ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 травня 2024 р. Справа № 520/25344/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Мінаєвої О.М.,
Суддів: Калиновського В.А. , Кононенко З.О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами Головного управління ДПС у Харківській області, приватного виробничо-торговельного підприємства «БРІГ» на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 24.11.2023 року, головуючий суддя І інстанції: Бабаєв А.І., м. Харків, повний текст складено 24.11.23 року у справі № 520/25344/23
за позовом приватного виробничо-торговельного підприємства «БРІГ»
до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України , Державної податкової служби України
про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, приватне виробничо-торговельне підприємство «БРІГ», звернувся до суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, в якому з урахуванням уточнень просив суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 35624 від 27.07.2023 року про відповідність платника податку на додану вартість п.8 Критеріїв ризиковості платника податку;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, виключити приватне виробничо-торговельне підприємство «БРІГ» (ЄДРПОУ 30592901) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 10 від 28.10.2021, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 15.11.2021 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 15 від 28.12.2021, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 14.01.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 14 від 28.12.2021, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 14.01.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 19 від 31.01.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 15.02.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 10 від 31.03.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 30.04.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 10 від 31.05.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 10 від 30.06.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 31.07.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 31.08.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 10 від 30.09.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 9 від 31.10.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 9 від 30.11.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 9 від 31.12.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 31.01.2023, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 28.02.2023, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 14 від 28.02.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 31.03.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 9 від 28.04.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 31.05.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 28.06.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 25.07.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 31.07.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 26.08.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 31.08.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 27.09.2022, поданою приватним виробничо - торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 30.09.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 27.10.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 від 31.10.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 12 від 30.11.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 29.12.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 12 від 31.12.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 31.01.2023, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 28.02.2023, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 30.04.2023, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 31.05.2023, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 30.06.2023, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 13 від 28.02.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 29.03.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податковунакладну № 8 від 28.04.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 31.05.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 30.06.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 31.07.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 31.08.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 27.09.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 8 від 30.09.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 8 від 27.10.2022, поданою Приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 10 від 31.10.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 6 від 29.11.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 30.11.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 29.12.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 11 від 31.12.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 31.01.2023, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 28.02.2023, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 30.03.2023, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 31.03.2023, поданою приватним виробничо -торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 30.04.2023, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 31.05.2023, поданою приватним виробничо - торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 30.06.2023, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 5 від 31.03.2023, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 8 від 31.01.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 15.02.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 8 від 28.02.2022 поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання 31.03.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 16 від 28.12.2021 поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 14.01.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 8 від 31.03.2022 поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 8 від 30.06.2022 поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 6 від 30.09.2022 поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 17 від 28.12.2021 поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 14.01.2022 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 3 від 29.03.2022 поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 3 від 30.06.2022 поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 5 від 30.09.2022 поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 6 від 29.12.2022 поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 6 від 31.03.2023 поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 6 від 30.06.2023 поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 29.09.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 5 від 07.02.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 1 від 17.03.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 2 від 08.04.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 4 від 20.10.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 4 від 23.11.2022, поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання - 23.06.2023 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ПН № 5 від 23.11.2022. поданою приватним виробничо-торговельним підприємством «БРІГ», за датою фактичного подання 23.06.2023 року.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 24.11.2023 року у справі № 520/25344/23 позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 35624 від 27.07.2023 року про відповідність платника податку на додану вартість п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Зобов`язано Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, виключити приватне виробничо-торговельне підприємство «БРІГ» (ЄДРПОУ 30592901) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Відповідач, Головне управління ДПС у Харківській області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції в частині задоволення позову, подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, просить суд апеляційної інстанції рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.11.2023 року у справі № 520/21862/23 скасувати в частині задоволення позовних вимог, прийняти у справі нове судове рішення, яким у задоволенні позову приватному виробничо-торговельному підприємству «БРІГ» відмовити у повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що у податкового органу виник обґрунтований сумнів щодо господарської діяльності приватного виробничо-торговельного підприємства «БРІГ», наявна податкова інформація свідчить про ймовірність задіяння платника в мінімізації сплачених до бюджету сум податку на додану вартість та про можливість віднесення до переліку ризикових. Аналіз діяльності позивача свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності з ПДВ, втрат бюджету, проходження схемного кредиту суб`єктів господарювання, які задіяні в схемах формування ризикового податкового кредиту з ПДВ для реального сектору економіки.
Вважає рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 35624 від 27.07.2023 року про відповідність платника податку на додану вартість п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, таким, що прийнято відповідно до чинного законодавства.
Також вважає, що позовна вимога про зобов`язання податкового органу виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку є неправомірною, оскільки такі дії є дискреційними повноваженнями відповідача.
Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позову, подав апеляційну скаргу. На думку позивача, приймаючи зазначене рішення, суд першої інстанції припустився неправильного застосування норм матеріального права, що призвело до невідповідності висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, що є за ст. 317 КАС України підставою для скасування судового рішення, просить суд апеляційної інстанції рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.11.2023 року у справі № 520/21862/23 скасувати, та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач посилається на те, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі саме зупинення реєстрації податкових накладних щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, які прийнято на наступному етапі, тобто рішення комісії про відмову у реєстрації податкової (них) накладної (них), теж не є законним.
Позивач вважає, що порушення його прав вже виникло на етапі зупинення реєстрації податкової накладної та невиконання законодавчих вимог зі сторони податкового органу в частині ненаведення в квитанції жодного порушення норми матеріального права, не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Отже, не вказавши в самій квитанції конкретного переліку необхідних документів, на початковому етапі ставить на меті подальше прийняття рішення податковим органом про відмову у реєстрації податкових накладних, а також, здійснюючи моніторинг судової практики, де, незважаючи на надання пояснень, все одно податковим органом приймається рішення про відмову в реєстрації, беручи до уваги, що надання пояснень є правом, а не обов`язком, тому позивач скористався своїм правом на звернення до суду без процедури адміністративного оскарження. На думку позивача, відповідач не довів при розгляді справи всіх необхідних ознак правомірності своїх рішень, а суд не перевірив це.
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення в межах доводів та вимог апеляційних скарг у відповідності до ч. 1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшла висновку, що апеляційні скарги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що 04.04.2023 року Головним управлінням ДПС у Харківській області прийнято рішення № 19833 про відповідність приватного виробничо-торговельного підприємства «БРІГ» п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
19.07.2023 року позивачем подано до податкового органу пояснення та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості.
27.07.2023 року Головним управлінням ДПС у Харківській області прийнято рішення № 35624 про відповідність приватного виробничо-торговельного підприємства «БРІГ» п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Позивачем було сформовано податкові накладні № 10 від 28.10.2021, № 15 від 28.12.2021, № 14 від 28.12.2021, № 19 від 31.01.2022, № 10 від 31.03.2022, № 7 від 30.04.2022, № 10 від 31.05.2022, № 10 від 30.06.2022, № 7 від 31.07.2022, № 7 від 31.08.2022, № 10 від 30.09.2022, № 9 від 31.10.2022, № 9 від 30.11.2022, № 9 від 31.12.2022, № 6 від 31.01.2023, № 5 від 28.02.2023, № 14 від 28.02.2022, № 7 від 31.03.2022, № 9 від 28.04.2022, № 1 від 31.05.2022, № 1 від 28.06.2022, № 3 від 25.07.2022, № 4 від 31.07.2022, № 1 від 26.08.2022, № 4 від 31.08.2022, № 1 від 27.09.2022, № 4 від 30.09.2022, № 7 від 27.10.2022, № 11 від 31.10.2022, № 12 від 30.11.2022, № 5 від 29.12.2022, № 12 від 31.12.2022, № 4 від 31.01.2023, № 4 від 28.02.2023, № 3 від 30.04.2023, № 5 від 31.05.2023, № 2 від 30.06.2023, № 13 від 28.02.2022, № 2 від 29.03.2022, № 8 від 28.04.2022, № 2 від 31.05.2022, № 2 від 30.06.2022, № 6 від 31.07.2022, № 6 від 31.08.2022, № 2 від 27.09.2022, № 8 від 30.09.2022, № 8 від 27.10.2022, № 10 від 31.10.2022, № 6 від 29.11.2022, № 7 від 30.11.2022, № 7 від 29.12.2022, № 11 від 31.12.2022, № 3 від 31.01.2023, № 3 від 28.02.2023, № 3 від 30.03.2023, № 4 від 31.03.2023, № 4 від 30.04.2023, № 4 від 31.05.2023, № 1 від 30.06.2023, № 5 від 31.03.2023, № 8 від 31.01.2022, № 8 від 28.02.2022, № 16 від 28.12.2021, № 8 від 31.03.2022, № 8 від 30.06.2022, № 6 від 30.09.2022, № 17 від 28.12.2021, № 3 від 29.03.2022, № 3 від 30.06.2022, № 5 від 30.09.2022, № 6 від 29.12.2022, № 6 від 31.03.2023, № 6 від 30.06.2023, № 5 від 07.02.2022, № 1 від 17.03.2022, № 2 від 08.04.2022, № 4 від 20.10.2022, № 4 від 23.11.2022, № 5 від 23.11.2022 та направлено їх для реєстрації до Єдиного реєстру податкових накладних.
Реєстрацію вищевказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено у зв`язку з тим, що податкові накладні складені та подані платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач, вважаючи протиправним оскаржуване рішення та протиправним зупинення реєстрації податкових накладних, звернувся з даним позовом до суду.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 35624 від 27.07.2023 року про відповідність платника податку на додану вартість п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку є протиправним та підлягає скасуванню.
Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову в частині позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не дотримано алгоритму дій, передбаченого Порядком №520, податковим органом не розглядалось питання щодо реєстрації спірних податкових накладних після зупинення їх реєстрації та не було відмовлено у реєстрації спірних податкових накладних, а тому не було порушено прав позивача.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
У відповідності до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Відповідно до пп. 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Згідно з п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Підпунктом 62.1.2 п. 62.1 ст. 62 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль здійснюється шляхом, зокрема, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до п. 71.1 ст. 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
У відповідності до п.п. 74.1, 74.3 ст. 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на час виникнення спірних правовідносин був визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165.
Відповідно до п. 2 зазначеного Порядку № 1165 терміни вживаються у такому значенні: автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Пунктом 5 Порядку № 1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з п. 6 Порядку №1165 у разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з п. 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку повинно містити чітку підставу, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
З матеріалів справи встановлено, що 04.04.2023 року Головним управлінням ДПС у Харківській області прийнято рішення № 19833 про відповідність приватного виробничо-торгівельного підприємства «БРІГ» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
19.07.2023 року позивачем подано до податкового органу пояснення та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості.
З урахуванням вказаних документів, Головним управлінням ДПС у Харківській області прийнято рішення № 35624 від 27.07.2023 року про відповідність приватного виробничо-торгівельного підприємства «БРІГ» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідач у рішенні № 35624 від 27.07.2023 року зазначив коди податкової інформації, яка стала підставою для прийняття рішення про відповідність приватного виробничо торговельного підприємства «БРІГ»критеріям ризиковості платника податків, а саме: «03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості прооподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності», «13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку».
Також, в оскаржуваному рішенні податковий орган зазначив, що позивачем не надано копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Проте, в оскаржуваному рішенні не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі ризикові операції, що перешкоджає подати на розгляд комісії регіонального рівня копії документів на спростування рішення про відповідність приватного виробничоторговельного підприємства «БРІГ» критеріям ризиковості платника податку.
При цьому, без зазначення конкретних податкових накладних, в яких передбачена колонка з назвою товару/послуги за номенклатурою та асортиментом (відомості з яких, доречі, відносяться до податкової інформації) неможливо ідентифікувати товар, про який йдеться в оскаржуваному рішенні, а тому й неможливо надати щодо такого товару пояснення та будь-які копії документів.
Колегія суддів зазначає, що без зазначення конкретних податкових накладних/розрахунків коригування (номери, дати складання та реєстрації) неможливо зробити висновок про достатність чи недостатність кількості трудових ресурсів, оскільки такий висновок робиться з огляду на здійснення господарських операцій в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування.
Матеріали справи не містять доказів на підтвердження наявності податкової інформації, яка стала підставою для прийняття оскаржуваного рішення, а також на підтвердження того, що контролюючим органом досліджувались обставини господарської діяльності позивача на момент прийняття оскаржуваного рішення.
У відповідності до ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Документального підтвердження обставин, що позивач та/або його контрагенти задіяні у проведенні ризикових операцій, відповідач не надав. Під час розгляду справи відповідач не надав належного доказу, який досліджувався в ході засідань Комісії і який слугував підставою для прийняття оскаржуваного рішення.
За наведених обставин колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції, що оскаржуване рішення податкового органу не містить обґрунтованих підстав віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п. 8 Критеріїв ризиковості платників податку, доказів наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що відповідач, приймаючи оскаржене рішення про відповідність платника податку на додану вартість п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, обмежився лише загальною оцінкою припущень.
Стосовно посилань відповідача на дискреційність його повноважень колегія суддів зазначає, що дискреція повноважень означає можливість прийняття рішення з певної кількості можливих, кожне з яких є правильним, тобто можливість органу діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.
Відповідно до ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необхідність зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Отже, доводи Головного управління ДПС у Харківській області, з наведених підстав, висновків суду не спростовують та є безпідставними.
В силу ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Відповідачем не доведено правомірність свого рішення.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 35624 від 27.07.2023 року про відповідність платника податку на додану вартість п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та зобов`язання Головне управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, виключити приватне виробничо-торговельне підприємство «БРІГ» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стосовно доводів апеляційної скарги позивача про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, колегія суддів зазначає наступне.
У відповідності до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно з п.201.16. ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 7 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Як визначено пунктом 11 Порядку №1165 уквитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Отже, здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг, дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання, є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку, передбаченому ПК України та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання вимог цього Кодексу.
Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.
Обов`язковою ознакою дій/бездіяльності/рішень суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів відповідних правовідносин і мають обов`язковий характер.
Пунктом 44.1 ст.44 Податкового кодексу України передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. При цьому платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим п.44.1ст.44 ПКУ.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН затвердженийнаказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 "Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних"(далі - Порядок прийняття рішень).
Як свідчить пункт 5 Порядку прийняття рішень перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 6 Порядку прийняття рішень письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
На підставі пунктів 10 - 12 Порядку комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Аналіз вищезазначених положень нормативно-правових актів свідчить, що саме рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено платником податків в адміністративному або судовому порядку.
В даному випадку відповідачем не приймались рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, як на час звернення позивача з позовомдо суду, так і на час розгляду справи судом першої інстанції,спірні податкові накладнів ЄРПН мають статус «реєстрацію зупинено».
Матеріали справи свідчать, що позивачем не надано жодних пояснень та первинних документів з переліку пункту 5 Порядку прийняття рішень, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.
Таким чином, законодавством передбачено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю, що в правовідносинах, які розглядаються, визначений у формі зупинення реєстрації ПН в ЄРПН з пропозиціями надання первинних документів та пояснень щодо господарських операцій позивача.
А тому, саме рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН призведе до певних негативних правових наслідків для платника податків, та, вважаючи рішення контролюючого органу неправомірним, особа може звернутись до суду за захистом прав, (свобод) та інтересів від порушень з боку суб`єкта владних повноважень, і в межах цього спору підставами позову, серед іншого, можуть бути доводи щодо неправомірності дій контролюючого органу по віднесенню платника податків до переліку таких платників податків які відповідають критеріям ризиковості.
Відтак, використання контролюючим органом податкової інформації, наявної в інформаційних системах ДПС або внесення інформації в такі бази за результатами її опрацювання у певних спосіб здійснення податкового контролю, зокрема, віднесення позивача до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань, безпосередньо зупинення реєстрації податкових накладних в ЄРПН без прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань не порушує права та інтереси позивача.
Таким чином колегія суддів вважає, що позивач передчасно звернувся до суду після зупинення реєстрації податкових накладних, коли відповідно до діючого Порядку можливо оскаржувати саме рішення по відмову в реєстрації податкових накладних. Більше того, виходячи зі змісту позовних вимог, не оскаржується рішення ні про зупинення, ні про відмову в реєстрації податкових накладних, яке взагалі не були прийняті Комісією Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо приватного виробничо-торговельного підприємства «БРІГ».
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивачем не дотримано алгоритму дій передбаченого Порядку №520, податковим органом не розглядалось питання щодо реєстрації спірних податкових накладних після зупинення їх реєстрації, та відповідачем не було відмовлено у реєстрації спірних податкових накладних, а тому не було порушено прав позивача.
Таким чином колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про часткове задоволення позовних вимог приватного виробничо-торговельного підприємства «БРІГ».
Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з ч. 1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що при прийнятті рішення Харківського окружного адміністративного суду від 24.11.2023 року у справі № 520/25344/23 суд дійшов правильних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, з наведених підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 316, 321, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Головного управління ДПС у Харківській області, приватного виробничо-торговельного підприємства «БРІГ» залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 24.11.2023 по справі № 520/25344/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя О.М. Мінаєва Судді В.А. Калиновський З.О. Кононенко
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.05.2024 |
Оприлюднено | 08.05.2024 |
Номер документу | 118845764 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Мінаєва О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні