Рішення
від 08.02.2024 по справі 752/22699/23
ГОЛОСІЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 752/22699/23

Провадження № 2-о/752/70/24

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

08 лютого 2024 року Голосіївський районний суд міста Києва в складі:

головуючого судді - Плахотнюк К.Г.

за участі секретаря судового засідання - Ахмеяна Б.А.,

у місті Києві в приміщенні суду, розглянувши у закритому судовому засіданні цивільну справу за заявою Головного управління Державної податкової служби в Одеській області про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю, щодо товариства з обмеженою відповідальністю «Лада Агро-Трейд Плюс», заінтересована особа акціонерне товариство «СЕНС БАНК »,-

В С Т А Н О В И В:

30 жовтня 2023 року представник Головного управління ДПС в Одеській області - Аветюк С.В. звернувся до суду з заявою про розкриття інформації, що містить банківську таємницю щодо ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс», а саме: зобов`язати Акціонерне товариство «СЕНС БАНК» надати до Головного управління ДПС в Одеській області оригінали (належним чином засвідчені копії) роздруківок про обсяг та обіг коштів по розрахунковим рахункам ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» (код ЄДРПОУ 43308380) та отримання інформації щодо надходження валютної виручки на рахунки ТОВ «Лада Агро-Трейд плюс» відкриті в АТ «СЕНС БАНК», по контракту від 31.08.2020 року № GSF-31/08/20-LAD.

В обґрунтування заяви посилається на те, що листом від 29.11.2021 року Державна податкова служба України направила до Головного управління ДПС в Одеській області інформацію Національного банку України про виявлені факти порушення ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження валютної виручки за експортним контрактом від 31.08.2020 року № GSF-31/08/20-LAD (дата здійснення операцій - 29.10.2020).

На підставі отриманої інформації Головним управлінням ДПС в Одеській області має бути проведена документальна позапланова перевірка ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» з питання дотримання вимог валютного законодавства за контрактом від 31.08.2020 року № GSF-31/08/20-LAD.

У зв`язку з цим на адресу ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» листом від 02.11.2021 направлено обов`язковий запит про надання пояснень та документального підтвердження, який був повернуто 11.01.2022 року оператором поштового зв`язку без вручення.

На підставі наказу ГУ ДПС в Одеській області від 08.07.2022 №1731-п «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» та направлення від 11.07.2022 року №3844/15-32-07-08-16 здійснено вихід за податковою адресою ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс»: 65000, м. Одеса, пр-т Академіка Глушка, 29. Під час виходу встановлено, що за зазначеною адресою місцезнаходження ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» не встановлено, про що складено Акт від 20.07.2022 № 940/15-32-07-08-19 «Про неможливість проведення перевірки у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків) за місцезнаходженням».

На адресу Головного управління національної поліції в Одеській області направлено запити від 20.07.2022 та 14.09.2022 про здійснення відповідних заходів щодо встановлення місцезнаходження ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс», посадових осіб або його законних представників. Згідно відповіді відділу поліції № 4 Одеського РУП ГУ НП в Одеської області від 20.07.2022 року не надано інформації про фактичне місцеперебування ТОВ.

З урахуванням викладеного та з метою проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ДПС в Одеській області направлено лист до АТ «Сенс Банк» від 03.10.2023 № 42050/6/15-32-07-07-06 щодо отримання інформації про надходження валютної виручки за зовнішньоекономічною угодою від 31.08.2020 на рахунки ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс», відкриті в АТ «Сенс Банк». АТ «Сенс Банк» листом від 10.10.2023 повідомило, що запитувана інформації відноситься до категорії банківської таємниці.

На підставі зазначеного є необхідність звернення з заявою про розкриття інформації, що містять банківську таємницю до АТ «Сенс Банк» з метою встановлення наявності або відсутності порушення податкового законодавства з боку ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс». Дохід та витрати, понесені та отримані ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» за експертною операцією від 31.08.2020, вчинені по господарським зобов`язанням, тому фінансова і податкова звітність базується на документах первинного бухгалтерського обліку і відомостях про рахунках клієнта в банку.

З урахуванням цього просить задовольнити заяву.

Ухвалою Голосіївського районного суду м.Києва від 1 січня 2024 року в справі відкрито провадження (а.с. 60).

Представники заявника та заінтересованих осіб у судове засідання не з`явилися, про час розгляду справи повідомлені.

За приписами ч. 2 ст. 349 ЦПК України неявка в судове засідання без поважних причин заявника та (або) особи, щодо якої вимагається розкриття банківської таємниці, чи їх представників або представника банку не перешкоджає розгляду справи, якщо суд не визнав їхню участь обов`язковою.

Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про задоволення заяви, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що у зв`язку з отриманням інформації ДПС від 29.11.2021 № 26495/7/99-00-07-07-02-07, направленої на підставі інформації Національного банку України про порушення ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» валютного законодавства листом ГУ ДПС в Одеській області від 02.12.2021 року № 16354/КПР/15-32-07-08-07, на адресу Товариства направлено лист щодо надання пояснень та документального підтвердження щодо взаємовідносин за контрактом від 31.08.2020 року № GSF-31/08/20-LAD (дата здійснення операцій - 29.10.2020). Лист був повернуто 11.02.2022 з відміткою Укрпошти «за закінченням терміну зберігання» (а.с. 32, 34).

Наказом ГУ ДПС в Одеській області від 08.07.2022 №1731-п «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» призначено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» з питання дотримання вимог валютного законодавства за зовнішньоекономічним контрактом від 31.08.2020 року № GSF-31/08/20-LAD (дата здійснення операцій - 29.10.2020) з 19.07.2022 тривалістю 5 робочих днів за період діяльності з 31.08.2020 по дату закінчення документальної позапланової виїзної перевірки (а.с. 18,40).

11.07.2022 Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області складено направлення №3844/15-32-07-08-16 на проведення перевірки.

Згідно з Актом від 20.07.2022 № 940/15-32-07-08-19 «Про неможливість проведення перевірки ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за місцезнаходженням» під час виходу за податковою адресою ТОВ встановлено, що за адресою: 65000, м. Одеса, пр-т Академіка Глушка, 29 знаходиться 6-ти поверхова будівля в якій розташований бізнес-центр «Елемент» і вивіска з назвою ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» при вході відсутня, посадові особи ТОВ в будівлі відсутні.

Також було вжито заходів щодо з`ясування фактичного місцезнаходження платника податків, а саме було здійснено дзвінки за номером телефону, який вказано в податковій звітності. Відповідь оператора: «цей номер не є дійсним».

Таким чином встановити місцезнаходження посадових осіб ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс», вручити копію наказу ГУ ДПС в Одеській області від 08.07.2022 №1731-п «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки», ознайомити під підпис з направленням на проведення документальної позапланової виїзної перевірки та розпочати позапланову виїзну перевірку не надається можливим. (а.с. 36).

Згідно з листом відділу поліції № 4 Одеського РУП ГУ НП в Одеської області від 18.08.2022 року № 604-5314 під час розгляду повідомлення було здійснено вихід за адресою м. Одеса, Ак. Глушко, 29, де знаходиться податкова адреса платника податків ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс», де встановлено, що дане офісне приміщення зачинено. Встановити місце знаходження працівника зазначеної компанії - Олійника М.І., а також керівника - гр. ОСОБА_1 не вважається можливим (а.с. 41).

Відповідно до інформаційних даних АІС «Податковий блок» ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс» для проведення розрахунків використовувало банківський рахунок, відкритий в АТ «Сенс Банк» (а.с. 19).

Листом № 41081-22 від 10.10.2023 в АТ «Сенс Банк», у відповідь на запит про надання інформації щодо надходження валютної виручки на рахунки ТОВ «Лада Агро-Трейд Плюс», повідомило, що запитувана інформації є банківською таємницею (а.с. 50).

Правовий режим банківської таємниці визначається, зокрема, статтями 1058, 1076 Цивільного кодексу України, статтями 60 - 62 Закону України «Про банки і банківську діяльність».

Відповідно до ч.1 ст. 1076 ЦК України банк гарантує таємницю банківського рахунку, операцій за рахунком і відомостей про клієнта.

Відомості про операції та рахунки можуть бути надані тільки самим клієнтам або їхнім представникам. Іншим особам, у тому числі органам державної влади, їхнім посадовим і службовим особам, такі відомості можуть бути надані виключно у випадках та в порядку, встановлених законом про банки і банківську діяльність.

Статтею 60 Закону України «Про банки і банківську діяльність» визначено, що банківською таємницею є інформація щодо діяльності та фінансового стану клієнта, яка стала відомою банку у процесі обслуговування клієнта та взаємовідносин з ним або стала відомою третім особам при наданні послуг банку або виконанні функцій, визначених законом, а також визначена у цій статті інформація про банк.

Банківською таємницею, зокрема, є: 1) відомості про банківські рахунки клієнтів, у тому числі кореспондентські рахунки банків у Національному банку України; 2) операції, які були проведені на користь чи за дорученням клієнта, здійснені ним угоди; 3) фінансово-економічний стан клієнтів; 4) системи охорони банку та клієнтів; 5) інформація про організаційно-правову структуру юридичної особи - клієнта, її керівників, напрями діяльності; 6) відомості стосовно комерційної діяльності клієнтів чи комерційної таємниці, будь-якого проекту, винаходів, зразків продукції та інша комерційна інформація; 7) інформація щодо звітності по окремому банку, за винятком тієї, що підлягає опублікуванню; 8) коди, що використовуються банками для захисту інформації; 9) інформація про фізичну особу, яка має намір укласти договір про споживчий кредит, отримана під час оцінки її кредитоспроможності.

Встановлений законом режим банківської таємниці не має абсолютного характеру, оскільки передбачено правомірні правові дії щодо розкриття такого виду інформації, і саме на суд як орган державної влади покладено обов`язок у кожному конкретному випадку оцінити нагальну потребу в розкритті такої інформації.

Статтею 62 Закону України «Про банки і банківську діяльність» визначений порядок розкриття банківської таємниці, відповідно до частини першої якої інформація щодо юридичних та фізичних осіб, яка містить банківську таємницю, розкривається банками, зокрема: за рішенням суду (п. 2 ч. 1 ст. 62 Закону).

З аналізу зазначеного закону слідує, що на вимогу відповідних уповноважених державних органів банк вправі надати інформацію, яка містить банківську таємницю, у межах і обсягах, визначених цим та іншими законами, тобто банки надають обмежену законом інформацію.

Підставою для розкриття інформації, яка містить банківську таємницю, є необхідність провести перевірку своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів до державного бюджету суб`єктом господарської діяльності.

При цьому своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплата податків та зборів (обов`язкових платежів) здійснюється шляхом проведення органами державної податкової служби планових і позапланових виїзних перевірок, підстави та порядок яких визначені законом.

Сама по собі необхідність перевірки достовірності, повноти нарахування та сплати усіх передбачених Податковим кодексом України податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства тощо є підставою для ініціювання органами державної податкової служби перевірок згідно з процедурою, визначеною главою 8 Податкового кодексу України. В цьому випадку розкриття банківської таємниці можливе в разі доведення органом державної податкової служби обставин, за яких перевірки є неможливими або є інша об`єктивна потреба в розкритті такої таємниці.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 348 ЦПК України у заяві до суду про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю, щодо юридичної або фізичної особи має бути зазначено обґрунтування необхідності та обставини, за яких вимагається розкрити інформацію, що містить банківську таємницю, щодо особи, із зазначенням положень законів, які надають відповідні повноваження, або прав та інтересів, які порушено.

Згідно роз`яснень Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, у пункті 12 «Про судову практику в цивільних справах про розкриття банками інформації, яка містить банківську таємницю, щодо юридичних та фізичних осіб» № 10 від 30 вересня 2011 року, згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У зв`язку із цим у разі, якщо підставою звернення до суду, зокрема, органу державної податкової служби із заявою про розкриття банківської таємниці, є дії порушника податкового законодавства і стосовно таких дій для цих органів відповідними спеціальними законами передбачений спосіб реагування, то суд не має підстав для задоволення заяви. Винятком є обґрунтовані посилання заявника на неможливість вчинення ним дій відповідно до способів реагування, передбачених зазначеними законами. Зокрема, це можуть бути обґрунтовані посилання з поданням відповідних доказів про те, що особа, щодо якої вимагається розкриття банківської таємниці, не знаходиться за місцем своєї реєстрації; підтверджена неможливість вручення повідомлення з копією наказу про проведення документальної перевірки тощо.

Підставою проведення документальної позапланової виїзної перевірки у наказі № 1731-п від 08.07.2022 зазначено пп. 19-1.1.4 п. 19-1.1 ст. 19-1, 20.1.4. і 20.1 статті 20 п.п 69.2 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-VI (із змінами).

Відповідно до п.191.1.1, 191.1.2, 191.1.6 п. 191.1 ст.191 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені п.п. 41.1.1 п.41.1 ст.41 цього кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу:

1) здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків;

2) контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів.

Згідно з п.п.20.1.5 п.20.1 ст.20 Податкового Кодексу України контролюючі органи мають право одержувати безоплатно від платників податків, а також від установ Національного банку України, комерційних банків та інших фінансових установ довідки у порядку, встановленому Законом України «Про банки і банківську діяльність» та цим Кодексом, довідки та/або копії документів про наявність банківських рахунків, а на підставі рішення суду - інформацію про обсяг та обіг коштів на рахунках, у тому числі про ненадходження у встановлені терміни валютної виручки від суб`єктів підприємницької діяльності».

Відповідно до п.73.4 ст.73 Податкового кодексу України інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків надається в обсягах більших, ніж передбачені пунктом 73.3 цієї статті, банками та іншими фінансовими установами контролюючим органам за рішенням суду.

Для отримання такої інформації контролюючий орган звертається до суду.

У своїй заяві ГУ ДПС в Одеській області посилається на необхідність розкриття банківської інформації з метою встановлення наявності або відсутності порушення податкового законодавства в частині надходження валютної виручки за зовнішньоекономічною угодою від 31.08.2020.

У статті 75 Податкового кодексу України зазначено, що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Відповідно до підпункту 75.1.2. пункту 75.1. статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.

Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.

Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.

Пунктом 13 постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ «Про судову практику в цивільних справах про розкриття банками інформації, яка містить банківську таємницю, щодо юридичних та фізичних осіб» № 10 від 20 вересня 2011 року, роз`яснено, що саме по собі неподання у встановлений строк податкової декларації або їх розрахунків, необхідність перевірки достовірності, повноти нарахування та сплати усіх передбачених Податковим кодексом України податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства тощо є підставою для ініціювання органами державної податкової служби перевірок, згідно з процедурою, визначеною главою 8 Податкового кодексу України. У цьому випадку розкриття банківської таємниці можливе в разі доведення органом державної податкової служби обставин, за яких перевірки є неможливими або є інша об`єктивна потреба в розкритті такої таємниці.

У зв`язку із цим у разі, якщо підставою звернення до суду, зокрема, органу державної податкової служби із заявою про розкриття банківської таємниці, є дії порушника податкового законодавства і стосовно таких дій для цих органів відповідними спеціальними законами передбачений спосіб реагування, то суд не має підстав для задоволення заяви. Винятком є обґрунтовані посилання заявника на неможливість вчинення ним дій відповідно до способів реагування, передбачених зазначеними законами. Зокрема, це можуть бути обґрунтовані посилання з поданням відповідних доказів про те, що особа, щодо якої вимагається розкриття банківської таємниці, не знаходиться за місцем своєї реєстрації; підтверджена неможливість вручення повідомлення з копією наказу про проведення документальної перевірки тощо.

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 18 листопада 2019 року у справі №752/19172/18, у постанові від 28 травня 2020 року у справі № 761/13288/19.

Виходячи з викладеного, суд приходить до висновку про обґрунтованість заяви Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, оскільки судом встановлено наявність правових підстав для надання такої інформації, а також повноважень заявника на отримання вказаної інформації.

У відповідності до частини третьої статті 350 та пункту 6 частини першої статті 430 ЦПК України, суд допускає негайне виконання рішень у справах про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю, щодо юридичних та фізичних осіб.

Керуючись, ст. ст. 293, 294, 347-350 ЦПК України, суд, -

ухвалив:

заяву Головного управління Державної податкової служби в Одеській області про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю, щодо товариства з обмеженою відповідальністю «Лада Агро-Трейд Плюс», заінтересована особа акціонерне товариство «СЕНС БАНК», задовольнити.

Зобов`язати акціонерне товариство «СЕНС БАНК» (ЄДРПОУ 23494714, МФО 300346, адреса: 03150, м. Київ, вул. Велика Васильківська, 100) надати до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області інформацію оригінали (належним чином засвідчені копії) роздруківок про обсяг та обіг коштів по розрахунковим рахункам товариства з обмеженою відповідальністю «Лада Агро-Трейд Плюс» (код ЄДРПОУ 43308380) та отримання інформації щодо надходження валютної виручки на рахунки товариства з обмеженою відповідальністю «Лада Агро-Трейд плюс» відкриті в акціонерному товаристві «СЕНС БАНК», по контракту від 31.08.2020 року № GSF-31/08/20-LAD.

Допустити негайне виконання рішення.

Рішення може бути оскаржено особою, щодо якої банк розкриває банківську таємницю, або заявником до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом п`яти днів з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом п`яти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя К.Г. Плахотнюк

СудГолосіївський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення08.02.2024
Оприлюднено09.05.2024
Номер документу118868019
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю, щодо юридичних та фізичних осіб

Судовий реєстр по справі —752/22699/23

Рішення від 08.02.2024

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Плахотнюк К. Г.

Ухвала від 01.01.2024

Цивільне

Голосіївський районний суд міста Києва

Плахотнюк К. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні