Рішення
від 30.04.2024 по справі 296/3128/23
КОРОЛЬОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЖИТОМИРА

Справа № 296/3128/23

2/296/1151/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 квітня 2024 року м.Житомир

Корольовський районний суд міста Житомира в складі: головуючого судді - Шалоти К.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Корольовського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги,

У С Т А Н О В И В :

І. СУТЬ СПРАВИ

1.1. 04.04.2023 Управління соціального захисту населення Корольовського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради (далі також - Управління, позивач) звернулось до Корольовського районного суду м. Житомира із позовом до ОСОБА_1 (далі також - відповідач), в якому просило стягнути з відповідача на свою користь надміру сплачені кошти у розмірі 1 479 гривень та понесені судові витрати.

1.2. Позов обґрунтовувався тим, що відповідачу згідно її заяви від 02.01.2020 призначалась державна соціальна допомога на дітей одиноким матерям на період з 01.01.2020 по 30.06.2020, виплату яких було продовжено автоматично на період карантину на липень 2020 року.

1.3. Посилаючись на те, що для подальшого отримання соціальних виплат з липня 2020 року відповідач мала подати нову заяву та декларацію, які остання не подала, представник позивача вказувала на відсутність правових підстав для отримання відповідачем соціальної допомоги за липень 2020 року у розмірі 1679 грн, з яких відповідач 200 грн відшкодувала добровільно, у зв`язку з чим Управління звернулося до суду з даним позовом про стягнення з відповідача безпідставно отриманих коштів соціальної допомоги.

ІІ. ПРОЦЕДУРА та ПОЗИЦІЇ СТОРІН

2.1. 06.04.2023 ухвалою суду відкрито провадження у цивільній справі №296/3128/23, яку призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

2.2. Відповідач повідомлялась про розгляд справи шляхом направлення ухвали суду про відкриття провадження у справі та матеріалів позовної заяви рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу зареєстрованого місця її проживання, який повернувся на адресу суду з вказівкою причини невручення "адресат відсутній за вказаною адресою" (а.с. 20-21).

2.3. У постанові Верховного Суду від 11.12.2018 у справі № 921/6/18 наведено позицію, що у разі якщо судове рішення про вчинення відповідної процесуальної дії направлено судом за належною адресою і повернено поштою у зв`язку з посиланням, зокрема на відсутність (вибуття) адресата, то вважається, що адресат повідомлений про вчинення відповідної процесуальної дії.

2.4. Враховуючи, що справа призначена до розгляду у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін, неподання відповідачами відзиву на позовну заяву, суд вирішив проводити розгляд справи на підставі наявних у ній доказів.

ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ та ДОКАЗИ НА ЇХ ПІДТВЕРДЖЕННЯ

3.1. 02.01.2020 ОСОБА_1 звернулась до Управління із заявою про призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, а саме допомоги на дітей одиноким матерям (а.с. 5-6).

3.2. Одночасно з заявою відповідач подала до Управління декларації про свої доходи та майновий стан, в якій зазначила, що проживає з сином ОСОБА_2 , 2001 року народження та донькою ОСОБА_3 , 2015 року народження та чоловіком ОСОБА_4 , доходів та власного житла не має (а.с. 6-7).

3.3. 09.01.2020 Управлінням на період з 01.01.2020 по 30.06.2020 призначено ОСОБА_1 державну соціальну допомогу на дитину одиноким матерям, що стверджується копією рішення Управління (а.с. 9).

3.4. 17.03.2023 Управлінням здійснений розрахунок переплати допомоги ОСОБА_1 на дитину одиноким матерям за липень 2020 року на загальну суму 1679 грн (а.с. 15).

ІV. НОРМИ ПРАВА, ЩО ПІДЛЯГАЮТЬ ЗАСТОСУВАННЮ

4.1. Відповідно до абзацу 1 статті 18-1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини [...], відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

4.2. Відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання надання державної соціальної допомоги" від 8 квітня 2020 р. № 264 установлено, що на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 строк виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дітей одиноким матерям, [...] (далі - державна соціальна допомога), яку було призначено раніше, продовжується на період карантину та на один місяць після дати його відміни і державна соціальна допомога виплачується за повний місяць без звернення особи до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад.

4.3. Постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання виплати державної соціальної допомоги" від 22 липня 2020 р. № 632 затверджено Порядок обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, пунктом 2 цієї постанови установлено, що з 1 липня 2020 р. призначення і виплата державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям особам, у яких закінчився строк таких виплат у березні - червні 2020 р., здійснюється лише після подання нової заяви з необхідними документами та декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги .

4.4. Згідно із пунктом 35-2 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. № 1751 допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо у складі сім`ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, передбачених в абзацах одинадцятому - п`ятнадцятому цього пункту).

4.5. За змістом частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

4.6. Пунктом 1 частини першої статті 1215 ЦК України передбачено, що не підлягає поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

V. ОЦІНКА СУДУ

5.1. Встановлено, що між сторонами виникли спірні правовідносини з приводу стягнення з відповідача виплаченої Управлінням соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомога на дітей одиноким матерям, у зв`язку зі змінами порядку її призначення.

5.2. З матеріалів справи вбачається, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України № 264 від 08.04.2020 Управління провело нарахування та виплату відповідачу у липні 2020 року допомогу на дитину одиноким матерям у розмірі 1679 грн за відсутності будь-яких заяв, поданих відповідачем.

5.3. Судом встановлено, що виплата державної соціальної допомоги на новий термін була припинена відповідачу у зв`язку з тим, що нею не були подані документи, необхідні для призначення і проведення виплат державних соціальних допомог.

5.4. Положення постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги» пов`язали можливість призначення і виплати допомоги на дітей одиноким матерям особам, у яких закінчився строк таких виплат у березні - червні 2020 року, із фактом подання нової заяви з необхідними документами та декларації про доходи та майновий стан осіб, встановивши обов`язок такого оновлення у період, що передує даті прийняття цієї постанови, тобто з 01.07.2020.

5.5. Суд звертає увагу, що статтею 58 Основного Закону України передбачено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

5.6. Звертаючись з даним позовом до суду Управління посилалось на те, що заявниця не мала права на державну соціальну допомогу на дітей одиноким матерям та допомогу малозабезпеченим сім`ям, у зв`язку з відсутністю правових підстав на її призначення, а виплачені кошти в сумі 1479 грн за липень 2020 року підлягають поверненню до державного бюджету України.

5.7. Велика Палата Верховного Суду у постанові від 16.01.2019 у справі № 753/15556/15-ц, провадження № 14-445цс18, дійшла висновку, що у ст. 1215 ЦК України передбачені загальні випадки, за яких набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню. Її тлумачення свідчить, що законодавцем передбачені два винятки із цього правила: по-перше, якщо виплата відповідних грошових сум є результатом рахункової помилки особи, яка проводила таку виплату; по-друге, у разі недобросовісності набувача такої виплати. При цьому правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.

5.8. Будь-яких доказів на підтвердження того, що відповідач недобросовісно набула державні соціальні виплати від Управління за липень 2020 року, позивачем суду не надано.

5.9. За таких обставин, враховуючи відсутність будь-яких обставин, що могли б свідчити про недобросовісності відповідача у набутті соціальних виплат за липень 2020 року, а також нормативного закріплення необхідності оновлення документів з часу до набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 632, що виключає будь-яку недобросовісну поведінку отримувача соціальної допомоги, суд дійшов висновку, що правові підстави для стягнення з відповідача добровільно виплачених Управлінням коштів державної соціальної допомоги за липень 2020 року, відсутні.

VI. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

6.1. За правилами частини 1 статті 141 Цивільного процесуального кодексу України у зв`язку із відмовою у задоволенні позову, понесені судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись статтями 76-80, 89, 141, 259, 263-265, 268, 273 Цивільного процесуального кодексу України, Корольовський районний суд міста Житомира

У Х В А Л И В :

1. У задоволенні позову Управління соціального захисту населення Корольовського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Житомирського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач:

Управління соціального захисту населення

Корольовського району департаменту соціальної політики

Житомирської міської ради

місцезнаходження за адресою:

10009, м. Житомир, пл. Польова, 8,

ЄДРПОУ 42103215

Відповідач:

ОСОБА_1

ІНФОРМАЦІЯ_1 ,

зареєстроване місце проживання за адресою:

АДРЕСА_1

РНОКПП НОМЕР_1

Головуючий суддя Костянтин ШАЛОТА

СудКорольовський районний суд м. Житомира
Дата ухвалення рішення30.04.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118818698
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —296/3128/23

Рішення від 30.04.2024

Цивільне

Корольовський районний суд м. Житомира

Шалота К. В.

Ухвала від 06.04.2023

Цивільне

Корольовський районний суд м. Житомира

Шалота К. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні