Постанова
від 03.05.2024 по справі 500/5184/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 травня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/5184/23 пров. № А/857/21887/23

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючого судді:Запотічного І.І.,

суддів:Кузьмича С.М., Матковської З.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження в м.Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2023 року (суддя- Мандзій О.П., ухвалене в м. Тернопіль) у справі № 500/5184/23 за позовом фермерського господарства "Госа" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

17 серпня 2023 року фермерське господарство "Госа" звернулося до суду з позовом до Державної податкової служби України (далі ДПС України), Головного управління ДПС у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Тернопільській області №8851920/21130793 від 22.05.2023, яким відмовлено ФГ "Госа" у реєстрації податкової накладної №19 від 28.12.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН, подану на реєстрацію ФГ "Госа", податкову накладну №19 від 28.12.2022 датою її фактичного подання.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2023 року позов задоволено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, його оскаржило Головне управління ДПС у Тернопільській області, подавши апеляційну скаргу до Восьмого апеляційного адміністративного суду, та з наведених в ній підстав, покликаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове про відмову в позові.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу рішення суду першої інстанції вважає законним та просить залишити його без змін.

Оскільки апеляційна скарга подана на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, колегія суддів, керуючись п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, вирішила розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційноїскарги, відзив, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що апеляційнаскарга не підлягає дозадоволення з наступних підстав.

Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, що позивач ФГ "Госа" зареєстроване як суб`єкт господарювання в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та платником ПДВ.

Між ФГ "Госа", як продавцем, та ПМП "МС", як покупцем, 22.12.2022 укладено договір №56, відповідно до умов якого продавець зобов`язується поставити та передати у власність (повне господарське ведення) покупця товар, а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умова даного договору (п.1.1). Найменування товару: кукурудза 3 кл., власного виробництва, урожаю 2022 року (п.1.2). Кукурудза 3 кл. в кількості 180 т +- 10 % за ціною 5000,00 грн. в тому числі ПДВ (п.2.1). Загальна сума за даним договором становить 900000,00 грн. в тому числі ПДВ +- 10 % (п.3.1). За поставлений товар покупець розраховується з продавцем згідно діючого законодавства України в термін до 5 банківських днів (п.4.1). Передача (приймання-здача) товару здійснюється на умовах склад ПАТ "Лановецьке хлібоприймальне підприємство" (п.5.1).

ФГ "Госа" на виконання умов вказаного договору,поставлено ПМП "МС" товар - кукурудза 3 класу врожаю 2022 року у 175,931 т на суму 879654,02 грн., в тому числі ПДВ 108027,69 грн., що підтверджується видатковою накладною №1 від 28.12.2022.

По даній господарській операції, ФГ "Госа" складено податкову накладну №19 від 28.12.2022 на суму 879654,02 грн., в тому числі ПДВ 108027,69 грн.

До реєстрації в ЄРПН вказаної податкової накладної, 16.01.2023 через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України позивачу було направлено квитанцію, згідно якої реєстрація податкової накладної зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

На виконання вказаних вимог, позивачем по податковій накладній №19 від 28.12.2022 надано повідомлення з поясненням наступного змісту. ФГ "Госа" займається вирощуванням зернових, зернобобових культур за основним КВЕД 01.11. Всього господарство орендує 430 га., орної землі на якій засіяно на 2022 рік: пшениця 90 га, соя 100 га, ріпак 75 га, соняшник 100 га, кукурудза 65 га. ФГ "Госа" розташоване в с. Токи Підволочиського р-ну Тернопільської обл. по вул. Виробнича, будинок 4 (виробничий будинок - машинний двір для с/г техніки) загальною площею 1349 кв.м. який знаходиться на земельній ділянці площею 2 га. Вся орендована орна земля під посіви с/г культур знаходиться в межах Токівської сільської ради. Для ведення с/г діяльності ФГ "Госа" використовує площу в 430 га, яка знаходиться на території с. Токи, Скориківської ОТГ, що підтверджено довідкою. З основних засобів використовується така с/г техніка: трактор JOHN DEERE 8370 R, трактор Беларус 1221.2, трактор Беларус 892, плуг Rabe Kormoran VHA 160, дискова борона Gregoire-Besson DCK 600/145, сівалка LEMKEN Solitar 9/600 KA DS, культиватор "КПП-6 Кардинал", сівалка пневматична "Лідмаш" СПУ 6, агрегат дисковий причіпний, оприскувач ОП-2000, рум "SOLA", причіп ПСЕ-20, причіп ГБК 819, машина первинної очистки ОВС 18, самохідний навантажувач СНІП 60. Кількість працівників станом на сьогоднішній день вісім з фондом оплати праці 74139 грн. в місяць, на період сезонних робіт залучається 2-3 підсобних працівника. Для обмолоту зернових укладаються договори з такими контрагентами як ТОВ "Агро-ланка-2". ФГ "Госа" працює з контрагентами такими як ТОВ "Спектр - Агро", в якого закупляє засоби захисту рослин та мінеральні добрива, ТОВ "ОККО БІЗНЕС - ПАРТНЕР" закупляє пальне, ТОВ "Агро ТМ", ТОВ "Агросем" закупляє с/г запчастини. Основними контрагентами по збуту с/г продукції є ТОВ "Агробізнес", ПМП "МС", ТОВ "МХП", ТОВ "Збаразький комбінат хлібопродуктів". ФГ "Госа" виписана податкова накладна №19 від 28.12.2022 на кукурудзу 3 класу українського походження урожаю 2022 року на ПМП "МС" та подана на реєстрацію. Реєстрація податкової накладної була зупинена, що свідчить квитанція №1. Дана податкова накладна складена та виписана по видатковій накладні №1 від 28.12.2022 на суму 879654,02 грн. з ПДВ.

В підтвердження реальності здійснення господарської операції по податковій накладні, реєстрацію якої зупинено, позивачем надано наступні документи: звіт 4-сг про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року, що підтверджує посів ФГ "Госа" 65 га кукурудзи, та квитанція про прийняття Державною службою статистики України звіту 4-сг; звіт 9-сг про використання добрив і пестицидів під урожай 2021 року та квитанція про прийняття Державною службою статистики України звіту 9-сг; звіт 29-сг про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 року та квитанція про прийняття Державною службою статистики України звіту 29-сг; звіт 37-сг про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.12.2022, що підтверджує збір ФГ "Госа" 585 т кукурудзи, та квитанція про прийняття Державною службою статистики України звіту 37-сг; довідка Скориківської сільської ради, що підтверджує наявність в ФГ "Госа"420 га землі для обробітку; додаток № 3476 від 11.07.2022 до договору поставки нафтопродуктів № 22/10/18- 1-МТ від 22.10.2018, укладеного між ФГ "Госа" та ТОВ "Мартін Трейд", та платіжна інструкція № 35 від 11.07.2022, що підтверджує купівлю дизельного пального для ведення господарської діяльності; договір поставки № 3 342 від 10.01.2022, укладеного між №19 від 28.12.2022 та "Агро ТМ", та платіжні інструкції № 411 від 10.02.2022 та № 468 від 07.06.2022, що підтверджує купівлю запасних частин та мастила для с/г техніки, яка використовується для ведення господарської діяльності; договір на технічне обслуговування та ремонт сільськогосподарської техніки № 18.05.21-196 від 18.05.2021, укладеного між ФГ "Госа" та ТОВ "Агросем", рахунок на оплату по замовленню № 72520 від 18.10.2022 та платіжна інструкція № 675 від 19.10.2022, що підтверджує здійснення ремонту с/г техніки, яка використовується для ведення господарської діяльності; договір про надання послуг № 1/07/22 від 15.07.2022, укладений між ФГ "Госа" та ТОВ "Агро-ланка-2 ", акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) № 3 від 30.09.2022, що підтверджує збір врожаю кукурудзи ФГ "Госа" на площі 65 га; договір складського зберігання № 7 від 15.07.2022, укладений між ФГ "Госа" та ПАТ "Лановецьке хлібоприймальне підприємство", ТТН №1 від 09.11.2022, ТТН №2 від 09.11.2022, №3 від 09.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 09.11.2022; реєстр накладних на прийняте зерно з визначенням показників якості №124 від 09.11.2022, №6 від 10.11.2022, №7 від 10.11.2022, реєстр накладних на прийняте зерно з визначенням показників якості №127 від 10.11.2022, рахунок за зберігання кукурудзи, акт наданих послуг за зберігання кукурудзи, що підтверджує факт доставки та зберігання кукурудзи ФГ "Госа"; заява ФГ "Госа" до ПАТ "Лановецьке хлібоприймальне підприємство" про переоформлення 175,931 т кукурудзи на ПМП "МС" від 28.12.2022, довіреність директора ФГ "Госа" Яворського Я.Є. на переоформлення 176 т кукурудзи, та акт приймання - передавання зерна від 27.12.2022, що підтверджує факт передачі 175,931 кг кукурудзи ФГ "Госа" новому власнику ПМП "МС".

В подальшому, комісією Головного управління ДПС в Тернопільській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, 11.05.2023 прийнято повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН за №8790196/21130793.

У зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН запропоновано надати такі копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинних документів щодо транспортування продукції, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

У графі "Додаткова інформація " не вказаної жодної інформації.

22.05.2023 Головним управлінням ДПС у Тернопільській області прийнято рішення №8851920/21130793 про відмову в реєстрації податкової накладної №19 від 28.12.2022 в ЄРПН, у зв`язку із ненаданням/частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

У графі "Додаткова інформація " не вказаної жодної інформації.

Скаргу ФГ "Госа" щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН №8851920/21130793 від 22.05.2023, рішенням №№51315/21130793/2 від 20.06.2023 залишено без задоволення.

Позивач не погодившись із рішенням контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної №19 від 28.12.2022 в ЄРПН, звернувся до суду із даним позовом.

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).

Відповідно до пп."а" п.185.1ст.185 ПК об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.

Згідно п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Згідно пункту 201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до п.2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі Порядок № 1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Відповідно до п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України 11.12.2019 прийнята постанова №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", зокрема Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).

За правилами п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).

Відповідно до п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Як вірно зазначено судом першої інстанції, критерії ризиковості здійснення операцій наведені у додатку 3 до Порядку №1165, п.1 яких передбачено, що відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі.

Згідно п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У п.11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (п.25 Порядку №1165).

Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (п.26 Порядку №1165).

Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), згідно з п.10 якого комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Згідно п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування (п.6 Порядку №520).

У п.9 Порядку №520 визначено, що Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Згідно п.10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Процедура зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної/розрахунку коригування.

Відповідач, на виконання контрольних функцій, за наявності рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості, зупинивши реєстрацію податкової накладної, запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без визначення переліку документів.

Обсяг документів, які надаються платником податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючого органу щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації в ЄРПН, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу.

Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, імовірним є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Як слідує з квитанцій про зупинення реєстрації податкової накладної №19 від 28.12.2022, така містить інформацію про те, що податкова накладна відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005 відсутні в таблиці даних платника ПДВ, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначений у п.5 Порядку №520, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи. Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій. Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами п.185.1 ст.185 ПК України.

Матеріали справи свідчать, що відповідно до пропозиції надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №19 від 28.12.2022 позивачем було надіслано детальні пояснення, з документами, в підтвердження реальності здійснення господарських операцій.

Комісією Головного управління ДПС України у Тернопільській області 22.05.2023 прийнято оскаржуване рішення №8851920/21130793 про відмову у реєстрації податкової накладної.

Як підставу відмови, зазначено про ненадання/часткове надання додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Вказаний висновок контролюючого органу спростовується наявними у матеріалах справи письмовими доказами, що підтверджуються реальність господарської операції реалізація кукурудзи ПМП "МС", згідно якої видано податкову накладну №19 від 28.12.2022, та її належне оформлення первинними документами.

Як вбачається з матеріалів справи, в підтвердження реальності здійснення господарської операції по податковій накладні, реєстрацію якої зупинено, позивачем надано наступні документи: звіт 4-сг про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року, що підтверджує посів ФГ "Госа" 65 га кукурудзи, та квитанція про прийняття Державною службою статистики України звіту 4-сг; звіт 9-сг про використання добрив і пестицидів під урожай 2021 року та квитанція про прийняття Державною службою статистики України звіту 9-сг; звіт 29-сг про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 року та квитанція про прийняття Державною службою статистики України звіту 29-сг; звіт 37-сг про збирання врожаю сільськогосподарських культур на 01.12.2022, що підтверджує збір ФГ "Госа" 585 т кукурудзи, та квитанція про прийняття Державною службою статистики України звіту 37-сг; довідка Скориківської сільської ради, що підтверджує наявність в ФГ "Госа"420 га землі для обробітку; додаток № 3476 від 11.07.2022 до договору поставки нафтопродуктів № 22/10/18- 1-МТ від 22.10.2018, укладеного між ФГ "Госа" та ТОВ "Мартін Трейд", та платіжна інструкція № 35 від 11.07.2022, що підтверджує купівлю дизельного пального для ведення господарської діяльності; договір поставки № 3 342 від 10.01.2022, укладеного між №19 від 28.12.2022 та "Агро ТМ", та платіжні інструкції № 411 від 10.02.2022 та № 468 від 07.06.2022, що підтверджує купівлю запасних частин та мастила для с/г техніки, яка використовується для ведення господарської діяльності; договір на технічне обслуговування та ремонт сільськогосподарської техніки № 18.05.21-196 від 18.05.2021, укладеного між ФГ "Госа" та ТОВ "Агросем", рахунок на оплату по замовленню № 72520 від 18.10.2022 та платіжна інструкція № 675 від 19.10.2022, що підтверджує здійснення ремонту с/г техніки, яка використовується для ведення господарської діяльності; договір про надання послуг № 1/07/22 від 15.07.2022, укладений між ФГ "Госа" та ТОВ "Агро-ланка-2 ", акт здачі-приймання робіт (наданих послуг) № 3 від 30.09.2022, що підтверджує збір врожаю кукурудзи ФГ "Госа" на площі 65 га; договір складського зберігання № 7 від 15.07.2022, укладений між ФГ "Госа" та ПАТ "Лановецьке хлібоприймальне підприємство", ТТН №1 від 09.11.2022, ТТН №2 від 09.11.2022, №3 від 09.11.2022, №4 від 09.11.2022, №5 від 09.11.2022; реєстр накладних на прийняте зерно з визначенням показників якості №124 від 09.11.2022, №6 від 10.11.2022, №7 від 10.11.2022, реєстр накладних на прийняте зерно з визначенням показників якості №127 від 10.11.2022, рахунок за зберігання кукурудзи, акт наданих послуг за зберігання кукурудзи, що підтверджує факт доставки та зберігання кукурудзи ФГ "Госа"; заява ФГ "Госа" до ПАТ "Лановецьке хлібоприймальне підприємство" про переоформлення 175,931 т кукурудзи на ПМП "МС" від 28.12.2022, довіреність директора ФГ "Госа" ОСОБА_1 на переоформлення 176 т кукурудзи, та акт приймання - передавання зерна від 27.12.2022, що підтверджує факт передачі 175,931 кг кукурудзи ФГ "Госа" новому власнику ПМП "МС".

Суд першої інстанції вірно вказав, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарської операції позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних, сформованих за першою подією дата відвантаження товару.

Відповідачем не представлено жодних доказів про те, що долучений позивачем до суду перелік копій документів не відповідає переліку документів, наданих контролюючому органу разом із поясненнями на підтвердження господарської операції, та не вказано яких недостатньо йому документів на підтвердження інформації, що зазначена у податковій накладні.

Безпідставним є посилання відповідачів на не представлення актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, оскільки обов`язок складання таких в договорі №56 від 22.12.2022 не передбачений.

Позивач об`єктивно не міг надати розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, так як розрахунок здійснено шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог, строк виконання яких настав.

ТТН не є документом первинного бухгалтерського обліку, що підтверджують придбання товару.

ТТН підтверджує факт надання послуг з перевезення товарів (якщо таке перевезення здійснюється на договірних умовах), документує рух матеріальних цінностей та є одним із доказів реальності здійснення господарської операції з постачання товарів.

Відсутність ТТН, не може бути самостійною підставою вважати господарську операцією такою, що не відбулася, а причини відсутності ТТН у кожному конкретному випадку мають бути досліджені судом.

Тому питання щодо наявності ТТН, а також правильності її оформлення має оцінюватися в сукупності з іншими документами, створеними в процесі здійснення господарської операції.

Аналогічна правова позиція відображена в постанові Верховного Суду від 29.04.2021 у справі №810/3713/16.

Таким чином, відсутність ТТН у спірних правовідносинах не може бути єдиною та законною підставою для висновку про нереальність такої господарської операції з огляду на доведеність обставин їх завершеності.

Документи щодо закупівлі насіння, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, паливно-мастильних матеріалів тощо, також не є тими первинними документами, які підтверджують право на формування податкового кредиту та не є підставою для реєстрації податкової накладної, та як вже було вказано судом, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначений у п.5 Порядку №520, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи.

У випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.

Відтак, оскаржуване рішення контролюючого органу не відповідає наведеним вище вимогам щодо чіткості та зрозумілості, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на не можливість реалізації свого права або обов`язку платником податків щодо виконання юридичного волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому, в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції.

Таким чином, приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

За таких обставин, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості здійснення операції, та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Відтак, беручи до уваги те, що податкову накладну видано в межах господарської операції, яка є об`єктом оподаткування, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, які подано для реєстрації у встановлений п.201.10 ст.201 ПК України строк, а також враховуючи те, що відповідачами не доведено наявності інших підстав для відмови у реєстрації податкових накладних та судом не встановлено обставин, які б перешкоджали видачі податкових накладних та прийняттю рішень про їх реєстрацію, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для відмови у реєстрації податкової накладної №19 від 28.12.2022 в ЄРПН шляхом прийняття оскаржуваного рішення та невідповідність такого критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, в контексті ч.2 ст.2 КАС України, і, як наслідок, таке підставно скасоване судом першої інстанції.

Також колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що для належного захисту порушеного права позивача слід зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну №19 від 28.12.2022 датою її подання.

Зважаючи на викладене колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Згідност.316 КАС Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладене, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду з наведених вище мотивів, а тому колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

За правиламистатті 139 КАС України, судом не вирішується питання про розподіл судових витрат.

Керуючись ст.ст.308,311,315,316,321,328 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Тернопільській області залишити без задоволення, а рішенняТернопільського окружного адміністративного суду від 18 жовтня 2023 року у справі № 500/5184/23 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. І. Запотічний судді С. М. Кузьмич З. М. Матковська

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118825656
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —500/5184/23

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 03.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 30.01.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Запотічний Ігор Ігорович

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Рішення від 18.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 22.08.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні