Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 травня 2024 року Справа№200/1976/24
Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Куденкова К.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання незаконними дій і зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
У березні 2024 року ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (далі ГУ ПФУ в Полтавській області, відповілач-1), Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі ГУ ПФУ у Львівській області, відповідач-2), Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (далі ГУ ПФУ в Донецькій області, відповідач-3), в якому просить: - визнати незаконними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області і Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області в частині не зарахування до страхового та пільгового стажу роботи періодів роботи; - зобов`язати Головне управління пенсійного фонду України в Полтавській області повторно розглянути заяву від 09.03.2024 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зарахувавши до страхового стажу період його навчання в Донецькому державному технічному університеті за спеціальністю «гірничий інженер» з 01.09.1992 по 13.07.1993, з 14.08.1993 по 28.06.1994, з 28.08.1994 по 30.01.1996, з 01.04.1996 по 12.06.1996, до страхового стажу періоди одержання матеріальної допомоги по безробіттю з 02.05.1999 по 25.04.2000, з 26.05.2000 по 21.11.2000 і з 22.08.2001 по 18.04.2002, до страхового та пільгового стажу за Списком №1 постанова №202 період роботи з 01.05.2016 по 31.05.2016 в якості помічника начальника дільниці в ТОВ «Технологія вуглездобичі» та період роботи з 01.04.2020 по 17.04.2020 в якості гірничого майстра в ТОВ «Укргеосервіс».
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 5 квітня 2024 року суддею прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні), витребувано докази.
На обґрунтування позову ОСОБА_1 посилається безпідставну відмову в призначенні пенсії за віком, у зв`язку з не зарахуванням спірних періодів роботи до страхового і пільгового стажу.
Відповідач-1 надав відзив на адміністративний позов, яким просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Зазначає, що до загального страхового стажу не зараховано період виплати допомоги в центрі зайнятості згідно трудової книжки з 02.05.1999 по 25.04.2000, оскільки відсутній наказ на початок призначення допомоги, період виплати допомоги по безробіттю з 22.08.2001 по 18.04.2002, оскільки не вбачається дата наказу на припинення виплати, період одержання матеріальної допомоги з 26.05.2000 по 21.11.2000, оскільки не підтверджено, що виплата матеріальної допомоги по безробіттю здійснювалася у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації. Періоди навчання з 01.09.1992 по 13.07.1993, з 14.08.1993 по 28.06.1994, з 28.08.1994 по 30.01.1996, з 01.04.1996 по 12.06.1996 до стажу не зараховано, оскільки в довідці про навчання не зазначено дату поновлення на денну форму навчання після закінчення академічної відпустки та номер і дату наказу про поновлення на навчання. До загального страхового та пільгового стажу за Списком №1 постанова №202 не зараховано періоди роботи з 01.05.2016 по 31.05.2016 та з 01.04.2020 по 17.04.2020, оскільки в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості про сплату внесків за вказані періоди.
Відповідач-2 надав відзив на адміністративний позов, яким просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Зазначає, що згідно рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області від 15.03.2024 № 051330003359 страховий стаж ОСОБА_1 22 роки 08 місяців 12 днів, пільговий стаж за Списком № 1 05 років 11 місяців 04 дні, що недостатньо для призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Посилається на те, що до страхового стажу позивача не зараховано періоди виплати допомоги у центрі зайнятості згідно записів у трудовій книжці з 02.05.1999 по 25.04.2000 (відсутній наказ про початок призначення допомоги), період виплати допомоги по безробіттю з 22.08.2001 по 18.04.2002 (не вбачається дата наказу на припинення виплати), період одержання матеріальної допомоги з 26.05.2000 по 21.11.2000, оскільки не підтверджено, що виплата матеріальної допомоги по безробіттю здійснювалася у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації. Вважає, що вимоги позивача є безпідставними і не ґрунтуються на чинному законодавстві.
Відповідач-3 надав відзив на адміністративний позов, яким просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. Зазначає, що за матеріалами електронної пенсійної справи страховий стаж позивача склав 22 роки 08 місяців 12 днів, в тому числі стаж роботи на пільгових умовах за Списком № 1 - 5 років 11 місяців 04 дні. До загального трудового стажу позивача відповідно до трудової книжки № НОМЕР_1 не зараховано період виплати допомоги по безробіттю в Дзержинському міському центрі зайнятості з 02.05.1999 по 25.04.2000, оскільки відсутній наказ на початок призначення допомоги, період виплати допомоги по безробіттю з 26.05.2000 по 21.11.2000, оскільки відсутнє підтвердження здійснення матеріальної допомоги по безробіттю у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації. Періоди роботи з 01.05.2016 по 31.05.2016, з 01.04.2020 по 17.04.2020 не зараховано до страхового та пільгового стажу через відсутність відомостей про сплату страхових внесків в Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування. До страхового стажу позивача зараховано період навчання з 01.09.1990 по 20.01.1992 відповідно до довідки № 19-22/340, виданої Донецьким національним технічним університетом. Зазначає, що 15.03.2024 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Полтавській області прийнято рішення № 051330003359 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пункту 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058 у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу.
Суд, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені сторонами обставини, дійшов наступних висновків.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується копією паспорту громадянина України НОМЕР_2 , виданого 08.08.1997.
За наслідками розгляду заяви позивача від 16.03.2023 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах ГУ ПФУ в Донецькій області прийняло рішення від 24.03.2023 № 051330003359 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.
За наслідками розгляду заяви позивача від 01.06.2023 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах ГУ ПФУ у Львівській області прийняло рішення від 09.06.2023 № 051330003359 про відмову у призначенні пенсії.
Відповідно до копії рішення ГУ ПФУ в Полтавській області № 051330003359 від 15.03.2024 відповідач-1 розглянув заяву позивача від 09.03.2024 про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1.
Указаним рішенням позивачу відмовлено в призначенні пенсії на підставі п. 1 ч. 2 ст. 14 Закону № 1058-IV у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи, підтвердженого в установленому законодавством порядку. Зазначено, що до загального страхового стажу не зараховано період виплати допомоги в центрі зайнятості згідно трудової книжки з 02.05.1999 по 25.04.2000, оскільки відсутній наказ на початок призначення допомоги, період виплати допомоги по безробіттю з 22.08.2001 по 18.04.2002, оскільки не вбачається дата наказу на припинення виплати, період одержання матеріальної допомоги з 26.05.2000 по 21.11.2000, оскільки не підтверджено, що виплата матеріальної допомоги по безробіттю здійснювалося у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації. Також зазначено, що аналіз наданих документів показує, що загальний страховий стаж становить 22 роки 08 місяців 12 днів. Пільговий стаж роботи по списку №1, на дату подання заяви, становить 5 років 11 місяців 04 дні, якого недостатньо для призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Пільговий стаж обчислено з урахуванням довідок про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, наказів про результати атестації робочих місць та даних в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Позивачем до суду надана копія його трудової книжки НОМЕР_1 , в якій наявні записи: №№ 15-16 щодо виплати позивачу у період з 02.05.1999 по 25.04.2000 допомоги по безробіттю Дзержинським міським центром зайнятості (наявні відомості про наказ про призначення допомоги від 02.03.1999 і наказ про відкладення виплати допомоги від 02.03.1999); №№ 17-18 щодо призначення позивачу у період з 26.05.2000 по 21.11.2000 виплати матеріальної допомоги по безробіттю; № 21-22 щодо виплати позивачу у період з 22.08.2001 по 18.04.2002 допомоги по безробіттю Дзержинським міським центром зайнятості (підставою для припинення виплати зазначено наказ № 109 від 13.05.2002); №№ 39-43 щодо роботи позивача у період з 22.09.2014 по 05.12.2016 на посаді гірничого майстра з повним робочим днем на підземній роботі і на посаді помічника начальника дільниці підземним (з 14.05.2015) в ТОВ «Технологія вуглездобичі»; №№ 46-47 щодо роботи позивача у період з 01.08.2018 по 14.07.2020 на посаді гірничого майстра в ТОВ «Укргеосервіс».
Позивач надав до суду копію диплома спеціаліста ЛО НОМЕР_3 , в якому зазначено, що позивач 12.06.1996 закінчив Донецький державний технічний університет за спеціальністю підземна розробка родовищ корисних копалин.
У довідці Донецького національного технічного університету від 30.06.2004 № 19-22/340 зазначено, що ОСОБА_1 з 01.09.1990 був зарахований студентом 1 курсу гірничого факультету Донецького політехнічного інституту (у наступному Донецький національний технічний університет). З 31.07.1996 відрахований зі складу студентів у зв`язку із закінченням навчання і захистом дипломного проєкту. Також зазначено, що з 21.01.1992 по 31.08.1992 була надана академічна відпустка у зв`язку із хворобою.
На підтвердження роботи в ТОВ «Технологія вуглездобичі» позивач надав копію довідки № 6 від 04.04.2021 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній в якій зазначено, що позивач дійсно працював повний робочий день в Товаристві з обмеженою відповідальністю «Технологія вуглездобичі» і за період з 14.05.2015 по 05.12.2016 виконував на виробництві гірничі роботи з видобутку вугілля за посадою помічника начальника дільниці підземного, зайнятий повний робочий день на підземній роботі, що передбачена Списком №1 розділом 1 підрозділом 1.
Відповідно до копії довідки ТОВ «Укргеосервіс» № 19 від 07.04.2021 про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній установлено, що позивач дійсно працював повний робочий день в ТОВ «Укргеосервіс» і за період з 01.08.2018 по 17.04.2020 виконував на виробництві гірничі роботи з видобутку вугілля за посадою гірничий майстер підземний, зайнятий повний робочий день на підземних роботах дільниця ВРТ, що Списком №1 розділом 1 підрозділом 1.
З форми РС-право щодо позивача (розрахунок стажу) випливає, що спірні періоди не зараховані до страхового та пільгового стажу.
Також до суду надані Індивідуальні відомості про застраховану особу з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування форма ОК-5 щодо позивача (станом на 11.03.2024), з яких випливає, що ТОВ «Технологія Вуглездобичі» (код: 35560130) позивачу нараховувало заробітну плату у травні 2016 року в розмірі 4188,90 грн; ТОВ «Укргєосервіс» (код: 35398312) позивачу нараховувало заробітну плату у квітні 2020 року в розмірі 6948,20 грн. Відомості про сплату страхових внесків за період з 01.05.2016 по 31.05.2016 і за період з 01.04.2020 по 17.04.2020 відсутні.
Спірні правовідносини у зв`язку із не зарахуванням спірних періодів до страхового і пільгового стажу під час вирішення питання про призначення пенсії.
Частиною 1 і ч. 3 ст. 44 Закону України від 9 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV) передбачено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 64 Закону № 1058-IV передбачено, що Виконавча дирекція Пенсійного фонду та її територіальні органи мають право: отримувати безоплатно від органів державної влади, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання і від фізичних осіб - підприємців відомості, пов`язані з нарахуванням, обчисленням та сплатою страхових внесків, а також інші відомості, необхідні для виконання ними функцій, передбачених цим Законом та іншими законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 114 Закону № 1058-IV встановлено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Приписами п. 1 ч. 2 вказаної статті передбачено, що на пільгових умовах пенсія за віком призначається: працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
До досягнення віку, встановленого абзацом першим цього пункту, право на пенсію за віком на пільгових умовах мають жінки 1975 року народження і старші після досягнення ними такого віку: 45 років - які народилися по 31 березня 1970 року включно; 45 років 6 місяців - з 1 квітня 1970 року по 30 вересня 1970 року; 46 років - з 1 жовтня 1970 року по 31 березня 1971 року; 46 років 6 місяців - з 1 квітня 1971 року по 30 вересня 1971 року; 47 років - з 1 жовтня 1971 року по 31 березня 1972 року; 47 років 6 місяців - з 1 квітня 1972 року по 30 вересня 1972 року; 48 років - з 1 жовтня 1972 року по 31 березня 1973 року; 48 років 6 місяців - з 1 квітня 1973 року по 30 вересня 1973 року; 49 років - з 1 жовтня 1973 року по 31 березня 1974 року; 49 років 6 місяців - з 1 квітня 1974 року по 30 вересня 1974 року; 50 років - з 1 жовтня 1974 року по 31 грудня 1975 року.
За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності на дату досягнення віку, встановленого абзацами першим і третім - тринадцятим цього пункту, страхового стажу: з 1 квітня 2015 року по 31 березня 2016 року - не менше 20 років 6 місяців у чоловіків і не менше 15 років 6 місяців у жінок; з 1 квітня 2016 року по 31 березня 2017 року - не менше 21 року у чоловіків і не менше 16 років у жінок; з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 21 року 6 місяців у чоловіків і не менше 16 років 6 місяців у жінок; з 1 квітня 2018 року по 31 березня 2019 року - не менше 22 років у чоловіків і не менше 17 років у жінок; з 1 квітня 2019 року по 31 березня 2020 року - не менше 22 років 6 місяців у чоловіків і не менше 17 років 6 місяців у жінок; з 1 квітня 2020 року по 31 березня 2021 року - не менше 23 років у чоловіків і не менше 18 років у жінок; з 1 квітня 2021 року по 31 березня 2022 року - не менше 23 років 6 місяців у чоловіків і не менше 18 років 6 місяців у жінок; з 1 квітня 2022 року по 31 березня 2023 року - не менше 24 років у чоловіків і не менше 19 років у жінок; з 1 квітня 2023 року по 31 березня 2024 року - не менше 24 років 6 місяців у чоловіків і не менше 19 років 6 місяців у жінок.
Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи; жінкам - на 1 рік 4 місяці за кожний повний рік такої роботи.
Також ч. 3 ст. 114 Закону № 1058-IV встановлено, що працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.
За наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок та страхового стажу, встановленого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім пункту 1 частини другої цієї статті, за кожний повний рік зазначених робіт пенсійний вік, встановлений абзацом першим статті 26 цього Закону, зменшується на один рік. При цьому пенсійний вік для жінок не може бути нижчим за вік, встановлений абзацом першим пункту 1 частини другої цієї статті.
Згідно з п. 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року №637 (далі Порядок №637), передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік), є трудова книжка.
За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній стаж роботи встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Згідно з п. 20 Порядку №637 передбачено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5).
Постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 1994 року № 202 затверджено Список робіт і професій, що дають право на пенсію незалежно від віку при безпосередній зайнятості протягом повного робочого дня на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин), пов`язаних з видобутком вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, терміном не менше 25 років, до якого включено всіх робітників, зайнятих протягом повного робочого дня на підземних роботах, керівників і спеціалістів підземних дільниць діючих і споруджуваних шахт для видобутку вугілля (сланцю) в розділі І «Підземні гірничі роботи в шахтах і на будівництві вугільних (сланцевих) шахт».
Суд зазначає, що пенсійні органи повинні використовувати всі передбачені законом повноваження для повного та об`єктивного розгляду заяви про призначення пенсії, виходячи з тих обставин, що склалися.
Надання уточнюючих довідок підприємств, установ, організацій або їх правонаступників для підтвердження спеціального трудового стажу необхідно лише у випадку відсутності трудової книжки або коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах.
Між тим записи у трудовій книжці і наведені довідки № 6 від 04.04.2021 і № 19 від 07.04.2021 підтверджують характер роботи позивача за період 01.05.2016 по 31.05.2016, і за період з 01.04.2020 по 17.04.2020 за Списком № 1 (зайнятість повний робочий день під землею на гірничих роботах з видобутку вугілля), що надає право на включення цих періодів до спеціального трудового стажу.
Приписами ч. 1 і ч. 2 24 Закону України від 9 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV) передбачено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Водночас згідно з ч. 6 ст. 20 Закону № 1058-IV встановлено, що страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.
Пунктом 1 ч. 2 ст. 6 Закону України від 8 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» передбачено, що платник єдиного внеску зобов`язаний: своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску.
Аналіз наведених приписів законодавства свідчить про те, що обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника, та вказані внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника таких внесків.
Позивач у періоди з 01.05.2016 по 31.05.2016 і з 01.04.2020 по 17.04.2020 працював в ТОВ «Технологія вуглездобичі» і в ТОВ «Укргеосервіс», що підтверджується відповідними записами в його трудовій книжці.
Внаслідок невиконання роботодавцем позивача обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за окремі періоди роботи на вказаному підприємстві.
Позивач не може нести відповідальність у вигляді позбавлення права на включення спірних періодів роботи до страхового стажу, а також не врахування наявних відомостей про його заробітну плату, за порушення, вчинене страхувальником, оскільки згідно з Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник.
Наведене відповідає правовим висновкам Верховного Суду, які наведені в постанові від 27.03.2018 у справі № 208/6680/16-а (2а/208/245/16).
З огляду на викладене, суд вважає, що ГУ ПФУ в Полтавській області безпідставно не зарахувало періоди з 01.05.2016 по 31.05.2016 і з 01.04.2020 по 17.04.2020 до страхового та пільгового стажу позивача за Списком № 1 (Постанова № 202) під час вирішення питання про призначення пенсії позивачу.
Абзацом третім ч. 1 ст. 24 Закону № 1058-IV передбачено, що період, протягом якого особа, яка підлягала загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню на випадок безробіття, отримувала допомогу по безробіттю (крім одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності), допомогу по частковому безробіттю, допомогу по частковому безробіттю на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та матеріальну допомогу в період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації, включається до страхового стажу.
Пунктом 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 27 квітня 1993 року № 301 Про трудові книжки працівників, передбачено, що відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації.
За порушення встановленого порядку ведення, обліку, зберігання і видачі трудових книжок посадові особи несуть дисциплінарну, а в передбачених законом випадках іншу відповідальність.
Отже, правильність і своєчасність заповнення трудових книжок покладалася саме на відповідальних посадових осіб роботодавця, а не на працівника.
Верховний Суд у постанові від 24 травня 2018 року у справі № 490/12392/16-а висловив позицію про те, що певні недоліки щодо заповнення трудової книжки не можуть бути підставою для неврахування відповідного періоду роботи для обрахунку стажу при призначенні пенсії.
Водночас суд звертає увагу на те, що записи в трудовій книжці позивача містять усі необхідні відомості, які підтверджують отримання ним допомоги по безробіттю в спірні періоди 02.05.1999 по 25.04.2000, з 26.05.2000 по 21.11.2000 і з 22.08.2001 по 18.04.2002.
Тому позивач має право на зарахування вказаних періодів до свого страхового стажу.
Відповідно до ст. 56 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» передбачено, що до стажу роботи зараховується також: навчання у вищих і середніх спеціальних навчальних закладах, в училищах і на курсах по підготовці кадрів, підвищенню кваліфікації та перекваліфікації, в аспірантурі, докторантурі і клінічній ординатурі (пункт "д" частини третьої цієї статті).
Посилання відповідача-1 на те, що у довідці Донецького національного технічного університету від 30.06.2004 № 19-22/340 не вказано дату поновлення навчання (після академічної відпустки) є безпідставними, оскільки в цій довідці наведено, що з 21.01.1992 по «31.08.1992» була надана академічна відпустка у зв`язку із хворобою.
Тому періоди навчання позивача з 01.09.1992 по 13.07.1993, з 14.08.1993 по 28.06.1994, з 28.08.1994 по 30.01.1996, з 01.04.1996 по 12.06.1996 підлягають зарахуванню до загального страхового стажу.
Позивачем заявлені позовні вимоги, якими позивач просить визнати незаконними дії Головного управління Пенсійного фонду України у Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області і Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області в частині не зарахування до страхового та пільгового стажу роботи періодів роботи.
Суд зазначає, що питання зарахування певних періодів до страхового та пільгового стажу позивача вирішувалося під час розгляду заяв про призначення пенсії, за наслідками чого були прийняті рішення про відмову в призначенні пенсії, які позивач не оскаржує. Саме рішення про відмову в призначенні пенсії, як належна форма реалізації суб`єктом владних повноважень своєї компетенції, впливає на права та законні інтереси позивача, а не окреі дії під час розгляду заяв позивача пор призначення пенсії.
Ураховуючи те, що позивачем не заявлено позовних вимог про зобов`язання вчинити певні дії, зокрема повторно розглянути заяву про призначення пенсії, до Головного управління Пенсійного фонду України у Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області, суд не вважає за необхідне виходити за межі позовних вимог в цій частині.
Тому позовні вимоги до Головного управління Пенсійного фонду України у Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Львівській області не підлягають задоволенню.
Суд зазначає, що у правовідносинах з позивача і відповідача-1 саме рішення ГУ ПФУ в Полтавській області № 051330003359 від 15.03.2024 створило для позивача негативні наслідки, а тому враховуючи приписи ч. 2 ст. 9 КАС України, з метою забезпечення правової визначеності в спірних правовідносинах, суд вважає за потрібне вийти за межі позовних вимог для захисту прав позивача і прийняти рішення про визнання протиправним та скасування вказаного рішення ГУПФУ в Полтавській області, що відповідає приписам п. 2 ч. 2 ст. 245 КАС України.
На підставі наведеного, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Відповідно до квитанції № 0.0.3556938277.1 від 29.03.2024 позивачем сплачено судовий збір за подання позову в загальному розмірі 1211,20 грн.
Частинами 1, 3 ст. 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Отже, стягненню на користь позивача підлягає 403,73 грн понесених судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-1.
Керуючись статтями 2, 5-10, 19, 72-77, 90, 132, 139, 143, 241-246, 250, 255, 263, 295, 297, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_4 ; АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (ідентифікаційний код: 13967927; 36014, м. Полтава, вул. Гоголя, буд. 34), Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (ідентифікаційний код: 13814885; 79046, м. Львів, вул. Митрополита Андрія, буд.10), Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (ідентифікаційний код: 13486010; 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, буд. 3) про визнання незаконними дій і зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області № 051330003359 від 15.03.2024 про відмову в призначенні пенсії.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії від 09.03.2024 із зарахуванням до його страхового стажу періодів з 01.09.1992 по 13.07.1993, з 14.08.1993 по 28.06.1994, з 28.08.1994 по 30.01.1996, з 01.04.1996 по 12.06.1996, з 02.05.1999 по 25.04.2000, з 26.05.2000 по 21.11.2000 і з 22.08.2001 по 18.04.2002, а також до страхового і пільгового стажу за Списком №1 (Постанова № 202) періодів роботи з 01.05.2016 по 31.05.2016, з 01.04.2020 по 17.04.2020.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 403 (чотириста три) гривні 73 (сімдесят три) копійки.
Повне рішення суду складено 6 травня 2024 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.О. Куденков
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.05.2024 |
Оприлюднено | 08.05.2024 |
Номер документу | 118842762 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Куденков К.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні