Постанова
від 22.04.2024 по справі 926/3374/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" квітня 2024 р. Справа №926/3374/23

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючий суддяО.В. Зварич

суддіВ.М. Гриців

І.Б. Малех,

секретар судового засідання Р.А. Пишна,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного підприємства корпоративне підприємство Буковина Сервіс-Центр б/н від 25.01.2024 року (вх. № 01-05/313/24 від 30.01.2024 року)

на рішення господарського суду Чернівецької області від 28.12.2023 року (суддя О.В. Гончарук; повний текст рішення складено 08.01.2024 року)

у справі № 926/3374/23

за позовом: Чернівецької міської ради

до відповідача: Приватного підприємства корпоративне підприємство Буковина Сервіс-Центр (надалі ПП КП Буковина Сервіс-Центр)

про внесення змін до договору оренди землі,

за участю:

від позивача (в режимі відеоконференції): Лелюк Х.М. (самопредставництво юридичної особи);

від відповідача: Паланійчук В.П. адвокат (ордер серії СЕ № 1068243 від 25.01.2024 року),

ВСТАНОВИВ

Короткий зміст позовних вимог

02.08.2023 року Чернівецька міська рада звернулась до господарського суду Чернівецької області з позовом до ПП КП Буковина Сервіс-Центр про внесення змін до договору оренди землі.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем не підписано додаткову угоду до договору в частині розміру орендної плати за землю у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Короткий зміст оскарженого рішення суду першої інстанції

Рішенням господарського суду Чернівецької області від 28.12.2023 року у справі №926/3374/23 задоволено позов Чернівецької міської ради. Внесено зміни до Договору оренди землі від 31.01.2008, укладеного між Чернівецькою міською радою та приватним підприємством корпоративним підприємством Буковина Сервіс-Центр, за яким передано в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування будівель, яка знаходиться за адресою: м. Чернівці пров. Миколаївській, 1-А, виклавши пункти 3, 5, 7 договору в такій редакції:

« 3. Відповідно до витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 23.06.2023 № HB-9923042932023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 94 980 292, 83 грн.

5. Річна орендна плата складає 2 849 408,79 грн (два мільйони вісімсот сорок дев`ять тисяч чотириста вісім грн 79 коп), що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі.

7. Орендна плата сплачується Орендарем рівними частинами у строк до 30 числа місяця наступного за звітним, на розрахунковий рахунок: Чернівецьке ГУК/Чернівецька ТГ/, КОД ЄДРПОУ 37836095, р/р UA668999980334129812000024405, Казначейство України (EAП), код платежу 18010600 - орендна плата з юридичних осіб».

Стягнуто з ПП КП Буковина Сервіс-Центр на користь Чернівецької міської ради 2684,00 грн. судового збору.

В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив, що орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень міської ради, які є чинними і обов`язковими до виконання. Рішенням органу місцевого самоврядування змінено ставки орендної плати за землю, тому суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо внесення змін до Договору стосовно розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу

Відповідач подав апеляційну скаргу на рішення господарського суду Чернівецької області від 28.12.2023 року у справі № 926/3374/23. Просить скасувати зазначене рішення суду, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову. Зазначає, що не був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, оскільки ухвала суду першої інстанції від 14.12.2023 року, якою призначено судове засідання на 28.12.2023 року, надійшла 29.12.2023 року, про що було повідомлено суд. Щодо суті спору вказує, що річна орендна плата за земельну ділянку згідно п.5 Додаткового договору №1/4455 від 22.10.2010 року до договору оренди землі від 31.01.2008 року становить 387 877,05 грн. Підставою для зміни умов договору оренди землі є витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № НВ-9904047882022 від 04.11.2022 року, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка перебуває в його користуванні, становить 82591558,98 грн. Відтак, розмір орендної плати зріс з 387877,05 грн. до 2477746,77 грн. в рік, що складає 206478,90 грн. в місяць. Скаржник вважає нормативну грошову оцінку земельної ділянки неправильною та завищеною.

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу заперечує доводи апеляційної скарги. Вказує на те, що при визначенні розміру оерндної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки. Зазначає, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є безумовною підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін договору оренди земель комунальної власності. Відповідно до цього, просить рішення місцевого господарського суду залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

В судовому засіданні представник відповідача просив апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти нове рішення, яким у позові відмовити.

Представник позивача просив залишити без змін оскаржене рішення суду першої інстанції, апеляційну скаргу без задоволення.

Обставини справи

Як вбачається із наявних в матеріалах справи копій документів, Чернівецька міська рада (орендодавець) та ПП КП Буковина Сервіс-Центр (Орендар) уклали договір оренди землі від 31.01.2008 року.

Згідно з пунктом 1 договору на підставі рішення 18 сесії Чернівецької міської ради V скликання від 12.07.2007 року № 351 орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться в м. Чернівці на пров. Миколаївському, 1-А.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,1673 га (пункт 2 договору).

Відповідно до пункту 3 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 501 962,91 грн., згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Чернівецького міського управління земельних ресурсів Держкомзему № 2104 від 16.11.2007 року, економіко-планувальна зона № 38.

За змістом пункту 4 договору земельна ділянка надається в оренду терміном до 07.07.2054 року для обслуговування будівель.

Згідно пункту 5 договору річна оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі. Відповідно до Положення про оренду земельних ділянок та порядок визначення розмірів орендної плати за земельні ділянки у м. Чернівці, затвердженого рішенням 19 сесії міської ради V скликання від 31.08.2007 №391, на період до завершення будівництва річна оренда плата становить 187 066,74 грн.

Відповідно до пункту 6 договору розмір орендної плати індексується у відповідності із чинним законодавством України. Орендар самостійно станом на 1 січня поточного року проводить перерахунок річної орендної плати за результатами середньорічного індексу інфляції керуючись даними Державного комітету статистики України про середньорічний індекс інфляції та «Порядком проведення індексації грошової оцінки земель», затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 року № 783 «Про проведення індексації грошової оцінки земель».

Згідно з пунктом 9 договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених цим договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

У відповідності до пункту 26 договору зміна умов цього договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов цього договору спір розв`язується у судовому порядку.

Відповідно до Кадастрового плану, який є додатком до Акта встановлення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 19.01.2008 року, кадастровий номер земельної ділянки: 7310136600:38:002:0018.

Згідно з актом прийому-передачі земельної ділянки на місцевості в оренду для обслуговування будівель від 31.01.2008 року орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку на місцевості, яка знаходиться на пров. Миколаївському, 1-А, площею 3,1673 га.

Додатковим договором № 1/4455 від 22.10.2010 року до договору оренди землі пункт 5 договору викладено в наступній редакції: «Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 387 877,08 грн».

Додатком до додаткового договору № 1/4455 є розрахунок орендної плати, в якому зазначається, що річна орендна плата становить: 129292,35*3= 387877,05 грн, що становить 3% нормативної грошової оцінки.

Рішенням Чернівецької міської ради від 23.10.2008 року № 715 затверджено Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м.Чернівцях.

Рішенням Чернівецької міської ради від 28.07.2011 року № 221 внесено зміни до Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки у м.Чернівцях, а саме: пункт 6.2. Положення викладено в такій редакції: « 6.2. Розмір орендної плати переглядається у разі: 6.2.1. Затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців».

Відповідно до рішення від 26.02.2021 року № 118 Чернівецька міська рада вирішила:

« 1. Затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівці, розроблену державним підприємством «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Діпромісто» імені Ю.М. Білоконя». 2. Нормативну грошову оцінку земель міста Чернівці, затверджену пунктом 1 цього рішення, ввести в дію з 01.01.2022 року. 3. Визнати такими, що втратили чинність з 01.01.2022 року, пункти 1-3, 11 рішення міської ради V скликання від 12.02.2008 року № 510 «Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення».

З наявної у судовій справі копії витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № НВ-9904047882022 вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер: 7310136600:38:002:0018, яка перебуває в користуванні ПП КП Буковина Сервіс-Центр, станом на 01.11.2022 року становить 82591558,98 грн.

З метою внесення змін до договору департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради на адресу відповідача направлено листом від 07.11.2022 №24/01-08/3-07/1879 для підписання два примірники проекту додаткового договору (підписаного з боку орендодавця), які залишені відповідачем без реагування.

З урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік у розмірі 1,15 позивачем було проведено розрахунок орендної плати на 2023 рік.

Відповідно до копії витягу №НВ-9923042932023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, сформованого 23.06.2023, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер: 7310136600:38:002:0018, якою користується відповідач, складає 94980292,83 гривень.

Позивач у справі №926/3374/23 в своїй позовній заяві просив суд ухвалити рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 31.01.2008 № 4455, укладеного між Чернівецькою міською радою та приватним підприємством корпоративним підприємством «Буковина Сервіс-Центр», за яким передано в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування будівель за адресою: м.Чернівці, пров.Миколаївський, 1-А, виклавши пункти 3, 5, 7 договору в такій редакції:

« 3. Відповідно до витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 23.06.2023 № HB-9923042932023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 94 980 292, 83 грн.

5. Річна орендна плата складає 2 849 408,79 грн (два мільйони вісімсот сорок дев`ять тисяч чотириста вісім грн 79 коп), що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі.

7. Орендна плата сплачується Орендарем рівними частинами у строк до 30 числа місяця наступного за звітним, на розрахунковий рахунок: Чернівецьке ГУК/Чернівецька ТГ/, КОД ЄДРПОУ 37836095, р/р UA668999980334129812000024405, Казначейство України (EAП), код платежу 18010600 - орендна плата з юридичних осіб».

Норми права та мотиви, якими керується суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та висновки суду за результатами розгляду апеляційної скарги

Щодо застосування положень ГПК України

В апеляційній скарзі скаржник зазначає, що не був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, оскільки ухвала суду першої інстанції від 14.12.2023 року, якою призначено судове засідання на 28.12.2023 року, надійшла на його адресу 29.12.2023 року.

З цього приводу необхідно зазначити таке.

Частинами 1-3 статті 120 Господарського процесуального кодексу України унормовано, що суд викликає учасників справи у судове засідання або для участі у вчиненні процесуальної дії, якщо визнає їх явку обов`язковою. Суд повідомляє учасників справи про дату, час і місце судового засідання чи вчинення відповідної процесуальної дії, якщо їх явка є не обов`язковою. Виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.

Відповідно до частин 5, 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України учасникам справи, які не були присутні в судовому засіданні, або якщо судове рішення було ухвалено поза межами судового засідання чи без повідомлення (виклику) учасників справи, копія судового рішення надсилається протягом двох днів з дня його складення у повному обсязі в електронній формі шляхом надсилання до електронного кабінету у порядку, визначеному законом, а в разі відсутності електронного кабінету - рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

З матеріалів справи № 926/3374/23 вбачається, що ухвалою господарського суду Чернівецької області від 04.08.2023 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 29.08.2023.

Ухвалами суду підготовчі засідання неодноразово відкладались, зокрема, за клопотанням відповідача (вх.№3692 від 28.08.2023), востаннє - на 11.10.2023.

Ухвалою від 11.10.2023 суд закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 23.10.2023.

Суд неодноразово відкладав судові засідання, у тому числі й за клопотанням відповідача (вх. № 4590 від 23.10.20).

Ухвалою суду від 14.12.2023 судове засідання було призначено на 28.12.2023.

За трекінгом відправлення судом першої інстанції було перевірено відправку ухвали від 14.12.2023 на адресу відповідача та зроблено витяг з сайту АТ «Укрпошта», в якому зазначено, що рекомендований лист з повідомленням про вручення ухв. №926/3374/23 не вручений під час доставки: «інші причини».

Як видно зі змісту наявного у справі рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення № 0600071207100, відправленого 20.12.2023 отримувачу ПП КП «Буковина Сервіс-Центр», воно повернулось до суду 02.01.2024 (після прийняття оскарженого судового рішення у цій справі) з відміткою поштового відділення АТ «Укрпошта»: « 28.12.2023».

Факт неотримання відповідачем поштової кореспонденції, якою суд першої інстанції з додержанням вимог процесуального закону надсилав ухвалу від 14.12.2023 за належною адресою, залежав від волевиявлення самого адресата, тобто мав суб`єктивний характер та є наслідком неотримання адресатом кореспонденції під час доставки за вказаною адресою і незвернення самого одержувача до відділення поштового зв`язку для отримання рекомендованого поштового відправлення.

Крім того, всі ухвали суду у справі № 926/3374/23, зокрема й ухвала господарського суду Чернівецької області від 14.12.2023 року, були оприлюднені в Єдиному державному реєстрі судових рішень України, тобто є загальнодоступними.

Сторони у справі не позбавлені об`єктивної можливості дізнатися про рух справи завдяки відкритому безоплатному цілодобовому доступу до Єдиного державного реєстру судових рішень та скористатися наданими їм процесуальними правами та зобов`язані з розумним інтервалом часу самі цікавитись провадженням по їхній справі, добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами та неухильно виконувати процесуальні обов`язки.

Вищенаведеним підтверджується те, що суд першої інстанції вчинив дії щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце слухання справи №926/3374/23.

Тому колегія суддів вважає безпідставними аргументи скаржника про те, що він не був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи.

Щодо суті спору

Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

За змістом частини 9 статті 93 ЗК України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються ЗК України, ЦК України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки (стаття 11 Цивільного кодексу України).

Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору, з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Договір є обов`язковим для виконання сторонами (стаття 629 Цивільного кодексу України.

У даній справі судом встановлено, що Чернівецька міська рада та ПП КП Буковина Сервіс-Центр уклали договір оренди землі від 31.01.2008 року, який є підставою для виникнення правовідносин між сторонами.

Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди (стаття 638 Цивільного кодексу України).

Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно статті 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (стаття 525 Цивільного кодексу України).

Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до статті 599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Предметом спору у цій справі є внесення змін до договору оренди землі від 31.01.2008 року № 4455.

Згідно з частиною 1 статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Частина 2 статті 652 Цивільного кодексу України передбачає, що якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Визначення договору оренди землі міститься статті 792 ЦК України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

У статті 13 Закону України «Про оренду землі» вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

У частині 1 статті 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (частини 1- 3 статті 21 Закону України «Про оренду землі»).

Разом з тим згідно з підпунктами 14.1.136, 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою, а плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, що зумовлює визначення її розміру відповідно як до норм цивільного, земельного законодавства та Закону України «Про оренду землі», так із врахуванням вимог ПК України.

За змістом статті 1 Закону України «Про оцінку земель» (далі - Закон № 1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно з пунктом 14.1.125 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За правилами частини 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до частини 3 статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Частинами 1, 2 статті 20 цього Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону України «Про оцінку земель». Згідно із частиною 1 цієї статті технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; протягом місяця з дня надходження технічної документації відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Відповідно до частини 3 цієї статті витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Частиною 4 вказаної статті врегульовано, що рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII Податкового кодексу України.

Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності

Аналізуючи вказані норми права, апеляційний господарський суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.

Відповідно пункту 269.1 статті 269 Податкового Кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового Кодексу України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Пунктом 271.1 статті 271 Податкового Кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельної ділянки, нормативну грошову оцінку якої не проведено.

У пункті 288.1 статті 288 Податкового Кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

У пункті 288.4 статті 288 Податкового Кодексу України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).

Відповідно до підпункту 288.5.1. пункту 288.5. статті 288 Податкового Кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Згідно з підпунктом 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового Кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

За змістом пунктів 289.1 статті 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Відповідно до статті 13, частини 1 статті 15 та статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5- 7 років.

Розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Аналізуючи вказані приписи законодавства, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19 вказала, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому Велика Палата Верховного Суду зауважила, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно навіть від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

В ході розгляду справи № 926/3374/23 судом встановлено зі змісту вищеописаних рішень Чернівецької міської ради та витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок № НВ-9904047882022, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер: 7310136600:38:002:0018, яка перебуває в користуванні ПП КП Буковина Сервіс-Центр, станом на 01.11.2022 року становить 82591558,98 грн.

З урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік у розмірі 1,15 позивачем було проведено розрахунок орендної плати на 2023 рік.

Відповідно до копії витягу №НВ-9923042932023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, сформованого 23.06.2023, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер: 7310136600:38:002:0018, якою користується відповідач, складає 94980292,83 гривень.

Отже, з аналізу вищеописаних норм права та встановлених обставини справи, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про те, що орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень міської ради, які є чинними і обов`язковими до виконання, рішенням органу місцевого самоврядування змінено ставки орендної плати, тому суд визнав обґрунтованими позовні вимоги щодо внесення змін до Договору оренди землі стосовно розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки.

За наслідками апеляційного перегляду оскарженого судового рішення судова колегія констатує, що доводи апелянта не знайшли свого підтвердження в ході розгляду апеляційної скарги. Ці доводи не спростовують висновків, наведених в рішенні Господарського суду Чернівецької області від 28.12.2023 року у справі № 926/3374/23.

Згідно з приписами частин 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Відповідно до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до ч.1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.

Підсумовуючи вищевказане, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Судові витрати

З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись, ст. ст. 86, 197, 269, 270, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства корпоративне підприємство Буковина Сервіс-Центр б/н від 25.01.2024 року (вх. № 01-05/313/24 від 30.01.2024 року) залишити без задоволення, рішення господарського суду Чернівецької області від 28.12.2023 року у справі №926/3374/23 без змін.

Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покласти на скаржника.

Справу повернути в господарський суд Чернівецької області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.

Строки та порядок оскарження постанов (ухвал) апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.

Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.

Головуючий суддя О.В. Зварич

СуддяВ.М. Гриців

СуддяІ.Б. Малех

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення22.04.2024
Оприлюднено01.05.2024
Номер документу118699806
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —926/3374/23

Ухвала від 26.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Ухвала від 08.07.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Чумак Ю.Я.

Судовий наказ від 24.05.2024

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гончарук Олег Валентинович

Постанова від 22.04.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 07.03.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 26.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 20.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 05.02.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Рішення від 28.12.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Гончарук Олег Валентинович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні