Рішення
від 29.04.2024 по справі 140/2022/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 квітня 2024 року ЛуцькСправа № 140/2022/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Плахтій Н.Б.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до територіального управління Служби судової охорони у Волинській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) звернувся з позовом до територіального управління Служби судової охорони у Волинській області (далі відповідач, ТУ ССО у Волинській області) про визнання протиправною бездіяльності щодо відмови у зарахуванні до стажу служби у Службі судової охорони час попередньої роботи в відділі державної виконавчої служби Луцького районного управління юстиції на посаді старшого державного виконавця, із присвоєнням 15 рангу державного службовця з 08.01.2014 по 13.01.2014, першому відділі державної виконавчої служби Луцького міського управління юстиції на посаді старшого державного виконавця, із збереженням 15 рангу державного службовця з 13.01.2014 по 26.10.2015, Управлінні патрульної поліції у місті Луцьку Департаменту патрульної поліції на посаді старшого статистика сектору правового забезпечення з 10.05.2016 по 01.12.2016, Управлінні патрульної поліції у місті Луцьку Департаменту патрульної поліції на посаді інспектор ІІ категорії сектору правового забезпечення з 01.12.2016 по 04.10.2019, територіальному управлінні Служби судової охорони у Волинській області на посаді інспектора (з дипломом спеціаліста) юридичної служби з 11.10.2019 по 08.01.2020;

зобов`язання перерахувати вислугу років в Службі судової охорони відповідно до пункту 5 розділу І Положення про проходження Служби співробітниками Служби судової охорони з урахуванням змін, внесених рішенням Вищої ради правосуддя №2236/0/15-21 від 18.11.2021, та зарахувати до вислуги років для обчислення стажу служби у Службі судової охорони час роботи в державних органах: відділі державної виконавчої служби Луцького районного управління юстиції на посаді старшого державного виконавця, із присвоєнням 15 рангу державного службовця з 08.01.2014 по 13.01.2014, першому відділі державної виконавчої служби Луцького міського управління юстиції на посаді старшого державного виконавця, із збереженням 15 рангу державного службовця з 13.01.2014 по 26.10.2015, Управлінні патрульної поліції у місті Луцьку Департаменту патрульної поліції на посаді старшого статистика сектору правового забезпечення з 10.05.2016 по 01.12.2016, Управлінні патрульної поліції у місті Луцьку Департаменту патрульної поліції на посаді інспектор ІІ категорії сектору правового забезпечення з 01.12.2016 по 04.10.2019, територіальному управлінні Служби судової охорони у Волинській області на посаді інспектора (з дипломом спеціаліста) юридичної служби з 11.10.2019 по 08.01.2020.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 з 11.10.2019 по теперішній час є працівником Служби судової охорони та проходить службу в ТУ ССО у Волинській області. У період з 11.10.2019 по 08.01.2020 позивач працював на посаді провідного інспектора відділу юридичної служби ТУ ССО у Волинській області, а з 09.01.2020 і по теперішній час проходить службу у ТУ ССО у Волинській області на посаді провідного спеціаліста юридичної служби, має спеціальне звання «лейтенант Служби судової охорони», прийняв присягу співробітника Служби судової охорони та, відповідно, перебуває у статусі співробітника Служби судової охорони.

Позивач зазначає, що 22.01.2024 звернувся до керівництва ТУ ССО у Волинській області з рапортом №34.06-41/вн щодо зарахування до стажу служби у Службі судової охорони періодів попередньої роботи в державних органах, зокрема у відділі державної виконавчої служби Луцького районного управління юстиції, першому відділі державної виконавчої служби Луцького міського управління юстиції, Управлінні патрульної поліції у місті Луцьку Департаменту патрульної поліції, ТУ ССО у Волинській області.

Листом ТУ ССО у Волинській області від 24.01.2024 №34.05-21 повідомлено позивача про те, що на теперішній час наказом Голови Служби судової охорони від 24.10.2022 №454 затверджений Перелік посад співробітників Служби судової охорони середнього та вищого складу, у разі переходу на які зараховується час роботи в державних органах, і посада «провідний спеціаліст юридичної служби ТУ ССО у Волинській області» в даному переліку відсутня, а тому зазначений час роботи в державних органах не може бути зарахований до стажу служби в Службі судової охорони.

Наказом ТУ ССО у Волинській області від 03.01.2024 №8/ос ОСОБА_1 встановлена вислуга років, яка станом на 01.01.2024 становить 03 роки 11 місяців 22 дні.

Позивач зазначає, що при встановлені вказаної вислуги років станом на 01.01.2024 відповідачем не враховані зміни від 18.11.2021, що були внесені Вищою радою правосуддя до Положення про проходження Служби співробітниками Служби судової охорони.

Вважаючи таку відмову протиправною, ОСОБА_1 просить адміністративний позов задовольнити повністю.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду 27.02.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.32).

Представник відповідача у поданому відзиві (а.с.35-36) адміністративний позов ОСОБА_1 не визнала та зазначила, що наказом Голови Служби судової охорони від 24.10.2022 №454 «Про затвердження Переліку посад співробітників Служби судового охорони середнього та вищого складу, на яких, у разі переходу на службу до Служби судової охорони, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи в державних органах» затверджено перелік посад і вищого складу, в якому посада інспектора юридичної служби відсутня.

У зв`язку з викладеним у ТУ ССО у Волинській області відсутні законодавчі підстави для врахування ОСОБА_1 часу роботи у відділі державної виконавчої служби Луцького районного управління юстиції з 08.01.2014 по 13.01.2014, Ппершому відділі державної виконавчої служби Луцького міського управління юстиції з 13.01.2014 по 26.10.2015, Управлінні патрульної поліції у місті Луцьку Департаменту патрульної поліції з 10.05.2016 по 01.12.2016, Управлінні патрульної поліції у місті Луцьку Департаменту патрульної поліції з 01.12.2016 по 04.10.2019 та час роботи на посаді інспектора (з дипломом спеціаліста) юридичної служби територіального управління Служби судової охорони у Волинській області з 11.10.2019 по 08.01.2020 до вислуги років для виплати надбавки за стаж служби.

З наведених підстав у задоволенні позову просить відмовити.

Інших заяв по суті справи не надходило.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дану справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 з 11.10.2019 по теперішній час є працівником Служби судової охорони та проходить службу у ТУ ССО у Волинській області.

Відповідно до витягів з наказів ТУ ССО у Волинській області від 11.10.2019 №3к ОСОБА_1 прийнято на посаду провідного інспектора (з дипломом спеціаліста) юридичної служби ТУ ССО у Волинській області (а.с.25); від 08.01.2020 №1к позивача звільнено з роботи 08.01.2020 за угодою сторін відповідно до п.1 ст.36 КЗпП України (а.с.27); від 15.01.2020 №4к ОСОБА_1 взято да уваги, що наказом ССО від 08.01.2020 №11 о/с ОСОБА_1 прийнятий на службу до ССО та призначений на посаду провідного спеціаліста юридичної служби ТУ ССО у Волинській області з присвоєнням йому первинного спеціального звання лейтенант Служби судової охорони з 09.01.2020.

У поданому до ТУ ССО у Волинській області рапорті, який зареєстрований 22.01.2024 за №34.06-41/вн, ОСОБА_1 просив повідомити, які періоди його роботи (служби) враховані до вислуги років для обчислення стажу служби у Службі судової охорони та чи враховано станом на 01.01.2024 до вислуги років для обчислення стажу служби у Службі судової охорони стаж роботи в державних органах (5 років 5 місяців 10 днів), у випадку не врахування - просив провести перерахунок та врахувати даний стаж (а.с.15-16).

Листом від 24.01.2024 №34.05-21 відповідач повідомив позивача про те, що вислуга років для обчислення стажу служби у ССО станом на 01.01.2024 становить 03 роки 11 місяців 22 дні. Підстав для зарахування до стажу служби в ССО час роботи в державних органах немає (а.с.17-19).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог статті 161 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 №1402-VIII (далі Закон №1402-VIII) Служба судової охорони є державним органом у системі правосуддя для забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах. Керівництво діяльністю Служби судової охорони здійснює Голова Служби судової охорони, який призначається на посаду за результатами відкритого конкурсу і звільняється з посади Вищою радою правосуддя. Служба судової охорони складається з центрального органу управління та територіальних підрозділів Служби. Структуру та штатну чисельність центрального органу управління та територіальних підрозділів Служби судової охорони затверджує Голова Служби за погодженням з Державною судовою адміністрацією України. Територіальні підрозділи Служби судової охорони утворюються як юридичні особи.

Частиною четвертою статті 163 Закону №1402-VIII в редакції до 23.05.2021 було передбачено, що до стажу служби у Службі судової охорони зараховується стаж служби в поліції, органах внутрішніх справ, військова служба в Збройних Силах України, Службі безпеки України, Державній прикордонній службі України, Національній гвардії України, Управлінні державної охорони України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону.

Водночас частина шоста статті 163 Закону №1402-VIII в редакції до 23.05.2021 визначала, що порядок проходження служби співробітниками Служби судової охорони визначається у відповідному положенні, яке затверджується Вищою радою правосуддя за поданням Голови Служби судової охорони, погодженим з Державною судовою адміністрацією України.

З метою вдосконалення існуючого порядку зарахування до стажу служби у Службі судової охорони окремих періодів військової служби та служби в правоохоронних та інших державних органах, який дозволяє встановлювати співробітникам надбавки за стаж служби, а також надання їм додаткової оплачуваної відпустки, Верховною Радою України прийнято Закон України №1417-IX від 27.04.2021 «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів», який набув чинності з 23.05.2021, та деяких законів України щодо врегулювання окремих питань правового статусу працівників Служби судової охорони», яким Закон України «Про судоустрій і статус суддів» доповнено статтею 162-1 такого змісту:

«Стаття 162-1. Правовий статус працівників Служби судової охорони

1. До працівників Служби судової охорони належать особи, яким присвоєно спеціальні звання співробітників Служби судової охорони, державні службовці та особи, які уклали трудовий договір із Службою судової охорони.

2. Порядок проходження служби співробітниками Служби судової охорони регулюється цим Законом та положенням, яке затверджується Вищою радою правосуддя за поданням Голови Служби судової охорони, погодженим з Державною судовою адміністрацією України.

3. На державних службовців Служби судової охорони поширюється дія Закону України «Про державну службу». Посади державних службовців Служби судової охорони відносяться до відповідних категорій посад державної служби в порядку, встановленому законодавством.

4. Повноваження керівника державної служби у Службі судової охорони здійснюють Голова Служби судової охорони та керівники територіальних підрозділів Служби судової охорони.

5. Трудові відносини працівників, які уклали трудовий договір із Службою судової охорони, регулюються законодавством України про працю.

6. Для захисту своїх прав та законних інтересів працівники Служби судової охорони можуть утворювати професійні об`єднання та професійні спілки відповідно до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності». Професійним спілкам співробітників Служби судової охорони та їх членам заборонено організовувати страйки або брати в них участь».

Водночас статтю 163 Закону №1402-VIII після частини третьої доповнено новою частиною четвертою, відповідно до якої на співробітників Служби судової охорони поширюється дія Дисциплінарного статуту Національної поліції України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Порядок проведення службового розслідування стосовно співробітників Служби судової охорони та утворення дисциплінарних комісій, їх повноваження встановлюються Головою Служби судової охорони.

Рішенням Вищої ради правосуддя від 04.04.2019 №1052/0/15-19 «Про затвердження Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони», затверджено Положення, яке визначає порядок проходження громадянами України служби в Службі судової охорони (далі - Положення).

Положенням (із змінами, внесеними згідно з Рішенням Вищої ради правосуддя №2236/0/15-21 від 18.11.2021) унормовано наступне.

Час проходження служби у Службі зараховується до страхового стажу, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби, стажу служби в поліції, інших правоохоронних органах.

Стаж служби у Службі дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки.

До стажу служби у Службі (у календарному обчисленні) зараховуються періоди, визначені Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їх сімей» (пункт 5 Положення).

Отже, пункт 5 Положення містить бланкетну норму, яка вказує, що при обрахунку стажу служби в ССО слід враховувати періоди, зазначені у Законі України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» від 09.04.1999 №2262-ХІІ (далі Закон №2262-ХІІ) та постанові Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 №393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським, співробітникам Служби судової охорони та членам їх сімей» (далі Постанова №393).

Так, пунктом «и» частини першої статті 17 Закону №2262-ХІІ визначено, що особам з числа військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби) рядового, сержантського, старшинського та офіцерського складу, іншим особам, зазначеним у пунктах «б»-»д», «з» статті 12 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу в органи і військові формування Служби безпеки України, Управління державної охорони України, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, Національне антикорупційне бюро України, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації України, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію, Бюро економічної безпеки України або Державну кримінально-виконавчу службу України на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, затверджуваними відповідно Службою безпеки України, Управлінням державної охорони України, Міністерством внутрішніх справ України, Національною поліцією, Національним антикорупційним бюро України, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації України, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах виконання кримінальних покарань, цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, державної фінансової політики, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони.

Абзац 12 пункт 1 Постанови №393 також передбачає, що до вислуги років для призначення пенсії за вислугу років відповідно до Закону №2262-ХІІ зараховується час роботи в державних органах у разі переходу на військову службу або службу в органи Служби безпеки, Управління державної охорони, органи внутрішніх справ, Національну поліцію, державну пожежну охорону, Державну службу спеціального зв`язку та захисту інформації, органи і підрозділи цивільного захисту, податкову міліцію або Державну кримінально-виконавчу службу на посади офіцерського та начальницького складу згідно з переліками посад, що затверджуються відповідно Службою безпеки, Управлінням державної охорони, Міністерством внутрішніх справ, Державною службою спеціального зв`язку та захисту інформації, Міністерством юстиції, Міністерством фінансів, а також у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони.

Механізм виплати грошового забезпечення працівникам Служби судової охорони, визначено Порядком виплати грошового забезпечення співробітникам Служби судової охорони, затвердженим наказом Державної судової адміністрації України від 26.08.2020 №384 (далі - Порядок №384).

Приписам даного Порядку №384 передбачено, що до щомісячних основних видів грошового забезпечення працівників ССО, серед іншого, належить надбавка за вислугу років (підпункт 3 пункту 5 розділу І Порядку №384).

Відповідно до пунктів 8, 9 Розділу І Порядку №384 грошове забезпечення виплачується співробітникам, які призначені на штатні посади, серед іншого, в територіальних орган Служби судової охорони. Підставою для виплати грошового забезпечення є наказ Служби або територіального управління Служби про призначення на посаду співробітника в Службі, територіальному управлінні Служби та встановлення розмірів посадового окладу, надбавок, доплат.

Аналізуючи вищенаведені норми, слід дійти висновку, що стаж (час) роботи в державних органах зараховується до стажу в Службі судової охорони. При цьому, таке право закріплене в Законі №2262-XII та Постанові №393, а порядок його реалізації - Порядком №384 та Положенням.

Наказом Служби судової охорони від 24.10.2022 №454 затверджено Перелік посад співробітників Служби судової охорони середнього та вищого складу, на яких, у разі переходу на службу до Служби судової охорони, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи в державних органах і до такого Переліку віднесено наступні посади:

1. Перший заступник Голови Служби судової охорони, заступники Голови Служби судової охорони;

2. Начальники управлінь, відділів та їх заступники центрального органу управління Служби судової охорони.

Наказом Служби судової охорони від 05.12.2022 №519 до вказаного вище Переліку внесено зміни, у зв`язку з чим останній викладено у новій редакції, а саме:

« 1. Перший заступник Голови Служби судової охорони, заступники Голови Служби судової охорони;

2. Начальники управлінь, відділів, служб, секторів та їх заступники центрального органу управління Служби судової охорони.»

Таким чином, перелік, затверджений наказом Служби судової охорони від 24.10.2022 №454 (зі змінами), включає лише керівні посади центрального органу управління Служби судової охорони.

Водночас, нормами чинного законодавства право зарахування до стажу служби у Службі судової охорони, яке дає право на встановлення співробітнику надбавки за стаж служби, надання додаткової оплачуваної відпустки, не поставлено в залежність від того, в центральному чи територіальному органі Служби судової охорони вони проходять службу.

При цьому, суд зауважує, що перелік посад середнього і вищого складу територіальних управлінь Служби судової охорони, на яких, у разі переходу на службу до Служби судової охорони, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи в державних органах, станом на час виникнення спірних правовідносин, Головою Служби судової охорони не затверджено.

Разом з тим, Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду сформував сталу судову практику під час вирішення питання щодо не затвердження державним органом списку посад, які зараховуються до стажу для обчислення вислуги років (постанови: від 18.11.2019 у справі №813/5876/15, від 20.09.2019 у справі №813/904/15, від 04.10.2018 у справі №819/1695/16 тощо). Суд касаційної інстанції вказав, що Закон №2262-XII, зокрема встановлює для осіб начальницького складу податкової міліції передбачені гарантії формування вислуги років, необхідної для призначення та нарахування пенсії. Реалізація зазначеної гарантії не повинна залежати від невиконання державними органами, покладених на них обов`язків, зокрема, щодо створення і затвердження списку посад. Правовідносини, що виникають у процесі реалізації права на встановлену державою гарантію для осіб начальницького складу податкової міліції як складової їхнього правового статусу, будуються на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє державі посилатися на відсутність певного нормативного акта, який визначає механізм реалізації прав і свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах.

Крім цього, принцип юридичної визначеності, закріплений у Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов`язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов`язання містяться у законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії. Така дія зазначеного принципу пов`язана з іншим принципом - відповідальності держави, який полягає у тому, що держава не може посилатися на власне порушення зобов`язань для запобігання відповідальності - в даному випадку відсутність визначеного переліку посад середнього і вищого складу територіальних управлінь Служби судової охорони для обрахунку стажу.

Суд зазначає, що якщо держава чи орган публічної влади схвалили певну концепцію, в даному випадку це надання для співробітників Служби судової охорони певних гарантій, а саме права на зарахування до стажу служби часу роботи в державних органах у разі переходу на службу до Служби судової охорони на посади середнього і вищого складу згідно з переліком посад, що затверджується Головою Служби судової охорони за правилами, встановленими пунктом «и» частини першої статті 17 Закону №2262-ХІІ, держава, у даному випадку в особі ТУ ССО у Волинської області, безпідставно, відступаючи від гарантованих позивачу прав та правомірних сподівань, не зарахувала до її стажу службу в державних органах, як особі, на яку поширюється дія Закону №2262-ХІІ.

Такі висновки сформульовані Верховним Судом у постановах від 14.08.2019 у справі №1740/2508/18, від 20.09.2019 у справі №813/904/15, від 18.11.2019 №813/5876/15.

Разом з тим, статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Так, записами трудової книжки ОСОБА_1 НОМЕР_1 (а.с.20-22) підтверджуються такі періоди її роботи в державних органах:

з 08.01.2014 по 13.01.2014 у відділі державної виконавчої служби Луцького районного управління юстиції на посаді старшого державного виконавця;

з 13.01.2014 по 26.10.2015 у першому відділі державної виконавчої служби Луцького міського управління юстиції на посаді старшого державного виконавця;

з 10.05.2016 по 04.10.2019 в Управлінні патрульної поліції у місті Луцьку Департаменту патрульної поліції на посадах старшого статистика та інспектора ІІ категорії сектору правового забезпечення,

з 11.10.2019 по 08.01.2020 в територіальному управлінні Служби судової охорони у Волинській області.

Відтак, не зарахування відповідачем зазначених періодів до стажу служби ОСОБА_1 у Службі судової охорони суперечить приписами закону, а покликання відповідача на відсутність у затвердженому переліку посад середнього і вищого складу територіальних управлінь Служби судової охорони, як на підставу для відмови позивачу у зарахуванні спірних періодів до стажу служби у Службі судової охорони, є протиправним.

Крім того, та обставина, що ОСОБА_1 в спірні періоди працював саме в державних органах, ТУ ССО у Волинській області не оспорює.

Також, безпідставними є покликання відповідача на наказ Служби судової охорони «Про затвердження Переліку посад співробітників Служби судової охорони середнього та вищого складу, на яких, у разі переходу на службу до Служби судової охорони, до вислуги років для призначення пенсії зараховується час роботи в державних органах» №454 від 24.10.2022, відповідно до якого позивач не обіймала посад за таким переліком, позаяк, з огляду на принцип дії нормативно-правових актів в часі, такий не існував на час виникнення спірних правовідносин та, відповідно, не поширює на них свою дію.

В даному контексті слід зазначити про те, що пунктом «и» частини 1 статті 17 Закону №2262-ХІІ передбачено зарахування відповідного попереднього часу роботи в державних органах у разі переходу на службу до Служби судової охорони саме на посади середнього і вищого складу.

Статтею 164 Закону 1402-VIII установлюються спеціальні звання співробітників Служби судової охорони.

Зокрема, спеціальними званнями середнього складу є молодший лейтенант Служби судової охорони; лейтенант Служби судової охорони; старший лейтенант Служби судової охорони; капітан Служби судової охорони; майор Служби судової охорони; підполковник Служби судової охорони; полковник Служби судової охорони (пункт 2 частина перша статті 164 Закону 1402-VIII).

Як встановлено судом та не заперечується відповідачем, наказом Служби судової охорони ОСОБА_1 було присвоєно спеціальне звання лейтенант (згодом старший лейтенант) Служби судової охорони та на момент подання рапорту останній обіймав посаду провідного спеціаліста юридичної служби ТУ ССО у Волинській області, що додатково підтверджує перебування позивача на посаді у Службі судової охорони, у разі переходу на яку підлягає зарахуванню попередній період роботи в державних органах.

Крім того, суд зауважує, що наказ Служби судової охорони від 24.10.2022 №454, яким затверджено перелік посад, обмежує та погіршує право службовців посад середнього і вищого складу територіальних управлінь Служби судової охорони на зарахування до стажу в Службі судової охорони, періоду (часу) роботи в державних органах.

Вирішуючи спір суд враховує, що у позовній заяві позивач просить визнати протиправною бездіяльність відповідача. Однак, бездіяльність - це пасивна поведінка органу, яка виражається у формі невчинення дії, яку він зобов`язаний був і міг вчинити.

Відмова відповідача у зарахуванні стажу не може бути визнана як бездіяльність, оскільки на рапорт ОСОБА_1 відповідач здійснив активні дії - надав відповідь (лист), якою відмовив у зарахуванні стажу, посилаючись на безпідставність такого зарахування.

Повноваження суду при вирішенні справи визначені статтею 245 КАС України. Як встановлено частиною другою вказаної статті, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

З урахуванням встановлених у справі фактичних обставин, наведених вище норм законодавства, враховуючи вимоги статті 245 КАС України, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є прийняття судом рішення про визнання протиправними дій відповідача щодо відмови позивачу у зарахуванні до стажу служби у Службі судової охорони часу попередньої роботи позивача у відділі державної виконавчої служби Луцького районного управління юстиції з 08.01.2014 по 13.01.2014, в першому відділі державної виконавчої служби Луцького міського управління юстиції з 13.01.2014 по 26.10.2015, в Управлінні патрульної поліції у місті Луцьку Департаменту патрульної поліції з 10.05.2016 по 04.10.2019, в територіальному управлінні Служби судової охорони у Волинській області з 11.10.2019 по 08.01.2020 та зобов`язання відповідача перерахувати ОСОБА_1 вислугу років у Службі судової охорони відповідно до пункту 5 розділу І Положення та зарахувати до вислуги років для обчислення стажу служби в Службі судової охорони час роботи у вищевказаних державних органах.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З урахуванням положень підпункту 1 пункту 3 частини другої, частини третьої статті 4 Закону України «Про судовий збір» за подання фізичною особою до адміністративного суду адміністративного позову немайного характеру належало сплатити 968,96 грн судового збору (0,4 х 3028,00 грн х 0,8, тобто 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2024 року; 0,8 - коефіцієнт для пониження розміру ставки судового збору при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі).

Пунктом 1 частини першої статті 7 Закону України «Про судовий збір» передбачено, що сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Отже, позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача належить відшкодувати судові витрати, які пов`язані зі сплатою судового збору, у розмірі 968,96 грн, при цьому питання про повернення надміру сплаченого судового збору може бути вирішено за клопотанням особи, яка його сплатила.

Керуючись статтями 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії територіального управління Служби судової охорони у Волинській області щодо відмови у зарахуванні ОСОБА_1 до стажу служби у Службі судової охорони часу попередньої роботи у відділі державної виконавчої служби Луцького районного управління юстиції з 08.01.2014 по 13.01.2014, в першому відділі державної виконавчої служби Луцького міського управління юстиції з 13.01.2014 по 26.10.2015, в Управлінні патрульної поліції у місті Луцьку Департаменту патрульної поліції з 10.05.2016 по 04.10.2019, в територіальному управлінні Служби судової охорони у Волинській області з 11.10.2019 по 08.01.2020.

Зобов`язати територіальне управління Служби судової охорони у Волинській області перерахувати ОСОБА_1 вислугу років у Службі судової охорони відповідно до пункту 5 розділу І Положення про проходження служби співробітниками Служби судової охорони в урахуванням змін, внесених рішенням Вищої ради правосуддя №2236/0/15-21 від 18.11.2021, та зарахувати до вислуги років для обчислення стажу служби в Службі судової охорони час роботи у відділі державної виконавчої служби Луцького районного управління юстиції з 08.01.2014 по 13.01.2014, в першому відділі державної виконавчої служби Луцького міського управління юстиції з 13.01.2014 по 26.10.2015, в Управлінні патрульної поліції у місті Луцьку Департаменту патрульної поліції з 10.05.2016 по 04.10.2019, в територіальному управлінні Служби судової охорони у Волинській області з 11.10.2019 по 08.01.2020.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань територіального управління Служби судової охорони у Волинській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 968,96 грн (дев`ятсот шістесят вісім гривень 96 копійок).

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 255 КАС України, та може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 );

Відповідач: територіальне управління Служби судової охорони у Волинській області (45605, Волинська обл., Луцький р-н, с.Боратин, вул.Центральна, 2А, код ЄДРПОУ 43258822).

Головуючий-суддя Н.Б.Плахтій

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118726909
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —140/2022/24

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 29.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні