ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 травня 2024 року Справа № 160/6749/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Юркова Е.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним рішень, скасування їх та зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
13.03.2024 через систему "Електронний Суд" до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України з вимогами:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення №9488768/42942657 від 08.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 172 від 15.08.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну № 172 від 15.08.2023, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» фактичною датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення №9488767/42942657 від 08.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 176 від 17.08.2023.
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну № 176 від 17.08.2023, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» фактичною датою її подання.
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що спірні рішення прийнято відповідачем з порушенням норм чинного законодавства. Посилається на вимоги Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року та Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Вказує, що на вимогу податкового органу після зупинення реєстрації податкових накладних платником податків були надані усі належні документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК за наведеними податковими накладними з поясненнями, вичерпний перелік яких встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165. Проте надані пояснення та документи не були взяті контролюючим органом до уваги. Натомість податковий орган, як на підставу для відмови у реєстрації податкових накладних, вказав про надання платником податків копій документів, складених з порушенням законодавства. При цьому, в рішеннях про відмову в реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників не було підкреслено які документи складені з порушенням законодавства. Отже, позивач вважає, що такі рішення відповідача суперечать приписам чинного законодавства та підлягають скасуванню.
Ухвалою суду від 15.03.2024 відкрито провадження в адміністративній справі № 160/6749/24 та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.
Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 27.03.2024 надано письмовий відзив на позовну заяву, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що Комісією Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області прийнято спірні рішення про відмову у реєстрації податкових накладних з причини: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. До перевірки не надано актів звірки, сертифікатів якості реалізованого товару, також не надано документи на транспортування товару до складу. Також вказано, що позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну є передчасними, та належним способом захисту порушеного права є зобов`язання Головного управління ДПС у Дніпропетровській області повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної.
Також 27.03.2024 на адресу суду від Державної податкової служби України надійшов відзив на позов, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що до перевірки позивачем не надано актів звірки, сертифікатів якості реалізованого товару, також не надано документи на транспортування товару до складу. Також зазначено, що наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіональною, рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є передчасним.
01.04.2024 позивачем було надано відповідь на відзиви Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та ДПС України в якому зазначено, що у квитанціях про зупинення реєстрації зазначених податкових накладних Відповідачем-1 не вказаний конкретний перелік документів, який платник податків має надати для обґрунтованого рішення щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Проте, ТОВ «Трансформ Енерджи» після отримання відповідних квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних було направлено до Державної податкової служби України відповідні повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, в яких надані пояснення і скановані копії документів, в якості первинних, щодо здійснення операцій.
01.05.2024 від представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшли додаткові пояснення у справі в яких зазначено, що станом на 11.04.2024, ТОВ «Трансформ Енерджи» скарги на рішення комісії регіонального рівня до ДПС з урахуванням вимог Постанови № 1165 не надходили. Враховуючи зазначене, згідно з квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних i вартісних показників до податкових накладних в Реєстрі ТОВ «Трансформ Енерджи» результатом обробки податкових накладних с зупинення податкових накладних у зв`язку з тим, що обсяг постачання товару/послуги 6116, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критерїїв ризиковості здійснення операцій. Згідно з даними, станом на 11.04.2024, ТОВ «Трансформ Енерджи» не подавало до ДПС таблицю даних платника податку з метою упередження зупинення ПH/PK.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» (ІК в ЄДРПОУ 42942657) зареєстровано 09.04.2019 року у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, є платником податку на додану вартість; основним видом господарської діяльності є: оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням (код згідно з ДКПП 46.69).
Судом встановлено, що між ТОВ «Трансформ Енерджи» (в якості постачальника) та ТОВ «Аквартус» (в якості покупця) 07.08.2023 було укладено Договір № 07/08, відповідно до п. 1.1. якого постачальник приймає на себе зобов`язання поставляти і передавати у власність покупця товар в асортименті, а покупець зобов`язується приймати та оплачувати товар в порядку та на умовах, визначених цим договором.
На виконання умов вищевказаного договору Продавцем здійснено поставку Товару на адресу Покупця відповідно до видаткової накладної № 15/08-2 від 17.08.2023 на суму 1 720 260,00 грн.
ТОВ «Трансформ Енерджи» 15.08.2023 на адресу ТОВ «Аквартус» було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 172 на суму 1 720 260,00 грн. з ПДВ щодо постачання - Рукавички зимові МО.
Вказана податкова накладна доставлена до Державної податкової служби України, документ прийнято, проте реєстрація зупинена, що підтверджено квитанцією № 1.
Підставу для зупинення реєстрації податкової накладної зазначено: обсяг постачання товару/послуги 6116, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Підприємству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.
Також, на виконання умов Договору № 07/08 від 07.08.2023 позивачем здійснено поставку Товару на адресу Покупця відповідно до видаткової накладної № 17/08-2 від 17.08.2023 на суму 3 273 600,00 грн. - Рукавички зимові МО.
На підставі вказаного, ТОВ «Трансформ Енерджи» на адресу ТОВ «Аквартус» складено податкову накладну № 176 від 17.08.2023 на загальну суму 3 273 600,00 грн., яку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Вказана податкова накладна доставлена до Державної податкової служби України, документ прийнято, проте реєстрація зупинена, що підтверджено квитанцією № 1.
Як підставу для зупинення реєстрації податкової накладної зазначено: обсяг постачання товару/послуги 6116, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
Підприємству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.
З метою проведення реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників, ТОВ «Трансформ Енерджи» направлені до контролюючого органу наступні повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності та правомірності операцій по відмовленим ПН/РК: № 79 від 01.09.2023 до податкової накладної № 172 від 15.08.2023; № 80 від 01.09.2023 до податкової накладної № 176 від 17.08.2023.
В повідомленні № 79 від 01.09.2023 до податкової накладної № 172 від 15.08.2023 надано пояснення: ПН №172 від 15.08.2023р. складена на першу подію-відвантаження товару (рукавички) ТОВ"АКВАРТУС"по дог. №07/08 від 07.08.2023р. по ВН №15/08-2 від 15.08.23. Товар був придбан у нерез-OU SFERIUM по контракту 1509/22. Підтв. МТД № 145928. П.пл здійснена 08.03.23. Копії підтверджуючих док-тів додаємо.
В повідомленні № 80 від 01.09.2023 до податкової накладної № 176 від 17.08.2023 надано пояснення: ПН №176 від 17.08.2023р. складена на першу подію-відвантаження товару (рукавички) ТОВ"АКВАРТУС"по дог. №07/08 від 07.08.2023р. по ВН №17/08-2 від 17.08.23. Товар був придбан у нерез-OU SFERIUM по контракту 1509/22. Підтв. МТД № 145928. П.пл здійснена 08.03.23. Копії підтверджуючих док-тів додаємо.
Разом зі вказаними повідомленнями на підтвердження правомірності виписування спірних податкових накладних ТОВ «Трансформ Енерджи» були надані пояснення від 01.09.2023 за вих. № 01.09-1/2-23, вих. № 01.09-2/2-23 та копії первинних документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, зокрема: договори оренди офісних та складських приміщень, договір поставки з контрагентом-покупцем, контракт з контрагентом-постачальником, відповідні рахунки, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, картки рахунків, та інш.
Проте, комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення: № 9488768/42942657 від 08.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 172 від 15.08.2023; № 9488767/42942657 від 08.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 176 від 17.08.2023.
Відповідно до змісту вищевказаного рішення підставою для відмови в проведення реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників вказано: « - надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.
Додаткова інформація: Підприємством до перевірки не надано актів звірки, сертифікатів якості реалізованого товару, також не надано документи на транспортування товару до складу ТОВ "Трансформ Енерджи"».
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з такого.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
Відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).
За положеннями пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
За приписами пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Пункту першому додатку 3 Порядку № 1165 «Критерії ризиковості здійснення операцій» відповідають такі обставини: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.
Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).
Пунктами 2-7 Порядку № 520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених упункті 5цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827.
Згідно пункту 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Пунктом 10 Порядку № 520 визначено, що Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Суд зазначає, що між ТОВ «Трансформ Енерджи» (в якості постачальника) та ТОВ «Аквартус» (в якості покупця) 07.08.2023 було укладено Договір № 07/08, відповідно до п. 1.1. якого постачальник приймає на себе зобов`язання поставляти і передавати у власність покупця товар в асортименті, а покупець зобов`язується приймати та оплачувати товар в порядку та на умовах, визначених цим договором.
На виконання умов вищевказаного договору Продавцем здійснено поставку Товару на адресу Покупця відповідно до видаткової накладної № 15/08-2 від 17.08.2023 на суму 1 720 260,00 грн.
ТОВ «Трансформ Енерджи» 15.08.2023 на адресу ТОВ «Аквартус» було складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 172 на суму 1 720 260,00 грн. з ПДВ щодо постачання - Рукавички зимові МО.
Також, на виконання умов Договору № 07/08 від 07.08.2023 позивачем здійснено поставку Товару на адресу Покупця відповідно до видаткової накладної № 17/08-2 від 17.08.2023 на суму 3 273 600,00 грн. - Рукавички зимові МО
На підставі вказаного, ТОВ «Трансформ Енерджи» на адресу ТОВ «Аквартус» складено податкову накладну № 176 від 17.08.2023 на загальну суму 3 273 600,00 грн., яку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Вказані податкові накладні доставлені до Державної податкової служби України, документ прийнято, проте реєстрація зупинена, що підтверджено квитанцією № 1.
Підставу для зупинення реєстрації податкових накладних зазначено: обсяг постачання товару/послуги 6116, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Підприємству запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.
Як вже судом встановлено з метою проведення реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників, ТОВ «Трансформ Енерджи» направлені до контролюючого органу наступні повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності та правомірності операцій по відмовленим ПН/РК: № 79 від 01.09.2023 до податкової накладної № 172 від 15.08.2023; № 80 від 01.09.2023 до податкової накладної № 176 від 17.08.2023.
В повідомленні № 79 від 01.09.2023 до податкової накладної № 172 від 15.08.2023 надано пояснення: ПН №172 від 15.08.2023р. складена на першу подію-відвантаження товару (рукавички) ТОВ"АКВАРТУС"по дог. №07/08 від 07.08.2023р. по ВН №15/08-2 від 15.08.23. Товар був придбан у нерез-OU SFERIUM по контракту 1509/22. Підтв. МТД № 145928. П.пл здійснена 08.03.23. Копії підтверджуючих док-тів додаємо.
В повідомленні № 80 від 01.09.2023 до податкової накладної № 176 від 17.08.2023 надано пояснення: ПН №176 від 17.08.2023р. складена на першу подію-відвантаження товару (рукавички) ТОВ"АКВАРТУС"по дог. №07/08 від 07.08.2023р. по ВН №17/08-2 від 17.08.23. Товар був придбан у нерез-OU SFERIUM по контракту 1509/22. Підтв. МТД № 145928. П.пл здійснена 08.03.23. Копії підтверджуючих док-тів додаємо.
Разом зі вказаними повідомленнями на підтвердження правомірності виписування спірних податкових накладних ТОВ «Трансформ Енерджи» були надані пояснення від 01.09.2023 за вих. № 01.09-1/2-23, вих. № 01.09-2/2-23 та копії первинних документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, зокрема: договори оренди офісних та складських приміщень, договір поставки з контрагентом-покупцем, контракт з контрагентом-постачальником, відповідні рахунки, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, картки рахунків, та інш.
Обставини подання пояснень, з копіями первинних документів про підтвердження реальності здійснення господарських операцій по призупинених податкових накладних відповідачем не заперечувались.
Отже, зважаючи на обставини наявності у ТОВ «Трансформ Енерджи» відповідності матеріально-технічної бази для ведення профільного виду діяльності, а також первинних документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, суд приходить до висновку, що підстави для зупинення реєстрації вказаних податкових накладних є неприйнятними.
Суд зазначає, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.
Окрім того суд зазначає, що мотиви прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації мають співвідноситись (кореспондувати) із підставами зупинення реєстрації податкової накладної.
Як вже встановлено судом, у реєстрації наведених податкових накладних було відмовлено у зв`язку з надання платником податків копій документів, складених з порушенням законодавства. Додаткова інформація: Підприємством до перевірки не надано актів звірки, сертифікатів якості реалізованого товару, також не надано документи на транспортування товару до складу ТОВ "Трансформ Енерджи".
Проте, суд вважає, що означене формулювання не є підставою для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, тому що позивачем було надано контролюючому органу: пояснення від 01.09.2023 за вих. № 01.09-1/2-23, вих. № 01.09-2/2-23 та копії первинних документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, зокрема: договори оренди офісних та складських приміщень, договір поставки з контрагентом-покупцем, контракт з контрагентом-постачальником, відповідні рахунки, видаткові накладні, товарно-транспортні накладні, картки рахунків, та інш.
Суд вказує, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04 грудня 2018 року у справі № 821/1173/17.
Отже, позиція відповідача щодо надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено належного обґрунтування причин відмови в реєстрації податкових накладних, складених ТОВ «Трансформ Енерджи».
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб`єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням наведеного, відповідачем не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваних рішень з урахуванням вимог, визначених ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №9488768/42942657 від 08.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 172 від 15.08.2023 та №9488767/42942657 від 08.09.2023 про відмову в реєстрації податкової накладної № 176 від 17.08.2023 - є необґрунтованими та підлягають скасуванню.
Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано права вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну № 172 від 15.08.2023 та № 176 від 17.08.2023, подані Товариством з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» фактичною датою їх подання.
Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За сукупності викладених обставин позов ТОВ «Трансформ Енерджи» підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 4844,80 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією № 126 від 07.03.2024 року.
За результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, а тому підлягає пропорційному стягненню з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України на користь позивача судовий збір у сумі 4844,80 грн.
Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» (вул. Сімферопольська, буд. 21, оф. 522/1, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н,49005; ІК в ЄДРПОУ 42942657) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-а, ІК ВП в ЄДРПОУ 44118658), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., буд.8, ІК в ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним рішень, скасування їх та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення №9488768/42942657 від 08.09.2023 про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» в реєстрації податкової накладної № 172 від 15.08.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну № 172 від 15.08.2023, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» фактичною датою її подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення №9488767/42942657 від 08.09.2023 про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» в реєстрації податкової накладної № 176 від 17.08.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну № 176 від 17.08.2023, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» фактичною датою її подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-а, ІК ВП в ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» (вул. Сімферопольська, буд. 21, оф. 522/1, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н,49005; ІК в ЄДРПОУ 42942657) понесені позивачем судові витрати в сумі 2 422,40 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська пл., буд.8, ІК в ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Трансформ Енерджи» (вул. Сімферопольська, буд. 21, оф. 522/1, м. Дніпро, Дніпропетровська обл., Дніпровський р-н,49005; ІК в ЄДРПОУ 42942657) понесені позивачем судові витрати в сумі 2 422,40 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 02 травня 2024 року.
Суддя Е.О. Юрков
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2024 |
Оприлюднено | 06.05.2024 |
Номер документу | 118792549 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні