Рішення
від 06.05.2024 по справі 240/27168/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 травня 2024 року м. Житомир справа № 240/27168/23

категорія 111030600

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Токаревої М.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Житомирській області та Державної податкової служби України, в якому, з врахуванням уточнень, просило визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області від 24.07.2023 № 9235220/32892872 про відмову в реєстрації податкової накладної від 08.09.2022 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 08.09.2022 № 1 датою її фактичного надходження.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що оскаржуване рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки позивачем надано до контролюючого органу всі необхідні документи, які підтверджують реальність здійснення господарської операції та правомірність складення податкової накладної.

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду позов прийнято до провадження, призначено справу до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження та надано відповідачам строк для подання відзивів на позов.

На адресу суду надійшли відзиви на позовну заяву, в яких відповідачі просять у задоволенні позову відмовити. Зазначають, що платником податку надано неповний пакет документів для реєстрації податкової накладної, що, в свою чергу, і стало підставою для прийняття оскаржуваного рішення.

Ухвалами суду у задоволенні заяв ГУ ДПС у Житомирській області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження відмовлено.

Дослідивши подані сторонами письмові докази, суд дійшов наступних висновків.

З матеріалів справи вбачається, що 08.09.2022 ТОВ «Дружні Сходи» (як постачальником) укладено договір поставки № 08/09-2022/кз з ПП «Канон» (як покупцем), у відповідності до якого постачальник зобов`язався передати, а покупець - прийняти та оплатити товар згідно з умовами договору. Товаром за даним договором є кукурудза 3-го класу, врожаю 2021 року. Асортимент, кількість, якість, ціна, умови та строки поставки продукції, місце прийому-передачі, строк оплати узгоджуються сторонами шляхом вказування їх у додатках до договору.

Згідно з додатком 1 до договору № 08/09-2022 ТОВ «Дружні Сходи» зобов`язалось у строк до 08.09.2022 передати ПП «Канон» на умовах EXW с. Велика Мотовилівка, вул. Колгоспна, 20 (перепис на складі) кукурудзу 3-го класу врожаю 2021 року у кількості 370 т за ціною 4 473,68 грн., загальною вартістю 1 886 998,22 грн., у тому числі ПДВ.

Факт приймання-передачі товару підтверджений видатковою накладною № 16 від 08.09.2022.

Оплата придбаного товару здійснена ПП «Канон» згідно платіжних інструкцій № 658, № 659, № 660, № 661 від 27.09.2022.

Товар, переданий ПП «Канон» згідно видаткової накладної № 16 від 08.09.2022, прийнятий ТОВ «Дружні Сходи» на відповідальне зберігання згідно договору № 01082021 від 01.08.2021, що підтверджується актом приймання на відповідальне зберігання від 08.09.2022.

На виконання вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України) ТОВ «Дружні Сходи» 30.09.2022 подало на реєстрацію податкову накладну від 08.09.2022 № 1, однак отримало квитанцію, згідно якої «Документ прийнято. Реєстрація зупинена» у зв`язку з тим, що «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Для подальшої реєстрації податкової накладної ТОВ «Дружні Сходи» 04.07.2023 подало пояснення та копії документів, що підтверджують інформацію, відображену у податковій накладній.

Проте, 11.07.2023 ТОВ «Дружні Сходи» отримало повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №9165709/32892872, у якому запропоновано надати додаткові документи, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури, інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням певних типових форм та галузевої специфіки. При цьому, позначено, що відсутні складські документи, документи щодо підтвердження відповідності продукції, а саме: паспорти якості.

При цьому, у графі «Додаткова інформація» зазначено, що відсутні форми 29-сг, 37-сг, 21-заг.

ТОВ «Дружні Сходи» 18.07.2023 подано повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, до якого додало запитуваний пакет документів.

Проте, 24.07.2023 Комісією прийнято рішення № 9235220/32892872 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яке мотивоване ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податків.

При цьому, в графі «Додаткова інформація (зазначити конкретні документи)» проставлено « - », тобто жодних конкретних документів, які б запитувались у платника, проте не були надані останнім, не наведено.

Не погоджуючись з рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, товариство звернулось до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд враховує таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює ПК України.

Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, є об`єктом оподаткування податком на додану вартість.

Так, пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

За змістом пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Так, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 № 1165, що набрала чинності з 01.02.2020, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 1165).

Порядок № 1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

Додатками № 1 та № 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Додатком 3 до Порядку № 1165 встановлено Критерії ризиковості здійснення операцій.

Зокрема, пунктом 1 цього додатку таким критерієм визнано відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Як вже вказувалось в цьому рішенні, в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної в Реєстрі містились загальні посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без визначення їх конкретного переліку.

Разом з тим, в повідомленні про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів відповідач зазначив про необхідність представлення первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційних описів, у тому числі рахунків-фактур, інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням певних типових форм та галузевої специфіки, а також документів в підтвердження відповідності продукції - паспортів якості. У графі «Додаткова інформація» зазначено, що відсутні форми 29-сг, 37-сг, 21-заг.

В оскаржуваному же рішенні комісії ДПС від 24.07.2023 № 9235220/32892872 відображено, що його прийняттю передувало ненадання/часткове надання Товариством додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Однак, як свідчать матеріали справи, з метою реєстрації податкової накладної від 08.09.2022 № 1 Товариством разом з поясненнями та додатковими поясненнями подавався податковому органу значний пакет документів, як-то договір поставки № 08/09-2022/кз від 08.09.2022 з додатком №1 до нього, видаткова накладна № 16 від 08.09.2022, платіжні інструкції № 658, № 659, № 660, № 661 від 27.09.2022, договір зберігання № 01082021 від 01.08.2021, акт приймання товару на відповідальне зберігання ТОВ «Дружні Сходи» від 08.09.2022, акти приймання-передачі до договору зберігання.

При цьому, реалізований товар кукурудза 3 класу урожаю 2021 року вирощена ТОВ «Дружні Сходи» на земельних ділянках площею 381,8349 га, що знаходяться у користуванні товариства на території села Миньківці (довідка № 01 від 20.01.2021, видана виконавчим комітетом Сквирської міської ради).

Крім того, відомості про орендовані товариством земельні ділянки наведені у додатку до податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2021 рік.

Зокрема, у 2021 році кукурудзою було засіяно 275 га землі, що підтверджено Звітом про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року за формою 4-сг.

Сільськогосподарські роботи з вирощення та збору культур здійснені Товариством за допомогою власної сільськогосподарської техніки (трактори, сівалки зернові, оприскувачі, зерноочисна машина, зерно розкидач, глибокоспушувач, культиватор, зернонавантажувач, вантажні автомобілі тощо) та із залученням штатних працівників (штатний розпис, затверджений наказом по Товариству № 1к від 21.03.2022).

Для зберігання сільськогосподарської продукції у власності позивача знаходяться склади та комори, розміщені у с. Миньківці та с. Велика Мотовилівка, про що свідчить витяг з реєстру прав власності на нерухоме майно.

Для вирощування кукурудзи 3 класу врожаю 2021 року використано посівний матеріал, мінеральні та органічні добрива, придбані згідно договорів поставки:

- насіння гібрида кукурудзи «Балерина» - придбане у ТОВ «РВА Україна» (договір поставки № РВА-23-02-2021 від 23.02.2021, видаткова накладна № 48 від 29.03.2021, платіжні доручення № 905 від 25.03.2021, № 1256 від 30.12.2021, № 1273 від 11.01.2022, № 1291 від 21.01.2022);

- добриво азотно-фосфорно-калійне, карбамід марки «Б» - придбані у ПП «Канон» (договір № 30/042021 від 30.04.2021, видаткові накладні № 210 від 30.04.2021, № 248 від 01.06.2021, № 256 від 16.06.2021, платіжні доручення № 946 від 30.04.2021, № 1221 від 07.12.2021, № 1225 від 16.12.2021, № 1248 від 28.12.2021);

- тукосуміші азотно-фосфорно-калійні (марки 6-26-30) - придбані у ТОВ «Б.С.К. Україна» (договір поставки № 260421 мд від 26.04.2021, видаткова накладна № 28 від 30.04.2021, платіжні доручення № 1008 від 23.06.2021, № 1068, № 1069, №1070 від 04.08.2021, № 1239 від 22.12.2021, № 1227 від 28.12.2021);

- гербіциди та фунгіциди - придбані у ТОВ «Розмай Агро» (договір поставки № КИ-111-050421-КД від 05.04.2021, видаткові накладні № 2562 від 27.04.2021, № 3175 від 12.05.2021, № 3433 від 17.05.2021, №4621 та № 4411 від 04.06.2021, № 5034 від 15.06.2021, № 5783 від 01.07.2021, № 5827 від 02.07.2021, платіжні доручення № 938 від 23.04.2021, № 962 від 18.05.2021, № 988 та № 987 від 10.06.2021, № 998 від 17.06.2021, № 1018 від 30.06.2021, № 1030 від 05.07.2021, № 1038 від 12.07.2021.

В підтвердження транспортування придбаного насіння та хімічної продукції товариством надавались податковому органу товарно-транспортні накладні, а в підтвердження здійснення зберігання відповідні договори зберігання та акти.

Для транспортування гербіцидів та насіння використовувались транспортні засоби, орендовані у ТОВ «Юнайтед Проперті Менеджмент» на підставі договорів оренди № 28-12/2019 від 28.12.2019 та № 0106/2020 від 01.06.2020, а саме: Renault Logan Van (свідоцтво про державну реєстрацію транспортного засобу CАО 887280) та DAF НОМЕР_1 (свідоцтво про державну реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 ) з причепом AI 5831 XP (свідоцтво про державну реєстрацію НОМЕР_3 ).

Для забезпечення безперебійної роботи сільськогосподарської техніки товариство у 2020 - 2021 роках закуповувало паливо-мастильні матеріали у ТОВ «Росток ТД» відповідно до видаткових накладних № 3266 від 27.10.2020 (товарно-транспортна накладна № Р3266 від 27.10.2020), №702 від 17.03.2021 (товарно-транспортна накладна Р702 від 17.03.2021), № 3127 від 09.09.2021 (товарно-транспортна накладна № Р3127 від 9.09.2021), а оплата здійснювалась згідно платіжних доручень № 727 від 27.10.2020, № 889 від 18.03.2021, № 1108 від 10.09.2021.

Крім того, здійснення сільськогосподарських робіт на кожному етапі вирощування кукурудзи (оранка, закриття вологи, дискування, посів, внесення гербіцидів, міжрядна культивація, внесення фунгіцидів та збір урожаю) підтверджуються подорожніми листами тракторів.

За результатами господарської діяльності 2021 року товариством зібрано кукурудзу у кількості 2332,9 т, що підтверджено відомістю оприбуткування зерна № 2611/1 від 26.11.2021 та звітом за формою 29-сг «Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2021 рік».

Транспортування зерна з поля здійснювалось ТОВ «Дружні Сходи» орендованим автомобілем DAF АІ 0496 ЕЕ, в підтвердження чого контролюючому органу надано товарно-транспортні накладні та подорожні листи за відповідні дати.

Також, ПП «Канон» було надано послуги сушіння кукурудзи на підставі договору № 25102021 від 25.10.2021, про що свідчать акти приймання-передачі виконаних робіт № 100 від 31.10.2021, № 132 від 30.11.2021, № 142 від 31.12.2021 та додатки до них.

Доставка кукурудзи на сушку здійснювалась:

- ПП «Канон» - на підставі договору про надання транспортних послуг № 11/10-2021 від 11.10.2021;

- ТОВ «Дружні Сходи» - орендованим автомобілем DAF НОМЕР_1 (про що складались подорожні листи вантажного автомобіля);

- ФОП ОСОБА_1 - на підставі договору № 29-10-2021 від 29.10.2021, що зафіксовано в актах приймання-передачі виконаних робіт та товарно-транспортних накладних за відповідні дати.

Доставка кукурудзи до місць зберігання здійснена ТОВ «Дружні Сходи» орендованим автомобілем DAF АІ 0496 ЕЕ, що підтверджено подорожніми листами вантажного автомобіля.

Разом з тим, у додаткових поясненнях товариство зазначало, що відповідно до абзацу 2 пункту 5 статті 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» підприємство самостійно обирає форму бухгалтерського обліку як певну систему регістрів обліку, порядку і способу реєстрації та узагальнення інформації в них з додержанням єдиних засад, встановлених цим Законом, та з урахуванням особливостей своєї діяльності і технології обробки облікових даних.

Так, факти оприбуткування кукурудзи урожаю 2021 року з поля підтверджено товарно-транспортними накладними за 25.10.2021 26.11.2021 та відомістю оприбуткування зерна з поля урожаю 2021 року № 2611/1 від 26.11.2021. Переміщення кукурудзи на сушку та до місця зберігання товарно-транспортними накладними на внутрішнє переміщення за період 27.10.2021 - 02.11.2021.

Що ж до необхідності подання документів в підтвердження відповідності продукції (паспортів якості) ТОВ «Дружні сходи» пояснювало, що відповідно до пункту 2.1 договору №08/09-2022/кз від 08.09.2022 товар, що поставляється, по якості повинен відповідати вимогам, які застосовуються відповідними технічними умовами та стандартами до певного виду товару.

Так, згідно пункту 2.2 договору якість товару, що підлягає поставці, повинна відповідати наступним вимогам: вологість - не більше 14,0 %, сміттєва домішка - не більше 2,0 %, загальна зернова домішка % згідно ДСТУ 4525:2006, що включає в себе биті зерна, - максимум 5%, ушкоджені - максимум 5%. Недопустимі наявність всіх карантинних об`єктів, зокрема: амброзія, фузаріоз та/або фузаріозні зерна; сажка всіх видів, ріжки. Товар зі ступенем зараженості комахами - не допускається. Запах - властивий здоровому зерну, без ознак самозігрівання.

При цьому, відповідно до пункту 2.3 договору саме на покупця покладається обов`язок перевірки відповідності якості товару вищезазначеним вимогам.

Договір № 08/09-2022/кз від 08.09.2022 не містить жодних вимог до продавця щодо надання покупцю паспортів якості чи сертифікатів відповідності на кукурудзу.

Не передбачена необхідність обов`язкового підтвердження продавцем якості кукурудзи й нормами чинного законодавства.

Крім того, товариство пояснювало, що за даними звітів за формами 29-сг та 37-сг ТОВ «Дружні Сходи» у 2021 році зібрано 23329 ц кукурудзи, яка частково була реалізована у 2022 році в обсязі 19629 ц, що підтверджено звітом за формою 21-заг за 2022 рік.

Перелічені документи подавались товариством разом з поясненнями та додатковими поясненнями.

Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Наведена правова норма ПК України подією, з якою пов`язано виникнення податкових зобов`язань, визнає або факт постачання послуг або оплату вартості таких послуг.

Оскільки, предметом електронного декларування є саме підтвердження податкових зобов`язань, суд у першу чергу перевіряє наявність фактів, з якими ПК України пов`язує їх формування.

Так, позивачем надавались контролюючому органу первинні документи, у тому числі видаткова накладна № 16 від 08.09.2022, яка підтверджує подію, з настанням якої у платника податку виник обов`язок з формування податкового зобов`язання та складення податкової накладної.

Суд погоджується з аргументами позивача, що наданими ним первинними документами підтверджується виникнення у нього як продавця (постачальника) податкових зобов`язань, а це є підставою для реєстрації податкової накладної.

В той же час, будь-якого аналізу наданих позивачем разом з поясненнями документів на предмет їх недостатності для прийняття позитивного рішення відповідач у своєму рішенні не наводить, що свідчить про невідповідність останнього матеріально-правовим вимогам, що висуваються до діяльності суб`єкта владних повноважень, закріпленим у частині 2 статті 2 КАС України.

Що ж стосується тверджень податкового органу щодо відсутності складських документів, документів в підтвердження відповідності продукції, а також форм 29-сг, 37-сг, 21-заг, то слід зазначити, що такі доводи контролюючого органу були повністю спростовані поданими Товариством документами, які підтверджують реальність здійснених господарських операцій від етапу вирощування кукурудзи до її реалізації.

При цьому, в контексті посилань податкового органу на ненадання сільськогосподарської звітності суд звертає увагу, що відповідач ні при прийнятті оскаржуваного рішення, на під час судового розгляду справи не аргументував, яким чином ним була врахована подана Товариством разом з поясненнями звітність форм 29-сг, 37-сг, 21-заг.

До того ж, сертифікат якості (відповідності) - це письмовий документ, складений у довільній формі та виданий виробником товару (продукції), щоб підтвердити відповідність виробленого ним товару (продукції) вимогам, які висуваються до якості такого товару (продукції).

Сертифікат якості на товар не належить до документів, на підставі яких формується бухгалтерський та податковий облік, і не містить відомостей про господарську операцію. Цей документ не належить до первинних документів, а тому його відсутність не може впливати на висновки щодо здійснення господарських операцій.

Аналогічно, до первинної документації, що може підтверджувати здійснення конкретної господарської операції, не відноситься й статистична звітність, оскільки вона не містить такої інформації, а також не включена до документів, які визначені у п. 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216, як такі, що можуть бути подані для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію і відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Головним управлінням ДПС у Житомирській області у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації складеної Товариством податкової накладної від 08.09.2022 № 1 в ЄРПН.

За викладених обставин суд дійшов висновку, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в Реєстрі, передбачену Порядком № 1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товарів/надання послуг та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не довів відповідність господарської операції критеріям ризиковості та не вказав на необхідний перелік документів в підтвердження правомірності складення цієї податкової накладної, які позивач мав надати на пропозицію податкового органу.

Враховуючи наведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про протиправність рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної від 08.09.2022 № 1, складеної ТОВ «Дружні Сходи», та як наслідок, обґрунтованість позовних вимог платника податку в цій частині.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 08.09.2022 № 1 суд зазначає таке.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

За таких обставин та враховуючи той факт, що спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних визнане судом протиправним, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку № 1246, а також абзацу 9 пункту 201.10 статті 201 ПК України, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 08.09.2022 № 1 датою її фактичного надходження, що є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та є належним способом захисту порушеного права товариства.

Аналогічні висновки щодо правозастосування у спірних відносинах викладені у постановах Верховного Суду від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20, від 27.10.2022 у справі № 360/3253/20, від 25.11.2022 у справі № 320/3484/21, від 17.05.2023 у справі № 140/14282/20.

Відповідно до частин 1 4 статті 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відтак, беручи до уваги все наведені обставини в сукупності, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" в повному обсязі.

Як наслідок, з огляду на приписи статті 139 КАС України, на користь позивача належить стягнути понесені ним судові витрати по сплаті судового збору у сумі 2684,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.

На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 72 - 77, 90, 139, 242 - 246, 255 КАС України, суд -

вирішив:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" (вул. Житній базар, 8, м. Житомир, 10008, код ЄДРПОУ 32892872) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м. Житомир, 10003, код ЄДРПОУ ВП 44096781), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Житомирській області від 24.07.2023 № 9235220/32892872 про відмову в реєстрації податкової накладної від 08.09.2022 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" податкову накладну від 08.09.2022 № 1 датою її подання на реєстрацію.

Стягнути з Головного управління ДПС у Житомирській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" 1342,00 грн. судових витрат зі сплати судового збору.

Стягнути з Державної податкової служби України за рахунок її бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Дружні Сходи" 1342,00 грн. судових витрат зі сплати судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.С. Токарева

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.05.2024
Оприлюднено08.05.2024
Номер документу118842884
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —240/27168/23

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 02.10.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 05.09.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 13.08.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 11.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Рішення від 06.05.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 07.12.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні