Рішення
від 29.04.2024 по справі 420/27736/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/27736/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді ХОМ`ЯКОВОЇ Вікторії, при секретарі ПЕРЕБИЙНІС Наталії,

за участю представника позивача БЄЛКІНОЇ Наталії,

представника відповідача ЄФТЕНІЙ Сергія,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019»

про припинення права на виконання будівельних робіт, -

ВСТАНОВИВ:

Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (далі - позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "ЮНА-2019" (далі - відповідач), в якій просить припинити право на виконання будівельних робіт, набутих на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) від 21.08.2023 № ОД051230817829 "Нове будівництво житлового будинку садибного типу за адресою: Одеська обл., Одеський район, Одеська територіальна громада, м. Одеса, вул. Саксаганського, 2-А.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що згідно п. 2.1., п. 2.2.4. Положення про Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 03.11.2021 р. № 671-VIII, основним завданням Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради є здійснення на території м. Одеси державного архітектурно-будівельного контролю, виконання дозвільних та реєстраційних функцій у сфері містобудівної діяльності відповідно до чинного законодавства України. Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний архітектурно-будівельний контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, проектної документації щодо об`єктів, розташованих у межах м. Одеси.

Керуючись Порядком взаємодії виконавчих органів міської ради та комунальних підприємств з вирішення питань пов`язаних із самочинним будівництвом у м. Одесі, затвердженого рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 29.03.2018 № 135, 25.08.2023, посадовою особою позивача із залученням фахівців Київської районної державної адміністрації, Департаменту земельних ресурсів, Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради проведено комісійне обстеження нового будівництва житлового будинку за адресою: м. Одеса, Київський район, вул. Саксаганського, 2-А на земельній ділянці за кадастровим номером: 5110136900:43:007:0025 та встановлено, що будівельні роботи не розпочато. Згідно Реєстру будівельної діяльності наявна інформація щодо реєстрації 21.08.2023 Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради повідомлення № ОД051230817829 про початок виконання будівельних робіт на підставі будівельного паспорта "Нове будівництво житлового будинку садибного типу за адресою: м. Одеса, вул. Саксаганського, 2-А". Відповідно до вищевказаного повідомлення: замовник будівництва - Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮНА-2019", код ЄДРПОУ 44371102; відомості про земельну ділянку: кадастровий номер: 5110136900:43:007:0025, вид документа - інший, номер документа - 07/06, дата видачі 07.06.2021, площа 0,0302га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд; - схема забудови, реєстраційний номер: NВ01:0215-4435-1229-6724, виданий ОСОБА_1 НОМЕР_1 від 19.07.2023; підрядник - господарський метод будівництва. Земельна ділянка, загальною площею 0,0302га, має цільове призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), належить на праві власності ТОВ "ЮНА-2019". Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради будівельний паспорт на забудову земельної ділянки за вказаною адресою, не видавався. Позивач зазначає, що оскільки площа земельної ділянки, на якій заплановано будівництво двоповерхового індивідуального житлового будинку з мансардою, складає - 302 кв.м., це суперечить приписам п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій", відповідно до якого граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва має становити не менше 500 кв.м. для індивідуальної житлової забудови. За результатами обстеження складений акт від 25.08.2023. Посилаючись на пп. 3 ч.7 ст. 36, ч.2 ст. 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" , позивач звернувся до суду з позовом про припинення права на виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення від 21.08.2023 № ОД051230817829.

Ухвалою суду від 16.10.2023 позов залишено без руху. Ухвалою від 17.10.2023 відмовлено в задоволенні заяви Управління архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про забезпечення позову.

26.10.2023 відкрито загальне позовне провадження у справі, розгляд справи призначено в підготовчому засіданні на 23.11.2023. В підготовчому засіданні оголошено перерву до 12.12.2023

04.12.2023 від представника товариства з обмеженою відповідальністю "ЮНА-2019" надійшло клопотання про виклик та допит свідків.

В судовому засіданні 12.12.2023 відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача про залучення до участі в розгляді справи в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору - Департамент архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, задоволено клопотання представника відповідача про виклик свідків, закрито підготовче провадження. Призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 09.01.2024.

В судовому засіданні 09.01.2024 заслухані як свідки спеціаліст Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради ОСОБА_2 та спеціаліст Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради Лука І.П., які приймали участь в комісійному обстеженні 25.08.2023. Оголошено перерву до 30.01.2024 у зв`язку з повітряною тривогою.

29.01.2024 від позивача надійшло клопотання про виклик в якості свідка в судове засідання завідувачку сектору архітектури Київського району Департаменту містобудування та архітектури Одеської міської ради - районного архітектора Київського району ОСОБА_3 .

30.01.2024 розгляд справи не відбувся через клопотання представника відповідача.

Розгляд справи призначено на 14.02.2024, в судовому засіданні допитаний в якості свідка ОСОБА_1 , архітектор, яким виготовлена схема забудови від 19.07.2023 реєстраційний номер NВ01:0215-4435-1229-6724 на нове будівництво житлового будинку відповідача .

Розгляд справи по суті відкладений на 12.03.2024, в судовому засіданні прийняла участь в якості спеціаліста завідувачка сектору архітектури Київського району Департаменту містобудування та архітектури Одеської міської ради ОСОБА_3 .

В подальшому розгляд справи відкладено на 21.03.2024 з перервою до 18.04.2024. 18.04.2024 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Представник позивача в судових засіданнях підтримав вказані вимоги та їх обґрунтування, просив позов задовольнити.

Представник відповідача заперечував проти позову. У відзиві на позовну заяву зазначив про те, що ТОВ "ЮНА-2019" є власником земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5110136900:43:007:0025, площею 0,0302 га. (302 кв.м.), що підтверджується Витягом про державну реєстрацію прав, року цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування житлового будинку,господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Основний вид діяльності ТОВ це будівництво та продаж індивідуальних житлових будинків. Земельна ділянки кадастровий номер 5110136900:43:007:0025 знаходиться відповідно до Генерального плану м. Одеса в зоні Ж-1 (зона садибної забудови). Жодних арештів, мjраторіїв, заборон, які не дозволяють вести господарську діяльність, отримувати дозвільні документи та здійснювати будівництво на даний момент, немає. Як свідчить витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим номером 5110136900:43:007:0025, у ньому не зареєстровані відомості про обмеження у використанні цієї земельної ділянки, зокрема обмеження на будівництво житлових об`єктів. У відповідача є повний пакет дозвільних документів, які дозволять здійснювати будівельні роботи на вказаній земельній ділянці , в тому числі схема забудови реєстраційний номер N801:025-4435-1229-6724 від 19.07.2023 року, яка на період дії воєнного стану в Україні є документом, тотожним будівельному паспорту. Постановою КМУ від 22.06. 2022 №722 "Деякі питання здійснення дозвільних і реєстраційних процедур у будівництві в умовах воєнного стану" на період дії воєнного стану в Україні дозволено будівництво індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) площею до 500 кв. метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки за рішенням замовника відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні, а у разі відсутності затвердженої містобудівної документації на місцевому рівні - відповідно до цільового призначення земельної ділянки та обмежень у використанні земель, визначених Законом України "Про охорону культурної спадщини", без отримання будівельного паспорта забудови земельної ділянки. Відповідач звернувся до сертифікованого інженера-проектувальника ОСОБА_1 , який завантажив до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва з накладенням кваліфікованого електронного підпису схеми намірів забудови земельної ділянки (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо), створеної з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм і правил. Схема намірів забудови реєстраційний номер №і01:025-4435-1229-6724 від 19.07.2023 року є таким же дозвільним документом як і будівельний паспорт.

Що стосується площі земельної ділянки, на якій здійснюється будівництво відповідачем, зазначає, що чинне законодавства України, яке регулює питання забудови та містобудування, а саме: Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" та наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05.07.2011 № 103 "Про затвердження Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки" не передбачають будь-яких обмежень щодо розміру земельної ділянки, на який можливе будівництво на підставі будівельного паспорту, натомість обмежується лише площа будинку. Пункт 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій" не може застосовуватися до спірних правовідносин , з огляду на те, що земельна ділянка не була надана громадянину під забудову, а була придбана юридичною особою.

ТОВ "ЮНА-2019" звернулося до Мінрегіону із запитом від 07.11.2022. Листом № 7/14.4.1/13703-22 від 14 грудня 2022 року Мінрегіон на запит ТОВ "ЮНА-2019" щодо застосування положень пункту 6.1.32 державних будівельних норм ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій" при оформленні будівельних паспортів забудови земельних ділянок, розташованих на АДРЕСА_1 , повідомило наступне: Виходячи зі змісту нормативних положень статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок - це процедура, яка здійснюється в інтересах осіб, зацікавлених в одержанні у користування земельних ділянок із земель державної або комунальної власності, і реалізується рішеннями відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування стосовно розроблення та затвердження проектів землеустрою щодо відведення таких земельних ділянок. Отже, обмеження щодо мінімальних площ земельних ділянок для нового житлового будівництва, встановлених пунктом 6.1.32 ДБН 5.2.2-12:2019) розповсюджуються, насамперед, на проектні рішення містобудівної та землевпорядної документації, яка використовується при наданні земельних ділянок. Застосування цієї норми при здійсненні забудови раніше сформованих земельних ділянок відповідного цільового призначення не має достатнього нормативного підґрунтя. Разом з тим слід зазначити, що при містобудівному освоєнні таких земельних ділянок, у тому числі на підставі будівельного паспорта забудови власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення.

Згідно зі статтею 375 Цивільного кодексу України власник земельної ділянки має право зводити на ній будівлі та споруди, створювати закриті водойми, здійснювати перебудову, а також дозволяти будівництво на своїй ділянці іншим особам.

Право власника на забудову здійснюється ним за умови додержання архітектурних, будівельних, санітарних, екологічних та інших норм і правил, а також за умови використання земельної ділянки за її цільовим призначенням. Також відповідач зазначає, що Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради в той же час видав десятки інших будівельних паспортів на забудову земельних ділянок, меншої площі ніж 500 кв.м., тому вважає позов дискримінаційним по відношенню до товариства.

Дослідивши матеріали справи, обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, заслухавши представників сторін, свідків, суд встановив наступні факти та обставини.

ТОВ "ЮНА-2019" зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 28.05.2021 року за №1005561070003077628, Видами економічної діяльності за КВЕД є: 41.10 Організація будівництва будівель (основний); 41.20 будівництво житлових і нежитлових будівель; 64.92 інші види кредитування; 68.10 купівля та продаж власного нерухомого майна; 81.22 інша діяльність із прибирання будинків і промислових об`єктів.

ТОВ "ЮНА-2019" на підставі іпотечного договору від 19 травня 2021 року було взято в іпотеку нерухоме майно у вигляді у т.ч. сформованої земельної ділянки, загальною площею 0,5642 га, кадастровий номер: 5110136900:43:007:0009, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

07.06.2021 вищевказана земельна ділянка була розподілена на 17 окремих земельних ділянок (16 ділянок під будівництво житлових будинків, 1 ділянка для улаштування проїзду), які наново сформовані шляхом присвоєння окремих кадастрових номерів, в тому числі утворена ділянка з кад.номером 511013690043:007:0025, відомості про що внесені до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка загальною площею 0,0302га, має цільове призначення для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), належить на праві власності ТОВ "ЮНА-2019".

Згідно Реєстру будівельної діяльності наявна інформація щодо реєстрації 21.08.2023 Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради повідомлення № ОД051230817829 про початок виконання будівельних робіт на підставі будівельного паспорта "Нове будівництво житлового будинку садибного типу за адресою: АДРЕСА_1 ".

Відповідно до вищевказаного повідомлення: замовник будівництва - Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮНА-2019", код ЄДРПОУ 44371102; відомості про земельну ділянку: кадастровий номер: 5110136900:43:007:0025, вид документа - інший, номер документа - 07/06, дата видачі 07.06.2021, площа 0,0302га, цільове призначення - для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.; схема забудови, реєстраційний номер: NВ01:0215-4435-1229-6724, виданий ОСОБА_1 НОМЕР_1 від 19.07.2023; підрядник - господарський метод будівництва.

Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради будівельний паспорт на забудову земельної ділянки за вказаною адресою, не видавався. Архітектором ОСОБА_1 (АР 015918) виготовлена схема забудови від 19.07.2023 реєстраційний номер NВ01:0215-4435-1229-6724 на нове будівництво житлового будинку на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер: 511036900:43:007:0025), з намірами забудови - двоповерховий житловий будинок з мансардою, загальною площею 199,69 кв.м, габаритними розмірами 8,50мх13.41м. Будинок віднесено до ІІ ступеню вогнестійкості. Площа забудови складає 85,55 кв.м.

25.08.2023 комісією у складі головного спеціаліста інспекційного відділу № 1 Управління державного архітектурно-будsвельного контролю ОМР ОСОБА_2 із залученням головного спеціаліста Київської районної державної адміністрації Друзяки В.Г., головного спеціаліста Департаменту земельних ресурсів ОСОБА_4 , головного спеціаліста Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради Луки І.П., керуючись Порядком взаємодії виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради з питань, пов`язаних із виявленням самочинного будівництва у місті Одесі та вжиттям заходів реагування, затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської раді № 135 від 29.03.2018 р. (далі - Порядок №135), проведено комісійне обстеження нового будівництва житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 на земельній ділянці за кадастровим номером: 5110136900:43:007:0025, за наслідками обстеження складено акт від 25.08.2023.

В акті зазначено, що будівельні роботи не розпочато. За результатами обстеження на місці встановлено, що нове будівництво двоповерхового житлового будинку з мансардою на земельній ділянці загальною площею 302 кв.м. з кадастровим номером: 51110136900:43:007:0025 за адресою: АДРЕСА_1 передбачається з порушеннями п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій". Формування земельної ділянки здійснювалось без урахування вимог діючих будівельних норм ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудову територій", які набрали чинності 01 жовтня 2019 року, у т.ч. в частині граничного розміру площі ділянки. Згідно ДБН : Граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва, має становити не менше 150 м2 для блокованої забудови і не менше 500 м2 для індивідуальної житлової забудови. При розміщенні земельної ділянки для будівництва індивідуального житлового будинку в межах сформованої забудови площа її може бути зменшена, але не більше ніж на 20% за умов забезпечення санітарних та протипожежних вимог".

Судом була допитана в якості свідка головний спеціаліст Управління ДАБК Одеської міської ради ОСОБА_2 , яка пояснила, що під час обстеження об`єкта містобудування огляд об`єкта будівництва був візуальним, оскільки доступ до земельної ділянки був обмежений через огорожу; заміри площі земельної ділянки не здійснювались, порушення в частині граничного розміру площі ділянки у порівнянні з нормами ДБН встановлено на підставі наявних реєстраційних документів замовника будівництва. Позапланова перевірка не проводилась, оскільки з початку воєнного стану припинено проведення перевірок, а обстеження будівництва проведено згідно Порядку № 315, затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради. На питання щодо достовірності даних у повідомленні № ОД 051230602876 про початок виконання будівельних робіт, свідок ОСОБА_2 повідомила, що дані вказані ТОВ "ЮНА-2019" є достовірними.

Допитаний в судовому засіданні свідок - спеціаліст Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради ОСОБА_5 повідомив суду, що обстеження об`єкта містобудування здійснювалось візуально, оскільки територія будівництва огороджена та була закрита, фактична площа земельної ділянки встановлювалась на підставі реєстраційних документів. Представник відповідач участі у обстеженні об`єкту будівництва не брав.

Як пояснив представник відповідача в судовому засіданні для прийняття участі в комісійному обстеженні об`єкта будівництва за адресою: АДРЕСА_1 (кадастровий номер земельної ділянки: 5110136900:43:007:0025) представник товариства не запрошувався .

Вважаючи, що площа земельної ділянки, на якій здійснюється будівництво, не відповідає пунктам 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій", позивач звернувся до суду із цим позовом.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги не підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 5 ч. 1 ст. 19 КАС України унормовано, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.

Відповідно до статті 7 Закону України "Про основи містобудування" від 16.11.1992 № 2780-XII державне регулювання у сфері містобудування здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою та Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами в порядку, встановленому законодавством.

За положеннями підпункту 1 пункту "б" частини першої статті 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР до делегованих повноважень належать, зокрема, надання (отримання, реєстрація) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів у випадках та відповідно до вимог, встановлених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлено Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI). Приписами статті 10 вказаного Закону визначено, що для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об`єктів архітектури додержання суб`єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюють органи державного архітектурно-будівельного контролю, визначені статтею 6 Закону № 3038-VI . Приписами частин першої - третьої статті 6 Закону № 3038-ІV визначено, що управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 1.1 Положення Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 03.11.2021 р. № 671-VIII, Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради є виконавчим органом Одеської міської ради та створено відповідно до законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про регулювання містобудівної діяльності", "Про архітектурну діяльність" та інших нормативно-правових актів з метою здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, виконання дозвільних та реєстраційних функцій у сфері містобудівної діяльності на території м. Одеси.

Згідно з п. 2.1 Положення, основним завданням Управління є здійснення на території м. Одеси державного архітектурно-будівельного контролю, виконання дозвільних та реєстраційних функцій у сфері містобудівної діяльності відповідно до чинного законодавства України. Пунктом 2.2 Положення визначено, що Управління відповідно до покладених на нього завдань: - надає, отримує документи, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, відмовляє у видачі таких документів, анулює їх, скасовує їх реєстрацію (2.2.1.); - приймає в експлуатацію закінчені будівництвом об`єкти (видає сертифікати, реєструє декларації про готовність об`єкта до експлуатації та повертає такі декларації на доопрацювання для усунення виявлених недоліків) (2.2.2); -здійснює державний архітектурно-будівельний контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, проектної документації щодо об`єктів, розташованих у межах м. Одеси (2.2.3); - здійснює контроль за виконанням законних вимог (приписів) посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю (2.2.4.); подає позови до суду про знесення самочинно збудованих об`єктів з компенсацією витрат та виступає замовником робіт зі знесення самочинно збудованих об`єктів (2.2.5); - розглядає відповідно до чинного законодавства України справи про адміністративні правопорушення, пов`язані з порушенням вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил під час будівництва, порушенням законодавства під час планування та забудови територій та невиконанням законних вимог (приписів) посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю (2.2.6); - розглядає відповідно до чинного законодавства України справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності з прийняттям відповідних рішень (2.2.7); приймає рішення про переведення дачних чи садових будинків, що відповідають державним будівельним нормам, у жилі будинки або про відмову в такому переведенні (2.2.8); здійснює інші повноваження, визначені чинним законодавством України (2.2.9).

За змістом пунктів 6, 7 частини першої статті 7 Закону №3038-VI управління у сфері містобудівної діяльності та архітектурно-будівельного контролю здійснюється шляхом:

контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування (далі - вихідні дані), проектної документації;

надання (отримання, реєстрації), відмови у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів (крім анулювання (скасування) документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів):

виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад (крім міських рад населених пунктів, які є адміністративними центрами областей, та міських рад населених пунктів з чисельністю населення понад 50 тисяч) - щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), розташованих у межах відповідних населених пунктів;

виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю міських рад населених пунктів, які є адміністративними центрами областей, міських рад населених пунктів з чисельністю населення понад 50 тисяч, структурними підрозділами з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій - щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними (СС1) та середніми (СС2) наслідками, розташованих у межах відповідних населених пунктів.

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", будівництво - нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об`єкта будівництва; замовник будівництва (далі - замовник) - фізична чи юридична особа, яка має у власності чи користуванні одну чи декілька земельних ділянок або у власності чи управлінні будівлю/споруду і має намір щодо виконання підготовчих та/або будівельних робіт.

Відповідно до статті 27 Закону № 3038-VI забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт). Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки. Проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень. Для об`єктів, зазначених у частині першій цієї статті, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника.

Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Відповідно до статті 27 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 № 103, затверджено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - Порядок № 103), який призначений для використання уповноваженими органами містобудування та архітектури та іншими суб`єктами містобудування при вирішенні питань забудови присадибних, дачних і садових земельних ділянок.

Будівельний паспорт забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт) визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного) з площею до 300 квадратних метрів, господарських будівель, споруд, гаражів, елементів інженерного захисту, благоустрою та озеленення на земельній ділянці (пункт 1.2 Порядку № 103).

Право на виконання будівельних робіт регламентовано статтею 34 Закону № 3038-VI, відповідно до пункту 1 частини першої, частини другої якої замовник має право виконувати будівельні роботи після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.

Зазначені у частині першій цієї статті документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва. ( ч. 2 статті 34 Закону № 3038-VI).

Відповідно до статті 36 Закону № 3038-VI право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт. Виконувати будівельні роботи без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт забороняється.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2022 р. № 722 "Деякі питання здійснення дозвільних та реєстраційних процедур у будівництві в умовах воєнного стану", зокрема, установлено, що надання послуг з питань дозвільних та реєстраційних процедур у будівництві здійснюється з урахуванням таких особливостей: 1) на період дії воєнного стану в Україні та протягом одного року з дня припинення чи скасування воєнного стану: будівництво індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) площею до 500 кв. метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки за рішенням замовника відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні, а у разі відсутності затвердженої містобудівної документації на місцевому рівні - відповідно до цільового призначення земельної ділянки та обмежень у використанні земель, визначених Законом України "Про охорону культурної спадщини", може здійснюватися замовником без отримання будівельного паспорта забудови земельної ділянки. У такому разі замовник звертається до архітектора або інженера-проектувальника, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, на підставі укладеного між ними договору, архітектор або інженер-проектувальник забезпечує створення та/або завантаження до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (далі - Електронна система) з накладенням кваліфікованого електронного підпису схеми намірів забудови земельної ділянки (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо), створеної з дотриманням вимог законодавства, будівельних норм і правил….При цьому під час подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт замовник зазначає реєстраційний номер схеми намірів забудови земельної ділянки в Електронній системі .

Отже, з 12.07.2022 дозволяється будівництво без оформлення будівельного паспорту, як документа, який визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель, споруд, гаражів, елементів інженерного захисту, благоустрою та озеленення на земельній ділянці.

Cтаттею 36 Закону № 3038-VI передбачено, що право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, може бути припинено відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі: 1) подання замовником заяви про припинення права, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт; 2) отримання відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником; 3) на підставі судового рішення, що набрало законної сили. ( ч.7 ст. 36 )Замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні про початок виконання будівельних робіт, та за виконання будівельних робіт без повідомлення ( ч. 8 ст. 36 Закону № 3038-VI).

Згідно ч. 2 ст. 39-1 Закону 3038-VI у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі набрання законної сили судовим рішенням про скасування містобудівних умов та обмежень відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення. Відомості про набрання законної сили судовим рішенням про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, вносяться до Реєстру будівельної діяльності.

Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 466 (далі - Порядок № 466) передбачено, зокрема, надання (отримання), відмова у видачі чи анулювання (скасування) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними статтею 7 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" ( п. 3 Порядку № 466).

Щодо права Управління ДАБК на звернення до суду з цим позовом, суд відзначає, що цей орган у розумінні приписів частини першої статті, пункту 2 частини третьої статті 6, пунктів 6, 7 частини першої статті 7, частини п`ятої статті 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у спірних відносинах належить до органів державного архітектурно-будівельного контролю й здійснює управління у сфері містобудівної діяльності шляхом, зокрема, контролю за виконанням підготовчих та будівельних робіт, дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування , проектної документації. З урахування цього, суд констатує, що Управління ДАБК, належачи за своїм правовим статусом до органів державного архітектурно-будівельного контролю і уповноважене здійснювати такий контроль у спірних відносинах, наділене правом на звернення до суду із позовом про припинення права на виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

При цьому чинним законодавством не передбачено, що таке звернення має відбуватись виключно за наслідками перевірки, яка проводиться відповідно до приписів Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 553 (далі - Порядок № 553).

В межах даних спірних правовідносин УДАБК не було призначено позапланової перевірки, оскільки постановою КМУ "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" № 303 від 13.03.2022 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 "Про введення воєнного стану в Україні", а тому єдиним механізмом реагування на факти порушень вимог містобудівного законодавства та виявлення порушень є проведення обстежень відповідно до приписів Порядку № 135, який затверджений відповідно до статей 31, 52 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", постанови Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року № 671 "Деякі питання діяльності органів державного архітектурно-будівельного контролю", з метою підвищення ефективності взаємодії виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради з питань, пов`язаних з виявленням самочинного будівництва та здійсненням на території міста Одеси державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до вимог чинного законодавства України.

Порядок визначає організаційні засади взаємодії виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради з питань виявлення фактів самочинного будівництва та вжиття відповідних заходів реагування на такі факти.

В якості підстави звернення до суду з позовом про припинення права на виконання будівельних робіт позивач вказує на встановлені порушення будівельних норм і правил. Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, комісією зі участю представника позивача, із залученням представників Київської районної адміністрації Одеської міської ради, Департаменту земельних ресурсів Одеської міської ради, Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради було проведено обстеження будівництва житлового будинку садибного типу за адресою: АДРЕСА_1 щодо дотримання законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові на території м. Одеси, за результатами якого встановлено, що площа земельної ділянки 0,0302 га, є меншою ніж, це передбачено нормами ДБН Б.2.2-12:2019, які дозволяють здійснювати забудову земельної ділянки, а відтак будівництво здійснюється з порушеннями вимог пункту 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій". Розмір площі ділянки, зазначений у повідомленні про початок виконання будівельних робіт, відповідачем не заперечується.

Державні будівельні стандарти є засобом реалізації державної політики у сфері нормування в будівництві. Відповідно до абзаців четвертого та п`ятого ч.1 ст. 1 Закону України "Про будівельні норми" від 05.11.2009 №1704-VI нормування в будівництві - це діяльність із розроблення, погодження, перевірки, затвердження, внесення змін, скасування або визнання такими, що втратили чинність, будівельних норм; державні будівельні норми - нормативний акт, затверджений центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури. Ч. 1, 2, 4 ст.11 Закону України "Про будівельні норми" передбачає, що застосування будівельних норм або їх окремих положень є обов`язковим для всіх суб`єктів містобудування. Сфера застосування будівельних норм визначається у кожному нормативному акті з урахуванням особливостей об`єкта нормування. Будівельні норми встановлюють обов`язкові вимоги до об`єкта нормування, що застосовуються при плануванні і забудові територій, проектуванні і будівництві. Будівельні норми мають містити положення щодо забезпечення виконання основних вимог до споруд та дотримання функціональних параметрів об`єкта нормування під час його експлуатації. Державний контроль за дотриманням суб`єктами містобудування будівельних норм здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного архітектурно-будівельного контролю, виконавчі органи з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад, структурні підрозділи з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до компетенції щодо об`єктів, визначених пунктом 7 частини першої статті 7 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій" набрали чинності з жовтня 2019 року, цими нормами введені нові містобудівні терміни, які мають на меті не тільки підвищити якість забудови, але і зробити населені пункти безпечнішими та комфортнішими для проживання, зокрема, обмеження висотності, встановлення граничних параметрів забудови земельної ділянки у відношенні до висоти будівлі та максимальні параметри щільності забудови, встановлення відстані від межі для нової садибної та дачної забудови тощо. В тому числі введено норму, за якою граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам для нового житлового будівництва, має становити не менше 150 м2 для блокованої забудови і не менше 500 кв.м для індивідуальної житлової забудови. При розміщенні земельної ділянки для будівництва індивідуального житлового будинку в межах сформованої забудови площа її може бути зменшена, але не більше ніж на 20% за умов забезпечення санітарних та протипожежних вимог. Разом з тим, у п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій", передбачено, що вони розповсюджуються на ділянки, які надаються громадянам для нового житлового будівництва.

ТОВ "ЮНА-2019" планує будування будинку садибного типу на ділянці, яка виникла внаслідок поділу однієї ділянки , яка була придбана у власність відповідачем, на декілька ділянок.

Громадяни України відповідно до ст. 81 Земельного кодексу України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; прийняття спадщини; виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю). Громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом.

У відповідності до п. "а" ч.1 ст. 82 ЗК України юридичні особи (засновані громадянами України або юридичними особами України) можуть набувати у власність земельні ділянки для здійснення підприємницької діяльності у разі, зокрема, придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами.

Згідно зі ст. 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя. Поділ, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у користуванні, здійснюється за згодою землекористувача, заставодержателя.

Відповідачем відповідно до Земельного кодексу України, був здійснений поділ раніше сформованої земельної ділянки без зміни цільового призначення. При здійсненні поділу земельна ділянка з кадастровим номером 5110136900:43:007:0025 має площу, яка менша, ніж це передбачено п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій".

В судовому засіданні завідувачка сектору архітектури Київського району Департаменту містобудування та архітектури Одеської міської ради ОСОБА_3 запрошена як спеціаліст, пояснила, що раніш Департаментом видавались будівельні паспорти на споруди, які розташовані на ділянках площею менше 500 кв.м. Але при проведення в січні-лютому 2022 року перевірки Департаменту Державною інспекцією архітектури та містобудування було вказано на порушення ДБН при видачі будівельних паспортів в аналогічних ситуаціях. Тому при звернення позивача за отриманням будівельних паспортів на будівництво садових будинків на земельних ділянках площею менше 400 кв.м (з урахуванням 20% зменшення, яке допускають ДБН), Департаментом відмовлялось у видачі будівельних паспортів, оскільки поділ ділянки на інші меншої площі відбувався вже в період дії вказаних ДБН. Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій".

Суд приймає до уваги, що ТОВ "ЮНА-2019" 07.11.2022 року звернулося до Міністерства розвитку громад та територій України із запитом про надання інформації. Листом від 14.12.2022 року за № 7/14.4.1/13703-22 Директорат просторового планування територій та архітектури Міністерства розвитку громад та територій України повідомив, що обмеження щодо мінімальних площ земельних ділянок для нового житлового будівництва, встановлених пунктом 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019, розповсюджуються, насамперед, на проектні рішення містобудівної та землевпорядної документації, яка використовується при наданні земельних ділянок. Застосування цієї норми при здійсненні забудови раніше сформованих земельних ділянок відповідного цільового призначення не має достатнього нормативного підґрунтя.

Земельне законодавство України розмежовує поняття "надання" (первинне, безоплатне) земельної ділянки та "придбання" (вторинне, оплатне) земельної ділянки. Підпункт п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій" регулює саме відносини в сфері надання громадянам України земельних ділянок для нового житлового будівництва та визначає саме граничний розмір площі земельних ділянок, які надаються громадянам України, і не може бути меншою ніж визначена п. 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій". Тобто, громадянину України для нового житлового будівництва не може бути надана земельна ділянка менша, ніж визначена даною нормою ДБН. При цьому, вказана норма не передбачає граничні розміри земельних ділянок, придбаних у власність юридичними особами для здійснення нового будівництва.

Тому суд вважає обгрунтованими доводи відповідача про те, що обмеження щодо мінімальних площ земельних ділянок для нового житлового будівництва, встановлених пунктом 6.1.32 ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій", розповсюджуються, насамперед, на проектні рішення містобудівної та землевпорядної документації, яка використовується при наданні земельних ділянок громадянам.

Крім того, для поділу земельної ділянки необхідна відповідна документація із землеустрою у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Саме розробники документіації із землеустрою мають перевіряти дотримання норм законодавства при виготовленні такої документації, яка є підставою для формування земельної ділянки. При поділі старої земельної ділянки дійсно виникає новоутворена земельна ділянка, але у даному випадку, вона не надається відповідним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, а виникає внаслідок рішення власника земельної ділянки Підставою для такого поділу земельної ділянки є засвідчена нотаріально заява власника земельної ділянки, а не рішення відповідного органу, який має право надавати земельну ділянку.

Відповідно до частини 4 статті 373 Цивільного кодексу України власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення. Власник земельної ділянки має право зводити на ній будівлі та споруди, створювати закриті водойми, здійснювати перебудову, а також дозволяти будівництво на своїй ділянці іншим особам (частина 1 статті 375 Цивільного кодексу України).

Як встановив суд, та підтверджується витягом з Державного земельного кадастру, цільове призначення належної позивачу на праві власності земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.

Також при розгляді справи суд приймає до уваги, що дозвільним документом на вказане будівництво є схема намірів забудови земельної ділянки, реєстраційний номер: NВ01:0215-4435-1229-6724, видана ОСОБА_1 АР 015918 від 19.07.2023; оскільки будівельний паспорт на забудову земельної ділянки за вказаною адресою не видавався як не обов`язковий. ОСОБА_1 , допитаний в якості свідка в судовому засіданні, пояснив, що ним на стадії проектування будівлі не перевіряється площа сформованої земельної ділянки на дотримання умови мінімального розміру, оскільки він вважає, що це питання повинно перевірятись на стадії виділення та оформлення ділянки. При виготовленні схеми намірів забудови замовником був наданий документ про право власності на вже сформовану земельну ділянку, тому ним перевіряється тільки цільове призначення ділянки, та дотримання норм, які регулюють відстані між будинками, відступи, межі, протипожежні норми тощо.

ОСОБА_1 не був притягнутий до відповідальності за проектування об`єкту будівництва з порушенням вимог законодавства, державних будівельних норм, державних стандартів тощо. Відповідність схеми намірів забудови земельної ділянки законодавству, містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки, ніким не оскаржувалось.

Крім того, суд дійшов висновку, що такий спосіб захисту порушеного права як подання позову про припинення права на виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення, в якому не встановлено недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, не передбачений Законом № 3038-VI. Закон передбачає зовсім інші підстави та порядок звернення до суду із позовом про припинення права на виконання будівельних робіт, який викладений у ч. 7 ст. 36 та ч.2 ст. 39-1 . Виключною підставою для звернення з позовом до суду про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт є встановлений факт здійснення самочинного будівництва. Ознаками самочинного будівництва, зокрема, є: 1) будівництво здійснюється на земельній ділянці, що не відведена для цієї мети; 2) будівництво здійснюється за відсутності документа, який дає право виконувати будівельні роботи; 3) будівництво здійснюється за відсутності затвердженого проекту або будівельного паспорту; 4) скасовано містобудівні умови та обмеження.

При цьому наявність порушень, які не свідчать про самочинне будівництво, не є підставою для припинення права на виконання будівельних робіт , однак може бути підставою для притягнення до відповідальності іншого характеру.

Таким чином, в ході розгляду цієї справи судом було встановлено, що позивачем не було надано доказів існування визначених положеннями Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" підстав припинення права на виконання будівельних робіт, яке набуто відповідачем на підставі реєстрації 21.08.2023 Управлінням ДАБК ОМР поданого ТОВ "ЮНА-2019" повідомлення про початок виконання будівельних робіт ОД051230817829 .

Згідно зі ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частинами першою, другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням наведеного, судом у рішенні проаналізовано та надано оцінку основним та вагомим доводам та аргументам учасників справи, які впливають на правильне вирішення цього судового спору. Суд дійшов до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.

У зв`язку з відмовою позивачу в задоволенні позову, понесені ним судові витрати, пов`язані зі зверненням до суду, не відшкодовуються.

Керуючись ст.ст.139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні позову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю «ЮНА-2019» про припинення права на виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) від 21.08.2023 № ОД051230817829 «Нове будівництво житлового будинку садибного типу за адресою: Одеська обл., Одеський район, Одеська територіальна громада, м. Одеса, вул. Саксаганського, 2-А."

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення підписаний 29.04.2024.

СуддяВікторія ХОМ`ЯКОВА

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118729809
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/27736/23

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 11.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 02.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Постанова від 02.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 30.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Рішення від 29.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні