Рішення
від 30.04.2024 по справі 401/766/24
СВІТЛОВОДСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 401/766/24

Провадження № 2/401/1045/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 квітня 2024 року Світловодський міськрайонний суд Кіровоградської області в складі головуючого судді Волошиної Н.Л., розглянувши в порядку спрощеного позовного письмового провадження без виклику та повідомлення сторін в залі суду в місті Світловодську цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Світловодськпобут» про розірвання договору та зобов`язання припинити нарахування плати за не отримувані послуги, -

ВСТАНОВИВ:

25 березня 2024 року позивач ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Світловодськпобут» та просить ухвалити рішення, яким розірвати договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води та зобов`язати відповідача припинити нарахування плати за послуги з централізованого опалення належної їй квартири з моменту відключення від мереж централізованого опалення, тобто з 11 серпня 2020 року.

В обґрунтування позову посилається на те, що згідно витягу з рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради № 968 від 12 грудня 2019 року їй надано дозвіл на улаштування в квартирі індивідуального опалення шляхом відключення від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання в міжопалювальний період при наявності отримання відповідних технічних умов. Після відключення квартири АДРЕСА_1 від централізованого та облаштування індивідуального опалення позивач звернулась до відповідача з вимогою припинити нарахування плати за послуги, які не отримує. Проте відповідач безпідставно продовжує нараховувати плату за послуги з централізованого опалення, якими позивач не користується.(а.с. 1-6)

Ухвалою судді від 27 березня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження у справі, без виклику сторін. (а.с. 35-36)

09 квітня 2024 року від представника відповідача ТОВ «Світловодськпобут» адвоката Філоненка О.В. надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого відповідач не погоджується з поданим позовом та просить відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , оскільки позивач здійснила самовільне втручання в діючі системи теплопостачання і теплоспоживання, не погодивши такі зміни із теплопостачальною організацією перед тим, як здійснювати ці дії, поставивши перед фактом теплопостачальну організацію про відключення квартири від мереж централізованого опалення та не запросила представників ТОВ «Світловодськпобут» на складання відповідного акту. (а.с.40-49)

Вивчивши матеріали справи, дослідивши представлені сторонами докази, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Відповідач ТОВ «Світловодськпобут» є постачальником послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води в м. Світловодську, зокрема надає послуги з теплопостачання в багатоквартирному будинку АДРЕСА_2 .

Згідно витягу з рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради від 12 грудня 2019 року №968 «Про переобладнання квартир та встановлення індивідуального опалення в квартирах багатоквартирних житлових будинків м. Світловодськ» ОСОБА_1 надано дозвіл на переобладнання квартири АДРЕСА_1 та встановлення системи індивідуального опалення в квартирі при умові наявності технічних умов, в міжопалювальний період, але не пізніше 01 жовтня 2020 року, та відповідно до вимог чинних державних будівельних норм та правил громадянам згідно додатку 1. (а.с.8)

На замовлення ОСОБА_1 ФОП ОСОБА_2 розроблено робочий проект реконструкції системи централізованого опалення квартири АДРЕСА_1 .(а.с. 10-22)

Актом про відокремлення (відключення) квартири від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води від 11 серпня 2020 року підтверджено, що квартира АДРЕСА_1 відключена від внутрішньобудинкових мереж ЦО і ГВП.(а.с.9)

Згідно довідки ТОВ «Світловодськпобут» № 767 від 25 березня 2024 року на ім`я ОСОБА_1 відкрито особовий рахунок № НОМЕР_1 і станом на 01 листопада 2020 року заборгованість за спожиту теплову енергію відсутня. (а.с.23)

Станом на 01 березня 2024 року, згідно довідки №763 від 22 березня 2024 року, заборгованість за спожиту теплову енергію складає 16736 грн. 61 коп., що свідчить про продовження нарахування позивачу плати за централізоване опалення. (а.с.24)

Вирішуючи порушений спір, суд зазначає про таке.

Правовідносини, що існують між сторонами, регулюються нормами ЦК України, Законом України «Про житлово-комунальні послуги» (від 24 червня 2004 року, № 1875-IV), Законом України «Про теплопостачання», Правилами користування тепловою енергією, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2007 року №1198 (далі по тексту Правила користування тепловою енергією), Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року №630 (далі по тексту Правила надання послуг), Порядком відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26 липня 2019 року № 169 (далі по тексту Порядок відключення споживачів ЦО і ГВП) чинними на момент виникнення спірних правовідносин.

Ч. 1 ст. 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що відносини між учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах. Ч. 6 ст. 26 цього ж Закону передбачено, що у разі зникнення потреби в отриманні послуги або відмови споживача від користування послугою виконавця/виробника споживач має право розірвати договір у порядку, встановленому законом.

Згідно ст. 24 Закону України «Про теплопостачання» споживач теплової енергії має право на вибір одного або декількох джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо це можливо за існуючими технічними умовами.

У п.39 Правил користування тепловою енергією передбачено право споживача вибирати теплопостачальну організацію, а також відмовитися від послуг теплопостачальної організації, про що попереджає письмово теплопостачальну організацію в строк, передбачений договором.

Пунктами 24, 25, 26 Правил надання послуг визначено, що споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води.

Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.

Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється.

Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України "Про теплопостачання" схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки; державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.

Порядок відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води від 26 липня 2019 року визначає процедуру відключення власників (співвласників) будівель, у тому числі житлових будинків, квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків (далі - споживачі) від систем (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води відповідно до Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

П. 4 Розділу І цього Порядку передбачено, що орган місцевого самоврядування створює своїм рішенням та затверджує склад постійно діючої комісії для розгляду питань щодо відключення споживачів від систем (мереж) централізованого опалення (теплопостачання) та постачання гарячої води (далі - Комісія) згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Орган місцевого самоврядування розглядає звернення про відключення від ЦО та/або ГВП у строк, визначений Законом України «Про звернення громадян».

Комісія є консультативно-дорадчим органом органу місцевого самоврядування, основним завданням якого є розгляд питань щодо відключення споживачів від ЦО та/або ГВП.

Розділом ІІІ Порядку визначено процедуру відокремлення (відключення) власників квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання (ЦО та ГВП).

Так, відповідно до п. 1 цього Порядку власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, приєднаного до ЦО та ГВП, мають право відокремити (відключити) свою квартиру чи нежитлове приміщення від ЦО та ГВП у разі, якщо на день набрання чинності Законом України «Про житлово-комунальні послуги» не менше як половина квартир та нежитлових приміщень цього будинку відокремлена (відключена) від ЦО та ГВП, та влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні.

Для відокремлення (відключення) від ЦО та ГВП власник квартири чи нежитлового приміщення багатоквартирного будинку звертається до органу місцевого самоврядування з письмовою заявою в довільній формі із зазначенням причини відокремлення (відключення) та подає інформацію про намір влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) такої квартири чи нежитлового приміщення. (п.3)

Заява про відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення багатоквартирного будинку від ЦО та ГВП передається на розгляд Комісії.

Комісія на найближчому засіданні розглядає заяву про відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП за участю заявника або його уповноваженого представника.

Комісія надає заявникові рекомендації щодо можливих варіантів влаштування системи індивідуального теплопостачання (опалення та/або гарячого водопостачання) у такій квартирі чи нежитловому приміщенні та щодо збору вихідних даних і технічних умов для виготовлення відповідної проєктної документації. Витяг із протоколу Комісії з результатами розгляду звернення надається заявникові протягом десяти робочих днів. (п.п.4-6)

Згідно п. 13 Розділу ІІІ Порядку після завершення робіт із відокремлення (відключення) квартири чи нежитлового приміщення від ЦО та ГВП складається акт про відокремлення (відключення) квартири/нежитлового приміщення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води (додаток 3) - по одному примірнику для власника, представника виконавця комунальної послуги з постачання теплової енергії, представника виконавця комунальної послуги з постачання гарячої води, виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем постачання гарячої води, а також для іншого суб`єкта господарювання у разі залучення його власником для виконання робіт з відокремлення (відключення) відповідно до пункту 9 цього розділу.

Такий акт підписується присутніми під час відокремлення (відключення) власником квартири чи нежитлового приміщення і представником виконавця комунальної послуги з постачання теплової енергії, представником виконавця комунальної послуги з постачання гарячої води, представником виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем теплопостачання, представником виконавця робіт з обслуговування внутрішньобудинкових систем постачання гарячої води, а також іншим суб`єктом господарювання у разі залучення його власником для виконання робіт з відокремлення (відключення) відповідно до пункту 9 цього розділу.

Після підписання акта виконавець відповідної комунальної послуги повідомляє власника про перегляд умов або розірвання договору про надання послуги.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 звернулась з заявою про надання дозволу на відключення від мереж централізованого опалення належної їй квартири, реалізувавши власне право, надане ст. 1 Закону України «Про звернення громадян». Таке право, до речі, не обмежує і Порядок відключення споживачів ЦО і ГВП, оскільки воно витікає з п. 4 розділу І цього Порядку та визначає особливий розгляд такого звернення.

Виконавчий комітет Світловодської міської ради Кіровоградської області своїм рішенням № 968 від 12 грудня 2019 року надав дозвіл позивачу на переобладнання квартири та встановлення системи індивідуального опалення при умові наявності технічних умов та відповідно до вимог чинних державних будівельних норм та правил, за умови проведення робіт в міжопалювальний період, але не пізніше 01 жовтня 2020 року.

На підставі наданого дозволу позивач провела відключення квартири від мереж централізованого опалення, про що було складено відповідний Акт від 11 серпня 2020 року, підписаний представником виконавця робіт з обслуговування, представником суб`єкта господарювання, який здійснював відключення та власником.

З положень Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26 липня 2019 року №169 вбачається, що акт про відокремлення (відключення) квартири/нежитлового приміщення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води затвердження не потребує.

Правомірність рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради як підстави відключення помешкання позивача від мереж ЦО і ГВП та процедури встановлення автономного опалення не є предметом спору, що наразі розглядається судом.

Відомостей про скасування рішення виконавчого комітету Світловодської міської ради Кіровоградської області № 968 від 12 грудня 2019 року матеріали справи не містять.

За таких обставин суд дійшов висновку, що позивач у вищезазначений спосіб реалізувала своє право на вибір джерела теплопостачання до свого помешкання, при цьому дану реалізацію не можна визнати свавільною, оскільки вона отримала на це дозвіл суб`єкта владних повноважень.

За ч. 1 ст. 633 ЦК України публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо).

Ч.ч. 1, 2 ст. 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Можливість припинення дії договору в односторонньому порядку також передбачена вищезазначеними нормативно правовими документами, зокрема, у разі зникнення потреби в отриманні послуги або відмови споживача від користування послугами виконавця відповідно до діючого порядку, законодавства України, норм та правил, тощо.

А ч. 2 ст. 653 ЦК України наголошує, що у разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються.

При цьому суд зауважує, що право на розірвання договору з надання послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води у позивача виникло з часу складання Акту про відключення від мереж ЦО і ГВП 11 серпня 2020 року, відтак і зобов`язання за договором мають бути припинені саме з цього часу, в тому числі і в частині нарахування позивачеві плати за послуги централізованого опалення.

Відповідач порушує права позивача шляхом незаконного нарахування плати за послуги з теплопостачання, а тому відповідно до пункту 3 частини другої статті 16 ЦК України одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є припинення дії, яка порушує право, що підлягає захисту в судовому порядку шляхом задоволення позову.

Відповідно до частини першої статті 16 ЦК України, частини першої статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Дана позиція відповідає правовому висновку Верховного Суду, викладеному у подібних справах за участю цього самого відповідача, а саме у судових рішеннях: від 18 листопада 2019 року у справі № 401/2587/18, провадження № 61-8952 св 19; від 14 лютого 2020 року у справі № 401/799/18, провадження № 61-703 св 19; від 23 червня 2020 року у справі № 401/1676/19, провадження № 61-8693 ск 20; від 31 березня 2021 року у справі № 401/853/20, провадження № 61-16527 св 20; від 13 березня 2024 року у справі № 401/2251/23, провадження № 61-217 св 24.

Оцінивши кожен з аргументів, наведених сторонами на підтвердження своїх доводів та заперечень, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ОСОБА_1 та необхідність задоволення її позову в повному обсязі.

Питання про розподіл судових витрат суд вирішує за правилами ст. 141 ЦПК України та покладає їх на відповідача.

Керуючись ст.ст.4,5,12,13,76-89,141,258,259,263-265,354 ЦПК України, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до Товариства з обмеженою відповідальністю «Світловодськпобут» про розірвання договору та зобов`язання припинити нарахування плати за не отримувані послуги задовольнити.

Розірвати Договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, який є публічним договором, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю «Світловодськпобут» та ОСОБА_3 .

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Світловодськпобут» припинити нарахування плати за послуги з централізованого опалення квартири АДРЕСА_1 з моменту відключення вказаної квартири від централізованого опалення, тобто з 11 серпня 2020 року.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Світловодськпобут» на користь держави судовий збір в сумі 1211 грн. 20 коп.

Рішення може бути оскаржене до Кропивницького апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його складення.

Учасник справи, якому рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом 30 днів з дня вручення йому відповідного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 273 ЦПК України.

Відомості про сторін:

Позивач: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_2 ;

Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Світловодськпобут», юридична адреса: вул. Григорія Сковороди, 2А, м. Світловодськ Кіровоградської області, код ЄДРПОУ 31678853.

Суддя Світловодського міськрайонного суду

Кіровоградської області Н.Л.Волошина

СудСвітловодський міськрайонний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення30.04.2024
Оприлюднено02.05.2024
Номер документу118748796
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг

Судовий реєстр по справі —401/766/24

Ухвала від 21.08.2024

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Дьомич Л. М.

Ухвала від 24.06.2024

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Дьомич Л. М.

Ухвала від 03.06.2024

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Дьомич Л. М.

Рішення від 30.04.2024

Цивільне

Світловодський міськрайонний суд Кіровоградської області

Волошина Н. Л.

Ухвала від 27.03.2024

Цивільне

Світловодський міськрайонний суд Кіровоградської області

Волошина Н. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні