Постанова
від 26.04.2024 по справі 320/11925/22
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/11925/22 Прізвище судді (суддів) першої інстанції:

Войтович І.І.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 квітня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Костюк Л.О.;

суддів: Бужак Н.П., Кобаля М.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, як відокремленого підрозділу ДПС на рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 липня 2023 року (розглянута у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження, м. Київ, дата складання повного тексту рішення - відсутня) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТРАНС АВТО ОЙЛ» до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві про визнання нечинними, протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

В С Т А Н О В И Л А:

У грудні 2022 року, Товариство з обмеженою відповідальністю «ТРАНС АВТО ОЙЛ» (далі - позивач) звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (далі - відповідач, ГУ ДПС у м. Києві) про визнання не чинними, протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень від 13.10.2022 №262590413 та № 262580413.

В обґрунтування позову позивач вказав про те, що висновки, викладені в акті перевірки від 16.09.2022 за № 25495/ж5/26-15-04-13-03/44631437 щодо порушення ТОВ «ТРАНС АВТО ОЙЛ» пп. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України є необґрунтованими, оскільки Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15 березня 2022 року № 2120, було внесено зміни та викладено п. 32-2 підрозділу 2 розділу XX та платникам податків було надано право включати в податкового кредиту суми ПДВ на підставі первинних документів без реєстрації податкових накладних протягом періоду дії режиму воєнного стану, за умови наступної реєстрації податкових накладних впродовж шести місяців після завершення воєнного стану, і приведення тоді податкового кредиту до зареєстрованих того часу податкових накладних. Позивач вважає, що строки були встановлені універсальними, єдиними для всіх. Позивачем було включено до складу податкового кредиту відповідного звітного періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів у постачальників, за наслідками березня 2022 року товариством було сформовано в результаті господарських операцій із контрагентами: ТОВ «АЛПЕН ТРЕЙД» (ЄДРПОУ 40523305) на суму придбаного товару 2 260 000,00 грн., ПДВ -147 850,47 грн.; ТОВ «АЛЬЯНС ЕНЕРГО ТРЕЙД» (ЄДРПОУ 38489035) на суму товару 1 203 001,27 грн., ПДВ -78 701,02 грн.; TOB «АРСТАК» (ЄДРПОУ 40623600) на суму товару 1 139 966,40грн., ПДВ -74 577,24 грн.; ПУБЛІЧНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ТРАНСНАЦІОНАЛЬНА ФІНАНСОВО - ПРОМИСЛОВА НАФТОВА КОМПАНІЯ «УКРТАТНАФТА» (ЄДРПОУ 00152307) на суму придбаного товару 3 267 554,39 грн., ПДВ -213 765,24грн.; ТОВ «АВТО-СОЮЗ» (ЄДРПОУ 31812109) за послуги оренди 960,00 грн., ПДВ -160,00 (ставка ПДВ 20%).

Та, в ЄРПН не були зареєстровані податкові накладні контрагентом ПАТ «ТРАНСНАЦІОНАЛЬНА ФІНАНСОВО - ПРОМИСЛОВА НАФТОВА КОМПАНІЯ «УКРТАТНАФТА» (ЄДРПОУ 00152307) на суму придбаного товару 3 267 554,39 грн., ПДВ -213 765,24 грн.. Враховуючи Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України» від 15.03.2022 року, який набув чинності 17.03.2022 року було внесено зміни до Податкового кодексу України, позивачем у податковій звітності з податку на додану вартість за березень 2022 року за реєстраційним №9049096556 від 29.04.2022 року з додатками, включено до податкового кредиту не зареєстровані податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних показники на суму 213 765,00 грн. від постачальника ПАТ «ТРАНСНАЦІОНАЛЬНА ФІНАНСОВО-ПРОМИСЛОВА НАФТОВА КОМПАНІЯ «УКРТАТНАФТА». Згідно первинних документів в березні 2022 року позивачем було придбано у ПАТ «ТРАНСНАЦІОНАЛЬНА ФІНАНСОВО-ПРОМИСЛОВА НАФТОВА КОМПАНІЯ «УКРТАТНАФТА» товару на суму 3 240 006,86 грн., сплачено - 3 267 554,39 грн. Як наслідок, загальна сума податкового кредиту за не зареєстрованими податковими накладними, за результатами господарських операцій із вказаним контрагентом у березні 2022 року становить 213 765,24 грн. та до складу податкового кредиту за ставкою 7%, за операціями із постачання на користь товариства паливо - мастильних матеріалів із зазначеної вище суми до податкової декларації за березень 2022 року позивачем було включено 213 765,24 грн.

Позивач вказує, що усі необхідні первинні та бухгалтерські документи в наявності, факт вчинених господарських операцій із вказаним контрагентом підтверджуються, придбаний товар був збутий покупцям позивача, враховуючи положення Закону України від 12.05.2022 № 2260 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27 травня 2022 року (далі - Закон 2260), несені зміни до підрозділу 10 розділу XX ПК України, який доповнено підпунктом 69 та застосовуючи положення п. 69-1 вказаного пункту, також пункти наказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, яким затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України» (далі - Порядок № 225) податковим органом було прийнято рішення відносно ПАТ «ТРАНСНАЦІОНАЛЬНА ФІНАНСОВО - ПРОМИСЛОВА НАФТОВА КОМПАНІЯ «УКРТАТНАФТА» щодо неможливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку від 28 жовтня 2022 року № 788/Ж10/31-00-04-01-01 саме щодо неможливості таким реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування.

Позивачем дотримано положення чинного законодавства під час формування та подання податкової звітності з ПДВ за березень 2022 року, спірні податкові повідомлення - рішення вважає протиправними, просить суд їх скасувати.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 05 липня 2023 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення - рішення Головного управління Державної податкової служби у м. Києві від 13.10.2022 №262590413 та № 262580413.

Не погоджуючись з вказаною постановою, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати рішення з мотивів неповного з`ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, невідповідності висновків суду першої інстанції обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, як це передбачено ст. 311 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку, що апеляційні скарги не підлягає задоволенню та погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції, що ТОВ «ТРАНС АВТО ОЙЛ» є юридичною особою, місцезнаходження: м. Київ. Святошинський район, шосе Брест-Литовське, буд. 8-А, є суб`єктом господарювання, код ЄДРПОУ 44631437, затверджений рішенням одноосібного засновника (учасника) ТОВ «ТРАНС АВТО ОЙЛ» № 1 від 09.12.2021 Статут та має ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі за реєстраційним номером 990614202200095 від 24.02.2022 із терміном дії з 24.02.2022 до 24.02.2027.

Службовими особами Головного управління ДПС у м. Києві проведено камеральну перевірку ТОВ «ТРАНС АТВО ОЙЛ» щодо задекларованих даних у податковій звітності з податку на додану вартість за березень 2022 року.

За результатами перевірки складено акт від 16.09.2022 за № 25495/ж5/26-15-04-13-03/44631437, в якому зафіксовано про встановлені порушення пп. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України, що призвело до завищення від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 22 833 гривень, та заниження позитивних нарахувань, які підлягають сплаті що бюджету декларації з ПДВ за березень 2022 року на суму ПДВ 190 932 гривень.

За результатами перевірки Головним управлінням ДПС у м. Києві було прийнято податкові повідомлення-рішення від 13.10.2022 року:- №262590413 форми «В4» про зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість за березень 2022 року на 22833,00 грн.,- №262580413 форми «Р» про збільшення суми податкового зобов`язання з ПДВ на 190932,00 грн. та застосування штрафної санкції (10%) у сумі 19093,00грн.

Надаючи правову оцінку обставинам та матеріалам справи, а також наданим додатковим поясненням та запереченням сторін, колегія суддів зазначає наступне.

Зокрема, в силу ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 3 статті 2 КАС України визначено, що основними засадами (принципами) адміністративного судочинства є: 1) верховенство права; 2) рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом; 3) гласність і відкритість судового процесу та його повне фіксування технічними засобами; 4) змагальність сторін, диспозитивність та офіційне з`ясування всіх обставин у справі; 5) обов`язковість судового рішення; 6) забезпечення права на апеляційний перегляд справи; 7) забезпечення права на касаційне оскарження судового рішення у випадках, визначених законом; 8) розумність строків розгляду справи судом; 9) неприпустимість зловживання процесуальними правами; 10) відшкодування судових витрат фізичних та юридичних осіб, на користь яких ухвалене судове рішення.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

За ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (ч. 3 ст. 3 КАС України).

Враховуючи позиції сторін по справі та предмет спору, суду підлягає перевірка на відповідність спірних податкових повідомлень - рішень від 13.10.2022 №262590413 та №262580413 вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України із дотриманням судом принципів адміністративного судочинства, визначених частиною третьою вказаної статті.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, враховуючи з`ясовані обставини по справі, суд виходить з наступного.

Як вбачається із акту перевірки під час камеральної перевірки податкової звітності ТОВ «ТРАНС АВТО ОЙЛ» з ПДВ за березень 2022 року (реєстраційний номер 9049096556 від 29.04.2022) з додатками, ЄРПН та інформаційні ресурси ДПС встановлено формування податкового кредиту в рядку 10.2 Декларації на суму ПДВ 514957 грн., у тому числі на суму ПДВ 213765,24 грн. за рахунок податкових накладних не зареєстрованих в ЄРПН.

В ході перевірки зроблено висновок про те, що товариством в декларації з ПДВ за березень 2022 року неправомірно сформовано податковий кредит на суму 213 765 грн. чим порушено п. 198.6 ст. 198 ПК України.

В таблиці 2 до акту перевірки визначено збільшення суми, що за результатами звітного (податкового) періоду підлягає сплаті платником податку до бюджету на 190932 грн. та зменшено суму, що підлягає зарахуванню до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на 22 833 грн.

Зокрема, згідно укладеного Договору поставки нафтопродуктів та заявок згідно до Договору приєднання від 04.04.2022 відбувались обставини придбання та транспортування нафтопродукту за умовами Інкотермс 2010 Правила ІСС, FCA франко - перевізник у визначеному місці поставки, також при використанні залізного транспорту FCA франко - перевізник ст. Кагамлицька Південної залізниці (п. 3.1 Договору).

За п. 2.6 Договору відвантаження погодженої до поставки партії Товару здійснюється за рахунок Покупця залізничним та/або автомобільним транспортом згідно з наданою Покупцем заявкою на поставку (п. 2.1 Договору).

Вантажовідправники визначені п. 3.3 Договору та вартість послуг вантажовідправника включена до ціни Товару.

Оплата визначена у п. 4 Договору має визначення як попередня оплата у розмірі 100% вартості Товару, що підлягає поставці, а при поставці товару залізничним транспортом - також витрат, пов`язаних з відправленням Товару залізницею. Оплата здійснюється на підставі виставленого рахунку Постачальника на попередню оплату, в якому вартість Товару визначається виходячи з ціни Товару згідно з ціною Постачальника, що діє на момент виставлення рахунку, а сума витрат, пов`язаних з відправленням Товару визначається відповідно до рахунків АТ «Укрзалізниця».

Остаточний розрахунок визначений за Договором не пізніше 5 робочих днів від дати поставки Товару на підставі відвантажувальної документації та/або рахунок Постачальника.

За погодженням Сторін допускаються інші форми розрахунків, які не заборонені чинним законодавством України, у тому числі векселями.

Приймання Товару відбувається за вимогами «Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України», затвердженої Наказом № 281/171/578/155 від 20.05.2008 та «Інструкції про порядок приймання, зберігання, відпуску та обліку газів вуглеводневих скраплених для комунально - побутового споживання та автомобільного транспорту», затвердженої наказом Міністерства Палива та енергетики України №332 від 03.06.220022 та інших нормативно - правових актів (п. 5.1 Договору).

З наявних у матеріалах справи первинних документів вбачається, що поставка Товару Покупцю (нафтопродуктів) у березні 2022 року Постачальником ПАТ «ТФПНК «Укртатнафта» супроводжувалась: актами приймання - передачі нафтопродуктів до договору приєднання від 23.03.2022 №1/03 на суму з ПДВ 281 505,00 грн. (ПДВ 18 416,21 грн.) та №2/03 на суму з ПДВ 736 560,00 грн. (ПДВ 48 186,17 грн.); від 28.03.2022 № 3/03 на суму з ПДВ 1 023 328,00 грн. (ПДВ 66 946,69 грн.), №4/03 на суму з ПДВ 95 706,00 грн. (ПДВ 6 261,14 грн.); від 29.03.2022 №5/03 на суму з ПДВ 427 800,00 грн. (ПДВ 27 986,92 грн.). № 6/03 на суму з ПДВ 675 108,00 грн. (ПДВ 44 165,94 грн.); сформовані накладні від 22.03.2022 №006300/1102 на суму з урахуванням 7 % ПДВ - 736560,01 грн. (ПДВ 48 186,17грн.) та № 006300/1103 на суму з урахуванням 7% ПВ - 281 504,96 грн. (ПДВ 18416,21 грн.) від 28.03.2022 №007910 на суму з урахуванням 7 % ПДВ 1 023 327,98 грн. (ПДВ 66 946,59 грн.), від 28.03.2022 №007911 на суму з урахуванням 7 % ПДВ 96 706,00 грн. (ПДВ 6 261,14 грн.), від 29.03.2022 № 008054 на суму з урахуванням 7 % ПДВ 675 107,97 грн. (ПДВ 44 165,94 грн.) та №008943 на суму з урахуванням 7 % ПДВ 781 999,92 грн. (ПДВ 51 150,87 грн.); товарно - транспортні накладні на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 23.03.2022, від 28.03.2023, від 29.03.2022.

У квітні 2022 року відбулись поставки Товару за актами: від 05.04.2022 №1/04 на суму з ПДВ 782 000,00 грн. (ПДВ - 51 168,88 грн.), №2/04 на суму з ПДВ 387 000,00 грн. (ПДВ 25 317,76 грн.), сформовані товарно- транспортні накладні від 05.04.2022, накладна від 05.04.2022 №008942 на суму з урахуванням 7 % ПДВ 386 999,95 грн. (ПДВ 25 317,75 грн.). Долучені до справи позивачем заявки із проханням відвантаження Товару за ТТН від 05.04.2022 та від 07.04.2022.

На підтвердження факту сплати за поставлений Товар ПАО Укртатнафта, позивач надав до суду фільтровану виписку з банку АТ КБ «Приватбанк» за період з 01.03.2022 по 31.03.2022, платіжні доручення: №14, №15 від 22.03.2022, № 17 та №18 від 28.03.2022, №19 та №21, №22 від 29.03.2022.

Позивачем сформовані відповідно акцизні накладні форми «П» від 23.03.2022 № 19476, № 19475 від 23.03.2022, № 20225 та № 20224 від 28.03.2022, № 20288 та № 20287 від 29.03.2022, № 337 від 30.03.2022 по покупці товару у ПАТ «Укртатнафта», які подані до «Єдиного вікна подання електронних документів» ДПС України (квитанція №1 та №2 за березень та червень 2022 року).

Позивачем також долучено до справи Договори, що укладені з іншими Постачальниками нафтопродукту у спірному періоді, податкові накладні, товарно-транспортні накладні, акцизні накладні із доказами сплати за надані послуги (платіжні доручення, виписки з банку).

Колегія суддів зазначає, що в даній справі спірним є відображення позивачем у податковій звітності з ПДВ за березень 2022 року показників за наслідками господарських операцій із купівлі нафтопродукту у ПАТ «ТФПНК «Укртатнафта» без реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Зауважень у контролюючого органу до первинної документації не має, та суд зазначає, що первинна та бухгалтерська документація надана до справи позивачем відображає господарські операції із закупівлі та поставки нафтопродукту, зокрема у березні 2022 року, у підприємства ПАТ «ТРАНСНАЦІОНАЛЬНА ФІНАНСОВО - ПРОМИСЛОВА НАФТОВА КОМПАНІЯ «УКРТАТНАФТА».

Позивач вважає, що внесені зміни в податкове законодавство щодо строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН під час оголеного в країні воєнного стану та після припинення останнього, є єдиними для всіх, податкову звітність по ПДВ за березень 2022 року товариство подало своєчасно із належним відображенням усіх показників по господарським операціям із придбання нафтопродукту.

Відповідач вважає, що товариство за податковим законодавством має обов`язок належним чином подавати та формувати податкову звітність з ПДВ.

Відтак, за обставинами по справі вбачається, що на вказані висновки контролюючого органу вплинув факт не можливості ПАТ «ТРАНСНАЦІОНАЛЬНА ФІНАНСОВО - ПРОМИСЛОВА НАФТОВА КОМПАНІЯ «УКРТАТНАФТА» (ЄДРПОУ 00152307) здійснення реєстрації в ЄРПН податкових накладних по операціям із позивачем у березні 2022 року.

В матеріалах справи наявне рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 28 жовтня 2022 року № 788/Ж10/31-00-04-01-01 відносно ПАТ «ТРАНСНАЦІОНАЛЬНА ФІНАНСОВО - ПРОМИСЛОВА НАФТОВА КОМПАНІЯ «УКРТАТНАФТА» щодо неможливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку саме щодо неможливості таким реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, зафіксовано про те, що через нанесення 33 ракетних ударів виведено з ладу серверу та втрачено дані системи управління підприємства SAP R 3, яка містила всі дані бухгалтерського та податкового обліку починаючи з 2004 року, що призвело до ведення з 06.04.2022 бухгалтерського обліку в журнально-ордерній формі; виконання мобілізаційних завдань Міністерства оборони України; п. 1 та п. 4 розділу ІІ Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків від 29.07.2022 №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України» (далі - Порядок № 225).

03.11.2022 за № 14/02-250/1 вказане рішення було надіслано контрагентом ПАТ «ТРАНСНАЦІОНАЛЬНА ФІНАНСОВО - ПРОМИСЛОВА НАФТОВА КОМПАНІЯ «УКРТАТНАФТА» та повідомлено про неможливість виконання свого податкового зобов`язання щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України), який, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

ПК України визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

За п. 2.1 ПК України зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.

Згідно пп. 16.1.3, пп. 16.1.4. п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків, серед визначеного, зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Статтею 67 Конституції України визначено обов`язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законодавством.

Відповідно до ст. 36 ПК України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.

Виконання податкового обов`язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Статтею 37 ПК України визначено, що підстави для виникнення, зміни і припинення податкового обов`язку, порядок і умови його виконання встановлюються цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Податковий обов`язок виникає у платника податку з моменту настання обставин, з якими цей Кодекс та закони з питань митної справи пов`язує сплату ним податку.

Підставами для припинення податкового обов`язку, крім його виконання, є: (37.3.1) ліквідація юридичної особи; (37.3.2) смерть фізичної особи, визнання її недієздатною або безвісно відсутньою; (37.3.3) втрата особою ознак платника податку, які визначені цим Кодексом; (37.3.4) скасування податкового обов`язку у передбачений законодавством спосіб.

Згідно ст. 38 ПК України виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк. Сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку. Спосіб, порядок та строки виконання податкового обов`язку встановлюються цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно 19-1.1.1 статті 19 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу, зокрема, здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків.

Пунктом 75.1 ст. 75 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО (пп. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 ПК України).

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2, 3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні».

Відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2016 № 21 «Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість» (далі - Порядок №21).

Згідно п. 1 розділу І Порядку № 21 податкова декларація з податку на додану вартість (далі - декларація) відповідно до пункту 46.1 статті 46 розділу II «Адміністрування податків, зборів, платежів» подається контролюючому органу у строки, визначені статтею 203 розділу V «Податок на додану вартість» Податкового кодексу України (далі - Кодекс).

Відповідно до п. 6 розділу І Порядку № 21 до податкової звітності з податку на додану вартість (далі - податкова звітність) належать: податкова декларація з податку на додану вартість з додатками; уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок з додатками; розрахунок податкових зобов`язань, нарахованих отримувачем послуг, не зареєстрованим як платник податку на додану вартість, які постачаються нерезидентами, у тому числі їх постійними представництвами, не зареєстрованими платниками податків, на митній території України.

За п. 2 розділу ІІ Порядку №21 відповідно до підпункту 49.18.1 пункту 49.18 статті 49 розділу II та пункту 203.1 статті 203 розділу V Кодексу декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Платник податку самостійно обчислює суму податкового зобов`язання, яку зазначає в податковій звітності. Дані, наведені в податковій звітності, мають відповідати даним бухгалтерського та податкового обліку платника (п. 6 розділу ІІ Порядку №21).

Згідно з п.44.1 ст. 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Підпунктом 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України передбачено, що податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.

Відповідно до пункту 198.1 статті 198 Податкового кодексу України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій, зокрема, з придбання або виготовлення товарів та послуг.

Датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше:

дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг;

дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною (пункт 198.2 статті 198 ПК України).

Згідно з пунктом 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг, але не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу, та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду, зокрема, у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.

Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

При цьому, відповідно до пункту 198.6 статті 198 ПК України, не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями (тимчасовими, додатковими та іншими видами митних декларацій, за якими сплачуються суми податку до бюджету при ввезенні товарів на митну територію України), іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу. Суми податку, сплачені (нараховані) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, зазначені в податкових накладних/розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням строку реєстрації, включаються до податкового кредиту за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкові накладні/розрахунки коригування до таких податкових накладних в ЄРПН, але не пізніше ніж через 365 календарних днів з дати складення податкових накладних/ розрахунків коригування до таких податкових накладних.

На виконання п. 201.1 ст. 201 ПК України платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України ЄРПН є реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, що ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно пп.14.1.60-1 п. 14.1 ст. 14 ПК України єдиний реєстр акцизних накладних - реєстр відомостей щодо акцизних накладних, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками акцизного податку електронними документами.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 у ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, що надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 до останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Суд зазначає, що Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX), внесено зміни до розділу XX «Перехідні положення», а саме:

пункт 32-2 підрозділу 2 викладено в такій редакції:

« 32-2. Тимчасово, за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку:

включають до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»;

отримувачі послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, у разі нарахування таким отримувачем послуг податку на додану вартість у складі податкових зобов`язань, визначених у податковій декларації за відповідний звітний (податковий) період, такі платники податку мають право на віднесення таких сум податку до податкового кредиту відповідного звітного (податкового) періоду, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання послуг, відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

2) у підрозділі 10 у пункті 69 абзац перший пункту 69 викладено в такій редакції:

« 69. Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті»;

підпункт 69.1 викладено в такій редакції:

« 69.1. У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року…

Відповідно, вказаним Законом розділ 10 доповнено підпунктом 69.1-1 такого змісту:

« 69.1-1. Платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних»;

Також, вказаним законом підпункт 69.2 викладено в такій редакції:

« 69.2. Податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім: а) камеральних перевірок.

Камеральні податкові перевірки податкових декларацій з податку на додану вартість та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди:

лютий, березень, квітень, травень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року;

червень, липень 2022 року - розпочинаються на наступний день після 20 серпня 2022 року та завершуються не пізніше 20 жовтня 2022 року.

Згідно Закону підпункт 69.9 викладено в такій редакції:

« 69.9. Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:

дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;

строків проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов`язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок, нарахування пені;

строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов`язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок».

Відповідно до розділу II Прикінцеві та перехідні положення Закону цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім змін до абзаців другого, п`ятого - восьмого підпункту 69.2 та підпункту 69.11 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України в частині камеральних перевірок декларацій та уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, які набирають чинності з 2 червня 2022 року.

Спірним у справі не є питання дотримання контролюючим органу права на проведення камеральної перевірки, тому вказані обставини проведеної камеральної перевірки не підлягають дослідженню судом.

Враховуючи вищевказаний зміст Закону № 2260-IX вбачається, що тимчасово, на період оголошеного в країні воєнного стану та після оголошення про його припинення чи скасування відповідним законом, унормовано питання формування платниками податків податкової звітності та подання такої до контролюючого органу за податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року, по операціям, за наслідками з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них.

Відповідно, платник податку має право включити до складу податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Зокрема, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, та даному випадку, щодо реєстрації в ЄРПН податкових накладних за вказані періоди, платник податків звільняється від передбаченої ПК України відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після оголошення про припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Відтак, обов`язок по реєстрації в ЄРПН податкових накладних для платників податків, які не мають можливості вчинити дії по реєстрації таких в ЄРПН, відтерміновано до оголошеного припинення або скасування воєнного стану в країні та надано час на вчинення відповідних дій протягом шести місяців.

Колегія суддів погоджується, що відносно тих платників податків, які мають змогу виконати свої податкові зобов`язання, зокрема, щодо своєчасності реєстрації податкових накладних в ЄРПН, для таких визначено відповідні вимоги та строки за підпунктом 69.1-1 розділу ХХ Перехідні положення ПК України.

Також зазначає, що наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 затверджено «Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України» (далі - Порядок № 225).

Порядок № 225 розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Дія цього Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Пунктом 3 розділу II Порядку № 225 передбачено, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Згідно з пунктом 7 розділу II Порядку № 225 платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Пунктом 1 розділу III Порядку № 225 передбачено, що контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс- мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

В даній справі Постачальником ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» не зареєстровано в ЄРПН податкові накладні по операціям із позивачем у березні 2022 року з продажу та поставки нафтопродукту покупцю, наявне рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 28 жовтня 2022 року № 788/Ж10/31-00-04-01-01 про неможливість реєстрації ПУБЛІЧНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ТРАНСНАЦІОНАЛЬНА ФІНАНСОВО-ПРОМИСЛОВА НАФТОВА КОМПАНІЯ «УКРТАТНАФТА» в ЄРПН податкових накладних.

Колегія суддів вважає необхідним зазначити, що контролюючим органом неправомірно не взято до уваги обставини наявності рішення Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 28 жовтня 2022 року № 788/Ж10/31-00-04-01-01 про неможливість реєстрації ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» в ЄРПН податкових накладних, зокрема, за березень 2022 року по операціям з поставки товару ТОВ «ТРАНС АВТО ОЙЛ» та право позивача на віднесення до податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» враховуючи положення вищевказаного Закону № 2260-IX.

В даній справі встановлено правомірність віднесення позивачем, платником податків до податкового кредиту звітного (податкового) періоду суми податку на додану вартість, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг від ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» за ставкою 7% по поставкам на користь позивача паливо - мастильних матеріалів за березень 2022 року 213 765,24 грн., первинна бухгалтерська документація складена відповідно до вимог діючого законодавства, кожна супроводжує поставку нафтопродукту від контрагента постачальника до покупця позивача, за поставку товару сплачено позивачем кошти, товар використано у своїй діяльності, збуто покупцям, зауважень у контролюючого органу до первинної бухгалтерської документації не подано, обставин нездійснення перевірки правомірності формування позивачем податкового кредиту по постачальнику у березні 2022 року ПАТ «ТФПНК «УКРТАТНАФТА» контролюючим органом, судом не встановлено.

Колегія суддів також зазначає, що акцизні накладні за березень 2022 року по поставкам нафтопродукту до ТОВ «ТРАНС АВТО ОЙЛ», сформовані позивачем та подані в березні та червні 2022 року до ДПС та прийняті останнім, що підтверджується наявними у справі квитанціями.

Згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Ураховуючи викладене, колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що спірні податкові повідомлення-рішення Головного управління Державної податкової служби у м. Києві від 13.10.2022 №262590413 та № 262580413 такі, що не відповідають положенням ч. 2 ст. 2 КАС України та є неправомірними, у зв`язку з чим підлягають скасуванню.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції в повній мірі досліджено обставини справи на підставі яких суд першої інстанції прийшов до правильного, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Зі змісту частин 1-4 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Згідно з п.1 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З урахуванням вище викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 241, 242, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві, як відокремленого підрозділу ДПС - залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 липня 2023 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не підлягає касаційному оскарженню.

Головуючий суддя: Л.О. Костюк

Судді: Н.П. Бужак

М.І. Кобаль

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.04.2024
Оприлюднено01.05.2024
Номер документу118697230
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —320/11925/22

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 26.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Костюк Любов Олександрівна

Рішення від 05.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні