Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 травня 2024 року Справа№200/174/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Куденкова К.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративний позов ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, - ІНФОРМАЦІЯ_1 , - Удачненська селищна військова адміністрація Покровського району Донецької області, про визнання протиправної бездіяльності і зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
У січні 2024 року ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Військової частини НОМЕР_1 (далі ВЧ НОМЕР_1 , відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, - ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі ІНФОРМАЦІЯ_2 , третя особа-1), - Удачненська селищна військова адміністрація Покровського району Донецької області (далі третя особа-2), в якому просить: - визнати протиправною бездіяльність щодо ненадання направлення на військово-лікарську комісію з метою встановлення придатності/непридатності до військової служби; - зобов`язати надати направлення на медичний огляд військово-лікарською комісією, службову характеристику для проведення медичного огляду військово-лікарською комісією та пакет інших необхідних документів для проходження медичного огляду.
На обґрунтування позову ОСОБА_1 посилається на те, що відповідачем було проігноровано його рапорт щодо направлення на ВЛК. Зазначає, що він не має можливості пройти лікарську комісію та вирішити питання щодо призначення інвалідності, яка виникла через поранення пов`язане з захистом Батьківщини. Зазначає, що він є добровольцем територіальної оборони, на якого розповсюджуються всі гарантії військовослужбовців.
Відповідач надав відзив на адміністративний позов, яким просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Зазначає, рапорт позивача, який він склав в листопаді 2023 року, щодо направлення на проходження ВЛК, відповідач не отримував. у Військовій частині НОМЕР_1 відсутня інформація щодо наявного рішення, яке ухвалене в установленому порядку Командуванням Сил територіальної оборони Збройних Сил, щодо утворення добровольчого формування в Удачненській територіальній громаді. Також у відповідача відсутня інформація про призначення Командувачем Силами територіальної оборони Збройних Сил ОСОБА_2 на посаду командира добровольчого формування Удачненської територіальної громади. За вказаних обставин та відповідно відповідач не здійснював безпосереднє керівництво добровольчим формуванням Удачненської територіальної громади і не здійснював контроль за останнім та зазначене ДФТГ не переходило в оперативне підпорядкування командиру військової частини НОМЕР_1 .
Відповідач вважає, що правовий статус добровольця територіальної оборони, не є тотожним з правовим статусом військовослужбовця в аспекті виконання службових обов`язків та особливостей проходження служби. Прирівняння статусу добровольця ДФТГ до гарантій військовослужбовців, не означає автоматично поширення всіх правових механізмів що поширюються саме на військовослужбовців. Посилається на те, що позивач 09.04.2022 отримував зброю у Військовій частині НОМЕР_1 , як громадянин України, а не як член ДФТГ. У наступному зазначена зброя 03.06.2022 була добровільно повернута позивачем до Військової частини НОМЕР_1 .
Позивач надав до суду відповідь на відзив, в якій наполягає на задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Вважає, що посилання відповідача на ту обставину, що останній не отримував рапорту від позивача, не може слугувати доказом відсутності бездіяльності останнього. Зазначає, що позивач є учасником Удачненської ДФТГ, але не обирався на посаду командувача сил територіальної оборони Збройних Сил, а тому не мав та не має права впливати на діяльність даної ДФТГ. Саме по собі те, що ДФТГ не передало якісь документи до відповідача не може слугувати доказом відсутності вини останнього у ненаданні направлення на ВЛК. Усі заходи щодо формування Удачненкого ДФТГ були виконані його керівництвом та членами та в належний спосіб повідомлені всі інстанції, однак відповідач і надалі вважає це формування не законним, чим додатково створює для членів такого ДФТГ перепони для реалізації свої прав, зокрема для проходження ВЛК. Позивач у цій справі є добровольцем територіальної оборони, на якого розповсюджуються всі гарантії військовослужбовців, а тому як і військові, має право на отримання направлення на проходження ВЛК. Щодо обставини видачі і повернення зброї вважає, що це доводить, що саме Військова частина НОМЕР_1 є належним відповідачем у справі та саме ця військова частина мала надати позивачу направлення на проходження ВЛК.
Відповідач надав до суду заперечення до відповіді на відзив, в яких просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Зазначає, що правовідносини щодо розгляду звернення позивача від 01.02.2023 не стосуються рапорту позивача, який він направляв до військової частини НОМЕР_1 у листопаді 2023 року та який відповідач не отримував. Адже правовідносини щодо розгляду відповідачем звернення позивача від 01.02.2023 знаходяться поза строками давності. Добровольче формування Удачненської територіальної громади, в тому числі станом на момент отримання позивачем вибухового поранення (16.07.2022), не знаходилось у підпорядкування відповідача у встановленому законом порядку. Щодо пояснень третьої особи - Удачненської селищної військової адміністрації Покровського району Донецької області у частині передання одного екземпляру контрактів добровольців до ДФТГ До військової частини НОМЕР_1 то вони жодним доказом не підтверджуються.
Відповідач вважає, що формування Удачненського ДФТГ не пройшло всіх законодавчо встановлених процедур, в порядку передбаченим Законом України «Про основи національного спротиву» та Постановою КМУ «Про затвердження Положення про добровольчі формування територіальних громад», які б надавали право та повноваження останньому здійснювати свою діяльність на території України. Також посилається на те, що Водночас відповідно до вимог п. 26 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1317 від 03 грудня 2009 року, передбачено та регламентовано перелік причин інвалідності, які можуть бути зазначені у довідці МСЕК, до яких і входить отримання поранення під час захисту інтересів держави у зв`язку з військовою агресією проти України.
Позивач подав до суду пояснення на заперечення на відповідь на відзив, в яких просить адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
ІНФОРМАЦІЯ_1 не надав пояснень щодо позову.
Удачненська селищна військова адміністрація Покровського району Донецької області через представника позивача надала письмові пояснення на відзив на позов, в яких голова Удачненської селищної військової адміністрації повідомляє, що він, як член ДФТГ, разом з командиром ДФТГ, передав по одному екземпляру контрактів черговому ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12 січня 2024 року суддею прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, витребувано докази.
Ухвалою суду від 7 березня 2024 року вирішено залучити ІНФОРМАЦІЯ_1 , Удачненську селищну військову адміністрацію Покровського району Донецької області в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 4 квітня 2024 року.
Ухвалою суду від 4 квітня 2024 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 3 травня 2024 року.
Позивач, його представник, представник відповідача, і представники третіх осіб до судового засідання не з`явилися, про дату, час і місце судового розгляду були повідомлені належним чином. Представник відповідача подав заяву про розгляд справи без його участі.
Перешкоди для розгляду справи в судовому засіданні, визначені ст. 205 КАС України відсутні.
Приписами ч. 9 ст. 205 КАС України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Частиною 4 ст. 243 КАС України передбачено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи в порядку письмового провадження.
Відповідно до пункту 31 частини 11 статті 85 Конституції України та статті 5 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».
Законом України від 15 березня 2022 року № 2119-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Законом України від 21 квітня 2022 року № 2212-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні».
Законом України від 22 травня 2022 року № 2263-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" затверджено Указ Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 16 листопада 2022 року № 2738-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 7 листопада 2022 року № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Законом України від 7 лютого 2023 року № 2915-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 6 лютого 2023 року № 58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 2 травня 2023 року № 3057-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 1 травня 2023 року № 254/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 27 липня 2023 року № 3275-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 26 липня 2023 року № 451/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 8 листопада 2023 року № 3429-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 6 листопада 2023 року № 734/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.
Законом України від 6 лютого 2024 року № 3564-IX «Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» затверджено Указ Президента України від 5 лютого 2024 року № 49/2024 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», яким продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.
Суд, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені сторонами обставини, дійшов наступних висновків.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , є громадянином України, що підтверджується копією паспорта громадянина України НОМЕР_2 , виданого 30.10.1996.
До суду надано копію посвідчення добровольця ДФТГ Удачненської селищної ради Покровського району Донецької області № 4, виданого 03.03.2022 позивачу.
Указане посвідчення скраплено підписами командира ДФИГ « ОСОБА_2 », селищним головою « ОСОБА_3 », головою районної ВЦА « ОСОБА_4 » та скріплено печатками Удачненської селищної ради Покровського району Донецької області і Покровської районної державної адміністрації.
Відповідно до протоколу № 1 зборів ініціативної групи про утворення добровольчого формування територіальної громади від 01.03.2022 вирішено створити добровольче формування в Удачненській територіальні громаді Покровського району Донецької області. Також затверджено кандидатом на посаду командира добровольчого формування Удачненської територіальної громади ОСОБА_2 .
Серед запрошених до зборів зазначено командира ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_5 . Його підпис і печатка Військової частини НОМЕР_1 містяться на вказаному протоколі.
До суду надана копія рішення Виконавчого комітету Удачненської селищної ради Покровського району Донецької області від 01.03.2022 № 29 «Про затвердження Положення про утворення добровольчого формування територіальної громади», яким затверджено Протокол № 1 зборів ініціативної групи про утворення добровольчого формування територіальної громади від 01.03.2022 та Положення про утворення добровольчого формування територіальної громади.
Також до суду надана копія посвідчення № 485, виданого 20.05.2022 командиром ДФТГ, за яким позивач має право застосовувати під час виконання завдань територіальної оборони вогнепальну зброю та інші види озброєння та боєприпаси до них.
Крім того позивач надав до суду копію свого військового квитка НОМЕР_3 , виданого 03.07.1989.
Позивач надав до суду копію контракту добровольця територіальної оборони від 03.03.2022, який укладений між командиром добровольчого формування Удачненської селищної ради Покровського району Донецької області ОСОБА_2 і позивачем, в якому зазначено, що сторони уклали цей контракт добровольця територіальної оборони на добровільній основі, на час виконання державних та/або громадських обов`язків, перебуваючи під захистом Держави, маючи усі права, свободи, гарантії, закріплені Конституцією України, Кодексом законів про працю України, відповідно до Закону України «Про основи національного спротиву» від 27 січня 2022 року № 2024-ІХ та Положення про добровольчі формування територіальних громад, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 № 1449. Зазначено, що цей контракт є строковим та укладається строком на 3 роки.
У витязі з бойового журналу ДФТГ Удачненської селищної ради зазначено, що 16.07.2022 близько 18 години 35 хвилини в наслідок обстрілу з боку рф постраждало декілька домоволодінь, тому наряд, у тому числі ОСОБА_1 було направлено до місця події для надання домедичної допомоги постраждалим, оцінки руйнувань та охорони місця події. О 19 годині 20 хвилині зс рф обстріляли територію населеного пункту Удачне ракетами типу «Іскандер» внаслідок чого уламкове вогнепальне поранення отримали, зокрема солдат ОСОБА_1 , після чого йому була надана перша медична допомога. Солдат ОСОБА_1 був госпіталізований для детального обстеження та лікування до ІНФОРМАЦІЯ_6 .
Зазначений витяг складено командиром ДФТГ Удачненської селищної ради ОСОБА_2 .
У виписці Винницької обласної клінічної лікарні з медичної картки стаціонарного хворого № 11799 від 10.08.2022 зазначено, що ОСОБА_1 , солдат Військової частини НОМЕР_1 , прибув у стаціонар 18.07.2022 (виписка 10.08.2022.) з повним діагнозом: вибухове поранення від 16.07.2022. Вогнепальне сліпе поранення м`яких тканин верхньої третини правого передпліччя з вогнепальним переломом лівої кістки. Вогнепальне осколкове сліпе поранення м`яких тканин лівої нижньої кінцівки ділянці п`яткової кістки. Акубаротравма. Гострий лівобічний посттравматичний перфоративний отит. Гострий двобічний кохлеоневріт. ЗЧМТ. Струс головного мозку.
В епікризі (виписному) № 679 Військової частини НОМЕР_4 зазначено, що солдат моб. в/ч НОМЕР_1 ОСОБА_1 перебував на лікуванні з 10 серпня 2022 року по 26 серпня 2022 року у Військовій частині НОМЕР_4 . У результаті проведеного обстеження встановлено клінічний діагноз: основний стан після (16.07.2022) вибухового осколкового сліпого поранення м`яких тканин верхньої третини правого передпліччя з вогнепальним переломом лівої кістки; відкритої репозиції остеометалосинтезу правої ліктьової кістки металевої пластиною (04.08.2022); вогнепального осколкового сліпого поранення м`яких тканин лівої нижньої кінцівки ділянці п`яткової кістки. Стан після акубаротравми лівобічного посттравматичного перфоративного отиту, двобічного кохлеоневриту, ЗЧМТ, струсу головного мозку.
Також позивач надав копію виписки з медичної картки стаціонарного хворого № 0869922, дата виписки 17.07.2022, в якій місце роботи (посада) позивача зазначено: ТРО рядовий.
У листі Військової частини НОМЕР_1 від 02.02.2023 № 243, за наслідками розгляду звернення позивача від 01.02.2023 щодо направлення для проходження комісії ВЛК, останнього повідомлено про те, що ДФТГ Удачненської селищної ради не прийнято командиром Військової частини НОМЕР_1 до безпосереднього керівництва та контролю за діяльністю. Тому для вирішення поставленого питання запропоновано звернутися до командира ДФТГ.
У листі відповідача від 04.05.2023 № 1124, на адвокатський запит адвоката позивача, повідомлено, про те, що ОСОБА_1 до списків особового складу Військової частини НОМЕР_1 не зараховувався. Також зазначено, що зброю, яка була повернута 03.06.2023, позивач отримував як громадянин України.
Позивач надав копію рапорту від 02.11.2023 на адресу відповідача, в якому просив забезпечити надання йому законної можливості проходження військово-лікарської комісії з метою встановлення придатності/непридатності до військової служби, для чого видати йому у встановленому порядку направлення на медичний огляд ВЛК; службову характеристику для проведення медичного огляду ВЛК та пакет інших необхідних документів для проходження медичного огляду.
Зазначений рапорт був направлений на адресу Військової частини НОМЕР_1 засобами поштового зв`язку «Укрпошта», але повернутий на адресу позивача, що підтверджується копією відповідного конверта.
З аналогічними рапортами позивач звертався до Удачненської селищної ради і до ІНФОРМАЦІЯ_7 , за наслідками розгляду яких отримав лист № 09/8725 від 08.11.2023 (від ІНФОРМАЦІЯ_3 ) і від 21.11.2023 № 1374/01-19 (від селищної ради), за змістом яких позивачу рекомендовано звернутися до військової частини Сил ТРО.
Відповідач надав до суду довідку від 21 березня 2024 року № 1558/832, в якій зазначено, що відповідно до обліку військовослужбовців Військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 не проходив та не проходить по теперішній час військову службу у Військової частині НОМЕР_1 .
У довідці відповідача від 04.04.2024 № 1558/998 зазначено, що відповідно до обліку вхідної кореспонденції Військової частини НОМЕР_1 , контракти від ДФТГ Удачненської селищної ради в період з 24.02.2022 по теперішній час до Військової частини НОМЕР_1 не надходили.
У листі від 03.03.2022 № 487/01-19 Удачненська селищна рада просить командира Військової частини НОМЕР_1 надати можливість озброїти ДФТГ Удачненської селищної ради. Доказів саме вручення цього листа адресату не надано.
Також до суду надано копію рапорту до командира Військової частини НОМЕР_5 , який підписано командиром ДФТГ ОСОБА_6 і головою Удачненської селищної ради Валерієм Дугельним, за змістом якого станом на 19.12.2022 процес оформлення документів щодо ДФТГ Удачненської селищної ради призупинено у зв`язку із чим ця ДФТГ перебуває в невизначеному стані. У цьому рапорті також повідомлено, що один боєць, який отримав поранення 16.07.2022, не може отримати направлення для проходження ВЛК. Доказів вручення цього рапорту або відповідь (наказ тощо) за наслідками розгляду цього рапорту до суду не надано.
Спірні правовідносини виникли з приводу наявності підстав для направлення позивача на медичний огляд до військово-лікарської комісії.
Пунктом 2 ч. 1 ст. Закону України від 16 липня 2021 року № 1702-IX «Про основи національного спротиву» (далі Закон № 1702-IX) визначено, що добровольче формування територіальної громади - воєнізований підрозділ, сформований на добровільній основі з громадян України, які проживають у межах території відповідної територіальної громади, який призначений для участі у підготовці та виконанні завдань територіальної оборони.
Згідно з приписами ч. 2 ст. 8 Закону № 1702-IX, у редакції чинній з 12.06.2022, передбачено, що добровольчі формування територіальних громад утворюються з урахуванням ресурсних та людських можливостей відповідних територіальних громад.
Загальна кількість та місця розташування добровольчих формувань територіальних громад визначаються Командуванням Сил територіальної оборони Збройних Сил України за участю відповідних сільських, селищних, міських рад та затверджуються Головнокомандувачем Збройних Сил України.
Порядок утворення, комплектування, функціонування, підстави та порядок розформування добровольчих формувань територіальних громад визначаються Положенням про добровольчі формування територіальних громад, яке затверджується Кабінетом Міністрів України.
Діяльність добровольчих формувань територіальних громад здійснюється під безпосереднім керівництвом і контролем командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил України за територіальним принципом.
У разі введення в Україні або в окремих її місцевостях воєнного стану всі добровольчі формування територіальних громад переходять в оперативне підпорядкування командирів відповідних військових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил України.
Частинами 2, 5 і 8 ст. 9 Закону № 1702-IX установлено, що комплектування добровольчих формувань територіальних громад здійснюється на добровільній основі відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Облік громадян України, які уклали контракт добровольця територіальної оборони, здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки.
Командири добровольчих формувань територіальних громад призначаються Командувачем Сил територіальної оборони Збройних Сил України за погодженням з Командувачем Сил спеціальних операцій Збройних Сил України за поданням командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил України з найбільш підготовлених і вмотивованих членів добровольчих формувань територіальних громад.
За змістом ч. 2 ст. 14 Закону № 1702-IX сільські, селищні та міські ради, а також сільський, селищний, міський голова сприяють створенню добровольчих формувань територіальних громад.
Частиною 2 ст. 24 Закону № 1702-IX передбачено, що на членів добровольчих формувань територіальних громад під час їх участі у заходах підготовки добровольчих формувань територіальних громад, а також виконання ними завдань територіальної оборони поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей". На членів добровольчих формувань територіальних громад, які беруть участь у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, поширюються гарантії соціального захисту, передбачені Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Відповідно до п. 3 Положення про добровольчі формування територіальних громад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1449 (далі - Положення № 1449) установлено, що командир добровольчого формування є відповідальним за діяльність добровольчого формування. Командир визначає завдання членам добровольчого формування з урахуванням їх спроможностей та за потреби структуру добровольчого формування.
Діяльність добровольчого формування провадиться під безпосереднім керівництвом і контролем командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил за територіальним принципом.
Пунктом 8 указаного Положення передбачено, що для виконання завдань територіальної оборони у своїх межах територіальні громади ініціюють утворення добровольчих формувань.
Приписами п. 9 Положення № 1449 передбачено, що добровольче формування утворюється зборами ініціативної групи жителів територіальної громади у присутності командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил та уповноважених представників органу місцевого самоврядування відповідної територіальної громади.
Збори вважаються правоможними, якщо в них беруть участь не менш як п`ять осіб, а також командир військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил та представники органу місцевого самоврядування відповідної територіальної громади.
За результатами зборів складається протокол зборів ініціативної групи про утворення добровольчого формування територіальної громади (далі - протокол). Протокол складається у трьох примірниках у довільній формі та повинен містити таку інформацію про збори ініціативної групи: дату проведення; місце проведення; прізвища та імена членів ініціативної групи, які беруть участь в утворенні добровольчих формувань; прізвища, імена та посади запрошених осіб, зокрема командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил та представників органів місцевого самоврядування відповідної територіальної громади; рішення про обрання головуючого на зборах; рішення про утворення добровольчого формування; рішення, ухвалене в установленому порядку Командуванням Сил територіальної оборони Збройних Сил, щодо утворення добровольчого формування в цій територіальній громаді; рішення про затвердження кандидата на посаду командира добровольчого формування; підпис головуючого на зборах; підписи командира військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил та представників органів місцевого самоврядування відповідної територіальної громади, присутніх на зборах.
Згідно з п. 10 Положення № 1449, у редакції, чинній на момент складання протоколу № 1 зборів ініціативної групи про утворення добровольчого формування територіальної громади від 01.03.2022, передбачено, що один примірник протоколу зберігають члени ініціативної групи. Два примірники протоколу передаються до органу місцевого самоврядування, на території юрисдикції якого функціонуватиме таке добровольче формування, для погодження кандидата на посаду командира добровольчого формування, один з яких у подальшому разом з рішенням відповідного органу місцевого самоврядування про погодження кандидата на посаду командира добровольчого формування надсилається командирові відповідної військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил.
Також відповідно до п. 11 Положення № 1449 командир військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил готує та надсилає необхідні документи для проходження спеціальної перевірки кандидата на посаду командира добровольчого формування у СБУ і Національній поліції в порядку, визначеному законодавством.
У випадку успішного проходження спеціальної перевірки кандидатом на посаду командира добровольчого формування командир військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил надсилає подання на призначення на посаду командира добровольчого формування Командувачу Сил територіальної оборони Збройних Сил. Командувач Сил територіальної оборони Збройних Сил призначає командира добровольчого формування за погодженням з Командувачем Сил спеціальних операцій Збройних Сил.
Якщо за результатами спеціальної перевірки кандидата на посаду командира добровольчого формування будуть виявлені відомості, які перешкоджають призначенню особи на посаду командира добровольчого формування, командир військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил ініціює повторні збори відповідної ініціативної групи для затвердження іншого кандидата на посаду командира добровольчого формування.
Приписами 19 - 21 Положення № 1449, у редакції, чинній на момент укладання контракту добровольця територіальної оборони від 03.03.2022, установлено, що особа, яка виявила бажання стати членом добровольчого формування, подає заяву на ім`я командира добровольчого формування. У заяві зазначається прізвище та ім`я особи, місце реєстрації та фактичного проживання, інформація про освіту, інформація про місце роботи або вид діяльності, інформація про військово-облікову спеціальність (за наявності), обґрунтування бажання стати членом добровольчого формування.
До заяви додаються копія документа, що посвідчує особу, копія військово-облікового документа (обов`язково для чоловіків та за наявності в жінок), медична довідка для отримання дозволу (ліцензії) на об`єкт дозвільної системи за формою 127/о (додаток 1 до Порядку) та копія документа, що містить відомості про унікальний номер запису у Єдиному державному демографічному реєстрі.
Командир добровольчого формування ухвалює рішення про зарахування до членства у добровольчому формуванні протягом семи робочих днів або надає особі обґрунтовану відмову в зарахуванні до членства на підставі критеріїв, визначених пунктами 16 та 17 цього Положення.
Контракт добровольця територіальної оборони укладається між командиром добровольчого формування та особою, яка подала заяву щодо членства в добровольчому формуванні. Такі особи укладають контракт добровольця територіальної оборони строком на три роки. Форма контракту добровольця територіальної оборони затверджується Міноборони.
Контракт добровольця територіальної оборони укладається в чотирьох примірниках. Примірники контракту добровольця територіальної оборони надаються члену добровольчого формування, командиру військової частини Сил територіальної оборони Збройних Сил, командиру добровольчого формування та керівнику територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Також пунктами 22 і 27 Положення № 1449 передбачено, що облік громадян України, які уклали контракт добровольця територіальної оборони, ведеться територіальним центром комплектування та соціальної підтримки за територіальним принципом. Командир добровольчого формування веде іменний список добровольчого формування.
Керівник району територіальної оборони на підставі отриманої від керівника штабу району територіальної оборони заяви про видачу посвідчень добровольцям територіальної оборони та доданих до неї примірників укладених контрактів добровольців територіальної оборони протягом 30 діб організовує опрацювання та видачу посвідчень. Форма посвідчення затверджується Міноборони. Посвідчення є документом, що посвідчує особу добровольця територіальної оборони та визначає належність його власника до виконання військово-цивільного обов`язку в межах території територіальної громади.
Суд звертає увагу на те , що посвідчення добровольця ДФТГ Удачненської селищної ради Покровського району Донецької області № 4, яке видане 03.03.2022 позивачу, не відповідає затвердженому Наказом Міністерства оборони України від 07.03.2022 № 84 зразку. Проте суд ураховує, що вказане посвідчення видане раніше прийняття Наказу від 07.03.2022 № 84.
Як було зазначено, на протоколі № 1 зборів ініціативної групи про утворення добровольчого формування територіальної громади від 01.03.2022 є підпис командира ІНФОРМАЦІЯ_5 ОСОБА_5 і печатка Військової частини НОМЕР_1 . Тому відповідач був обізнаний про рішення створити добровольче формування в Удачненській територіальні громаді Покровського району Донецької області.
Водночас до суду не надано відомостей про наявність наказу Командувача Сил територіальної оборони Збройних Сил про призначення командиром добровольчого формування Удачненської селищної ради Покровського району Донецької області ОСОБА_2 , який уклав контракт з позивачем.
Проте, ураховуючи відсутність відомостей про здійснення позивачем організаційно-розпорядчих функцій у ДФТГ Удачненської селищної ради, суд вважає, що питання реалізації
рішення про затвердження кандидата на посаду командира добровольчого формування, а також питання передачі документації до Військової частини НОМЕР_1 , зокрема контрактів добровольців територіальної оборони, не повинні впливати на гарантії соціального і правового захисту позивача як члена ДФТГ.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 3 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі Закон № 2011-XII) передбачено, що дія цього Закону поширюється на: членів добровольчих формувань територіальних громад під час їх участі у заходах підготовки добровольчих формувань територіальних громад, а також виконання ними завдань територіальної оборони України.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону № 2011-XII, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, що охорона здоров`я військовослужбовців забезпечується створенням сприятливих санітарно-гігієнічних умов проходження військової служби, побуту та системою заходів з обмеження дії небезпечних факторів військової служби, з урахуванням її специфіки та екологічної обстановки, які здійснюються командирами (начальниками) у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Турбота про збереження та зміцнення здоров`я військовослужбовців - обов`язок командирів (начальників). На них покладається забезпечення вимог безпеки при проведенні навчань, інших заходів бойової підготовки, під час експлуатації озброєння і військової техніки, проведення робіт та виконання інших обов`язків військової служби.
Військовослужбовці, військовозобов`язані та резервісти, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, мають право на безоплатну кваліфіковану медичну допомогу у військово-медичних закладах охорони здоров`я. Військовослужбовці щорічно проходять медичний огляд, щодо них проводяться лікувально-профілактичні заходи.
За відсутності за місцем проходження військової служби, навчальних (або перевірочних) і спеціальних зборів або за місцем проживання військовослужбовців військово-медичних закладів охорони здоров`я чи відповідних відділень або спеціального медичного обладнання, а також у невідкладних випадках медична допомога надається державними або комунальними закладами охорони здоров`я за рахунок Міністерства оборони України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів.
Військовослужбовцям, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, медична допомога, санаторно-курортне лікування та відпочинок надаються відповідно до законодавства.
Держава забезпечує безоплатну психологічну допомогу особам, зазначеним у пункті 1 статті 3 цього Закону, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, чи виконували службово-бойові завдання в екстремальних (бойових) умовах. Психологічна допомога організовується психологічними службами військових частин (підрозділів), а в разі потреби здійснюється у військово-медичних закладах охорони здоров`я згідно з порядками, затвердженими центральними органами виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи.
Особи, стосовно яких згідно із Законом України "Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей" встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, з числа військовослужбовців, учасників бойових дій та прирівняних до них осіб, після їх звільнення обов`язково проходять відновлювальні (постізоляційні, реінтеграційні) заходи, заходи з адаптації, підтримки (супроводу).
Особи, які звільняються або звільнені з військової служби з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, члени сімей таких осіб, члени сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, члени сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, визначені Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", мають право на безоплатну психологічну допомогу. Організація психологічної допомоги зазначеним особам провадиться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, постраждалих учасників Революції Гідності, членів сімей таких осіб та членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України. Порядок та умови надання психологічної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України.
У період дії воєнного стану військовослужбовці, які брали безпосередню участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи безпосередньо в районах здійснення зазначених заходів, можуть бути направлені відповідно до висновку військово-лікарської комісії для подальшого надання їм медичної допомоги або проведення медико-психологічної реабілітації до медичних закладів, розташованих за межами України. На зазначених військовослужбовців та супроводжуючий їх медичний персонал не поширюються обмеження щодо виїзду громадян України за межі України. Порядок надання військовослужбовцям медичної допомоги або проведення медико-психологічної реабілітації у медичних закладах за межами України і проведення оплати послуг з надання такої медичної допомоги встановлюється Кабінетом Міністрів України. Відшкодування вартості проїзду та оплати послуг з надання такої медичної допомоги або проведення медико-психологічної реабілітації здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, крім випадків надання зазначеної допомоги коштом приймаючої сторони.
Судом установлено, що позивач отримував медичну допомогу у військово-медичних закладах охорони здоров`я.
У п. 1.1 розділу І Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17 листопада 2008 року за № 1109/15800 (далі Положення № 402), у редакції, чинні з 25.08.2023, зазначено, що військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Пунктом 1.2 розділу І Положення № 402 визначено, що військово-лікарська експертиза - це:
- медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);
- визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;
- установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.
Відповідно до п. 1.3 розділу І Положення № 402 основними завданнями військово-лікарської експертизи є, зокрема, визначення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтва) у військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, які призвані на збори, у осіб, звільнених із військової служби, а також причинного зв`язку захворювань, поранень, які заподіяли військовослужбовцям смерть.
Згідно з п. 2.1 розділу І Положення № 402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
У п. 1.1 розділу ІІ Положення № 402 зазначено, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.
Відповідно до пунктів 6.1 і 6.2 розділу ІІ Положення № 402 направлення на медичний огляд військовослужбовців проводиться: прямими начальниками від командира окремої частини, йому рівних та вище, штатних ВЛК, керівниками ТЦК та СП, начальниками (керівниками) закладів охорони здоров`я за місцем лікування, органів військового управління та підрозділів Військової служби правопорядку Збройних Сил України, органами прокуратури, судом у порядку та з метою, визначеними цим Положенням.
На військовослужбовців, які направляються на медичний огляд ВЛК, подаються: направлення із зазначенням військового звання, прізвища, ім`я та по батькові, дати народження, місяця та року призову (прийняття) на військову службу, ТЦК та СП, яким призваний у Збройні Сили України (колишнього СРСР), попереднього діагнозу та мети огляду (направлення на огляд може бути підписане начальником штабу (від начальника штабу полку та вище) або начальником кадрового органу (від начальника управління роботи з особовим складом об`єднання та вище) із посиланням на рішення відповідного командира (начальника). Зразок направлення наведено в додатку 14. Направлення на медичний огляд ВЛК, видане військовослужбовцю, обов`язкове до виконання; медична книжка; посвідчення особи (військовий квиток); фотокартка 3 х 4 см без головного убору - при амбулаторному огляді; службова характеристика для проведення медичного огляду військово-лікарською комісією (зразок заповнення якої наведено в додатку 15). У тексті характеристики наводиться інформація щодо освіти військовослужбовця, який ВВНЗ і коли закінчив, навчання в інших навчальних закладах, у тому числі закордонних, особливостей проходження військової служби, служби за кордоном, у складі національного персоналу, національного контингенту, військових місіях, участі у бойових діях тощо, обов`язково зазначається думка командування військової частини щодо фізичного стану, фактичної працездатності військовослужбовця, виконання ним своїх службових обов`язків за станом здоров`я та можливість подальшого проходження ним військової служби на займаній посаді, призначення на посаду з меншим обсягом обов`язків, на нижчу посаду тощо; медична характеристика (у медичній характеристиці обов`язково зазначають інформацію про захворюваність військовослужбовця, результати медичних оглядів ВЛК (при вступі у ВВНЗ, відрядженні за кордон, у миротворчі місії, під час служби у спецспорудах тощо), втрату працездатності за станом здоров`я за останні три роки та думку начальника медичної служби військової частини щодо можливості подальшого проходження військовослужбовцем військової служби на займаній посаді за станом здоров`я).
Службова та медична характеристики обов`язково надаються у мирний час у разі направлення військовослужбовця на медичний огляд командиром військової частини за місцем проходження ним військової служби, в інших випадках надання службової та медичної характеристик не обов`язкове.
Крім того: на осіб, які направляються на огляд з приводу поранень, травм, контузій, каліцтв, одержаних у період проходження ними військової служби, - оригінал або належним чином засвідчена копія довідки про обставини одержання травми (поранення, контузії, каліцтва); на військовослужбовців - учасників бойових дій, миротворчих місій, ліквідації наслідків аварії на ядерних об`єктах, розмінування об`єктів народного господарства - відповідні посвідчення, витяги із особових справ, інші довідкові матеріали (допускається надання ксерокопій указаних документів, завірених відповідними посадовими особами та гербовою печаткою військової частини (закладу)).
Пунктом 21.1 розділу ІІ Положення № 402 встановлено, що в разі коли під час медичного огляду військовослужбовців встановлено діагноз, ВЛК встановлює причинний зв`язок захворювання, травми, контузії, каліцтва, поранення.
Суд звертає увагу на те, що Положення № 402 затверджено відповідно до частини десятої статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи.
Частиною 10 ст. 2 Закону України від 25 березня 1992 року № 2232-XII "Про військовий обов`язок і військову службу" (далі Закон № 2232-XII), у редакції, чинній на момент затвердження Положення № 402, було передбачено, що громадяни України, які приписуються до призовних дільниць, направляються для підготовки до військової служби, призиваються або приймаються на військову службу, та військовозобов`язані, які проходять службу у військовому резерві або призначені для комплектування посад за відповідними військово-обліковими спеціальностями під час проведення мобілізації, проходять обов`язковий медичний огляд. Порядок проходження медичного огляду затверджується Міністерством оборони України, а також центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями, за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі охорони здоров`я. Перелік військово-облікових спеціальностей затверджується Міністерством оборони України.
Відповідно до ч. 13 ст. 2 Закону № 2232-XII, у чинній редакції, передбачено, що громадяни України, які приписуються до призовних дільниць, направляються для підготовки до військової служби, особи, які призиваються або приймаються на військову службу, приймаються на службу у військовому резерві, та військовозобов`язані, призначені для комплектування посад за відповідними військово-обліковими спеціальностями та іншими спеціальностями в Службі безпеки України під час проведення мобілізації, проходять обов`язковий медичний огляд. Порядок проходження медичного огляду затверджується відповідно Міністерством оборони України, центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями, Службою безпеки України, Службою зовнішньої розвідки України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я. Перелік військово-облікових спеціальностей затверджується Міністерством оборони України, а інших спеціальностей в Службі безпеки України - Головою Служби безпеки України.
Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями, про що зазначено в ч. 2 ст. 1 Закону № 2232-XII.
Частиною 1 ст. 2 Закону № 2232-XII визначено, що військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.
Судом установлено, що рапорт позивача від 02.11.2023 не був вручений відповідачу, тому суд не суд не розглядає питання правомірності рішень, дій або бездіяльності відповідача за наслідками розгляду саме вказаного рапорту.
Проте суд зазначає, що Положення № 402 не передбачає рапорт (заяву, звернення тощо) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів тощо як умову для направлення на медичний огляд до ВЛК.
Тому, ураховуючи обізнаність відповідача про бажання позивача отримати направлення для проходження медичного огляду у ВЛК, суд вважає за необхідне перевірити наявність у Військової частини НОМЕР_1 підстав здійснити таке направлення.
Суд зазначає, що Положення № 402 затверджено відповідно до Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", який визначає загальні засади проходження в Україні військової служби.
Медичний огляд військово-лікарською комісією не є гарантією соціального і правового захисту, що передбачена Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", а є частиною процедури для реалізації вказаних гарантій у встановлених законодавством випадках.
Тому для вирішення питання щодо наявності підстав направлення особи на медичний огляд до військово-лікарської комісії необхідно встановити мету такого заходу, тобто яку саме гарантію соціального і правового захисту особа просить реалізувати та яка викликає необхідність проходження такого огляду.
Суд зазначає, що перебування особи в складі добровольчого формування територіальної громади та участь у заходах підготовки добровольчих формувань територіальних громад, а також виконання завдань територіальної оборони, не є виконанням цією особою (членом ДФТГ) обов`язків військової служби.
Ураховуючи те, що позивач не проходив військову службу (у період спірних правовідносин), зокрема у Військовій частині НОМЕР_1 , суд вважає, що позивач мав вказати відповідачу яку саме гарантію соціального і правового захисту, що передбачена Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", та яка не пов`язана з виконанням обов`язків військової служби, йому необхідно реалізувати за наслідками проходження медичного огляду військово-лікарською комісією.
У рапорті від 02.11.2023, який не отримано відповідачем, позивач визначає мету встановлення придатності/непридатності до військової служби.
У зверненні позивача від 01.03.2023 до Військової частини НОМЕР_1 взагалі не вказується мета медичного огляду військово-лікарською комісією.
У позові позивач просить визнати бездіяльність Військової частини № НОМЕР_1 щодо ненадання направлення на військово-лікарську комісію з метою «встановлення придатності/непридатності до військової служби».
Суд ураховує, що в Законі № 2011-XII є посилання на випадки проходження військовослужбовцями огляду військово-лікарською комісією, зокрема для вирішення питання про придатність до військової служби.
Але позивач не проходить військову службу, питання щодо прийняття його на військову службу також не постає, тому на цей час відсутні підстави для вирішення питання щодо його придатності/непридатності до військової служби.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відсутність у відповідача підстав для направлення позивача на медичний огляд до ВЛК.
У зверненнях до відповідача позивач посилався на обставини отримання поранення під час виконання обов`язків члена ДФТГ за наслідками ракетного обстрілу.
Водночас суд звертає увагу на пункти 19-2, 19-3, 26 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2009 року № 1317, за змістом яких медико-соціальні експертні комісії встановлюють причинний зв`язок інвалідності з пораненням, контузією, каліцтвом або захворюванням, одержаними під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, під час безпосередньої участі у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, під час безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, особам, зазначеним у пунктах 11-16 (крім військовослужбовців (резервістів, військовозобов`язаних, добровольців Сил територіальної оборони) та осіб, зазначених у пункті 12 частини другої статті 7 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту), а також причинний зв`язок інвалідності з пораненнями чи іншими ушкодженнями здоров`я, одержаними особами, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранень чи інших ушкоджень здоров`я, одержаних від вибухових речовин, боєприпасів і військового озброєння на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях до 1 грудня 2014 р., а з 1 грудня 2014 р. до 24 лютого 2022 р. - на території проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, де органи державної влади здійснюють свої повноваження, та в населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення, під час проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, з 24 лютого 2022 р. - на території проведення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Отже, позивач не позбавлений можливості пройти медико-соціальну експертизу, яка може встановити причинний зв`язок інвалідності з його пораненням.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Керуючись статтями 2, 5-10, 19, 72-77, 90, 132, 139, 143, 241-246, 250, 255, 263, 295, 297, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_6 ; АДРЕСА_1 ) до Військової частини НОМЕР_1 (ідентифікаційний код: НОМЕР_7 ), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, - ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код: НОМЕР_8 ), - Удачненська селищна військова адміністрація Покровського району Донецької області (ідентифікаційний код: 45084185; 85334, Донецька область, Покровський район, смт Удачне, вул. Залізнична, 53) про визнання протиправної бездіяльності і зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Повне рішення суду складено 6 травня 2024 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.О. Куденков
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.05.2024 |
Оприлюднено | 08.05.2024 |
Номер документу | 118842707 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Куденков К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні