Рішення
від 03.05.2024 по справі 360/215/24
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

03 травня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/215/24

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Секірська А.Г., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом адвоката Грицькевич Ганни Сергіївни в інтересах ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду в Житомирській області про визнання рішення протиправним, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

01.03.2024 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява адвоката Грицькевич Ганни Сергіївни в інтересах ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Пенсійного фонду в Житомирській області (далі відповідач, ГУПФУ в Житомирській області), у якій позивач просить:

-визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області № 122950002582 від 13 грудня 2023 року про відмову у призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ;

-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області зарахувати до страхового стажу періоди роботи згідно копії трудової книжки серії

НОМЕР_2 від 28.07.1981 р. на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зокрема:

з 23.07.1981 по 19.10.1981 робота в Попаснянській Райсільгоспхімії на посаді тракториста 3 класу;

з 12.12.1983 по 27.11.1984 робота у Попаснянському автопідприємстві на посаді водія 3-го класу;

з 30.07.1986 по 09.02.1987 робота в Донецькій ордена Леніна залізниці, Локомотивне депо Попасна на посаді помічника машиніста тепловоза;

з 10.03.1987 по 24.04.1989 робота в Головінському совхозі на посаді шофером 3 класу на 2 відділенні;

з 23.06.1989 по 11.11.1992 робота в Донецькій ордена Леніна залізниці, Локомотивне депо Попасна на посаді помічника машиніста тепловоза;

з 26.05.1994 по 25.07.1994 робота в Будівельно-монтажному потязі №5 Акціонерного товариства Трест Донбастрансстрой учнем муляра спеціалізованої бригади мулярів;

з 09.11.1994 по 01.01.1999 робота в житлово-комунальному відділі Попаснянського вагоноремонтного заводу на посаді столяра по 4 розряду;

-зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області призначити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , пенсію за віком відповідно до статті 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з 15 серпня 2023 року.

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що 14 серпня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Заява ОСОБА_1 про призначення пенсії за принципом екстериторіальності.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області від 21.08.2023 № 122950002582 позивачу було відмовлено у призначенні пенсії за віком, в зв`язку із відсутністю необхідного страхового стажу. У вказаному рішенні зазначено, що страховий стаж особи становить 18 років 8 місяців 19 днів. За результатами розгляду документів, доданих до заяви, не зараховано до трудового стажу періоди зазначені в трудовій книжці серії НОМЕР_3 від 02.07.1982, оскільки надано копію трудової книжки, що є порушенням вимог відповідно до п. 2.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій.

01.09.2023 ОСОБА_1 повторно звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії за віком.

Вказана заява позивача за принципом екстериторіальності передана для розгляду до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві. Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 08.09.2023 № 122950002582 ОСОБА_1 було відмовлено в призначенні пенсії за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, в зв`язку із порушенням вимоги п. 2.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (трудову книжку відскановано з копії) та відсутністю страхового стажу.

12 грудня 2023 року Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії за віком.

Заява ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком за принципом екстериторіальності була передана для розгляду до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області.

Листом за № 0400-010206-8/204018 від 18.12.2023 Про направлення рішення відділ обслуговування громадян №3 (сервісний центр) Управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повідомив про прийняте Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області рішення про відмову в призначенні пенсії від 13 грудня 2023 року № 122950002582.

Вищевказаним рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області позивачу відмовлено в призначенні пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», в зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу.

За доданими документами до страхового стажу не зараховано періоди роботи згідно трудової книжки НОМЕР_4 від 28.07.1981 року, оскільки до заяви долучено копію трудової книжки, що передбачено п. 2.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України від 27.12.2005 за №1566/11846, документи про стаж, вік та заробітну плату подаються тільки в оригіналах.

Не враховано період роботи по акту опитування свідків від 06.11.2023, оскільки підтвердження стажу роботи показаннями свідків за відсутності документів про наявний стаж роботи та неможливість їх одержання у зв`язку із стихійним лихом, аваріями, катастрофами або іншими надзвичайними ситуаціями стаж роботи, який дає право на пенсію, встановлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі, що визначено пунктом 17 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 р. № 637.

Для врахування до страхового стажу періоду трудової діяльності необхідно надати уточнюючі довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи, що передбачено Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 р. № 637.

Надати оригінал трудової книжки серії НОМЕР_4 від 28.07.1981 року позивач не має можливості через те, що вона залишилась в м. Попасна Луганської області, а саме: в Комунальному некомерційному підприємстві Попаснянська міська багатопрофільна лікарня Попаснянської міської ради, де позивач працював сторожем до повномасштабного вторгнення рф в Україну.

Зазначена інформація підтверджується листом Комунального некомерційного підприємства Попаснянська міська багатопрофільна лікарня Попаснянської міської ради від 29.11.2023 за №428, в якому зазначено, що при звільненні працівника КНП "ПМБЛ" ОСОБА_1 за власним бажанням (наказ № 11/ОС від 31.03.2023 р.), адміністрація лікарні не мала можливості видати працівнику його трудову книжку на руки, чи якимось другим чином, оскільки частина трудових книжок працівників, яка не була видана працівникам за їх бажанням, залишилась за місцем постійного розташування КНП "ПМБЛ", тобто в м. Попасна Луганської області. Адміністрацією підприємства, а саме відділом кадрів, проводилась робота щодо сканування трудових книжок працівників, але сканування не було закінчено внаслідок початку військової агресії рф проти України, що мало наслідком призупинення діяльності КНП "ПМБЛ". Таким чином, сканована трудова книжка серії НОМЕР_2 від 28.07.1981 р. на ім`я ОСОБА_1 не була внесена до Державного реєстру.

Згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 р. за № 1668/39004, Попаснянська міська територіальна громада Сєвєродонецького району Луганської області, до якої входить місто Попасна, з 07.05.2022 є тимчасово окупованою Російською Федерацією територією України.

Листом № Н-09/63 від 02.10.2023 АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ» у відповідь на адвокатський запит щодо підтвердження періодів роботи Позивача з 30.07.1986 по 09.02.1987 та з 23.06.1989 по 11.11.1992 в Донецькій ордена Леніна залізниці, Локомотивному депо Попасна на посаді помічника машиніста тепловоза, повідомило, що внаслідок збройної агресії зі сторони російської федерації проти України, проведенням активних бойових дій та окупації міста Попасна у структурному підрозділі «Попаснянське локомотивне депо» регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця» не здійснюється господарська діяльність з 01.03.2022.

Також повідомлено, що безпосереднім роботодавцем ОСОБА_1 являвся структурний підрозділ «Попаснянське локомотивне депо» регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця». Натепер структурний підрозділ не має можливості надати будь-які документи, що підтверджують періоди трудової діяльності ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у зв`язку з тим, що розташоване в районі проведення воєнних (бойових) дій та перебуває у тимчасовій окупації, до регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця» особові кадрові документи працівників (архів) не передавало.

У відповіді за № 01.03-03/26 від 27.09.2023 Відділу управління персоналом та правової роботи Попаснянської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, надісланої на адвокатський запит щодо інформації з КП «Трудовий архів Попаснянської територіальної громади» стосовно трудової діяльності позивача ОСОБА_1 за періоди: - з 23.07.1981 по 19.10.1981 на посаді тракториста 3 класу Попаснянської Райсільгоспхімії; - з 12.12.1983 по 27.11.1984 на посаді водія 3-го класу у Попаснянському автопідприємстві; - з 10.03.1987 по 24.04.1989 на посаді шофера 3-го класу 2 відділення в Головінському совхозі; - з 26.05.1994 по 25.07.1994 на посаді учня муляра спеціалізованої бригади мулярів в Будівельно-монтажному потязі №5 Акціонерного товариства «Трест Донбастрансстрой»; - з 09.11.1994 по 28.02.2001 на посаді столяра по 4 розряду в житлово-комунальному відділі Попаснянського вагоноремонтного заводу, зазначається, що у комунальній власності Попаснянської міської територіальної громади перебуває Комунальна установа «Трудовий архів Попаснянської територіальної громади». На даний час діяльність установи призупинена, архівні фонди перебувають на тимчасово окупованій території Луганської області, їх точне місцезнаходження та стан невідомі.

У листі Державного архіву Луганської області Луганської обласної військової адміністрації Луганської обласної державної адміністрації від 25.09.2023 №07/2- 13/415, надісланої у відповідь на адвокатський запит щодо надання відомостей про трудову діяльність ОСОБА_1 з 09.11.1994 по 28.02.2001 на посаді столяра по 4 розряду в житлово-комунальному відділі Попаснянського вагоноремонтного заводу, повідомляється, що відповідно до Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» Держархів приймає на державне зберігання документи від підприємств, установ і організацій (далі - юридичні особи) тільки Національного архівного фонду, постійного терміну зберігання.

Документи з кадрових питань (особового складу): накази з особового складу, особові рахунки, відомості нарахування заробітної плати, зберігаються в архівних підрозділах юридичних осіб 75 років і не підлягають передачі в Держархів. У разі припинення юридичної особи, документи з кадрових питань (особового складу) передаються правонаступнику або в архів організації вищого рівня відповідної галузі, або в трудовий архів за місцем знаходження юридичної особи. Враховуючи вищевикладене, документи з кадрових питань (особового складу) всіх юридичних осіб зазначених в заяві до Держархіву у м. Сєвєродонецьку не надходили. У зв`язку з тим, що юридичні особи розташовувались, на сьогодні, на непідконтрольній українській владі території, перевірити та надати більш детальну інформацію немає можливості.

Зазначене вище підтверджує той факт, що позивачем були використані всі можливі способи підтвердити свій трудовий стаж, проте через зазначені в листах підстави, зробити це не вдалось.

Так дійсно, норми, викладені в п. 2.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України від 27.12.2005 за №1566/11846 передбачають, що при поданні особою заяви в паперовій формі документи можуть бути подані як в оригіналах, так і копіях, посвідчених нотаріально або адміністрацією підприємства, установи, організації, що подає документи заявника для призначення пенсії, чи органом, що призначає пенсію. Документи про стаж, вік та заробітну плату подаються тільки в оригіналах.

Проте, пунктом 4.7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України від 27.12.2005 за №1566/11846 передбачено, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.

Також згідно п. 3 ст. 44 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Зазначене свідчить про те, що орган Пенсійного фонду України не повинен нівелювати своїм обов`язком щодо установлення права Позивача на одержання пенсії на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів.

Відповідач під час розгляду заяви позивача про призначення пенсії за віком, безпідставно не врахував ті обставини, що періоди та місця роботи позивача, що містяться в копії трудової книжки серії НОМЕР_2 від 28.07.1981 р. на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , починаючи з 01.01.1999 р. по липень 2012 р., повністю співпадають з наданою позивачем довідкою форми ОК-5 з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування із індивідуальними відомостями про застраховану особу - ОСОБА_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 , що підтверджує дійсність зазначених періодів та місць роботи в наданій копії трудової книжки серії НОМЕР_2 від 28.07.1981.

Крім того, Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області не взяло до уваги, що актами опитування свідків: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , складеного 30.10.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Черкаській області, та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , складеного 06.11.2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Черкаській області, підтверджується, що позивач ОСОБА_1 в періоди з 30.07.1986 по 09.02.1987 працював на посаді помічника машиніста тепловоза на Донецькій ордена Леніна залізниці в Локомотивному депо Попасна, а також з 23.06.1989 по 11.11.1992 працював на посаді помічника машиніста на Донецькій ордена Леніна залізниці в Локомотивному депо Попасна, як і зазначено у записах №8 та №9 стор. 6-7 та записах №13 та №14 стор. 8-9 копії трудової книжки серії НОМЕР_2 від 28.07.1981 на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Позивач вважає, що рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 13 грудня 2023 року № 122950002582 про відмову в призначенні пенсії за віком, є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, що стало підставою для звернення до суду.

Ухвалою суду від 05.03.2024 відкрито провадження у справі, справу визначено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 21.03.2024 продовжено Головному управлінню Пенсійного фонду в Житомирській областістрок на подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення копії даної ухвали; повторно витребувано відГоловного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області документи, витребувані ухвалою суду про відкриття провадження.

25.03.2024 через підсистему «Електронний суд» від Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечував проти позовних вимог з огляду на наступне.

ОСОБА_1 12.12.2023 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з заявою щодо призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон), яка опрацьовувалась за принципом єдиної черги завдань та єдиної черги спеціалістів.

На виконання постанови правління Пенсійного фонду України від 16.12.2020 № 25-1 «Про затвердження Змін до деяких постанов правління Пенсійного фонду України», зареєстрованої в Міністерстві юстиції 16.02.2021 за № 339/35961, якою внесено зміни до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Порядок), затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, органи Пенсійного фонду України застосовують екстериторіальний принцип призначення та перерахунку пенсій.

Після реєстрації заяви позивача та сканування копій документів засобами програмного забезпечення Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області за принципом екстериторіальності розглянуто заяву позивача та за результатами розгляду такої заяви прийнято рішення від 13.12.2023 № 122950002582 про відмову у призначенні пенсії.

Відповідач вважає прийняте рішення про відмову у призначені позивачу пенсії правомірним з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

За відсутності трудової книжки, або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, а також архівними установами.

Згідно з пунктом 3 Порядку за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містять неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, письмові трудові угоди і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

За відсутності трудової книжки, а також у випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження стажу роботи приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а також виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Відповідно до пункту 11 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу для призначення пенсії, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 10 листопада 2006 року за № 18-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 24 листопада 2006 року за № 1231/13105 (далі Порядок) для підтвердження періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, заявник (його представник) подає трудову книжку та зазначає у заяві дані про свідків (не менше двох), які знають заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (у тому числі в колгоспі) і мають документи про свою роботу за період, щодо якого вони підтверджуватимуть роботу заявника.

Відповідно до пункту 12 Порядку для підтвердження періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, територіальний орган Пенсійного фонду України запрошує та опитує свідка.

Якщо свідок проживає (перебуває) в іншій адміністративно-територіальній одиниці України, ніж та, в якій проживає (перебуває) заявник, територіальний орган Пенсійного фонду звертається до територіального органу Пенсійного фонду за місцем проживання (перебування) свідка для його опитування.

Для розгляду заяви ОСОБА_1 на Комісії необхідно додати перелік документів, передбачених пунктами 11 та 12 Порядку.

За доданими документами до страхового стажу не зараховано: період трудової діяльності, згідно записів копії трудової книжки НОМЕР_4 від 28.07.1981, оскільки до заяви долучено копію трудової книжки, що суперечить п. 2.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України від 27.12.2005 за № 1566/11846, так як документи про стаж, вік та заробітну плату подаються тільки в оригіналах.

Для зарахування до страхового стажу періодів трудової діяльності необхідно надати уточнюючі довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи та періоди отримання допомоги по безробіттю, що передбачено Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637.

Не враховано періоди роботи по акту опитування свідка від 06.11.2023, оскільки підтвердження стажу роботи показаннями свідків за відсутності документів про наявний стаж роботи та неможливість їх одержання у зв`язку із стихійним лихом, аваріями, катастрофами або іншими надзвичайними ситуаціями стаж роботи, який дає право на пенсію, встановлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі, що визначено пунктом 17 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637.

Згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу з реєстру застрахованих осіб зараховано всі періоди трудової діяльності, зокрема з 01.01.1999. За поданими документами та даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, страховий стаж становить 18 років 11 місяців 19 днів. Враховуючи принцип екстериторіальності, розгляд заяви та наданих документів щодо призначення пенсії за віком здійснено відповідним структурним підрозділом Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, яким 13.12.2023 винесено рішення про відмову у призначенні пенсії через відсутність необхідного страхового стажу 30 років.

На підставі вищевикладеного, відповідач вважає рішення про відмову у призначенні пенсії правомірним, а позовні вимоги безпідставними та необґрунтованими.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов такого.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , що підтверджено наявними в матеріалах справи копіями паспорту громадянина України, картки фізично особи-платника податків.

Позивач має статус внутрішньо переміщеної особи відповідно до довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 25.07.2022 № 1204-5001914055.

14.08.2023 ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області від 21.08.2023 № 122950002582 позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком, в зв`язку із відсутністю необхідного страхового стажу. У вказаному рішенні зазначено, що страховий стаж особи становить 18 років 8 місяців 19 днів. За результатами розгляду документів, доданих до заяви, не зараховано до трудового стажу періоди зазначені в трудовій книжці серії НОМЕР_3 від 02.07.1982, оскільки надано копію трудової книжки, що є порушенням вимог відповідно до п. 2.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій.

01.09.2023 ОСОБА_1 повторно звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 08.09.2023 № 122950002582 ОСОБА_1 відмовлено в призначенні пенсії за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, в зв`язку із порушенням вимоги п. 2.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (трудову книжку відскановано з копії) та відсутністю страхового стажу.

12.12.2023 позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про призначення пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Заява ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком за принципом екстериторіальності була передана для розгляду до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області.

Листом за № 0400-010206-8/204018 від 18.12.2023 Про направлення рішення відділ обслуговування громадян №3 (сервісний центр) Управління обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області повідомив про прийняте Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області рішення про відмову в призначенні пенсії від 13.12.2023 № 122950002582.

Так, рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 13.12.2023 № 122950002582 позивачу відмовлено в призначенні пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» з таким обґрунтуванням.

За доданими документами до страхового стажу не зараховано періоди роботи згідно трудової книжки НОМЕР_4 від 28.07.1981, оскільки до заяви долучено копію трудової книжки, що передбачено п. 2.23 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України від 27.12.2005 за №1566/11846, документи про стаж, вік та заробітну плату подаються тільки в оригіналах. Не враховано період роботи по акту опитування свідків від 06.11.2023, оскільки підтвердження стажу роботи показаннями свідків за відсутності документів про наявний стаж роботи та неможливість їх одержання у зв`язку із стихійним лихом, аваріями, катастрофами або іншими надзвичайними ситуаціями стаж роботи, який дає право на пенсію, встановлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі, що визначено пунктом 17 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 р. № 637. Для врахування до страхового стажу періоду трудової діяльності необхідно надати уточнюючі довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи, що передбачено Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 р. № 637. Враховуючи вищевикладене, ОСОБА_1 відмовлено в призначенні пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» в зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу.

Трудова книжка НОМЕР_4 га ім`я ОСОБА_1 від 28.07.1981 містить наступні записи щодо періодів роботи позивача:

1 - 01.09.1978 навчання в СПТУ № 5 м. Сіверська з 01.09.1978 по 20.07.1981 відповідно до диплома № 588190;

2 - 23.07.1981 Попаснянська Райсільгоспхімія, прийнятий трактористом 3 класу, наказ № 84-к від 28.07.1981;

3 - 19.10.1981 звільнений у зв`язку з призовом в ряди Радянської армії, наказ № 118-к від 19.10.1981;

22.10.1981 10.11.1983 служба в рядах Радянської армії, військовий квиток № 9020475;

4 - 12.12.1983 прийнятий до Попаснянського автопідприємства водієм 3 класу, наказ № 120 від 12.12.1983;

5 - 27.11.1984 - звільнений у зв`язку з навчанням в СПТУ наказ № 139 від 27.11.1984;

Середнє професійно-технічне училище № 35 м. Попасна

6 - 30.11.1984 зарахований на навчання в СПТУ № 85, наказ № 21-к від 29.11.1984;

7 - 18.07.1986 відрахований з училища у зв`язку з його закінченням, наказ № 61-к від 15.07.1986;

Донецька ордена Леніна залізниця. Локомотивне депо Попасна.

8 - 30.07.1986 прийнятий помічником машиніста тепловоза, наказ № 384 від 29.07.1986;

9 - 09.02.1987 звільнений за власним бажанням, наказ № 122 від 10.02.1987;

Головинський совгосп.

10 - 10.03.1987 прийнятий шофером 3 класу на 2 відділення, наказ № 27 від 10.03.1987;

11 - 06.12.1988 переведений автослюсарем в гараж, наказ № 117-к від 06.12.1988;

12 - 24.04.1989 звільнений за ст. 31 КЗпП РСФСР (власне бажання), наказ № 49 від 24.04.1989;

Донецька ордена Леніна залізниця. Локомотивне депо Попасна.

13 - 23.06.1989 прийнятий помічником машиніста тепловозу, наказ № 392 від 22.06.1989;

14 - 11.11.1992 звільнений за власним бажанням стаття 38 КЗпП України, наказ № 852 від 13.11.1992;

Будівельно-монтажний потяг № 5 Акціонерного товариства «Трест Донбастрансбуд»

15 - 26.05.1994 прийнятий учнем каменщика ….. бригади каменщиків, наказ № 43- лс від 25.05.1994;

16 - 25.07.1994 звільнений за власним бажанням за ст. 38 КЗпП України, наказ № 66-лс від 25.07.1994;

17 - 09.11.1994 Попаснянський вагоноремонтний завод, прийнятий в житлово- комунальний відділ столяром 4 розряду, наказ № 312а від 09.11.1994;

18 - 28.02.2001 звільнений за ст. 36 п. 5 КЗпП України за переводом до ЖЕП за згодою керівників, наказ № 44б від 02.03.2001;

Попаснянське житлово-експлуатаційне підприємство

19 - 01.03.2001 прийнятий столяром по 4 розряду за переводом із Попаснянського ВРЗ, наказ № 20-к від 01.03.2001;

20 - 22.10.2002 звільнений за ст. 38 КЗпП України за власним бажанням, наказ № 159-к від 22.10.2002;

Попаснянське житлово-експлуатаційне підприємство

21 - 23.02.2004 прийнятий столяром по 4 розряду, наказ № 24-к від 19.02.2004;

22 - 16.07.2006 звільнений за ст. 36 п. 5 КЗпП України за переводом до Попаснянського ЖКО, наказ № 160к від 14.07.2006;

Попаснянське ЖКО

23 - 17.07.2006 прийнятий тесляром столяром в порядку переводу із Попасянського ЖЕП, наказ № 118 від 17.07.2006;

24 - 01.08.2006 звільнений за власним бажанням за ст. 38 КЗпП України, наказ № 178 від 01.08.2006;

Попасянське комунальне теплове підприємство «Гортепло»

25 - 11.08.2006 прийнятий водієм вантажного автомобіля, наказ № 15-К від 11.08.2006;

26 - 16.08.2006 звільнений за власним бажанням за ст. 38 КЗпП України, наказ № 9-К від 16.08.2006;

Товариство з додатковою відповідальність «Попаснянський вагоноремонтний завод»

27 - 03.05.2012 прийнятий у цех ходових частин учнем шліфувальщика, наказ № 491 від 03.05.2012;

28 - 18.07.2012 звільнений за п. 7 ст. 40 КЗпП України за появу на робочому місті у нетверезому стані, наказ № 859 від 18.07.2012.

У трудовій книжці НОМЕР_5 від 23.09.2022 міститься запис про прийняття ОСОБА_1 23.09.2022 до Комунального підприємства «Дніпровський метрополітен» Дніпровської міської ради штукатуром 4 розряду дільниці з підготовки виробництва служби матеріально технічного постачання, наказ № 292-к від 20.09.2022.

Відповідно до довідки Дніпровського міського центру зайнятості від 31.08.2022 № 2234 ОСОБА_1 30.08.2022 надав до Дніпровського міського центру зайнятості заяву про звільнення з Комунального некомерційного підприємства «Попаснянська міська багатопрофільна лікарня» Попаснянської міської ради, ЄДРПОУ 01983654, з 31.08.2022, про що повідомлено роботодавця.

Згідно із наказом Комунального некомерційного підприємства «Попаснянська міська багатопрофільна лікарня» Попаснянської міської ради від 31.03.2023 № 11/ОС «Про звільнення за власним бажанням ОСОБА_4 », за підписом в.о.директора КНП «ПМБЛ» ОСОБА_5 , ОСОБА_1 , сторожа, з 31.03.2023 звільнено за власним бажанням, ст. 38 КЗпП України.

Відповідно до форми РС-право алгоритм розрахунку «Пенсія за віком (ЗУ № 1058)» до страхового стажу ОСОБА_1 зараховано такі періоди роботи:

-01.09.1978 21.07.1981 0 навчання у вищих/середн.НЗ 2 роки 10 місяців 21 день;

-22.10.1981 18.11.1983 військова служба строкова 2 роки 0 місяців 27 днів;

-01.09.1984 18.07.1986 навчання у вищих/середн.НЗ 1 рік 10 місяців 18 днів;

-01.01.1999 22.10.2002 3 роки 9 місяців 22 дні;

-04.06.2003 01.08.2003 0 років 1 місяць 28 днів;

-23.02.2004 14.07.2004 31324818 2 роки 3 місяці 18 днів;

-17.07.2006 31.07.2006 05445416 0 років 1 місяць 0 днів;

-01.08.2006 16.08.2006 0 років 0 місяців 10 днів;

-03.05.2012 18.07.2012 34502350 0 років 2 місяці 9 місяців;

-27.11.2017 31.07.2022 01983654 4 роки 7 місяців 4 місяців;

-23.09.2022 30.06.2023 21927215 0 років 9 місяців 12 днів;

-всього 18 років 8 місяців 19 днів.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За приписом пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон №1058-IV, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Згідно з частиною першою статті 9 Закону №1058-IV відповідно до цього Закону за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов`язаного з роботою, інвалідності з дитинства); 3) пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Водночас, за змістом частини першої статті 26 Закону №1058-IV особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31.12.2017. Починаючи з 01.01.2018 право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу: з 1 січня 2023 року по 31 грудня 2023 року - не менше 30 років.

Частиною першою статті 24 Закону №1058-IV визначено, що страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Відповідно до частини другої статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (частина четверта статті 24 Закону №1058-IV).

Відповідно до частини першої статті 44 Закону №1058-IV призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Згідно з частиною п`ятою статті 45 цього Закону документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника територіального органу Пенсійного фонду України на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Порядок надання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1 (далі - Порядок).

Пунктом 2.1 Порядку визначений перелік документів, які подаються для призначення пенсії за віком, серед яких за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) до 30 червня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам роботи.

Щодо доводів представника позивача стосовно обов`язку відповідача врахувати відомості щодо періодів роботи позивача, що містяться у копії трудової книжки, суд зазначає таке.

Пункт 2.23 Порядку № 22-1 визначає, що при поданні особою заяви в паперовій формі документи можуть бути подані як в оригіналах, так і копіях, посвідчених нотаріально або адміністрацією підприємства, установи, організації, що подає документи заявника для призначення пенсії, чи органом, що призначає пенсію. Документи про стаж, вік та заробітну плату подаються тільки в оригіналах.

Згідно з пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 (далі - Порядок № 637), основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів - трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Згідно з пунктом 3 Порядку № 637 за відсутності трудової книжки, а також у випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження стажу роботи приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а також виписки або довідки, складені на основі даних, наявних в інформаційних (автоматизованих) та/або інформаційно-комунікаційних системах підприємств, установ, організацій, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

За інформацією Комунального некомерційного підприємства Попаснянська міська багатопрофільна лікарня Попаснянської міської ради, викладеної в листі від 29.11.2023 за №428, встановлено, що при звільненні працівника КНП "ПМБЛ" ОСОБА_1 за власним бажанням (наказ № 11/ОС від 31.03.2023), адміністрація лікарні не мала можливості видати працівнику його трудову книжку на руки, чи якимось другим чином, оскільки частина трудових книжок працівників, яка не була видана працівникам за їх бажанням, залишилась за місцем постійного розташування КНП "ПМБЛ", тобто в м. Попасна Луганської області. Адміністрацією підприємства, а саме відділом кадрів, проводилась робота щодо сканування трудових книжок працівників, але сканування не було закінчено внаслідок початку військової агресії російської федерації проти України, що мало наслідком призупинення діяльності КНП "ПМБЛ". Таким чином, сканована трудова книжка серії НОМЕР_2 від 28.07.1981 на ім`я ОСОБА_1 не була внесена до Державного реєстру.

Листом № Н-09/63 від 02.10.2023 Акціонерне товариство «Українська залізниця», у відповідь на адвокатський запит щодо підтвердження періодів роботи позивача з 30.07.1986 по 09.02.1987 та з 23.06.1989 по 11.11.1992 в Донецькій ордена Леніна залізниці, Локомотивному депо Попасна на посаді помічника машиніста тепловоза, повідомило, що внаслідок збройної агресії зі сторони російської федерації проти України, проведенням активних бойових дій та окупації міста Попасна у структурному підрозділі «Попаснянське локомотивне депо» регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця» не здійснюється господарська діяльність з 01.03.2022. Також повідомлено, що безпосереднім роботодавцем ОСОБА_1 був структурний підрозділ «Попаснянське локомотивне депо» регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця». Натепер структурний підрозділ не має можливості надати будь-які документи, що підтверджують періоди трудової діяльності ОСОБА_1 у зв`язку з тим, що розташоване в районі проведення воєнних (бойових) дій та перебуває у тимчасовій окупації, до регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Укрзалізниця» особові кадрові документи працівників (архів) не передавало.

У відповіді за № 01.03-03/26 від 27.09.2023 Відділу управління персоналом та правової роботи Попаснянської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, надісланої на адвокатський запит щодо інформації з КП «Трудовий архів Попаснянської територіальної громади» стосовно трудової діяльності ОСОБА_1 за періоди: з 23.07.1981 по 19.10.1981 на посаді тракториста 3 класу Попаснянської Райсільгоспхімії; з 12.12.1983 по 27.11.1984 на посаді водія 3-го класу у Попаснянському автопідприємстві; з 10.03.1987 по 24.04.1989 на посаді шофера 3-го класу 2 відділення в Головінському совгоспі; з 26.05.1994 по 25.07.1994 на посаді учня муляра спеціалізованої бригади мулярів в Будівельно-монтажному потязі №5 Акціонерного товариства «Трест Донбастрансбуд»; з 09.11.1994 по 28.02.2001 на посаді столяра по 4 розряду в житлово-комунальному відділі Попаснянського вагоноремонтного заводу, зазначається, що у комунальній власності Попаснянської міської територіальної громади перебуває Комунальна установа «Трудовий архів Попаснянської територіальної громади». На даний час діяльність установи призупинена, архівні фонди перебувають на тимчасово окупованій території Луганської області, їх точне місцезнаходження та стан невідомі.

У листі Державного архіву Луганської області Луганської обласної військової адміністрації Луганської обласної державної адміністрації від 25.09.2023 №07/2- 13/415, надісланої у відповідь на адвокатський запит щодо надання відомостей про трудову діяльність ОСОБА_1 з 09.11.1994 по 28.02.2001 на посаді столяра по 4 розряду в житлово-комунальному відділі Попаснянського вагоноремонтного заводу, повідомляється, що відповідно до Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» Держархів приймає на державне зберігання документи від підприємств, установ і організацій тільки Національного архівного фонду, постійного терміну зберігання. Документи з кадрових питань (особового складу): накази з особового складу, особові рахунки, відомості нарахування заробітної плати, зберігаються в архівних підрозділах юридичних осіб 75 років і не підлягають передачі в Держархів. У разі припинення юридичної особи, документи з кадрових питань (особового складу) передаються правонаступнику або в архів організації вищого рівня відповідної галузі, або в трудовий архів за місцем знаходження юридичної особи. Враховуючи вищевикладене, документи з кадрових питань (особового складу) всіх юридичних осіб зазначених в заяві до Держархіву у м. Сєвєродонецьку не надходили. У зв`язку з тим, що юридичні особи розташовувались, на сьогодні, на непідконтрольній українській владі території, перевірити та надати більш детальну інформацію немає можливості.

Тобто, позивачем вживались заходи щодо отримання уточнюючих довідок про підтвердження трудового стажу, проте з незалежних від нього причин довідки не отримані.

Разом з тим, з аналізу вищенаведених положень Порядку № 637 та Порядку № 22-1 слідує, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є саме оригінал трудової книжки, а за відсутності оригіналу трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

При цьому суд звертає увагу, що чинним законодавством взагалі не передбачена можливість підтвердження страхового стажу на підставі копії трудової книжки, навіть за умови її нотаріального засвідчення чи засвідчення її копії іншим органом.

При цьому Інструкцією про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженою наказом Міністерства праці України, Міністерства юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 № 58, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.08.1993 за № 110 (далі Інструкція № 58), визначено порядок отримання працівником дублікату трудової книжки у разі її втрати.

Так, відповідно до підпункту 5.1 розділу 5 Інструкції № 58 особа, яка загубила трудову книжку (вкладиш до неї), зобов`язана негайно заявити про це власнику або уповноваженому ним органу за місцем останньої роботи. Не пізніше 15 днів після заяви, а у разі ускладнення в інші строки власник або уповноважений ним орган видає працівнику іншу трудову книжку або вкладиш до неї (нових зразків) з написом "Дублікат" в правому верхньому кутку першої сторінки.

Дублікат трудової книжки також може бути виданий за новим місцем роботи у зв`язку з відсутністю доступу до трудової книжки працівника внаслідок надзвичайної ситуації, передбаченої Кодексом цивільного захисту України, або проведення антитерористичної операції на території, де працював працівник (підпункт 5.6 розділу 5 Інструкції № 58).

Тобто, позивач у зв`язку з втратою оригіналу трудової книжки має звернутися до роботодавця за останнім місцем роботи з заявою про видачу її дублікату, та відновлення записів про періоди роботи, а вже з отриманим дублікатом звернутися до органу Пенсійного фонду України за призначенням пенсії.

Відповідно до пункту 17-1 Порядку № 637 у разі коли в трудовій книжці є записи з виправленнями або недостовірні чи неточні записи про періоди роботи на підприємствах, в установах, організаціях або їх правонаступниках, розташованих на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, стаж роботи, який дає право на пенсію, зараховується у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики.

Так, пунктом 3 Порядку № 18-1 визначено, що підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років та періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії.

Матеріали справи не містять доказів вжиття позивачем заходів щодо підтвердження періодів роботи на підприємствах, розташованих на тимчасово окупованій території, звернення до Комісії з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за відповідною заявою.

Пунктом 17 Порядку № 637 визначено, що за відсутності документів про наявний стаж роботи та неможливості їх одержання у зв`язку із стихійним лихом, аваріями, катастрофами або іншими надзвичайними ситуаціями стаж роботи, який дає право на пенсію, встановлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі.

Відповідно до пункту 18 Порядку № 637 за відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цього Порядку, стаж роботи установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.

У такому ж порядку підтверджується стаж роботи за відсутності документів у разі, коли підприємства, установи, організації або їх правонаступники розміщуються (розміщувалися) на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, в районі проведення антитерористичної операції або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, а також на територіях територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають/перебували в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також у разі, коли майно (документи) підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (незалежно від місця їх реєстрації на території України) розташоване на території України та/або пошкоджене чи знищене внаслідок воєнних (бойових) дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації проти України, за умови документального підтвердження пошкодження чи знищення майна (документів).

Відтак, підтвердження періодів роботи позивача за відсутності оригіналу трудової книжки має здійснюватися органом Пенсійного фонду України у відповідності до вимог Порядку № 637, Порядку № 18-1.

Згідно із пунктом 1 Порядку № 18-1 цей Порядок визначає процедуру підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи:

для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлену для окремої категорії працівників, у разі ліквідації підприємства, установи, організації без визначення правонаступника;

до 01 січня 2004 року, якщо в трудовій книжці є записи з виправленнями або недостовірні чи неточні записи про періоди роботи на підприємствах, в установах, організаціях (їх правонаступниках), розташованих на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі (далі - підприємства, які розташовані на тимчасово окупованій території).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 18-1 підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років та періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії (далі - Комісії).

Пунктом 13 Порядку № 18-1 визначено, що заява про підтвердження стажу роботи разом з документами, визначеними упункті 11,абзаці дев`ятомупункту 12 цього Порядку, протягом п`яти робочих днів передаються на розгляд Комісії.

Комісії розглядають заяви про підтвердження стажу роботи, на бажання заявника, у його присутності або в присутності його законного представника, або представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально. Комісії приймають рішення щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні та не пізніше п`яти робочих днів з дня його прийняття повідомляють заявника про прийняте рішення (пункт 14 Порядку № 18-1).

Рішення Комісій можуть бути оскаржені в Пенсійному фонді України або в судовому порядку (пункт 15 Порядку № 18-1).

Відповідно до пунктів 17, 18 Порядку № 637 за відсутності документів про наявний стаж роботи та неможливості їх одержання у зв`язку із стихійним лихом, аваріями, катастрофами або іншими надзвичайними ситуаціями стаж роботи, який дає право на пенсію, встановлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі.

За відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості одержання їх внаслідок ліквідації підприємства, установи, організації або відсутності архівних даних з інших причин, ніж ті, що зазначені в пункті 17 цього Порядку, стаж роботи установлюється на підставі показань не менше двох свідків, які б знали заявника по спільній з ним роботі на одному підприємстві, в установі, організації (в тому числі колгоспі) або в одній системі і мали документи про свою роботу за час, стосовно якого вони підтверджують роботу заявника.

Нормами пункту 12 Порядку № 18-1 зокрема передбачено, що акти опитування свідків (заяви свідків) та копії документів про їх роботу за час, щодо якого вони підтверджують роботу заявника, додаються до заяви про підтвердження стажу.

При цьому, акти опитування свідків ОСОБА_6 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , які можуть бути додані до заяви про підтвердження стажу, наявні у представника позивача.

З огляду на те, що позивачем не надано доказів звернення до роботодавця за останнім місцем роботи за видачею дублікату трудової книжки, отримання відмови у видачі дублікату, звернення з заявою про підтвердження періодів роботи до Комісії з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за відповідною заявою, суд відхиляє доводи представник позивача про вжиття вичерпних заходів для підтвердження періодів роботи, зазначених у копії трудової книжки.

Також суд зазначає, що дата народження позивача 14.08.1963, тобто 60 років (вік, який дає право на призначення пенсії за віком за умови наявності необхідного страхового стажу) позивачеві виповнилося 14.08.2023.

Оскаржуване рішення прийняте за наслідками розгляду заяви від 12.12.2023.

За положеннями частини першої статті 45 Закону № 1058 пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків:

1) пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Тобто три місяці з дня досягнення особою пенсійного віку сплинули 14.11.2023, відповідно у разі дотримання всіх визначених Законом № 1058 умов пенсія за віком може бути призначена з дня звернення з заявою від 12.12.2023, а не з дня, що настає за днем досягнення позивачем пенсійного віку.

З огляду на те, що інших документів, визначених Порядком № 637, на підтвердження страхового стажу, доказів вжиття вичерпних заходів з метою отримання дубліката трудової книжки, звернення до Комісії з заявою про підтвердження страхового стажу, позивачем не надано, відсутні підстави для задоволення позовних вимог в частині зобов`язання відповідача зарахувати до страхового стажу періоди роботи згідно копії трудової книжки серії НОМЕР_2 від 28.07.1981 р. на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зокрема: - з 23.07.1981 по 19.10.1981 робота в Попаснянській Райсільгоспхімії на посаді тракториста 3 класу; - з 12.12.1983 по 27.11.1984 робота у Попаснянському автопідприємстві на посаді водія 3-го класу; - з 30.07.1986 по 09.02.1987 робота в Донецькій ордена Леніна залізниці, Локомотивне депо Попасна на посаді помічника машиніста тепловоза; - з 10.03.1987 по 24.04.1989 робота в Головінському совхозі на посаді шофером 3 класу на 2 відділенні; - з 23.06.1989 по 11.11.1992 робота в Донецькій ордена Леніна залізниці, Локомотивне депо Попасна на посаді помічника машиніста тепловоза; - з 26.05.1994 по 25.07.1994 робота в Будівельно-монтажному потязі №5 Акціонерного товариства Трест Донбастрансстрой учнем муляра спеціалізованої бригади мулярів; - з 09.11.1994 по 01.01.1999 робота в житлово-комунальному відділі Попаснянського вагоноремонтного заводу на посаді столяра по 4 розряду, та призначити ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , пенсію за віком відповідно до статті 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», з 15 серпня 2023 року.

Щодо вимоги про визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення, суд зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до підпункту 2 пункту 6 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014 №28-2, Управління має право отримувати безоплатно в установленому законодавством порядку від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій усіх форм власності і від фізичних осіб-підприємців відомості про нарахування, обчислення і сплату страхових внесків, а також інші відомості, необхідні для здійснення покладених на управління Фонду завдань.

Таким чином, відповідач не позбавлений права, зокрема, у разі виникнення певних сумнівів щодо достовірності певних записів чи відсутності окремих документів у архівних установах, для підтвердження стажу роботи, звертатися із відповідними листами, запитами до підприємств, установ, організацій, з метою отримання певної інформації, в тому числі, уточнюючої довідки чи документів, що містять відомості про періоди роботи.

Відповідно до абзацу 4 п. 1.9 Порядку №22-1 у разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис (у разі подання заяви через вебпортал таке повідомлення надсилається особі через електронний кабінет користувача вебпорталу). Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви, або дата реєстрації заяви на вебпорталі.

З аналізу вищевказаних норм права вбачається, що пенсійний орган повинен вживати заходи з метою отримання певної інформації, в тому числі, уточнюючих довідок чи документів, що містять відомості про періоди роботи, а не покладати обов`язок щодо визначення наявності права на призначення пенсії за віком виключно на особу, яка звернулася з відповідною заявою.

Також суд зазначає, що за наслідками розгляду заяви від 12.12.2023 ні в оскаржуваному рішенні, ні в супровідному листі до нього органи Пенсійного фонду України не роз`яснили позивачу про можливість звернутися з заявою про підтвердження стажу до Комісії та можливість звернення до роботодавця за останнім місцем роботи з метою отримання дублікату трудової книжки.

Тобто, оскаржуване рішення не відповідає критеріям, визначеним у 3, 5, 8 частини другої статті 2 КАС України, що свідчить про його протиправність та є підставою для його скасування.

Що стосується обраного позивачем способу захисту порушеного права, суд зазначає таке.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Частиною другою статті 9 КАС України встановлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких він просить, суд на підставі частини другої статті 9 КАС України вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, самостійно обравши спосіб захисту, який відповідає об`єкту порушеного права та у спірних правовідносинах є достатнім і необхідним (ефективним):

визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області № 122950002582 від 13.12.2023 про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 ;

зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області розглянути повторно заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії від 12.12.2023 з урахуванням висновків, викладених в рішенні суду.

Правову позицію, що вирішення питання призначення пенсії є виключною компетенцією Пенсійного фонду, у зв`язку з чим належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву про призначення пенсії на пільгових умовах, висловлено Верховним Судом у постанові від 07 березня 2018 року у справі № 233/2084/17 (реєстраційний номер рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень 72694515).

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. Руїз Торія проти Іспанії (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

За встановлених в цій справі обставин та з урахуванням правового регулювання спірних правовідносин, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до квитанції від 28.02.2024 позивачем сплачено судовий збір у сумі 1211,20 грн.

Відповідно до частини першоїстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною третьоюстатті 139 КАС Українипри частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.

Частиною восьмоюстатті 139 КАС Українивизначено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.

Відповідно до частини третьої статті 4 Закону України "Про судовий збір" при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Позовна заява подана через підсистему "Електронний суд", тому ставка судового збору становить 968,96 грн.

Отже за подання позовної заяви до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, позивач мав сплатити судовий збір у сумі 968,96 грн.

Оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, суд вважає за необхідне стягнути судовий збір у розмірі 968,96 грн на користь Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Також суд вважає за необхідне роз`яснити позивачу, що відповідно до пункту першого частини першої статті 7 Закону України «Про судовий збір» сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

У випадках, установлених пунктом 1 частини першої цієї статті, судовий збір повертається в розмірі переплаченої суми (частина друга статті 7 Закону України «Про судовий збір»).

Керуючись статтями 2, 5, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги адвоката Грицькевич Ганни Сергіївни в інтересах ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду в Житомирській області (10003, м. Житомир, вул. О. Ольжича, 7, код ЄДРПОУ 13559341) про визнання рішення протиправним, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області № 122950002582 від 13.12.2023 про відмову у призначенні пенсії ОСОБА_1 .

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії від 12.12.2023 з урахуванням висновків, викладених в рішенні суду.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду в Житомирській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 968,96 грн (дев`ятсот шістдесят вісім гривень 96 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Суддя А.Г. Секірська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2024
Оприлюднено08.05.2024
Номер документу118843761
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —360/215/24

Рішення від 03.05.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні