Справа № 560/21540/23
РІШЕННЯ
іменем України
01 травня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом комунального підприємства "Житлосервіс" Ізяславської міської ради до Головного управління ДПС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного Управління ДПС у Хмельницькій області від 14.06.2023 № 7164/2201-0709.
Позовні вимоги мотивовані тим, що податкове повідомлення-рішення винесене в результаті не застосування ставок екологічного податку, які збільшені в 3 рази за розміщення відходів на звалищах, які не забезпечують повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об`єктів, та незастосування коефіцієнта 3 до ставки екологічного податку за розміщення відходів на звалищах в межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж.
Вказує, що КП «Житлосервіс» не застосовувало збільшення ставки екологічного податку з огляду на те, що підприємство здійснювало розміщення відходів на звалищах, які забезпечують повне виключення забруднення атмосферного повітря або водних об`єктів.
Про що, зокрема, свідчать:
- Протоколи Дослідження води поверхневих водоймищ, прибережних зон морів і стічних вод, виданих ДУ «Хмельницький обласний лабораторний центр» Ізяславського лабораторного відділення за період 2017-2021 років;
- Результати санітарно-мікробіологічного дослідження грунту, виданих Мікробіологічною лабораторією Ізяславського районного лабораторного відділення за період 2017-2021 років;
- Результати санітарно-мікробіологічного дослідження води відкритих водойм, виданих Мікробіологічною лабораторію Ізяславського районного лабораторного відділення за період 2017-2021 років;
- Протоколи дослідження повітря населених місць, виданих ДУ «Хмельницький обласний лабораторний центр» Ізяславського лабораторного відділення за період 2017-2021 років.
Також вказує, що документальну позапланову виїзну перевірку посадовими особами ДПС проведено без залучення працівника органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, для перевірки правильності визначення платниками податку фактичних обсягів розміщення відходів, обґрунтованості застосування коефіцієнту до ставок екологічного податку тощо, що дає підстави для висновку про порушення контролюючим органом норм п.250.12 ст.250 Податкового кодексу України.
Позиція, наведена в акті, щодо заниження податкового зобов`язання з екологічного податку за п.246.5 ст. 246 ПКУ на загальну суму 362 565, 03 грн. є необґрунтованою, адже підприємство застосовувало коефіцієнт «3» до ставок екологічного податку за розміщення відходів на звалищах в межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж.
Судом відкрито провадження у справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідач подав відзив на позов, згідно якого просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Зазначає, що ГУ ДПС у Хмельницькій області вжито заходи для залучення фахівця для проведення перевірки КП «Житлосервіс», проте Державною екологічною інспекцією України повідомлено про припинення проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану.
Водночас, платник податків не скористався правом, визначеним п.п.17.1.16 п.17.1 ст.17 ПК України та не надав письмові пояснення та/або документи на запит контролюючого органу, про що складено Акт «Ненадання пояснень та їх документальних підтверджень» від 22.05.2023 №208/22- 01-07-09/34739473.
Результати проведених досліджень, вказаних у висновках лікаря протоколів та результатів (Таблиці 1-4), свідчать про те, що показники атмосферного повітря, ґрунту або водних об`єктів відповідають певним нормам. Проте відповідно до п.246.4 ст.246 ПК України, якщо не забезпечується повне виключення забруднення атмосферного повітря або водних об`єктів, то ставки податку збільшуються в 3 рази. Зазначена норма ПК України не містить жодних прив`язок до результатів аналізів забруднення атмосферного повітря, ґрунту або водних об`єктів.
В порушення вимог п.246.4 ст.246 ПК України КП «Житлосервіс» занижено податкове зобов`язання з екологічного податку на загальну суму 252 367,38 грн, в результаті не застосування до ставок екологічного податку коефіцієнту «3» за розміщення відходів на звалищах, які не забезпечують повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об`єктів.
В порушення вимог п.246.5 ст.246 ПК України КП «Житлосервіс» занижено податкове зобов`язання з екологічного податку на загальну суму 362 565,03 грн, в результаті незастосування коефіцієнта «3» до ставок екологічного податку за розміщення відходів на звалищах в межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж.
Позивач подав відповідь на відзив, в якій зазначив, що ГУ ДПС у Хмельницькій області не було вжито відповідних заходів для залучення фахівця для проведення перевірки КП «Житлосервіс», що є грубим порушенням норм законодавства.
Відповідачем направлено до відповідного органу виконавчої влади лише заявку, а відповідь отримано 24.05.2023, тобто по закінченню документальної позапланової перевірки, яка згідно наказу ГУ ДПС у Хмельницькій області № 1280-П від 10.05.2023 тривала 5 робочих днів - з 16.05.2023 по 22.05.2023.
Відповідно, документальну позапланову виїзну перевірку КП «Житлосервіс» посадовими особами ДПС було розпочато та проведено без залучення працівника органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього середовища.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.
Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області проведена документальна позапланова виїзна перевірка КП «Житлосервіс» у частині нарахувань екологічного податку з 16.05.2023 по 22.05.2023.
За результатами перевірки складено акт №5996/22-01-07-09/34739473 від 29.05.2023.
В акті перевірки вказано, що результати проведених досліджень, вказаних у висновках лікаря протоколів та результатів (Таблиці 1-4), свідчать про те, що показники атмосферного повітря, ґрунту або водних об`єктів відповідають певним нормам. Проте, відповідно до п.246.4 ст.246 ПКУ, якщо не забезпечується повне виключення забруднення атмосферного повітря або водних об`єктів, то ставки податку збільшуються в 3 рази. Зазначена норма ПКУ не містить жодних прив`язок до результатів аналізів забруднення атмосферного повітря, грунту або водних об`єктів.
В процесі проведення перевірки КП «ЖИТЛОСЕРВІС» надано Паспорт місця видалення відходів (MBB) від 15.04.2011 №81 (далі - Паспорт №81), згідно якого назва MBB - полігон побутових відходів м. Ізяслав.
У Паспорті №81 передбачено, що власником MBB є Комунальне підприємство «ЖИТЛОСЕРВІС» Ізяславської міської ради.
В розділі III «Природно-геологічна характеристика MBB» Паспорта №81 вказано: віддаленість від населеного пункту (км) - 2,5 км від с. Припутенка, до м. Ізяслав - 3 км (п.1.1).
В п.4 «Якісна оцінка захищеності підземних (напірних) вод ( умовні категорії захищеності) розділу III Паспорта №81 відзначено показник «умовно захищені».
В розділі V «Загальна характеристика відходів, що видаляються» Паспорта №81 встановлено 4 клас небезпеки відходів.
Паспорт №81 MBB погоджений Головним державним санітарним лікарем Хмельницької області, Державним управлінням екології та природних ресурсів у Хмельницькій області, управлінням Держгірпромнагляду по Хмельницькій області та Виробничим управлінням меліорації і водного господарства у Хмельницькій області та Подільською гідрогеологічною партією.
В процесі проведення перевірки, на підставі п.п.20.1.2, п.п.20.1.6 та п.п.20.1.46 п.20.1 ст.20, п.85.2 ст.85 ПКУ, з метою отримання інформації, щодо обладнання полігону побутових відходів КП «ЖИТЛОСЕРВІС» системами захисту грунтових вод, знешкодження фільтрату, вилучення та утилізації біогазу вручено особисто Голові комісії з припинення КП «ЖИТЛОСЕРВІС» Олександру Загорському 18.05.2023 о 11 год 59 хв запит про надання пояснень та їх документальних підтверджень від 18.05.2023, терміном надання відповіді до 10 год 00 хв 22.05.2023. Відповіді на вказаний запит станом на 22.05.2023 (останній день строку проведення перевірки) не отримано, про що складено Акт «Ненадання пояснень та їх документальних підтверджень» від 22.05.2023 №208/22-01-07-09/34739473.
Разом з цим, в процесі проведення перевірки проведено обстеження полігону побутових відходів КП «ЖИТЛОСЕРВІС» (2,5 км від с. Припутенка, до м. Ізяслав - 3 км) за результатами якого складено Акт обстеження від 18.05.2023 №201/22-01-07-09/34739473, згідно якого не встановлено фактичної наявності обладнання полігону побутових відходів КП «ЖИТЛОСЕРВІС» системами захисту грунтових вод, знешкодження фільтрату, вилучення та утилізації біогазу.
У відповіді на запит Головного управління ДПС у Хмельницькій області (№2456/5/22- 01-04-01-11 від 25.03.2021) стосовно оснащення місць захоронения побутових відходів (сміттєзвалищ) системами захисту грунтових вод, знешкодження фільтрату, вилучення та утилізації біогазу та офіційні висновки про забезпечення / незабезпечення повного виключення забруднення атмосферного повітря Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області повідомила, що у КП «ЖИТЛОСЕРВІС» (ПН 34739471) відсутні системи захисту ґрунтових вод, відсутні системи знешкодження фільтрату та відсутні системи вилучення та утилізації біогазу. Місце розташування відходів: в межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж.
Проведеним аналізом поданих додатків 3 «Розрахунок за скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об`єкти» до податкових декларацій екологічного податку (з врахуванням уточнюючих декларацій) встановлено, що при наявності протоколів та результатів, вказаних у Таблицях 1-4, КП «ЖИТЛОСЕРВІС» самостійно, протягом періоду з 1 кварталу 2017 року по 2 квартал 2020 року (включно), застосовувало до ставок екологічного податку коефіцієнт «3» (відображено у стовпчиках 5 рядків 4 додатків 3 до декларацій екологічного податку), передбачений п.246.4 ст.246 ПКУ.
В процесі проведення перевірки встановлено, що КП «ЖИТЛОСЕРВІС» при нарахуванні екологічного податку за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах з 3 кварталу 2020 року по 4 квартал 2021 року (включно) не застосовано до ставок екологічного податку коефіцієнт «3» за розміщення відходів на полігоні побутових відходів, що не забезпечують повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об`єктів, у зв`язку з відсутністю встановлених очисних систем, чим порушено вимоги п.246.4 ст.246 ПКУ.
У поданих додатках 3 «Розрахунок за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах» до податкових декларації з екологічного податку протягом періоду з 3 кварталу 2020 по 4 квартал 2021 (включно) в стовпчику 5 рядка 4 додатка 3 зазначено коефіцієнт «-» або «1», тобто ставки екологічного податку не збільшувались в 3 рази, в результаті чого занижено податкове зобов`язання з екологічного податку на загальну суму 252 367,38 грн, в тому числі за: 3 квартал 2020 на суму 26 953,56 грн, 4 квартал 2020 на суму 34 039,14 грн, 1 квартал 2021 на суму 36 327,48 грн, 2 квартал 2021 на суму 33 720,30 грн, 3 квартал 2021 на суму 67 825,80 грн, 4 квартал 2021 на суму 53 501,10 гривень.
Отже, в порушення вимог п.246.4 ст.246 ПКУ КП «ЖИТЛОСЕРВІС» занижено податкове зобов`язання з екологічного податку на загальну суму 252 367,38 грн, в результаті незастосування до ставок екологічного податку коефіцієнту «3» за розміщення відходів на звалищах, які не забезпечують повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об`єктів.
Також в акті перевірки зазначено, що КП «ЖИТЛОСЕРВІС» здійснює розміщення відходів на полігоні побутових відходів, що знаходиться на відстані менш як 3 км від меж населеного пункту - с. Припутенка.
Тому КП «Житлосервіс» при нарахуванні екологічного податку за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах зобов`язано застосовувати коефіцієнт 3 до ставки екологічного податку, згідно з п.246.5 ст.246 ПКУ за розміщення відходів на полігоні побутових відходів в межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж.
В процесі проведення перевірки встановлено, що КП «ЖИТЛОСЕРВІС» при нарахуванні екологічного податку за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах у періодах з 1 кварталу 2017 року по 2 квартал 2020 року коефіцієнт «3» до ставок екологічного податку за розміщення відходів на полігоні побутових відходів в межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж, не застосовувало, чим порушено вимоги п.246.5 ст. 246 ПКУ.
В порушення вимог п.246.5 ст.246 ПКУ КП «ЖИТЛОСЕРВІС» занижено податкове зобов`язання з екологічного податку на загальну суму 362 565,03 грн, в тому числі за: 1 квартал 2017 на суму 19 793,43 грн, 2 квартал 2017 на суму 28 722,60 грн, 3 квартал 2017 на суму 19 665,51 грн, 4 квартал 2017 на суму 19 592,61 грн, 1 квартал 2018 на суму 21 494,16 грн, 2 квартал 2018 на суму 26 901,72 грн, 3 квартал 2018 на суму 20 476,80 грн, 3 квартал 2018 на суму 25 440,48 грн, 1 квартал 2019 на суму 24 458,76 грн, 2 квартал 2019 на суму 26 691,12грн, 3 квартал 2019 на суму 29 801,52 грн, 4 квартал 2019 на суму 40 642,56 грн, 1 квартал 2020 на суму 27 604,80 грн, 2 квартал 2020 року насуму 31 278,96 грн, в результаті не застосування коефіцієнта «3» до ставок екологічного податку за розміщення відходів на звалищах в межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж.
З врахуванням вищевикладеного, КП «ЖИТЛОСЕРВІС» в порушення вимог п.246.4 та п.246.5 ст.246 ПКУ занижено податкові зобов`язання з екологічного податку на загальну суму 614 932,41 грн.
На підставі акту перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення рішення № 7164/2201-0709 від 14.06.2023, яким збільшено грошове зобов`язання за платежем Надходження від розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах, крім розміщення окремих видів відходів як вторинної сировини на загальну суму 676425,65 грн. (614932,41 грн. - за податковими зобов`язаннями та 61493,24 грн. - за штрафними санкціями).
Також судом встановлено, що позивачем направлено заперечення від 08.06.2023 на вказаний акт перевірки. У запереченні вказує про те, що КП «Житлосервіс» здійснювало розміщення відходів на звалищі, яке забезпечує повне виключення забруднення атмосферного повітря або водних об`єктів, що підтверджується:
- Протоколами Дослідження води поверхневих водойми, прибережних зон морів і стічних вод, виданих ДУ «Хмельницький обласний лабораторний центр» Ізяславського лабораторного відділення за період 2017-2021 років;
- Результатами санітарно-мікробіологічного дослідження грунту, виданих Мікробіологічною лабораторією Ізяславського районного лабораторного відділення за період 2017-2021 років;
- Результатами санітарно-мікробіологічного дослідження води відкритих водойм, виданих Мікробіологічною лабораторію Ізяславського районного лабораторного відділення за період 2017-2021 років;
- Протоколами дослідження повітря населених місць, виданих ДУ «Хмельницький обласний лабораторний центр» Ізяславського лабораторного відділення за період 2017-2021 років.
Вказано, що надані документи є безпосередньою і достатньою доказовою базою відповідно до ст. 246.4 ст. 246 ПІКУ, адже всі показники в нормі, що засвідчує повне виключення забруднення атмосферного повітря або водних об`єктів.
Листом від 27.06.2023 №8113/6/22-1-07-04-12 контролюючий орган повідомив позивача про залишення заперечення до акту документальної позапланової виїзної перевірки №5996/22-01-07-09/34739473 від 29.05.2023 без розгляду, оскільки таке не подано у встановлений строк (вх. до ГУ ДПС у Хмельницькій області від 14.06.2023). При цьому вказаний у відправленні адресат та поштова адреса не відповідає адресі Головного управління ДПС у Хмельницькій області (заперечення направлено начальнику Старокостянтинівського відділу перевірок платників юридичних осіб управління податкового аудиту ГУ ДПС у Хмельницькій області).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд звертає увагу на таке.
Відповідно до підпункту9.1.5пункту9.1статті9 Податкового кодексу України (далі - ПК України)екологічний податок відноситься до загальнодержавних податків.
Екологічний податок - загальнодержавний обов`язковий платіж, що справляється з фактичних обсягів викидів у атмосферне повітря, скидів у водні об`єкти забруднюючих речовин, розміщення відходів, фактичного обсягу радіоактивних відходів, що тимчасово зберігаються їх виробниками, фактичного обсягу утворених радіоактивних відходів та з фактичного обсягу радіоактивних відходів, накопичених до 01.04.2009 (підпункт14.1.57пункту14.1статті14 ПК України).
Відповідно до підпункту 14.1.223 пункту 14.1 статті 14 ПК України, розміщення відходів - постійне (остаточне) перебування або захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об`єктах (місцях розміщення відходів, сховищах, полігонах, комплексах, спорудах, ділянках надр тощо), на використання яких отримано дозволи уповноважених органів.
Ставки екологічного податку за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах встановлені п.246.2 ст. 246 ПК України.
Пунктом246.4 статті 246 ПК Україниобумовлено, що за розміщення відходів на звалищах, які не забезпечують повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об`єктів, ставки податку, зазначені у пунктах 246.1- 246.3 цієї статті, збільшуються у 3 рази.
Відповідно до п.246.5 ст. 246 ПК Українипередбачено, що коефіцієнт до ставок податку, який встановлюється залежно від місця (зони) розміщення відходів у навколишньому природному середовищі: в межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж - 3; на відстані від 3 км і більше від меж населеного пункту1.
Отже приписи пункту 246.4 статті 246 ПК України пов`язують застосування трьохкратної ставки податку із ступенем фактичного захисту навколишнього природного середовища від забруднення, а не з показниками дослідження забрудненості повітря/води тощо.
Умовою незастосування підвищеної ставки податку є розміщення відходів у місці чи об`єкті, які забезпечують повне виключення попадання забруднюючих речовин в атмосферне повітря або водні об`єкти внаслідок експлуатації таких місць.
Згідно ст.21 Закону України "Про відходи" № 187/98-ВР (який був чинним на час існування спірних правовідносин, далі - Закон №187/98-ВР) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами, здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території входить до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами (
Статтею 28 цього ж Закону №187/98-ВР передбачено, що з метою повного обліку та опису функціонуючих, закритих та законсервованих місць видалення відходів, їх якісного і кількісного складу, а також здійснення контролю за впливом відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини ведеться реєстр місць видалення відходів.
Реєстр місць видалення відходів ведеться на підставі відповідних паспортів, звітних даних виробників відходів, відомостей уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами. Дані реєстру підлягають щорічному уточненню. Порядок ведення реєстру місць видалення відходів визначається Кабінетом Міністрів України.
Частинами другою та четвертою статті 33 Закону №187/98-ВР встановлено, що на кожне місце видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.
Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 1998 року № 1216 (з наступними змінами і доповненнями) затверджено Порядок ведення реєстру місць видалення відходів (далі - Порядок №1216), за визначенням, наведеним у пункті 3 якого, місця видалення відходів (далі - МВВ) - це спеціально відведені місця чи об`єкти (полігони, комплекси, котловани, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких для видалення відходів отримано дозвіл від спеціально уповноважених органів у сфері поводження з відходами.
Нормами пунктів 5, 10, 19, 20 Порядку № 1216 встановлено, що на кожне МВВ складається спеціальний паспорт, у якому зазначається найменування і код відходів, їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації. Спеціальний паспорт складається власником МВВ відповідно до Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів.
Реєстр створюється і ведеться на підставі паспортів МВВ, звітних даних, що подаються виробниками відходів, відомостей спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами.
Щорічно паспорти МВВ підлягають перегляду за результатами спостережень, контрольних замірів, додаткових робіт тощо і погоджуються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями. У разі необхідності за рішенням місцевих державних адміністрацій може здійснюватися позачергове уточнення даних паспортів МВВ.
На підставі даних паспортів Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації готують висновки щодо рівня екологічної безпеки МВВ, визначають категорію їх екологічної безпеки для навколишнього природного середовища та здоров`я людини. Висновки надсилаються власникам МВВ для вжиття ними заходів, спрямованих на забезпечення екологічно безпечного функціонування МВВ.
Відповідно до глави 1 Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 14 січня 1999 року № 12 (чинної на час існування спірних правовідносин) спеціальний паспорт місця видалення відходів складається власником МВВ відповідно до цієї Інструкції. Дані паспорта МВВ, після його затвердження і присвоєння реєстраційного номера, вносяться до реєстру місць видалення відходів відповідно до Порядку ведення реєстру місць видалення відходів.
Паспорт складається за матеріалами інвентаризації МВВ на підставі всього комплексу наявної інформації, включаючи вихідні дані проектів, матеріали виробничої паспортизації відходів (що утворювалися і видалялися), дані карток і відомостей прибутково-видаткових документів, дані моніторингу та спеціальних робіт, відомості спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами, матеріали постійно діючих комісій з питань поводження з безхазяйними відходами при Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях та органах місцевого самоврядування.
За відсутності потрібних даних щодо МВВ власник МВВ здійснює на вимогу місцевої державної адміністрації потрібний обсяг досліджень, робіт чи спостережень, достатніх для складання паспорта МВВ. Обсяг і терміни проведення відповідних робіт погоджуються з місцевою державною адміністрацією, відповідальною за ведення реєстру МВВ, а також з органом Мінекобезпеки на місцях.
Названою Інструкцією визначено порядок заповнення розділу ХІ паспорту місця видалення відходів «Категорія екологічної безпеки місць видалення відходів», а саме зазначено, що категорію екологічної безпеки місць видалення відходів для навколишнього природного середовища і здоров`я людини визначають органи Мінекономіки на місцях разом з місцевими державними адміністраціями на підставі даних паспорта місць видалення відходів про обсяги накопичених відходів та клас їхньої небезпеки для людини, про наявність у районі місць видалення відходів забруднення вод, ґрунтів, атмосферного повітря та його рівень, про рівень природних та штучних засобів (водотривкі шари порід, ізоляційні екрани тощо) відвертання забруднення навколишнього середовища, про наявність та рівень моніторингу вод, ґрунтів, атмосферного повітря в районі місць видалення відходів, про особливості розташування місць видалення відходів, про рівень додержання вимог експлуатації місць видалення відходів тощо.
Додатком 1 до Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів затверджено Паспорт місця видалення відходів (МВВ), який у п.4 розділу ІІІ передбачає якісну оцінку захищеності підземних (напірних) вод (умовні категорії захищеності): 4.1. Захищені; 4.2. Умовно захищені; 4.3. Незахищені; 4.4. Інше (зазначити).
Зміст наведених правових норм свідчить про те, що документом, який є підставою для визначення категорії екологічної безпеки МВВ для навколишнього природного середовища, є дані паспортів, які занесені до реєстру місць видалення відходів. При цьому повноваження щодо визначення категорії екологічної безпеки МВВ для навколишнього природного середовища і здоров`я людини належать органам Мінекономіки на місцях разом з місцевими державними адміністраціями.
Отже для встановлення наявності чи відсутності податкового обов`язку підприємства з екологічного податку в контексті положень пункту 246.4 статті 246 ПК України (застосування його трьохкратної ставки) слід виходити з фактичної здатності/нездатності МВВ забезпечити повне виключення забруднення атмосферного повітря або водних об`єктів у перевіреному періоді, що повинно підтверджуватися паспортом МВВ, а також іншими даними, наданими (зібраними) відповідними уповноваженими органами.
Аналогічні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 06 лютого 2020 року у справі №804/3461/15 та від 09 листопада 2023 року у справі № 200/7905/20-а.
В акті перевірки встановлено що в п.4 «Якісна оцінка захищеності підземних (напірних) вод (умовні категорії захищеності) розділу III Паспорта №81 відзначено показник - «умовно захищені».
Вказане не свідчить про здатність такого МВВ забезпечити повне унеможливлення попадання забруднюючих речовин в атмосферне повітря або водні об`єкти.
Для визначення ставки екологічного податку повинне враховуватись не фактичне існування забруднення навколишнього середовища внаслідок експлуатації місць видалення відходів, а забезпечення повного виключення попадання забруднюючих речовин в атмосферне повітря та водні об`єкти внаслідок його експлуатації, що позивачем, у даному випадку, не забезпечено.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 29 січня 2019 року у справі №808/2892/14.
Як наслідок, платником податку занижено зобов`язання з екологічного податку за рахунок незастосування норм п.246.4 ст.246 ПК України (згідно якої за розміщення відходів на звалищах, які не забезпечують повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об`єктів, ставки податку, зазначені у пунктах 246.1-246.3 цієї статті, збільшуються у 3 рази).
Отже, у цій частині висновки контролюючого органу є обґрунтованими.
Щодо застосування коефіцієнту до ставок екологічного податку, передбаченого п.246.5 ст.246 ПК України, суд звертає увагу на таке.
В акті перевірки встановлено, що КП «ЖИТЛОСЕРВІС» здійснює розміщення відходів на полігоні побутових відходів, що знаходиться на відстані менш як 3 км від меж населеного пункту - с. Припутенка.
Враховуючи вищезазначене, КП «Житлосервіс» при нарахуванні екологічного податку за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах зобов`язано застосовувати коефіцієнт 3 до ставки екологічного податку, згідно з п.246.5 ст.246 ПК України за розміщення відходів на полігоні побутових відходів в межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж.
В процесі проведення перевірки встановлено, що КП «ЖИТЛОСЕРВІС» при нарахуванні екологічного податку за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах у періодах з 1 кварталу 2017 року по 2 квартал 2020 року коефіцієнт «3» до ставок екологічного податку за розміщення відходів на полігоні побутових відходів в межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж, не застосовувало, чим порушено вимоги п.246.5 ст. 246 ПК України.
У поданих додатках 3 «Розрахунок за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах» до податкових декларації з екологічного податку протягом періоду з 1 кварталу 2017 по 2 квартал 2020 (включно) в стовпчику 6 рядка 4 додатка 3 зазначено коефіцієнт «-» або «1», тобто ставки екологічного податку не збільшувались в 3 рази.
Зазначене порушення підтверджується додатком 3 до акту перевірки (Розрахунок податкового зобов`язання з екологічного податку за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об`єктах в розрізі звітних періодів).
Щодо доводів позивача про те, що підприємство застосовувало коефіцієнт «3» до ставок екологічного податку за розміщення відходів на звалищах в межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж, то такі спростовуються вказаним додатком №3, згідно якого з 1 кварталу 2017 по 2 квартал 2020 (включно) у ряді звітних деклараціях коефіцієнт згідно п.246.5 ст. 246 ПК України дійсно був вказаний "3", однак внаслідок подання уточнюючих розрахунків такий було змінено на "1" або "-" (що призвело до порушення вимог ПК України).
Водночас, внаслідок подання уточнюючих декларацій у цей же період коефіцієнт згідно п.246.4 ст. 246 ПК України був змінений з "1" на "3" (тобто у цей період вимоги п.246.4 ст. 246 ПК України дотримано).
Починаючи з 3 кварталу 2020 року, у звітних деклараціях коефіцієнт згідно п.246.5 ст. 246 ПК України вказаний "3" (тобто, відповідно до вимог законодавства).
Також, починаючи з 3 кварталу 2020 року, у звітних та/або уточнюючих деклараціях коефіцієнт згідно п.246.4 ст. 246 ПК України вказаний "-" або "1" (що, як встановлено судом, суперечить вимогам законодавства).
Отже, у цій частині (щодо недотримання вимог п.246.5 ст. 246 ПК України) висновки контролюючого органу також є обґрунтованими.
Щодо доводів позивача про те, що документальну позапланову виїзну перевірку посадовими особами ДПС проведено без залучення працівника органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, суд зазначає таке.
Згідно пункту 250.12 статті 250 ПК України контролюючі органи залучають за попереднім погодженням працівників органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища для перевірки правильності визначення платниками податку фактичних обсягів викидів стаціонарними джерелами забруднення, скидів та розміщення відходів.
Водночас, контролюючим органом у спірному випадку не проводилась перевірка правильності визначення фактичних обсягів викидів стаціонарними джерелами забруднення, скидів та розміщення відходів.
Тому порушення, встановлення яких є предметом перевірки у цій справі, не вимагали дотримання контролюючим органом вимог пункту 250.12 статті 250 ПК України.
Таким чином, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Отже, у задоволенні позову слід відмовити.
У зв`язку з цим підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову комунального підприємства «Житлосервіс» Ізяславської міської ради відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 01 травня 2024 року
Позивач:Комунальне підприємство "Житлосервіс" Ізяславської міської ради (вул. Олександра Кушнірука, 2,м. Ізяслав,Хмельницька обл., Шепетівський р-н,30300 , код ЄДРПОУ - 34739473) Відповідач:Головне управління ДПС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29001 , код ЄДРПОУ - 44070171) Головуючий суддя Д.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.05.2024 |
Оприлюднено | 03.05.2024 |
Номер документу | 118764240 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні