Рішення
від 01.05.2024 по справі 300/8227/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" травня 2024 р. справа № 300/8227/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Боброва Ю.О., розглянувши в письмовому провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Адвокат Думич Оксана Іванівна в інтересах ОСОБА_1 (далі позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі відповідач) про визнання дій протиправними щодо відмови у зарахуванні до страхового стажу періодів роботи з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 в управлінні СБУ в Івано-Франківській області та зобов`язання зарахувати до страхового стажу вказані періоди і здійснити перерахунок та виплату пенсії з дати її призначення згідно поданих довідок.

Позовні вимоги мотивовані тим, що їй з 02.06.2023 призначено пенсію за віком. Однак, при призначенні пенсії не зараховано до її страхового стажу період військової служби в Управлінні СБУ в Івано-Франківській області з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 з підстав відсутності в реєстрі застрахованих осіб даних про страховий стаж та заробітну плату за цей період. Частиною 1 статті 24 Закон України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування встановлено, що страховий стаж період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Надалі пенсійному органу були подана довідки про заробітну плату та утримання з неї страхових внесків під час роботи в Управлінні СБУ в Івано-Франківській області. Таким чином, пенсійним органом протиправно не враховано до страхового стажу вказані періоди роботи. Просила позов задовольнити повністю.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) в порядку статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою суду від 17.01.2024 клопотання представника позивача про залучення співвідповідача в адміністративній справі №300/8227/23 задоволено та залучено Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області до участі у справі №300/8227/23 в якості співвідповідача. Також вказаною ухвалою прийнято до розгляду заяву представника позивача про збільшення позовних вимог в адміністративній справі №300/8227/23, у зв`язку з тим, що саме Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області було відмовлено у зарахування спірного стажу, а тому дії зазначеного управління щодо відмови у зарахуванні до страхового стажу періодів роботи з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 в управлінні СБУ в Івано-Франківській області слід визнати протиправними.

Представники відповідача проти заявлених позовних вимог заперечили з мотивів, наведених у відзивах на позовну заяву, які міститься в матеріалах справи. Вказали, що згідно статті 24 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом. У разі якщо за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості, необхідні для обчислення страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), поліцейським, особам рядового і начальницького складу відповідно до цього Закону, страховий стаж обчислюється на підставі довідки про проходження військової служби та про сплачені суми страхових внесків. Оскільки дані про заробітну плату та страховий стаж за період військової служби позивача з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 в реєстрі застрахованих осіб відсутні, підстави для його зарахування відсутні. Просили в задоволенні позову відмовити.

Розглянувши матеріали адміністративної справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у відповідності до вимог статті 263 КАС України, дослідивши наявні в матеріалах адміністративної справи письмові докази та заперечення проти них, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, судом установлено наступне.

ОСОБА_1 02.06.2023 року звернулася до Пенсійного фонду за призначенням пенсії, до якої було додано довідки про сплату страхових внесків за спірні періоди.

На підставі вказаної заяви Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області позивачу з 02.06.2023 року призначено достроково пенсію за віком, відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Проте, періоди роботи з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 до страхового стажу не враховано (а.с. 28-30, 51, 71-72, 120-123).

03.08.2023 позивач звернулася із заявою про допризначення пенсії, до якої було додано довідки про сплату страхових внесків. На підставі вказаної зави відповідачем проведено перерахунок пенсії, період роботи з 01.01.2017 по 30.06.2023 було зараховано до її страхового стажу (а.с. 78-85).

Надалі, 15.11.2023 року відповідачем проведено з 02.06.2023 перерахунок пенсії та роботу з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 до страхового стажу не враховано (а.с. 31, 86).

Відповідно до листа Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області від 07.11.2023 року № 27500-27333/Р-03/8-2800/21 періоди роботи позивача з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 не зараховані до її страхового стажу, оскільки дані про страховий стаж та заробітну плату в реєстрі застрахованих осіб відсутні (а.с. 26-27).

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача, позивач звернулася з даним позовом до суду.

Даючи правову оцінку фактичним обставинам справи, суд зазначає наступне.

Згідно з статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення, створенням мережі державних, комунальних приватних закладів для догляду непрацездатними.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел передбачено Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09.07.2003р. №1058-IV (далі Закон №1058-IV).

Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 8 Закону України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України Про оборону України, зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України Про оборону України, особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі, час проходження строкової військової служби, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України Про оборону України, які зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України Про оборону України, зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.

Частиною 1 статті 24 Закон України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування встановлено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом (частина 2 статті 24 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування).

Згідно ч. 1 ст. 40 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

У разі якщо за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості, необхідні для призначення пенсії військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), поліцейським, особам рядового і начальницького складу, заробітна плата (дохід) обчислюється на підставі довідки про нараховані суми грошового забезпечення та сплачені страхові внески.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік) - організація та ведення обліку відомостей про застраховану особу, що здійснюється відповідно до законодавства і використовується в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування в установленому законодавством порядку.

Пунктом 3 ст.1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначено, що застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок.

Страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок (п. 10 ст. 1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування).

Пунктом 10 ст.1 вищевказаного Закону передбачено, що страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Згідно абз.7 п.1 ч.1 ст. 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема, підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення, допомогу по тимчасовій непрацездатності, допомогу у зв`язку з вагітністю та пологами, допомогу, надбавку або компенсацію відповідно до законодавства для таких осіб: військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), поліцейських, осіб рядового і начальницького складу, у тому числі тих, які проходять військову службу під час особливого періоду, визначеного Законами України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію та Про військовий обов`язок і військову службу; осіб, які проходять строкову військову службу у Збройних Силах України, інших утворених відповідно до закону військових формуваннях, Службі безпеки України та службу в органах і підрозділах цивільного захисту.

Пунктом 13 Положення про організацію персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, затвердженого постановою КМУ № 794 від 04.06.1998 року визначено, що для формування інформаційної бази системи персоніфікованого обліку використовуються відомості, що надходять в установленому порядку від: інформаційного фонду Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів; Державної податкової адміністрації; роботодавців; фізичних осіб; державних органів реєстрації актів цивільного стану про громадян, які померли; державної служби зайнятості; інших підприємств, установ та організацій.

Відповідно до п. 10 зазначеного Положення роботодавці зобов`язані: в установленому порядку подавати уповноваженому органу достовірні відомості про фізичних осіб, які працюють у них; надавати на вимогу фізичної особи копії документів з відомостями про неї стосовно персоніфікованого обліку.

В матеріалах справи міститься довідки управління Служби безпеки України в Івано-Франківській області від 30.05.2023 року № 60/11/2-163 відповідно до якої ОСОБА_1 з 11.02.1995 року по даний час проходить військову службу в органах безпеки (а.с. 99).

Крім того, у довідках управління Служби безпеки України в Івано-Франківській області від 20.11.2023 року №250, від 31.07.2023 №157, 158, 159 містяться відомості про нараховані позивачу суми грошового забезпечення та сплачені страхові внески за період з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з та з 01.01.2017 по 30.06.2023 (а.с. 22-25, 105-119, 141-149). Вказані довідки були надані пенсійному органу.

Відтак, враховуючи наведене вище, суд дійшов висновку про те, що відсутність даних в індивідуальних відомостях про застраховану особу відбулася не з вини позивача та не може бути підставою для незарахування до її страхового стажу періодів проходження військової служби в управлінні СБУ в Івано-Франківській області з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023.

Інших підстав для незарахування військової служби позивача в управлінні СБУ в Івано-Франківській області з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 для перерахунку пенсії відповідачем не наведено, а судом не встановлено.

Судом встановлено, що позивачу з 02.06.2023 року призначено достроково пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та після проведених їй перерахунків пенсії, з 02.06.2023 періоди роботи з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 фактично не зараховані до її страхового стажу.

Слід зазначити, що у разі виявлення будь-яких сумнівів щодо наявності у позивача страхового стажу чи розбіжностях у поданих документах, відповідач мав право отримати будь-які необхідні документи або інформацію безпосередньо від позивача, підприємства, а не відмовляти позивачу в зарахуванні стажу.

Враховуючи викладене, перерахунок пенсії з урахуванням зазначених періодів слід здійснити з моменту призначення пенсії, тобто 02.06.2023 року.

З урахування наведеного суд дійшов висновку, що дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови у зарахуванні до страхового стажу періодів роботи з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 в управлінні СБУ в Івано-Франківській області є протиправними, а тому слід зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати до страхового стажу позивача періоди роботи з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 в управлінні СБУ в Івано-Франківській області та здійснити перерахунок з 02.06.2023 з урахуванням зазначеного стажу та виплачених сум грошового забезпечення (заробітної плати), відповідно до довідок від 20.11.2023 року №250, від 31.07.2023 №157, 158, 159, з урахуванням раніше виплачених сум.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови у зарахуванні до страхового стажу ОСОБА_1 періодів роботи з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 в управлінні СБУ в Івано-Франківській області.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 періоди роботи з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 в управлінні СБУ в Івано-Франківській області.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити з 02.06.2023 перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з урахуванням страхового стажу та виплачених сум грошового забезпечення (заробітної плати) з 01.07.2000 по 31.12.2001 та з 01.01.2017 по 30.06.2023 в управлінні СБУ в Івано-Франківській області, відповідно до довідок від 20.11.2023 року №250, від 31.07.2023 №157, 158, 159, з урахуванням раніше виплачених сум.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Відповідно до статей 295, 297 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Згідно статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач: ОСОБА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ;

Відповідачі:

Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, код в ЄДРПОУ - 20551088, вул. Січових Стрільців, 15, м. Івано-Франківськ, 76018;

Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області, код в ЄДРПОУ - 20987385, вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65012.

Суддя /підпис/ Бобров Ю.О.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.05.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118792982
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —300/8227/23

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Рішення від 01.05.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

Ухвала від 17.01.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Бобров Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні