СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 травня 2024 року Справа № 480/12138/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Прилипчука О.А.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/12138/23
за позовом ОСОБА_1
до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Сумської області,
третя особа - Рада адвокатів Сумської області
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
До Сумського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовною заявою до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Сумської області, третя особа - Рада адвокатів Сумської області, в якій просить:
1. Визнати протиправною бездіяльність Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Сумської області щодо неоприлюднення публічної інформації відповідно до вимог ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації".
2. Зобов`язати Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Сумської області оприлюднити на її вебсайті (http://advоkatura.sumy.uа) публічну інформацію, передбачену ч. 1 ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації".
В обгрунтування позовних вимог зазначила, що при здійсненні своєї юридичної громадської діяльності виявила, що на вебсайті відповідача http://advokatura.sumv.ua, який є спільним із вебсайтом Ради адвокатів Сумської області, відсутня зазначена обов`язкова для оприлюднення інформація.
З усього переліку на вебсайті наявна тільки інформація про контактні дані посадових осіб КДКА Сумської області (додаток №1).
Отже, відповідач не виконує свого обов`язку щодо оприлюднення публічної інформації відповідно до вимог законодавства. Належним виконанням цього обов`язку буде оприлюднення на вебсайті відповідача http://advokatura.sumv.ua публічної інформації, перелік якої передбачений у ст. 15 Закону, а саме:
1) інформацію про організаційну структуру, місію, функції, повноваження, основні завдання, напрями діяльності та фінансові ресурси (структуру та обсяг бюджетних коштів, порядок та механізм їх витрачання, структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага керівника, заступника керівника юридичної особи публічного права, керівника, заступника керівника...;
2) нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних). прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності;
3) перелік та умови отримання послуг, що надаються цими органами, форми і зразки документів, правила їх заповнення;
4) порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень розпорядників інформації, дій чи бездіяльності;
5) інформацію про систему обліку, види інформації, яку зберігає розпорядник;
5-1) перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних;
6) інформацію про механізми чи процедури, за допомогою яких громадськість може представляти свої інтереси або в інший спосіб впливати на реалізацію повноважень розпорядника інформації;
7) плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань;
8) розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи;
9) загальні правила роботи установи, правила внутрішнього трудового розпорядку;
10) звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;
11) інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, а саме про:
їхні місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв`язку, адреси офіційного веб-сайту та електронної пошти;
прізвище, ім`я та по батькові, службові номери засобів зв`язку, адреси електронної пошти керівника органу та його заступників, а також керівників структурних та регіональних підрозділів, основні функції структурних та регіональних підрозділів, крім випадків, коли ці відомості належать до інформації з обмеженим доступом; розклад роботи та графік прийому громадян;
вакансії, порядок та умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад;
перелік та умови надання послуг, форми і зразки документів, необхідних для надання послуг, правила їх оформлення;...
порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень
суб`єктів владних повноважень, їх дій чи бездіяльності;
систему обліку, види інформації, якою володіє суб`єкт владних повноважень;
12) іншу інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, порядок обов`язкового оприлюднення якої встановлений законом.
Позивачка вважає, що бездіяльність КДКА порушує її право на доступ до публічної інформації, що гарантується обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію (п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону),у зв`язку з чим звернулась до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 23.11.2023 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що не погоджується доводами позивачки, оскільки відповідно до ст. 5 Закону України Про доступ до публічної інформації: доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.
Отже, Законом визначено декілька шляхів реалізації права на доступ до публічної інформації, серед яких ознайомлення з інформацією, оприлюдненою її розпорядником в офіційних джерелах, і це не обов`язково повинно бути розміщено на власних веб-сайтах.
Посилання позивача на те, що КДКА Сумської області не оприлюднює публічну інформацію спростовується наступним.
Відповідно до ст.50 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури утворюється з метою визначення рівня фахової підготовленості осіб, які виявили намір отримати право на заняття адвокатською діяльністю, та вирішення питань щодо дисциплінарної відповідальності адвокатів.
Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури підконтрольна та підзвітна конференції адвокатів регіону.
До повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури належать:
1) організація та проведення кваліфікаційних іспитів;
2) прийняття рішень щодо видачі свідоцтва про складення кваліфікаційного іспиту;
3) прийняття рішень про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю;
4) здійснення дисциплінарного провадження стосовно адвокатів;
5) вирішення інших питань, віднесених до повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури цим Законом, рішеннями конференції адвокатів регіону, Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, Ради адвокатів України, з`їзду адвокатів України.
У передбачених цим Законом випадках повноваження кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури здійснює її кваліфікаційна або дисциплінарна палата.
Оприлюднення прийнятих рішень кваліфікаційно-дисциплінарними комісіями адвокатури регіону (кваліфікаційної та дисциплінарної палати) здійснюється шляхом внесення відомостей до Реєстру осіб, які вивили бажання скласти іспит з метою отримання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, а також до Реєстру дисциплінарних проваджень, ведення яких здійснює Рада адвокатів України.
Відповідно до п.13 ч.4 ст.55 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність - Рада адвокатів України забезпечує ведення офіційного веб-сайту Національної асоціації адвокатів України. Серед повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, визначених ст.50 цього Закону, не визначено обов`язкове ведення офіційного веб-сайту.
Як зазначено у ч.1 ст.57 Про адвокатуру та адвокатську діяльність - рішення з`їзду адвокатів України та Ради адвокатів України є обов`язковими до виконання всіма адвокатами.
Відповідно до п.1 рішення Ради адвокатів України №144 від 16-17 листопада 2022р. Про Реєстр дисциплінарних проваджень створено Реєстр дисциплінарних проваджень.
У п.2 зазначено, що Раді адвокатів України забезпечити публікацію Реєстру дисциплінарних проваджень на офіційному веб-сайті Національної асоціації адвокатів України.
Відповідно до рішення Ради адвокатів України Про облік на офіційному веб-сайті Національної асоціації адвокатів України інформації про складення/не складення особами кваліфікаційного іспиту №162 від 13 червня 2016р. Секретаріат Національної асоціації адвокатів України (Секретаріат Ради адвокатів України) здійснює ведення електронного реєстру осіб, які склали/не склали кваліфікаційний іспит, а кваліфікаційно-дисциплінарні комісії адвокатури регіонів забезпечують його інформаційне наповнення шляхом скерування до Секретаріату Національної асоціації адвокатів України (Секретаріату Ради адвокатів України) інформації про складення/не складення особами кваліфікаційного іспиту разом із скан-копіями відповідних рішень протягом 5 ( п`яти ) робочих днів, з дня їх прийняття для внесення зазначеної інформації до реєстру.
Рішенням Ради адвокатів України №143 від 16-17 листопада 2022р. Про встановлення плати за отримання витягу/довідки з Реєстру осіб, які вивили бажання скласти іспит з метою отримання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю замінено назву електронний реєстр осіб, які склали/не склали кваліфікаційний іспит на Реєстр осіб, які вивили бажання скласти іспит з метою отримання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю (п.1).
Відповідно до п.2 рішення кваліфікаційно-дисциплінарні комісії адвокатури регіонів невідкладно вносять до Реєстру осіб, які вивили бажання скласти іспит з метою отримання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю відомості, визначені Порядком ведення Реєстру осіб, які вивили бажання скласти іспит з метою отримання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю та відповідні скан-копії наступних документів: заяви про допуск до складення кваліфікаційного іспиту з наданими до неї додатками; рішення КДКА про допуск/не допуск до складення кваліфікаційного іспиту; свідоцтва про складення кваліфікаційного іспиту.
Отже, КДКА Сумської області на виконання вище зазначених рішень Ради адвокатів України заповнює Реєстр осіб, які вивили бажання скласти іспит з метою отримання свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, а також Реєстр дисциплінарних проваджень шляхом передачі необхідної інформації Раді адвокатів України, яка здійснює ведення цих Реєстрів та публікує їх на офіційному веб-сайті НААУ.
Крім цього, КДКА Сумської області не може оприлюднювати у відкритому доступі рішення дисциплінарної палати, бо вони містять персональні дані фізичних осіб - скаржника та адвоката, а також можуть містити таємну інформацію - адвокатську таємницю, розголошення та поширення якої стороннім особам заборонено законом.
Також відповідач зауважив, що позивачка не зверталась до нього жодного разу з будь-якими запитами про надання інформації, відмов в її наданні не отримувала.
Тому відповідач вважає, що КДКА Сумської області не допускала бездіяльності, оприлюднює публічну інформацію у спосіб, передбачений ст. 5 Закону України Про доступ до публічної інформації, а також не порушував прав позивачки на доступ до публічної інформації та в задоволенні позовних вимог просить відмовити (а.с. 24-27).
Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.
Судом встановлено що Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури Сумської області зареєстрована як юридична особа 12.05.1997, код ЄДРПОУ 23821656, вид економічної діяльності 85.59. Діяльність професійних громадських організацій, Діяльність у сфері права.
Позивач, як користувач публічної інформації, встановивши відсутність на офіційному сайті Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Сумської області відомостей передбачених ч. 1 ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації", звернувся до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно частини 1 статті 50 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 5 липня 2012 року № 5076-VI (далі Закон № 5076-VI) кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури утворюється з метою визначення рівня фахової підготовленості осіб, які виявили намір отримати право на заняття адвокатською діяльністю, та вирішення питань щодо дисциплінарної відповідальності адвокатів.
До повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури згідно з частиною 5 статті 50 Закону № 5076-VI належать:1) організація та проведення кваліфікаційних іспитів; 2) прийняття рішень щодо видачі свідоцтва про складення кваліфікаційного іспиту; 3) прийняття рішень про зупинення або припинення права на заняття адвокатською діяльністю; 4) здійснення дисциплінарного провадження стосовно адвокатів; 5) вирішення інших питань, віднесених до повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури цим Законом, рішеннями конференції адвокатів регіону, Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, Ради адвокатів України, з`їзду адвокатів України.
З аналізу мети створення та кола повноважень кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури можна зробити висновок, що вона наділена владними управлінськими повноваженнями щодо набуття особою статусу адвоката, притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності, крайньою формою якої є припинення права на заняття адвокатською діяльністю.
Аналогічний правовий висновок викладено у постанові ВП ВС у справі № 607/3128/16-ц від 07.11.2018.
Отже, Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури Сумської області здійснює владні управлінські функції, а тому в розумінні пункту 1 частини 1 статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» є розпорядником публічної інформації.
Станом на дату розгляду справи судом на сайті (http://advokatura.sumy.ua/) відсутні відомості щодо оприлюднення КДКА Сумській області наборів даних у формі відкритих даних, що не заперечується відповідачем.
Статтею 34 Конституції України кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
За змістом частин першої та другої статті 7 Закону України від 02 жовтня 1992 року № 2657-XII «Про інформацію» (далі - Закон № 2657-XII) право на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації.
Ніхто не може обмежувати права особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом.
Відповідно до преамбули Закону України «Про доступ до публічної інформації» 13 січня 2011 року № 2939-VI (далі Закон № 2939-VI) цей Закон визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес.
За приписами статті 1 Закону № 2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Право на доступ до публічної інформації гарантується, з-поміж іншого, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом (пункт 1 частини першої статті 3 Закону № 2939-VI).
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 13 Закону № 2939-VI розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
01 травня 2015 року набрав чинності Закон України від 09 квітня 2015 року № 319-VIII«Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» (далі - Закон № 319-VIII), яким Закон № 2939-VI доповнено статтею 10-1.
За змістом статті 10-1 Закону № 2939-VI публічна інформація у формі відкритих даних - це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов`язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах (частина перша).
Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення. Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов`язковим посиланням на джерело отримання такої інформації (частина друга).
Публічна інформація, що містить персональні дані фізичної особи, оприлюднюється та надається на запит у формі відкритих даних у разі додержання однієї з таких умов:
1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
2) фізичні особи (суб`єкти даних), персональні дані яких містяться в інформації у формі відкритих даних, надали свою згоду на поширення таких даних відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»;
3) надання чи оприлюднення такої інформації передбачено законом;
4) обмеження доступу до такої інформації (віднесення її до інформації з обмеженим доступом) заборонено законом (частина третя).
Згідно з ч.1 статті 15 Закону № 2939-VI розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати перелік наборів даних, що оприлюднюються :
1) інформацію про організаційну структуру, місію, функції, повноваження, основні завдання, напрями діяльності та фінансові ресурси (структуру та обсяг бюджетних коштів, порядок та механізм їх витрачання, структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага керівника, заступника керівника юридичної особи публічного права, керівника, заступника керівника, члена наглядової ради державного чи комунального підприємства або державної чи комунальної організації, що має на меті одержання прибутку, особи, яка постійно або тимчасово обіймає посаду члена виконавчого органу чи входить до складу наглядової ради господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) прямо чи опосередковано належать державі та/або територіальній громаді, тощо), а також інформацію, зазначену в частині п`ятій статті 6 цього Закону;
2) нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності;
3) перелік та умови отримання послуг, що надаються цими органами, форми і зразки документів, правила їх заповнення;
4) порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень розпорядників інформації, дій чи бездіяльності;
5) інформацію про систему обліку, види інформації, яку зберігає розпорядник;
5-1) перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних;
6) інформацію про механізми чи процедури, за допомогою яких громадськість може представляти свої інтереси або в інший спосіб впливати на реалізацію повноважень розпорядника інформації;
7) плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань;
8) розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи;
9) загальні правила роботи установи, правила внутрішнього трудового розпорядку;
10) звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;
11) інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, а саме про:
їхні місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв`язку, адреси офіційного веб-сайту та електронної пошти;
прізвище, ім`я та по батькові, службові номери засобів зв`язку, адреси електронної пошти керівника органу та його заступників, а також керівників структурних та регіональних підрозділів, основні функції структурних та регіональних підрозділів, крім випадків, коли ці відомості належать до інформації з обмеженим доступом;
розклад роботи та графік прийому громадян;
вакансії, порядок та умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад;
перелік та умови надання послуг, форми і зразки документів, необхідних для надання послуг, правила їх оформлення;
перелік і службові номери засобів зв`язку підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління, та їх керівників, крім підприємств, установ та організацій, створених з метою конспірації, оперативно-розшукової або контррозвідувальної діяльності;
порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, їх дій чи бездіяльності;
систему обліку, види інформації, якою володіє суб`єкт владних повноважень;
12) іншу інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, порядок обов`язкового оприлюднення якої встановлений законом.
Також, перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. При цьому до такого переліку Кабінет Міністрів України обов`язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом. Створення та забезпечення функціонування єдиного державного вебпорталу відкритих даних здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері електронного урядування (частина четверта).
Зокрема, на виконання статті 10-1 Закону № 2939-VI Кабінет Міністрів України Постановою № 835 затвердив Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних (далі - Положення), яке визначає вимоги до формату і структури наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, періодичність оновлення та порядок їх оприлюднення, а також перелік таких наборів даних.
Відповідно до абзаців 1- 3 пункту 3 Положення розпорядники інформації завантажують у формі відкритих даних набір даних, визначений у переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, згідно з додатком.
Перетворення (зокрема, вивантаження з баз даних та в разі потреби знеособлення) публічної інформації у публічну інформацію у формі відкритих даних є обов`язковим.
Розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати у формі відкритих даних усю публічну інформацію у формі відкритих даних, яка перебуває в їх володінні та стосується конкретного набору даних.
Згідно з абзацем 1 пункту 4 Положення набори даних завантажуються та регулярно оновлюються розпорядником інформації на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних.
За правилами пунктів 21, 24, 26 Положення оприлюднення набору даних передбачає можливість їх перегляду і завантаження безоплатно та без проведення додаткової реєстрації, ідентифікації, авторизації, проходження автоматизованого тесту для розрізнення користувачів чи інших обмежень.
Завантаження наборів даних на Єдиний державний веб-портал відкритих даних здійснюється безоплатно відповідальною особою розпорядника інформації, яка заповнює та подає паспорт набору даних, структуру набору даних та сам набір даних.
Документ розпорядника інформації про визначення відповідальної особи (осіб) розпорядника інформації оприлюднюється на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та офіційному веб-сайті розпорядника інформації не пізніше робочого дня, що настає за днем після його видання.
Розпорядник інформації забезпечує оприлюднення нового набору даних відповідно до вимог цього Положення протягом 10 календарних днів.
Відповідно до пункту 27 Положення публікація наборів даних у сферах юстиції, судочинства, охорони здоров`я, екології та захисту навколишнього природного середовища, транспорту і інфраструктури, фінансів та податків є пріоритетним напрямом реалізації державної політики у сфері відкритих даних.
Згідно з додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі розпорядники інформації (у межах компетенції) оприлюднюють такі дані:
- довідник підприємств, установ, організацій та територіальних органів розпорядника інформації та організацій, що належать до сфери його управління, у тому числі їх ідентифікаційних кодів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, офіційних веб-сайтів, адрес електронної пошти, номерів телефонів, місцезнаходження;
- інформація про структуру (організаційну структуру) розпорядника інформації;
- нормативи, що затверджуються та підлягають оприлюдненню відповідно до закону розпорядником інформації;
- переліки національних стандартів для цілей застосування технічних регламентів;
- звіти, у тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;
- Реєстр наборів даних, що перебувають у володінні розпорядника інформації;
- адміністративні дані в значенні Закону України Про офіційну статистику, що збираються (обробляються) та підлягають оприлюдненню відповідно до вимог закону розпорядником інформації;
- переліки нормативно-правових актів, актів індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийнятих розпорядником інформації, проекти нормативно-правових актів;
- переліки регуляторних актів із зазначенням дати набрання чинності, строку проведення базового, повторного та періодичного відстеження їх результативності та інформації про джерело їх оприлюднення;
- план діяльності з підготовки проектів регуляторних актів із зазначенням видів і назв проектів, цілей їх прийняття, строків підготовки проектів, найменування органів і підрозділів, відповідальних за розроблення проектів, дати їх внесення на розгляд регуляторного органу та посилання на джерело оприлюднення;
- інформація про нормативно-правові засади діяльності розпорядника інформації;
- фінансова звітність суб`єктів господарювання державного та комунального сектору економіки;
- річні зведені основні фінансові показники виконання фінансових планів підприємств державного та комунального сектору економіки;
- інформація про отримане майно (обладнання, програмне забезпечення) у рамках міжнародної технічної допомоги;
- інформація із системи обліку публічної інформації;
- результати інформаційного аудиту.
Пунктом 2 Постанови № 835 встановлено обов`язок розпорядників інформації, визначених Законом № 2939-VI, забезпечити протягом шести місяців оприлюднення та подальше оновлення на своїх офіційних веб-сайтах наборів даних згідно з Положенням, затвердженим цією постановою, а також забезпечити надання інформації, необхідної для проведення оцінки стану оприлюднення та оновлення відкритих даних відповідно до Порядку.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що положеннями статті 10-1 Закону № 2939-VI встановлено обов`язок усіх розпорядників публічної інформації оприлюднювати і регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на своїх вебсайтах. Постановою № 835 визначено строк для виконання відповідного обов`язку. Вказані норми не передбачають умов чи можливості їх часткового виконання або відкладення виконання на майбутнє.
КДКА, яка є розпорядником публічної інформації у розумінні пункту 1 частини 1 статті 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації», не забезпечено виконання відповідного обов`язку, а саме, не здійснено оприлюднення та подальше оновлення наборів даних, передбачених ч. 1 ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації" та додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення, на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на офіційному вебсайті.
Під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи в нездійсненні на користь заінтересованих осіб юридично значимих й обов`язкових дій, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними й реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
З огляду на встановлені обставини та наведені вище приписи статті 10-1 Закону № 2939-VI і Постанови № 835, суд дійшов висновку, що КДКА допущено бездіяльність щодо невиконання свого обов`язку щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних на офіційному вебсайті (http://advоkatura.sumy.uа), встановленого ч. 1 ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації" та додатком «Перелік наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» до Положення, на єдиному державному вебпорталі відкритих даних та на офіційному вебсайті, яка позбавляє позивача гарантованого законом права на доступ до публічної інформації.
Подібний підхід до нормозастосування викладено, зокрема, у рішенні Верховного Суду від 09.11.2020 у справі № 9901/116/20, залишеному без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 01.07.2021.
Щодо посилання відповідача на те, що нормами Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», Закону України «Про доступ до публічної інформації» та установчих документів, на підставі яких діє Комісія, не передбачено вимог щодо опублікування (оприлюднення) на вебсайті рішень Комісії та проектів таких рішень для обговорення на будь-якій із стадій дисциплінарного провадження, суд вказує, що виконання обов`язку щодо оприлюднення та регулярного оновлення публічної інформації у формі відкритих даних відповідно до Переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, передбачає оприлюднення саме переліків актів індивідуальної дії, прийнятих розпорядником інформації та не вимагає опублікування проектів рішень Комісії та оприлюднення адвокатської таємниці, конфіденційної або службової інформації.
Стосовно доводів відповідача з посиланням на Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015, та Додатку до нього, що суб`єктом та розпорядником інформації, яка підлягає оприлюдненню у формі відкритих даних, є Національна асоціація адвокатів України, до компетенції якої, зокрема, віднесено ведення Єдиного Реєстру Адвокатів України, суд зазначає, що визначення у додатку до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядника інформації - Національної асоціації адвокатів України в частині оприлюднення Єдиного реєстру адвокатів, не свідчить про відсутність обов`язку у КДКА, як розпорядника публічної інформації, оприлюднення тієї інформації, яка додатком до Положення передбачена для оприлюднення для усіх розпорядників інформації (відповідно до компетенції).
Крім того, оприлюднення інформації Національною асоціацією адвокатів не відміняє обов`язку відповідача, як окремого розпорядника публічної інформації оприлюднити та регулярно оновлювати публічну інформацію у формі відкритих даних, створену за результатом його діяльності.
Доводи відповідача про відсутність порушення прав позивача на доступ до публічної інформації з огляду на не подання ним запитів про отримання такої інформації суд відхиляє з огляду на наступне.
Так, згідно з п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про доступ до публічної інформації» право на доступ до публічної інформації гарантується, з поміж іншого, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.
Відповідно до п. 5-1 ч. 1 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних.
За змістом ч. 1 ст. 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується шляхом: 1) систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних вебсайтах у мережі Інтернет; на єдиному державному вебпорталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом; 2) надання інформації за запитами на інформацію.
Суд зазначає, що норми ст. 10-1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» та постанови Кабінету Міністрів України № 835 від 21.10.2015 є обов`язковими для виконання та не передбачають умов чи можливості їх часткового виконання або відкладення виконання на майбутнє.
Натомість, ні Закон України «Про доступ до публічної інформації», ні Постанова № 835 не містять випадків обов`язкового звернення особи для отримання інформації, яка в силу Закону має оприлюднюватись на офіційних вебсайтах чи вебпорталах розпорядника такої інформації.
Таким чином, доводи КДКА про відсутність порушення прав позивача на доступ до публічної інформації є безпідставними, оскільки КДКА є суб`єктом владних повноважень і розпорядником інформації в розумінні Закону України «Про доступ до публічної інформації», а позивач є особою, якій цим Законом гарантовано право на доступ до публічної інформації, що знаходиться у володінні відповідача.
Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду, викладеною в постанові від 01.07.2021 у справі № 9901/116/20.
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне з метою захисту прав позивача визнати протиправною бездіяльність Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Сумської області щодо неоприлюднення публічної інформації відповідно до вимог ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації" та зобов`язати Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Сумської області оприлюднити на її вебсайті (http://advоkatura.sumy.uа) публічну інформацію, передбачену ч. 1 ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації".
Виходячи з вищевикладеного, суд приходить висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Сумської області, третя особа - Рада адвокатів Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії підлягають задоволенню.
Відповідно до статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду із позовом ОСОБА_1 сплачено судовий збір у сумі 858,88 грн /а.с. 8/.
Враховуючи те, що суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне покласти витрати позивача зі сплати судового збору на відповідача.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Сумської області, третя особа - Рада адвокатів Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Сумської області щодо неоприлюднення публічної інформації відповідно до вимог ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації".
Зобов`язати Кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури Сумської області оприлюднити на її вебсайті (http://advоkatura.sumy.uа) публічну інформацію, передбачену ч. 1 ст. 15 Закону України Про доступ до публічної інформації".
Стягнути з Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Сумської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 858,88 грн.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.А. Прилипчук
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.05.2024 |
Оприлюднено | 08.05.2024 |
Номер документу | 118844462 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.А. Прилипчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні