Постанова
від 29.04.2024 по справі 160/22662/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

29 квітня 2024 року м. Дніпросправа № 160/22662/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Юрко І.В., суддів: Білак С.В., Суховарова А.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційні скарги Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Машпромсервіс» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2023 року в адміністративній справі №160/22662/23 (головуючий суддя першої інстанції - Неклеса О.М.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Машпромсервіс» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач 06.09.2023 року звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 13.07.2023 року №0181960408 на суму 1170595,26 грн..

В обгрунтування позову зазначено, що безпідставність та необґрунтованість висновків податкового органу щодо порушень вимог податкового законодавства, що слугували підставою для винесення спірного податкового повідомлення-рішення. Позивач зазначає, що порушень податкового законодавства з питань реєстрації ПН/РК з його боку не було, оскільки Законом №2876-ІХ було збільшено строк реєстрації податкових накладних та зменшено розмір відповідальності платника податків, що пом`якшує відповідальність та є самостійною підставою для застосування зменшених розмірів ставок штрафних санкцій.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2023 року адміністративний позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 13.07.2023 року №0181960408.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В обгрунтування апеляційної скарги зазначено, що рішення суду першої інстанції є необгрунтованим та таким, що ухвалено з порушенням норм матеріального та процессуального права, а доводи позовної заяви є безпідставними та недоведеними. Податковий оран вказує, що позивачем порушено строки реєстрації податкових накладних в ЄРПН та не наведено жодної обставини на підтвердження поважності пропуску такого строку, а тому спірне податкове повідомлення-рішення є правомірним та обгрунтованим.

Позивач також подав апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції, в якій вимоги скарги викладені наступним чином:

- «врахувати висновки Верховного Суду щодо застосування норм права, на які посилається позивач у даній апеляційній скарзі»;

- «у разі якщо позивач в апеляційній скарзі послався не на ті норми права, що фактично регулюються спірні правовідносини, самостійно здійснити правильну правову кваліфікацію останніх та застосувати для прийняття рішення ті норми матеріального та процессуального права права, предметом яких є відповідні правовідносини»;

- - «прийняти постанову, відповідно до якої:

1) рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.12.2023 року по справі №160/22662/23 змінити шляхом виключення з його мотивувальної частини висновків, що «позивачем дійсно було порушено передбачені пунктом 201.1 статті 201 ПК України граничні терміни реєстрації ПН»;

2) ухвалити в цій частині нове рішення, яким викласти мотивувальну частину рішення від 18.12.2023 року в новій редакції, в якій зазначити, що позивачем не було порушено передбачені пунктом 201.1 статті 201 ПК України граничні строки реєстрації ПН»;

3) в іншій частині рішення суду першої інстанції залишити без змін».

Обгрунтуванням вказаної апеляційної скарги є фактично позиція позивача, викладена у позовній заяві.

Також позивач подав відзив на апеляційну скаргу ГУ ДПС у Дніпропетровській області, в якому просив скаргу залишити без задоволення.

Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

У період з 22.04.2024 року по 26.04.2024 року суддя-доповідач Юрко І.В. перебувала на навчанні.

У період з 22.04.2024 року по 26.04.2024 року суддя-член колегії Білак С.В перебувала на навчанні.

У період з 22.04.2024 року по 26.04.2024 року суддя-член колегії Суховаров А.В. перебував на навчанні.

Колегія суддів, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційних скарг та відзиву на скаргу, встановила наступне.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Машпромсервіс» (ЄДРПОУ 41881405) 22.01.2018 року зареєстроване у встановленому законодавством порядку, як юридична особа та перебуває на обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області. Основний вид діяльності згідно КВЕК 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля. (а.с.104)

Відповідач - Головне управління ДПС у Дніпропетровській області є суб`єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Податковим кодексом України повноваження.

Судом першої інстанції встановлено, що контролюючим органом проведено камеральну перевірку дотриманням ТОВ «НВП «Машпромсервіс» вимог п.201.10 ст.201 ПК України, за результатами якої 16.05.2023 року складено акт №17953/04-36-04-08/41881405 про результати камеральної перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.19-22).

Висновками акту перевірки встановлено порушення суб`єктом господарювання граничних термінів реєстрації 39 податкових накладних/розрахунків коригування, що складені в червні-листопаді 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

На підставі акту перевірки контролюючим органом 13.07.2023 року прийнято податкове повідомлення-рішення №0181960408 про застосування штрафних санкцій (штрафу) в розмірі 1170595,26 грн. (а.с.17).

Відповідно до розрахунку штрафу, який є додатком до податкового повідомлення-рішення, податковим органом застосовано розмір штрафу за ставкою 40% від суми ПДВ. (а.с.18).

Позивач, вважаючи податкове повідомлення-рішення протиправним, оскаржив його до суду.

Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції зазначив, що перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину. Суд зазначив, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого. Суд першої інстанції дійшов висновку, що позивачем дійсно було порушено передбачені пунктом 201.1 статті 201 ПК України граничні терміни реєстрації ПН, однак зазначене порушення було вчинено в період дії карантину та під час дії воєнного стану в Україні, а тому відповідач в оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні помилково визначив розмір штрафу, внаслідок не застосування норми ПК України, яка підлягала застосуванню, та відповідно здійснив помилковий розрахунок та передчасно застосував до позивача штрафні санкції.

Апеляційний суд, переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, зазначає про таке.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI.

Предметом спору у даній справі є своєчасність виконання платником податку свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів, зокрема реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування та правомірність притягнення платника податку до відповідальності за порушення строків реєстрації ПН/РК в умовах карантину та воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 03 березня 2022 року №2118-IX (далі по тексту - Закон №2118) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Законом №2118 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом №2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».

В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року №2260-IX (далі по тексту - Закон № 2260).

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону №2260 підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні».

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відтак, з набранням чинності Законом №2260 передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон №2260 підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Законом №2260 було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.

Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13 грудня 2022 року №2836-IX, який набрав чинності 03 січня 2023 року (далі - Закон №2836) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього-п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:

- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;

- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.

З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин можливо зробити висновок, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.

Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.

В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом №2836) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Законом України «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12 січня 2023 року №2876-IX (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом №2876) є неможливим.

Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Вказана правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 30.01.2024 року у справі №280/4484/23.

Апеляційний суд враховує такі правові висновки Верховного Суду та зазначає, що згідно акту про результати камеральної перевірки №17953/04-36-04-08/41881405 від 16.05.2023 року контролюючим органом встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН по 39 податковим накладним, складених за період червень-листопада 2021 року, а саме:

- №11 від 30.06.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 1600 грн.;

- № 7 від 17.06.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 360 грн.;

- № 9 від 28.07.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 12255,60 грн.;

- № 5 від 20.07.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 34444,40 грн.;

- № 11 від 30.07.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 163358 грн.;

- № 12 від 30.07.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 33372 грн.;

- № 6 від 20.07.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 4909 грн.;

- № 4 від 09.07.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 62146,56 грн.;

- № 7 від 22.07.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 154403,57 грн.;

- № 8 від 28.07.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 123960,50 грн.;

- № 1 від 02.07.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 253200 грн.;

- № 3 від 05.07.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 35140 грн.;

- № 10 від 28.07.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 3442,05 грн.;

- № 6 від 31.08.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 64890 грн.;

- № 5 від 31.08.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 130449,50 грн.;

- № 3 від 18.08.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 81114,56 грн.;

- № 4 від 18.08.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 947,60 грн.;

- № 2 від 02.09.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 128544 грн.;

- № 1 від 02.09.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 12978 грн.;

- № 3 від 27.09.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 162987,20 грн.;

- № 5 від 28.10.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 195910,12 грн.;

- № 2 від 22.10.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 127926 грн.;

- № 7 від 29.10.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 24625,24 грн.;

- № 6 від 29.10.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 43770,88 грн.;

- № 1 від 01.10.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 79104 грн.;

- № 8 від 29.10.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 1339 грн.;

- № 4 від 22.10.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 28428 грн.;

- № 3 від 22.10.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 12041,68 грн.;

- № 4 від 09.11.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 1143,30 грн.;

- № 5 від 26.11.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 142840,40 грн.;

- № 6 від 29.11.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 153088 грн.;

- № 1 від 04.11.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 96,46 грн.;

- № 2 від 04.11.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 1930,34 грн.;

- № 3 від 09.11.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 106059,10 грн.;

- № 1 від 01.12.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 52736 грн.;

- № 4 від 16.12.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 139967,11 грн;

- № 3 від 13.12.2021 року, дата реєстрації 26.08.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 91, сума ПДВ 38272 грн.;

- № 9 від 05.10.2021 року, дата реєстрації 07.11.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 164, сума ПДВ 156354 грн.;

- № 7 від 08.11.2021 року, дата реєстрації 08.11.2022 року, кількість днів порушення строків реєстрації 165, сума ПДВ 156354 грн. (а.с.19-22).

Колегія суддів звертає увагу, що передбачена приписами пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022 року.

Як зазначалося вище, зі змісту акту перевірки вбачається, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПКУ, в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних, дата складання яких припадає на період з червня по листопад 2021 року, а реєстрація яких була здійснена у період з 26.08.2022 року по 08.11.2022 року.

Тобто, складання та реєстрація накладних була здійснена вже у період дії Закону №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 року, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, за виключенням тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 року по 27.05.2022 року.

Разом з тим, граничні терміни реєстрації жодної із зазначених у акті перевірки податкових накладних не підпадають під період звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію, що передбачений підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення у редакції Закону № 2260-ІХ.

Внесені Законом №2260 зміни до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» мають на меті саме унормування особливостей операцій із реєстрації податкових накладних, що є тривалими у часі, а надто за умови попередньої дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину.

Апеляційний суд вважає, що позивачем порушено терміни реєстрації податкових накладних в ЄРПН, а тому, починаючи з 27.05.2022 року, Товариство підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Згідно розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних сума штрафу склала 1170595,26 грн., за ставкою 40% від суми ПДВ, які відображені у зазначених вище податкових накладних позивача, що несвоєчасно зареєстровані на загальну суму 2926488,17 грн. (а.с.18)

Посилання суду першої інстанції на положення Закону №2876 як на підставу пом`якшення відповідальності платника податку та зменшення розміру штрафних санкцій, колегія суддів вважає необгрунтованими, оскільки таким висновок спростовуюється наведеною вище правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 30.01.2024 року у справі №280/4484/23.

Враховуючи наведені вище обставини в їх сукупності, колегія суддів вважає доводи апеляційної скарги контролюючого органу обґрунтованими, спірне податкове повідомлення-рішення, прийняте за наслідками перевірки та на підставі акту перевірки, колегія суддів вважає правомірним та таким, що відповідає нормам чинного законодавства.

У пункті 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі повинні оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

Відтак, зазначені в апеляційній скарзі позивача доводи, ґрунтуються на довільному трактуванні фактичних обставин справи і норм матеріального права, а тому такі не вимагають детальної відповіді або спростування.

З урахуванням наведених вище обставин в їх сукупності, апеляційний суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.

Враховуючи викладене, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції при постановлені рішення допустив порушення норм матеріального та процесуального права, що у відповідності до статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 77, 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Машпромсервіс» залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2023 року в адміністративній справі №160/22662/23 скасувати.

Прийняти нове рішення.

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Машпромсервіс» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верхового Суду протягом тридцяти днів.

Головуючий - суддяІ.В. Юрко

суддяС.В. Білак

суддяА.В. Суховаров

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2024
Оприлюднено01.05.2024
Номер документу118695556
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —160/22662/23

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 29.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 18.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Рішення від 18.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні