцезнаходженням юридичної особи, що перевіряється, чи за місцем розташування об`єкта права власності, щодо якого проводиться перевірка, і полягає у документальному та фактичному аналізі дотримання замовником законодавства про закупівлі. Результати перевірки закупівель викладаються в акті перевірки закупівель. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Частиною 3 ст.7 Закону України «Про публічні закупівлі» продубльовано, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснює контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією, цим Законом та іншими законами України.

Наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 №552 «Про затвердження форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядку його заповнення» (далі Наказ №552) затверджено форму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядок його заповнення.

З матеріалів справи вбачається, що Держаудитслужба відповідно до ч.2 ст.8 Закону №922, п.9 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 року №43, та на підставі наказу Держаудитслужби від 03.11.2022 №259 здійснила моніторинг процедури закупівлі UA-2022-09-09-010767-a (назва предмета закупівлі: Послуги з прибирання снігу (послуги щодо зимового утримання автошляхів Дніпровського району міста Кам`янське: підмітання, посипання та видалення снігу) на основі CPV за ДК 021:2015 90620000-9 Послуги з прибирання снігу) у частині дотримання позивачем законодавства у сфері публічних закупівель.

Підставою для прийняття рішення про початок моніторингу є виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель.

Порушення, виявлене під час моніторингу процедури закупівлі, зафіксовано у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA- 2022-09-09-010767-a від 25.11.2022 (далі Висновок від 25.11.2022), який оприлюднений в електронній системі закупівель 25.11.2022.

Висновок від 25.11.2022 та витяг з наказу Держаудитслужби від 03.11.2022 №259 оприлюднені в електронній системі закупівель та доступні до перегляду за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2022-09-09-010767-a.

Проведення процедури закупівлі здійснюється відповідно до Закону №922 та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі Постанова №1178).

Тендерною документацією згідно із цим законом є документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.

Згідно із п.28 Постанови №1178 тендерна документація формується замовником відповідно до вимог ст. 22 Закону №922 з урахуванням цих особливостей.

Відповідно до п.6 ч.2 ст.22 закону №922 у тендерній документації зазначаються відомості про місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги.

З огляду на зазначені правові норми суд першої інстанції вірно вказав, що зазначення у тендерній документації обов`язкової інформації, зокрема конкретного місця, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, є обов`язком Замовника згідно із п.6 ч.2 ст.22 Закону №922.

Відповідно до п.4.3 ч.4 розділу I тендерної документації Замовника місцем надання послуг / виконання робіт є місто Кам`янське, Дніпропетровська область, Україна.

В той же час як вірно звернув увагу суд першої інстанції, як випливає із назви предмета закупівлі, Замовник закупає послуги з прибирання снігу (послуги щодо зимового утримання автошляхів Дніпровського району міста Кам`янське: підмітання, посипання та видалення снігу).

Вказані неузгодження щодо визначення місця надання послуг породжують незрозумілості де саме будуть надаватися послуги( чи на території Дніпровського району міста Кам`янське чи на території всього міста Кам`янське), про що вірно зазначив суд першої інстанції.

Відповідно до ст.29 Закону №922 замовник здійснює розгляд тендерних пропозицій на відповідність вимогам тендерної документації.

Положеннями п.3 ч.1 ст.5 Закону №922 закріплено як однин із принципів здійснення закупівель відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.

Статті 7 Закону №922 передбачає можливість здійснення державного контролю у сфері закупівель, так і громадського контролю, який забезпечується через вільний доступ до всієї інформації щодо публічних закупівель, яка підлягає оприлюдненню відповідно до цього закону, зокрема шляхом здійснення аналізу і моніторингу інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, а також шляхом інформування через електронну систему закупівель або письмово органи, що уповноважені здійснювати контроль, про виявлені ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

При цьому незазначення у тендерній документації конкретних місць надання послуг з прибирання снігу призводить до прямого порушення відкритості, прозорості та мети здійснення публічних закупівель, позаяк як контролюючі органи, так і громадськість у такому випадку фактично позбавлені можливості здійснити контроль за використанням бюджетних коштів, оцінити якість наданих послуг та їх фактичне надання.

Встановлене порушення прямо пов`язане із забезпеченням ефективного та прозорого здійснення закупівлі, створенням конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвитком добросовісної конкуренції та виконанням завдання органу державного фінансового контролю здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, передбаченого статтею 2 Закону №2939.

Отже, на порушення вимог підпункту 6 ч.2 ст.22 Закону №922 та п.28 Постанови №1178 тендерна документація Замовника не містить відомості про місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги за предметом закупівлі.

З приводу зобов`язання усунення виявленого порушення законодавства у сфері закупівель суд першої інстанції вірно виходив з наступного.

Згідно зі статтею 2 Закону №2939 одним із головних завдань органу державного фінансового контролю є здійснення державного фінансового контролю за дотриманням законодавства про закупівлі.

Законодавець установив широкий перелік завдань Держаудитслужби, проте під час моніторингу реалізується завдання саме щодо дотриманням законодавства про закупівлі.

Відповідно до ст.5 Закону №2939 Держаудитслужба здійснює контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель шляхом проведення моніторингу закупівель у порядку, установленому Законом №922.

Відповідно до п.14 ч.1 ст.1 Закону №922 моніторинг процедури закупівлі аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Закон №922 є спеціальним законом, яким Держаудитслужба керується при здійсненні моніторингу публічних закупівель.

Відповідно до п.5 ч.7 ст.8 Закону №922 Держаудитслужба обов`язково у висновку про результати моніторингу закупівлі зазначає зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

При цьому, наказом №552 затверджено форму такого висновку, який складається зі вступної частини, в якій зазначається інформація про закупівлі, предмет закупівлі, інформація про оприлюднення та застосовану процедуру закупівлі, підстави здійснення моніторингу та дата початку моніторингу, та констатуючої частини, де зазначається дата закінчення моніторингу та інформація про результати моніторингу, висновок про наявність чи відсутність порушення та зобов`язання щодо його усунення у разі виявлення.

Варто зазначити, що зазначені норми не тільки надають повноваження, а й зобов`язують Держаудитслужбу зазначати у висновку зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

В той же час як вірно зазначив суд першої інстанції вказані правові норми не встановлюють конкретного переліку заходів (варіантів поведінки, способів), спрямованих на усунення таких порушень.

Конкретний захід (варіант поведінки, спосіб), спрямований на усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель Держаудитслужба визначає самостійно відповідно до наданих їй повноважень та можливості такого усунення.

Згідно з частиною шостою статті 8 Закону № 922 за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі, що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Відповідно до частини сьомої статті 8 Закону № 922 у висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

4) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Отже, законодавець встановив можливість проведення органами державного фінансового контролю моніторингу процедур закупівель, у тому числі, коли договори про закупівлю, укладені за результатами проведених замовникам процедур закупівель, знаходяться вже на стадії виконання сторонами та до кінцевого виконання сторонами своїх зобов`язань.

Відповідно до пункту 3 розділу III Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 01.10.2020 за № 958/35241 (далі - Порядок) у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.

У висновку про результати моніторингу процедури закупівлі містяться усі зазначені обов`язкові елементи форми висновку, затвердженої Порядком, та дотримані усі вимоги щодо змісту висновку, визначені частиною сьомою статті 8 Закону № 922.

Доводи позивача з приводу того, що оскаржений висновок є неконкретизованим та нечітким в частині способу усунення виявлених порушень є безпідставними, оскільки оскаржений висновок містить спосіб (шлях) усунення виявлених порушень, запропонований відповідачем Замовнику, а тому висновки Верховного Суду, на які здійснює посилання позивач в контексті обґрунтування підстав оскарження, не є релевантними до цієї справи. Така позиція висвітлена у постанові Верхового Суду від 17.08.2022 у справі №520/14902/2020.

Держаудитслужба у пункті 3 констатуючої частини висновку від 25.11.2022 зазначила про зобов`язання здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Вказані обставини свідчать про те, що Держаудитслужба зазначила один зі способів усунення виявленого порушення, який є чітким і зрозумілим та передбачає здійснення заходів, направлених на недопущення встановлених порушень у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, при цьому визначений Держаудитслужбою у висновку від 25.11.2022 захід щодо усунення порушення і є тим «конкретним способом усунення виявлених під час моніторингу порушень».

Вимога здійснити заходи, направлені на недопущення встановлених і описаних у пункті 1 констатуючої частини висновку порушень, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущені порушення, відповідає статтям 2 та 5 Закону №2939, Закону №992 та спрямована на недопущення, попередження, запобігання цим порушенням законодавства у сфері закупівель відповідно до мети моніторингу процедури закупівлі, що зазначена у п.14 ч.1 ст.1 Закону №922.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що здійснивши моніторинг процедури закупівлі, Держаудитслужба реалізувала надані їй Законами №2939 та №922 повноваження, а не втрутилася у закупівельні чи договірні відносини Замовника. При цьому, зміст зобов`язальної частини оскаржуваного висновку також не свідчить про втручання органу державного фінансового контролю у такі відносини та не створює негативних наслідків для них, не порушує існуючих прав позивача, наголошує на дотриманні позивачем законодавства у сфері закупівель та недопущенні при проведенні закупівель тих порушень, що були виявлені під час цього моніторингу.

Виходячи з викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно були застосовані норми матеріального та процесуального права, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновку суду першої інстанції та зводяться лише до його переоцінки в зв`язку з чим не можуть бути підставою для скасування рішення суду, а тому апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення.

Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України,суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 квітня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили.

В повному обсязі постанова складена 23 квітня 2024 року.

Головуючий - суддяД.В. Чепурнов

суддяС.В. Сафронова

суддяВ.А. Шальєва

Дата ухвалення рішення23.04.2024
Оприлюднено01.05.2024
Номер документу118694917
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель

Судовий реєстр по справі —160/19506/22

Постанова від 23.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 28.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 26.04.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

Ухвала від 12.12.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кадникова Ганна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні