ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 квітня 2024 рокуСправа №160/4328/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Врони О. В.
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальніситю "ОПТ НАФТА ПЛЮС" до Головного управління ДПС в Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ОПТ НАФТА ПЛЮС» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просить:
визнати протиправним та скасувати рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника від 27.11.2023 року №50497 Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби України в Дніпропетровській області;
зобов`язати Головне управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області (код за ЄДРПОУ 44118658) виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ОПТ НАФТА ПЛЮС» (код за ЄДРПОУ 36726843) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на протиправність дій контролюючого органу, які полягають у безпідставномувіднесенні ТОВ«ОПТ НАФТА ПЛЮС» до платників податку на додану вартість, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Рішення прийняте всупереч Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 №1165. Зі спірного рішення вбачається, що воно було прийнято на підставі операції з придбання феросплавів у АТ «Нікопольський завод феросплавів», здійсненої 13.11.2019 (податкова накладна №1113006 від 13.11.2019). Податкова накладна була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних. Враховуючи те, що податкова накладна була складена і подана на реєстрацію АТ "Нікопольський завод феросплавів", то виключно це товариство могло перевірятися щодо критеріїв ризиковості платника податку і лише щодо нього передбачений механізм віднесення до ризикових платників податків. У такому разі податкова накладна мала бути зупинена. Визнанню платника податків таким, що відповідає критеріям ризиковості, обов`язково має передувати зупинення податкової накладної.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.02.2024 року відкрито провадження у справі №160/4328/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Відповідно до ч.6 ст.12, ч.1,2ст.257, ч.1 ст.260 Кодексу адміністративного судочинства Українизазначена справа є справою незначної складності та розглядається за правилами спрощеного позовного провадження. Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження.
Згідно з ч. 5ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву.
Відповідачпросить відмовити в задоволенні позовних вимог, вказуючи на наступне.
Згідно баз даних ДПС України встановлено, що ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» сформувало податковий кредит за рахунок придбання феросиліковмарганець у АТ «Нікопольський завод феросплавів» податкова накладна №1113006 від 13.11.2019 на суму ПДВ 5333,3 тис. грн. На вищезазначену податкову накладну складено розрахунок коригування №110101 від 01.11.2022 на суму ПДВ - 5333,3 тис. грн., який має статус «відмовлено за рішенням Комісії. «Скаргу не задоволено». Станом на 24.11.2023 ліміт становить 6998,5 тис. грн. ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» в декларації за листопад 2022 року відображено РК на -5333,3 тис. грн.
Згідно відомостям про об`єкти оподаткування №20-ОПП платник орендує офісне приміщення. За даним податкової звітності з ПДВ ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» здійснює придбання з нульовою ставкою та/або без податку на додану вартість (Р10.4) з січня 2022 по жовтень 2023 на суму 94767,11 тис. грн. При цьому відсутня інформація щодо їх реалізації згідно даних ЄРПН, а також відсутні відомості про місця зберігання великих партій товарів.
Рішення щодо включення до переліку ризикових платників податку було прийнято з урахуванням наявної податкової інформації по ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС», яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції та свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій.
Висновки, наведені в рішенні, є відображенням дій працівників податкових органів і самі по собі не породжують правових наслідків для платника податків та відповідно, таке рішення не порушує прав останнього. Внесення суб`єктом владних повноважень позивача до переліку ризикових не створює жодних перешкод для діяльності платника податку. За таких обставин і дії контролюючого органу щодо внесення до переліку ризикових, є лише службовою діяльністю працівників ДПС з виконання своїх професійних обов`язків зі збирання доказової інформації щодо наявності чи відсутності документального підтвердження відповідних операцій, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані в установленому порядку. Зазначені дії самі по собі не створюють для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов`язкових юридичних наслідків.
Вимога позивача про виключення з критеріїв ризиковості таким вимогам не відповідає так як дії контролюючого органу не створюють жодних правових наслідків.
Судом встановлено наступні обставини справи.
Позивач -Товариство з обмеженою відповідальністю «ОПТ НАФТА ПЛЮС» (код ЄДРПОУ 36726843) зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як юридична особа, перебуває на обліку як платник податку на додану вартість в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області і здійснює такі види діяльностізгідно КВЕД:
46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний);
10.41 Виробництво олії та тваринних жирів;
16.29 Виробництво інших виробів з деревини; виготовлення виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння;
46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин;
46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами;
52.10 Складське господарство;
68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області 08.06.2023 прийнято рішення №23670 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПТ НАФТА ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Зазначено коди податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку:
14 -постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку;
11- накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
Згідно зазначеної інформації відповідність платника податку критеріям ризиковості встановлена за операцією придбання у період 13.11.2019, код згідно УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 7202, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 00186520.
Відповідно до п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 позивачем до Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було направлено 17.11.2023 повідомлення №1 про подання інформації, що свідчить про невідповідність ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку (вих №28 від 17.11.2023), до якої на підтвердження були додані документи:. податкова накладна №1113006 від 13.11.2019, договір поставки №1906552 від 12.11.2019, платіжна інструкція №110026 від 13.11.2019, лист №41 від 13.11.2019 про зміну призначення платежу, розрахунок коригування №110101 від 01.11.2022, додаткова угода №2204054 від 01.11.2022 до договору №1906552, договір позики №2204053 від 25.10.2022.
Отримання вказаної інформації не заперечується відповідачем.
27.11.2023 за №50497 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПТ НАФТА ПЛЮС» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Вказане рішення також було прийнято на підставі податкової інформації, яка була вказана у попередньому рішенні податкового органу.
У рішенні наявна відмітка про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до абз. 18. п. 6 Порядку №1165 у разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
Рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 27.11.2023 №50497 було оскаржено до Державної податкової служби України.
Державною податковою службою України 15.12.2023 за №54796 прийнято рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яким залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку без змін.
У підставах прийняття рішення зазначено постачання товарів, відмінних від придбаних, за відсутності умов та/або матеріальних ресурсів для виробництва таких товарів, постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
Не погодившись з рішенням прийнятим 27.11.2023 за №50497 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області , позивач з відповідним позовом звернувся до суду.
Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного.
Частиною 2 ст. 19 Конституції Українивизначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За визначенням у п.61.1 ст. 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно п.62.1 ст.62 ПК України, податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин; моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до статі 39 цього Кодексу.
Пунктом 201.1 ст. 201 ПК Українивстановлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п. 20116 ст.201 ПК України).
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначений в постанові Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, якою затверджено Порядок з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №1165).
За п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до п.3 Порядку №1165 податкові накладні/ розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2) (п. 5 Порядку №1165).
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, а саме:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту16.1.3 пункту 16.1 статті 16та абзацу першого пункту49.2і пункту49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту16.1.3 пункту 16.1 статті 16та пункту46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Положеннями пунктів 25, 26Порядку № 1165встановлено, що комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
За змістом п. 40 Порядку №1165, засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (п. 44 Порядку №1165).
Як встановлено зі змісту спірного рішення воно було прийнято на підставі операції з придбання феросплавів у АТ «Нікопольський завод феросплавів», яка була здійснена 13.11.2019 та за якою на суму попередньої оплати 32000000,00 грн. була складена податкова накладна №1113006 від 13.11.2019.
Вказана податкова накладна складена АТ «Нікопольський завод феросплавів» була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На час реєстрації податкової накладної ні відносно АТ «Нікопольський завод феросплавів», ні відносно ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» податковим органом не приймались рішення щодо ризиковості платника податків і складена податкова накладна №1113006 від 13.11.2019 не відповідала критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до п. 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстріподаткову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3)
За змістом наведеного пункту перевірці щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, враховуючи складання податкової накладної могло підлягати виключно АТ «Нікопольський завод феросплавів». При цьому, визнанню платника податків таким ,що відповідає критеріям ризиковості мало передувати зупинення податкової накладної.
Слід також зазначити, що Порядком №1165 не передбачено повторного автоматизованого моніторингу зареєстрованих податкових накладних.
Порядком №1165 встановлена певна послідовність прийняття рішення про відповідність платника ПДВ Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Вирішенню Комісією регіонального рівня питання відповідності платника податку Критеріям ризиковості платника ПДВ має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування, потім моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування. Встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.
Отже, питання відповідності позивача Критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання Товариством для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.
Рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №51909 від 16.08.2022прийняте у зв`язку з наявною податковою інформацією, що отримана з баз даних ДПС під час виконання функцій контролю, а не за наслідками подання підприємством податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації, що підтверджується і самим відповідачем у відзиві на позовну заяву.
Верховний Суд у постановах від 05.01.2021 у справі №640/11321/20, від 19.11.2021 у справі №140/17441/20, від 23.06.2022 у справі №640/6130/20зауважив, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Відповідачем не спростовано надані позивачем докази щодо реальності здійснення господарської операцій з контрагентом -АТ «Нікопольський завод феросплавів» і невідповідність ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» критеріям ризиковості.
За вимогами абз. 28 п. 16 Порядку №1165 у рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно доабзацу восьмогоцього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Як вбачається з матеріалів справи з метою надання необхідних документів в спростування інформації податкового органу про відповідність ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» критеріям ризиковості, позивач 13.06.2023 звертався до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області із запитом на отримання публічної інформації в електронній формі №15, в якому окрім іншого просив надати інформацію щодо конкретного переліку документів, копії яких має подати ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» з переліку платників , які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Листом №103/ЗПІ/04-36-18-05-09 від 16.06.2023 Головне управління ДПС у Дніпропетровській області послалось щодо надання документів лише на загальну норму п. 6 Порядку №1165.
Суд зазначає, що у спірному рішенні відповідачем не вказано, які конкретно документи повинен подати позивач щодо операції відображеної у податковій накладній №1113006 від 13.11.2019 та на підтвердження того, що ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» не відповідає критеріям ризиковості платника податку. Відповідач не зазначив чому подані позивачем документи не спростовують факту віднесення товариства до ризикових платників податку.
Під час розгляду справи контролюючим органом не подано до суду жодних доказів провадження заявником господарської діяльності в умовах та обставинах, котрі характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України.
За правовою позицією Верховного Суду від 18.02.2020р. у справі №360/1776/19 здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Суд також враховує, що операція по придбанню 13.11.2019 феросплавів у АТ «Нікопольський завод феросплавів» відсутня в податковому обліку ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС», оскільки за даними декларації з ПДВ за листопад 2022 було проведено коригування податкового кредиту по рядку зі знаком мінус в сумі 5333333 грн. у зв`язку з тим, що після здійсненої попередньої оплати 13.11.2019 поставка феросплавів не відбулася.
АТ «Нікопольський завод феросплавів» складено розрахунок коригування №110101 від 01.11.2022 до податкової накладної №1113006 від 13.11.2019, реєстрацію якого було заблоковано у зв`язку з тим, що ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» згідно рішення №2762 від 26.01.2022 мало статус ризикового. Саме ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» відповідно п. 192.1 ст.192 ПК України мав провести реєстрацію в ЄРПН такого розрахунку.
Згідно діючого законодавства сума реєстраційного ліміту з ПДВ ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» буде автоматично зменшена на суму 5333333 грн. після проведення реєстрації такого розрахунку коригування в ЄРПН за наслідками розгляду документів, поданих АТ «Нікопольський завод феросплавів» для розблокування або в судовому порядку.
Зазначені у рішенні №23670 від 08.06.2023 коди податкової інформації код 14 і код 11, які були підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості , не відносяться до операції з придбання феросплавів 13.11.2019 у АТ «Нікопольський завод феросплавів» або будь-якої іншої операції з причини відсутності операцій з постачання будь-яких товарів/послуг та складання і подання на реєстрацію позивачем податкових накладних/розрахунків коригування за період з 30.06.2022 (дата визнання ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» ризиковим платником податків відповідно рішення податкового органу №32588 та подальшими рішеннями), відсутності залишків нереалізованих товарів станом на 08.06.2023 з причин відсутності проведення операцій з придбання товарів з 30.06.2020 по 08.06.2023.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що Головним управління ДПС у Дніпропетровській області було проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 року від`ємного значення з ПДВ у сумі 354191 грн.
За результатами перевірки було складено акт №1619/04-36-07-01/36726843 від 26.04.2023, який не містить висновків щодо порушень законодавства зі сторони ТОВ «ОПТ НАФТА ПЛЮС» під час проведення 13.11.2019 господарських операцій з АТ «Нікопольський завод феросплавів».
Абзацами 7-9 п.6 Порядку 1165 встановлено, що у разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно зпунктом 8додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно зУКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогампункту 8додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених уподаткових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
При цьому, не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена уподатковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
В даній справі Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 08.06.2023 було прийнято первинне рішення №23670 щодо податкової накладної, яка була зареєстрована в реєстрі податкових накладних більше трьох років тому.
Враховуючи встановлені обставини та норми чинного законодавства рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 27.11.2023 року № 50497, яким Товариство з обмеженою відповідальністю «ОПТ НАФТА ПЛЮС» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку, є необґрунтованим і прийнятим з порушення Порядку №1165, а тому є протиправним і таким, що підлягає скасуванню.
З огляду на вищенаведене, суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування рішення про віднесення ТОВ«ОПТ НАФТА ПЛЮС» до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості та задоволення позовних вимог.
Згідно ч.1 ст.139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду був сплачений судовий збір усумі 3028,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією №010019 від 17.01.2024. Сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст. ст. 139, 242-246,250,255,257,262,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПТ НАФТА ПЛЮС» (пр.Богдана Хмельницького, буд. 122, кім. 9, м. Дніпро, 49033, код ЄДРПОУ 36726843 ) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49600, код ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 27.11.2023 року № 50497, яким Товариство з обмеженою відповідальністю «ОПТ НАФТА ПЛЮС» визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку.
Зобов`язати Головне управління ДПС України у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49600, код ЄДРПОУ 44118658) виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ОПТ НАФТА ПЛЮС» (пр. Богдана Хмельницького, буд. 122, кім. 9, м. Дніпро, 49033, код ЄДРПОУ 36726843 ) з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49600, код ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ОПТ НАФТА ПЛЮС» (пр.Богдана Хмельницького, буд. 122, кім. 9, м. Дніпро, 49033, код ЄДРПОУ 36726843 ) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 3028,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Врона
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2024 |
Оприлюднено | 09.05.2024 |
Номер документу | 118869569 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні