Ухвала
від 06.05.2024 по справі 420/30332/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/30332/23

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 травня 2024 року м.Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Білостоцького О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження, визначеного ч. 5 ст. 262 КАС України, адміністративну справу за позовом Заступника керівника Суворовської окружної прокуратури міста Одеси в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Приватного акціонерного товариства «Одеський завод сільськогосподарського машинобудування» про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Заступника керівника Суворовської окружної прокуратури міста Одеси в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Приватного акціонерного товариства «Одеський завод сільськогосподарського машинобудування», в якому позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Приватного акціонерного товариства «Одеський завод сільськогосподарського машинобудування» щодо утримання у неналежному технічному стані, не придатному для використання за цільовим призначенням, захисних споруд цивільного захисту №56835 і №56839, які знаходяться за адресою: місто Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 72;

- зобов`язати Приватне акціонерне товариство «Одеський завод сільськогосподарського машинобудування» привести у належний технічний стан, придатний для використання за цільовим призначенням, захисні споруди цивільного захисту №56835 і №56839, які знаходяться за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 72.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України та введенням на всій території України воєнного стану Суворовською окружною прокуратурою міста Одеси було здійснено вивчення стану додержання вимог законодавства в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), розміщених в межах території Суворовського району м. Одеси.

При цьому було встановлено, що в межах Суворовського району м. Одеси, за адресою: вул. Чорноморського козацтва, 72 знаходяться захисні споруди цивільного захисту №56835 і №56839, які через недодержання та порушення балансоутримувачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) не є готовими до використання за призначенням, через що не здатні забезпечити захист цивільного населення та, у разі використання за призначенням, можуть створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Відповідно до паспортів споруд цивільного захисту №56835 та №56839, розташованих за вищевказаною адресою, балансоутримувачем захисних споруд цивільного захисту є приватне акціонерне товариство «Одеський завод сільськогосподарського машинобудування».

Оскільки заходи державного нагляду і контролю Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області та Одеською обласною військовою адміністрацією відносно вказаних споруд цивільного захисту не здійснювались, то подання прокурором позову до суду є єдиним та ефективним засобом захисту порушених прав та інтересів держави.

Ухвалою суду позовну заяву заступника керівника Суворовської окружної прокуратури міста Одеси в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Приватного акціонерного товариства «Одеський завод сільськогосподарського машинобудування» було прийнято до розгляду, у справі було відкрито спрощене позовне провадження без виклику (повідомлення) сторін за наявними у справі матеріалами в порядку, визначеному ч. 5 ст. 262 КАС України.

Під час розгляду справи від Приватного акціонерного товариства «Одеський завод сільськогосподарського машинобудування» (далі ПрАТ «Одессільмаш») до суду надійшов відзив на адміністративним позов, з якого вбачається, що відповідач позов не визнає та вказує, що за результатами комісійного обстеження захисних споруд цивільного захисту ПрАТ «ОДЕССІЛЬМАШ», як балансоутримувачем захисних споруди, у відповідності до Вимог №579, затверджених наказом МВС України від 09.07.2018 року, за участю представників Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради та співробітника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям по Суворовському району ОМТГ ОРУ ГУ ДСНС України в Одеській області, 14.12.2023 року було складено акти оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту №56835 та №56839, відповідно до яких вищевказані захисні споруди цивільного захисту визнані такими, що готові до використання за призначенням.

Суд під час розгляду справи встановив наступне.

Відповідно до облікової картки сховища №56835 розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 72, його балансоутримувачем є ПрАТ «Одессільмаш».

Відповідно до облікової картки протирадиаційного укриття - ПРУ №56839 розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 72, його балансоутримувачем також є ПрАТ «Одессільмаш».

23.05.2022 року за участю представників ПрАТ «Одессільмаш» було проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) №56835, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 72, за результатами якої було складено акт.

Згідно цього акту встановлено:

загальний стан захисної споруди: обмежено працездатний;

стан захисно-герметичних (герметичних) дверей: гума потріскана, втратила еластичність, гума повністю прилягає (не прилягає) до коробки, ціла та еластична або пошкоджена, має тріщина, зафарбована, втратила еластичність;

фільтри поглиначі (ФП) ФП-100У: відслужили встановлений термін;

стан системи водопостачання: проток води не забезпечений, водопровіднітруби частково іржаві;

система опалення не працює;

документація захисної споруди щодо порядку перевірки сховища не герметичність відсутня.

Загальний висновок про стан захисної споруди (сховища) №56835 відповідно до акту оцінки від 23.05.2022 року - сховище оцінюється як «обмежено готове» до використання за призначенням.

Також 23.05.2022 року за участю представників ПрАТ «Одессільмаш» було проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадиаційного укриття) №56839, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 72, за результатами якої було складено акт.

Згідно цього акту встановлено:

технічний захисної споруди: обмежено працездатний;

протипилові фільтри (ФЯР) ППФ-49: не обслуговані;

фільтри поглиначі (ФП) ФП-100У: частково покриті іржею;

безнапірні та напірні баки для питної води: частково іржаві;

водопровідні труби: частково іржаві та не пофарбовані;

система опалення: не працює;

система зв`язку та оповіщення (телефон, радіо): відсутні;

документація захисної споруди щодо порядку перевірки сховища не герметичність: відсутня.

Загальний висновок про стан захисної споруди (сховища) №56839 відповідно до акту оцінки від 23.05.2022 року - сховище оцінюється як «обмежено готове» до використання за призначенням.

При цьому, Головне управління ДСНС в Одеській області листом від 11.08.2023 року повідомило Суворовську окружну прокуратуру міста Одеси про те, що заходи державного нагляду (контролю) щодо перевірки готовності вищевказаних захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням не вживались, оскільки з 13.03.2022 року припинено проведення планових та позапланових перевірок.

Також, Одеська обласна військова адміністрація листом від 17.08.2023 року повідомила Суворовську окружну прокуратуру міста Одеси про те, що заходи за результатами перевірки, у тому числі в судовому порядку, до балансоутримувача не вживались.

У той же час до суду від ПрАТ «Одессільмаш» надійшла копія акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) №56835 від 14.12.2023 року, складеного за результатами комісійного обстеження за участю представників Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради та співробітника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям по Суворовському району ОМТГ ОРУ ГУ ДСНС України в Одеській області, відповідно до якого захисна споруда цивільного захисту (сховище) №56835 оцінується як готове до використання за призначенням. Також представником позивача надано копію акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття) №56839 від 14.12.2023 року, складеного за результатами комісійного обстеження за участю представників Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради та співробітника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям по Суворовському району ОМТГ ОРУ ГУ ДСНС України в Одеській області, відповідно до якого захисна споруда цивільного захисту (протирадіаційного укриття) №56839 оцінується як готове до використання за призначенням

Згідно ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює, зокрема, представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно ст. 23 ЗУ «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

У Рішенні Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року №3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття інтереси держави, висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій.

Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99).

Ці міркування Конституційний Суд України зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак, висловлене Судом розуміння поняття інтереси держави має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у статті 23 Закону України «Про прокуратуру».

Відтак, інтереси держави охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року по справі №806/1000/17, від 19 вересня 2019 року по справі №815/724/15, від 17 жовтня 2019 року по справі №569/4123/16-а.

Суд зазначає, що в позовній заяві прокурор обґрунтував наявність «інтересів держави» тим, що при зверненні до суду наявна необхідність захисту цивільного населення у вигляді забезпечення функціонування захисних споруд, які не є готовими для використання, а тим більш не є готовими для захисту населення при виникненні надзвичайних ситуацій, що створює загрозу для життя та здоров`я людей.

Таке обґрунтування є сумісним з розумінням «інтересів держави», а відтак суд вважає, що у даній справі подання керівником Суворовської окружної прокуратури міста Одеси позовної заяви мало на меті захист «інтересів держави».

Згідно з пунктом 12 Порядку, здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

Як визначено у пункті 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, ДСНС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Одними із основних завдань ДСНС є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до покладених завдань ДСНС здійснює заходи щодо створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення їх обліку, забезпечує разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями здійснення контролю за готовністю зазначених споруд до використання за призначенням; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Разом із цим, постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року №303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64 "Про введення воєнного стану в Україні".

Таким чином, внаслідок прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 13 березня 2022 року №303 на період дії воєнного стану у Головного управління ДСНС України в Одеській області відсутні повноваження з перевірки протирадіаційного укриття на стан придатності для використання за призначенням для захисту населення, а також застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Як зазначено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 року у справі №820/4717/16, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України «Про прокуратуру» повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я в разі військової агресії.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У статті 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" на території України з 24 лютого 2022 року було введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався та діє до теперішнього часу.

Згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про оборону України" від 06.12.1991 року №1932-XII (з подальшими змінами) оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

За змістом статті 3 названого Закону, підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Суд зазначає, що Кодекс цивільного захисту України (далі КЦЗ України) регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

У силу пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.

Статтею 4 Кодексу цивільного захисту України встановлено, цивільний захист комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Громадяни України, у силу пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу, мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Згідно ч.1 ст.32 КЦЗ України, до захисних споруд цивільного захисту належать:

1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів;

2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 32 КЦЗ України, укриттю підлягають у протирадіаційних укриттях - населення, у тому числі працівники суб`єктів господарювання, хворі, медичний та обслуговуючий персонал закладів охорони здоров`я, евакуйоване населення, яке проживає або працює в зонах можливого небезпечного і значного радіоактивного забруднення, крім тих, хто підлягає укриттю у сховищах.

Частиною 4 статті 32 Кодексу передбачено, що для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Отже, основним завдання сховища та/або протирадіаційного укриття є захист людей, а тому такі безумовно повинні перебувати у належному стані, придатному для їх використання за їх цільовим призначенням.

Відповідно до частини 5 статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно приписів ч.ч. 7 та 8 ст.32 КЦЗ України, вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері цивільного захисту.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 року №138 затверджено Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, який визначає механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку (далі Порядок №138).

Відповідно до пункту 3 Порядку №138, балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації).

Утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Згідно пункту 9 Порядку №138, утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Пунктом 10 Порядку №138 передбачено, що балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Відповідно до пункту 11 Порядку №138, вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Наказом МВС України від 09.07.2018 року №579 затверджено Вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - Вимоги №579), якими внормовано питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди).

Пунктом 1 розділу ІІ Вимог №579 передбачено, що споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Відповідно пункту 7 розділу ІІ Вимог №579, споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення (далі - обладнання споруд фонду захисних споруд) мають утримуватися в належному технічному стані.

Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Згідно пункту 1 глави 2 розділу VI Вимог №579, для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Відповідно до пункту 2 глави 2 розділу VI Вимог №579, оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.

Згідно пункту 3 глави 2 розділу VI Вимог №579, за результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами.

Пунктом 9 глави 2 розділу VI Вимог №579 передбачено, що за результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням.

Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням.

Як було зазначено раніше, 23.05.2022 року за участю представників ПрАТ «Одессільмаш» було проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) №56835, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 72, за результатами якої було складено акт, у висновку якого захисна споруда цивільного захисту (сховище) №56835 відповідно до акту оцінки від 23.05.2022 року оцінювалось як «обмежено готове» до використання за призначенням. Також 23.05.2022 року за участю представників ПрАТ «Одессільмаш» було проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадиаційного укриття) №56839, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 72, за результатами якої було складено акт, у висновку якого захисна споруда (протирадіаційне укриття) №56839 відповідно до акту оцінки від 23.05.2022 року оцінювалось як «обмежено готове» до використання за призначенням.

Разом з цим, ПрАТ «Одессільмаш» надало до суду акти оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (сховища) №56835 від 14.12.2023 року та акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття) №56839 від 14.12.2023 року, складені за результатами комісійного обстеження за участю представників Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради та співробітника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям по Суворовському району ОМТГ ОРУ ГУ ДСНС України в Одеській області, відповідно до яких захисна споруда цивільного захисту (сховище) №56835 та захисна споруда цивільного захисту (протирадіаційне укриття) №56839 оцінуються як готові до використання за призначенням.

Вищевказані обставини стороною позивача за час розгляду справи спростовані не були.

Суд, дослідивши адміністративний позов та відзив та надані в їх обґрунтування письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, доходить висновку про необхідність закриття в адміністративній справі з наступних підстав.

Відповідно до пункту 8 частини першої статті 238 КАС України суд закриває провадження у справі щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.

Судом встановлено, що підставою для звернення 06.11.2023 року до суду Заступника керівника Суворовської окружної прокуратури міста Одеси в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, Одеської обласної військової адміністрації до Приватного акціонерного товариства «Одеський завод сільськогосподарського машинобудування» з позовом про визнання протиправною бездіяльності відповідача та зобов`язання його вчинити певні дії було недодержання підприємством та порушення ним, як балансоутримувачем зазначених споруд, вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту. При цьому в обґрунтування позовних вимог прокурор посилався на оцінку стану готовності захисних споруд цивільного захисту (сховища №56835 та протирадиаційного укриття №56839, розташованих за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 72) в актах від 23.05.2022 року, у висновках яких зазначені споруди були оцінені як «обмежено придатні» до використання за призначенням.

Разом з цим, ПрАТ «Одессільмаш» надало до суду відповідні письмові докази приведення у належний технічний стан, придатний для використання за цільовим призначенням, захисних споруд цивільного захисту №56835 і №56839, які знаходяться за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 72, про що свідчать акти оцінки стану готовності споруд, складені за результатами їх комісійного обстеження за участю представників Пересипської районної адміністрації Одеської міської ради та співробітника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям по Суворовському району ОМТГ ОРУ ГУ ДСНС України в Одеській області. У висновках актів від 14.12.2023 року про стан готовності захисних споруд вони оцінуються як готові до використання за призначенням.

Вищевказані обставини стороною позивача не спростовувались.

Таким чином судом встановлено, що під час розгляду адміністративної справи №420/30332/23 приватним акціонерним товариством «Одеський завод сільськогосподарського машинобудування» приведено у належний технічний стан, придатний для використання за цільовим призначенням, захисні споруди цивільного захисту №56835 і №56839, які знаходяться за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 72.

При цьому, на думку суду, відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання протиправною бездіяльності Приватного акціонерного товариства «Одеський завод сільськогосподарського машинобудування».

Враховуючи вищевикладене суд доходить висновку про наявність підстав, визначених п. 8 ч. 1 ст.238 КАС України, для закриття провадження у даній справі.

Керуючись приписами ст.ст. 2, 5-11, 166, 167, 238, 241, 243, 248, 256, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Провадження у справі №420/30332/23 за позовом Заступника керівника Суворовської окружної прокуратури міста Одеси (65003, м. Одеса, вул. Отамана Головатого, 89) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6), Одеської обласної військової адміністрації (65032, м. Одеса, просп. Шевченко, 4) до Приватного акціонерного товариства «Одеський завод сільськогосподарського машинобудування» (65003, м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 72) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - закрити на підставі п. 8 ч. 1 ст. 238 КАС України.

Ухвала суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 256 КАС України.

Ухвалу суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, встановлені статтями 293-295, пп.15.5 п.15 ч.1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України.

Головуючий суддяБілостоцький О.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.05.2024
Оприлюднено09.05.2024
Номер документу118871384
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/30332/23

Ухвала від 06.05.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 13.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні