Рішення
від 01.05.2024 по справі 320/8552/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 травня 2024 року справа №320/8552/22

Суддя Київського окружного адміністративного суду Марич Є.В., розглянувши порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Бучанської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 (далі позивач, ОСОБА_1 ) з позовом до Управління соціального захисту населення Бучанської районної державної адміністрації (далі відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Бучанської районної державної адміністрацій щодо нездійснення перерахування ОСОБА_1 у встановлені Порядком відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня», затвердженим постановою КМУ від 30.01.2019 № 68 строки компенсації послуги «муніципальна няня» за період з листопада 2021 року по серпень 2022 року включно;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Бучанської районної державної адміністрації перерахувати ОСОБА_1 всі належні до сплати суми компенсації за користування послугою «муніципальна няня», на підставі поданих квитанцій, за період з листопада 2021 року по серпень 2022 року включно в розмірі 41284 (сорок одна тисяча двісті вісімдесят чотири) гривні 00 копійок, на рахунок в установі банку, зазначений у заяві про призначення компенсації послуги «муніципальна няня», враховуючи правові висновки суду.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що є матір`ю двох малолітніх дітей та нею укладено договір про здійснення догляду за дитиною до трьох років за державною програмою «муніципальна няня» з TOB «ПМН-ГРУП», внаслідок чого отримує послуги по догляду за дітьми щомісячно. Відповідно до вимог Порядку відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 № 68 позивач має право на компенсацію за послугу «муніципальна няня». Однак, починаючи з листопада 2021 року, виплату компенсації позивачу припинено, з чим він не погодився та звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 20.09.2022 відкрито провадження у справі та ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідачем відзиву на позовну заяву не подано, надіслано листа від про надання інформації, в якій повідомив про здійснення нарахування позивачу компенсації за послугу «муніципальна няня» за спірний період, яка в подальшому буде виплачена.

Розглянувши документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 є матір`ю малолітніх дітей - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується свідоцтва ми про народження серії НОМЕР_1 від 06.04.2020 та серії НОМЕР_2 від 06.04.2020.

05 жовтня 2021 року між ОСОБА_1 та TOB «ПМН-ГРУП» (код ЄДРПОУ 44434392) укладено договір про здійснення догляду за дитиною до трьох років за державною програмою «муніципальна няня» та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 № 68 має право на компенсацію за послугу «муніципальна няня».

За надані послуги по догляду за дітьми за умовами вказано договору, позивачем сплачено на рахунок TOB «ПМН-ГРУП» кошти в загальній сумі 41800,00 грн, що підтверджується квитанціями.

Починаючи з листопада 2021 року виплату компенсації позивачу припинено, у зв`язку з чим ним подано скаргу до відповідача, в якій просив усунути допущені порушення прав та виконати вимоги Порядку відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 № 68 шляхом перерахування та виплати компенсації за послугу «муніципальна няня».

Відповіді на скаргу позивач не отримав, виплати компенсації за послугу «муніципальна няня», починаючи з листопада 2021 року, не проведено, що стало підставою для звернення з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 № 68 затверджено Порядок відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня» (далі Порядок № 68, в редакції на час виникнення спірних правовідносин), яким визначено механізм відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня».

За приписами пункту 2 Порядку № 68:

послуга з догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня» (далі - послуга «муніципальна няня») - послуга, що надається для підтримки батьків, опікунів дитини для забезпечення догляду за: дитиною до трьох років, яка потребує додаткового догляду; двома і більше дітьми до трьох років; дитиною до трьох років, якщо один із батьків, опікунів є особою з інвалідністю I чи II групи;

заявник послуги «муніципальна няня» - один із батьків, опікунів, який звернувся за призначенням послуги «муніципальна няня» та виховує двох і більше дітей до трьох років або дитину до трьох років, яка потребує додаткового догляду, або дитину до трьох років і є особою з інвалідністю I чи II групи;

муніципальна няня - будь-яка фізична особа - підприємець (КВЕД 97.00 та/або КВЕД 88.91) чи юридична особа (КВЕД 78.20 та/або КВЕД 85.10), яка надає послугу з догляду за дітьми та з якою укладено договір про здійснення догляду за дитиною до трьох років (далі - договір), крім державних і комунальних закладів дошкільної освіти, батьків та опікунів дитини.

Відповідно до пункту 3 Порядку № 68 відшкодування вартості послуги «муніципальна няня» є щомісячною адресною компенсаційною виплатою заявнику послуги «муніципальна няня» (далі - компенсація послуги «муніципальна няня») за здійснення догляду за дитиною протягом місяця.

Призначення та виплата компенсації послуги «муніципальна няня» здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських рад міст обласного значення (далі - місцеві структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Пунктом 4 Порядку № 68 визначено, що компенсація послуги «муніципальна няня» виплачується в розмірі прожиткового мінімуму на дітей віком до шести років, установленого на 1 січня відповідного року, за кожну дитину, яку доглядає муніципальна няня, але не більше вартості послуги «муніципальна няня», сплаченої заявником послуги «муніципальна няня».

Згідно із пунктами 5, 6 Порядку № 68 право на отримання компенсації послуги «муніципальна няня» мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які є батьками, опікунами двох і більше дітей до трьох років або дитини, яка потребує додаткового догляду, або дитини до трьох років і є особами з інвалідністю I чи II групи і на законних підставах проживають на території України та уклали договір з муніципальною нянею.

Договір укладається у письмовій формі між заявником послуги «муніципальна няня» та муніципальною нянею.

Відповідно до пункту 12 Порядку № 68 компенсація послуги «муніципальна няня» призначається на строк здійснення догляду за дитиною до трьох років, визначений у договорі, укладеному між заявником послуги «муніципальна няня» та муніципальною нянею. Компенсація послуги «муніципальна няня» призначається з місяця подання заяви про призначення послуги «муніципальна няня», але не раніше дати укладення договору між заявником послуги «муніципальна няня» та муніципальною нянею.

Виплата компенсації послуги «муніципальна няня» здійснюється щомісяця на підставі поданих заявником послуги «муніципальна няня» документів, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні послуги «муніципальна няня».

Згідно із пунктом 13 Порядку № 68 заявник послуги «муніципальна няня»: до 5 числа місяця, наступного за місяцем, в якому надано послугу «муніципальна няня», подає в письмовій (електронній) формі чи в будь-який інший зручний спосіб (зокрема, шляхом надіслання сканованих копій) місцевому структурному підрозділу з питань соціального захисту населення документи, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні вартості послуги «муніципальна няня».

У разі неподання в установлений строк документів, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні послуги «муніципальна няня», виплата компенсації послуги «муніципальна няня» припиняється.

Після подання документів, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні послуги «муніципальна няня», виплата компенсації послуги «муніципальна няня» поновлюється з місяця, за який було здійснено оплату послуги «муніципальна няня».

За приписами пункту 16 Порядку № 68 компенсація послуги «муніципальна няня» виплачується заявнику послуги «муніципальна няня» шляхом перерахування коштів місцевим структурним підрозділом з питань соціального захисту населення на рахунок в установі банку, зазначений у заяві заявником послуги «муніципальна няня», до 10 числа місяця, наступного за місяцем, у якому до зазначеного структурного підрозділу надійшли документи, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні послуги «муніципальна няня».

Судом встановлено, що 05.10.2021 між ОСОБА_1 та TOB «ПМН-ГРУП» (код ЄДРПОУ 44434392) укладено договір про здійснення догляду за дитиною до трьох років за державною програмою «муніципальна няня» та відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.01.2019 № 68 має право на компенсацію за послугу «муніципальна няня».

Як свідчать матеріали справи, відповідачем припинено виплату компенсації послуги «муніципальна няня», починаючи з листопада 2021 року.

Разом з тим, під час розгляду справи судом встановлено, що позивач у відповідності до вимог Порядку № 68 направляла на адресу відповідача відповідні документи, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні послуги «муніципальна няня», а саме квитанції: серії БВАБ №817900 та БВАБ №817897 від 29.11.2021, БВАБ №817898 та БВАЗ №139002 від 29.12.2021, БВАЗ №139291 та БВАЗ №139292 від 01.02.2022, БВАЛ №658796 та БВАЛ №658795 від 01.03.2022, БВАЛ №658797 та БВАЛ №659799 від 04.04.2022, БВАЛ №956681 та БВАЛ №956680 від 03.05.2022, БВАК №958607 та БВАК №958608 від 01.06.2022, БВАК №958800 та БВАК №958799 від 01.07.2022, БВАЇ №680741 та БВАЇ №680742 від 03.08.2022, БВАЙ №680670 та БВАЙ №680669 від 01.09.2022.

Суд зазначає, що з огляду на положення Порядку №68 процедура виплати компенсації складається з двох основних етапів: 1) Вирішення питання про призначення компенсації як такої за результатом перегляду наданих документів та встановлення фактичних обставин надання послуг (п.6-10 Порядку №68); 2) Фактична виплата компенсації щомісяця на підставі наданих доказів проведення оплати послуг няні.

Таким чином, подальша відмова у виплаті компенсації можлива лише за таких умов:

- у разі неподання в установлений строк документів, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні послуги «муніципальна няня», виплата компенсації послуги «муніципальна няня» припиняється (п.13 Порядку №83);

- виплата раніше призначеної компенсації послуги «муніципальна няня» припиняється, у разі коли отримувачем послуги «муніципальна няня» було приховано або навмисно подано недостовірні відомості про здійснення догляду за дитиною до трьох років, які вплинули на призначення компенсації послуги «муніципальна няня», внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення (п.17 цього ж Порядку).

Інших підстав для непроведення виплати після прийняття рішення про призначення компенсації Порядком не передбачено.

Судом не встановлено факту недотримання позивачем пункту 13 Порядку № 68 (неподання в установлений строк документів, що підтверджують витрати на оплату муніципальній няні послуги «муніципальна няня»).

Вирішуючи спір, судом також не виявлено порушення позивачем пункту 17 Порядку № 68.

У свою чергу, відповідачем не доведено факту порушення позивачем приписів Порядку № 68. Навпаки, у надісланому суду листі від 05.01.2023 №85 повідомив про здійснення нарахування компенсації послуги «муніципальна няня» за період з грудня 2021 по вересень 2022 року, що підтверджується протоколом відповідача від 04.01.2023.

Враховуючи викладене, Управлінням соціального захисту населення Бучанської районної державної адміністрацій безпідставно не виплачувалась позивачу компенсація послуги «муніципальна няня» за період з грудня 2021 по вересень 2022 року, чим допущено бездіяльність, яку суд визнає протиправною.

При цьому, згідно із пунктом 14 Порядку № 68 кошти компенсації послуги «муніципальна няня», не одержані заявником послуги «муніципальна няня» з вини органу, який її призначає та виплачує, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком у розмірі прожиткового мінімуму на дітей віком до шести років, встановленого у рік призначення виплати.

Компенсація послуги «муніципальна няня» здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.

Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача перерахувати та виплатити ОСОБА_1 компенсацію послуги «муніципальна няня», на підставі поданих квитанцій, за період з листопада 2021 року по серпень 2022 року, на рахунок в установі банку, зазначений у заяві про призначення компенсації послуги «муніципальна няня», з урахуванням виплачених сум за цей період, враховуючи правові висновки суду, підлягають задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з частинами першою, другою статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В даному випадку, з урахуванням вищенаведеного, відповідачем не доведено належними і допустимими доказами правомірності допущення ним бездіяльності щодо виплати компенсації.

Натомість, позивачем надано достатньо доказів в підтвердження обставин, якими обґрунтовуються позовні вимоги.

За таких обставин, проаналізувавши норми законодавства, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

На підставі частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України на користь позивача підлягають стягненню здійсненні ним судові витрати зі сплати судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 72-77, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Управління соціального захисту населення Бучанської районної державної адміністрації (08001, Київська область, Бучанський район, смт. Макарів, вул. Димитрія Ростовського, 37, Код ЄДРПОУ 44370884) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Бучанської районної державної адміністрацій (08001, Київська область, Бучанський район, смт. Макарів, вул. Димитрія Ростовського, 37, Код ЄДРПОУ 44370884) щодо нездійснення перерахування та виплати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) у встановлені Порядком відшкодування вартості послуги з догляду за дитиною до трьох років «муніципальна няня», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2019р. №68, строки компенсації послуги «муніципальна няня» за період з листопада 2021р. по серпень 2022р. включно.

3. Зобов`язати Управління соціального захисту населення Бучанської районної державної адміністрацій (08001, Київська область, Бучанський район, смт. Макарів, вул. Димитрія Ростовського, 37, Код ЄДРПОУ 44370884) перерахувати та виплатити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) компенсацію послуги «муніципальна няня», на підставі поданих квитанцій, за період з листопада 2021р. по серпень 2022р., на рахунок в установі банку, зазначений у заяві про призначення компенсації послуги «муніципальна няня», з урахуванням виплачених сум за цей період, враховуючи правові висновки суду.

4. Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) сплачений судовий збір у розмірі 992,40 грн. (дев`ятсот дев`яносто дві гривні, сорок) за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Бучанської районної державної адміністрації (08001, Київська область, Бучанський район, смт. Макарів, вул. Димитрія Ростовського, 37, Код ЄДРПОУ 44370884).

5. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Марич Є.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.05.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118822602
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них сімей із дітьми

Судовий реєстр по справі —320/8552/22

Рішення від 01.05.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 19.09.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні