Рішення
від 01.05.2024 по справі 908/55/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 34/5/24

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01.05.2024 Справа № 908/55/24

м.Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О.,

при секретареві судового засідання Концур Г.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 908/55/24

за позовом: Запорізької міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915 (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Дебют ЛТД., ідентифікаційний код юридичної особи 13637271 (пр. Соборний, буд. 44, м. Запоріжжя, 69063)

про стягнення 652 287 грн 76 коп.

за участю уповноважених представників сторін:

від позивача: Білик Н.О., посвідчення № 1417 від 31.10.2023; витяг № 05/02-11/2246;

від відповідача: Галіченко Б.В., адвокат, свідоцтво № 002231 від 11.06.2019; ордер АР № 1164940

СУТЬ СПОРУ:

03.01.2024 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Дебют ЛТД. про стягнення 652 287 грн 76 коп. заборгованості за Договором оренди землі від 10.12.2019 № 201905000100276.

Позовні вимоги мотивовані тим, що орендар за спірний період не виконав свої зобов`язання за договором оренди землі, подав декларації до податкового органу, однак лише частково здійснив оплату орендної плати за земельну ділянку. Наявність заборгованості з орендної плати, а саме факт часткової оплати за вищевказаний період, підтверджена Департаментом фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради. Виходячи із змісту норм права, на Відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельної ділянкою за договором. За інформацією Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради (лист від 30.11.2023 № 06.1-14/2509) за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління планування та виконання місцевих бюджетів «LOGICA», Відповідач у 2023 році (станом на 01.11.2023) не перераховував кошти до бюджету Позивача за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб». Таким чином, сума заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2023 по 01.12.2023 р. складає: 347 562,11 грн. Загальна сума заборгованості з орендної плати за період 01.01.2022 по 01.12.2023 Відповідача складає: 304 725,66 грн. + 347 562,11 грн. = 652 287,76 грн.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.01.2024 справу № 908/55/24 передано на розгляд судді Науменку А.О.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 05.01.2024 у справі № 908/55/24 прийнято позовну заяву до розгляду призначено підготовче судове засідання на 31.01.2024.

В судовому засіданні 31.01.2024 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Згідно з ч. 2 ст. 183 ГПК України суд відкладає підготовче засідання в межах визначеного цим Кодексом строку підготовчого провадження у випадках, коли питання, визначені ч. 2 ст. 182 цього кодексу, не можуть бути розглянуті в даному підготовчому засіданні.

На підставі ч.2 ст. 183 ГПК України суд відклав підготовче засідання на 19.02.2024 о 11 год. 20 хв.

В судовому засіданні 19.02.2024 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Суд відкрив судове засідання з розгляду справи № 908/55/24. Оголосив склад суду.

Відповідач в судове засідання не з`явився. Ухвалу суду від 31.01.2024 не виконав, відзиву до суду не надав, електронний кабінет відповідно до статті 6 ГПК України не зареєстрував.

Ухвала суду про відкриття провадження по справі від 05.01.2024 направлена на адресу відповідача повернулась до суду з відміткою за закінченням терміну зберігання.

В судовому засіданні представник позивача зазначила, що жодних документів чи пояснень на адресу позивача від відповідача не надходило.

Ухвалою Господарського суду від 19.02.2024 по справі № 908/55/24 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, відкладено судове засідання на 13.03.2024.

27.02.2024 від представника відповідача через підсистему Електронний суд надійшло повідомлення про вступ у справу як представника.

27.02.2024 дані про адвоката Семенова М.В. внесені до відомостей про учасника справи для доступу до справи № 908/55/24 в електронному кабінеті.

01.03.02024 від представника відповідача надійшло клопотання про ознайомлення із матеріалами справи.

01.03.2024 представник відповідача ознайомлений із матеріалами справи шляхом зняття фотокопій справи № 908/55/24.

08.03.2024 від представника відповідача через підсистему Електронний суд до суду надійшов відзив.

Заперечуючи проти позову, відповідач зазначає, що відповідачем за 2022 рік виконано обсяг зобов`язання зі сплати орендної плати за Договором у розмірі 299 729,78 грн (в т.ч. з урахуванням податкової пільги). Згідно розділу «ІІІ. Розрахунок (уточнення) податкового зобов`язання» Податкової декларації з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) Відповідача від 11.08.2023, надалі «Декларація від 11.08.2023», Відповідачем нарахована Річна сума орендної плати на 2022 рік (строка 425 колонка 3) у розмірі 329 703,18 грн., з яких: - 274 752,65 грн. сума орендної плати до зменшення (податкова пільга) за період 10 місяців, а саме за березень-грудень 2022 (10 міс. * 27 475,265 грн. = 274 752,65 грн.); - 54 950,53 сума орендної плати нарахована Відповідачем за звітній період 2022 рік за період 2 місяців, а саме за січень-лютий 2022 ( 2 міс. * 27 475,265 грн. = 54 950,53 грн.) Відповідно до інформації, отриманої від Головного управління ДПС у Запорізькій області (лист від 21.03.2023 № 2689/5/08-01-04-07) Відповідач сплатив в 2022 році 24 977,52 грн. Таким чином, Відповідачем за 2022 рік виконано обсяг зобов`язання зі Відтак, сума заборгованості Відповідача з орендної плати за період з 01.01.2022 по 31.12.2022р. не 304 725,66 грн. як про це стверджує Позивач, а лише 29 973,01 грн. згідно наступного розрахунку: 329703,18 (річна сума) 24 977,52 (оплата) 274 752,65 (пільга) = 29 973,01 грн. Звертає увагу суду, що у спірних правовідносинах відсутня мова про зміну розміру щомісячної орендної плати 27 475,265 за період 10 місяців (березень-грудень 2022) та відсутні підстави для застосування сторонами п. 34.17. Договору, оскільки вказаний розмір відповідного платежу розрахований сторонами однаково, визнається сторонами, а відтак не підлягає доказуванню (ч. 1 ст. 75 ГПК України). Відповідач застосовує п. 69.14. підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ щодо правовідносин зі сплати орендної плати за землю щодо земельних ділянок орендованих Відповідачем та розташованих на території Запорізького району (Код UA23060000000070350) з адміністративним центром у місті Запоріжжя. Враховуючи зазначене, на підставах передбачених Податковим кодексом України Відповідачу не нараховується та Відповідачем не сплачується 274 752,65 грн. орендної плати за Договором за період 10 місяців, а саме за березень-грудень 2022, тому що застосовується податкова пільга.

11.03.2024 через підсистему Електронний суд від позивача до суду надійшла відповідь на відзив.

Суд приймає документи до розгляду та долучає до матеріалів справи.

Ухвалою Господарського суду від 13.03.2024 суд відклав підготовче засідання по справі № 908/55/24 на 03.04.2024 о 12 год. 00 хв.

В судовому засіданні 03.04.2024 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Суд відкрив судове засідання з розгляду справи № 908/55/24. Оголосив склад суду.

18.03.2024 від представника відповідача через підсистему Електронний суд надійшли заперечення.

19.03.2024 через підсистему Електронний суд представник відповідача надіслав додаткові пояснення.

Документи прийнято судом до розгляду та долучено до матеріалів справи.

Представники сторін зазначили, що станом на 03.04.2024 всі наявні докази були подані до матеріалів справи, клопотання процесуального характеру відсутні.

За таких обставин, суд, проаналізувавши матеріали справи, дійшов до висновку про можливість закриття підготовчого провадження та про призначення справи до розгляду по суті на 24.04.2024 о 10 год. 00 хв. В судовому засіданні оголошено перерву до 01.05.24.

В судовому засіданні 01.05.2024 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.

Представник позивача в судовому засіданні підтримала вимоги позовної заяви, просила її задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечив, просив у його задоволення відмовити.

В судовому засіданні 01.05.2024 судом прийнято рішення, проголошено його вступну та резолютивну частини.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд

ВСТАНОВИВ:

10 грудня 2019 між Запорізькою міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Дебют ЛТД.» (орендар) було укладено договір оренди землі №201905000100276 (зареєстровано в Департаменті реєстраційний послуг Запорізької міської ради, про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис від 30.01.2020 №35306591) (далі Договір).

Згідно п. 1 Договору орендодавець, відповідно до рішення двадцять шостої сесії сьомого скликання Запорізької міської ради №86/45 від 28 лютого 2018р., надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування торгово-офісного центру, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Патріотична в районі житлових будинків №32, №36.

Власником земельної ділянки загальною площею 0,2170 га (кадастровий номер земельної ділянки 2310100000:05:005:0188 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Патріотична в районі житлових будинків № 32, № 36 є територіальна громада міста Запоріжжя, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №327184895 від 28.03.2023.

Відповідно до п. 6 Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 9 991 005 грн. 50 коп. (дев`ять мільйонів дев`ятсот дев`яносто одна тисяча п`ять грн. 50 коп.), в цінах 2019 року.

Згідно п. 11 Договору, договір укладено до 28.02.2028 року.

Відповідно до п. 12 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 299 730 грн. 17 коп. (двісті дев`яносто дев`ять тисяч сімсот тридцять грн. 17 коп.), що складає три відсотки нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2019 року.

Згідно п. 14 Договору, орендна плата вноситься в порядку і спосіб, визначений ст. 287 Податкового кодексу України на розрахунковий рахунок УК у м. Запоріжжі/Вознесенів./18010600 отримувач: Казначейство України (ЕАП), ЄДРПОУ 38025409, код 18010600.

Враховуючи ту обставину, що Договір укладався в порядку поновлення (рішення міської ради від 28.02.2018 №86/45) і земельна ділянка вже знаходилась у користуванні орендаря, Позивач повністю виконав покладені на нього обов`язки, передбачені Договором, щодо передачі Відповідачу земельної ділянки.

За таких умов, у Відповідача за результатами підписання Договору виник обов`язок щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

Оскільки відповідач у 2022 та 2023 роках орендну плату за користування земельною ділянкою сплачував не в повному обсязі у відповідача за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 р. утворилась заборгованість в сумі 329 703,18 грн. - 24 977,52 грн. = 304 725,66 грн, та за період з 01.01.2023 по 01.12.2023 утворилась заборгованість в сумі 347 562,11 грн.

Загальна сума заборгованості з орендної плати за період 01.01.2022 по 01.12.2023 Відповідача складає: 304 725,66 грн. + 347 562,11 грн. = 652 287,76 грн., яка заявлена до стягнення в межах даної справи.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, заслухавши представників сторін, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Обставини справи свідчать, що спірні правовідносини сторін врегульовані договором оренди землі №201905000100276.

Правовідносини сторін за договором оренди землі регулюються спеціальним Законом України Про оренду землі, Земельним кодексом України, Податковим кодексом України та загальними нормами Цивільного та Господарського кодексів України.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.

Статтями 206 Земельного кодексу України та ст. 270 Податкового кодексу України визначено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 270 Податкового кодексу України (розділ Податок на майно) об`єктами оподаткування платою за землю є об`єкти оподаткування орендною платою - земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди.

Передача прав володіння і користування земельною ділянкою згідно статті 206 Земельного кодексу України, пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України здійснюється за плату, що має вноситися на користь міської територіальної громади, на підставі договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до вимог статті 124 Земельного кодексу України передача землі в оренду здійснюється на підставі цивільно-правової угоди.

Відповідно до статті 1 Закону України Про оренду землі оренда землі -це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

У статті 21 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За положеннями статті 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Тож, згідно положень ст. 21 Закону України Про оренду землі та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Цивільні зобов`язання виникають з підстав, передбачених ст. 11 ЦК України, зокрема з договорів та інших правочинів.

У відповідності до ст. 509 ЦК України, ст. 173 ГК України, в силу господарського зобов`язання, яке виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання, один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ч. 1 ст. 283 ГК України, яка кореспондується з приписами ст. 759 ЦК України, за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Згідно з ч. 1 статті 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

За приписами пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України).

За змістом ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Статтями 525, 526 ЦК України визначено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

У відповідності до ч.ч. 1, 2 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Відповідно до приписів ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Виходячи із змісту вищенаведених норм права, на відповідача покладено обов`язок щодо повної та своєчасної сплати орендних платежів за користування земельною ділянкою за договором, а саме: обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.

Відповідно до п. 34.6. Договору орендар зобов`язаний самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель, згідно з чинним законодавством.

28.11.2018 Запорізька міська рада прийняла рішення №26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю» (повний текст рішення знаходиться у відкритому доступі на офіційному сайту Запорізької міської ради за посиланням: https://zp.gov.ua/uk/documents/item/33564). Зазначеним рішення Запорізькою міською радою було встановлено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності (у відсотках від їх нормативної грошової оцінки).

Запорізькою міською радою складено наступний розрахунок, щодо розміру заборгованості за договором оренди землі ТОВ «Дебют ЛТД.», земельною ділянкою площею 0,2170 га, з кадастровим номером 2310100000:05:005:0188, розташованою за адресою: м. Запоріжжя, вул. Патріотична в районі житлових будинків № 32, № 36, за період з 01.01.2022 по 01.12.2023, який розраховано наступним чином:

Згідно ст. 289 Податкового Кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до даних офіційного сайту Державної податкової служби України (https://tax.gov.ua/nove-pro-podatki-/print-553960.html) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру на виконання статті 289 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) листом від 12.01.2022 № 6-28-0.222-323/2-23 повідомила про значення коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2019 рік склав 1,0, за 2020 рік склав 1,0, за 2021 рік складав 1.1 та за 2022 рік складав 1.15.

Оскільки Позивач у позовній заяві просить стягнути із Відповідача заборгованість за договором оренди землі з 01.01.2022 по 01.12.2023, то сума заборгованості розрахована наступним чином:

Нормативна грошова оцінка землі у 2020 р.:

9 991 005,50 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах

2019 року) * 1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2019 р.) = 9 991 005,50 грн.

Нормативна грошова оцінка землі у 2021 р.:

9 991 005,50 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах

2020 року) * 1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2020 р.) = 9 991 005,50 грн.

Нормативна грошова оцінка землі у 2022 р.:

9 991 005,50 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах

2021 року) * 1,1 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2021 р.) =10 990 106,05 грн.;

Розмір орендної плати землі у 2022 р.: 10 990 106,05 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах 2022 року) * 3% (розмір орендної плати за інші земельні ділянки) = 329 703,18 грн.

Відповідно до інформації, отриманої від Головного управління ДПС у Запорізькій області (лист від 21.03.2023 № 2689/5/08-01-04-07) Відповідач сплатив в 2022 році - 24 977,52 грн.

Таким чином, сума заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 р. складає: 329 703,18 грн. - 24 977,52 грн. = 304 725,66 грн.

Нормативна грошова оцінка землі у 2023 р.:

10 990 106,05 грн. (нормативна грошова оцінка земельних ділянок в цінах

2022 року) * 1,15 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2022 р.) = 12 638 621,96 грн.;

Розмір орендної плати у 2023 р.: 12 638 621,96 грн.* 3% (розмір орендної плати за інші земельні ділянки) = 379 158,66 грн.;

У 2023 році Позивач розраховує заборгованість Відповідача за договором оренди землі з 01.01.2023 по 01.12.2023 - 11 міс, тобто 379 158,66 грн. / 12 міс. = 31 596,55 (сума орендної плати за місяць);

Заборгованість Відповідача за договором оренди землі за 11 місяців 2023 р. склала: 31 596,55 (сума орендної плати за місяць) * 11 місяців = 347 562,11 грн.

За інформацією Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради (лист від 30.11.2023 № 06.1-14/2509) за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління планування та виконання місцевих бюджетів «LOGICA», Відповідач у 2023 році (станом на 01.11.2023) не перераховував кошти до бюджету Позивача за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб».

Таким чином, сума заборгованості з орендної плати за період з 01.01.2023 по 01.12.2023 р. складає: 347 562,11 грн.

Загальна сума заборгованості з орендної плати за період 01.01.2022 по 01.12.2023 Відповідача складає: 304 725,66 грн. + 347 562,11 грн. = 652 287,76 грн.

Оренда плата є одним із основних джерел наповнення міського бюджету, а отже існуюча заборгованість відповідача з орендної плати за землю порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та недоотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, які можуть бути використані для задоволення її нагальних потреб.

В пунктах 82, 83, 84 постанови Верховного Суду від 13.10.2021 у справі №910/14176/20 зазначено, що виходячи із системного аналізу норм земельного та податкового законодавства України, орендна плата за земельну ділянку, яка перебуває в державній або в комунальній власності, має подвійну правову природу, оскільки, з одного боку, є передбаченим договором оренди землі платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина перша статті 21 Закону України "Про оренду землі", п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України), з другого боку, є однією з форм плати за землю як обов`язкового платежу в складі податку на майно нарівні із земельним податком (п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України). Разом з тим підставою для нарахування орендної плати за землю є саме договір оренди земельної ділянки (ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України). За змістом ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" Податковим кодексом України регулюються виключно строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, тоді як всі інші питання, зокрема, розмір, умови нарахування та внесення орендної плати за землю, порядок та підстави зміни такого розміру, встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, про що також зазначено в п. 288.4 ст. 288 цього Кодексу (аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 27.03.2018 у справі № 925/258/17).

Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати - орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

При цьому розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).

Згідно ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.

Крім того, за змістом ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Аналіз наведених положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оцінку земель" та Закону України "Про оренду землі" дає підстави для висновку, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретного розміру орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначено в договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає порядок визначення орендної плати за землю, а тому саме у договорі оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.

Подібний правовий висновок наведено у постановах Верховного Суду від 01.10.2018 у справі № 916/3233/16, від 07.10.2019 у справі № 922/3321/18, від 16.03.2020 у справі № 922/1658/19.

З моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (правовий висновок, викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 р. у справі № 1917/1188/2012 (№ 826/1291/17) (провадження № 11-1317апп18)).

За таких обставин, пріоритетність застосування судом норм податкового законодавства у порівнянні з положеннями земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі", якими регулюються спірні орендні правовідносини між сторонами у даній справі, є безпідставними, що відповідає правовій позиції Верховного Суду у постановах від 09.06.2020 у справі № 911/2685/18, від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20.

Адже справи у спорах, що виникають із земельних відносин, про невиконання або неналежне виконання зобов`язань за договорами оренди землі, в тому числі ті, де предметом дослідження є наявність заборгованості з орендної плати або предметом є стягнення заборгованості з орендної плати, розглядаються саме господарськими судами в рамках договірних відносин, а не адміністративними судами в рамках контролюючих відносин, з урахуванням положень земельного законодавства, Цивільного кодексу України, Податкового кодексу України.

Суд вправі самостійно, за наданими сторонами доказами, досліджуючи умови договору оренди землі у сукупності з наданими доказами, встановлювати наявність або відсутність заборгованості з орендної плати за договором оренди землі та розмір такої заборгованості. Це жодним чином не є підміною функцій органу доходів і зборів, адже предметом розгляду у даній справі є стягнення заборгованості саме з орендної плати за договором оренди землі, тобто у зв`язку з неналежним виконанням договірних зобов`язань Орендарем земельної ділянки перед Орендодавцем.

Висновки щодо належного суб`єкта отримання плати за землю у вигляді орендної плати за земельні ділянки комунальної форми власності, яким виступає міська рада, за позовами про її стягнення з орендаря, були неодноразово підтверджені Верховним Судом у постановах від 13.10.2021 у справі № 910/14176/20, від 04.05.2023 у справі № 910/15023/21.

Крім того, Верховний Суд в ухвалі від 18.03.2021 у справі № 904/5955/19, закриваючи касаційне провадження вказав, що відповідно до правової позиції Великої Палати Верховного Суду, викладеної в постанові від 27.11.2018у справі № 912/1385/17, до правовідносин, які склалися саме між Орендодавцем та Орендарем у межах виконання договору оренди земельної ділянки, підлягають застосуванню норми ст. 2 Закону України "Про оренду землі", відповідно до ч. 1 якої відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Позивачем доведено правомірність заявлених позовних вимог.

Відповідачем доказів сплати орендної плати у встановленому розмірі не надано, відсутність порушень умов Договору та чинного законодавства не доведено.

На підставі викладеного, враховуючи що за відповідачем рахується прострочена заборгованість зі сплати орендної плати за земельну ділянку, яка відповідно до умов Договору та чинного законодавства підлягає сплаті відповідачем, судом вимоги позивача визнаються обґрунтованими та правомірними.

При цьому суд враховує, що предметом спору у даній справі є стягнення заборгованості за договором оренди, а не виконання органами доходів і зборів повноважень щодо донарахування і стягнення обов`язкових платежів.

Відповідач не є власником земельної ділянки, а податковий орган не є стороною договору оренди за яким стягується заборгованість, між сторонами існують господарські відносини, то повноваженнями стягувати орендну плату за договором оренди земельної ділянки, укладеним між відповідачем та позивачем у даному спорі, наділена саме Запорізька міська рада як орендодавець та власник земельної ділянки, що є предметом оренди.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки (частина друга статті 21 Закону України Про оренду землі, пункт 288.1 статті 288 ПК України). У зв`язку з цим та оскільки орендну плату за землю орендар вносить орендодавцеві (стаття 21 Закону України Про оренду землі, стаття 288 ПК України), то право на стягнення заборгованості з орендної плати має орендодавець шляхом звернення до відповідного господарського суду в установленому порядку.

Доводи відповідача, викладені у відзиві спростовуються вищевикладеними обставинами та наступним.

Відповідач у своєму відзиві на позовну заяву зазначає про те, що із введенням на території України воєнного стану, на підставі відповідних законодавчих актів, законодавцем внесено зміни до податкового кодексу України, якими звільнено платників від сплати земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками, розташованими на території активних бойових дій.

Слід зазначити, що спірна земельна ділянка розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади. На території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022, не велися активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою.

Окремі населенні пункти та території Запорізького району, який розташований навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності та цілком обґрунтовано внесені до відповідного Переліку, оскільки на них неможливе ведення сільського господарства або іншої підприємницької діяльності.

Первинно, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15 березня 2022 року № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту: 69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.

В умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.

При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Наказом від 25.04.2022 № 75 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року № 457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України", Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 р. за № 453/37789) не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року. Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31 травня 2022 року № 104, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 травня 2022 р. за № 554/37890, станом на 27 травня 2022 року.

Станом на 25.05.2022 територія м. Запоріжжя також не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

За приписами ч. 3 ст. 75 ГПК України обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.

Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 було викладено наступним чином: За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022.

До того ж, обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та Договору оренди. Зміни до Договору оренди земельної ділянки щодо звільнення орендаря від сплати орендних платежів у 2022-2023 роках сторонами не вносилися, жодного рішення щодо звільнення від цих платежів будь-яких орендарів земельних ділянок на території м. Запоріжжя Запорізькою міською радою не приймалося.

Аналогічні висновки викладені у постановах Центрального апеляційного господарського суду по справах №908/1118/23 від 08.02.2024, №908/1180/23 від 11.12.2023, №908/1435/23 від 08.11.2023.

Враховуючи вищевикладене, відповідачем не надано належних та допустимих доказів щодо відсутності у нього заборгованості зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою за 2022-2023 роки.

На підставі викладеного, позов підлягає задоволенню повністю.

Керуючись ст.ст. 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Дебют ЛТД., ідентифікаційний код юридичної особи 13637271 (пр. Соборний, буд. 44, м. Запоріжжя, 69063) на користь Запорізької міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915 (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105) заборгованість за договором оренди землі від 10.12.2019 №201905000100276, в розмірі 652 287,76 грн (шістсот п`ятдесят дві тисячі двісті вісімдесят сім гривень 76 коп.) на розрахунковий рахунок UA 508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600. Видати наказ.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Дебют ЛТД., ідентифікаційний код юридичної особи 13637271 (пр. Соборний, буд. 44, м. Запоріжжя, 69063) на користь Запорізької міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915 (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105) 9 784,32 грн (дев`ять тисяч сімсот вісімдесят чотири грн. 32 коп.) судового збору на розрахунковий рахунок UA 058201720344270024000034816 в Державній казначейській службі України м. Київ, ЄДРПОУ 02140892. Видати наказ

4. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано 06.05.24.

Суддя А.О. Науменко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення01.05.2024
Оприлюднено07.05.2024
Номер документу118836302
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —908/55/24

Ухвала від 09.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Ухвала від 31.05.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Верхогляд Тетяна Анатоліївна

Рішення від 01.05.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 03.04.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 13.03.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 19.02.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 31.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 05.01.2024

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні