Рішення
від 30.04.2024 по справі 520/4688/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

30 квітня 2024 року Справа № 520/4688/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Сагайдак В.В., розглянувши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області № 08590177-2417-2023-UA63120050000019867 від 05.12.2023 року

- Стягнути з Головного управління ДПС у Харківській області на користь ОСОБА_1 судові витрати в розмірі 11 211, 20 грн. що складаються з судового збору с сумі 1211,20 грн. та витрат на професійну правову допомогу в розмірі 10000,00 грн.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі.

Відповідач надав до суду відзив, з позовними вимогами не погоджується, просить відмовити в задоволені позовних вимог.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в матеріалах справи доказами.

30.08.2013 року між Вільхівською сільською радою (Орендодавець) та ОСОБА_1 (Орендар) був укладений договір оренди землі №8. Відповідно до умов договору Орендар передає у строкове платне користування земельну ділянку кадастровий № 6325184001:00:003:0052, загальною площею 0,0721 га, з них 0,0721 га сіножатей. Що розташовані за адресою АДРЕСА_2 . Відповідно до п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 281,84 грн.

Пунктом 9 Договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Вільхівської сільської ради в розмірі 12% від грошової оцінки земельної ділянки, в загальній сумі 33.82 грн. на рік.

Договір оренди землі укладений строком на сорок дев`ять років.

05.12.2023 року Головним управлінням державної податкової служби в Харківській області було прийнято податкові повідомлення-рішення:

- № 08590177-2417-2023-UA63120050000019867 про визначення суми орендної плати з фізичної особи в розмірі 45 233,73 грн. за період 2023 рік

Відповідно до податкових повідомлень-рішень об`єктом базою для нарахування є земельна ділянка загальною площею 0,0721 га, розташована за адресою АДРЕСА_2 , кадастровий № 6325184001:00:003:0052. Згідно з податковим повідомленням-рішенням нормативна грошова оцінка з урахуванням коефіцієнта індексації по орендній платі на земельну ділянку або сума відповідно до договору оренди 376 947,72 грн.

Не погоджуючись з діями відповідача, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

З приводу спірних відносин суд зазначає наступне.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним та Цивільним кодексами України, Законом України від 6 жовтня 1998 року № 161 «Про оренду землі» (далі - Закон №161), іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди.

Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст.13 Закону № 161).

Згідно із ст. 21 Закону № 161 орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України).

Пунктом 288.1 ст. 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 01 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Згідно із п. 288.4. ст. 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Відповідно до п. 289.2 ст. 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = 1: 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Згідно п. 288.7 ст. 288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Відповідно до п. 287.1 ст. 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно з п. 286.1 ст. 286 ПК України (у редакції чинній з 06.05.2023) підставою для нарахування земельного податку є:

а) дані державного земельного кадастру;

б) дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

в) дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю);

г) дані сертифікатів на право на земельні частки (паї);

ґ) рішення органу місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у

натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв);

д) дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї).

е) дані Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, визначеного у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік (п.285.1 ст.285 ПК України).

Згідно п. 286.5 ст. 286 ПК України (у редакції чинній з 01.01.2022) нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.

Відповідно до умов договору оренди від 30.08.2013 № 8 Орендодавець (Вільхівська сільська рада) передає Орендарю ( ОСОБА_1 ) у строкове платне користування земельну ділянку за кадастровим номером 6325184001:00:003:0052 загальною площею 0,0721 га.

Відповідно до п. 8 Договору оренди землі від 30.08.2013 № 8 договір укладено на 49 років.

Відповідно до п. 9 Договору від 30.08.2013 № 8 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Вільхівської сільської ради в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (далі - НГО).

В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначає, що розрахунком податкового повідомлення-рішення завищено нормативно-грошову оцінку земельної ділянки більш ніж у два рази, а відтак і розмір плати за землю теж збільшився у більше ніж два рази, та посилається на витяг № НВ-9923314892023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки.

Однак ГУ ДПС зазначає, що контролюючий орган здійснював нарахування орендної плати на підставі укладеного між Позивачем та Вільхівською сільською радою, Договору оренди земельної ділянки, яким визначено розмір нормативно грошової оцінки.

ГУ ДПС зазначає, що положеннями статей 288 та 289 Податкового кодексу України, визначено порядок розрахунку суми орендної плати, де зокрема зазначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, а для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Відповідно до інформації, наданої щорічно Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру коефіцієнти індексації нормативно грошової оцінки земель складають: 2021 рік - 1,0; 2022 рік - 1,1; 2023 рік - 1,15.

Так, згідно з даними Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Витяг № НВ-9923314892023 від 28.06.2023) НГО зазначеної земельної ділянки на 2023 рік складає 376 947,72 гривень.

Таким чином, розмір орендної плати за 2023 рік складає: 3769 47,72 * 12% = 45 233,73 гривень.

З огляду на вказане, ГУ ДПС наполягає на тому, що розрахунок суми орендної плати з фізичних осіб, визначений оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням ОСОБА_1 здійснено контролюючим органом відповідно до норм чинного законодавства.

Таким чином, ГУ ДПС визначило Позивачу податкове зобов`язання по орендній платі за земельну ділянку комунальної форми власності за 2023 рік у розмірі, що відповідає розміру земельного податку за цю земельну ділянку.

Таким чином суд дійшов висновку, що контролюючий орган прийняв обґрунтоване та законне рішення, а доводи Позивача, щодо завищення ГУ ДПС його податкових зобов`язань з орендної плати за 2023 рік є помилковими.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги необґрунтованими, а значить такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61057, код ЄДРПОУ43983495) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,- залишити без задоволення.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Сагайдак В.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.04.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118731127
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю

Судовий реєстр по справі —520/4688/24

Постанова від 09.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 30.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні