Рішення
від 29.04.2024 по справі 420/24057/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/24057/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 квітня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Малиновського району (вул. Косівська, 2Д, м.Одеса, 65000, код ЄДРПОУ 36290160) про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Малиновського району в якому просить суд:

визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Малиновського району, яка полягає у невиплаті, починаючи з13.10.2021 року, допомоги при народженні дитини;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Малиновського району поновити виплату допомоги при народженні дитини з 13.10.2021 року, та у зв`язку з вагітністю та пологами, за весь період відпустки, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей 70 календарних днів) після пологів, негайно після проголошення судового рішення;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Малиновського район, поновити виплату, щодо комплексної допомоги «є Малятко ».

зобов`язати Управління соціального захисту населення, виплатити заборгованість по допомозі при народженні дитини, негайно після проголошення судового рішення.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 , народила сина ОСОБА_3 в КНП «Пологовий будинок №1Одеської міської ради. 19 жовтня 2021 року видано довідку про те що ОСОБА_1 народжувала шляхом кесарів розтин. Через реабілітацію після пологів не одразу звернулась до УСЗН із заявою про отримання грошової допомоги при народженні дитини, коли з`явилась можливість звернутись із заявою для отримання допомоги, діяли карантинні обмеження, через що, ОСОБА_1 не змогла потрапити до органів УСЗН, коли в Україні з 24.02.2022 року розпочалась повномасштабна війна, вимушена була виїхати за кордон. Через що не оформила своє право на отримання грошової допомоги при народженні дитини. Крім того не отримала « Пакунок малюка ». Через що було запропоновано звернутись на Комплексну послугу «є Малятко », де мали виплатити грошову допомогу на яку ОСОБА_1 мала надати особовий рахунок карти для виплат, якого на той час не було відкрито в установі банку. На даний час розрахунковий рахунок відкрито для отримання допомоги.

Крім того позивачем не було отримано виплат у зв`язку з вагітністю та пологами, яка виплачується жінкам за весь період відпустки, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70 календарних днів) після пологів. Управління праці і соціального захисту населення Малиновського району надали їй письмову відповідь від 13.03.2023 року № 02-1-75101 про причини не виплати заборгованості, що виникла, не прийняття та не направлення рішення по суті заявлених мною вимог було повідомлено про відмову у здійсненні виплат по заборгованості з підстав пропущення строків звернення за поновленням виплат.

Позивач не погоджуючись із бездіяльністю відповідача, звернулась до суду з даним позовом.

За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому не погоджується з позовними вимогам та зазначає, що 13.10.2021 до управління соціального захисту населення в Малиновському районі Департаменту надійшла заява з використанням комплексної послуги «єМалятко» від ОСОБА_1 щодо призначення на дитину, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , допомоги при народженні дитини. На підставі заяви допомогу при народженні дитини призначено на період з 01.10.2021 по 31.10.2021 у розмірі 10320,00 грн та з 01.11.2021 по 31.10.2024 у розмірі 860,00 грн щомісячно. Нарахована допомога при народженні дитини щомісячно перераховується по мірі фінансування на розрахунковий рахунок заявниці. відкритий в АТ КБ «ПриватБанк». Заява щодо призначення одноразової грошової натуральної допомоги «пакунок малюка» з використанням комплексної послуги «єМалятко» до управління соціального захисту населення в Хаджибейському районі Департаменту не надходила. Відповідно до журналу реєстрації приймання заяв і документів для призначення усіх видів соціальної допомоги особисто ОСОБА_1 з заявами щодо призначення одноразової грошової натуральної допомоги «пакунок малюка» та допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами до управління не зверталась.

06.03.2023 до управління надійшла заява від ОСОБА_6 , матері заявниці, щодо призначення довіреністю за ОСОБА_1 допомоги по вагітності та пологам і грошової натуральної допомоги «пакунок малюка». До заяви було надано: копії двох довідок з медичного закладу для призначення державної допомоги по вагітності та пологам, копія довідки з пологового будинку про неотримання «Пакунка малюка».

Листом від 13.03.2023 № 02-Ф-75 у/о заявниці були надані роз`яснення стосовно неможливості призначення державних допомог.

Також зауважено, що розглянути заяву щодо призначення допомоги по вагітності та пологам та одноразової грошової натуральної допомоги «пакунок малюка» неможливо, оскільки пропущені встановлені строки звернення законодавством за призначенням відповідних допомог.

Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення проти позову, докази, якими вони підтверджуються, суд встановив наступне: ОСОБА_1 , є громадянкою України, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 , виданий 17.03.2016.

10 жовтня 2021 у позивачки народився син - ОСОБА_3 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_3 .

Листом від 13.03.2023 №02-І-7510у/о відповідач повідомив, що 13.10.2021 року до управління соціального захисту населення в Малиновському районі надійшла заява з використанням комплексної послуги "єМалятко" від ОСОБА_1 щодо призначення на дитину ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , допомоги при народженні дитини. На підставі заяви допомогу при народженні дитини призначено на період з 01.10.2021 року по 31.10.2024 року. Заява щодо призначення одноразової грошової натуральної допомоги «пакунок малюка» з використанням комплексної послуги "єМалятко" до управління соціального захисту населення в Малиновському районі не надходила. Також, відповідно до журналу реєстрації приймання заяв і документів для призначення усіх видів соціальної допомоги, особисто ОСОБА_1 з заявами щодо призначення одноразової грошової натуральної допомоги «пакунок малюка» та допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами до управління не зверталась. Додатково повідомлено, у зв`язку з установленням карантину на час дистанційного режиму роботи для призначення державних допомог було передбачено надання заяв і документів через поштові відділення зв`язку або спеціально облаштовану скриньку за адресою: АДРЕСА_2 . Враховуючи вищевикладене, призначити ОСОБА_1 державні допомоги за копіями документів які надав заявник до свого звернення, на жаль, неможливо.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про охорону дитинства», з метою створення належних матеріальних умов для виховання дітей у сім`ях держава надає батькам або особам, які їх замінюють, соціальну допомогу, передбачену Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та іншими законами України.

Закон України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21.11.1992 № 2811-XII (далі - Закон № 2811-XII) встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім`ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми:

1) допомога у зв`язку з вагітністю та пологами;

2) допомога при народженні дитини, одноразова натуральна допомога "пакунок малюка";

2-1) допомога при усиновленні дитини;

4) допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування;

5) допомога на дітей одиноким матерям;

5-1) допомога на дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідність.

Відповідно до статті 7 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», право на державну допомогу у зв`язку з вагітністю та пологами мають за цим Законом всі жінки (у тому числі неповнолітні), які не застраховані в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Статтею 8 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» визначено, що підставою для призначення жінкам допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами є видана в установленому порядку довідка лікувального закладу встановленого зразка та довідка: з основного місця роботи (служби, навчання); ліквідаційної комісії для жінок, звільнених з роботи у зв`язку з ліквідацією підприємства, установи, організації; державної служби зайнятості для жінок, зареєстрованих у державній службі зайнятості як безробітні;

Особам, які усиновили або взяли під опіку дитину протягом двох місяців з дня її народження, допомога у зв`язку з вагітністю та пологами надається на підставі рішення про усиновлення або встановлення опіки за період з дня усиновлення чи встановлення опіки і до закінчення строку післяпологової відпустки.

Допомога у зв`язку з вагітністю та пологами призначається, якщо звернення за нею надійшло не пізніше шести місяців з дня закінчення відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, і виплачується жінкам за весь період відпустки, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Жінкам, віднесеним до 1-4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів). Зазначена допомога обчислюється сумарно та надається жінкам у повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

За період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, що збігається з відпусткою по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, допомога по вагітності та пологах виплачується незалежно від допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Підставою для відмови у нарахуванні та виплаті позивачці допомоги по вагітності та пологах, як убачається з листа відповідача та відзиву на позовну заяву слугувало те, що до відповідача не находила не пізніше ніж через шість місяців з дня закінчення відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами заява позивачки з додатками, чи то шляхом надсилання поштою, чи засобами електронного зв`язку, чи за допомогою програмних засобів Єдиного державного веб-порталу електронних послуг.

Так, 24.02.2022 розпочалась збройна агресія проти України. Указом Президента України № 64/2022 введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб. Строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався та триває і на сьогодні.

Зазначені обставини свідчать про неможливість реалізації позивачкою свого права на подачу заяви про призначення допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами у строки встановлені Порядком призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1751 (далі - Порядок №1751).

Відповідно до пункту 5 Порядку №1751, допомога у зв`язку з вагітністю та пологами призначається якщо звернення за нею надійшло не пізніше шести місяців з дня закінчення відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, виплачується жінкам за весь період відпустки, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70 календарних днів) після пологів.

Жінкам, віднесеним до 1-4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога виплачується за 180 календарних днів зазначеної відпустки (90 - до пологів та 90 - після пологів).

Особам, які усиновили або взяли під опіку дитину протягом двох місяців з дня її народження, допомога призначається за період з дня усиновлення чи встановлення опіки і до закінчення строку післяпологової відпустки.

Допомога обчислюється сумарно та надається жінкам у повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

За період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, що збігається з відпусткою по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, допомога по вагітності та пологах виплачується незалежно від допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Суд зазначає, що кожна вагітна жінка має право на отримання допомоги по вагітності та пологах. Порядок отримання і розмір цієї допомоги залежить від статусу жінки. Зокрема, є особливості надання цієї допомоги: для працюючих (застрахованих) жінок, жінок-підприємців і незастрахованих жінок.

Право застрахованої особи на отримання допомоги по вагітності та пологах передбачено Законом № 2811-XII, а положення Порядку № 1751, який є підзаконним нормативно-правовим актом, обмежує можливість реалізації такого права, що суперечить принципу верховенства права.

Верховний Суд дійшов висновку, що право застрахованої особи на отримання допомоги по вагітності та пологах передбачено законом, а положення підзаконного нормативно-правового акта, яким передбачено строки, в межах яких може бути надано таку допомогу застрахованим особам, обмежує можливість реалізації такого права, що суперечить принципу верховенства права (постанова Верховного Суду від 07.02.2019 у справі № 754/216/17).

Відповідно до статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Таким чином, суд наділений правом вийти за межі позовних вимог під час ухвалення рішення у справі та з метою ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З метою ефективного захисту прав позивачки суд уважає за необхідне визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Малиновського району щодо відмови призначити та виплатити ОСОБА_1 державну допомогу по вагітності та пологам при народженні дитини ОСОБА_3 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_2 та зобов`язання відповідача призначити та виплатити ОСОБА_1 державну допомогу по вагітності та пологам при народженні дитини ОСОБА_3 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Щодо виплати одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" суд зазначає, що закон України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» № 2811-ХІІ від 21.11.1992 (далі за текстом - Закон України № 2811-ХІІ) відповідно до Конституції України встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім`ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми як, зокрема, допомога у зв`язку з вагітністю та пологами; допомога при народженні дитини, одноразова натуральна допомога "пакунок малюка" (п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 3 Закону).

Статтею 5 Закону України № 2811-ХІІ встановлено, що допомога у зв`язку з вагітністю та пологами (крім допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами жінкам, зазначеним у частині другій статті 4 цього Закону), допомога при народженні дитини, допомога при усиновленні дитини, допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, допомога на дітей одиноким матерям, допомога на дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідність, призначається і виплачується органами соціального захисту населення за місцем проживання батьків (усиновлювачів, опікуна, піклувальника).

Видача отримувачу одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" проводиться у закладі охорони здоров`я (пологовому будинку або пологовому відділенні, перинатальному центрі, неонатальному центрі тощо) незалежно від форми власності та підпорядкування працівником, уповноваженим на це адміністрацією відповідного закладу.

У разі відсутності у закладі охорони здоров`я (пологовому будинку або пологовому відділенні, перинатальному центрі, неонатальному центрі тощо) одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" її видача проводиться органами соціального захисту населення за місцем проживання або перебування отримувача на підставі його особистої письмової заяви.

Згідно з ст. 6 Закону України № 2811-ХІІ документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, розглядаються органом, що призначає та здійснює виплату державної допомоги, протягом 10 днів з дня звернення.

Документи, необхідні для надання одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка", готує адміністрація закладу охорони здоров`я відповідно до потреби.

Про призначення державної допомоги чи про відмову в її наданні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження цього рішення орган, що призначає і здійснює виплату державної допомоги сім`ям з дітьми, видає чи надсилає заявникові письмове повідомлення протягом 5 днів після прийняття відповідного рішення.

Відповідно до ст. 10 Закону України № 2811-ХІІ допомога при народженні дитини за цим Законом надається одному з батьків дитини (опікуну), який постійно проживає разом з дитиною.

Одноразова допомога, призначена опікуну, вважається власністю дитини.

Згідно з приписами ст. 11 зазначеного Закону, допомога батькам при народженні дитини призначається на підставі свідоцтва про народження дитини. Опікунам зазначена допомога призначається на підставі рішення про встановлення опіки.

Для призначення допомоги при народженні дитини до органу праці та соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, та свідоцтва про народження дитини подається одним з батьків (опікуном), з яким постійно проживає дитина, заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, та копія свідоцтва про народження дитини.

Даний перелік документів є вичерпним.

Допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини.

Статтею 11-1 встановлено, що одноразова натуральна допомога "пакунок малюка" є безповоротною адресною соціальною допомогою сім`ям, в яких народилася живонароджена дитина, а в разі відсутності обох батьків - родичам, які у встановленому законом порядку забирають дитину з пологового будинку або з іншого закладу охорони здоров`я, усиновлювачам, патронатним вихователям, прийомним батькам, батькам-вихователям, опікунам новонародженої дитини.

Комплектування одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" здійснюється згідно з переліком дитячих товарів, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту.

Відповідно до ст. 12 Закону України №2811-ХІІ одноразова натуральна допомога "пакунок малюка" надається у строк, що не перевищує 30 календарних днів з дня народження дитини у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Для організації бюджетного фінансування вартість одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" становить три розміри прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, встановленого законом на дату оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, та не зараховується до розміру допомоги, передбаченої частиною першою цієї статті.

Порядок та умови реалізації пілотного проекту "Монетизація одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" у 2020-2021 роках, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2020 р. № 744 (далі за текстом - Порядок № 744), визначають механізм реалізації пілотного проекту "Монетизація одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" у 2020-2021 роках, що передбачає перерахування грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" (далі - грошова компенсація) на поточний рахунок із спеціальним режимом використання батьків, у яких народилася дитина, а в разі їх відсутності - патронатних вихователів, прийомних батьків, батьків-вихователів, опікунів новонародженої дитини, відкритий в акціонерному товаристві комерційний банк "ПриватБанк" (далі - спеціальний рахунок).

Пунктом 2 Порядку № 744 встановлено, що право на отримання грошової компенсації мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які разом з дитиною на законних підставах проживають на території України, є її батьками, патронатними вихователями, прийомними батьками, батьками-вихователями, опікунами (якщо батьки відмовилися від новонародженої дитини в пологовому будинку (відділенні), перинатальному, неонатальному центрі) (далі - отримувач) і забезпечують належні умови для догляду за нею та її виховання.

Згідно з ч. 2 п. 6 Порядку № 744 грошова компенсація призначається, якщо звернення за нею надійшло не пізніше ніж через 12 місяців з дня народження дитини.

Пунктом 7 Порядку № 744 передбачено, що для призначення грошової компенсації отримувач подає (надсилає) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення, виконавчому органу сільської, селищної, міської ради об`єднаної територіальної громади (далі - виконавчий орган місцевої ради): заяву за формою згідно з додатком у паперовій або електронній формі із зазначенням реквізитів спеціального рахунка; документи (відомості) у паперовій або електронній формі, зазначені у пунктах 8 і 9 цих Порядку та умов.

Відповідно до п. 8 Порядку №744 до заяви у паперовій формі отримувач додає такі документи: 1) копію свідоцтва про народження дитини. У разі народження дитини за кордоном та відсутності свідоцтва про народження, виданого органом державної реєстрації актів цивільного стану України, - копію свідоцтва про народження дитини, виданого компетентним органом іноземної держави та легалізованого в установленому порядку, якщо інше не передбачено законом або міжнародним договором України, згоду на обов`язковість якого надано Верховною Радою України, разом з перекладом українською мовою. Вірність перекладу або справжність підпису перекладача засвідчується нотаріально; 2) копію посвідки на постійне проживання/посвідчення біженця/довідки про звернення за захистом в Україні (для іноземця та особи без громадянства)/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту; 3) копію документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті громадянина України); 4) копію рішення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу місцевої ради або суду про встановлення опіки (у разі здійснення опіки над дитиною); 5) копію рішення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської ради про влаштування дитини в сім`ю патронатного вихователя (для патронатного вихователя); 6) копію рішення районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської ради про влаштування дитини до дитячого будинку сімейного типу або прийомної сім`ї; 7) довідку з пологового будинку про неотримання одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" (у разі народження дитини у пологовому будинку в 2020 році).

Також, умови призначення і виплати таких видів державної допомоги сім`ям з дітьми, передбачених Законом України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми" як, зокрема, допомога при народженні дитини визначені Порядком, затвердженим постановою КМУ від 27 грудня 2001 р. № 1751 (далі за текстом - Порядок № 1751).

Пунктом 10 Порядку № 1751 встановлено, що допомога при народженні дитини надається одному з батьків дитини, опікуну, які постійно проживають разом з дитиною, з метою створення належних умов для її повноцінного утримання та виховання.

Відповідно до п. 11 Порядку № 1751 для призначення допомоги при народженні дитини за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, подається: 1) заява одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики; 2) копія свідоцтва про народження дитини (з пред`явленням оригіналу).

Допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини. (Пункт 12 Порядку № 1751).

Отже, як вбачається з оскаржуваних відмов відповідача та матеріалів справи, позивачу відмовлено у призначенні та виплаті:

- державної допомоги при народженні з огляду на те, що позивачем подано заяву більш ніж через 12 місяців після народження дитини;

- грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка», у зв`язку з тим, що заяву подано більш ніж через 12 місяців після народження дитини.

Як встановлено судом, відповідач відмовив позивачу у призначенні вказаних виплат, оскільки позивач пропустила 12-місячний строк для звернення до органу соціального захисту з відповідними заявами.

З приводу пропуску позивачем строку на подання до органу соціального захисту заяв на про призначення допомоги при народженні дитини та компенсації вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка», суд зазначає наступне.

Статтею 8 Закону України «Про охорону дитинства» визначено, що кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Сімейного кодексу України дитина має бути забезпечена можливістю здійснення її прав, установлених Конституцією України, Конвенцією про права дитини, іншими міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Згідно ст. 3 Конвенції про права дитини, що ратифікована постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-ХІІ, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.

Допомога при народженні дитини за своєю природою є допомогою самій дитині, а не її батькам. І даний адміністративний позов фактично заявлений в інтересах дитини для її належного матеріального забезпечення.

Крім того, наслідки взагалі будь-якої правової поведінки батьків дитини об`єктивно не можуть бути визнані вагомими причинами для позбавлення самої дитини потенційно належних їй грошових виплат від Держави України, у разі належності до громадянства цієї країни.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 14 лютого 2018 року у справі № 591/610/16-а, від 07.04.2020 року у справі №226/450/17.

Відповідно до частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

При цьому, передбачене ч. 7 ст. 11 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» та п. 12 Порядку № 1751, положення, що допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини, не дає підстав стверджувати, що даний термін є присічним та не може бути поновленим при наявності поважних причин.

До того ж, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженого Законом України № 2102-IX, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, який неодноразово було продовжено та який триває й дотепер.

З матеріалів справи судом встановлено, що позивач виїхала за межі України. Позивач вказала, що саме у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, для захисту себе та своєї дитини вона змушена була виїхати за кордон.

Отже, позивач мала об`єктивні перешкоди своєчасно звернутися до органу соціального захисту впродовж 12 місяців після народження дитини з поважних причин.

Суд зазначає, що неможливість своєчасного звернення одним з батьків до органу, який здійснює призначення допомоги при народженні дитини, не може призводити до порушення інтересів дитини.

Згідно ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.

У даній справі сам факт існування у позивача права на отримання соціальної допомоги при народженні дитини не оспорюється сторонами та передбачено діючим законодавством.

Більш того, про відмову позивачу у призначенні допомоги при народженні дитини та компенсації вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" не вбачається інших підстав для відмови, окрім пропуску 12-місячного строку для звернення.

Таким чином, беручи до уваги необхідність захисту прав та інтересів малолітньої дитини, яка є громадянином України, і перед якою держава Україна має певні зобов`язання, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню шляхом визнання протиправними дії Управління соціального захисту населення Малиновського району щодо відмови призначити та виплатити ОСОБА_1 грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» та зобов`язання Управління соціального захисту населення Малиновського району призначити та виплатити ОСОБА_1 виплату грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка".

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищезазначене, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог.

У зв`язку з задоволенням позовних вимог відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачений позивачем судовий збір необхідно стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-246, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Малиновського району (вул. Косівська, 2Д, м.Одеса, 65000, код ЄДРПОУ 36290160) про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Малиновського району щодо відмови призначити та виплатити ОСОБА_1 державну допомогу по вагітності та пологам при народженні дитини ОСОБА_3 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Малиновського району призначити та виплатити ОСОБА_1 державну допомогу по вагітності та пологам при народженні дитини ОСОБА_3 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Малиновського району щодо відмови призначити та виплатити ОСОБА_1 грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка".

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Малиновського району призначити та виплатити ОСОБА_1 виплату грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка".

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Малиновського району судовий збір у розмірі 1073,60 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Д.К. Василяка

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.04.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118729871
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —420/24057/23

Ухвала від 29.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 29.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні