Ухвала
від 23.04.2024 по справі 905/1977/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901, UA368999980313151206083020649


У Х В А Л А

23.04.2024р. Справа № 905/1977/21

Господарський суд Донецької області у складі судді Величко Н.В.,

при секретарі судового засідання Кравець А.Є., -

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали

за заявою Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010; адреса: 84122, м. Слов`янськ, пл. Соборна, 3)

про визнання грошових вимог на суму 1.393.380.322,73 грн. та 5368,00 грн. судового збору, -

у справі про банкрутство

за заявою ініціюючого кредитора: Товариства з обмеженою відповідальністю "ДЕТ-ЮА" (код ЄДРПОУ 36029113, адреса: 03680, Київська область, Києво-Святошинський р-н, село Петропавлівська Борщагівка, вул. Велика Кільцева, буд. 4а)

до боржника: Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ" (код ЄДРПОУ 37014600, адреса: 85004, Донецька область, м. Добропілля, вул. Франка Івана, буд. 19, кв. 103)

ліквідатор: арбітражний керуючий Курбанов Назім Вахід-Огли (свідоцтво № 1062 від 19.06.2013), -

за участю представників:

від заявника: не приєднались в режимі відеоконференції,

від боржника: Коломієць І.А. (в режимі відеоконференції),

ліквідатор та інші кредитори не з`явились, -

ВСТАНОВИВ:

У провадженні Господарського суду Донецької області на стадії ліквідаційної процедури знаходиться справа № 905/1977/21 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ", ліквідатором боржника призначено арбітражного керуючого Курбанова Назіма Вахід-Огли.

Повідомлення про визнання банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури ТОВ "ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ" оприлюднене на офіційному веб-порталі судової влади України 12.10.2022 за № 69364.

23.06.2023 на електронну пошту суду з накладенням електронного цифрового підпису від Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області надійшла заява № 0500-0904-7/54088 від 23.06.2023, в якій останній просив визнати його кредиторські вимоги до боржника у вигляді капіталізованих платежів в розмірі 1.451.997.543,51 грн. та включити їх до реєстру вимог кредиторів у другу чергу погашення, витрати пов`язані зі сплатою судового збору у розмірі 5368,00 грн. включити до першої черги погашення вимог кредиторів.

Ухвалою від 10.07.2023 залишено без руху заяву Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, встановлено заявнику строк для усунення недоліків заяви.

Ухвалою від 17.08.2023 призначено до розгляду заяву № 0500-0904-7/54088 від 23.06.2023 Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання грошових вимог на суму 1.451.997.543,51 грн. в судовому засіданні на 07.09.2023, встановлено сторонам строк для вчинення дій процесуального характеру, вирішені інші процедурні питання.

У відзиві щодо результатів розгляду вимог кредиторів (вх.№ 07-10/3664/3 від 04.09.23) ліквідатор заперечував проти вимог Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, посилаючись на їх необґрунтованість та відсутність належних доказів на їх підтвердження.

Ліквідатор у відзиві щодо результатів розгляду вимог кредитора констатував непоодинокі випадки встановлення ступеня втрати працездатності за сукупністю нещасних випадків, що вказано в довідках МСЕК по кожному потерпілому. Причому такі нещасні випадки та профзахворювання мали місце не лише на підприємстві боржника, а й на інших підприємствах інших роботодавців. При цьому, ФСС не диференціює такі випадки, а нараховує капіталізацію за весь обсяг втраченої працездатності не залежно від роботодавця, де отримана травма та/або профзахворювання, що відображається у відповідних Постановах ФСС про призначення виплат. Виходячи з системного аналізу законодавства, загальних принципів права та судової практики, боржник має нести відповідальність тільки по тих нещасних випадках/ профзахворюваннях, які отримані на його підприємстві, що підтверджується відповідним Актом Н-1. Зауважує, що TOB «ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ» було зареєстроване 25.10.2010, а тому посилання на випадки профзахворювання і виробничий травматизм до цієї дати є неприйнятним. Ліквідатор наголошує, що суми капіталізації мають бути перераховані з урахуванням % втрати працездатності саме на підприємстві боржника.

ТОВ «ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ» у своїх поясненнях (вх.№ 07-10/4578/23 від 19.10.2023) зазначає, що у розрахунку заявника дані про заробітну плату кожного потерпілого відсутні; звертає увагу суду, що заявник посилається на норми Порядку 986, якими передбачено складові для проведення розрахунку та не зазначає за якою формулою проведено розрахунок по кожній особі з 831, які конкретні дані він використовує для цього розрахунку не вбачається ані з заяви, ані з пояснень від 16.10.2023; заявник у Додатку до заяви про визнання грошових вимог зазначає, що гр.23 (сума капіталізованих платежів) включає себе дані гр.15+ гр.18+ гр.20 + гр.21 + гр.22. По-перше, із зазначеного Додатку не вбачається яким чином розраховується гр.18, яка на думку заявника є однією зі складових гр.23. По-друге, із зазначеного додатку не вбачається тривалість періоду, за який розраховується сума капіталізації за кожною собою (передбачено п. 4 Порядку 986 «різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення»). Таким чином, боржник робить висновок, що для проведення розрахунку/контррозрахунку необхідно мати дані про заробітну плату кожної особи із зазначених 831, період за який розраховується сума капіталізації для кожної особи та формулу за якою будуть використовуватись зазначені дані.

Також боржник вказує, що відповідно до п. 1.11 Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат затверджено Постановою Правління ФСС України від 19.07.2018р. № 11 (Порядок 11) страхова виплата припиняється у випадках, передбачених статтею 46 Закону "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", у разі смерті отримувача страхових виплат та у випадку неподання потерпілим Фонду щороку в грудні свідоцтва, яким засвідчується факт перебування його в живих, відповідно до Порядку здійснення страхових виплат, призначених у зв`язку з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, які спричинили втрату працездатності, особам, що виїхали за межі України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.08.2001 № 998 (далі - постанова КМУ № 998). З початку повномасштабного російського вторгнення до січня 2023 року в Україні нарахували 8358 постраждалих цивільних. Серед них 7031 убитих і 1327 поранених. Про це йдеться у звіті Управління верховного комісара ООН з прав людини (УВКПЛ). Окрім смерті, зумовленої воєнними діями, є й інші причини смертності. Так, за даними Держстату, в 2022 році кількість померлих в Україні становить 57248 осіб. (https://index.minfin.com.ua/ua/reference/people/deaths/). Враховуючи свій стан здоров`я, потерпілі, що мають профзахворювання, є потенційно вразливою категорією. Отже, є обґрунтовані підстави вважати, що серед постраждалих, виплати по яких капіталізуються, можуть бути й померлі особи. Таким чином, відсутність перевірки потерпілих в Реєстрі актів цивільного стану, може спричинити як додаткове навантаження на державний бюджет у вигляді страхових виплат «мертвим душам», так i неправомірне покладання на боржника капіталізованих платежів по померлим, а тому ці дані потребують перевірки. Посилаючись на неможливість перевірки ним відомостей щодо потерпілих, зазначає, що на виконання Розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.10.2020р. №1215-р, 25.01.2021р. все майно ТОВ «ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ» було повернуте у державну власність шляхом передачі його в ДП «Добропіллявугілля-видобуток» (код ЄДРПОУ 43895975), всі документи виробничо-технічного, технологічного характеру та з особового складу (трудовий архів), які утворені та накопичені ТОВ «ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ» були передані до ДП «Добропіллявугілля-видобуток» відповідно до Угоди про приймання-передавання погодженням з Міністерством енергетики України.

Розгляд заяви Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області відкладався та оголошувались перерви відповідно до ухвал суду від 07.09.2023, від 26.09.2023, від 24.10.2023, від 15.11.2023, від 22.11.2023, від 19.12.2023, від 23.01.2024, від 27.02.2024, від 26.03.2024.

Заявник неодноразово уточнював заявлені вимоги, зокрема відповідно до заяви (вх.№07-07/479/24 від 16.01.24) уточнені вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області до боржника становлять 1.393.380.322,73 грн. капіталізованих платежів та 5368,00 грн. судового збору.

ТОВ "ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ" разом з клопотанням б/н від 04.03.2024 подано копію висновку економічної експертизи № 262/26 від 23.02.2024, складеного судовим експертом Кузнєцовою Галиною Олександрівною для подання до суду по господарській справі № 905/1977/21 (вх.№ 2092/24 від 11.03.2024), який долучено до матеріалів справи.

Ліквідатор боржника визнав грошові вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області у сумі 934.918.405,08 грн. капіталізованих платежів (вх.№07-07/2825/24 від 25.03.2024).

На обґрунтування заперечень щодо решти заявлених вимог ГУ ПФУ в Донецькій області ліквідатор посилається на висновок економічної експертизи № 262/26 від 23.02.2024, складений на його замовлення судовим експертом Кузнєцовою Г.О. для подання до суду по господарській справі № 905/1977/21, згідно з яким в обсязі наданих на дослідження документів та в межах компетенції судового експерта установлено, що підтверджується документально та нормативно сума капіталізованих платежів станом на 01.01.2023, за наданими на дослідження витягами із особових справ по кожному потерпілому згідно наданого переліку, у розмірі 954.113.389,71 грн.

Також ліквідатор вказує, що з метою перевірки відомостей щодо актових записів про смерть відповідно до переліку осіб, яких зазначено у розрахунку ГУ ПФУ в Донецькій області, ним направлено запити до Центрального відділу державної реєстрації актів цивільного стану Управління державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції України, також до Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (є в матеріалах справи) та отримано відповіді на такі запити, якими підтверджено наявність актових записів про смерть осіб, яких ГУ ПФУ в Донецькій області включено до розрахунку капіталізації, у зв`язку з чим ліквідатор вважає, що сума капіталізованих платежів 954.113.389,71 грн., підтверджена експертом у висновку № 262/26 від 23.02.2024, підлягає зменшенню на 10.194.984,63 грн. по потерпілим згідно наданого переліку з урахуванням актових записів про смерть осіб.

У судовому засіданні 23.04.2024 прийняв участь в режимі відеоконференції представник боржника, надав усні пояснення по суті заявлених кредиторських вимог, наполягав на частковому їх задоволенні з підстав викладених раніше.

Інші учасники справи та ГУ ПФУ в Донецькій області явку своїх представників не забезпечили, про дату, час та місце судового засідання повідомлені у встановленому порядку.

Матеріали справи свідчать, що судом було створено всім учасникам судового процесу належні умови для доведення останніми своїх правових позицій, та надано достатньо часу для надання ними доказів, які, на їх думку, є достатніми для обґрунтування своїх вимог та заперечень. Неявка таких учасників справи не перешкоджає судовому засіданню.

З огляду на необхідність розгляду справи у розумний строк та враховуючи, що явка у судове засідання є саме правом сторони, яким така сторона розпоряджається на власний розсуд, а також те, що явка учасників справи обов`язковою не визнавалась, відповідно до ч.5 ст. 197 ГПК України ризики технічної неможливості участі у відеоконференції поза межами приміщення суду, переривання зв`язку тощо несе учасник справи, який подав відповідну заяву, суд дійшов висновку про можливість розгляду заяви ГУ ПФУ в Донецькій області з грошовими вимогами до боржника у цьому судовому засіданні у відсутність заявника, кредиторів та ліквідатора боржника за наявними матеріалами.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу України з процедур банкрутства (далі - КУзПБ) провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України (далі ГПК України), іншими законами України.

Відповідно до ч. 6. ст. 12 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених КУзПБ (Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", про який вказано в частині шостій статті 12 ГПК України, втратив чинність з 21.10.2019, коли вже існувала чинна редакція ГПК України, до якого, однак, не були внесені відповідні зміни щодо назви спеціального нормативного акту, що застосовується у справах про банкрутство).

Отже, оскільки порядок звернення до господарського суду, а також порядок здійснення судового провадження у господарській справі регламентовано відповідними нормами процесуального права, а саме приписами ГПК України, при розгляді заяви кредитора про визнання грошових вимог до боржника у справі про банкрутство застосовуються ті правила судового провадження (щодо призначення судового засідання, повідомлення учасників про час та місце проведення судового засідання, виклику сторін та інших учасників, витребування та оцінки доказів у справі тощо), що визначені положеннями ГПК України, якщо інші правила для відповідних процесуальних дій прямо не визначені КУзПБ.

Згідно з ч. 1 ст. 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (ч. 4 ст. 13 ГПК України).

Необхідність доводити обставини, на які учасник справи посилається як на підставу своїх вимог і заперечень в господарському процесі, є складовою обов`язку сприяти всебічному, повному та об`єктивному встановленню усіх обставин справи, що передбачає, зокрема, подання належних доказів, тобто таких, що підтверджують обставини, які входять у предмет доказування у справі, з відповідним посиланням на те, які обставини цей доказ підтверджує (правова позиція Верховного Суду викладена у постановах від 05.02.2019р. у справі № 914/1131/18, від 26.02.2019р. у справі № 914/385/18, від 10.04.2019р. у справі № 904/6455/17, від 05.11.2019р. у справі № 915/641/18).

У постановах Верховного Суду від 23.04.2019р. у справі № 910/21939/15 та від 11.07.2019р. у справі № 904/2394/18, наведено правовий висновок відповідно до якого, на стадії звернення кредитора з вимогами до боржника та розгляду зазначених вимог судом принципи змагальності та диспозитивності у справі про банкрутство проявляються у наданні заявником відповідних документів на підтвердження своїх кредиторських вимог та заперечень боржника та інших кредиторів проти них.

З огляду на правовий висновок Верховного Суду викладений в постановах від 29.03.2018р. у справі №916/4644/15, від 23.04.2019р. у справі № 910/21939/15 обов`язок доведення кредиторських вимог одночасно з поданням відповідних документів, що їх підтверджують, покладено саме на кредитора.

У випадку ненадання заявником-кредитором сукупності необхідних документів на обґрунтування своїх вимог, суд у справі про банкрутство відмовляє у визнанні таких вимог та включенні їх до реєстру вимог кредиторів. Надані кредитором докази мають відповідати засадам належності (стаття 76 ГПК України), допустимості (стаття 77 ГПК України), достовірності (стаття 78 ГПК України) та вірогідності (стаття 79 ГПК України). Комплексне дослідження доказів на предмет їх відповідності законодавчо встановленим вимогам є сутністю суддівського розсуду на стадії встановлення обсягу кредиторських вимог у справі про банкрутство.

Покладення обов`язку доказування обґрунтованості відповідними доказами своїх вимог до боржника саме на кредитора не позбавляє його права на власний розсуд подавати суду ті чи інші докази, що дозволяє суду застосовувати принцип диспозитивності господарського судочинства та приймати рішення про визнання чи відмову у визнанні вимог кредитора, виходячи з тієї сукупності доказів, яка надана кредитором-заявником грошових вимог (постанова Верховного Суду від 27.08.2020р. у справі № 911/2498/18).

Оцінюючи заявлені ГУ ПФУ в Донецькій області грошові вимоги, суд виходить з наступного.

Відповідно до частин першої, другої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Частиною 2 статті 1205 Цивільного кодексу України встановлено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначаються Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Згідно з пунктом 10 частини першої статті 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Стаття 3 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» визначає такі принципи державного соціального страхування, як: обов`язковість страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; державні гарантії реалізації застрахованими особами своїх прав; обов`язковість фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; відповідальність роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

Згідно з пунктом 1 частини другої статті 15 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом і також є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням (стаття 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування").

За змістом пункту 5 частини першої статті 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" визначено, що одним і джерел формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

01.01.2023 набув чинності Закон України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» в новій редакції.

Відповідно до статті 4 цього Закону уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.

В свою чергу Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду реорганізовано шляхом їх приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року.

Пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2620-IX визначено припинити Фонд соціального страхування України та управління виконавчої дирекції Фонду, реорганізувавши їх шляхом приєднання до Пенсійного фонду України з 1 січня 2023 року.

Стягнення та погашення заборгованості із страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, пенсійне страхування, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, у тому числі в судовому порядку, у справах про банкрутство, за виконавчими документами, провадження за якими відкрито до дня набрання чинності цим Законом, здійснюють територіальні органи Пенсійного фонду України (п. 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2620-IX).

Таким чином, з 01.01.2023 відбулося публічне правонаступництво, тобто перехід прав та обов`язків управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Головного управління Пенсійного Фонду України в Донецькій області.

Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 72 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» одним із джерел формування коштів Пенсійного фонду України є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

З аналізу вказаних норм права вбачається, що страхувальники у разі їх ліквідації не звільняються від фінансування до 01.01.2023 Фонду соціального страхування України, а з 01.01.2023 Пенсійного фонду України шляхом внесення капіталізованих платежів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 986 затверджений Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників (далі - Порядок № 986), згідно з пунктами 2, 3, 4 якого термін "капіталізація платежів" означає визначення суми грошових зобов`язань страхувальника у випадку його ліквідації (зокрема у зв`язку з банкрутством), що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованим особам, які належить сплатити до Фонду соціального страхування України для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством. Капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення, та обчислюється щодо кожного платежу.

Капіталізація платежів включає заборгованість страхувальника з виплат, пов`язаних із його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю або здоров`ю застрахованої особи, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат на догляд за потерпілим і виплат за листками непрацездатності. У кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації. Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку. (пункти 7, 8 Порядку № 986).

Отже, капіталізація платежів включає як заборгованість страхувальника за попередні роки, так і необхідні подальші платежі для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.

Тобто, правова природа капіталізації платежів полягає у сплаті страхувальником, який ліквідується, сум грошових зобов`язань, які призначені для забезпечення майбутніх виплат потерпілим особам, здоров`я яких зазнало шкоди під час виконання ними трудових обов`язків.

Системний аналіз приписів ч. 1 ст. 59, ч. 1 ст. 60 Кодексу України з процедур банкрутства у взаємозв`язку з п. 2 ч. 1 ст. 64 Кодексу України з процедур банкрутства, п. 6 ч. 1 ст. 72 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та положеннями пунктів 3, 4, 7, 8 Порядку № 986 свідчить, що капіталізація виплат майбутніх періодів, пов`язаних з відшкодуванням шкоди, заподіяної життю і здоров`ю громадян проводиться саме в період ліквідаційної процедури банкрута, оскільки саме після визнання підприємства банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури підприємницька діяльність підприємства закінчується та строк виконання всіх його грошових зобов`язань вважається таким, що настав.

Згідно з ст. 36 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» сума щомісячної страхової виплати встановлюється відповідно до ступеня втрати професійної працездатності та середньомісячної заробітної плати, яку потерпілий мав до ушкодження здоров`я.

Максимальний розмір щомісячної страхової виплати не може перевищувати чотири мінімальні заробітні плати.

Максимальний розмір щомісячної страхової виплати після проведеного перерахування відповідно до частини другої статті 31 цього Закону не може перевищувати чотири мінімальні заробітні плати.

Мінімальний розмір призначеної щомісячної страхової виплати потерпілому у перерахунку на 100 відсотків втрати професійної працездатності не може бути меншим за мінімальну заробітну плату.

Якщо на час звернення за страховою виплатою неможливо отримати інформацію про заробітну плату потерпілого до ушкодження здоров`я, сума страхової виплати визначається за чинною на час звернення тарифною ставкою (окладом) за професією (посадою) на підприємстві (в галузі), на якому працював потерпілий, або за відповідною тарифною ставкою (окладом) подібної професії (посади), але не менше розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на день звернення.

Перерахування сум страхових виплат проводиться відповідно до частини другої статті 31 цього Закону.

Відповідно до ч. 2 ст. 31 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» щомісячні страхові виплати підлягають перерахуванню щороку, з 1 березня, на коефіцієнт, що враховує показники зростання споживчих цін та середньої заробітної плати (доходу) в Україні.

Коефіцієнт перерахунку щомісячних страхових виплат відповідає 50 відсоткам показника зростання споживчих цін за попередній рік та 50 відсоткам показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, визначеного відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення, порівняно з трьома календарними роками, що передують року, який є попереднім щодо року, в якому проводиться збільшення.

За наявності фінансових можливостей бюджету уповноваженого органу управління розмір щорічного збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, який застосовується для здійснення перерахування, передбачений абзацом другим цієї частини, може бути збільшений, але не повинен перевищувати 100 відсотків показника зростання середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року, в якому проводиться збільшення.

Розмір такого збільшення визначається у межах бюджету уповноваженого органу управління за рішенням Кабінету Міністрів України.

Визначена раніше сума щомісячної страхової виплати не підлягає зменшенню.

Статтею 37 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» передбачено, що для призначення страхових виплат потерпілий або особи, які мають право на такі виплати у разі смерті потерпілого, подають до уповноваженого органу управління в електронній формі через Єдиний державний вебпортал електронних послуг або веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України заяву про призначення виплати (особисто або через уповноваженого представника) за формою, затвердженою правлінням Пенсійного фонду України.

Територіальні органи уповноваженого органу управління приймають рішення про призначення страхових виплат на підставі заяви та отриманих шляхом автоматизованого обміну наявними даними між інформаційно-комунікаційними системами органів державної влади, підприємств, установ, організацій: 1) акта розслідування нещасного випадку або акта розслідування професійного захворювання за встановленими формами; 2) даних про встановлення інвалідності та ступеня втрати професійної працездатності; 3) даних Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження особи, яка має право на виплати, та її походження, шлюб, розірвання шлюбу, зміну імені, смерть потерпілого та інших актів цивільного стану, необхідних для призначення страхових виплат; 4) даних реєстру застрахованих осіб та реєстру страхувальників Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про працевлаштування, нараховану заробітну плату (дохід) і сплату страхових внесків та інших даних, необхідних для призначення виплат; 5) наявних даних Єдиного державного демографічного реєстру про реєстрацію місця проживання; 6) даних органів реєстрації про реєстрацію місця проживання; 7) даних Єдиної державної електронної бази з питань освіти про навчання; 8) даних Державного реєстру боржників про виплату аліментів; 9) даних Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб щодо статусу внутрішньо переміщеної особи; 10) даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Потерпілий або особи, які мають право на страхові виплати, у разі відсутності необхідної інформації в державних реєстрах і базах даних мають право надати додаткові документи, необхідні для призначення страхових виплат.

Відповідно до ст. 38 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» територіальні органи уповноваженого органу управління розглядають справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи і приймають відповідні рішення протягом 10 календарних днів, не враховуючи дня надходження зазначених документів. Рішення оформлюється постановою, в якій зазначаються дані про осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат на кожного члена сім`ї та строки їх здійснення або обґрунтування відмови у виплатах.

Згідно з ч. 1 ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» здійснення страхових виплат і надання соціальних послуг припиняються: 1) якщо потерпілим є особа, якій оформлено документи для виїзду за кордон на постійне проживання/залишення на постійне проживання за кордоном, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України; 2) на весь час, протягом якого потерпілий перебуває на державному утриманні, за умови що частка виплати, яка перевищує вартість такого утримання, надається особам, які перебувають на утриманні потерпілого; 3) якщо з`ясувалося, що страхові виплати призначено на підставі документів, які містять неправдиві відомості. Сума витрат на страхові виплати, отримані застрахованим, стягується в судовому порядку; 4) якщо страховий випадок настав внаслідок навмисного наміру заподіяння собі травми; 5) якщо потерпілий ухиляється від реабілітації у сфері охорони здоров`я чи професійної реабілітації або не виконує правил, пов`язаних з установленням чи переглядом обставин страхового випадку, або порушує правила поведінки та встановлений для нього режим, що перешкоджає одужанню; 6) у разі смерті отримувача страхових виплат; 7) у разі добровільної відмови від страхової виплати потерпілим або особами, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого; 8) в інших випадках, передбачених законом.

Як вбачається з матеріалів справи, заявлені Управлінням грошові вимоги з урахуванням уточнень (вх.№07-07/479/24 від 16.01.24) обґрунтовані з посиланням на необхідність капіталізації платежів щодо страхових виплат потерпілим особам, які отримали травми від нещасного випадку на виробництві або профзахворювання під час роботи у ТОВ «ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ», щодо якого введено ліквідаційну процедуру у справі про банкрутство.

Станом на 01.01.2023 на обліку ГУ ПФУ в Донецькій області перебувають та отримують страхові і соціальні виплати 839 (вісімсот тридцять дев`ять) осіб по 823 (вісімсот двадцять три) страховим випадкам, які отримали трудове каліцтво (професійне захворювання, втрата годувальника) під час роботи у ТОВ «ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ».

За розрахунком Управління, загальна сума платежів, які підлягають капіталізації за вищезазначеними потерпілими від ТОВ «ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ» складає 1.393.380.322,73 грн (один мільярд триста дев`яносто три мільйона триста вісімдесят тисяч триста двадцять дві гривні 73 копійки), з них:

по трудовому каліцтву (321 особа) на загальну суму 297.104.897,64 грн.,

по професійному захворюванню (511 осіб) на загальну суму 1.086.107.722,55 грн.,

по втраті годувальника (29 осіб) на загальну суму 10.167.702,54 грн.

На підтвердження вимог до матеріалів справи надано: розрахунок витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника), листи виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України від 03.08.2022 № 951-04-2 з додатком та Державної служби статистики України від 29.07.2022 № 10.3-18/202-22 з додатком (Таблиця смертності та середньої тривалості життя в Україні за 2021 рік), копії страхових справ потерпілих (витяги з них).

На замовлення ТОВ «ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ» в особі ліквідатора Курбанова Н.В. було проведено економічну експертизу № 262/26 від 23.02.2024, на вирішення експерта поставлені наступні питання:

- Чи підтверджується документально та нормативно розрахунок капіталізованих платежів, зазначених у розрахунках витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) ГУ ПФУ в Донецькій області до страхувальника ТОВ «ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ» у розмірі 1.393.380.322,73 грн. станом на 01.01.2023, за особовими справами по кожному потерпілому згідно наданого переліку?

- У разі якщо сума капіталізованих платежів, зазначених у розрахунках ГУ ПФУ в Донецькій області до ТОВ «ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ» у розмірі 1.393.380.322,73 грн. підтверджується документально та нормативно частково, зазначити суму, яка підлягає капіталізації.

Для проведення такої експертизи замовником надано експерту копії заяв про визнання грошових вимог (11 арк), копії розрахунків по втраті годувальника (1 арк), по профзахворюванням (9 арк), по трудовому каліцтву (6 арк), лист Виконавчої дирекції ФСС України вих.№951-04-2 від 03.08.2022 з додатком листа Державної служби статистики України від 29.07.2022 №10-18/202-22 з таблицею смертності та середньої очікуваної тривалості життя в Україні за 2021 рік (11 арк), витяги з особових справ потерпілих (в 14 папках на 5447 арк).

За змістом виготовленого висновку експерта № 262/26 від 23.02.2024, проведення експертизи доручено судовому експерту Кузнєцовій Галині Олександрівні, яка має вищу економічну освіту та свідоцтво ЦЕКК Міністерства юстиції України № 1439 від 29.04.2010 про присвоєння кваліфікації судового експерта.

Відповідно до вимог п. 5 ст. 101 ГПК України експерт про відповідальність за завідомо неправдивий висновок за ст. 384 КК України обізнаний.

За результатом проведення економічної експертизи судовим експертом Кузнєцовою Г.В. в обсязі наданих на дослідження документів установлено, що підтверджується документально та нормативно сума капіталізованих платежів станом на 01.01.2023 по кожному потерпілому згідно наданого переліку в розмірі 954.113.389,71 грн. (дев`ятсот п`ятдесят чотири мільйона сто тринадцять тисяч триста вісімдесят дев`ять гривень 71 копійка) (том 44-к, арк.справи 172-217).

Згідно дослідницької частини висновку, при дослідженні наданих документів застосовувались методи документальної перевірки та співставлення документів згідно з методикою «Методи, способи та прийоми, які використовуються при проведенні судово-економічних експертиз» за реєстраційним кодом 11.0.08.

Складовими частинами методу документальної перевірки: арифметична, реквізитна та нормативна перевірки, проводилось дослідження повноти заповнення реквізитів документів, відповідність записів про господарсько-фінансові операції вимогам нормативних документів, проводилась перевірка арифметичних підрахунків. Методом співставлення проводилось дослідження відповідності кількісних і сумових характеристик первинних документів записам в облікових регістрах.

Відповідно до «Науково - методичних рекомендацій з питань підготовки призначення судових експертиз та експертних досліджень», затверджених наш Міністерства юстиції України від 08.10.1998 № 53/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2012 №1950/5) об`єктами дослідження судової економічної експертиз документи бухгалтерського, податкового обліку, які містять відомості про господарі операції - вихідні дані для вирішення поставлених питань.

В результаті проведеного дослідження наданих на дослідження витягів з особових справ потерпілих (актів про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом, Виписок з акту огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги (Виписка МСЕК), Постанов Фонду соціального страхування України «Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати відповідно до частини другої статті 37 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», Розрахунків перерахованої щомісячної страхової виплати, актів розслідування причин виникнення хронічного професійного захворювання (отруєння), актів розслідування нещасного випадку, що стався на виробничому структурному підрозділі, свідоцтв про смерть, довідок відділу реєстрації Добропільської міської ради, пенсійних посвідчень, свідоцтв про народження) в 14-ти папках на 5447 арк. та співставлення з показниками середньої очікуваної тривалості життя (за статтю) по Україні за 2021 рік (лист Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України вих. №951-04-2 від 03.08.2022 з додатком листа Державної служби статистики України від 29.07.2022 №10.3-18/202-22) експертом встановлено наступне:

¦ За результатами дослідження Розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо страхувальника ТОВ «ДТЕК «Добропіллявугілля» (ЄДРПОУ 37014600) станом на 01.01.2023 (страхові виплати в разі втрати годувальника), по 29 потерпілому (осіб, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого) на загальну суму 10.167.702,54 грн., документально та нормативно підтверджується розрахунок капіталізованих платежів станом на 01.01.2023, за особовими справами, по кожному потерпілому у розмірі 3.950.077,67 грн.

Розбіжності даних дослідження з даними Розрахунку Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області до зменшення у розмірі 6.217.624,87 грн. по 18-ти особах, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого, виникли внаслідок:

- відсутності даних по 9-ти особах, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого на загальну суму до зменшення 4.040.339,62грн.;

- інші розбіжності (не виявляється можливим підтвердити документально через відсутність документів щодо дати народження; внаслідок розбіжностей щодо округлення середньої очікуваної тривалості життя) по 9-ти особах, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого на загальну суму до зменшення 2.177.285,25грн.

Дослідження Розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо страхувальника ТОВ «ДТЕК «Добропіллявугілля» (ЄДРПОУ 37014600) станом на 01.01.2023 (страхові виплати в разі втрати годувальника) у Додатку № 1.

Розбіжності даних дослідження з даними Розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо страхувальника ТОВ «ДТЕК «Добропіллявугілля» (ЄДРПОУ 37014600) станом на 01.01.2023 (ВИТЯГ з Додатку 1) у Додатку № 2.

¦ За результатами дослідження Розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо страхувальника ТОВ «ДТЕК «Добропіллявугілля» (ЄДРПОУ 37014600) станом на 01.01.2023 (по професійним захворюванням) по 511 потерпілому на загальну суму 1.086.107.722,55 грн документально та нормативно підтверджується розрахунок капіталізованих платежів станом на 01.01.2023, за особовими справами, по кожному потерпілому у розмірі 752.319.054,30 грн.

Розбіжності даних дослідження з даними Розрахунку Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області до зменшення у розмірі 333.788.668,25 грн. по 187-ми особах, які мають право на страхові виплати по професійним захворюванням, виникли внаслідок:

- відсутності даних по 159-ти особах, які мають право на страхові виплати по професійним захворюванням на загальну суму до зменшення 313.056.167,08 грн.;

-за арифметичними підрахунками по 7-ми особах, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого на загальну суму до зменшення 4.827.733,69грн.;

-інші розбіжності (розбіжності щодо дати закінчення терміну виплати, відсутні Постанови ФССУ (або погана копія) щодо призначення виплати, розбіжності щодо призначеної суми щомісячної виплати, не виявляється можливим підтвердити документально через відсутність документів щодо дати народження) по 21-й особі, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого на загальну суму до зменшення 15.904.767,48грн.

Дослідження Розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо страхувальника ТОВ «ДТЕК «Добропіллявугілля» (ЄДРПОУ 37014600) станом на 01.01.2023 (по професійним захворюванням) у Додатку № 3.

Розбіжності даних дослідження з даними Розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо страхувальника ТОВ «ДТЕК «Добропіллявугілля» (ЄДРПОУ 37014600) станом на 01.01.2023 (ВИТЯГ з Додатку № 3) у Додатку № 4.

¦ За результатами дослідження Розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо страхувальника ТОВ "ДТЕК "Добропіллявугілля" (ЄДРПОУ 37014600) станом на 01.01.2023 (по трудовому каліцтву) по 319 потерпілому (321 запис, в т.ч. подвійні номери (247-248 по ОСОБА_1 , 249-250 по ОСОБА_2 ) на загальну суму 297.104.897,64 грн., документально та нормативно підтверджується розрахунок капіталізованих платежів станом на 01.01.2023, за особовими справами, по кожному потерпілому у розмірі 197.844.257,74 грн.

Розбіжності даних дослідження з даними Розрахунку Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області до зменшення у розмірі 99.260.639,90 грн. по 133-х особах, які мають право на страхові виплати по трудовому каліцтву, виникли внаслідок:

- відсутності даних по 93-м особах, які мають право на страхові виплати по трудовому каліцтву на загальну суму до зменшення 78.764.611,13 грн.;

- за арифметичними підрахунками по 4-х особах, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого на загальну суму до зменшення 2.118.072,16грн.;

-інші розбіжності (розбіжності щодо дати закінчення терміну виплати, відсутні дані на потреби в витратах на соціальні послуги, для забезпечення страхових витрат на соціальну допомогу та соціальні послуги; розбіжності за рахунок округлення терміну призначення виплати; відсутні Постанови ФССУ щодо призначення виплати, розбіжності щодо призначеної суми щомісячної виплати) по 36-ти особах, які мають право на страхові виплати в разі смерті потерпілого на загальну суму до зменшення 18.377.956,61грн.

Дослідження Розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплат в разі втрати годувальника) в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо страхувальника ТОВ «ДТЕК «Добропіллявугілля» (ЄДРПОУ 37014600) станом на 01.01.2023 (по трудовому каліцтву) у Додатку № 5.

Розбіжності даних дослідження з даними Розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо страхувальника ТОВ «ДТЕК «Добропіллявугілля» (ЄДРПОУ 37014600) станом на 01.01.2023 (ВИТЯГ з Додатку 5) у Додатку № 6.

Виходячи з наведеного, розрахунок капіталізованих платежів, зазначений у Розрахунках витрат на відшкодування шкоди потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (особи, яка має право на страхові виплати в разі втрати годувальника) Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області до страхувальника ТОВ «ДТЕК «ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ» у розмірі 1.393.380.322,73 гри. станом на 01.01.2023, за особовими справами, по кожному потерпілому згідно наданого переліку, підтверджується документально та нормативно частково, у загальній сумі 954.113.389,71грн. (3.950.077,67 + 752.319.054,30 + 197.844.257,74).

Розбіжності даних дослідження з даними розрахунків капіталізованих платежів, зазначених у Розрахунках Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, до зменшення у загальній сумі 439.266.933,02грн. (6.217.624,87 + 333.788.668,25 + 99.260.639,90) виникли внаслідок відсутності даних, за арифметичними підрахунками, інших розбіжностей. Докладно у Додатках № 1-6.

Відповідно до статті 98 ГПК України висновок експерта - це докладний опис проведених експертом досліджень, зроблені у результаті них висновки та обґрунтовані відповіді на питання, поставлені експертові, складений у порядку, визначеному законодавством. Предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань. Предметом висновку експерта не можуть бути питання права. Висновок експерта може бути наданий на замовлення учасника справи або на підставі ухвали суду про призначення експертизи. Висновок експерта викладається у письмовій формі і приєднується до справи.

ГУ ПФУ в Донецькій області не висловив будь-яких зауважень щодо вказаного експертного висновку, не оспорює правильність здійсненого експертом розрахунку.

Висновок експерта та його дослідницька частини відповідають наявним в матеріалах господарської справи доказам.

Наявний у матеріалах справи висновок експерта відповідає вимогам Закону України «Про судову експертизу», Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та судових досліджень, Науково-методичним рекомендаціям з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 08.10.1998 за № 53/5 (з подальшими змінами) та Інструкції про особливості здійснення судово-експертної діяльності атестованими судовими експертами, що не працюють у державних спеціалізованих експертних установах, затвердженої наказом Міністерства юстиції України 12.12.2011 за № 3505/5 (з подальшими змінами), а письмові докази протилежного матеріали справи не містять, тому суд приймає поданий боржником висновок експерта № 262/26 від 23.02.2024 як належний доказ у справі.

Суд також враховує, що згідно наявних у матеріалах справи листів-відповідей Центрального відділу державної реєстрації актів цивільного стану Управління державної реєстрації Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) від 09.02.2014 № 98/8.1-48 (том 44-к, арк.справи 138) та Східного міжрегіонального управління юстиції від 26.02.2024 №11838/6283-30-24/15.1 (том 44-л, арк.справи 5) мають місце актові записи про смерть наступних осіб, потреба капіталізації по яких включена ГУ ПФУ в Донецькій області до розрахунку:

ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 (№п/п 18 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 53);

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_4 (№п/п 12 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 37);

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_6 (№п/п 18 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 37);

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_8 (№п/п 21 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 37);

ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_10 (№п/п 111 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 38 зворот);

ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_12 (№п/п 160 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 39) ;

ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_13 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_14 (№п/п 209 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 39 зворот);

ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_15 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_16 (№п/п 268 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 40);

ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_17 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_18 (№п/п 51 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 53);

ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_19 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_20 (№74 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 53 зворот);

ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_21 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_22 (№ 149 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 54);

ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_23 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_24 (№ 222 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 54 зворот);

ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_25 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_26 (№ 224 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 54 зворот);

ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_27 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_28 (№ 411 розрахунку витрат на відшкодування шкоди потерпілому, том 44-к, арк.справи 56).

Виходячи з приписів п. 6 ч. 1 ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», згідно з якими здійснення страхових виплат і надання соціальних послуг припиняються у разі смерті отримувача страхових виплат, а також з урахуванням суми капіталізованих платежів 954.113.389,71 грн., підтвердженої експертом у висновку № 262/26 від 23.02.2024, на переконання суду, не підлягають визнанню вимоги ГУ ПФУ в Донецькій області у вигляді капіталізованих платежів стосовно вищеперелічених осіб у загальному розмірі 10.194.984,63 грн. Протилежного кредитором не доведено.

Оцінивши наявні у матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, суд дійшов висновку, що заявлені кредиторські вимоги ГУ ПФУ в Донецькій області у вигляді капіталізованих платежів є частково підтвердженими та підлягають визнанню у загальному розмірі 943.918.405,08 грн. (дев`ятсот сорок три мільйона дев`ятсот вісімнадцять тисяч чотириста п`ять гривень 8 копійок) (954.113.389,71 - 10.194.984,63), в іншій частині вимог слід відмовити.

Звертаючись із заявою про грошові вимоги до боржника, ГУ ПФУ в Донецькій області сплачено судовий збір у розмірі 5368,00 грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 2060 від 08.05.2023.

За правилами частини першої статті 64 КУзПБ кошти, одержані від продажу майна банкрута, спрямовуються на задоволення вимог кредиторів у порядку, встановленому цим Кодексом. При цьому: у першу чергу задовольняються, зокрема, витрати, пов`язані з провадженням у справі про банкрутство в господарському суді (п.1); у другу чергу задовольняються вимоги із зобов`язань, що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю громадян, шляхом капіталізації у ліквідаційній процедурі відповідних платежів, у тому числі до Фонду соціального страхування України за громадян, які застраховані в цьому фонді, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, зобов`язань із сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та інше соціальне страхування, крім вимог, задоволених позачергово, з повернення невикористаних коштів Фонду соціального страхування України, а також вимоги громадян - довірителів (вкладників) довірчих товариств або інших суб`єктів підприємницької діяльності, які залучали майно (кошти) довірителів (вкладників).

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, ст.ст. 45, 60, 64 Кодексу України з процедур банкрутства, господарський суд, -

УХВАЛИВ:

Визнати грошові вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010; адреса: 84122, м. Слов`янськ, пл. Соборна, 3) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ" (код ЄДРПОУ 37014600) в розмірі 943.918.405,08 грн. (дев`ятсот сорок три мільйона дев`ятсот вісімнадцять тисяч чотириста п`ять гривень 8 копійок) капіталізованих платежів та 5368,00 грн (п`ять тисяч триста шістдесят вісім гривень) судового збору.

В решті заявлених вимог відмовити.

Зобов`язати ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ" (код ЄДРПОУ 37014600) включити до реєстру вимог кредиторів грошові вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010) відповідно до черговості задоволення вимог кредиторів, встановленої ст. 64 Кодексу України з процедур банкрутства.

Ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття - 23.04.2024 і може бути оскаржена до Східного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені ст.ст. 256, 257 ГПК України.

Повна ухвала підписана 29.04.2024.

Суддя Н.В. Величко

Дата ухвалення рішення23.04.2024
Оприлюднено01.05.2024
Номер документу118700997
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/1977/21

Ухвала від 07.05.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 07.05.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 29.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 23.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 23.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 16.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 16.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 12.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 10.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

Ухвала від 02.04.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Величко Наталія Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні