Рішення
від 02.05.2024 по справі 340/8721/23
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 травня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/8721/23

Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

відповідач-1: Світловодський міський голова Маліцький Андрій Іванович (27501, Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв України, 14)

відповідач-2: Управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради (27501, Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв України, 14, код ЄДРПОУ 44367468)

відповідач-3: виконавчий комітет Світловодської міської ради (27500, Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв України, 14, код ЄДРПОУ 04055280)

відповідача-4: Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради (27501, Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Героїв України, 14, код ЄДРПОУ 02143979)

про визнання протиправним та скасування розпорядження, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та моральної шкоди, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Світловодського міського голови Маліцького Андрія Івановича, управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради та виконавчого комітету Світловодської міської ради про визнання протиправним та скасування розпорядження, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та моральної шкоди.

Позов ОСОБА_1 мотивовано тим, що він займав посаду начальника управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради та є посадовою особою місцевого самоврядування. Розпорядженням Світловодського міського голови Маліцького А.І. №561-к від 13.09.2023 року "Про звільнення ОСОБА_1 " його звільнено із займаної посади на підставі пункту 1 статті 40 КЗпП України у зв`язку з ліквідацією управління. Позивач вважає своє звільнення незаконним, оскільки йому при звільненні не були запропоновані усі вакантні посади, зокрема не було запропоновано жодну посаду у новоствореному управлінні освіти, молоді, спорту територіальної громади Світловодської міської ради, а також не запропоновані посади керуючого справами виконавчого комітету Світловодської міської ради та першого заступника Світловодського міського голови, які були вакантні в період з 05.07.2023 року по 14.09.2023 року. Тож позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Світловодського міського голови Маліцького А.І. №561-к від 13.09.2023 року "Про звільнення ОСОБА_1 ",

- поновити його на роботі на посаді начальника управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради з 14.09.2023 року,

- стягнути з управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради на його користь середній заробіток за час вимушеного прогулу з дати незаконного звільнення по дату поновлення на роботі з розрахунку 949,85 гривень за один робочий день,

- стягнути з виконавчого комітету Світловодської міської ради на його користь завдану незаконним звільненням моральну шкоду в розмірі 100000 гривень.

Ухвалою судді від 20.10.2023 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою від 19.03.2024 року суд залучив до участі у справі відповідача-4 - Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради.

Відповідачі подали відзиви на позовну заяву із запереченнями проти позову, мотивованими тим, що звільнення позивача є законним та проведено у зв`язку з припиненням Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради. При звільненні дотримано вимоги законодавства про працю, а саме статті 49-2 КЗпП України, та в установлений строк позивача попереджено про наступне звільнення. Одночасно позивачу було запропоновано зайняти посади, які на час попередження були вакантними у виконавчих органах та комунальних закладах Світловодської міської ради. На час попередження позивача про звільнення в Управлінні освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради були відсутні вакантні посади. Посади керуючого справами виконавчого комітету міської ради та першого заступника міського голови є виборними посадами і не належать до посад, на які особи призначаються міським головою, тому останній не мав повноважень пропонувати їх позивачу. Позивач протягом двох місяців з дня попередження не виявив бажання зайняти одну із запропонованих йому посад, тож Світловодський міський голова видав розпорядження №561-к від 13.09.2023 року про його звільнення.

Позивач подав відповіді на відзиви, в яких наполягав на задоволенні його позову, стверджуючи, що йому при звільненні не були запропоновані вакантні посади в Управлінні культури та туризму Світловодської міської ради, які зазначені у листі цього управління №280 від 03.07.2023 року. Щодо виборних посад, які йому також не були запропоновані, то закон не встановлює обмежень щодо можливої пропозиції вакантних посад в органах місцевого самоврядування в залежності від способу призначення на ці посади.

Відповідач 1, 3 подав заперечення та вказав, що посади, які були вакантні в Управлінні культури та туризму Світловодської міської ради та у підпорядкованих йому закладах культури, позивачу не пропонувалися через те, що він не відповідав кваліфікаційним вимогам, установленим за цими посадами.

Розглянувши справу в порядку спрощеного провадження, суд установив такі обставини.

ОСОБА_1 з травня 2009 року займав посаду начальника Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради.

Рішенням Світловодської міської ради №147 від 23.02.2021 року вирішено припинити шляхом ліквідації управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради та управління молоді і спорту Світловодської міської ради, утворено ліквідаційні комісії з припинення цих управлінь.

Рішенням Світловодської міської ради №148 від 23.02.2021 року (зі змінами, внесеними рішенням №669 від 27.07.2021 року) вирішено утворити управління освіти, молоді, спорту територіальної громади Світловодської міської ради, до повноважень якого перейшли завдання та функції управлінь, що ліквідуються, а також їхні основні засоби, нематеріальні активи та запаси.

Розпорядженням Світловодського міського голови №294-к від 01.07.2022 року ОСОБА_1 звільнено з посади начальника управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради на підставі пункту 1 статті 40 КЗпП України у зв`язку з ліквідацією управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради.

Позивач не погодився з цим розпорядженням та звернувся до суду з позовом про поновлення на роботі.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 19.01.2023 року у справі №340/3416/22 за позовом ОСОБА_1 визнано протиправним та скасовано розпорядження Світловодського міського голови №294-к від 01.07.2022 року. Поновлено ОСОБА_1 на посаді начальника управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради з 04.07.2022 року.

На виконання цього рішення суду розпорядженням Світловодського міського голови №43-к від 06.02.2023 року ОСОБА_1 поновлено на посаді начальника управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради з 04.07.2022 року.

Згодом наказом голови ліквідаційної комісії управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради №2-к від 14.03.2023 року ОСОБА_1 звільнено з посади начальника управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради на підставі пункту 1 статті 40 КЗпП України в зв`язку з ліквідацією управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради.

Позивач не погодився з цим наказом та звернувся до суду з позовом про поновлення на роботі.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20.06.2023 року у справі № 340/1789/23 за позовом ОСОБА_1 визнано протиправним та скасовано наказ голови ліквідаційної комісії управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради №2-к від 14.03.2023 року про звільнення ОСОБА_1 та поновлено його на посаді начальника управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради з 22.04.2023 року.

Розпорядженням Світловодського міського голови №386-к від 26.06.2023 року у зв`язку з процедурою ліквідації Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради та неможливістю забезпечення роботою поновленого працівника, для начальника Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради ОСОБА_1 встановлено неповний робочий час - один одногодинний з 8 до 9 години робочий день на місяць: 14 липня 2023 року, 14 серпня 2023 року, 14 вересня 2023 року, 13 жовтня 2023 року, 14 листопада 2023 року, 14 грудня 2023 року, з виплатою заробітної плати пропорційно відпрацьованому часу.

Згодом розпорядженням Світловодського міського голови №408-в від 05.07.2023 року за заявою ОСОБА_1 йому надано відпустку без збереження заробітної плати 14 липня 2023 року, 14 серпня 2023 року, 14 вересня 2023 року.

Між тим, Світловодський міський голова 28.06.2023 року доручив керівникам виконавчих органів Світловодської міської ради надати інформацію про наявні вакантні посади у виконавчих органах ради та у підпорядкованих установах, закладах.

На виконання цього доручення керівники виконавчих органів ради надали відповідачу-1 запитану інформацію.

Світловодський міський голова 05.07.2023 року склав лист персонального попередження про майбутнє вивільнення, у якому попередив начальника Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради ОСОБА_1 про звільнення із займаної посади 14.09.2023 року у зв`язку з ліквідацією Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради. У цьому листі запропоновані 15 вакантних посад в апараті, виконавчих органах та комунальних закладах Світловодської міської ради, а саме:

- директор закладу дошкільної освіти №2 (тимчасова вакантна посада на відпустки працівника по догляду за дитиною до 3-х років),

- консультант з інформаційно-методичного забезпечення комунального закладу "Центр професійного розвитку педагогічних працівників Світловодської міської територіальної громади" (тимчасова вакантна посада на час відпусткою працівника по догляду за дитиною до 3-х років),

- головний спеціаліст Служби у справах дітей Світловодської міської ради,

- головний спеціаліст апарату міської ради;

- головний спеціаліст відділу внутрішньої політики та зв`язків з громадськістю апарату виконавчого комітету Світловодської міської ради,

- головний спеціаліст - юрисконсульт юридичного відділу апарату виконавчого комітету Світловодської міської ради,

- головний спеціаліст бюджетного відділу Фінансового управління Світловодської міської ради,

- провідний спеціаліст - фахівець із соціальної роботи сектору соціальної підтримки та захисту учасників бойових дій, учасників війни, осіб з інвалідністю внаслідок війни, сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, Захисників і Захисниць України Управління соціального захисту населення Світловодської міської ради,

- головний спеціаліст технічного відділу Управління житлово-комунального господарства Світловодської міської ради,

- головний спеціаліст відділу з благоустрою та експлуатації комунального майна Управління житлово-комунального господарства Світловодської міської ради,

- головний спеціаліст з питань екологічної безпеки відділу з благоустрою та експлуатації комунального майна Управління житлово-комунального господарства Світловодської міської ради,

- головний спеціаліст - юрисконсульт Управління житлово-комунального господарства Світловодської міської ради,

- головний спеціаліст - інспектор праці відділу підприємництва та торгівлі Управління економіки, ресурсів та розвитку міста Світловодської міської ради,

- головний спеціаліст відділу приватизації, оренди майна та землі Управління економіки, ресурсів та розвитку міста Світловодської міської ради,

- головний спеціаліст відділу промисловості, транспорту та інвестицій Управління економіки, ресурсів та розвитку міста Світловодської міської ради.

З цим листом 06.07.2023 року ознайомлений представник ОСОБА_1 за довіреністю Андросов О.Л.

Розпорядженням Світловодського міського голови №561-к від 13.09.2023 року "Про звільнення ОСОБА_1 " ОСОБА_1 звільнено з посади начальника Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради з 14.09.2023 року на підставі пункту 1 статті 40 КЗпП України у зв`язку з ліквідацією Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради.

Не погоджуючись зі своїм звільненням, позивач 13.10.2023 року звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір, суд дійшов до таких висновків.

Правові, організаційні, матеріальні та соціальні умови реалізації громадянами України права на службу в органах місцевого самоврядування, загальні засади діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, їх правовий статус, порядок та правові гарантії перебування на службі в органах місцевого самоврядування визначає Закон України "Про службу в органах місцевого самоврядування". Цей Закон містить такі норми:

Стаття 1. Служба в органах місцевого самоврядування

Служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.

Стаття 2. Посадова особа місцевого самоврядування

Посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Дія цього Закону не поширюється на технічних працівників та обслуговуючий персонал органів місцевого самоврядування.

Стаття 3. Посади в органах місцевого самоврядування

Посадами в органах місцевого самоврядування є:

- виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах;

- виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою;

- посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Стаття 5. Право на службу в органах місцевого самоврядування

Право на службу в органах місцевого самоврядування мають громадяни України незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, терміну проживання на відповідній території.

На посаду можуть бути призначені особи, які мають відповідну освіту і професійну підготовку, володіють державною мовою відповідно до рівня, визначеного Законом України "Про забезпечення функціонування української мови як державної".

Стаття 7. Правове регулювання статусу посадових осіб місцевого самоврядування

Правовий статус посадових осіб місцевого самоврядування визначається Конституцією України, законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", "Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", цим та іншими законами України.

Посадові особи місцевого самоврядування діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією України і законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, актами органів місцевого самоврядування, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради Автономної Республіки Крим і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

На посадових осіб місцевого самоврядування поширюється дія Закону України "Про запобігання корупції" та законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

Стаття 10. Прийняття на службу в органи місцевого самоврядування

Прийняття на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється:

- на посаду сільського, селищного, міського голови в порядку, встановленому Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні";

- на посаду голови та заступників голови районної, районної у місті, обласної ради, заступника міського голови - секретаря Київської міської ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, голови постійної комісії з питань бюджету обласної, Київської та Севастопольської міських рад шляхом обрання відповідною радою;

- на посади заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, старости шляхом затвердження відповідною радою;

- на посади керівника секретаріату (керуючого справами) районної, обласної ради, керуючого справами виконавчого апарату обласних і районних рад, керівників відділів, управлінь та інших працівників органів місцевого самоврядування шляхом призначення відповідно сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.

Проведення конкурсу, випробування та стажування при прийнятті на службу в органи місцевого самоврядування здійснюється в порядку, визначеному законодавством України про державну службу.

У разі необхідності, за згодою сторін, посадова особа місцевого самоврядування може бути переведена на рівнозначну чи нижчу посаду або посаду радника чи консультанта без конкурсного відбору.

Голови районних, районних у містах, обласних рад, Київський та Севастопольський міський голова та міські голови (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) мають право самостійно (без конкурсу) добирати та приймати на службу своїх помічників, радників (патронатну службу).

На час відсутності (відпустки) посадових осіб органів місцевого самоврядування (крім виборних посад) для виконання їх повноважень можуть прийматися на службу особи за строковим трудовим договором (контрактом).

Стаття 14. Класифікація посад в органах місцевого самоврядування

В органах місцевого самоврядування встановлюються такі категорії посад:

- перша категорія - посади Київського міського голови, голів обласних рад та Севастопольського міського голови;

- друга категорія - посади Сімферопольського міського голови, міських (міст - обласних центрів) голів; заступників голів обласних рад та Севастопольського міського голови, заступника міського голови - секретаря Київської міської ради;

- третя категорія - посади перших заступників та заступників міських голів (міст - обласних центрів) з питань діяльності виконавчих органів ради; секретарів міських (міст - обласних центрів та міста Сімферополя) рад, міських голів (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення, крім міст - обласних центрів), голів районних, районних у містах рад; керуючих справами виконавчих апаратів обласних та Севастопольської міської рад;

- четверта категорія - посади голів постійних комісій з питань бюджету обласних, Київської та Севастопольської міських рад (у разі коли вони працюють у раді на постійній основі), керівників управлінь і відділів виконавчого апарату обласних, Севастопольської міської та секретаріату Київської міської рад, секретарів міських (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад, заступників міських (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) голів з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючих справами (секретарів) виконавчих комітетів, директорів, перших заступників, заступників директорів департаментів міських (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад, міських (міст районного значення) голів, селищних і сільських голів, посади заступників голів районних рад;

- п`ята категорія - посади керуючих справами виконавчих апаратів районних рад, керуючих справами (секретарів) виконавчих комітетів районних у містах рад, помічників голів, радників (консультантів), спеціалістів, головних бухгалтерів управлінь і відділів виконавчого апарату обласних, секретаріатів Київської та Севастопольської міських рад, керівників управлінь, відділів та інших виконавчих органів міських (міст обласного і республіканського в Автономній Республіці Крим значення) рад та їх заступників, керівників відділів (підвідділів) у складі самостійних управлінь, відділів виконавчих органів міських (міст обласного значення) рад, посади заступників міських (міст районного значення), сільських, селищних голів з питань діяльності виконавчих органів ради, секретарів міських (міст районного значення), сільських, селищних рад, старост;

- шоста категорія - посади керуючих справами (секретарів) виконавчих комітетів міських (міст районного значення), сільських, селищних рад, керівників структурних підрозділів виконавчого апарату районних та секретаріатів районних у містах Києві та Севастополі рад та їх заступників, керівників управлінь, відділів та інших структурних підрозділів виконавчих органів міських (міст районного значення), районних у містах рад та їх заступників, помічників голів, радників, консультантів, начальників секторів, головних бухгалтерів, спеціалістів управлінь, відділів, інших структурних підрозділів виконавчих органів міських (міст обласного значення та міста Сімферополя) рад;

- сьома категорія - посади радників, консультантів секретаріатів районних у містах рад, спеціалістів виконавчих органів районних у містах, міських (міст районного значення) рад, спеціалістів виконавчих органів сільських, селищних рад.

Віднесення інших посад органів місцевого самоврядування, не зазначених у цій статті, до відповідної категорії посад в органах місцевого самоврядування здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням керівників відповідних органів місцевого самоврядування.

Стаття 20. Підстави припинення служби в органах місцевого самоврядування

Крім загальних підстав, передбачених Кодексом законів про працю України, служба в органах місцевого самоврядування припиняється на підставі і в порядку, визначених Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", цим та іншими законами України.

Рішення про припинення служби в органах місцевого самоврядування може бути оскаржено посадовою особою місцевого самоврядування у порядку, визначеному законом.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні".

У статті 1 цього Закону визначено, що:

- виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами;

- посадова особа місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Відповідно до статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Згідно з пунктом 10 частини 4 статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський, селищний, міський голова призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, крім випадків, передбачених частиною другою статті 21 Закону України "Про культуру".

Відповідно до статті 54 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Відділи, управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними раді, яка їх утворила, підпорядкованими її виконавчому комітету, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради.

Керівники відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради призначаються на посаду і звільняються з посади сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради одноособово, а у випадках, передбачених законом, - за погодженням з відповідними органами виконавчої влади.

Статтею 1 Кодексу законів про працю України передбачено, що цей Кодекс регулює трудові відносини всіх працівників.

Статтею 5-1 КЗпП України визначено, що держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України, зокрема, правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 36 КЗпП України підставою припинення трудового договору є зокрема розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця (статті 40, 41).

Згідно з частиною 6 статті 36 КЗпП України у разі зміни роботодавця, а також у разі їх реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Припинення трудового договору з ініціативи роботодавця можливе лише у разі скорочення чисельності або штату працівників (пункт 1 частини першої статті 40).

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 40 КЗпП України трудовий договір, укладений на невизначений строк, а також строковий трудовий договір до закінчення строку його чинності можуть бути розірвані роботодавцем лише у випадках змін в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників.

Частинами 2, 3 статті 40 КЗпП України передбачено, що звільнення з підстав, зазначених у пунктах 1, 2 і 6 цієї статті, допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.

Не допускається звільнення працівника з ініціативи роботодавця в період його тимчасової непрацездатності (крім звільнення за пунктом 5 цієї статті), а також у період перебування працівника у відпустці. Це правило не поширюється на випадок повної ліквідації підприємства, установи, організації.

Статтею 49-2 КЗпП України установлений порядок вивільнення працівників.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 49-2 КЗпП України про наступне вивільнення працівників персонально попереджають не пізніше ніж за два місяці.

При вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством.

Одночасно з попередженням про звільнення у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган, фізична особа, яка використовує найману працю, пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи. При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, у фізичної особи працівник, на власний розсуд, звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.

Верховний Суд України у постановах від 01.04.2015 року (справа №6-40цс15), від 18.10.2017 року (справа №6-1723цс17) висловив правову позицію, згідно з якою власник є таким, що належно виконав вимоги частини 2 статті 40, частини 3 статті 49-2 КЗпП щодо працевлаштування працівника, якщо запропонував йому наявну на підприємстві роботу, тобто вакантну посаду чи роботу за відповідною професією чи спеціальністю, чи іншу вакантну роботу, яку працівник може виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації, досвіду тощо. При цьому роботодавець зобов`язаний запропонувати всі вакансії, що відповідають зазначеним вимогам, які існують на цьому підприємстві, незалежно від того, в якому структурному підрозділі працював працівник, який вивільнюється. Оскільки обов`язок по працевлаштуванню працівника покладається на власника з дня попередження про вивільнення до дня розірвання трудового договору, за змістом частини 3 статті 49-2 КЗпП України роботодавець є таким, що виконав цей обов`язок, якщо працівникові були запропоновані всі інші вакантні посади (інша робота), які з`явилися на підприємстві протягом цього періоду і які існували на день звільнення.

Така правова позиція підтримана Верховним Судом у постановах від 24.10.2018 року у справі №319/895/17, від 27.05.2021 року (справа №389/2770/16-а), від 12.10.2023 року (справа №460/8528/21) у спорах про звільнення посадових осіб органів місцевого самоврядування на підставі пункту 1 частини 1 статті 40 КЗпП України.

Частинами 2, 3 статті 81 Цивільного кодексу України передбачено, що юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права.

Юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 цього Кодексу. Юридична особа приватного права може створюватися та діяти на підставі модельного статуту в порядку, визначеному законом.

Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.

Цим Кодексом встановлюються порядок створення, організаційно-правові форми, правовий статус юридичних осіб приватного права.

Порядок утворення та правовий статус юридичних осіб публічного права встановлюються Конституцією України та законом.

Згідно зі статтею 82 Цивільного кодексу України на юридичних осіб публічного права у цивільних відносинах поширюються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до частини 1 статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Частиною 2 статті 104 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Згідно зі статтею 106 Цивільного кодексу України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

Суд установив, що ОСОБА_1 проходив службу в органах місцевого самоврядування, був посадовою особою місцевого самоврядування та займав посаду начальника Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради, тобто посаду керівника виконавчого органу міської ради. Відповідно до статей 10, 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" призначення на таку посаду та звільнення з неї здійснюється міським головою і така посада належить до п`ятої категорії посад в органах місцевого самоврядування.

На позивача як на посадову особу (службовця) місцевого самоврядування поширюється дія законодавства України про працю з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування".

Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради, яке очолював позивач, було структурним підрозділом виконавчого комітету Світловодської міської ради зі статусом юридичної особи публічного права.

Світловодська міська рада як засновник у 2021 році вирішила ліквідувати Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради і Управління молоді і спорту Світловодської міської ради, натомість створила новий виконавчий орган - Управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради. До нього перейшли як функції та повноваження у сфері освіти, що виконувалися Управлінням освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради, так і майнові права та обов`язки цієї юридичної особи, що припиняється, а також зобов`язання у трудових правовідносинах.

Новостворене Управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради зареєстроване як юридична особа 30.03.2021 року. Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради з 26.02.2021 року перебуває у стані припинення.

Тож фактично в структурі виконавчих органів Світловодської міської ради відбулася реорганізація структурних підрозділів, зокрема Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради як юридичної особи публічного права, шляхом злиття, а не його повна ліквідація.

ОСОБА_1 з лютого 2021 року не виконував посадові повноваження начальника Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради і не працював через його неодноразові звільнення з посади та судові спори про поновлення на роботі.

Востаннє Кіровоградський окружний адміністративний суд рішенням від 20.06.2023 року у справі №340/1789/23 поновив ОСОБА_1 на посаді начальника Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради, яке на той момент перебувало у стані припинення і як орган місцевого самоврядування вже не функціонувало. Суд відмовив ОСОБА_1 у задоволенні його позовної вимоги про поновлення на посаді начальника Управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради, оскільки суд не вправі поновлювати особу на посаді у новоствореному органі, в якому вона не працювала і до якого не була переведена у встановленому законом порядку.

Станом на червень - липень 2023 року процес передачі повноважень та функцій Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради до новоствореного Управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради вже був завершений. В Управлінні освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради було затверджено положення, структуру, штатний розпис, кошторис та заповнені всі вакансії.

Так, рішенням Світловодської міської ради №1865 від 02.06.2023 року "Про структуру, штати виконавчих органів Світловодської міської ради" затверджено структуру виконавчих органів Світловодської міської ради (додаток 7) і штатний розклад виконавчих органів Світловодської міської ради (додаток 8).

У структурі виконавчих органів Світловодської міської ради утворено самостійні структурні підрозділи, зокрема 7 самостійних управлінь, серед яких - Управління освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради. Його штатний розклад включає 7 посад: начальник управління (1 посада), заступник начальника управління (1 посада), головні спеціалісти (5 посад).

Натомість у структурі виконавчих органів Світловодської міської ради відсутнє Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради. Для нього штатний розпис та кошторис на 2023 роки не затверджувалися у зв`язку з його ліквідацією та припиненням виконання функцій органу місцевого самоврядування.

Станом на момент виникнення спірних правовідносин Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради припинило свою діяльність, а від його імені діяла комісія з припинення, яка здійснювала заходи, пов`язані з припиненням (ліквідацією) юридичної особи.

Тож ліквідація (реорганізація) Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради з повним скороченням його чисельності та штату відповідно до пункту 1 частини 1 статті 40 КЗпП України є підставою для припинення (розірвання) трудового договору з працівниками з ініціативи роботодавця. Звільнення працівника з цієї підстави допускається, якщо неможливо перевести працівника, за його згодою, на іншу роботу.

У спірних правовідносинах Світловодський міський голова, який є головною посадовою особою територіальної громади міста та якому підпорядковані виконавчі органи ради, щодо позивача є уповноваженою особою роботодавця (власника) у розумінні КЗпП України, оскільки саме йому належать повноваження щодо управління службою керівників виконавчих органів ради, зокрема щодо їх призначення на посади та звільнення з посад.

Тому у процедурі вивільнення позивача на підставі пункту 1 частини 1 статті 40 КЗпП України у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, пов`язаними з припиненням виконавчого органу ради, відповідач-1 повинен був дотримуватися вимог частини 2 статті 40, частин 1, 3 статті 49-2 КЗпП України щодо персонального попередження працівника про наступне звільнення та його працевлаштування пропонування працівникові іншої роботи за відповідною професією чи спеціальністю. У разі розірвання трудового договору за такою підставою з посадовою особою місцевого самоврядування їй з метою продовження проходження служби в органах місцевого самоврядування мають бути запропоновані усі вакантні посади в органі місцевого самоврядування, які особа потенційно може зайняти з урахуванням наявного рівня освіти, професійної підготовки та відповідності іншим професійно-кваліфікаційним вимогам, які встановлені для таких посад.

Частиною 3 статті 10 Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування" передбачена можливість у разі необхідності переведення посадової особи місцевого самоврядування на рівнозначну чи нижчу посаду або посаду радника чи консультанта без конкурсного відбору, і таке переведення здійснюється за згодою сторін.

Під рівнозначною посадою в органі місцевого самоврядування слід розуміти посаду, щодо якої встановлені однакові вимоги до професійної компетентності кандидатів на її зайняття та яка належить до однієї категорії посад в органах місцевого самоврядування, і посадові оклади за якими суттєво не відрізняються. Нижчою посадою є посада, що належить до нижчої категорії посад в органах місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 14 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" в органах місцевого самоврядування встановлюється сім категорій посад, у межах яким відповідно до статті 15 цього Закону посадовим особам присвоюється відповідний ранг.

Вимоги до посадових осіб місцевого самоврядування, в тому числі щодо рівня освіти, стажу, а також основних обов`язків за посадою визначено Типовими професійно-кваліфікаційними характеристиками посадових осіб місцевого самоврядування, які затверджені наказом Національного агентства України з питань державної служби від 07.11.2019 року №203-19.

Умови оплати праці посадових осіб місцевого самоврядування визначаються органом місцевого самоврядування виходячи з умов оплати праці, встановлених постановою Кабінету Міністрів України "Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів" від 09.03.2006 року №268, і схем посадових окладів згідно з додатками 48-53 і 57 до зазначеної постанови.

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 1 Закону України "Про зайнятість населення" вакансія вільна посада (робоче місце), на яку може бути працевлаштована особа.

Суд установив, що відповідач-1 персонально попередив позивача про ліквідацію Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради та про наступне вивільнення за два місяці, як це передбачено частиною 1 статті 49-2 КЗпП України. При цьому у листі персонального попередження про майбутнє вивільнення від 05.07.2023 року запропонував позивачу іншу роботу, яку той міг виконувати з урахуванням його освіти, кваліфікації, досвіду, та навів перелік з 15 посад, які були вакантні в апараті міської ради та її виконавчого комітету, інших виконавчих органах Світловодської міської ради, а також у комунальних закладах (установах), діяльність яких пов`язана з виконанням повноважень місцевого самоврядування у сфері освіти та виховання дітей.

На момент попередження 05.07.2023 року і до моменту звільнення позивача 14.09.2023 року в Управлінні освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради, до якого перейшли повноваження ліквідованого Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради, були відсутні вакантні посади. Тож відповідач-1 не мав можливості у цей період запропонувати позивачу різнозначну керівну посаду в Управлінні освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради (начальника), чи будь-яку іншу посаду службовця місцевого самоврядування в цьому Управлінні.

Також на момент попередження 05.07.2023 року були відсутні вакантні посади керівних працівників начальників інших самостійних управлінь та відділів Світловодської міської ради, щодо яких відповідач-1 є суб`єктом призначення.

Щодо посад першого заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради та керуючого справами виконавчого комітету Світловодської міської ради, які були вакантні у цей період, то ці посади не є рівнозначними посаді начальника управління, яку займав позивач, оскільки вони віднесені до вищих категорій посад в органах місцевого самоврядування та відрізняються за способом прийняття на службу в органи місцевого самоврядування. Ці керівні посади відповідно до статей 3, 10 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" належать до виборних посад, на які особи затверджуються відповідною радою. Оскільки відповідач-1 не є суб`єктом призначення щодо цих посад, то він не мав повноважень пропонувати їх позивачу для працевлаштування в порядку переведення.

Воднораз до переліку запропонованих вакантних посад включено 3 посади, робота на яких була пов`язана з виконанням повноважень місцевого самоврядування у сфері освіти та виховання дітей, а саме: директор закладу дошкільної освіти, консультант центру професійного розвитку педагогічних працівників, головний спеціаліст служби у справах дітей.

Також до переліку запропонованих вакантних посад включено 12 посад головних (провідних) спеціалістів, які були вакантні в апараті ради, в апараті виконавчого комітету ради та в управліннях Світловодської міської ради.

Управління культури та туризму Світловодської міської ради у листі №280 від 03.07.2023 року повідомило Світловодського міського голову про одну вакантну посаду головного спеціаліста, а також вакантні посади у комунальному закладі "Міський палац культури Світловодської міської ради" (керівник колективу, прибиральник службових приміщень, швачка) та у комунальному закладі "Власівський будинок культури Світловодської міської ради" (хормейстер, керівники гуртків).

Суд установив, що позивачу ці посади не були запропоновані, оскільки він за своєю професійною компетентністю не відповідав кваліфікаційним вимогам до цих посад (не мав освіти відповідного професійного спрямування у відповідній галузі знань, досвіду роботи). На посаду головного спеціаліста Управління культури та туризму Світловодської міської ради на той час були підшукані особи з кадрового резерву, які проходили стажування з метою прийняття на службу в органи місцевого самоврядування.

Працівники комунальних закладів культури не є посадовими особами місцевого самоврядування, а тому відповідач-1 не мав обов`язку пропонувати такі посади позивачу з метою продовження проходження ним служби в органах місцевого самоврядування.

Позивачеві також не пропонувалися вакантні посади технічних працівників та обслуговуючого персоналу органів місцевого самоврядування, оскільки вони не належать до посад, робота на яких пов`язана зі службою в органах місцевого самоврядування.

Суд дослідив структуру, штати виконавчих органів Світловодської міської ради, кадрові розпорядження Світловодського міського голови та встановив, що протягом періоду від дня попередження позивача про наступне вивільнення (05.07.2023 року) і до дня його звільнення (14.09.2023 року) іншої роботи на вільних посадах службовців місцевого самоврядування, яку позивач міг виконувати з урахуванням його професійної компетентності (освіти відповідного спрямування, кваліфікації, досвіду) та встановлених кваліфікаційних вимог у Світловодській міській раді та її виконавчих органах, зокрема в Управлінні освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради, не було.

Позивач після ознайомлення з переліком вакантних посад не погодився зайняти будь-яку із запропонованих посад і протягом 2 місяців не висловив бажання працевлаштуватися (перевестися) на посади, запропоновані йому у листі персонального попередження про майбутнє вивільнення від 05.07.2023 року.

Тож відповідач-1 прийняв рішення про його звільнення 14.09.2023 року у зв`язку з ліквідацією органу місцевого самоврядування та неможливістю переведення позивача на іншу роботу.

Позивач надав суду пояснення про те, що не погодився на зайняття запропонованих йому відповідачем-1 посад, оскільки вважав, що у зв`язку з реорганізацією Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради він мав бути переведений на рівнозначну посаду у новоствореному Управлінні освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради.

Втім суд установив, що на момент вивільнення позивача в Управлінні освіти, молоді та спорту територіальної громади Світловодської міської ради усі посади, передбачені штатним розписом, були зайняті. Затвердження структури, чисельності і штатів виконавчих органів ради належить до виключної компетенції міської ради та вирішується на її пленарному засіданні. Тож на момент виникнення спірних правовідносин відповідач-1 не мав можливості ні запропонувати позивачу посади в цьому Управлінні, ні перевести позивача на роботу до цього Управління. Також він не мав обов`язку створювати для позивача рівнозначну посаду в цьому Управлінні.

Позивач, який був обізнаний про ліквідацію Управління освіти виконавчого комітету Світловодської міської ради та скорочення його посади, не подавав Світловодському міському голові будь-яких заяв про переведення його на іншу посаду/роботу у виконавчих органах Світловодської міської ради.

Суд вважає, що відповідач-1 при звільненні позивача дотримався процедури вивільнення, передбаченої законодавством про працю, забезпечив позивачу гарантоване право на сприяння у збереженні роботи та виконав свій обов`язок щодо його працевлаштування на службі в органах місцевого самоврядування.

Оскаржуване розпорядження Світловодського міського голови №561-к від 13.09.2023 року "Про звільнення ОСОБА_1 " є законним, тому у задоволенні позову про його скасування та про поновлення позивача на службі слід відмовити. Також слід відмовити у задоволенні похідних позовних вимог про стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та моральної шкоди.

Судові витрати у справі сторони не понесли.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. ЧЕРНИШ

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.05.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118826296
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —340/8721/23

Постанова від 29.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Постанова від 29.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Рішення від 02.05.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 19.03.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 20.10.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні