Рішення
від 08.02.2024 по справі 361/3127/23
БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Україна

БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

провадження № 2/361/798/24, cправа № 361/3127/23

08.02.2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

(заочне)

«08» лютого 2024 року м. Бровари Київської області

Броварський міськрайонний суд Київської області в складі:

головуючого - судді Василишина В.О.,

за участю секретаря судових засідань - Бас Я.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Броварського району Київської області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів,

в с т а н о в и в:

У квітні 2023 року позивач звернувся до суду із вищевказаним позовом, в якому просить стягнути з відповідача ОСОБА_1 на рахунок Управління соціального захисту населенні Броварської міської ради Броварського району Київської області надміру виплачені державні кошти соціальної допомоги на дітей одинокої матері в сумі 46 607 грн 26 коп. та сплаченого судового збору в сумі 2684 грн 00 коп.

Позов обґрунтовуєтим, що на підставі поданої заяви та доданих документів відповідачу призначено державну допомогу на дітей одинокої матері в порядку, встановленому Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 «Про затвердження порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми».

ОСОБА_1 зверталася до Управління кожні шість місяців для призначення та отримання відповідної допомоги на чотирьох дітей. До заяви та декларації відповідач надала копію свідоцтва про народження дитини на ім`я ОСОБА_2 та довідку про склад сім`ї від 04 липня 2018 року про реєстрацію відповідача з дітьми, які мають прізвище ОСОБА_3 /ва.

На підставі рішень про призначння допомоги сім`ям з дітьми відповідачці призначалась та виплачувалась щомісячно допомога на дітей одинокої матері.

Керуючись Законом України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат», на підставі отриманих даних верифікації всіх видів державних допомог, проведеної Міністерством фінансів України від 04 травня 2020 року виявлено, що протягом періоду нарахування допомоги на дітей одинокої матері з 01 травня 2018 року по 30 червня 2020 року на чотирьох дітей, відповідач не повідомила про зміни в родині, про те, що ОСОБА_4 визнано батьківство для доньки ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , прізвище якої з квітня 2018 року змінено на ОСОБА_2 , що підтверджується витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян від 21 травня 2020 року.

В порушення вимог закону, як особа, яка отримує державну допомогу, відповідач не повідомила про обставини, які призводять до припинення виплат допомоги, повідомляла Управління про відсутність змін, що впливають на призначення грошової допомоги. В деклараціях про доходи з 2018 року, які подавала кожні пів року до Управління, зазначала прізвище дитини « ІНФОРМАЦІЯ_7 », а не « ІНФОРМАЦІЯ_7 », тим самим подаючи свідомо неправдиві відомості.

Таким чином, причиною надміру виплаченої суми допомоги стало надання недостовірної інформації відповідачем при зверненні до Управління за одержанням державної соціальної допомоги.

У зв`язку з вищезазначеним, в липні 2020 року Управлінням зроблено перерахунок виплачених коштів на дитину ОСОБА_6 за період з 01 травня 2018 року по 30 червня 2020 року. Сума безпідставно виплачених державних коштів становила 50 607 грн 26 коп.

З даного приводи Управління запропонувало відповідачу добровільно повернути надміру виплачені державні кошти за вказаний період. Відповідно до Акту від 17 березня 2023 року, відповідач 06 липня 2023 року прибула до Управління, де отримала письмове повідомлення та підписала договір про повернення коштів з розстрочкою платежу в 24 -х місячний термін.

В заяві про внесення змін в особову справу від 21 травня 2020 року, відповідач зобов`язалася виплатити виниклу переплату.

Впродовж півтора року ОСОБА_1 повернула на рахунок Управління 4 000 грн

00 коп., залишок коштів в розмірі 46 607 грн 26 коп. відповідач в добровільному порядку не повертає.

Законодавство України покладає на заявників відповідальність за надані відомості, або не надання інформації про зміну обставин, що впливають на виплати допомог.

Таким чином, враховуючи вищевикладені обставини у їх сукупності та те, що відповідач у добровільному порядку переплату не повернула, заборгованість коштів, виплачених надміру, внаслідок неподання документів з відповідними відомостями, підлягає стягненню з відповідача на користь Управління у сумі 46 607 грн 26 коп.

23 червня 2023 року ухвалою судді Броварського міськрайонного суду Київської області прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за позовом за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судовий розгляд.

17 жовтня 2023 року на підставі розпорядження керівника апарату суду № 989, на підставі рішення Вищої ради правосуддя № 963/0/15-23 від 09 жовтня 2023 року, проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, в результаті якого справу розподілено в провадження судді Василишина В.О.

26 грудня 2023 року ухвалою судді Броварського міськрайонного суду Київської області прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за позовом за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судовий розгляд.

Представник позивача подала до суду заяву, в якій позов підтримала та просила задовольнити, розгляд справи проводити у її відсутність, проти ухвалення заочного рішення не заперечувала.

Відповідач, будучи належним чином повідомленою, в судове засідання не з`явилась, про причини неявки суд не повідомила.

Відповідно до частини другої статті 247 Цивільного процесуального законодавства України (далі - ЦПК України) у разі неявки в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, чи в разі якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється судом за відсутності осіб, які беруть участь у справі, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

За змістом частини четвертої статті 223, частини першої статті 280 ЦПК України, суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів, якщо відповідач, будучи належним чином повідомленим про дату, час і місце розгляду справи, повторно у судове засідання не з`явився без поважних причин або без повідомлення причин неявки, не подав відзив на позов, якщо позивач не заперечує проти такого вирішення справи.

Дослідивши письмові матеріали справи, суд встановив такі факти та відповідні їм правовідносини.

Судом встановлено, що на обліку в Управлінні соціального захисту населення Броварської міської ради Броварського району Київської області з квітня 2012 року перебувала ОСОБА_1 , як отримувач державної соціальної допомоги на дітей одинокій матері.

На підставі поданої заяви та доданих документів, відповідачу призначено державну допомогу на дітей одинокої матері в порядку, встановленому Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та Постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751 «Про затвердження порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми», про що свідчать рішення Управління соціального захисту населення Броварської міської ради 16 січня 2018 року, від 10 липня 2018 року, 15 січня 2019 року, 09 липня 2019 року, 14 січня 2020 року.

Відповідно до статті 18-1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» (в редакції, на момент виникнення правовідносин, від 02 квітня 2020 року) визначено, що право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

На виконання вимог Закону «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27 грудня 2001 року, ОСОБА_1 зверталася до Управління кожні шість для призначення та отримання допомоги на чотирьох дітей, про що свідчать долучені до позовної заяви копії відповідних заяв про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг та декларацій про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги. При підписанні заяв

ОСОБА_1 підтверджувала відсутність змін у складі сім`ї та зобов`язувалася в разі змін обставин, які можуть вплинути на отримання нею допомоги, повідомити про це, попереджалася в тому числі про необхідності повернення надмірно нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей.

Як свідчать вищезазначені документи, на підставі поданих заяв та декларацій відповідачу відповідними рішеннями Управління соціального захисту населення Броварської міської ради призначалася державна допомога одинокої матері на чотирьох дітей, зокрема на ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Згідно з довідкою про склад сімї № 380 від 04 липня 2018 року ОСОБА_1 зареєстрована з дітьми: ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , за адресою: АДРЕСА_1 .

Відповідно до Свідоцтва про народження серії НОМЕР_1 від 05 травня 2004 року ОСОБА_2 народилася ІНФОРМАЦІЯ_5 , батько- ОСОБА_10 , мати - ОСОБА_1 .

Керуючись Законом України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат», на підставі отриманих даних верифікації позивачем встановлено, що згідно з Витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про внесення до актового запису змін, доповнень № 00026412585 від 21 травня 2020 року, в актовий запис стосовно ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 внесно зміни, прізвище дитини з ІНФОРМАЦІЯ_8 змінено на ІНФОРМАЦІЯ_8 Відомості про зміни внесені 10 квітня 2018 року реєстратором Пирятинського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Полтавській області на підставі спільної заяви батьків від 20 березня 2018 року.

Досліджені судом вищезазначені заяви свідчать про не виконання зі сторони відповідача вимог пункту 46 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27 грудня 2001 року, згідно з яким особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, у разі виникнення обставин, які призводять до припинення виплати допомоги, зобов`язані у десятиденний строк повідомити про це органи соціального захисту населення.

Не подання відповідачем відомостей про зміну відомостей, що впливають на призначення грошової допомоги стосовно її доньки ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , призвело до надмірної виплати державних коштів за період з 01 травня 2018 року по 30 червня 2020 року.

В заяві про внесення змін в особову справу від 21 травня 2020 року, відповідач зобов`язалася виплатити виниклу переплату.

Згідно з розрахунком переплати по о/р НОМЕР_2 державної соціальної допомоги одиноким матерям отримувача ОСОБА_1 сума безпідставно виплачених державних коштів за вищезазначений період становила 50 607 грн 26 коп.

Начальником управління 09 червня 2020 року видано розпорядження по особовому рахунку № НОМЕР_2 ОСОБА_1 про утримання переплати, яка виникла за період з 01 травня 2018 року по 30 червня 2020 року в розмірі 50 607 грн 26 коп., у зв`язку з встановленням батьківства щодо дитини ОСОБА_6 .

Згідно з довідкою ЖЕК № 2 від 07 липня 2020 року місцем реєстрації ОСОБА_1 разом з дітьми: ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , є адреса: АДРЕСА_1 .

Повідомлення Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Броварського району Київської області на імя ОСОБА_1 від 19 червня 2020 року свідчить про намір позивача в досудовому порядку вирішити питання повернення надміру виплачених державних коштів відповідачу.

06 липня 2020 року між Управлінням соціального захисту населення Броварської міської ради Броварського району Київської області та ОСОБА_1 укладено договір про повернення коштів № 8. За умовами вказаного договора ОСОБА_1 зобов`язувалася в 24-х місячний термін після підписання договору сплатити кошти в сумі 50 607 грн 26 коп. безпідставно виплаченої допомоги на дітей одинокій матері

Відповідно до Акту від 17 березня 2023 року, зафіксовано неналежне виконання відповідачем умов укладеного 06 липня 2023 року договору, оплачена відповідачем протягом півтора року сума становить 4 000 грн 00 коп, залишок коштів на повернення становить 46 607 грн 26 коп.

Сума повернутих коштів на загальну суму 4 000 грн 00 коп. на рахунок Управління підтверджується копіями квитанцій, долучених до матеріалів справи.

Досліджені судом обставини свідчать про не виконання відповідачем вказаного обов`язку та про не повернення надміру сплачених коштів в повному обсязі.

Відповідно статті 1166 Цивільного кодексу України (далі ЦК України) майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно до частин першої, другої статті 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння;

3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Положеннями статті 1215 ЦК України передбачені виключення для повернення безпідставно набутого. Так, не підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача. Таким чином, закон встановлює два виключення із цього правила: по-перше, якщо виплата вказаних платежів є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі недобросовісності з боку набувача.

Проаналізувавши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для стягнення з відповідача надмірно виплаченої соціальної допомоги на дітей одинокої матері у розмірі - 46 607 грн. 26 коп. за період з 01 травня 2018 року по 30 червня 2020 року, з огляду на порушення відповідачем вимог Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми.

З огляду на викладені обставини, суд дійшов висновку про задоволення даного позову з підстав його обґрунтованості.

Відповідно до статті 141 ЦПК України стягненню із відповідача на користь позивача підлягає судовий збір у розмірі - 2684 грн. 00 коп.

На підставі викладеного та керуючись статтями 141, 263-265, 279, 280-282 ЦПК України, ЦПК України, Броварський міськрайонний суд Київської області

в и р і ш и в:

Позов - задовольнити.

Стягнути на користь Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Броварського району Київської області з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , - 46 607 (сорок шість тисяч шістсот сім) грн. 26 коп., судовий збір у розмірі - 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Позивачем рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Суддя В.О.Василишин

Дата ухвалення рішення08.02.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118720127
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —361/3127/23

Рішення від 08.02.2024

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Василишин В. О.

Рішення від 08.02.2024

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Василишин В. О.

Ухвала від 26.12.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Василишин В. О.

Ухвала від 23.06.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Сердинський В. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні