Рішення
від 24.04.2024 по справі 300/6073/23
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"24" квітня 2024 р. справа № 300/6073/23

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Боршовського Т.І.,

за участю секретаря судового засідання Ілюк А.Р.

представника позивача Максимюк Ю.М.,

представника відповідача Джегалюк Ю.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом Комунального підприємства Надвірнаводоканал

до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 02.08.2023 № 0080260408 та № 0080280408, -

Стислий виклад позицій сторін. Процесуальні дії суду:

Комунальне підприємство Надвірнаводоканал (далі позивач, КП Надвірнаводоканал) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (далі відповідач, ГУ ДПС в Івано-Франківській області), в якому просило суд визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 02.08.2023 № 0080260408 та № 0080280408.

Позовні вимоги мотивовані тим, що за результатами камеральної перевірки позивача з щодо порушення правил (термінів) сплати (перерахування) податків, платежів, зборів складено акт від 28.06.2023 № 7473/09-19-04-08-15/34231999, згідно висновків якого встановлено порушення КП Надвірнаводоканал граничних строків сплати та несвоєчасність сплати узгоджених сум податкового зобов`язання з податку на додану вартість за період з 19.11.2020 по 17.02.2023. На підставі зафіксованих в акті перевірки порушень відповідач прийняв оспорені податкові-повідомлення рішення від 02.08.2023 № 0080260408, яким нараховано штрафні санкції в сумі 151083,99 грн., та № 0080280408, яким нараховано штрафні санкції в сумі 113350,20 грн. Позивач не погоджується з такими податковими-повідомленнями рішеннями та вважає їх протиправними. Так, на думку позивача, контролюючий орган дійшов помилкових висновків про порушення КП Надвірнаводоканал податкового законодавства, оскільки на виконання договору про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1/09-53-10 позивач сплачував частини податкового боргу згідно графіку, однак за змістом розрахунку до штрафних санкцій до податкового повідомлення-рішення від 02.08.2023 № 0080280408, штрафні санкції нараховані саме на податковий борг, обумовлений у договорі № 1/09-53-10. З урахуванням того, що згідно умов договору від 25.02.2020 № 1/09-53-10 позивачу до сплати враховані також проценти, то накладення штрафу за несплату фактично сплачених сум податкового боргу є подвійне притягнення до відповідальності за одне і теж правопорушення. До моменту проведення камеральної перевірки КП Надвірнаводоканал не було відомо про наявність несплачених сум штрафних санкцій. Окрім цього, позивач звернув увагу на порушення строків проведення камеральної перевірки. Вважає, що несвоєчасне проведення камеральної перевірки відповідачем призвело до негативних наслідків КП Надвірнаводоканал у вигляді нарахування штрафних санкцій та погіршення скрутного фінансового становища позивача.

Ухвалою суду від 11.09.2023 позовну заяву залишено без руху у зв`язку з невідповідністю вимогам статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України та надано строк для усунення недоліків. Позивач у вказаний в ухвалі строк усунув недоліки.

Ухвалою суду від 06.10.2023 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 01.11.2023 о 14:00 год.

23.10.2023 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив Головного управління ДПС в Івано-Франківській області № 12631/5/09-19-05-01 від 20.10.2023 на позовну заяву. Представник відповідача вказав, що камеральною перевіркою встановлено несвоєчасну сплату КП Надвірнаводоканал узгоджених податкових зобов`язань до бюджету, яка платником здійснена протягом періоду з 27.11.2020 по 17.02.2023. Щодо строків проведення такої перевірки, то камеральна перевірка своєчасності сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання проводиться виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах контролюючого органу. Так, контролюючий орган має право провести таку камеральну перевірку протягом 1095 календарних днів з дня фактичної сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання (з дня вчинення правовпорушення) та після закінчення строку давності (1095 днів), який припадає на період дії воєнного стану. При цьому строки давності, визначені статтею 102 Податкового кодексу України (1095 днів), збільшуються на весь період дії воєнного стану. Представник відповідача зазначив, що камеральною перевіркою встановлено, що фактичні дані сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання з ПДВ становлять 20.11.2020, 27.11.2020, 18.12.2020, 24.12.2020, 30.08.2022, 31.08.2022, 20.01.2023, 20.03.2023, по рентній платі 20.08.2021, тобто акт камеральної перевірки складено з дотриманням статті 102 Податкового кодексу України. Інформація від позивача щодо не можливості виконання обовязку зі своєчасної сплати податку станом на 28.06.2023 до контролюючого органу не надходила. Представник відповідача просив суд відмовити в задоволенні позову (том 2, а.с. 8-21).

17.11.2023 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшли додаткові письмові пояснення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області № 13870/5/09-19-05-01 від 17.11.2023. Так, представник відповідача зазначила, що на період з 18.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COV1D-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 Податкового кодексу України. Відповідно до п. 52 прим. 2 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України з 18.03.2020 по 27.05.2022 та п.п. 69.9 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ з 27.05.2022 по день завершення перевірки зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної вороби (COVID-19), не застосовуються. В спірному випадку камеральна перевірка позивача проводилась 28.06.2023 року, тобто в межах положень, встановлених вищевказаними нормами (том 2, а.с. 28-30).

Ухвалою від 12.12.2023 продовжено строк підготовчого провадження в справі 300/6073/23 до 16.01.2024.

Ухвалою від 16.01.2024 закрито підготовче провадження в адміністративній справі № 300/6073/23, розпочато розгляд справи по суті та призначено судове засідання на 23.01.2024.

02.02.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшло клопотання представника Комунального підприємства Надвірнаводоканал від 31.01.2024 про участь в судовому засіданні з розгляду справи № 300/6073/23 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Ухвалою від 05.02.2024 відмовлено в задоволенні клопотання представника Комунального підприємства Надвірнаводоканал від 31.01.2024 про участь в судовому засіданні з розгляду справи № 300/6073/23 в режимі відеоконференції.

09.02.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшло клопотання представника Комунального підприємства Надвірнаводоканал від 08.02.2024 про участь в судовому засіданні з розгляду справи № 300/6073/23 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Ухвалою від 13.02.2024 задоволено клопотання представника Комунального підприємства Надвірнаводоканал від 08.02.2024 про розгляд справи № 300/6073/23 в режимі відеоконференції, визначено судовий розгляд справи № 300/6073/23 проводити в режимі відеоконференції.

22.02.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшло клопотання Головного управління ДПС в Івано-Франківській області № 2561/5/09-19-05-01 від 22.02.2024, до якого долучено витяг з інформаційної бази щодо хронології виникнення податкового боргу, відповідно до якого прийнято рішення про розстрочення податкового боргу (том 2, а.с. 78-83).

08.04.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшло клопотання Головного управління ДПС в Івано-Франківській області № 4642/5/09-19-05-01 від 08.04.2024, до якого долучено зворотній бік інтегрованої картки платника податків КП «Надвірнаводоканал» (том 2, а.с. 96-97).

16.04.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшло клопотання позивача від 15.04.2024 № 143 в якому надано інформацію про сплату податку на додану вартість протягом періоду 2020-2023 роки (том 2, а.с. 103-104).

24.04.2024 в судовому засіданні представник відповідача надав суду додаткові письмові пояснення № 5653/5/09-19-05-01 від 24.04.2024, в яких зазначив, що здійснені КП «Надвірнаводоканал» платежі в період з червня 2020 року по грудень 2020 року, якими позивач погашав податковий борг, на який було винесено рішення контролюючого органу про розстрочення, не зараховувалися в погашення цього боргу, оскільки платник мав попередню заборгованість з 2019 року, в яку входили відсотки за користування розстрочення відстрочень, зменшення податкового боргу минулих років, пеня штрафні санкції за несвоєчасну сплату платежу, зменшення боргу по пені. Відповідно до пункту 87.9 статті 87 Податкового кодексу України у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані нараховувати кошти, що сплачує такий платник, в рахунок погашення боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків.

В судовому засіданні 24.04.2024 представники сторін підтримали свої позовні вимоги та заперечення на позов в повному обсязі.

Обставини справи, встановлені судом. Зміст спірних правовідносин:

25.02.2020 ГУ ДПС в Івано-Франківській області та КП «Надвірнаводоканал» уклали договір № 1/09-53-10 про розстрочення податкового боргу, згідно якого орган державної податкової служби надав позивачу розстрочення сплати податкового боргу на загальну суму 1709431,31 під проценти строком з 25.02.2020 по 18.12.2020. Розмір процентів дорівнює розміру пені, визначеному пунктом 129.4 статті 129 глави 12 розділу ІІ Податкового кодексу України.

Розстрочені суми податкового боргу визначено сплачувати податок на додану вартість всього 1709431,31 грн., з яких 1249691,60 грн. основний платіж, 410819,50 грн. штрафна фінансова санкція, 48920.21 грн. пеня, в такі строки: 20.03.2020 170943,13 грн.; 20.04.2020 170943,13 грн.; 20.05.2020 170943,13 грн.; 19.06.2020 170943,13 грн.; 20.07.2020 170943,13 грн.; 20.08.2020 170943,13 грн.; 18.09.2020 170943,13 грн.; 20.10.2020 170943,13 грн.; 20.11.2020 170943,13 грн.; 18.12.2020 170943,14 грн. (том 1, а.с. 18-19).

25.02.2020 ГУ ДПС в Івано-Франківській області прийняло рішення № 1 про розстрочення (відстрочення) грошових зобов`язань (податкового боргу) 1249691,60 грн. на період з 25.02.2020 по 18.12.2020 (том 1, а.с. 20).

На виконання умов договору від 25.02.2020 № 1/09-53-10 КП «Надвірнаводоканал» здійснила такі платежі: згідно платіжного доручення № 1734 від 19.06.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 21); згідно платіжного доручення № 1786 від 20.07.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 22); згідно платіжного доручення № 1827 від 19.08.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 23); згідно платіжного доручення № 1863 від 18.09.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 24); згідно платіжного доручення № 16 від 19.10.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 25); згідно платіжного доручення № 43 від 29.10.2020 сплачено 180000,00 грн. (том 1, а.с. 26); згідно платіжного доручення № 94 від 19.11.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 27); згідно платіжного доручення № 192 від 18.12.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 28).

28.06.2023 державними інспекторами Надвірнянського відділу податків і зборів з юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб ГУ ДПС в Івано-Франківській області проведено камеральну перевірку КМ «Надвірнаводоканал», за результатами якої складено акт від 28.06.2023 № 7473/09-19-04-08-15/34231999 про результати камеральної перевірки щодо порушення термінів сплати узгодженої суми податкового зобов`язання з податку на додану вартість, по рентній платі за спеціальне використання води від підприємств ЖКГ та за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення (далі акт перевірки) (том 1, а.с. 10-14).

Згідно висновків акту перевірки контролюючий орган встановив несвоєчасну сплату КМ «Надвірнаводоканал» самостійно визначених сум грошових зобов`язань:

- з податку на додану вартість в розмірі 755568,70 грн. по деклараціях з податку на додану вартість (далі ПДВ) та уточнюючих розрахунків податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок;

- з рентної плати за спеціальне використання води від підприємств ЖКГ за ІІ квартал 2021 року в розмірі 45904,44 грн. по податковій декларації рентної плати за ІІ квартал 2021 року;

- з рентної плати за користування надрами для видобування інших корисних копалин загальнодержавного значення за ІІ квартал 2021 року в розмірі 162080,57 грн по податковій декларації рентної плати за ІІ квартал 2021 року.

Так, по ПДВ прострочення мало місце по:

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 30.01.2020, дата фактичної сплати 24.12.2020, сума податкового боргу, що сплачено 86314,30 грн., кількість днів прострочення 329;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 29.11.2019, дата фактичної сплати 18.12.2020, сума податкового боргу, що сплачено 15913,78 грн., кількість днів прострочення 385;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 30.01.2020, дата фактичної сплати 27.11.2020, сума податкового боргу, що сплачено 96658,65 грн., кількість днів прострочення 302;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 02.02.2020, дата фактичної сплати 24.12.2020, сума податкового боргу, що сплачено 8220,73 грн., кількість днів прострочення 326;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 30.01.2020, дата фактичної сплати 18.12.2020, сума податкового боргу, що сплачено 38654,90 грн., кількість днів прострочення 323;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 02.02.2020, дата фактичної сплати 18.12.2020, сума податкового боргу, що сплачено 200,00 грн., кількість днів прострочення 320;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 29.11.2019, дата фактичної сплати 27.11.2020, сума податкового боргу, що сплачено 28,24 грн., кількість днів прострочення 364;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 02.02.2020, дата фактичної сплати 18.12.2020, сума податкового боргу, що сплачено 1002,00 грн., кількість днів прострочення 320;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 02.02.2020, дата фактичної сплати 24.12.2020, сума податкового боргу, що сплачено 1001,00 грн., кількість днів прострочення 326;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 02.02.2020, дата фактичної сплати 18.12.2020, сума податкового боргу, що сплачено 8213,38 грн., кількість днів прострочення 320;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 02.02.2020, дата фактичної сплати 18.12.2020, сума податкового боргу, що сплачено 2291,41 грн., кількість днів прострочення 320;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 02.02.2020, дата фактичної сплати 18.12.2020, сума податкового боргу, що сплачено 13263,14 грн., кількість днів прострочення 320;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 02.02.2020, дата фактичної сплати 18.12.2020, сума податкового боргу, що сплачено 170,00 грн., кількість днів прострочення 362;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 02.02.2020, дата фактичної сплати 24.12.2020, сума податкового боргу, що сплачено 1583,05 грн., кількість днів прострочення 326;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 02.02.2020, дата фактичної сплати 20.11.2020, сума податкового боргу, що сплачено 502,30 грн., кількість днів прострочення 324;

- Рішення ОДПС України про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1, граничний термін сплати 30.01.2020, дата фактичної сплати 20.11.2020, сума податкового боргу, що сплачено 27808,20 грн., кількість днів прострочення 395;

- Уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 10.01.2023 № 9001163940, граничний термін сплати 10.01.2023, дата фактичної сплати 20.01.2023, сума податкового боргу, що сплачено 8229,00 грн., кількість днів прострочення 10;

- Уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 15.08.2022 № 9159368994, граничний термін сплати 15.08.2022, дата фактичної сплати 30.08.2022, сума податкового боргу, що сплачено 1114,59 грн., кількість днів прострочення 15;

- Уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 17.02.2023 № 9027292658, граничний термін сплати 17.02.2023, дата фактичної сплати 20.02.2023, сума податкового боргу, що сплачено 147,00 грн., кількість днів прострочення 3;

- Уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 17.02.2023 № 9027292608, граничний термін сплати 17.02.2023, дата фактичної сплати 20.02.2023, сума податкового боргу, що сплачено 133,00 грн., кількість днів прострочення 3;

- Уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 17.02.2023 № 9027292616, граничний термін сплати 17.02.2023, дата фактичної сплати 20.02.2023, сума податкового боргу, що сплачено 530,00 грн., кількість днів прострочення 3;

- Податкова декларація з ПДВ від 19.08.2022 № 9162852662, граничний термін сплати 30.08.2022, дата фактичної сплати 31.08.2022, сума податкового боргу, що сплачено 1093,59 грн., кількість днів прострочення 1;

- Податкова декларація з ПДВ від 19.11.2022 № 9305225467, граничний термін сплати 30.11.2022, дата фактичної сплати 18.12.2022, сума податкового боргу, що сплачено 101797,00 грн., кількість днів прострочення 18;

- Податкова декларація з ПДВ від 20.12.2022 № 9274084366, граничний термін сплати 30.12.2022, дата фактичної сплати 20.01.2023, сума податкового боргу, що сплачено 155065,00 грн., кількість днів прострочення 21;

- Податкова декларація з ПДВ від 21.11.2022 № 9246834173, граничний термін сплати 30.11.2022, дата фактичної сплати 20.01.2023, сума податкового боргу, що сплачено 182885,59 грн., кількість днів прострочення 51;

- Уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок від 26.12.2022 № 9278214683, граничний термін сплати 26.12.2022, дата фактичної сплати 20.01.2023, сума податкового боргу, що сплачено 2406,00 грн., кількість днів прострочення 25.

10.07.2023 позивач подав до ГУ ДПС в Івано-Франківській області заперечення № 127 на акт перевірки (том 1, а.с. 48).

Листом № 11647/6/09-19-04-08-06 від 27.07.2023 відповідач надав позивачу відповідь на заперечення, згідно якої визнав правомірними висновки акта перевірки (том 1, а.с. 15-17).

На підставі висновків акту перевірки відповідач прийняв податкові повідомлення-рішення від 02.08.2023:

- № 0080260408, яким нараховано штрафні санкції в сумі 151083,99 грн. за несвоєчасну сплату грошового зобов`язання з ПДВ (том 1, а.с. 6-7);

- № 0080280408, яким нараховано штрафні санкції в сумі 113350,20 грн. за несвоєчасну сплату грошового зобов`язання з ПДВ (том 1, а.с. 8-9).

Вважаючи протиправними податкові повідомлення-рішення від 02.08.2023 № 0080260408 та № 0080280408, позивача звернувся з цим позовом до суду, в якому просить суд визнати протиправними та скасувати такі податкові повідомлення-рішення.

Релевантні джерела права у справі:

Частини друга статті 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб (стаття 55 Конституції України).

Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Стаття 14 ПУ України.

14.1.39. грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня;

14.1.152. погашення податкового боргу - зменшення абсолютного значення суми такого боргу, підтверджене відповідним документом;

14.1.156. податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України;

14.1.157. податкове повідомлення-рішення - письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності;

14.1.175. податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом;

14.1.178. податок на додану вартість - непрямий податок, який нараховується та сплачується відповідно до норм розділу V цього Кодексу;

Стаття 16 ПК України.

16.1. Платник податків зобов`язаний:

16.1.3. подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів;

16.1.4. сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Стаття 19-1 ПК України.

19-1.1. Контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу:

19-1.1.1. здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків;

19-1.1.2. контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів;

19-1.1.10. забезпечують ведення обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску;

19-1.1.22. здійснюють погашення податкового боргу, стягнення своєчасно ненарахованих та/або несплачених сум єдиного внеску та інших платежів;

19-1.1.24. здійснюють відстрочення, розстрочення та реструктуризацію грошових зобов`язань та/або податкового боргу, недоїмки із сплати єдиного внеску, а також списання безнадійного податкового боргу.

Стаття 31 ПК України.

31.1. Строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.

Момент виникнення податкового обов`язку платника податків, у тому числі податкового агента, визначається календарною датою.

31.2. Строк сплати податку та збору обчислюється роками, кварталами, місяцями, декадами, тижнями, днями або вказівкою на подію, що повинна настати або відбутися.

31.3. Строк сплати податку та збору встановлюється відповідно до податкового законодавства для кожного податку окремо. Зміна платником податку, податковим агентом або представником платника податку чи контролюючим органом встановленого строку сплати податку та збору забороняється, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Стаття 32 ПК України.

32.1. Зміна строку сплати податку та збору здійснюється шляхом перенесення встановленого податковим законодавством строку сплати податку та збору або його частини на більш пізній строк.

32.2. Зміна строку сплати податку здійснюється у формі: відстрочки; розстрочки;

32.3. Зміна строку сплати податку не скасовує діючого і не створює нового податкового обов`язку.

Стаття 36 ПК України.

36.1. Податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

36.2. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором;

36.3. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.

36.4. Виконання податкового обов`язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента.

36.5. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Стаття 38 ПК України.

38.1. Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Стаття 46 ПК України.

46.1. Податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.

Стаття 47 ПК України.

47.1. Відповідальність за неподання, порушення порядку заповнення документів податкової звітності, порушення строків їх подання контролюючим органам, недостовірність інформації, наведеної у зазначених документах, несуть:

47.1.1. юридичні особи, резиденти або нерезиденти України, які відповідно до цього Кодексу визначені платниками податків, а також їх посадові особи.

Стаття 49 ПК України.

49.1. Податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.

49.2. Платник податків зобов`язаний за кожний встановлений цим Кодексом звітний період, в якому виникають об`єкти оподаткування, або у разі наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу подавати податкові декларації щодо кожного окремого податку, платником якого він є. Цей абзац застосовується до всіх платників податків, в тому числі платників, які перебувають на спрощеній системі оподаткування обліку та звітності.

Стаття 54 ПК України.

54.1. Крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Стаття 57 ПК України.

57.1. Платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Стаття 61 ПК України:

61.1. Податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Стаття 62 ПК України.

62.1. Податковий контроль здійснюється шляхом:

62.1.3. перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин;

Стаття 76 ПК України.

76.1. Камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) такого органу або направлення на її проведення.

Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком.

Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов`язкова.

76.2. Порядок оформлення результатів камеральної перевірки здійснюється відповідно до вимог статті 86 цього Кодексу.

76.3. Камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

Стаття 87 ПК України.

87.1. Джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Джерелом самостійної сплати грошових зобов`язань з податку на додану вартість є суми коштів, джерела яких зазначені в абзаці першому цього пункту та обліковуються в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. У разі сплати податкових зобов`язань, що виникли до 1 липня 2015 року, та/або погашення податкового боргу за податковими зобов`язаннями, що виникли до 1 липня 2015 року, перерахування коштів до бюджету здійснюється безпосередньо з рахунків платника податків, відкритих у банках, небанківських надавачах платіжних послуг.

Сплату грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснено також:

а) за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника);

б) за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів з урахуванням особливостей, визначених у пункті 43.4-1 статті 43 цього Кодексу;

в) за рахунок суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (на підставі відповідної заяви платника) до Державного бюджету України".

87.9. У разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.

Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Стаття 100 ПК України.

100.1. Розстроченням, відстроченням грошових зобов`язань або податкового боргу є перенесення строків сплати платником податків його грошових зобов`язань або податкового боргу під проценти, розмір яких дорівнює розміру 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день прийняття контролюючим органом рішення про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань або податкового боргу.

Якщо до складу розстроченої (відстроченої) суми входить пеня, то для розрахунку процентів береться сума за вирахуванням суми пені.

100.2. Платник податків має право звернутися до контролюючого органу із заявою про розстрочення та відстрочення грошових зобов`язань або податкового боргу. Платник податків, який звертається до контролюючого органу із заявою про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань, вважається таким, що узгодив суму такого грошового зобов`язання.

100.4. Підставою для розстрочення грошових зобов`язань або податкового боргу платника податків є надання ним достатніх доказів існування обставин, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, що свідчать про наявність загрози виникнення або накопичення податкового боргу такого платника податків, а також економічного обґрунтування, яке свідчить про можливість погашення грошових зобов`язань та податкового боргу та/або збільшення податкових надходжень до відповідного бюджету внаслідок застосування режиму розстрочення, протягом якого відбудуться зміни політики управління виробництвом чи збутом такого платника податків.

100.6. Розстрочені суми грошових зобов`язань або податкового боргу (в тому числі окремо - суми штрафних (фінансових) санкцій) погашаються рівними частками починаючи з місяця, що настає за тим місяцем, у якому прийнято рішення про надання такого розстрочення.

Стаття 102 ПК України.

102.1. Контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

У разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації або уточнюючої декларації контролюючий орган має право визначити суму податкових зобов`язань, в межах поданих уточнень, за такою податковою декларацією протягом 1095 днів (2555 дня - у разі проведення перевірки відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу) з дня подання уточнюючого розрахунку (декларації).

У разі виявлення за результатами перевірки порушень інших вимог податкового законодавства, безпосередньо не пов`язаних з декларуванням податкових зобов`язань платником податків, а також порушень вимог іншого, крім податкового, законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) платника податків не пізніше 1095 дня з дня вчинення відповідного правопорушення.

З місцевих податків та/або зборів, за якими передбачено подання річної податкової декларації, контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право за результатами перевірки самостійно визначити суму грошових зобов`язань, у разі виявлення ним за результатами перевірки заниження суми визначеного платником податків податкового зобов`язання з цих податків, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку сплати цих податків, визначених відповідними розділами цього Кодексу.

102.2. Грошове зобов`язання може бути нараховане або провадження у справі про стягнення такого податку може бути розпочате без дотримання строку давності, визначеного в абзаці першому пункту 102.1 цієї статті, якщо:

102.2.1. податкову декларацію за період, протягом якого виникло податкове зобов`язання, не було подано;

102.2.2. посадову особу платника податків (фізичну особу - платника податків) засуджено за ухилення від сплати зазначеного грошового зобов`язання або у кримінальному провадженні винесено рішення про його закриття з нереабілітуючих підстав, яке набрало законної сили.

Контролюючий орган має право проводити перевірку з питань дотримання вимог статті 39-3 цього Кодексу фінансовими агентами та власниками рахунків та визначати суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) у випадках та розмірах, визначених цим Кодексом, не пізніше 1825 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання звіту про підзвітні рахунки, а якщо відповідний звіт був поданий пізніше - за днем його фактичного подання. Строк давності, визначений цим абзацом, не застосовується щодо перевірки фінансового агента, який не подав звіт про підзвітні рахунки за звітний період у визначеному цим Кодексом порядку.

Стаття 111 ПК України:

111.1. За порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності:

111.1.1. фінансова;

111.2. Фінансова відповідальність за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства встановлюється та застосовується згідно з цим Кодексом та іншими законами. Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з цим Кодексом, застосовується у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів).

Фінансова відповідальність, що встановлюється згідно з іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, може застосовуватися у вигляді штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені.

Стаття 113 ПК України:

113.1. Граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків відповідають строкам давності для нарахування грошових зобов`язань, визначеним статтею 102 цього Кодексу.

113.2. Перебіг строку давності для застосування штрафних (фінансових) санкції (штрафів) зупиняється у випадках, визначених пунктом 102.3 статті 102 цього Кодексу.

113.3. У разі вчинення платником податків двох або більше порушень іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, штрафні (фінансові) санкції (штрафи) застосовуються за кожне вчинене разове та триваюче порушення окремо.

113.7. У разі застосування контролюючими органами до платника податків штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, такому платнику податків надсилаються (вручаються) податкові повідомлення-рішення.

Суд виходить з таких мотивів при оцінці аргументів сторін та застосуванні норм права у спірних правовідносинах. Висновки суду:

Щодо доводів позивача про порушення строків проведення камеральної перевірки, яка відповідно до пункту 76.3 статті 76 ПК України може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були подані пізніше, - за днем їх фактичного подання, то суд вказує на таке.

В спірному випадку, КП «Надвірнаводоканал» самостійно задекларовано суми податкових зобов`язань з податку на додану вартість, а податковим органом не проводилась перевірка подачі декларацій і правильність задекларованих показників, а тому граничний строк подання податкових декларацій не має жодного значення у цьому спорі. Натомість застосуванню підлягає лише строк давності 1095 днів, на який є покликання у приписах підпункту 76.3 статті 76, статей 113, 114, 115 ПК України.

Відповідно до приписів пункту 76.3 статті 76 ПК, камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

З огляду на зміст пункту 76.3 статті 76 ПК розмежовано випадки проведення камеральної перевірки податкової декларації (30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання) та інші випадки, до яких можна віднести проведення камеральної перевірки своєчасності сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання, яка проводиться з урахуванням строку давності, визначеного статей 102 цього кодексу, тобто не пізніше закінчення 1095 дня (з дня сплати).

Суд звертає увагу на те, що специфіка застосування штрафної санкції відповідно до норм ПК України полягає в тому, що вона нараховується контролюючим органом на сплачену узгоджену суму податкового зобов`язання. Тобто, базою визначення суми штрафних санкцій є сума, яка фактично сплачена, а не сума податкового боргу, або сума грошового зобов`язання у повному обсязі.

Отже, з урахуванням того, що обов`язковою умовою для застосування до платника податку штрафної (фінансової) санкції є сплата грошового зобов`язання або факт погашення податкового боргу, то відлік строку давності для застосування штрафної (фінансової) санкції за порушення правил сплати (перерахування) узгодженої суми грошового зобов`язання починається з дня, наступного за днем фактичної сплати такого грошового зобов`язання.

Аналіз чинного правового регулювання відповідальності за порушення строків сплати податків дає підстави для висновку, що датою, з якої обчислюється 1095-денний строк, впродовж якого може бути накладений штраф - є дата сплати узгодженої суми податкового зобов`язання, а не дата, на яку припадає закінчення встановленого законом граничного строку сплати узгодженого грошового зобов`язання.

Граничні строки застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) до платників податків відповідають строкам давності для нарахування податкових зобов`язань, визначеним статтею 102 ПК України.

Таким строком є строк 1095 днів, початком відліку якого є дата сплати податкових (грошових) зобов`язань.

Судова палата з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду в постанові від 24.07.2023 за результатом розгляду справи № 821/850/18 сформувала такий висновок:

«Датою, з якої обчислюється 1095-денний строк, визначений пунктом 102.1 статті 102 ПК України, як в частині проведення податковим органом камеральної перевірки з питань своєчасності сплати узгодженого податкового (грошового) зобов`язання, так і застосування штрафних санкцій згідно з пунктом 126.1 статті 126 ПК України за несвоєчасну сплату платником податків узгодженого грошового зобов`язання, - є дата фактичної сплати узгодженої суми податкового зобов`язання.

Беручи до уваги вищенаведене, колегія суддів судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду відступає від висновку Верховного Суду, викладеного в постановах від 10.05.2018 у справі №820/3544/17, від 05.06.2018 у справі №824/760/17-а, від 02.10.2018 у справі №820/3543/17, від 05.07.2019 у справі №820/11541/13-а, від 29.01.2019 у справі №820/495/18, від 24.05.2022 у справі №280/928/20 про те, що нарахування штрафних санкцій має відбуватись з урахуванням строків давності, встановлених статтею 102 ПК України, й відлік такого строку пов`язується не з днем фактичної сплати позивачем узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання, а саме із останнім днем граничного строку подання податкової декларації та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань.

Для забезпечення узгодженості судової практики з висновками, викладеними у цій постанові, Верховний Суд зазначає, що наведені висновки щодо застосування норм права повинні враховуватися судами під час вирішення тотожних спорів незалежно від того, чи у даній постанові перераховані всі постанови Верховного Суду, в яких викладено правову позицію, від якої відступила судова палата у цій справі.».

Суд також звертає увагу на те, що відповідно до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України було встановлено мораторій на проведення документальних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім:

документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;

документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу.

На період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.

Пунктом 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 15 березня 2022 року № 2120-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» встановлено, що дія п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями зупиняється на період дії воєнного, надзвичайного стану.

Тимчасово на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, привілюють норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України.

Згідно з пунктом 102.9 статті 102 ПК України на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених ПК України, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених ПК України.

Відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Таким чином, відповідно до пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України з 18 березня 2020 року по 27.05.2022 та підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України з 27.05.2022 по день завершення перевірки зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом України від 12.05.2022 № 2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», внесено зміни та доповнення до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, та передбачено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної вороби (COVID-19), не застосовуються.

Судом встановлено, що камеральну перевірку КМ «Надвірнаводоканал» проведено представниками контролюючого органу 28.06.2023, за результатами якої складено акт від 28.06.2023 № 7473/09-19-04-08-15/34231999.

За змістом акту перевірки від 28.06.2023 № 7473/09-19-04-08-15/34231999 дата першої фактичної сплати грошового зобов`язання 20.11.2020. З огляду на те, що обчислення 1095-денного строку, визначеного пунктом 102.1 статті 102 ПК України, для проведення податковим органом камеральної перевірки з питань своєчасності сплати узгодженого податкового (грошового) зобов`язання, розпочинається з дати фактичної сплати узгодженої суми податкового зобов`язання, тобто в спірному випадку принаймі з 20.11.2020, то суд вважає, що станом на час проведення камеральної перевірки КМ «Надвірнаводоканал» - 28.06.2023, не завершився граничний строк на проведення такої перевірки (1095 днів). Тобто такий строк не завершився з огляду на загальну норму податкового закону, встановлену пунктом 102.1 статті 102 ПК України, не кажучи вже, що за спеціальними нормами: пункту 52 прим. 2, підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України України зупинено перебіг такого строку у зв`язку з дією карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної вороби (COVID-19), та, в подальшому, воєнним станом.

За вказаних обставин, доводи позивача про порушення строків проведення камеральної перевірки є безпідставними.

Як наслідок, також є безпідставними доводи позивача про те, що внаслідок зловживання відповідача щодо строків проведення камеральної перевірки, позивачу нараховано штрафні санкції в більшому розмірі через збільшення строків прострочення, оскільки камеральна перевірка КП «Надвірнаводоканал» проведена в строки, встановлені податковим законом.

Щодо доводів позивача в частині несвоєчасної сплати КП «Надвірнаводоканал» самостійно визначених сум грошових зобов`язань з податку на додану вартість в розмірі 755568,70 грн. по деклараціях з податку на додану вартість та уточнюючих розрахунках податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок, то суд вказує на таке.

Згідно висновків акту перевірки від 28.06.2023 № 7473/09-19-04-08-15/34231999 контролюючий орган встановив несвоєчасну сплату КМ «Надвірнаводоканал» самостійно визначених сум грошових зобов`язань з податку на додану вартість в загальному розмірі 755568,70 грн., що є порушенням підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16, пункту 31.1 статті 31, пункту 57.1 статті 57 ПК України.

На думку позивача, контролюючий орган дійшов помилкових висновків про порушення КП Надвірнаводоканал податкового законодавства, оскільки на виконання договору про розстрочення податкового боргу від 25.02.2020 № 1/09-53-10 позивач сплачував частини податкового боргу згідно графіку, однак згідно розрахунку до штрафних санкцій до податкового повідомлення-рішення від 02.08.2023 № 0080280408, штрафні санкції нараховані саме на податковий борг, обумовлений у договорі № 1/09-53-10.

В підтвердження своїх доводів позивач надав суду копії платіжних доручень № 1734 від 19.06.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 21), № 1786 від 20.07.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 22), № 1827 від 19.08.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 23), № 1863 від 18.09.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 24), № 16 від 19.10.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 25), № 43 від 29.10.2020 сплачено 180000,00 грн. (том 1, а.с. 26), № 94 від 19.11.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 27), № 192 від 18.12.2020 сплачено 183000,00 грн. (том 1, а.с. 28), які свідчать про виконання умов договору від 25.02.2020 № 1/09-53-10.

Суд звертає увагу на те, що порядок погашення податкового боргу платника податків визначений статтею 87 ПК України.

Так, пунктом 87.1 статті 87 ПК України визначено, що джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Джерелом самостійної сплати грошових зобов`язань з податку на додану вартість є суми коштів, джерела яких зазначені в абзаці першому цього пункту та обліковуються в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. У разі сплати податкових зобов`язань, що виникли до 1 липня 2015 року, та/або погашення податкового боргу за податковими зобов`язаннями, що виникли до 1 липня 2015 року, перерахування коштів до бюджету здійснюється безпосередньо з рахунків платника податків, відкритих у банках, небанківських надавачах платіжних послуг.

Сплату грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснено також:

а) за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника);

б) за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів з урахуванням особливостей, визначених у пункті 43.4-1 статті 43 цього Кодексу;

в) за рахунок суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (на підставі відповідної заяви платника) до Державного бюджету України".

Відповідно до статті 87.9 ПК України ПК України у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.

Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов`язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Згідно з пунктом 131.2 статтй 131 ПК України при погашенні суми податкового боргу (його частини) кошти, що сплачує такий платник податків, у першу чергу зараховуються в рахунок податкового зобов`язання. У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, що сплачує такий платник податків, в наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу зараховуються в рахунок пені.

Якщо платник податків не виконує встановленої цим пунктом черговості платежів або не визначає її у платіжній інструкції (чи визначає з порушенням зазначеного порядку), контролюючий орган самостійно здійснює такий розподіл такої суми у порядку, визначеному цим пунктом.

В період сплати позивачем грошових зобов`язань на виконання умов договору від 25.02.2020 № 1/09-53-10 був чинним Порядок ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 07.04.2016 № 422, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 20.05.2016 за № 751/28881, який втратив чинність 05.04.2021.

Так, відповідно до пункту 1 глави 1 розділу ІІ Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, з метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску органами ДФС відкриваються інтегрована картка платника (далі ІКП) за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками.

ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника податків з бюджетами та цільовими фондами за відповідним видом платежу.

Облікові та звітні показники включаються до еталонних довідників з подальшим обов`язковим внесенням відповідних змін до реєстрів операцій та показників, які формуються ДФС за погодженням Міністерства фінансів України. Зміни до реєстрів операцій та показників вносяться не пізніше 15 числа місяця, наступного за місяцем впровадження нових операцій та/або показників.

Спеціальне кодування всіх операцій, що використовуються для відображення в ІКП облікових показників, забезпечує автоматизоване ведення ІКП.

Усі вартісні облікові операції та облікові показники в ІКП проводяться у гривнях з двома десятковими знаками.

Облік нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску відображається в ІКП окремими обліковими операціями в хронологічному порядку. При цьому кожна операція фіксується в окремому рядку із зазначенням виду операції та дати її проведення.

Інформаційна система органів ДФС після відображення облікової операції забезпечує автоматичне проведення в ІКП розрахункових операцій.

Згідно з пунктом 4 глави 2 розділу ІІІ Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, критерій «Виключені з обробки платежі» присвоюється переліку розрахункових документів, які містять код банку та номер аналітичного рахунку за платежами, які не контролюються органами ДФС (не враховуються в обліку та звітності органу ДФС).

Після рознесення сум до ІКП автоматично проводиться розрахунок пені за правилами, визначеними главою 7 цього розділу, та проведення відповідних операцій щодо нарахування пені в ІКП.

При погашенні суми податкового боргу (його частини) кошти, що сплачує такий платник, у першу чергу зараховуються у рахунок податкового зобов`язання. У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, що сплачує такий платник, у наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу - у рахунок пені згідно з черговістю їх виникнення.

Якщо платник не виконує встановленої цим пунктом черговості платежів або не визначає її у платіжному документі (чи визначає з порушенням зазначеного порядку), орган ДФС самостійно здійснює розподіл такої суми у порядку, визначеному цим пунктом.

Наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5 завтерджено Порядок ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, який набув чинності з 05.04.2021.

Так, відповідно до пункту 1 глави 1 розділу ІІ Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, з метою обліку нарахованих і сплачених, повернутих та відшкодованих сум платежів територіальними органами ДПС відкриваються ІКП за кожним платником та кожним видом платежу, які мають сплачуватися такими платниками на рахунки, відкриті в розрізі адміністративно-територіальних одиниць.

ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та фондами загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування за відповідним видом платежу та відповідною адміністративно-територіальною одиницею.

Під час проведення облікової операції в ІКП зазначається дата запису операції, зміст операції та/або документ, на підставі якого здійснюється запис.

Спеціальне кодування всіх операцій, що використовуються для відображення в ІКП облікових показників, забезпечує автоматизоване ведення ІКП.

Усі вартісні облікові операції та облікові показники в ІКП проводяться у гривнях з двома десятковими знаками.

Облік платежів ведеться в ІКП окремими обліковими операціями в хронологічному порядку. При цьому кожна операція фіксується в окремому рядку із зазначенням виду операції та дати її проведення.

Інформаційна система після відображення облікової операції забезпечує автоматичне проведення в ІКП розрахункових операцій.

Згідно з пунктом 5 глави 2 розділу ІІІ Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, під час погашення суми податкового боргу (його частини) кошти, які сплачує такий платник, у першу чергу зараховуються у рахунок податкового зобов`язання. У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, які сплачує такий платник, у наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу - у рахунок пені згідно з черговістю їх виникнення.

Якщо платник не виконує встановленої цим пунктом черговості платежів або не визначає її у платіжному документі (чи визначає з порушенням зазначеного порядку), територіальний орган ДПС самостійно здійснює розподіл такої суми у порядку, визначеному цим пунктом.

З огляду на вищевказані положення, якщо платник податку сплачує суму грошового зобов`язання, але при цьому має податковий борг із податку, то сплачена сума буде зарахована у погашення податкового боргу цього податку у календарній черговості виникнення такого боргу.

При цьому, проведення в ІКП розрахункових операцій здійснюється автоматично інформаційною системою після відображення облікової операції.

В спірному випадку судом встановлено з поданого відповідачем витягу з інформаційної бази контролюючого органу з особової картки позивача, як платника ПДВ, в хронології виникнення та сплати податкового боргу (том 2, а.с. 79-83), що в період сплати позивачем грошових зобов`язань на виконання умов договору від 25.02.2020 № 1/09-53-10 з червня по грудень 2020 року, КП «Надвірнаводоканал» мало заборгованість за попередні роки, в яку входили відсотки за користування розстрочення відстрочень, зменшення боргу минулих років, пеня, штрафні санкції за несвоєчасну сплату платежу, зменшення боргу по пені, що підтверджується витягами з інтегрованої картки платника податків. Так, станом на 31.12.2017 заборгованість позивача становила 588386,78 грн., залишок пені 3346,13 грн.; станом на 31.12.2018 заборгованість 933247,32 грн., несплачена пеня 55297,39 грн.; станом на 31.12.2019 заборгованість 1462817,35 грн., несплачена пеня 51941,04 грн.; станом на грудень 2020 року заборгованість 135038,32 грн., несплачена пеня 736,99 грн.; станом на грудень 2021 року заборгованість відсутня, переплата 19167,00 грн.; станом на грудень 2022 року заборгованість 460809,62 грн. (том 2, а.с. 79-83).

Враховуючи викладене, спрямування сплачених позивачем коштів на погашення податкового боргу правомірно зараховувалося контролюючим органом у рахунок погашення боргу в порядку черговості його виникнення. Таким чином, контролюючий орган правомірно спрямував частину сплачених позивачем на виконання умов договору від 25.02.2020 № 1/09-53-10 коштів в рахунок погашення податкового боргу з давнішим терміном його виникнення в порядку черговості. Внаслідок цього, відповідач за результатами перевірки правомірно констатував прострочення оплати податкових зобов`язань по ПДВ по податкових документах, з граничним строком їх оплати: 29.11.2019, 30.01.2020, 02.02.2020, 20.11.2020, 27.11.2020, 18.12.2020, 24.12.2020, по яких утворився податковий борг, що був розстрочений по договору від 25.02.2020 № 1/09-53-10.

Окрім цього, КП «Надвірнаводоканал» не надало суду платіжні документи в підтвердження факту сплати розстроченого боргу у визначені договором від 25.02.2020 № 1/09-53-10 строки: 20.03.2020, 20.04.2020, 20.05.2020, оскільки перше із наданих позивачем платіжних доручень датоване 19.06.2020 за № 1734 (том 1, а.с. 21). Також згідно розрахунку нарахування та сплати ПДВ за 2020-2023 роки, наданого суду листом КП «Надвірнаводоканал» від 15.04.2024 № 143, позивач самостійно вказав на факт сплати грошового зобов`язання з порушенням строку, а саме: граничний термін сплати 18.08.2022, дата сплати 31.08.2022 (том 2, а.с. 103).

Щодо поданого позивачем розрахунку нарахування та сплати ПДВ від 16.04.2024, то суд вважає його помилковим, оскільки він не відповідає даним особової картки платника з інформаційної бази даних контролюючого органу, наданим відповідачем, та викладеним вище висновками суду щодо правомірності дій контролюючого органу щодо черговості зарахування платежів від платника податків при наявному податковому боргу.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

При цьому, згідно статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що …адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.

В цій справі позивач не довів суду порушення його прав спірними податковими повідомленнями-рішеннями, зокрема, підтвердження вчасної сплати податкових зобов`язань з ПДВ. Натомість відповідач, як контролюючий орган, обгрунтував правомірність нарахування позивачу штрафних санкцій за несвоєчасну сплату грошового зобов`язання з ПДВ згідно податкових повідомлень-рішень від 02.08.2023 № 0080260408 та № 0080280408, з огляду на критерії, передбачнені частиною другою статті 2 КАС України.

Підсумовуючи, суд дійшов висновку відмовити в задоволенні позову Комунального підприємства Надвірнаводоканал до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 02.08.2023 № 0080260408 та № 0080280408.

Щодо розподілу судових витрат у справі:

Позивачем понесено судові витрати по сплаті судового збору. Відповідачем не понесено судових витрат у справі.

З огляду на відмову в позові, судові витрати по сплаті судового збору покласти на позивача.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні позову Комунального підприємства Надвірнаводоканал до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 02.08.2023 № 0080260408 та № 0080280408.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач: Комунальне підприємство Надвірнаводоканал, ідентифікаційний код - 34231999, вулиця Комунальна, 3, місто Надвірна, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78405.

Відповідач: Головне управління ДПС в Івано-Франківській області, ідентифікаційний код 43968084, вулиця Незалежності, 20, місто Івано-Франківськ, 76018.

Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.

Рішення складене в повному обсязі 03 травня 2024 р.

Дата ухвалення рішення24.04.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118822523
СудочинствоАдміністративне
Сутьрозстрочення, не зараховувалися в погашення цього боргу, оскільки платник мав попередню заборгованість з 2019 року, в яку входили відсотки за користування розстрочення відстрочень, зменшення податкового боргу минулих років, пеня штрафні санкції за несвоєчасну сплату платежу, зменшення боргу по пені. Відповідно до пункту 87.9 статті 87 Податкового кодексу України у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані нараховувати кошти, що сплачує такий платник, в рахунок погашення боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. В судовому засіданні 24.04.2024

Судовий реєстр по справі —300/6073/23

Рішення від 24.04.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Рішення від 24.04.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 13.02.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 06.10.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні