РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
01 травня 2024 року м. Рівне №460/2259/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді К.М.Недашківської, розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» до Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинення певних дій.
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (далі - позивач) до Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд:
визнати протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у неприйнятті у встановлений законом строк рішення за результатами розгляду Клопотання Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» про надання дозволу на розроблення Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 03.07.2023, код КВЦПЗД 14.02. - Для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної енергії за фактичним розміщенням частини анкерно-кутової опори № 163 ПЛ 750 кВ ПЛ «Рівненська АЕС - Київська» за межами населеного пункту на території: Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області. Відповідно до переліку: під розміщенням опори 163-2 земельну ділянку площею 0,0001 га.; під розміщенням опори 163-3 земельну ділянку площею 0,0135 га;
зобов`язати відповідача розглянути на найближчій черговій сесії Клопотання Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» про надання дозволу на розроблення Проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 03.07.2023, код КВЦПЗД 14.02. - Для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної енергії за фактичним розміщенням частини анкерно-кутової опори № 163 ПЛ 750 кВ ПЛ «Рівненська АЕС - Київська» за межами населеного пункту на території: Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області. Відповідно до переліку: під розміщенням опори 163-2 земельну ділянку площею 0,0001 га.; під розміщенням опори 163-3 земельну ділянку площею 0,0135 га.
Виклад позиції позивача.
Позивач зазначає, що звернувся до органу місцевого самоврядування з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок код КВЦПЗ 14.02 - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної енергії за фактичним розміщенням частини анкерно-кутової опори 163 ПЛ 750 кВ ПЛ «Рівненська АЕС - Київська» за межами населеного пункту (вхідний №1377 від 11.07.2023). Проте, у строк, визначений статтею 123 Земельного кодексу України, відповідач не розглянув таке клопотання та не прийняв жодного рішення за результатами його розгляду. Позивач зазначає, що вказане свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, оскільки жодне рішення органом місцевого самоврядування не прийняте. Просив задовольнити позов у повному обсязі.
Відповідач не подав до суду відзив на позовну заяву в порядку статті 162 КАС України.
Ухвалою суду від 06.03.2024 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 11.03.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази у їх сукупності та з`ясувавши всі обставини, які мають правове значення для вирішення спору по суті, суд
В С Т А Н О В И В:
Приватне акціонерне товариство «Національна енергетична компанія «Укренерго» звернулося до Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок код КВЦПЗ 14.02 - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної енергії за фактичним розміщенням частини анкерно-кутової опори 163 ПЛ 750 кВ ПЛ «Рівненська АЕС - Київська» за межами населеного пункту (вхідний №1377 від 11.07.2023).
Листом від 22.08.2023 №2383/07-07 Немовицька сільська рада Сарненського району Рівненської області повідомила позивача про те, що 22.08.2023 відбулося засідання комісії з питань земельних відносин, екології та охорони навколишнього природного середовища, де установлено, що земельна ділянка кадастровий номер 5625485400:08:001:0050, на якій планується відведення проектом землеустрою, перебуває у приватній власності громадянина ОСОБА_1 ; комісією рекомендовано позивачу звернутися до власника земельної ділянки та дійти законодавчої згоди відповідно до чинного законодавства; відповідач в листі також вказав, що сільська рада не наділена повноваженнями розпоряджатися землями приватної власності.
Листом від 01.09.2023 №01/43239 позивач повідомив орган місцевого самоврядування про те, що інформація, зазначена у листі від 22.08.2023, свідчить про факт відсутності відповідного рішення Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області за результатами розгляду клопотання (вхідний №1377 від 11.07.2023); для недопущення судового позову позивач запропонував відповідачу у термін по 25.09.2023 розглянути клопотання (вхідний №1377 від 11.07.2023) та прийняти рішення у відповідності до статті 123 Земельного кодексу України.
Листом від 22.09.2023 №2636/07-10 Немовицька сільська рада Сарненського району Рівненської області повідомила позивача про те, що органом місцевого самоврядування та постійною комісією з питань земельних відносин, екології та охорони навколишнього природного середовища 21.09.2023 розглянуто лист та складено протокол; вирішено: дане питання не вносити на розгляд 52 сесії VII скликання Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області.
Позивач зазначає, що не приймаючи відповідне рішення за результатами розгляду клопотання позивача (вхідний №1377 від 11.07.2023), Немовицька сільська рада Сарненського району Рівненської області допустила протиправну бездіяльність.
Перевіривши правову та фактичну обґрунтованість оскаржуваної бездіяльності, на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає таке.
За правилами статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР), сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до частини першої статті 59 Закону №280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Отже, саме на пленарних засіданнях органом місцевого самоврядування вирішуються питання щодо земельних відносин.
Згідно з частини 1, п. «е» частини 2, частини 4 статті 92 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: е) оператор газотранспортної системи, оператор газосховища та оператор системи передачі.
Передача земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності у постійне користування дозволяється лише для будівництва та обслуговування об`єктів нерухомого майна (будівлі, споруди), а також у випадках передачі у постійне користування державному, комунальному підприємству, установі, організації земельної ділянки, вилученої із постійного користування іншого державного, комунального підприємства, установи, організації.
Відповідно до частини першої статті 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Інвестор із значними інвестиціями, з яким укладено спеціальний інвестиційний договір у порядку, передбаченому Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями", та який заінтересований в одержанні у користування земельної ділянки державної або комунальної власності, визначеної спеціальним інвестиційним договором як необхідна для реалізації інвестиційного проекту із значними інвестиціями, має право замовити розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж такої земельної ділянки в натурі (на місцевості) без надання дозволу органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, що передає земельну ділянку у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, про що він зобов`язаний письмово повідомити відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування протягом п`яти робочих днів. До письмового повідомлення додається копія договору про виконання робіт із землеустрою щодо встановлення меж такої земельної ділянки в натурі (на місцевості) та копія укладеного спеціального інвестиційного договору.
За приписами частини другої статті 123 ЗК України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
У разі звернення з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки особи, яка є державним партнером (концесієдавцем) відповідно до законів України "Про державно-приватне партнерство", "Про концесію" та зацікавлена в отриманні в користування земельної ділянки для здійснення державно-приватного партнерства, у тому числі реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії, або уповноваженої нею особи до клопотання додається копія рішення про доцільність здійснення державно-приватного партнерства, зокрема у формі концесії.
Якщо з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки звертається інвестор із значними інвестиціями, з яким укладено спеціальний інвестиційний договір у порядку, передбаченому Законом України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями", або уповноважена ним особа, то до клопотання додається копія укладеного спеціального інвестиційного договору та копія документів, що підтверджують повноваження уповноваженої особи.
Частиною третьою статті 123 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, і якій належить право власності на об`єкт нерухомості (жилий будинок, іншу будівлю, споруду), розташований на такій земельній ділянці, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Отже, з урахуванням зазначених вище норм, орган місцевого самоврядування повинен був у місячний строк розглянути подане позивачем клопотання та прийняти відповідне рішення: про надання дозволу або ж про відмову у наданні дозволу.
Проте, доказів прийняття відповідачем відповідного рішення за результатами розгляду клопотання позивача суду не надано.
Тобто, в даному випадку, за наслідками розгляду клопотання позивача відповідачем не було прийнято жодного акту ради, як суб`єкта земельних правовідносин, у формі рішення.
Бездіяльність суб`єкта владних повноважень - це пасивна поведінка суб`єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи - невиконання органом зобов`язань, які необхідно виконати.
Як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків.
У даному випадку, відсутність відповідного рішення сільської ради щодо розгляду клопотання позивача свідчить про її протиправну бездіяльність.
Тому заявлена позовна вимога про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не розгляду клопотання є обґрунтованою та такою, що підлягає до задоволення.
Відповідно до пункту 23 частини першої статті 4 КАС України, похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).
Враховуючи установлені судом обставини та наявність факту допущення відповідачем протиправної бездіяльності, суд дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для задоволення похідної позовної вимоги про зобов`язання відповідача розглянути клопотання позивача у відповідності до норм чинного законодавства.
За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідачем не доведено правомірності своїх дій (поведінки) в порядку статті 77 КАС України, а тому заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення.
За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На користь позивача підлягає стягненню сума судового збору у розмірі 2422,40 грн, сплачена відповідно до платіжної інструкції від 05.03.2024 №АУ-914.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (вулиця С. Петлюри, 25, місто Київ, 01032; код ЄДРПОУ 00100227) до Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області (вулиця Центральна, 4, село Немовичі, Рівненська область, 34540; код ЄДРПОУ 04387786) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинення певних дій - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області щодо не прийняття в установлений Земельним кодексом України строк рішення за результатами розгляду клопотання Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (вхідний №1377 від 11.07.2023).
Зобов`язати Немовицьку сільську раду Сарненського району Рівненської області в установлені законодавством порядку та строки розглянути клопотання Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» (вхідний №1377 від 11.07.2023).
Стягнути на користь Приватного акціонерного товариства «Національна енергетична компанія «Укренерго» суму судового збору у розмірі 2422 грн 40 коп за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Немовицької сільської ради Сарненського району Рівненської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 01 травня 2024 року
Суддя К.М. Недашківська
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.05.2024 |
Оприлюднено | 07.05.2024 |
Номер документу | 118763731 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
К.М. Недашківська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні