Постанова
від 29.04.2024 по справі 524/4839/23
ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 524/4839/23 Номер провадження 22-ц/814/1915/24Головуючий у 1-й інстанції Предоляк О.С. Доповідач ап. інст. Лобов О. А.

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 квітня 2024 року м. Полтава

Полтавський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючий суддя Лобов О.А.,

судді: Дорош А.І., Триголов В.М.

за участю секретаря судового засідання Коротун І.В.

розглянув у відкритому судовому засіданні у м.Полтаві цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Автозаводського районного суду м. Кременчука від 22 січня 2024 року (час ухвалення рішення з 10:45:28 год до 11:46:26 год, дата виготовлення повного тексту рішення 01 лютого 2024 року) у справі за позовом ОСОБА_1 до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачки, - Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Полтавська обласна рада, про зобов`язання вчинити певні дії.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, апеляційний суд

установив:

У липні 2023 року ОСОБА_1 звернулась до суду з вказаним позовом, просила ухвалити рішення, яким зобов`язати відповідача здійснити перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживачці ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , особовий рахунок НОМЕР_1 , за період з листопада 2022 року і до дня ухвалення рішення у справі до рівня цін за послуги, що застосовувалися станом на 24.02.2022 року.

В обґрунтування заявлених вимог посилалася на те, що вона є власницею квартири АДРЕСА_2 , особовий рахунок № НОМЕР_1 відкритий на неї.

У грудні 2022 року позивачка отримала розрахунок вартості житлово-комунальних послуг за листопад 2022 року та дізналася, що змінився надавач послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, яким наразі є ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго».

З початку опалювального періоду 2022-2023 ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» здійснює нарахування плати за послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води за тарифами, розмір яких значно перевищує рівень тарифів, які діяли станом на 24.02.2024 року, що є порушенням ст.1 ЗУ «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування».

Після прийняття рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області № 1508 від 21.10.2022 про визначення ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» виконавцем послуг з теплопостачання для споживачів м.Кременчука відповідач не звертався до Полтавської обласної ради для встановлення тарифів споживачам у м.Кременчуці, а за замовчуванням застосував той тариф, що діяв для споживачів м. Полтави.

Формування та встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також на постачання гарячої води повинно було бути проведено відповідачем для споживачів міста Кременчука окремо, а не розповсюджувати раніше встановленні рішенням Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022 року тарифи на всіх споживачів.

Рішенням Автозаводського районного суду м.Кременчука від 22 січня 2024 року відмовлено у задоволенні позову ОСОБА_1 до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, - Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Полтавська обласна рада, про зобов`язання вчинити певні дії.

Витрати зі сплати судового збору у розмірі 2 147,20 грн віднесено на рахунок Держави.

В апеляційнійскарзі ОСОБА_1 , посилаючись на порушення судом норм процесуального і матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати, ухвалити нове рішення про задоволення позову у повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначається, що суд першої інстанції не дав належної оцінки фактичним обставинам справи і неправильно застосував нормативні акти, які регулюють спірні правовідносини.

Зокрема, суд не врахував, що за станом на 24 лютого 2022 року для споживачів лівобережної частини міста Кременчука діяв одноставковий тариф, встановлений рішенням Кременчуцької міської ради № 1867 від 30 грудня 2021 року, а двоставковий тариф, застосований відповідачем з листопада 2022 року, хоча і був затверджений рішенням Полтавської обласної ради №477 від 30 вересня 2022 року, фактично є істотно більшим, що порушує законодавчу заборону підвищувати тарифи у період дії воєнного стану.

Окрім того, суд не звернув уваги і не дав належної оцінки тому, що відповідач, застосовуючи двоставковий тариф, не виконав вимоги постанови КМУ №869 від 01 червня 2011 року, якою затверджений Порядок формування тарифів на теплову енергію…., у частині здійснення розрахунку економічно обґрунтованих тарифів на опалювальний сезон 2022-2023.

У відзиві ОСОБА_2 , представник ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», просить залишити в силі рішення суду першої інстанції, посилаючись на необґрунтованість доводів апеляційної скарги.

Зокрема, звертається увага на те, що твердження позивачки про нездійснення ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» розрахунку економічно обґрунтованих тарифів на опалювальний сезон 2022-2023 спростовуються висновками, викладеними у постанові Полтавського апеляційного суду від 12 грудня 2023 року у справі № 524/294/23.

Апеляційний суд, перевіривши матеріали справи в межах доводів апеляційної скарги та позовних вимог, заявлених в суді першої інстанції, дійшов висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити з таких підстав:

Відповідно п.2 ч.1 ст.374, п.4 ч.1 ст.376 ЦПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити у відповідній частині нове рішення або змінити рішення у разі порушення судом першої інстанції норм процесуального права або неправильного застосування норм матеріального права.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.10.2022 № 6894-р у спільну власність територіальних громад Полтавської області передано цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» (код згідно з ЄДРПОУ ВП: 44657848).

Рішенням Полтавської обласної ради № 481 від 14.10.2022 «Про прийняття цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установ «Навчально-методичний центр з газової безпеки» у спільну власність територіальних громад сіл, селиш, міст Полтавської області» прийнято безоплатно з державної власності: спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» (код згідно з ЄДРПОУ ВП: 44657848), Пунктом 4 цього рішення, після затвердження акту приймання-передачі, передбачено передачу на баланс, у господарське відання, як внесок до статутного капіталу Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» майно зазначене у додатку до рішення.

Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавськоїобласті № 1508 від 20.10.2022 Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» визначено виконавцем послуг постачання теплової енергії та постачання гарячої води на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладенням відповідних обов`язків згідно із законодавством.

Починаючи з листопада 2022 року, ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» надає послуги з постачання теплової енергії за адресою: АДРЕСА_1 , за особовим рахунком № НОМЕР_1 , відкритим на позивачку ОСОБА_1 ..

До листопада 2022 року виконавцем послуг було ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» за тарифами, встановленими для нього.

Рішенням Кременчуцької міської ради № 1867 від 30 грудня 2021 року для ТОВ «Кременчуцька ТЕЦ» встановлений тариф на послугу з постачання теплової енергії 1796,40 грн/Гкал (з ПДВ) або 1497,00 грн Гкал (без ПДВ).

Розмір тарифів, які використовує для розрахунку ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», визначені рішенням Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022, яким, зокрема:

- встановлено Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарства "Полтаватеплоенерго": тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій відповідно до додатку 1; двоставкові тарифи на послугу з постачання теплової енергії за категоріями споживачів відповідно до додатку 2; тарифи на послугу з постачання гарячої води за категоріями споживачів відповідно до додатку 3 (пункт 1 рішення);

- тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої водивведено вдію з 01.10.2022 (пункт 6 рішення).

Заначеним рішенням встановлені такі розміри тарифів:

двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії без врахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів та без урахвання витрат на утримання та ремонт індивідувальних теплових пунктів:

умовно-змінна частина - 1248,25 грн/Гкал (з ПДВ);

умовно-постійна частина (місячна абонентська плата) 162986,29 грн Гкал (з ПДВ).

Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області № 1508 від 20 жовтня 2022 року виконавцем послуг постачання теплової енергії та постачання гарячої води на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ визначено ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго».

Плата за користування послугами з листопада 2022 року нарахована ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» споживачці ОСОБА_1 за тарифами, встановленими рішенням Полтавської обласної ради від 30.09.2022 № 477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго»», зокрема, за двоставковими тарифами на послугу з постачання теплової енергії для населення згідно з Додатком № 2 до вказаного рішення.

Відмовляючи у задоволені позову, суд першої інстанції виходив з того, що

відповідно до положень пункту 4 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води № 869 в частині формування тарифів для кожної окремої територіальної громади (у разі провадження ліцензованої діяльності та надання комунальних послуг у декількох територіальних громадах) на таких суб`єктів господарювання не поширюються.

Відтак, доводи позивачки, що тарифи на послуги з постачання теплової енергії та послуги з постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», не затвердженні згідно вимог чинного законодавства є безпідставними.

Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області № 1508 від 20 жовтня 2022 року не покладалось на ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» обов`язку ініціювати до Полтавської обласної ради звернення з метою корегування/зміни/встановлення для споживачів лівобережної частини міста Кременчука окремих тарифів, ніж встановлені рішенням Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022.

Відповідно, ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» при здійснені розрахунку позивачці вартості спожитих послуг застосовані тарифи, встановлені чинним у цей період рішенням Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022.

Перевіряючи доводи апеляційної скарги, апеляційний суд керується такими міркуваннями.

Згідно з частинами першою, другою та п`ятою статті 263ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Відповідно до ч.4 ст.263ЦПК України при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Наведеним вимогам закону рішення суду першої інстанції не відповідає.

У цій справі суд має вирішити питання: чи правомірно ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», починаючи з листопада 2022 року, нараховує позивачці яка мешкає на лівобережній частині міста Кременчука, плату за надані послуги згідно тарифа, встановленого рішенням Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022.

У зв`язку із розпочатою військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом ПрезидентаУкраїни від24.02.2022№ 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ.

У подальшому, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України«Про правовийрежим воєнногостану» Указом ПрезидентаУкраїни від14.03.2022№ 133/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.

Указом Президента України від 17.05.2022 № 341/2022, який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 22.05.2022 № 2263-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 строком на 90 діб. Указом Президента України від 12.08.2022 № 573/2022, який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 15.08.2022 № 2500-ІХ, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23.08.2022 строком на 90 діб. Указом ПрезидентаУкраїни від07.11.2022№ 757/2022«Про продовженнястроку діївоєнного станув Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21.11.2021 строком на 90 діб. Указом ПрезидентаУкраїни від06.02.2023№ 58/2023«Про продовженнястроку діївоєнного станув Україні» продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19.02.2023 строком на 90 діб.

Рішенням № 286 від 21.10.2021 Полтавська обласна рада встановила економічно обґрунтовані тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій та ввела їх в дію з 01.11.2021.

Враховуючи Меморандум про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 років, укладений 30 вересня 2021 року між: Кабінетом Міністрів України в особі Прем`єр-міністра України, Міністра розвитку громад та територій України та Міністра енергетики України, НАК «Нафтогаз України», Офісом Президента України, Всеукраїнською асоціацією органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» та Палатою місцевих влад Конгресу місцевих та регіональних влад, у рішенні обласної ради від 21.10.2021 №286 передбачено норму, щодо застосування встановлених рішенням тарифів для кінцевих споживачів комунальних послуг (населення) після завершення опалювального періоду 2021/2022 рр.

Рішенням Полтавської обласної ради від 09.12.2021 № 326 «Про коригування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» для категорій споживачів «інші споживачі (крім населення)» та «релігійні організації» ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» встановлено скориговані тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» для категорій споживачів «інші споживачі (крім населення)» та «релігійні організації» шляхом внесення змін до рішення Полтавської обласної ради від 21.10.2021 № 286.

Тарифи, які були встановлені рішенням Полтавської обласної ради від 21.10.2021 № 286 та скориговані рішенням обласної ради від 09.12.2021 № 326, були встановлені на строк з 1 листопада 2021 року до 30 вересня 2022 року.

У зв`язку із прийняттям 29.07.2022 Верховною РадоюУкраїни ЗаконуУкраїни «Проособливості регулюваннявідносин наринку природногогазу тау сферітеплопостачання підчас діївоєнного станута подальшоговідновлення їхфункціонування» і настанням нового планового періоду рішенням Полтавської обласної ради від 30.09.2022 № 477 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» встановлені тарифи на рівні тарифів, що були встановлені рішенням Полтавської обласної ради від 21.10.2021 № 286 зі змінами, внесеними рішенням Полтавської обласної ради від 09.12.2021 № 326, тобто відповідали розміру тарифів, які були встановлені обласною радою до введення в Україні воєнного стану 24 лютого 2022 року.

Відповідно до статті 1Закону України«Про особливостірегулювання відносинна ринкуприродного газута усфері теплопостачанняпід часдії воєнногостану таподальшого відновленняїх функціонування»від 29.07.2022№ 2479-IX (набрав чинності 19.08.2022) протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.

Положення Закону № 2479-IX не містять будь-яких умов чи виключень у частині введення заборони на підвищення тарифів для населення, зокрема щодо тарифів на теплову енергію, починаючи з 19 серпня 2022 року, тобто заборона є абсолютною.

Задля компенсації збитків суб`єктам господарювання Законом № 2479-IX визначений певний механізм (ст.2).

Учасниками справи визнається, що з листопада 2022 року вартість послуг з постачання тепла для мешканців лівобережної частини міста Кременчука, до яких відноситься і позивачка, фактично збільшилася.

Споживач як слабка сторона у спірних правовідносинах не має нести негативні наслідки у виді додаткового фінансового навантаження в результаті дій та/або рішень влади, які хоча і ухвалені у законний спосіб, проте фактично всупереч прямій забороні Закону № 2479-IX призвели до підвищення розміру тарифів за тепло для мешканців лівобережної частини міста Кременчука.

Такий висновок узгоджується із позицією, викладеною у листах Міністерства розвитку громад та територій України за вих № 7/10.2/12387-22 від 18.11.2022, за вих № 7/10.2/8416-22 від 25.08.2022, вих № 7/10.2/827-23 від 25.01.2023, вих № 7/10.2/1734-23 від 16.02.2023, Департаменту економіки систем життєзабезпечення за вих № 7/10/2/14445-22 від 30.12.2022, згідно яких, враховуючи вимоги чинного законодавства (зокрема, Закону України № 2479-ХІ від 29.07.2022 щодо запровадження мораторію на підвищення цін (тарифів) у сфері теплопостачання, який набрав чинності 19.08.2022), застосування тарифів на послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», зокрема, для споживачів м. Кременчук, не може перевищувати рівень тарифів, що застосовувалися до цих споживачів станом на 24 лютого 2022 року (незалежно від того, ким надавалися послуги споживачеві).

При вирішенні цього спору апеляційний суд відповідно до ч.4 ст.263 ЦПК України враховує висновки, викладені у постановіВерховного Судувід 04квітня 2024року уcправі№917/730/23 за позовом Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства "Полтаватеплоенерго" (далі - Господарство, позивач) до Комунального підприємства"Теплоенерго"Кременчуцької міськоїради Кременчуцькогорайону Полтавськоїобласті (далі - Підприємство, відповідач) про визнання укладеними пунктів договору.

У справі, переглянутій Верховним Судом, предметом спору була вимога про визнання укладеним пункту 33 договору на відпуск теплової енергії у вигляді гарячої води від 01.11.2022 № 8515 (далі - Договір) у редакції, наведеній в позовній заяві.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що:

- спірний пункт Договору полягає у застосуванні позивачем до відповідача двоставкових тарифів, встановлених рішенням пленарного засідання шістнадцятої позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання від 30.09.2022 № 477, зазначені тарифи не підвищувалися з встановлення їх рішенням пленарного засідання сьомої позачергової сесії Полтавської обласної ради восьмого скликання від 21.10.2021 № 286;

- оскільки рішенням № 286 тарифи встановлені на період з 01.11.2021 до 30.09.2022, а позивачу необхідно працювати та здійснювати свою основну діяльність, яка може бути реалізована тільки на підставі встановлених тарифів.

Рішеннями судів першої та апеляційної інстанції у задоволенні позову відмовлено з таких мотивів.

- відповідно до постанови КабінетуМіністрів Українивід 29.04.2022№ 502"Деякіпитання регулюваннядіяльності усфері комунальнихпослуг узв`язкуіз введеннямв Українівоєнного стану" (набрала чинності 04.05.2022), протягом дії воєнного стану в Україні, але не раніше завершення поточного опалювального періоду, рекомендовано органам, уповноваженим встановлювати тарифи, не підвищувати тарифи на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання), у тому числі тарифи на теплову енергію, вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для населення та застосовувати їх до споживача (населення) на рівні тарифів, що застосовувалися станом на 24.02.2022;

- відповідно до статті 1Закону України"Проособливості регулюваннявідносин наринку природногогазу тау сферітеплопостачання підчас діївоєнного станута подальшоговідновлення їхфункціонування"від 29.07.2022№ 2479-IX (набрання чинності 19.08.2022) протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води;

- застосування позивачем тарифів на послуги з постачання теплової енергії до відповідача, не може перевищувати рівень тарифів, що застосовувалися до них станом на 24.02.2022, однак Господарства фактично застосувало у наданому проекті Договору, а саме, у пункті 33 Договору, підвищений (двоставковий тариф) до Підприємства в період дії заборони на підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.

Залишаючи без змін рішення судів першої та апеляційної інстанції, Верховний Суд керувався такими міркуваннями.

«Згідно із статтею 1Закону України"Проособливості регулюваннявідносин наринку природногогазу тау сферітеплопостачання підчас діївоєнного станута подальшоговідновлення їхфункціонування"від 29.07.2022№ 2479-IX (набрання чинності 19.08.2022) протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.

Також судом апеляційної інстанції враховано наявні в матеріалах справи докази, а саме, роз`яснення Міністерства розвитку громад та територій України від 25.08.2022, листи зазначеного Міністерства від 18.11.2022, від 16.02.2023, адресовані виконавчому комітету Кременчуцької міської ради, відповідно до яких рівень тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, що застосовуються виконавцем цих послуг до споживачів, не може перевищувати рівня тарифів на теплову енергію, відповідні комунальні послуги, що застосовувалися до споживачів станом на 24.02.2022 - незалежно від того, яким підприємством (виконавцем) надавалися ці послуги споживачеві раніше.

З урахуванням викладеного, суди дійшли висновку, що зміна постачальника відповідних послуг у зв`язку з переданням цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу "Кременчуцька ТЕЦ" у господарське відання позивача не повинна мати наслідком підвищення тарифів на теплову енергію для споживачів м.Кременчука порівняно з тим розміром, що існував станом на 24.02.2022.

Тобто судами попередніх інстанцій встановлено, що, у свою чергу, не спростовано доводами Господарства під час розгляду справи у судах попередніх інстанцій так і касаційної скарги, що частиною першою статті 1Закону України"Проособливості регулюваннявідносин наринку природногогазу тау сферітеплопостачання підчас діївоєнного станута подальшоговідновлення їхфункціонування"від 29.07.2022№ 2479-ІХ (зі змінами) встановлено заборону підвищення тарифів на: послуги з розподілу природного газу для всіх категорій споживачів; теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) для населення, послуги з постачання теплової енергії для населення та постачання гарячої води для населення, протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано. Таким чином вказаною нормою права встановлено заборону підвищення тарифів, яка підлягає до застосування суб`єктами господарювання, на яких така заборона розповсюджується, і суди попередніх інстанцій встановили, що вказана норма права застосовується до спірних правовідносин, а доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки доказів, а саме лише прагнення скаржника здійснити нову перевірку обставин справи та переоцінку доказів у ній не є підставою для скасування оскаржуваних судових рішень попередніх інстанцій, оскільки згідно з імперативними приписами статті 300ГПК України суд касаційної інстанції не має права вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, додатково перевіряти докази.

Верховний Суді відзначає, що до такого висновку суди попередніх інстанцій дійшли з урахуванням дати виникнення спірних правовідносин (укладання договору на відпуск теплової енергії у вигляді гарячої води від 01.11.2022 № 8515) та дати набрання чинності Закону України"Проособливості регулюваннявідносин наринку природногогазу тау сферітеплопостачання підчас діївоєнного станута подальшоговідновлення їхфункціонування"від 29.07.2022№ 2479-IX (19.08.2022). Тобто з дати Договору вбачається, що його укладання відбувалось вже під час дії заборони на підвищення тарифів, передбаченої частиною першою статті 1Закону України"Проособливості регулюваннявідносин наринку природногогазу тау сферітеплопостачання підчас діївоєнного станута подальшоговідновлення їхфункціонування"від 29.07.2022№ 2479-ІХ (зі змінами).»

Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду у постанові від 03 жовтня 2018 року (справа № 529/613/17-ц) виклав висновок про те, що «у випадку порушення юридичною особою законодавства під час нарахування плати за централізоване постачання опалення споживач має право оскаржити у суді такі дії та вимагати провести відповідний перерахунок».

Наведений висновок підтриманий Верховним Судом у постановах від 07 грудня 2022 року (справа №753/8902/20), від 08 березня 2023 року (справа № 753/20733/19).

Оскільки апеляційним судом встановлено, що ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» всупереч вимогам Закону № 2479-IX нараховувало плату за послуги згідно тарифів, затверджених рішенням Полтавської обласної ради № 477 від 30.09.2022, що призвело до фактичного підвищення плати за надані послуги для позивачки як мешканки лівобережної частини міста Кременчука у період дії воєнного стану, то слід вважати, що позивачкою обраний належний спосіб захисту порушеного права.

З наведених мотивів апеляційний суд визнає обгрунтованими доводи позовної заяви і апеляційної скарги, тому рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення по суті спору, а саме про задоволення позову.

Відповідно ст.141ЦПК Українита враховуючист.22ЗУ «Прозахист правспоживачів» з Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» на користь держави підлягає стягненню судовий збір у розмірі 1 073,60 грн за подачу позову до суду та 1610,40 грн за подачу апеляційної скарги, а разом 2684 грн.

Керуючись ст.367, п.2 ч.1 ст.374, п.4 ч.1 ст.376, ст.382, ст.384 ЦПК України, апеляційний суд

ухвалив:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.

Рішення Автозаводського районного суду м. Кременчука від 22 січня 2024 року скасувати, ухваливши нове рішення по суті заявлених вимог.

Позов ОСОБА_1 до Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, - Кременчуцька міська рада Кременчуцького району Полтавської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Полтавська обласна рада, про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Зобов`язати Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства «Полтаватеплоенерго» здійснити перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживачці ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , особовий рахунок НОМЕР_1 , за період з листопада 2022 року по 29 квітня 2024 року (дата ухвалення рішення апеляційним судом) до рівня цін за послуги, що застосовувались станом на 24.02.2022 року, тобто за тарифами, затвердженими рішенням Кременчуцької міської ради № 1867 від 30 грудня 2021 року.

Стягнути з Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (код ЄДРПОУ- 03338030; вул.. Комарова,2-А, м.Полтава,36008) на користь Держави судовий збір у розмірі 2684 грн.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст постанови виготовлено 29 квітня 2024 року.

Головуючий суддя О.А. Лобов

Судді: А.І. Дорош

В.М. Триголов

СудПолтавський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118724306
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —524/4839/23

Постанова від 29.04.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Лобов О. А.

Постанова від 29.04.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Лобов О. А.

Ухвала від 27.03.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Лобов О. А.

Ухвала від 25.03.2024

Цивільне

Полтавський апеляційний суд

Лобов О. А.

Рішення від 22.01.2024

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Рішення від 22.01.2024

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Ухвала від 22.11.2023

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Ухвала від 21.09.2023

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Ухвала від 27.07.2023

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Ухвала від 19.07.2023

Цивільне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні