ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 травня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/14174/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Петрової Л.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК ЕКСПРЕС-ЛАЙН" до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) та Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК ЕКСПРЕС-ЛАЙН" звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови №022245 від 29.08.2023.
Підставою для звернення до суду позивач зазначає порушення своїх прав у сфері публічно-правових відносин оскаржуваною постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу №022245 від 29.08.2023.
Ухвалою суду від 25.09.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/14174/23, залучено до участі у справі як другого відповідача - Відділ державного нагляду (контролю) у Полтавській області, призначено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
20.11.2023 до суду від Державної служби України з безпеки на транспорті надійшов відзив на позов в якому зазначено, що 17.08.2023 в ході проведення рейдової перевірки водієм транспортного засобу Рута 25, державний номерний знак НОМЕР_1 , ОСОБА_1 було пред`явлено посадовим особам Укртрансбезпеки посвідчення водія, свідоцтво серії НОМЕР_2 про реєстрацію транспортного засобу та тимчасовий реєстраційний талон серії НОМЕР_3 , а також протокол перевірки технічного стану транспортного засобу. Жодних інших документів, у тому числі схеми маршруту та розкладу руху, пред`явлено не було. При цьому, позивачем не надано жодних доказів, у тому числі належних та допустимих, на підтвердження того, вказані обов`язкові для здійснення перевезень документи (схема маршруту та розклад руху) були в наявності у водія транспортного засобу саме на момент проведення перевірки та надавалися посадовим особам відповідача. Натомість, виявлення факту порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт та наявності підстав для притягнення перевізника до відповідальності здійснюється саме на момент проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) на основі пред`явлених водієм транспортного засобу документів. Відповідач стверджує, що матеріалами справи про порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт чітко підтверджується здійснення Позивачем на момент проведення перевірки регулярних перевезень пасажирів на міському маршруті загального користування №27 «Розсошенці - Інститут зв`язку» за відсутності на момент проведення перевірки обов`язкових для здійснення перевезень документів, визначених статтею 39 Закону №2344-ІІІ, а саме: схема маршруту та розклад руху, що й було зафіксовано в акті проведення перевірки №019263 від 17.08.2023.
Розгляд даної справи, відповідно до статті 258, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
З матеріалів справи вбачається, що 17.08.2023 на підставі направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) №008213 від 11.08.2023 посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області було проведено перевірку додержання суб`єктами господарювання вимог законодавства про автомобільний транспорт при здійсненні регулярних пасажирських перевезень за маршрутом №27 «Розсошенці - Інститут зв`язку», за результатами якої встановлено порушення перевізником ТОВ «ТК Експрес-лайн» вимог законодавства про автомобільний транспорт, про що складено відповідний Акт проведення перевірки №019263 від 17.08.2023.
За змістом Акту проведення перевірки №019263 від 17.08.2023 посадовою особою виявлено порушення ТОВ «ТК Експрес-лайн» вимог законодавства про автомобільний транспорт, а саме: «при здійсненні регулярних пасажирських перевезень за маршрутом №27 «Розсошенці - Інститут зв`язку» перевізник не забезпечив водія документами, передбаченими ст. 39 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме схема маршруту, розклад руху», відповідальність за яке передбачена абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону №2344-ІІІ перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 39 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Водій транспортного засобу зі змістом акту проведення перевірки та суттю виявленого порушення був ознайомлений, однак від підпису та надання пояснень/заперечень з приводу виявленого порушення чи обставин проведення перевірки відмовився, про що посадовими особами Відповідача відповідно до пункту 22 Порядку №1567 зроблено відповідну відмітку в акті.
Відповідачем завчасно, 16.08.2023 на адресу позивача 36008, м. Полтава, вул. Харківське шосе,4/15, оф. 11, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та підтверджена Позивачем в позовній заяві, рекомендованим листом №0600038617980 направлено повідомлення за вих. №60071/34/24-23 від 09.08.2023 про призначення розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт на 29.08.2023 та необхідність з`явитися до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області для участі у розгляді справи та надання пояснень.
Відповідне поштове відправлення №0600038617980 було отримано позивачем 21.08.2023, тобто завчасно, за 8 днів до призначеної дати розгляду справи, на підтвердження чого додається роздруківка відомостей сервісу відстеження поштових відправлень (https://track.ukrposhta.ua/tracking_UA.html) офіційного веб-сайту оператора поштового зв`язку АТ «Укрпошта».
29.08.2023 Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області винесено постанову №022245 про застосування до ТОВ «ТК Експрес-лайн» адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17 000,00 грн. за перевезення пасажирів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 39 Закону №2344-ІІІ.
Супровідним листом за вих. №66388/34/24-23 від 30.08.2023, відповідно до списку згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих №15349, постанову №022245 про застосування адміністративно-господарського штрафу було надіслано рекомендованим листом з повідомленням №0600038618137 на адресу позивача 36008, м. Полтава, вул. Харківське шосе,4/15, оф. 11, та згідно даних сервісу відстеження поштових відправлень було отримано Позивачем 05.09.2023.
Позивач не погоджуючись із вказаною постановою, звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступного висновку.
Законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України "Про транспорт", «Про дорожній рух", чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень /стаття 2 Закону №2344-III /.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону № 2344-ІІІ основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.
Відповідно до положень статті 6 Закону №2344-III загальне державне регулювання діяльності автомобільного транспорту здійснює Кабінет Міністрів України відповідно до своїх повноважень.
Реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює, зокрема, державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті.
Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08 листопада 2006 року затверджено Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) /надалі - Порядок №1567 (у відповідній редакції)/, який відповідно до пункту 1 Порядку №1567 визначає процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
Згідно з пунктом 2 Порядку №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка (пункт 12 Порядку № 1567).
Відповідно до пунктів 14, 15, 21 Порядку №1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
Під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється, зокрема: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; виконання водієм вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
У разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Згідно з пунктами 25-27 Порядку №1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).
У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Як свідчать матеріали справи, за результатами розгляду справи про порушення на підставі акту перевірки та наданих водієм документів винесено постанову про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу №022245 від 29.08.2023.
Документи для регулярних пасажирських перевезень:
для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування чи їх дозвіл, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України;
для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, квитково-касовий лист, схема маршруту, розклад руху, таблиця вартості проїзду (крім міських перевезень), інші документи, передбачені законодавством України;
для пасажира - квиток на проїзд в автобусі та на перевезення багажу (для пільгового проїзду - посвідчення особи встановленого зразка чи довідка, на підставі якої надається пільга), а в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду - електронний квиток та документи для пільгового проїзду.
Документи для регулярних спеціальних пасажирських перевезень:
для автомобільного перевізника - ліцензія, договір із замовником транспортних послуг, паспорт маршруту, документ, що засвідчує використання автобуса на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством України;
для водія автобуса - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, схема маршруту, розклад руху, інші документи, передбачені законодавством України.
Отже, положеннями статті 39 Закону № 2344-ІІІ покладено на автомобільного перевізника обов`язок з забезпечення, а на водія пред`явлення для перевірки схеми маршруту та розкладу руху при здійсненні регулярних пасажирських перевезень.
Таким чином, під час перевірки 17.08.2023 водій транспортного засобу Рута 25, державний номерний знак НОМЕР_1 , ОСОБА_1 повинен був мати та пред`явити особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються регулярні пасажирські перевезення, а саме: схему маршруту та розклад руху відповідно до вимог статті 39 Закону № 2344-ІІІ.
Абзацом 3 частини 1 статі 60 Закону № 2344-ІІІ встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону №2344-III, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; регулярні пасажирські перевезення - перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування за умовами, визначеними паспортом маршруту, затвердженим в установленому порядку органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування або уповноваженими органами Договірних Сторін у разі міжнародних перевезень.
Положеннями статті 29 Закону № 2344-III визначено, що автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах.
Суд зазначає, що автомобільним перевізником, суб`єктом відповідальності за порушення вимог Закону № 2344-III, є суб`єкт господарювання, який надає послуги з перевезення пасажирів на підставі відповідного договору, укладеного з органом місцевого самоврядування, проте ненадання суду такого договору не змінює статус позивача як автомобільного перевізника при здійснення пасажирського перевезення за маршрутом на міському маршруті загального користування №27 «Розсошенці - Інститут зв`язку», оскільки судом встановлено, а позивачем не спростовано, що під час здійснення перевірки транспортного засобу надано тимчасовий реєстраційний талон серії XXP №018070 терміном дії до 02.02.2028 на ім`я ТОВ "ТК ЕКСПРЕС-ЛАЙН".
Під час проведення рейдової перевірки 17.08.2023 разом зі свідоцтвом серії НОМЕР_2 про реєстрацію транспортного засобу РУТА 25, державний номерний знак НОМЕР_1 , за власником ОСОБА_2 було надано посадовим особам відповідача тимчасовий реєстраційний талон серії НОМЕР_4 терміном дії до 02.02.2028 на ім`я ТОВ «ТК Експрес-лайн».
Суд погоджується з доводами відповідача стосовного того, що тимчасовий реєстраційний талон на транспортний засіб є документом, що засвідчує право користування таким транспортним засобом вказаною у ньому особою, натомість, документи на підтвердження того, що автомобільним перевізником була інша особа, під час рейдової перевірки не надавалися.
Також позивачем не надано суду належних та допустимих доказів на підтвердження відсутності у позивача із водієм ОСОБА_1 правових відносин (трудових чи цивільно-правових).
Інші доводи позивача не спростовують вищевикладені висновки суду.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку про відсутність фактичних та правових підстав для визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №022245 від 29.08.2023.
Таким чином, у задоволенні позову слід відмовити.
У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК ЕКСПРЕС-ЛАЙН" (вул. Харківське Шосе, 4/15, оф. 11, м. Полтава, 36008, код ЄДРПОУ 40706482) до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки) (просп. Перемоги, буд.14, м. Київ, 03135, ідентифікаційний код 39816845) та Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Європейська, буд. 155, м. Полтава, Полтавська область, 36008) про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
СуддяЛ.М. Петрова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.05.2024 |
Оприлюднено | 06.05.2024 |
Номер документу | 118823279 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Л.М. Петрова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні