СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про забезпечення позову
02 травня 2024 року Справа № 480/3473/24
Суддя Сумського окружного адміністративного суду Соп`яненко О.В., розглянувши в приміщенні суду в м. Суми заяву представника позивача ОСОБА_1 про забезпечення позову в адміністративній справі за позовом ОСОБА_2 до Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
До Сумського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_2 з адміністративним позовом до Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення, і просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Двадцятого Всеукраїнського З"їзду політичної партії "Сила Людей" від 29 березня 2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради VII скликання ОСОБА_2 , обраного шляхом висування Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", за народною ініціативою.
Представником позивача разом із матеріалами позову подано заяву про забезпечення позову, в якій просить:
- зупинити дію рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29 березня 2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VІІІ скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою на підставі рішення вищого керівного органу Політичної партії "Сила Людей", прийнятого за результатами розгляду Протоколу № 9 Конференції Сумської обласної організації Політичної партії "Сила Людей" від 05 лютого 2022 року до прийняття остаточного рішення у справі за позовом ОСОБА_2 до Політичної партії "Сила Людей", Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення.
- заборонити Охтирській міській територіальній виборчій комісії Охтирського району Сумської області або її уповноваженим особам здійснювати дії щодо оголошення рішення про визнання обраним депутатом Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області наступного за черговістю кандидата у депутати від Політичної партії "Сила Людей" на підставі рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VIII скликання ОСОБА_2 до прийняття остаточного рішення у справі у справі за позовом ОСОБА_2 до Політичної партії "Сила Людей", Охтирської міської територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення.
Тому, на думку позивача, є всі підстави вважати, що невжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії індивідуального акту, який оформлений у вигляді вищезгаданого рішення унеможливить виконання рішення суду, у випадку задоволення позовних вимог, ефективний захист та поновлення порушених прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Враховуючи зазначене, просить заяву про забезпечення позову задовольнити.
Перевіривши доводи позивача, викладені у поданій заяві, вбачається необхідним у задоволенні заяви про забезпечення позову відмовити, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.
Згідно ч. 2 вказаної статті забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:
1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або
2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Аналіз вищенаведених норм дозволяє дійти висновку, що забезпечення адміністративного позову - це сукупність процесуальних дій, які гарантують виконання судового рішення у разі задоволення позовних вимог. Вжиття заходів забезпечення адміністративного позову нерозривно пов`язано з підставами та предметом адміністративного позову і ними обумовлюється. Забезпечення позову допускається, якщо не вжиття цих заходів може ускладнити або привести до неможливості виконання рішення суду.
Забезпечення позову по суті - це обмеження суб`єктивних прав, свобод та інтересів відповідача або пов`язаних з ним інших осіб з метою забезпечення реалізації в майбутньому актів правосуддя у разі задоволення вимог позивача (заявника).
Відповідно до ч. 1 ст. 151 КАС України позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 3) виключено; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
Частиною 2 статті 151 КАС України передбачено, що заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.
За змістом приписів ч.4, 5, 6 ст.154 КАС України залежно від обставин справи, суд може забезпечити позов повністю або частково. Про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу. В ухвалі про забезпечення позову суд зазначає вид забезпечення позову та підстави його обрання. Суд може також зазначити порядок виконання ухвали про забезпечення позову.
Таким чином, законодавством встановлено вичерпний перелік підстав для вжиття заходів забезпечення адміністративного позову, а суд повинен, виходячи з конкретних доказів, встановити, чи існує хоча б одна з названих підстав, і оцінити, чи не може застосування заходів забезпечення позову завдати більшої шкоди, ніж та, якій можна запобігти.
Суд зазначає, що необхідною передумовою вжиття заходів забезпечення позову є існування очевидних ознак протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю, а також вірогідність того, що невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.
Відтак, під час вирішення питання про забезпечення позову адміністративний суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення адміністративного суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Отже, метою забезпечення позову є вжиття судом заходів щодо охорони матеріально-правових інтересів позивача від можливих недобросовісних дій з боку відповідача, щоб забезпечити позивачу реальне та ефективне виконання судового рішення, якщо воно буде прийняте на користь позивача, в тому числі з метою запобігання потенційним труднощам у подальшому виконанні такого рішення.
З наданих заявником документів, вбачається, що рішенням Двадцятого Всеукраїнського З"їзду політичної партії "Сила Людей" від 29 березня 2024 року відкликано депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області за народною ініціативою ОСОБА_2 , обраного шляхом висування Сумською обласною організацією Політичної партії "Сила Людей".
Порядок відкликання депутатів місцевих рад та заміщення депутатів місцевих рад регулюється Законом та Виборчим кодексом України.
Згідно ст. 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Відповідно до ст. 37 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», підставами для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції України і законів України, що встановлено судовим рішенням, яке набрало законної сили;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі, передбачених статтею 10 цього Закону;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням передвиборної програми місцевої організації політичної партії, від якої його обрано депутатом, чи програмі політичної партії, від місцевої організації якої його обрано;
4) невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними;
5) невходження депутата, обраного в багатомандатному виборчому окрузі, до фракції місцевої організації партії, за виборчим списком якої він обраний, або припинення членства депутата місцевої ради у фракції.
Порядок відкликання депутата, який обраний від місцевої організації партії, за народною ініціативою визначений у статтях 38-41 цього Закону.
Згідно ч. 1 ст. 38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають місцева організація політичної партії, від якої його обрано депутатом, а також громадяни України, які є виборцями відповідного виборчого округу.
Відповідно до положень ч. 9 ст. 38 Закону на зборах (конференції) місцевою організацією політичної партії може бути прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради.
Згідно з ч. 7 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" вищий керівний орган політичної партії розглядає протокол зборів (конференції) місцевої організації політичної партії, на якому прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї пропозиції.
Відповідно до ч. 9 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, відповідна територіальна виборча комісія зобов`язана у порядку, передбаченому Виборчим кодексом України, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
Як встановлено судом, на Двадцятому Всеукраїнському Зї`зді Політичної партії "Сила Людей" від 29 березня 2024 року було розглянуто пропозицію про відкликання депутата Охтирської міської ради VШ скликання ОСОБА_2 , обраного шляхом висування Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей", за народною ініціативою, яка була висунута на конференції Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей" від 05.02.2022 та підтверджується протоколом № 9 конференції Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей" від 05.02.2022.
Рішення Двадцятого Всеукраїнського З"їзду політичної партії "Сила Людей" від 29 березня 2024 року є рішенням вищого керівного органу політичної партії про відкликання позивача за народною ініціативою. З дати його прийняття, а саме з 29 березня 2024 року, повноваження позивача як депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області припинились. Тому, вказане рішення безпосередньо вплинуло на склад органу місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 9 ст. 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" Охтирська міська територіальна виборча комісія Охтирського району Сумської області на підставі Двадцятого Всеукраїнського З"їзду політичної партії "Сила Людей" від 29 березня 2024 року про відкликання ОСОБА_2 , зобов`язана визнати обраним депутатом Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області наступного за черговістю кандидата у депутати від Сумської обласної організації політичної партії "Сила Людей" замість заявника (позивача).
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.02.2020 року у справі № 381/4019/18 (провадження № 14-729цс19) вказано, що: співмірність передбачає співвідношення судом негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати внаслідок невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, вартості майна, на яке він заявляє клопотання накласти арешт, чи майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії. Заходи забезпечення позову застосовуються для того, щоб гарантувати виконання можливого рішення суду і повинні застосовуватися лише в разі необхідності, оскільки безпідставне звернення до таких дій може спричинити порушення прав та законних інтересів інших осіб чи учасників процесу. Розглядаючи заяву про забезпечення позову, суд має з урахуванням доказів, наданих позивачем на підтвердження своїх вимог, пересвідчитися, зокрема, в тому, що між сторонами дійсно виник спір та існує реальна загроза невиконання чи утруднення виконання можливого рішення суду про задоволення позову; з`ясувати обсяг позовних вимог, дані про особу відповідача, а також відповідність виду забезпечення позову, який просить застосувати особа, котра звернулася з такою заявою, позовним вимогам. […] Вирішуючи питання про забезпечення позову, суд повинен співвідносити негативні наслідки від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати внаслідок невжиття цих заходів. […] Необхідність застосування заходів забезпечення випливає з фактичних обставин справи, які свідчать про наявність підстав вважати, що незастосування цього заходу призведе до утруднення чи унеможливлення виконання рішення суду в разі задоволення позову.
У постанові Верховного суду від 21.03.2023 у справі №260/3329/22 зазначено, що чинне законодавство України не передбачає правового механізму відновлення за особою статусу депутата у випадку, якщо рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата буде визнано протиправним і скасовано судом, як і підстав для подальшої втрати статусу іншим депутатом, наступним за черговістю кандидатом у депутати від місцевої організації політичної партії, який буде визнаний обраним депутатом. Центральна виборча комісія у своїх постановах неодноразово звертала увагу на відсутність у законодавстві ефективного механізму поновлення порушених виборчих прав у разі незаконного визнання обраним депутатом місцевої ради.
У постанові від 09.03.2021 року № 110 "Про окремі питання діяльності Павлоградської районної територіальної виборчої комісії Дніпропетровської області" вказано, що перелік підстав дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, визначений статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", є вичерпним і скасування незаконних (протиправних) рішень територіальної виборчої комісії щодо визнання особи обраною депутатом місцевої ради (оформлених протоколом про результати відповідних місцевих виборів) та про реєстрацію депутатом місцевої ради до нього не належить.
У вказаній постанові ЦВК зазначає, що на сьогодні законодавством України не передбачено ефективного механізму поновлення порушених виборчих прав у разі визнання такими, що не відповідають вимогам законодавства про вибори, порушують права та законні інтереси суб`єктів виборчого процесу, рішень територіальної виборчої комісії щодо результатів виборів та скасування їх Центральною виборчою комісією під час виконання контрольних функцій за діяльністю територіальних виборчих комісій або судом.
Аналогічна правова позиція викладена у Постанові ЦВК від 03.02.2021 року № 38 "Про окремі питання діяльності Охтирської районної територіальної виборчої комісії Охтирського району Сумської області".
З урахуванням вищенаведеного та встановлених судом фактичних обставин справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для вжиття заходів забезпечення позову, шляхом зупинення дії рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29 березня 2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VІІІ скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою до набрання законної сили судовим рішенням у справі.
Вжиття заходів забезпечення позову у такий спосіб не суперечить меті застосування правового інституту забезпечення позову та забезпечить ефективність судового захисту, у разі задоволення цього позову, що відповідає вимогам процесуального законодавства.
При цьому суд враховує, що вжиття заходів забезпечення позову є співмірним із заявленими позовними вимогами. Співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких позивач звернувся до суду.
Вказаний захід забезпечення адміністративного позову відповідає предмету адміністративного позову та, водночас, вжиття такого заходу не зумовлює фактичного вирішення спору по суті, а спрямований лише на збереження існуючого становища до розгляду справи по суті.
Крім того, суд зазначає, що зупинення дії рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29 березня 2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VІІІ скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою не порушує права третіх осіб та забезпечить дотримання справедливого балансу співвідношення прав (інтересу) про захист, яких просить позивач із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що оцінку правомірності рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29 березня 2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VІІІ скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою буде надано за наслідками розгляду справи по суті заявлених позовних вимог.
Суд звертає увагу на положення ст.156 КАС України, відповідно до якої ухвала суду про забезпечення позову має відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим законом. Така ухвала підлягає негайному виконанню з дня її постановлення незалежно від її оскарження і відкриття виконавчого провадження.
Примірник ухвали про забезпечення позову негайно надсилається заявнику, всім особам, яких стосуються заходи забезпечення позову і яких суд може ідентифікувати, а також, залежно від виду вжитих заходів, направляється судом для негайного виконання державним та іншим органам для вжиття відповідних заходів.
Особи, винні в невиконанні ухвали про забезпечення позову, несуть відповідальність, встановлену законом.
Керуючись ст.ст. 150, 151, 154, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
Заяву представника позивача ОСОБА_1 про забезпечення позову - задовольнити.
Зупинити дію рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29 березня 2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VІІІ скликання ОСОБА_2 за народною ініціативою до набрання законної сили рішенням у справі № 480/3473/24.
Заборонити Охтирській міській територіальній виборчій комісії Охтирського району Сумської області або її уповноваженим особам здійснювати дії щодо оголошення рішення про визнання обраним депутатом Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області наступного за черговістю кандидата у депутати від Політичної партії "Сила Людей" на підставі рішення Двадцятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила Людей" від 29.03.2024 року про відкликання депутата Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області VIII скликання ОСОБА_2 до набрання законної сили рішенням у справі № 480/3473/24.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду в п`ятнадцятиденний строк з дня складання ухвали.
Ухвала підлягає негайному виконанню, оскарження ухвали не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає подальшому розгляду справи.
Суддя О.В. Соп`яненко
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2024 |
Оприлюднено | 06.05.2024 |
Номер документу | 118823607 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них про статус депутатів місцевих рад |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.В. Соп'яненко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні