номер провадження справи 34/13/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01.05.2024 Справа № 908/190/24
м.Запоріжжя
Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О.,
при секретареві судового засідання Концур Г.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 908/190/24
за позовом: Заступника керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (вул. Якова Новицького, буд. 5, м. Запоріжжя, 69035) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, -
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Спортивний комплекс Строітєль, ідентифікаційний код юридичної особи 42491726 (вул. Незалежної України, буд. 82, офіс 124, м. Запоріжжя, 69035)
про стягнення 645 600 грн 34 коп.
за участю уповноважених представників сторін:
прокурор: Михальчук І.В., посвідчення №075789 від 01.03.2023;
від позивача: Ковальчук К.С., посвідчення № 987 від 26.08.2022, довіреність від 17.10.2023, витяг ЄДР;
від відповідача: Саланська І.Л., адвокат, посвідчення № ЗП 001431 від 02.10.2017, ордер № АР 1168187 від 18.03.2024
СУТЬ СПОРУ:
25.01.2024 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Заступника керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, - позивача: Запорізької міської ради до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Спортивний комплекс Строітєль, про стягнення доходу, отриманого від безпідставно набутого майна, за період з 12.06.2020 по 11.03.2022 у розмірі 645 600 грн 34 коп.
Позовні вимоги мотивовані тим, що ТОВ СК Строітєль не сплачуючи за період з 12.06.2020 по 11.03.2022 орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, збільшено вартість власного майна, а Запорізькою міською радою (потерпілим) втрачено належне їй майно (кошти від орендної плати), тобто має місце факт безпідставного збереження саме орендної плати ТОВ СК Строітєль за рахунок міської ради.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.01.2024 справу № 908/190/24 передано на розгляд судді Науменку А.О.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 29.01.2024 у справі № 908/190/24 прийнято позовну заяву до розгляду призначено підготовче судове засідання на 19.02.2024.
В судовому засіданні 19.02.2024 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.
15.02.2024 від відповідача до суду надійшов відзив, який прийнято судом до розгляду.
Відзив мотивований таким. ТОВ «СК «Строітєль» не змогло оформити та зареєструвати речові права на спірну земельну ділянку через бездіяльність з боку Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, яке три роки не здійснювало нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки, прикриваючись карантином. За відсутності нормативної грошової оцінки наше товариство не змогло укласти договір оренди землі та приступити до використання земельної ділянки. Земельна ділянка бралась товариством в оренду для будівництва, на яке планувалось залучення кредитних коштів. Проте кредит на будівництво ТОВ «СК «Строітєль» не отримало, оскільки не мало зареєстрованого договору оренди землі. Отже у спірному періоді товариство не використовувало земельну ділянку, оскільки всі об`єкти нерухомості, які на ній зн ходяться, перебувають у напівзруйнованому стані. Відповідно до технічного паспорту на об`єкт нерухомості по вул. Волгоградській, 30а, будівлі побудовані у 1947 році, у будівлях на 80% відсутні стіни, стеля, відсутні вікна, інженерні комунікації. Всі будівлі на земельній ділянці є не придатними для використання, а розпочати будівництво спортивно-оздоровчого комплексу відповідач не зміг через відсутність договору оренди землі. Отже твердження Позивача про користування ТОВ «СК «Строітєль» земельною ділянкою кадастровий номер 2310100000:05:009:0410) площею 1,2425 га по вул. Волгоградській, 30а є недоведеним та спростовується матеріалами справи. У матеріалах справи відсутні докази, які підтверджують користування ТОВ «СК «Строітєль» будівлями та спірною земельною ділянкою у період з 12.06.2020 по 11.03.2022. Також ТОВ «СК «Строітєль» вважає таким, що суперечить нормам чинного законодавства, здійснений Позивачем розрахунок суми недоотриманих доходів за фактичне користування земельною ділянкою. З підстав, які були описані вище, лише 20.11.2023 була проведена нормативна грошова оцінка спірної ділянки, до цієї дати оцінка земельної ділянки не здійснювалась. На обґрунтування розрахунку розміру недоотриманих доходів за фактичне користування земельною ділянкою позивач надає Витяг № НВ-2300102042023 із технічної документації з но рмативної грошової оцінки земельних ділянок, у якому дата формування витягу вказана 20.11.2023. В той же час у позові позивач просить стягнути недоотримані доходи за фактичне користування земельною ділянкою без оформлення правовстановлюючого документа за період з 12.06.2020 по 11.03.2022. Проте як було зазначено вище, вперше оцінка спірної земельної ділянки була здійснена 20.11.2023. Позивач не надає доказів на підтвердження того, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період. Враховуючи наведене, наданий Позивачем Витяг № НВ-23 00102042023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок не може бути належним доказом на підтвердження вартості спірної земельної ділянки, яка є базою для нарахування недоотриманих доходів у вигляді несплаченої орендної плати за період з 12.06.2020 по 11.03.2022. У спірному періоді діяла інша методика нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, а тому матеріалами справи не підтверджено, що нормативна грошова оцінка була сталою та не зазнала змін у цей період.
В судовому засіданні прокурор підтвердив отримання відзиву, зазначив, що підготував відповідь на відзив, направив сторонам по справі.
В судовому засіданні представник позивача зазначив, що на час судового засідання відзиву не отримав.
Ухвалою суду від 19.02.2024 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, відкладено судове засідання на 20.03.2024 о 12 год. 20 хв.
В судовому засіданні 20.03.2024 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.
Суд відкрив судове засідання з розгляду справи № 908/190/24. Оголосив склад суду.
19.02.2024 через канцелярію суду від прокурора надійшла відповідь на відзив, яка прийнята судом до розгляду.
19.03.2024 від представника відповідача через підсистему Електронний суд надійшло клопотання про долучення доказів до матеріалів справи та відкладення підготовчого засідання, яке суд прийняв до розгляду.
В судовому засіданні представник відповідача надала пояснення по суті свого клопотання.
У судовому засіданні прокурор та представник позивача, оголосили, що отримали клопотання відповідача перед судовим засіданням, не заперечували проти відкладення підготовчого засідання.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 20.03.2024 відкладено підготовче судове засідання на 01.04.2024 о 11 год. 20 хв.
В судовому засіданні 01.04.2024 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.
Суд відкрив судове засідання з розгляду справи № 908/190/24. Оголосив склад суду.
29.03.2024 від представника позивача через підсистему Електронний суд до суду надійшли додаткові пояснення, які прийнято судом до розгляду.
01.04.2024 через підсистему Електронний суд від представника відповідача надійшло клопотання.
В судовому засіданні представник відповідача надала пояснення по суті свого клопотання.
Суд прийняв та долучив клопотання відповідача до матеріалів справи.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 01.04.2024 відкладено підготовче засідання на 15.04.2024 о 11 год. 00 хв.
В судовому засіданні 15.04.2024 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.
Суд відкрив судове засідання з розгляду справи № 908/190/24. Оголосив склад суду.
01.04.2024 через канцелярію суду від прокурора надійшли письмові пояснення, які прийнято судом до розгляду.
15.04.2024 представник відповідача через канцелярію суду надала клопотання про відкладення судового засідання, у якому містилась копія позовної заяви поданої до Запорізького окружного адміністративного суду та роздруківка картки руху заяви з підсистеми Електронний суд.
Представник відповідача зазначила, що копію клопотання надала сторонам перед судовим засіданням, надала пояснення по суті свого клопотання. Повідомила про наміри подачі клопотання про зупинення провадження у справі №908/190/24.
Ухвалою Господарського суду від 15.04.2024 по справі № 908/190/24 відкладено підготовче засідання на 22.04.2024 о 11 год. 00 хв.
18.04.2024 на виконання ухвали суду через підсистему Електронний суд від представника позивача надійшли додаткові пояснення, які прийнято судом до розгляду.
22.04.2024 від представника відповідача через канцелярію суду надійшло клопотання про зупинення провадження у справі.
В судовому засіданні представник відповідача надала пояснення по суті свого клопотання, просила його задовольнити.
Представник позивача залишила клопотання відповідача про зупинення провадження у справі на розсуд суду.
Прокурор надав пояснення по суті клопотання, заперечив проти його задоволення.
Розглянувши клопотання відповідача про зупинення провадження у справі, судом встановлено наступне.
За приписами ч. 5 ст. 227 ГПК України, суд зобов`язаний зупинити провадження у справі у випадку об`єктивної неможливості розгляду цієї справи до вирішення іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства, - до набрання законної сили судовим рішенням в іншій справі; суд не може посилатися на об`єктивну неможливість розгляду справи у випадку, коли зібрані докази дозволяють встановити та оцінити обставини (факти), які є предметом судового розгляду.
Господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов`язаної з нею іншої справи, що розглядається в порядку конституційного провадження, адміністративного, цивільного, господарського чи кримінального судочинства.
При цьому пов`язаною з даною справою є така інша справа, у якій інший суд встановлює обставини, що впливають чи можуть вплинути на подання і оцінку доказів у даній справі.
Зупинення провадження у справі - це тимчасове або повне припинення всіх процесуальних дій у справі, що викликане настанням зазначених у законі причин, що перешкоджають подальшому руху процесу, і щодо яких невідомо, коли вони можуть бути усунені.
Метою зупинення провадження у справі до розгляду пов`язаної з нею справи є виявлення обставин, підстав, фактів, тощо, що не можуть бути з`ясовані та встановлені у даному процесі, проте, які мають значення для конкретної справи, провадження у якій зупинено.
Враховуючи вимоги закону, для вирішення питання про зупинення провадження у справі господарський суд у кожному випадку повинен з`ясовувати, як пов`язана справа, яка розглядається даним судом, із справою, що розглядається іншим судом, а також чим обумовлюється неможливість розгляду даної справи.
В даному випадку не вбачається неможливості розгляду справи до вирішення справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Спортивний комплекс Строітєль до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, який подано до Запорізького окружного адміністративного суду.
До того ж, відсутні і необхідні в контексті ч.5 ст. 227 ГПК України докази відкриття провадження в адміністративній справі.
З огляду на вищевказане, суд дійшов до висновку щодо відмови у задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у справі.
За таких обставин, проаналізувавши матеріали справи, суд, дійшов до висновку про можливість закриття підготовчого провадження та про призначення справи до розгляду по суті на 01.05.2024 о 11 год. 00 хв., про що сторони повідомлені у судовому засіданні під розписку.
30.04.24 від відповідача надійшла заява про відстрочення виконання рішення на 1 рік, яка прийнята судом до розгляду.
В судовому засіданні 01.05.2024 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу Акорд.
Прокурор та представник позивача в судовому засіданні підтримали вимоги позовної заяви, просили її задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечила просила в його задоволенні відмовити, у випадку задоволення відстрочити виконання рішення на 1 рік.
В судовому засіданні 01.05.2024 судом прийнято рішення, проголошено його вступну та резолютивну частини.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та позивача, суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 27.09.2018 державним реєстратором Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради Бачуриним О.Ю. за ТОВ «СПОРТИВНИЙ КОМПЛЕКС «СТРОІТЄЛЬ» (ідентифікаційний код юридичної особи 42491726) зареєстровано право власності на будівлі та споруди, які розташовані за адресою: м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30а, а саме: будівлю літ. А, загальною площею 32,5 кв.м.; літній павільйон літ. Г, загальною площею 34,3 кв.м.; гараж літ. Д, загальною площею 44,0 кв.м.; будівлю тиру літ. Ж, загальною площею 627,8 кв.м. (приміщення № 1); роздягальню літ. К, загальною площею 83,1 кв.м.; роздягальню літ. М, загальною площею 25,0 кв.м.; душову літ. Л, загальною площею 23,9 кв.м., вбиральню літ. З, стадіон літ. № 1, паркан літ. № 2, замощення І, II.
У подальшому ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» 24.10.2018 звернулось до першого заступника міського голови із заявою про надання дозволу на розробку проєкта землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою подальшої передачі в оренду під спортивно-оздоровчий комплекс за адресою: м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30а.
Відповідно до указаної заяви на зазначеній земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомості, рухомі споруди, які належать ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» на праві власності, що підтверджується доданими копіями документів. До зазначеної заяви додано графічні матеріали-схема, на якій зазначено місцезнаходження, розміри і конфігурація земельної ділянки.
Рішенням Запорізької міської ради від 28.11.2018 № 38/35 товариству з обмеженою відповідальністю «Спортивний комплекс «СТРОІТЄЛЬ» (ідентифікаційний код юридичної особи 42491726) надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,5000 га по вул. Волгоградській, 30а для розташування спортивно-оздоровчого комплексу та подальшої передачі її в оренду.
На підставі зазначеного рішення міської ради державним підприємством «Запорізький інститут землеустрою» у 2020 році розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Спортивний комплекс «Строітєль» для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту (вид використання - для розташування спортивно-оздоровчого комплексу) за адресою: м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30а на території Запорізької міської ради Запорізької області.
Відповідно до кадастрового плану вищезазначеної земельної ділянки, який є складовою частиною указаного вище проекту землеустрою, на земельній ділянці розташовані стадіон літ. № 1 (площа 0,8351 га) та будівля тиру літ. Ж (площа 0,0141 га).
Рішенням Запорізької міської ради від 26.08.2020 № 111/15 товариству з обмеженою відповідальністю «СПОРТИВНИЙ КОМПЛЕКС «СТРОІТЄЛЬ» затверджено проект землеустрою та в оренду строком на 19 років передано земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:05:009:0410) площею 1,2425 га по вул. Волгоградській, 30а для розташування спортивно-оздоровчого комплексу за рахунок земель Запорізької міської ради.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру від 14.11.2023 №НВ-4600825712023 земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 сформована та зареєстрована у Державному земельному кадастрі 11.06.2020.
Однак, у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно відомості про державну реєстрацію права оренди ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» земельної ділянки площею 1,2425 га з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 відсутні.
Відповідно до листів виконавчого комітету Запорізької міської ради від 22.03.2023 № 01815/03-20/05 та від 22.11.2023 № 20388/03.3-20/03 договори оренди землі за кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 в інформаційній базі (договорів оренди землі, укладених із Запорізькою міською радою) управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради не значаться.
Відповідно до відповідей Головного управління ДПС у Запорізькій області від 23.02.2022 № 4173/5/08-01-04-04 та від 28.08.2023 № 7705/5/08-01-04-07 ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» (ідентифікаційний код юридичної особи 42491726) не нараховує та не сплачує плату за землю (земельний податок або орендну плату за землю) за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410.
Згідно витягу від 20.11.2023 № НВ-2300102042023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 складає 15 391 965,75 грн.
Запорізькою міською радою на підставі зазначеної інформації, документів та рішень Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», від 28.11.2018 № 26 «Про встановлення розміру орендної плати за землю» здійснено розрахунок недоотриманих доходів за фактичне користування ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» (ідентифікаційний код юридичної особи 42491726) земельною ділянкою (кадастровий номер 2310100000:05:009:0410) площею 12 425 кв.м., розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30а без оформлення правовстановлюючого документу, що посвідчує право оренди (користування) за період з 12.06.2020 по 11.03.2022.
Згідно вказаного розрахунку загальний розмір недоотриманих доходів за фактичне користування земельною ділянкою без оформлення правовстановлюючого документа, що посвідчує право оренди (користування), за період з 12.06.2020 по 11.03.2022, становить 645 600,34 грн., зокрема:
- за період з 12.06.2020 по 31.12.2020 - 201 778,70 грн;
- за період з 01.01.2021 по 31.12.2021-365 026,86 грн;
- за період з 01.01.2022 по 11.03.2022 - 78 794,78 грн.
Враховуючи, що ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» до теперішнього часу користується вказаною земельною ділянкою без достатньої правової підстави, відповідно до положень статей 1212-1214 Цивільного кодексу України, прокурором заявлено відшкодування на користь Запорізькій міській раді доходів, які воно одержало у вигляді несплаченої орендної плати, за період з повинно відшкодувати Запорізькій міській раді доходи, які воно одержало у вигляді несплаченої орендної плати за період з 12.06.2020 по 11.03.2022 у розмірі 645 600,34 грн.
Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, заслухавши представників сторін, суд вважає, що позовна заява підлягає задоволенню виходячи з такого.
Статтею 13 Конституції України унормовано, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
За статтею 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади - на землі державної власності.
Приписами статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
За змістом статей 122, 123, 124 Земельного Кодексу України селищні міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренду земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи відповідач є власником нерухомого майна - будівлі та споруди, які розташовані за адресою: м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30а, а саме: будівлю літ. А, загальною площею 32,5 кв.м.; літній павільйон літ. Г, загальною площею 34,3 кв.м.; гараж літ. Д, загальною площею 44,0 кв.м.; будівлю тиру літ. Ж, загальною площею 627,8 кв.м. (приміщення № 1); роздягальню літ. К, загальною площею 83,1 кв.м.; роздягальню літ. М, загальною площею 25,0 кв.м.; душову літ. Л, загальною площею 23,9 кв.м., вбиральню літ. З, стадіон літ. № 1, паркан літ. № 2, замощення І, II.
Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний із переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентовано у статті 120 Земельного кодексу України у редакції 2001 року. Так, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (частини 1, 2 статті 120 Земельного кодексу України у редакції, чинній на час реєстрації права власності на об`єкти нерухомості). Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (пункт "е" частини 1 статті 141 Земельного кодексу України (у відповідній редакції).
Правовий механізм переходу права на землю, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, визначено у ст. 120 Земельного кодексу України та ст. 377 Цивільного кодексу України.
Виходячи зі змісту зазначеної статті закону норма щодо переходу права на земельну ділянку у разі переходу права на будинок, будівлю і споруду може бути застосована у випадках, якщо земельна ділянка перебуває у власності або у користуванні колишнього власника будівлі.
Як вбачається із положень ст. 120 Земельного кодексу України та 377 Цивільного кодексу України, виникнення права власності на об`єкт нерухомості не є підставою для автоматичного виникнення права власності, користування, у тому числі у формі оренди земельної ділянки.
Водночас, за змістом ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Відповідачем речові права на вказану земельну ділянку не оформлено та не зареєстровано.
Згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землі є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст. ст. 14.1.125, 14.1.136, 288.5).
Відповідно до вимог ст. 21 Закону України «Про оренду землі» та п. 14.1.136 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
За приписами ст. 14.1.147 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
За вимогами ст. 21 Закону України «Про оренду землі» та ст. 14.1.136 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки » державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
За приписами ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Отже, за змістом указаних приписів законодавства виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи ст. 120 Земельного кодексу України та 377 Цивільного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.
До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними, що регулюються главою 83 Цивільного кодексу України.
Згідно з ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 1214 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
При цьому, під набуттям майна в даних правовідносинах слід розуміти збільшення вартості власного майна набувача; приєднання до нього нових цінностей, внаслідок чого потерпілий несе додаткові витрати або втрачає належне йому майно, тобто збереження майна однією особою відбувається за рахунок іншої.
Під відсутністю правової підстави розуміється такий перехід майна однієї особи до іншої, який або не ґрунтується на прямій вказівці закону, або суперечить меті правовідношення і його юридичному змісту. Тобто, відсутність правової підстави означає, що набувач збагатився за рахунок потерпілого поза підставою, передбаченою законом, іншими правовими актами чи правочином.
Разом з цим, обов`язок набувача повернути безпідставно набуте (збережене) майно потерпілому не належить до заходів відповідальності, оскільки боржник при цьому не несе жодних майнових затрат - він зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно утримував (зберігав).
Для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.
З огляду на викладене, фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України.
Зазначене підтверджується висновками, викладеними Великою Палатою Верховного Суду в постановах від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц, від 17.10.2018, у справі №922/2972/17, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 від 13.02.2019 та від 04.12.2019 № 917/1739/17 при розгляді аналогічних спорів.
Таким чином, ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» (набувач), не сплачуючи у період з 12.06.2020 по 11.03.2022 орендну плату за користування земельними ділянками за відсутності укладеного договору, збільшено вартість власного майна, а Запорізькою міською радою (потерпілим) втрачено належне їй майно (кошти від орендної плати), тобто має місце факт безпідставного збереження саме орендної плати відповідачем за рахунок міської ради.
З огляду на викладене позовні вимоги є обґрунтованими, доведеними та підлягають задоволенню.
Стосовно правомірності подання даного позову прокурором в інтересах Запорізької міської ради.
Згідно п. 19 ч. 1 ст. 64 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду бюджету міст обласного значення належить податок на майно, до складу якого за приписами підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України входить плата за землю, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
При цьому за інформацією, опублікованої на офіційному сайті Запорізької міської ради, податок на майно є одним із основних доходів бюджету міста Запоріжжя.
Норми ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» встановлює дві альтернативні групи умов, при наявності яких, прокурор наділений правом здійснення представництва в суді законних інтересів держави. Перша група альтернативних умов - порушення або загроза порушення інтересів держави. Друга група альтернативних умов - захист цих інтересів (порушених, або щодо порушення яких існує загроза) не здійснює (1) або неналежним чином здійснює (2) орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (3).
ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» користується земельною ділянкою (кадастровий номер 2310100000:05:009:0410) площею 12 425 кв.м., розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30а без укладення договору оренди землі, у зв`язку з чим значні грошові кошти від сплати орендної плати не отримує бюджет міста.
Неповернення Запорізькій міській раді безпідставно збереженої орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою порушує інтереси територіальної громади м. Запоріжжя в особі Запорізької міської ради в частині позбавлення можливості ефективного використання права комунальної власності та неотримання місцевим бюджетом відповідного доходу, які можуть бути використані для задоволення її нагальних потреб.
Щодо відсутності доказів, які підтверджують користування ТОВ «Спортивний комплекс «Строітєль» земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 Верховний Суд неодноразово вказував (зокрема, у постанові від 05.08.2022 у справі № 922/2060/20), що із дня набуття права власності на об`єкт нерухомого майна власник цього майна стає фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей обєкт, а тому саме з цієї дати у власника об`єкта нерухомого майна виникає обов`язок сплачувати за користування земельною ділянкою, на якій таке майно розташовано. При цьому до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, такі кошти є безпідставно збереженими.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 22.06.2021 у справі № 200/606/18 зазначила, що об`єкт нерухомості та земельна ділянка, на якій цей об`єкт розташований, за загальним правилом мають розглядатися як єдиний об`єкт права власності.
Звідси власник нерухомого майна має право на користування земельною ділянкою, на якій воно розташоване. Ніхто інший, окрім власника об`єкта нерухомості, не може претендувати на земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна.
Відтак, ураховуючи, що ТОВ «Спортивний комплекс «Строітєль» набув у власність об`єкти нерухомого майна, які розташовані на сформованій земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410, останній також одночасно набув статусу фактичного землекористувача цієї ділянки з покладенням на нього обов`язків, передбачених ст. 96 Земельного кодексу України.
Стосовно застосування витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № НВ-2300102042023 для нарахування недоотриманих доходів у вигляді несплаченої орендної плати.
Листом Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 26.03.2024 № 10-8-0.37.1-1177/2-24 щодо відмінності складових чинників (коефіцієнтів) при проведенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок з кадастровими номерами 2310100000:05:009:0410 та 2310100000:05:009:0413 зазначається наступне.
Відповідно до положень ст. ст. 1, 5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, гак і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 за № 7 затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя (далі - Технічна документація), затверджено базову вартість 1 м.кв. земель м. Запоріжжя, з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік, в розмірі 299,14 грн.; затверджено економіко-планувальне зонування території міста Запоріжжя; затверджено коефіцієнти місцерозташування (Км2) згідно з додатком 1, коефіцієнти впливу локальних факторів (КмЗ) згідно з додатком 2 та введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста з 01.01.2016 року.
Встановлення переліку локальних факторів та обґрунтування їх значень здійснюється на базі містобудівної документації та результатів спеціальних досліджень.
Відповідно до Технічної документації при встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці.
Встановлення частки площі здійснюється шляхом використання ГІС-технологій та електронних карт масштабу не менше ніж 1:10000 - для міст з численністю населення понад 100 тис. осіб, та 1:5000 - для інших населених пунктів.
Значення коефіцієнтів та наявність прояву кожного локального фактору для земельної ділянки встановлюється згідно Схем прояву локальних факторів оцінки (Інженерно-геологічних, санітарно-гігієничних, історико-культурних, природно-ландшафтних, функціонально-планувальних та інжецерно-інфраструктурних факторів) та обчислюються за допомогою програмного продукту, розробленого на підставі Технічної документації.
Згідно схеми прояву локальних факторів для земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0413 визначені локальні фактори значення коефіцієнтів:
місце знаходження земельної ділянки в зоні Пішоходної доступності до громадських центрів - 1.12;
у зоні пішоходної доступності швидкісного морського та зовнішнього пасажирського транспорту - 1,08;
у зоні пішоходної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`ятників природи, курортів, парків, лісопарків, лісів, зелених зон, пляжів 1.05;
у межах території рекреаційного призначення (земель туризму та відпочинку, парків та зелених зон) (КмЗ=1.07) Пер. (0.04%) - 1,00;
місцезнаходження земельних ділянок у санітарно-захисній зоні (КмЗ=0,8) пер.(82.74%) - 0,83.
Таким чином, сукупний коефіцієнт КмЗ для земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0413 складає -1,05.
Згідно схеми прояву локальних факторів для земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 визначені локальні фактори та встановлені їх значення коефіцієнтів:
місце знаходження земельної ділянки в зоні пішоходної доступності до громадських центрів 1,12;
у зоні пішоходної доступності швидкісного морського та зовнішнього пасажирського транспорту - 1,08;
у зоні пішоходної доступності до національних, зоологічних та дендрологічних пам`яток садово-паркового мистецтва, ботанічних садів, заказників, заповідних урочищ, пам`ятників природи, курортів, парків - 1,05;
у межах території рекреаційного призначення (земель туризму та відпочинку, парків та зелених зон) (КмЗ=1.07) Пер.(9.57%) - 1,01;
у зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля (КмЗ=0.9) пер.(20.36%) - 0,98.
Таким чином, сукупний коефіцієнт КмЗ для земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 складає - 1,26.
У зв`язку з тим що, для вищезазначених земельних ділянок визначено такий прояв кожного з локальних факторів та встановлено різні його значення, тому сукупні коефіцієнти різні.
Витяг № НВ-2300102102023 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки сформований на підставі даних які зазначені у Технічній документації, із застосуванням зонального коефіцієнту Км2 - 3.42. сукупного локального коефіцієнту КмЗ - 1.26, коефіцієнту, який враховує цільове призначення Кцп - 0.5 (07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту), який визначений відповідно до додатка 8 до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 та коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель -1,922.
До набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) визначався відповідно до додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489. Так, для земельних ділянок з цільовим призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту (07.02), Кф - складає 0,5.
Таким чином, різниця значення сукупного локального коефіцієнту між двома земельними ділянками із кадастровими номерами 2310100000:05:009:0413 та 2310100000:05:009:0410 має об`єктивні причини, які пов`язані із наявністю різних факторів (знаходження земельних ділянок у межах санітарно-захисної зони, у зоні обмеження забудови за рівнем напруження електромагнітного поля та у межах території рекреаційного призначення.).
Окрім того, необхідно зазначити, що рішенням Господарського суду Запорізької області від 12.09.2023 у справі 908/1243/23 (рішення набрало законної сили) задоволено позов Запорізької міської ради до ТОВ «Спортивний комплекс «Строітєль» про стягнення 271072,61 грн доходу, отриманого від безпідставно набутого майна за період з 08.07.2020 по 11.03.2022.
Земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 площею 12 425 кв.м., яка розташована у м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30а, відноситься до земель комунальної власності.
Запорізька міська рада відповідно до вимог пунктів 3, 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» та ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України є органом, який від імені територіальної громади здійснює права власника щодо спірної земельної ділянки.
Крім того, відповідно до вимог ст.ст. 2, 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Запорізька міська рада є органом, через який територіальною громадою міста Запоріжжя безпосередньо здійснюється місцеве самоврядування.
Вознесенівською окружною прокуратурою міста Запоріжжя до Запорізької міської ради направлено листи від 04.02.2022 № 52-1302вих.22, від 13.02.2023 № 52-103-1559ВИХ-23, від 27.07.2023 № 52-103-7641ВИХ-23 та від 20.10.2023 № 52-103-10492ВИХ-23 про надання інформації про вжиті заходи претензійно-позовного характеру щодо стягнення з ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» недоотриманого доходу за фактичне використання земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410, площею 1,2425 га, яка розташована на вул. Волгоградська, 30а у м. Запоріжжі, у вигляді орендної плати за землю, за період з 12.06.2020 по 11.03.2022 у розмірі 645 600,34 грн.
Разом з цим, виконавчий комітет Запорізької міської ради у відповіді від 27.03.2023 № 02304/03.3-20/05 на лист окружної прокуратури від 13.02.2023 № 52-103-1559ВИХ-23 зазначило, що Департаментом правового забезпечення Запорізької міської ради здійснюються заходи претензійно-позовного характеру з метою захисту інтересів Запорізької міської ради щодо стягнення із ТОВ СК «СТРОІТЄЛЬ» недоотриманого доходу за фактичне використання земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0413 за період з 01.03.2019 по 11.03.2022.
Однак інформацію про вжиття заходів претензійно-позовного характеру з метою захисту інтересів Запорізької міської ради щодо стягнення із указаного вище товариства недоотриманого доходу за фактичне використання земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 взагалі не надано.
Листом від 21.08.2023 № 14264/03.3-29/03 виконавчий комітет Запорізької міської ради повідомив окружну прокуратуру про те, що комітет самостійно вживає заходи, направлені на здійснення недоотриманих доходів за фактичне користування земельною з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410, розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30а.
Разом з цим, інформацію про вжитті заходи претензійно-позовного характеру щодо стягнення з ТОВ СК «СТРОІТЄЛЬ» недоотриманого доходу за фактичне використання земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:009:0410 взагалі не надано.
Листом від 22.11.2023 № 20388/033-20/05 виконавчий комітет Запорізької міської ради повідомив, що Департамент правового забезпечення Запорізької міської ради на теперішній час не планує вживати заходи претензійно-позовного характеру в інтересах Запорізької міської ради щодо стягнення з ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» недоотриманого доходу за фактичне користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:05:019:0410 за період з 12.06.2020 по 11.03.2022.
Вказані обставини свідчать про нездійснення Запорізькою міською радою захисту порушених інтересів держави та територіальної громади міста Запоріжжя, та наявність передбачених ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» підстав для їх представництва.
На виконання вимог ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» Вознесенівською окружною прокуратурою міста Запоріжжя повідомлено листом від 18.01.2024 Запорізьку міську раду про намір звернутись до Господарського суду Запорізької області із позовом в інтересах держави.
З огляду на викладене, з метою не допущення залишення інтересів держави незахищеними заступник керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя правомірно звернувся з цим позовом до суду.
Стосовно відстрочення виконання судового рішення.
Згідно із п. 2 ч. 6 ст. 238 ГПК України у разі необхідності у резолютивній частині також вказується про надання відстрочки або розстрочки виконання рішення.
Стаття 129 Конституції України та ч. 1 ст. 326 Господарського процесуального кодексу України передбачають, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.
Відповідно до приписів частин 1, 2, 3 ст. 331 Господарського процесуального кодексу України, за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. (ч. 3 ст. 331 Господарського процесуального кодексу України).
З системного аналізу вказаної норми вбачається, що підставою для розстрочки, відстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у строк або встановленим господарським судом способом.
Згідно з ч. ч. 3 - 5 ст. 331 Господарського процесуального кодексу України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує:
1) ступінь вини відповідача у виникненні спору;
2) стосовно фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан;
3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Розстрочення та відстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення такого рішення, ухвали, постанови.
Відповідач мотивує заяву про відстрочку виконання рішення суду таким.
ТОВ «СК «Строітєль» не змогло оформити та зареєструвати речові права на спірну земельну ділянку через бездіяльність з боку Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, яке три роки не здійснювало нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки, прикриваючись карантином. За відсутності нормативної грошової оцінки наше товариство не змогло укласти договір оренди землі та приступити до використання земельної ділянки. Земельна ділянка бралась нашим товариством в оренду для будівництва, на яке планувалось залучення кредитних коштів. Проте кредит на будівництво ТОВ «СК «Строітєль» не отримало, оскільки не мало зареєстрованого договору оренди землі. Отже у спірному періоді наше товариство не використовувало земельну ділянку, оскільки всі об`єкти нерухомості, які на ній знаходяться, перебувають у напівзруйнованому стані. Відповідно до технічного паспорту на об`єкт нерухомості по вул. Волгоградській, 30а (копія наявна у матеріалах справи), будівлі побудовані у 1947 році, у будівлях на 80% відсутні стіни, стеля, відсутні вікна, інженерні комунікації. Всі будівлі на земельній ділянці є непридатними для використання, а розпочати будівництво спортивно оздоровчого комплексу наше товариство не змогло через відсутність договору оренди землі. Відповідно до п. 1 Указу Президента України від 24.02.22 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», введено в Україні воєнний стан із 05 год. 30 хв. 24 лютого 2022 року, який неодноразово продовжувався та наразі триває. Місто Запоріжжя включене до переліку територій можливих бойових дій, що ускладнює здійснення звичайної господарської діяльності та інвестиційної діяльності, зокрема отримання кредиту на будівництво. Крім цього, постійно наявна ймовірність пошкодження чи знищення майна. Як було зазначено вище, до початку збройної агресії російської федерації проти України ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» з незалежних від нього причин не змогло приступити до використання спірної земельної ділянки та отримати дохід від її використання. Отже наразі єдиним джерелом доходу для ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» є надання послуг на критій льодовій ковзанці із штучним льодом, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Волгоградська, 30а. Про Наказом директора ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» № 4 від 19.04.2024 починаючи з 22.04.2024 по 31.10.2024 тимчасово призупинено функціонування льодової арени під повітряопорною конструкцією «ICE POINT», розташованої за адресою: м. Запоріжжя, вул. Володимира Грищенка,30А (колишня назва вул. Волгоградська). Таке рішення прийнято спираючись на особливості технологічного функціонування льодової арени у літній період, значне підвищенням температури навколишнього середовища, технічну неможливість підтримання льодової арени у задовільному стані та у зв`язку із наполегливими рекомендаціями ПАТ «Запоріжжяобленерго» щодо економії споживання електроенергії. З 21 квітня 2024 року холодильні агрегати відключені від електромережі та розпочато розморозку льодової арени, усі технічні приміщення льодової арени опломбовані. Працівники ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» до 31.10.2024 перебувають у відпустці за власний рахунок (без збереження заробітної плати). Враховуючи наведене, ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» не має на меті уникнути виконання грошових зобов`язань перед позивачем, однак їх виконання не є можливим у зв`язку із тимчасовим призупиненням господарської діяльності товариства на період з 22.04.2024 по 31.10.2024. Для погашення заборгованості перед позивачем ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» має працювати та отримувати надходження від функціонування льодової арени, проте господарська діяльність нашого товариства носить сезонний характер та розпочнеться лише з 31.10.2024. У випадку, якщо позивач пред`явить до примусового виконання наказу у справі № 908/190/24, органи державної виконавчої служби фактично зможуть лише арештувати поточний рахунок Відповідача, на якому наразі відсутні кошти для погашення заборгованості. Що стосується майна ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ», то воно перебуває в заставі у банку, як забезпечення виконання зобов`язань нашого товариства за кредитним договором. При розгляді даного клопотання також слід врахувати, що льодова арена «ICE POINT» є важливим соціальним об`єктом для міста, і, враховуючи кількість зруйнованих льодових ковзанок у Південно-Східному регіоні, життєво-необхідним об`єктом для хокейної спільноти, особливо для дитячих команд як елемент повернення до мирного життя. Наше товариство тісно співпрацюємо з відокремленим підрозділом Федерації з хокею України, керівництвом та тренерським складом ДЮСШ «Салют», надає можливість безкоштовно тренуватись вихованцям ДЮСШ. Льодова арена у повітроопорній споруді, є найбільшою в Україні, має повнорозмірний хокейний майданчик з професійним подвійним бортом зі склінням. Подібний хокейний борт повністю відповідає стандартам Федерації хокею і на сьогодні є тільки у палаці спорту у м. Києві та у м. Запоріжжі. Беззаперечно збереження такого соціально значущого об`єкту є важливим для мешканців міста. Директор та власник ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» Андрій Децюра неодноразово був героєм публікацій у мережі Інтернет, як підприємець, який зумів організувати власну справу в умовах воєнного стану (публікації доступні за посиланням: http://1news.zp.ua/biznes-pid-chas-vijni-tri istorii-nezlamnih-pidpriemcziv-iz-zaporizhzhya-yaki-nadihayut/; https://www.061.ua/news/3696615/a-duze-silno-cogo-hotiv-istoria-zaporizkogo-pidpriemca akij-5-rokiv-vitrativ-na-vidkritta-lodovoi-areni-u-zaporizzi). На відкритті льодової арени було присутнє керівництво міста, яке заявило його як важливий соціальний об`єкт для мешканців міста та обіцяло підтримку від міської влади. Відповідно до ст. 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері фізкультури і спорту належить створення умов для занять фізичною культурою і спортом за місцем проживання населення та в місцях масового відпочинку. Враховуючи наведене, з метою дотримання балансу інтересів сторін, є необхідним збереження для мешканців міста даного об`єкту, який збудований за приватні кошти, проте створює умови для занять фізичною культурою і спортом для мешканців громади.
З наведених вище підстав виконання рішення суду у справі № 908/190/24 наразі не є можливим,вважає відповідач. Натомість відстрочка виконання рішення суду, а саме відтермінування у часі належного строку виконання рішення суду в цілому, на 1 (один) рік дозволить ТОВ «СК «СТРОІТЄЛЬ» з 31.10.2024 відновити господарську діяльність та накопичити достатній обсяг коштів для погашення боргу перед Позивачем.
До заяви відповідача додано такі докази: копія рішення № 3 директора ТОВ «СК «Строітєль» від 28.03.2024; копія наказу директора ТОВ «СК «Строітєль» № 4 від 19.04.2024; копія наказу директора ТОВ «СК «Строітєль» № К-6/1 від 29.03.2024; копія наказу директора ТОВ «СК «Строітєль» № К-7/1 від 29.03.2024; копія наказу директора ТОВ «СК «Строітєль» № К-5/1 від 12.04.2024; копія наказу директора ТОВ «СК «Строітєль» № К-4/1 від 29.04.2024; копія виписки по рахунку ТОВ «СК «Строітель» у АБ «Укргазбанк» від 29.04.2024.
Питання про задоволення заяви про розстрочку виконання рішення суду вирішується судом в кожному конкретному випадку, виходячи з особливого характеру обставин справи, що унеможливлюють чи ускладнюють виконання рішення. Вирішуючи питання про розстрочку виконання рішення господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси обох сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи.
При цьому господарський суд повинен врахувати можливі негативні наслідки для боржника і для стягувача.
Проаналізувавши надані заявником докази, суд вважає, що питання скрутного фінансового стану відповідача наразі не є підтвердженим, оскільки накази директора та виписка по рахунку у АБ «Украгазбанк», беззаперечно не підтверджує негативний фінансовий стан боржника. Звіту про фінансові результати та довідки за підписом директора і головного бухгалтера стосовно наявності лише одного відкритого рахунку у одному банку з нульовим залишком суду не надано. Відтак, суд вважає недоведеними на даний момент підстави для надання саме відстрочки виконання судового рішення на рік.
В порядку ст. 129 ГПК України судові витрати зі сплати судового збору, в тому числі за подання заяви про забезпечення позову, покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Спортивний комплекс Строітєль, ідентифікаційний код юридичної особи 42491726 (вул. Незалежної України, буд. 82, офіс 124, м. Запоріжжя, 69035) на користь Запорізької міської ради, ідентифікаційний код юридичної особи 04053915 (пр. Соборний, буд. 206, м. Запоріжжя, 69105) дохід, отриманий від безпідставно набутого майна, за період з 12.06.2020 по 11.03.2022 у розмірі 645 600,34 грн. (шістсот сорок п`ять тисяч шістсот гривень 34 копійки). Видати наказ.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Спортивний комплекс Строітєль, ідентифікаційний код юридичної особи 42491726 (вул. Незалежної України, буд. 82, офіс 124, м. Запоріжжя, 69035) на користь Запорізької обласної прокуратури в особі Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя (адреса місцезнаходження: 69035, Запорізька область, місто Запоріжжя, вулиця Якова Новицького, 5, ідентифікаційний код юридичної особи 02909973, розрахунковий рахунок: UA 438201720343180001000000271, відкритий в державній казначейській службі України, м. Київ, МФО 820172, отримувач: Запорізька обласна прокуратура, ЄДРПОУ 02909973, код класифікації видатків бюджету - 2800) кошти, витрачені у 2024 році на сплату судового збору при здійсненні представництва інтересів держави у розмірі 11198 (одинадцять тисяч сто дев`яносто вісім) 01 грн. Видати наказ.
4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено та підписано 06.05.24.
Суддя А.О. Науменко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 01.05.2024 |
Оприлюднено | 07.05.2024 |
Номер документу | 118836306 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про відшкодування шкоди, збитків |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Науменко А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні