Рішення
від 02.05.2024 по справі 420/34576/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/34576/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Вікторії ХОМ`ЯКОВОЇ, розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕКТР ВЕСТ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «СПЕКТР ВЕСТ» (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач), в якому просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області №9835356/42469968 від 01.11.2023 року про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю «СПЕКТР ВЕСТ» та зареєстрованої в контролюючому органі 31.10.2023 за № 9290217075;

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області №10118430/42469968 від 07.12.2023 року про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю «СПЕКТР ВЕСТ» та зареєстрованої в контролюючому органі 05.12.2023 за № 9329588155.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що задля дотримання вимог діючого податкового законодавства ним подавались до ГУ ДПС в Одеській області на реєстрацію та прийняті контролюючим органом таблиці даних платника податків. У вищевказаних таблицях зазначені види економічної діяльності відповідно до КВЕД, коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) позивачем, ввозяться на митну територію України. До вищевказаних таблиць було додано відповідні пояснення. 01.11.2023 та 07.12.2023 позивач отримав від Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН рішення про неврахування таблиць даних платника податку, зареєстрованих у контролюючому органі. У всіх вищевказаних рішеннях про неврахування таблиць даних платника податку визначена єдина підстава: "наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій". Позивач вказує, що не включений до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Вважає прийняті відповідачем рішення необґрунтованими, у зв`язку з чим звернувся з даним позовом до суду.

Ухвалою суду від 18.12.2023 відкрито спрощене провадження у справі, вирішено розглядати справу без виклику сторін.

22.01.2024 до суду надійшов відзив, в якому відповідач зазначає, що відповідно до п.2 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України. Відповідно до фактичних обставин справи, на виконання п. 12 Порядку № 1165 позивачем 05.12.2023 направлено до контролюючого органу таблицю даних платника податку на додану вартість, до якої були додані пояснення та копії документів. В свою чергу, комісією регіонального рівня 07.12.2023 прийнято рішення № 10118430/42469968 про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, в зв`язку з наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій. Згідно із Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби" Затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 № 92 основні засоби - матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік). Відповідно до п. 44. Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні). Враховуючи вищевикладене оскаржуване рішення щодо неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість стосовно ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» винесено відповідно до діючого законодавства.

22.01.2024 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивач спростовує доводи відповідача, викладені у відзиві та просить задовольнити позов в повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд дійшов наступного.

Товариство з обмеженою відповідальністю «СПЕКТР ВЕСТ» є зареєстрованим підприємством, перебуває на податковому обліку та має статус платника податку на додану вартість з серпня 2023 року (індивідуальний податковий номер 424699615538). Основним видом економічної діяльності ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» є код КВЕД 68.20 «Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна». Відповідно до штатного розпису на 2023 рік у ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» працевлаштовано 33 особи.

ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» полягає в тому, що воно є користувачем нежитлових приміщень на підставі договору оренди №23 від 23.06.2023, укладеного з ТОВ «Торговий центр «Середньофонтанський». ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» орендує нежитлові приміщення для розміщення у м. Одесі за адресою: провулок Семафорний, 4. торгово-розважального центру «Fontan Sky center».

ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» подано до ГУ ДПС в Одеській області за Формою №20-ОПП Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, в якому містяться нежитлові приміщення за адресою: м. Одеса, пров. Семафорний, 4. В своєчергу ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» займалось діяльністю з передання в суборенду торгових приміщень та їх обслуговування.

31.10.2023 ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» подало відповідачу таблицю даних платника ПДВ з поясненнями. 01.11.2023 відповідачем прийнято рішення №9835356/42469968 про неврахування таблиці даних платника ПДВ. В рішенні зазначено про наявність в контролюючих органах податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій. також вказао , що в період з 17.08.2023 по 20.10.2023 позивач мав господарські відносини з юридичною особою ТОВ "ГОСПОДАРНИК" (код ЄДРПОУ 30971302), який 12.07.2021 був включений в перелік платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

05.12.2023 ТОВ «СПЕКТР ВЕСТ» повторно подало відповідачу таблицю даних платника ПДВ з поясненнями. в яких зазначив, що в 2021-2022 рр. позивач не мав господарських відносин з ТОВ "ГОСПОДАРНИК", реалізація послуг оренди на користь даного суб`єкта господарської діяльності почалась з серпня 2023 року.

07.12.2023 відповідачем прийнято рішення №10118430/42469968 про неврахування таблиці даних платника ПДВ з аналогічних підстав.

Позивач не погодився з вказаними рішеннями, з огляду на що звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку правомірності прийняття спірних рішень, суд виходить з такого.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

За визначенням, наведеним у пункті 2 вказаного Порядку, таблиця даних платника податку - це зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Відповідно до п.п. 12-14 Порядку №1165 платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5). У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Пунктами 15, 16 Порядку №1165 визначено, що Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання. Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку; встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).

У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування. У разі прийняття рішення про неврахування таблиці даних платника у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платник податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку (п.17).

У відповідності до п. 19 Порядку №1165 (у редакції станом на момент прийняття спірних рішень) комісії контролюючих органів приймають рішення про неврахування таблиці даних платника податку (додаток 7), яку враховано, зокрема, в автоматичному режимі, що надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, якщо:

стосовно платника податку прийнято рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку (додаток 4), визначених у пунктах 1-5 додатка 1;

до контролюючого органу надійшла податкова інформація щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку.

У рішенні про неврахування таблиці даних платника, у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, що стала підставою для неврахування таблиці даних платника податку, а саме: тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.(п.19)

Таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.

Аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку, що рішення про неврахування Таблиці даних платника податків повинно містити одну з вказаних підстав для неврахування таблиці даних платника податку.

Суд зазначає, що оскаржені рішення відповідача є актами індивідуальної дії. Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.

Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер. Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

Конституційний Суд України в рішенні від 8 червня 2016 року № З-рп/2016 зазначив, що принцип юридичної визначеності не виключає визнання за органом державної влади певних дискреційних повноважень у прийнятті рішень, однак у такому випадку має існувати механізм запобігання зловживанню ними. В даному конкретному випадку, наведений механізм полягає в обов`язку податкового органу визначити, чому подана платником податку інформація не прийнята, яка конкретно інформація, зазначена позивачем в таблиці даних платника податку є, на думку відповідача, недостовірною.

Суд зазначає, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.

Відповідач, приймаючи оскаржувані рішення про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість, зазначив в якості підстави їх прийняття наявність в органах державної податкової служби України податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податків ризикових операцій у період 17.08.2023 - 20.10.2023, контрагент код 30971302, дата включення якого до переліку ризикових платників 12.07.2021. При цьому, відповідач обмежився лише загальним формулюванням, не конкретизуючи, яка саме інформація стала підставою для прийняття таких рішень.

Позивач в позові зазначає, що дійсно мав господарські стосунки з ТОВ «ГОСПОДАРНИК» код ЄДР 30971302. по наданню послуг оренди. До таблиць позивач подавав пояснення з підтверджуючими документами. Безпосередньо позивач не включений до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.

Відповідач ніяким чином не пояснив, чому факт віднесення ТОВ «ГОСПОДАРНИК» до переліку ризикових платників податку може бути достатньою самостійною підставою для прийняття рішення про неврахування Таблиці даних платника податку на додану вартість, без обґрунтування невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, та посилань на докази і обставини, що свідчать про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку, та без зазначення, яка саме інформація в таблиці даних є недостовірною.

Як вбачається з копій спірних рішень, вказані рішення таких обґрунтувань, даних та посилань на докази не містять.

Таким чином, в ході розгляду відповідач не довів, що спірні рішення прийняті ним на підставах, визначених законодавством, оскільки не підтверджено існування жодної із визначених п. 19 Порядку № 1165 підстав: як наявність податкової інформації щодо невідповідності інформації, зазначеної в таблиці даних платника податку, видам економічної діяльності відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності, кодам товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодам послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України, яка свідчить про надання платником податку недостовірної інформації в таблиці даних платника податку, так і наявність рішення про ризиковість платника податків - позивача.

Слід вказати, що позивач не може нести відповідальність за йомовірне невиконання його контрагентами своїх зобов`язань, адже поняття "добросовісний платник", яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками податкового законодавства, а саме, платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентом податкових зобов`язань. Внесення контрагента до переліку ризикових платників не свідчить про вчинення позивачем ризикових операцій.

При вирішені цього спору суд керується частиною другою статті 2 КАС України, в силу якої, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому, загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

В той же час, відповідачем не надано жодних доказів, які досліджувалися комісією Головного управління ДПС в Одеській області, та які слугували підставою для прийняття спірного рішення.

З огляду на зазначене, спірні рішення про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, які враховано раніше, не відповідають вимогам ч.2 ст. 2 КАС України через їх необґрунтованість, тому підлягають визнанню протиправними і скасуванню.

Отже, наявні підстави для задоволення позовних вимог.

Розподіл судових витрат в частині сплаченого судового збору здійснюється відповідно до приписів ч. 1 ст. 139 КАС України, відповідно до якої при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 90, 139, 242-246, 250, 155, 295 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕКТР ВЕСТ» задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області №9835356/42469968 від 01.11.2023 року про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю «СПЕКТР ВЕСТ» та зареєстрованої в контролюючому органі 31.10.2023 за № 9290217075.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області №10118430/42469968 від 07.12.2023 року про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, поданої Товариством з обмеженою відповідальністю «СПЕКТР ВЕСТ» та зареєстрованої в контролюючому органі 05.12.2023 за № 9329588155.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СПЕКТР ВЕСТ» (код ЄДРПОУ 42469968) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166) судовий збір в сумі 5 368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Вікторія ХОМ`ЯКОВА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.05.2024
Оприлюднено06.05.2024
Номер документу118826314
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/34576/23

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 19.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 17.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Рішення від 02.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні