Рішення
від 03.05.2024 по справі 360/281/24
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

03 травня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/281/24

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Басова Н.М., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Громадської організації «Ветеранське об`єднання Лисичанського комсомолу», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях про зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі - позивач) до Громадської організації «Ветеранське об`єднання Лисичанського комсомолу» (далі - відповідач, ГО «ВО Лисичанського комсомолу»),третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях (далі - третя особа), в якому просить:

-заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) Громадську організацію «Ветеранське об`єднання Лисичанського комсомолу» (93100, Луганська область, Луганська область, м. Лисичанськ, вул.Революційна, буд.21, код ЄДРПОУ 35988174).

В обґрунтування позову зазначено, що до Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції 29.02.2024 за вх.№ 12437-1-24 надійшов лист Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях від 15.02.2024 №78/3/28-2725 про заборону діяльності Громадської організації «Ветеранське об`єднання Лисичанського комсомолу» з метою протидії проявам сепаратизму, екстремізму, тероризму та іншій діяльності антиукраїнського характеру, нівелювання зовнішніх загроз, спрямованих на шкоду Україні.

З вищевказаного листа та доданих до нього матеріалів та доказів вбачається, що в діях ГО «ВО Лисичанського комсомолу», виявлені ознаки порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 Закону України «Про громадські об`єднання».

З наданих Управлінням Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях матеріалів вбачається, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами російської федерації, окрім відкритої прямої агресії проти України, використовується наявний потенціал легалізованих громадсько-політичних об`єднань проросійської спрямованості, науково-експертного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків для формування механізмів впливу на громадську думку, з метою дестабілізації ситуації в нашій державі.

Позивач зазначив, що керівник та один із засновників ГО «ВО Лисичанського комсомолу» - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є активним учасником пропаганди «руського миру» та так званої «єдності слов`янських народів», передбачаючи об`єднання та входження усіх колишніх національних радянських республік до складу російської федерації, а також на даний час займає посаду так званого «депутата Лисичанського міського муніципального округу лнр першого скликання» від політичної партії «єдина росія». Також, стосовно керівника та одного із засновників ГО «ВО Лисичанського комсомолу» ОСОБА_1 здійснюється досудове розслідування за фактом його колабораційної діяльності в рамках КП №22024130000000070 від 24.01.2024 за ч. 5 ст. 111-1 Кримінального кодексу України.

Позивачем також зазначено, що в умовах воєнного стану, зумовленого збройною агресією російської федерації проти України, дії ГО «ВО Лисичанського комсомолу» слід розцінювати як такі, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, що носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.

На підставі вищевикладеного, позивач звернувся до суду з даним позовом та просить суд його задовольнити.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 02.04.2024 прийнято позовну заяву до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Оскільки адресою місцезнаходження ГО «ВО Лисичанського комсомолу» є тимчасово окупована територія України, повідомлення відповідача про відкриття провадження у даній справі здійснено з особливостями, визначеними законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».

Відповідно до частини першої статті 12-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться на тимчасово окупованій території, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання.

Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії.

З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.

З урахуванням пункту 20 Перехідних положень та на виконання статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) на офіційному веб-сайті 04.04.2024 розміщено оголошення про постановлення судом ухвали про відкриття провадження по справі, що підтверджується матеріалами справи.

Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про постановлення ухвали про відкриття провадження у справі та можливість надання відзиву на позовну заяву.

Правом на подачу відзиву відповідач не скористався.

Третьою особою через підсистему "Електронний суд" надіслано пояснення щодо позовної заяви, в якій зазначено, що наявні дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості.

Так, встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в нашій державі. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності Громадської організації «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу» (зареєстрована в Міністерстві юстиції України у 2008 році, код ЄДРПОУ 35988174, юридична адреса: Луганська область, м.Лисичанськ, вул.Революційна, буд.21, керівник та один із засновників - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ). Керівник Громадської організації «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу» ОСОБА_1 є активним учасником пропаганди «руського миру» та т.зв. «єдності слов`янських народів», передбачаючи об`єднання та входження усіх колишніх національних радянських республік до складу російської федерації, а також на даний час займає посаду т.зв «депутата Лисичанського міського муніципального округу лнр першого скликання» від політичної партії «єдина росія».

Враховуючи викладене, в діяльності Громадської організації «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу» третя особа вбачає ознаки порушень норм чинного законодавства України.

Указом Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб (стаття 1), який в подальшому був неодноразово продовжений та Указом Президента України від 5 лютого 2024 року №49/2024"Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.

Враховуючи дистанційний режим роботи суддів та працівників апарату Луганського окружного адміністративного суду з 02.05.2022, з метою збереження життя і здоров`я та забезпечення безпеки суддів і працівників апарату суду, судом розглянуті матеріали електронної справи.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов наступного.

Згідно із витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Громадська організація «Ветеранське об`єднання Лисичанського комсомолу» (код за ЄДРПОУ 35988174) зареєстрована в Реєстрі з 04.09.2008 за № 13811020000001248; місцезнаходження юридичної особи: 93100, Луганська область, м.Лисичанськ, вул.Революційна, буд.21; види діяльності: 94.99 діяльність інших громадських організацій, н. в. і. у. (основний); 94.99 діяльність інших громадських організацій, н.в.і.у; засновники юридичної особи: ОСОБА_2 ; ОСОБА_1 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 .

До Міністерства юстиції України 27 лютого 2024 року за вх.№39730-8-24 надійшов лист ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях від 15.02.2024 №78/3/28-2725 щодо протиправної діяльності громадської організації «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу».

У листі вказано, що наявні у ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості. Встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються керовані механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації в нашій державі. Окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності ГО «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу». Керівник ГО «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу» ОСОБА_1 є активним учасником пропаганди «руського миру» та т.зв. «єдності слов`янських народів», передбачаючи об`єднання та входження усіх колишніх національних радянських республік до складу російської федерації, а також на даний час займає посаду т.зв «депутата Лисичанського міського муніципального округу лнр першого скликання» від політичної партії «єдина росія». В діяльності ГО «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу» вбачаються ознаки порушень норм чинного законодавства України. Також зазначено, що стосовно керівника та одного із засновників ГО «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу» в рамках КП №22024130000000070 від 24.01.2024 за ч.5 ст.111-1 Кримінального кодексу України здійснюється досудове розслідування за фактом колабораційної діяльності.

Разом з листом від 15.02.2024 №78/3/28-2725 до Управління надано: акт огляду сайту в мережі Інтернет «Опендатабот» та витяг з єдиного реєстру досудових розслідувань.

Дослідженням акта огляду сайту в мережі Інтернет «Опендатабот» з ідентифікатором https://opendatabot.ua/від 13 лютого 2024 року встановлено, що співробітник Лисичанського МРВ 3 управління ГУ СБ України в Донецькій та Луганській областях провів огляд сайту в мережі Інтернет «Опендатабот» з ідентифікатором https://opendatabot.ua/ з метою документування Громадської організації «Ветеранське об`єднання Лисичанського комсомолу» (код ЄДРПОУ 35988174). В ході огляду у вкладці «Код компанії, земельної ділянки», після набору тексту, а саме КОДУ ЄДРПОУ 35988174 та натискання клавіши пошук, відкривається інформація стосовно Громадської організації «В.О.Л.К.», повна назва Громадська організація «ВЕТЕРАНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ ЛИСИЧАНСЬКОГО КОМСОМОЛУ», за https://opendatabot.ua/c/35988174?from=search, Адреса: посиланням: Україна, 93100, Луганська область, м.Лисичанськ, вул. Революційна, буд. 21. Телефон: НОМЕР_1 . Дата заснування 04.09.2008. Директор ОСОБА_1 . Стан Зареєстровано Код ЄДРПОУ 35988174. Основний вид діяльності - 94.99. Діяльність інших громадських організацій, н.в.і.у. Підписант та керівник ОСОБА_1 . Власники ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 .

З витягу з єдиного реєстру досудових розслідувань номер КП №22024130000000070 від 24.01.2024 вбачається, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , добровільно обрався на посаду у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, а саме обрання депутатом т.зв. «Совета городского округа города Лисичанска первого созыва».

Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

Статтею 1 Конституції України визначено, що Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна правова держава.

За приписами статті 2 Конституції України суверенітет України поширюється на всю її територію. Україна є унітарною державою. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.

Відповідно до статті 15 Конституції України суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності. Жодна ідеологія не може визнаватися державою як обов`язкова. Цензура заборонена. Держава гарантує свободу політичної діяльності, не забороненої Конституцією і законами України.

Згідно статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 36 Конституції України передбачено, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей. Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України. Громадяни мають право на участь у професійних спілках з метою захисту своїх трудових і соціально-економічних прав та інтересів. Професійні спілки є громадськими організаціями, що об`єднують громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їх професійної діяльності. Професійні спілки утворюються без попереднього дозволу на основі вільного вибору їх членів. Усі професійні спілки мають рівні права. Обмеження щодо членства у професійних спілках встановлюються виключно цією Конституцією і законами України. Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об`єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій. Усі об`єднання громадян рівні перед законом.

Статтею 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод проголошено, що кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств. Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.

Положеннями статті 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.

Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Згідно статті 37 Конституції України утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.

Приписами абзаців першого, другого пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228, визначено, що Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань банкрутства, у сфері нотаріату, організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (далі - виконання рішень), державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності, у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, з питань утримання військовополонених, у сфері правової освіти населення; забезпечує формування державної політики у сфері архівної справи і діловодства та створення і функціонування державної системи страхового фонду документації; забезпечує реалізацію державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції.

Відповідно до пункту 1 Положення про міжрегіональні управління Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2011 № 1707/5 (в редакції наказу Міністерства юстиції України від 20.09.2022 № 3959/5), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.06.2011 № 759/19497, Міжрегіональні управління Міністерства юстиції України (далі - міжрегіональне управління) підпорядковуються Міністерству юстиції України та є його територіальними органами.

Згідно із підпунктом 4.46 пункту 4 вказаного Положення міжрегіональне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює відповідно до закону державну реєстрацію громадських об`єднань, їхніх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання, обласних, регіональних, республіканських, місцевих та первинних професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських та місцевих організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів; державну реєстрацію статутів територіальних громад сіл, селищ, міст.

Відповідно до положень абзацу третього пункту 14 частини першої статті 1 Закону України від 15.03.2003 № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» суб`єктом державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.

Правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань визначено Законом України від 22.03.2012 № 4572-VI «Про громадські об`єднання» (далі - Закон № 4572-VI).

Згідно приписів статті 1 Закону № 4572-VI громадське об`єднання - це добровільне об`єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів. Громадське об`єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка. Громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.

Частиною першою статті 4 Закону № 4572-VI визначено, що утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду російської імперської політики та її символіки, комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками; поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії російської федерації проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії російської федерації проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України; пропаганду російського нацистського тоталітарного режиму, збройної агресії російської федерації проти України, символіки воєнного вторгнення російського нацистського тоталітарного режиму в Україну, забороняються.

Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань.

Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

З вищеописаних доказів судом встановлено, що в ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях наявна інформація, що ГО «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу» здійснює свою діяльність із порушенням чинного законодавства України.

Так, наявні в ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях дані свідчать, що спецслужбами, урядовими та недержавними структурами рф та рб, окрім відкритих військових дій щодо України, використовуються інструменти т.зв. «м`якої сили» у вигляді наявного потенціалу проросійської спрямованості.

Також, ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях встановлено, що з використанням легалізованих громадсько-політичних об`єднань, науково-експортного, освітянського середовища, інших інформаційних майданчиків формуються механізми впливу на громадську думку з метою дестабілізації ситуації державі, а саме окремі ознаки вищезазначеного спостерігаються в діяльності Громадської організації «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу`де керівником та один із засновників - ОСОБА_1 .

Керівник ГО «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу» ОСОБА_1 є активним учасником пропаганди «руського миру» та т.зв. «єдності слов`янських народів», передбачаючи об`єднання та входження усіх колишніх національних радянських республік до складу російської федерації, а також на даний час займає посаду т.зв «депутата Лисичанського міського муніципального округу лнр першого скликання» від політичної партії «єдина росія».

Крім того, стосовно керівника та одного із засновників ГО «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу» ОСОБА_1 в рамках КП №22024130000000070 від 24.01.2024 за ч.5 ст.111-1 КК України здійснюється досудове розслідування за фактом його колабораційної діяльності.

Доказів на спростування встановлених судом обставин та жодних пояснень на спростування доводів позивача відповідачем суду не надано.

Відповідно до статті 2 Закону України від 25.03.1992 № 2229-ХІІ «Про Службу безпеки України» на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.

До завдань Служби безпеки України також входить попередження, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень проти миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України.

Статтею 24 цього Закону визначено обов`язки Служби безпеки України.

Так, Служба безпеки України відповідно до своїх основних завдань зобов`язана: здійснювати контррозвідувальні заходи з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття будь-яких форм розвідувально-підривної діяльності проти України (пункт 4); забезпечувати захист державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України від протиправних посягань з боку окремих осіб та їх об`єднань (пункт 5); здійснювати відповідно до законодавства профілактику правопорушень у сфері державної безпеки (пункт 8).

Статтею 25 Закону № 4572-VI передбачено способи припинення діяльності громадських об`єднань. Так, відповідно до пункту 2 частини першої статті 25 Закону № 4572-VI припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.

Відповідно до приписів статті 28 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань". Справа про заборону громадського об`єднання розглядається у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. У разі прийняття рішення про заборону громадського об`єднання майно, кошти та інші активи громадського об`єднання за рішенням суду спрямовуються до державного бюджету. Інші підстави для заборони діяльності громадського об`єднання, крім зазначених у частині першій цієї статті, не допускаються.

Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.

Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні від 16.07.2019 р. № 9-р/2019 (щодо конституційності т.зв. "закону про декомунізацію"), з огляду на історію становлення української незалежної держави, історичний контекст та загрози, що постали перед нею у зв`язку з тимчасовою окупацією частини її території, Україна має право обстоювати конституційні принципи, у тому числі й шляхом заборони пропаганди тоталітарних режимів.

Відповідно до пункту 5 Керівних принципів щодо заборони та розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеційською Комісією на її 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.

Верховний Суд у постанові від 15.09.2022 у справі № П/857/8/22 висловив наступну позицію: захист державного суверенітету і територіальної цілісності України, демократичного конституційного ладу від впливу громадських об`єднань, які реалізують ідеологічні та політичні наративи країни-агресора (рф), становить нагальну суспільну потребу з метою захисту демократичного суспільства та захисту прав і свобод громадян. Заборона діяльності відповідача в умовах воєнного стану має на меті завадити зусиллям, спрямованим на розкол українського суспільства та підштовхування до співпраці з ворогом. Це рішення унеможливить дії тих колабораціоністів, які протягом всієї своєї діяльності сповідують проросійську позицію і поділяють рашистську ідеологію "русского мира".

З огляду на викладене, враховуючи пряму військову агресію з боку російської федерації, зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність відповідача та одного з його засновників, суд вважає, що дії вказаного громадського об`єднання та його членів є такими, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.

Як наслідок, суд доходить висновку про необхідність заборони та примусово розпустити (ліквідувати) ГО «Ветеранське об`єднання Лисичанського Комсомолу».

Згідно з частиною першою статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини першої статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, оцінивши надані сторонами докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції є законними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до пункту 2 частини другої статті 371 КАС України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності громадського об`єднання; про примусовий розпуск (ліквідацію) громадського об`єднання.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне допустити рішення у даній справі до негайного виконання.

Розподіл судових витрат у справі не здійснюється, оскільки за правилами статті 139 КАС України судові витрати відшкодовуються лише при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень.

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (код ЄДРПОУ 43316700, 40003, Сумська область, м.Суми, вул.Герасима Кондратьєва, буд.28) до Громадської організації «Ветеранське об`єднання Лисичанського комсомолу» (код ЄДРПОУ 35988174, 93100, Луганська область, м.Лисичанськ, вул.Революційна, буд.21), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головне управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях (ЄДРПОУ 20001504, 84300, Донецька область, м.Краматорськ, вул. Я. Мудрого, буд.56) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) Громадську організацію «Ветеранське об`єднання Лисичанського комсомолу».

Допустити рішення суду до негайного виконання.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.М. Басова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118822932
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо запобігання та припинення протиправної діяльності товариств, установ, інших організацій, яка посягає на конституційний лад, права і свободи громадян

Судовий реєстр по справі —360/281/24

Рішення від 03.05.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

Ухвала від 22.03.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Н.М. Басова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні