Рішення
від 07.05.2024 по справі 480/557/24
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 травня 2024 року Справа № 480/557/24

Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Воловика С.В., розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в місті Суми адміністративну справу № 480/557/24 за позовом приватного акціонерного товариства Сумський завод продовольчих товарів до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, -

У С Т А Н О В И В:

Приватне акціонерне товариство Сумський завод продовольчих товарів (далі позивач, ПрАТ Сумський завод продтоварів) звернулось з позовною заявою до Головного управління ДПС у Сумській області (далі відповідач, ГУ ДПС у Сумській області) у якій просить суд:

- визнати протиправними дії відповідача щодо ненадання позивачу строку для відновлення втрачених (знищених) документів;

- зобов`язати відповідача надати позивачу строк для відновлення втрачених (знищених) документів.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, ПрАТ Сумський завод продтоварів зазначило, що 04.01.2024 у відповідності до приписів підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, подало ГУ ДПС у Сумській області повідомлення про неможливість вивезення та втрату (знищення) бухгалтерських та кадрових документів за 2018-2021 роки та січень-лютий 2022 року, до якого були додані, зокрема, наказ № 06 від 25.02.2022 та акт про вилучення і знищення документів.

В той же час, 03.01.2024 позивачем було отримано повідомлення № 146/4/18-28-07-05-05 від 28.12.2023, у якому зазначалось про проведення з 10.01.2024 документальної планової виїзної перевірки за період діяльності з 01.01.2018 по 30.09.2023.

Незважаючи на завчасну поінформованість ГУ ДПС у Сумській області про неможливість проведення перевірки у зв`язку з втратою (знищенням) первинних документів, 10.01.2024 посадовими особами податкового органу був складений акт № 29/18-28-07-01-08/00375160 про відмову в допуску до проведення документальної планової виїзної перевірки.

За результатами розгляду повідомлення про неможливість вивезення та втрату (знищення) бухгалтерських та кадрових документів, листом № 429/6/18-28-07-05-01 від 19.01.2024, ГУ ДПС у Сумській області повідомило ПрАТ «Сумський завод продтоварів» про неможливість перенесення строків проведення перевірки у зв`язку із закінченням строку подання повідомлення про знищення документів.

На переконання позивача, така відмова є протиправною, оскільки подання повідомлення про втрату (знищення) документів відповідно до підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, не обмежує для платника податків строк відновлення документів, на відміну від приписів пункту 44.5 статті 44 Податкового кодексу України, який встановлює 90-денний строк.

За наведених обставин, ПрАТ «Сумський завод продтоварів» вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Ухвалою суду від 29.01.2024, позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі № 480/557/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення осіб, встановлені строки для подання заяв по суті справи.

Не погоджуючись з позовними вимогами, ГУ ДПС у Сумській області у відзиві (а.с. 52-55) зазначило, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затверджено наказом Міністерства фінансів України № 225 від 29.07.2022, а порядок дій у разі виявлення втрати або знищення бухгалтерських документів визначено Положенням, затвердженим Міністерством фінансів України № 88 від 24.05.1995.

На переконання відповідача, враховуючи те, що Бездрицька сільська територіальна громада, на якій розташований ПрАТ «Сумський завод продтоварів» була віднесена до переліку територій тимчасово окупованих російською федерацією лише у період з 24.02.2022 по 03.03.2022, позивач мав можливість своєчасно подати у встановленому порядку повідомлення про знищення документів та, відповідно, мав достатньо часу для їх відновлення.

З огляду на зазначене, ГУ ДПС у Сумській області вважає відмову у перенесенні строків проведення планової документальної перевірки правомірною, а позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Дослідивши подані матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті в їх сукупності, суд зазначає таке.

На виконання частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України. (далі ПК України, Кодекс)

На виконання пункту 44.1 статті 44 Податкового кодексу України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Пунктом 44.3. статті 44 Податкового кодексу України передбачено, що платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів та інформації, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством строків, але не менше:

44.3.1. 2555 днів - для документів та інформації, необхідних для здійснення податкового контролю відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу;

44.3.2. 1825 днів - для первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством, що складаються особами, визначеними пунктом 133.1 статті 133, підпунктом 133.2.2 пункту 133.2 та пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, а також юридичними особами, які обрали спрощену систему оподаткування, за винятком документів, до яких застосовується більш тривалий строк зберігання згідно з підпунктом 44.3.1 цього пункту;

44.3.3. 1095 днів - для інших документів, на які не поширюються вимоги підпунктів 44.3.1 та 44.3.2 цього пункту;

44.3.4. 1095 днів - для документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, включаючи дозвільні документи.

Строки зберігання документів та інформації, визначені цим пунктом, розраховуються з дня подання податкової звітності чи іншої звітності, передбаченої цим Кодексом, для складення якої використовуються зазначені документи та/або інформація, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного строку подання такої звітності, а для документів, пов`язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - з дня завершення строку їх дії).

Згідно з пунктом 44.5. статті 44 Податкового кодексу України, у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, зазначених в пунктах 44.1 і 44.3 цієї статті, платник податків зобов`язаний у п`ятиденний строк з дня такої події письмово повідомити (із наданням оформлених відповідно до законодавства документів, підтверджуючих настання події, що призвела до такої втрати, пошкодження або дострокового знищення документів) контролюючий орган за місцем обліку в порядку, встановленому цим Кодексом для подання податкової звітності, та контролюючий орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації, надано авторизацію відповідно до Митного кодексу України або дозвіл на застосування спеціальних (у тому числі транзитних) спрощень.

Платник податків зобов`язаний відновити втрачені документи протягом 90 календарних днів з дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу.

У разі надання платником податків у порядку та строки, визначені абзацом першим цього підпункту, повідомлення та неможливості проведення перевірки платника податків у зв`язку з втратою, пошкодженням або достроковим знищенням платником податків документів строки проведення таких перевірок (крім перевірок, визначених статтею 200 цього Кодексу) переносяться до дати відновлення та надання документів до перевірки в межах визначених цим підпунктом строків, але на строк не більше ніж 120 днів.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, 03.03.2022 прийнято Закон України № 2118-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану», згідно з яким, підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено підпунктом 69.9 такого змісту:

«Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи».

Згодом, до вказаного підпункту були внесені зміни, і станом на день виникнення спірних правовідносин, він мав таку редакцію:

«Тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:

дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 та 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;

строків проведення камеральних перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення за результатами камеральної перевірки, прийняття рішення за результатом її розгляду, нарахування пені;

строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення, рішення про застосування фінансових санкцій за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки та прийняття рішення за результатами їх розгляду, адміністративного арешту майна за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки;

строків здійснення заходів з погашення податкового боргу платників податків - суб`єктів господарювання, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, передбачені статтями 59-60, 87-101 цього Кодексу, та/або визначення грошових зобов`язань згідно із статтею 116 цього Кодексу;

строків подання та розгляду скарг на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачених підпунктом 56.23.3 пункту 56.23 статті 56 цього Кодексу…..»

Крім того, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, 01.04.2022 прийнято Закон України № 2173-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків у період воєнного, надзвичайного стану», яким пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України доповнено підпунктом 69.28 такого змісту:

«Установити, що до платників податків/податкових агентів, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України і не можуть пред`явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Підставами неможливості пред`явлення первинних документів є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів або знаходження їх на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, у разі якщо їх неможливо вивезти або їх вивезення пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв`язку з адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв`язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від`ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від`ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов`язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів у зв`язку з їх знаходженням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.

Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків/податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, такий платник податків/податковий агент зобов`язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.

Платники податків/податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не підлягають перевірці контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.

Втрата документів, що не пов`язана з проведенням на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, бойових дій, не надає права платнику податків/податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.

Обов`язок доведення відсутності підстав для застосування положень цього підпункту покладається на контролюючий орган. Платник податків/податковий агент, який безпідставно застосував положення цього підпункту, вважається таким, що ухиляється від сплати податків, та несе відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України.

У разі відмови у застосуванні положень цього підпункту контролюючий орган не пізніше одного місяця з дати отримання відповідного повідомлення від платника податків/податкового агента видає вмотивоване рішення із зазначенням підстави та доказів такої відмови.

Рішення контролюючого органу може бути оскаржено в адміністративному чи судовому порядку. До винесення остаточного рішення по справі контролюючий орган не може піддавати сумніву показники податкової звітності, а також ініціювати проведення будь-якої перевірки платника податків/податкового агента щодо податкових (звітних) періодів, зазначених у відповідному повідомленні».

Отже, зміст вказаних норм дає підстави дійти висновку про те, що за загальним правилом, у разі втрати, пошкодження або дострокового знищення документів, на підставі яких ведеться податковий облік, платник податків зобов`язаний письмово повідомити про це податковий орган протягом п`яти днів, одночасно надавши документи, які підтверджують настання такої події. На період дії воєнного стану, перебіг згаданого строку зупинявся, проте, не до кінця воєнного стану, а тимчасово, до 01.08.2023.

Для платників податків, які провадили діяльність на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, як виняток, були запроваджені спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності. Зокрема передбачено, що у разі втрати первинних документів платник податків подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

У цій справі судом встановлено, що 04.01.2024 позивач звернувся до ГУ ДПС у Сумській області з листом № 3, у якому, посилаючись на введення воєнного стану, окупацію Бездрицької сільської територіальної громади у період з 24.02.2022 по 03.03.2022 та, як наслідок, знищення документів з питань основної діяльності та особових справ працівників, відповідно до приписів пункту 44.5 статті 44 Податкового кодексу України, просив перенести строки проведення планової виїзної документальної перевірки, призначеної наказом № 1927-КП від 28.12.2023, до дати відновлення втрачених документів. (а.с. 11)

Одночасно, до зазначеного листа були додані наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 109 від 22.12.2022, лист Бездрицької сільради № 1764/02-31 від 29.12.2023 про окупацію та наказ ПрАТ «Сумський завод продтоварів» № 6 від 25.02.2022.

Суд зазначає, що згаданий лист позивача про втрату документів був поданий поза межами встановленого п`ятиденного строку, перебіг якого згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України зупинявся до 01.08.2023, а також наголошує на тому, що до цього листа не були додані документи, які підтверджують факт знищення первинних документів. Зокрема, акт про знищення документів податковому органу не надавався, а наданий наказ № 6 від 25.02.2022 містив вказівку працівникам здійснити вивезення документів, і лише у разі неможливості вивезення знищити ці документи.

Про наявність об`єктивних причин невиконання свого обов`язку повідомити податковий орган про втрату документів у встановлені строки, позивач не зазначив, докази наявності таких причин в матеріалах справи відсутні. Так само, позивач не зазначив і про відсутність об`єктивної можливості відновити втрачені документи протягом березня 2022 грудня 2023 року.

За таких обставин, суд робить висновок про недотримання ПрАТ «Сумський завод продтоварів» встановленого порядку повідомлення податкового органу про втрату документів, що свідчить про відсутність підстав для перенесення строків проведення перевірки та надання строку для відновлення документів.

Разом з цим, суд не приймає до уваги посилання позивача на приписи підпункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, оскільки лист № 3 від 04.01.2024 не містить конкретних обставин, що призвели до втрати первинних документів, податкових (звітних) періодів за які втрачені документи, а також загального переліку втрачених первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів), у зв`язку з чим цей лист не можна вважати повідомленням, поданим відповідно до вказаної норми.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд робить висновок про відповідність відмови ГУ ДПС у Сумській області у перенесенні строків проведення перевірки, призначеної наказом № 1927-КП від 28.12.2023, критеріям, встановленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України та, як наслідок, про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позовної заяви приватного акціонерного товариства Сумський завод продовольчих товарів до Головного управління ДПС у Сумській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Воловик

Дата ухвалення рішення07.05.2024
Оприлюднено09.05.2024
Номер документу118871962
СудочинствоАдміністративне
Сутьзнищення документів та, відповідно, мав достатньо часу для їх відновлення. З огляду на зазначене, ГУ ДПС у Сумській області вважає відмову у перенесенні строків проведення планової документальної перевірки правомірною, а

Судовий реєстр по справі —480/557/24

Рішення від 07.05.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні