Ухвала
від 08.05.2024 по справі 168/454/24
СТАРОВИЖІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 168/454/24

Провадження № 1-кс/168/2/24

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 травня 2024 року смт. Стара Вижівка

Слідчий суддя Старовижівського районного суду Волинської області ОСОБА_1 , розглянувши матеріали скарги Смідинської сільської ради Ковельського району Волинської області в особі голови ОСОБА_2 на бездіяльність щодо невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань ,

ВСТАНОВИВ:

Голова Смідинської сільської ради Ковельського району Волинської області ОСОБА_2 звернулася до Старовижівського районного суду зі скаргою на бездіяльність щодо невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, в якій просила зобов`язати відділ поліцейської діяльності № 1 (сел.Стара Вижівка) Ковельського районного управління поліції Головного управління Національної поліції у Волинській області (надалі- ВПД № 1 (сел. Стара Вижівка) та Ковельське районне управління поліції Головного управління Національної поліції у Волинській області (надалі Ковельське РУП) внести відомості про кримінальне правопорушення за заявою Смідинської сільської ради від 28 листопада 2023 року про вчинення ОСОБА_3 кримінального правопорушення за частиною 1 статті 357 КК України. Крім цього просила зобов`язати провести належне досудове розслідування за фактом вчинення злочину та надати заявнику витяг з ЄРДР. Розгляд справи провести з обов`язковою участю представника Смідинської сільської ради.

Вивчивши скаргу, слідчий суддя приходить до наступного.

Відповідно достатті 2 КПК України, завданнями кримінального провадження є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб кожний, хто вчинив кримінальне правопорушення, був притягнутий до кримінальної відповідальності в міру своєї вини, жоден невинуватий не був обвинувачений або засуджений, жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.

Згідно з пунктом 1 частини 1статті 303 КПК Українина досудовому провадженні може бути оскаржено, зокрема, бездіяльність слідчого, дізнавача, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення.

Встановлення правил підсудності має важливе значення для правильного функціонування судової системи, а також для виконання судами покладених на них завдань і визначення суду, компетентно здійснювати кримінальне провадження щодо конкретного кримінального правопорушення. Підсудність є ефективним засобом, який сприяє тому, щоб конкретна кримінальна справа розглядалася і вирішувалася судом законним, компетентним, незалежним і неупередженим, як того вимагають ст. 7 Загальної декларації прав людини та ч. 1 ст. 14 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права.

Згідно з пунктом 1статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод(далі - Конвенція) кожен при встановленні обґрунтованості будь-якого кримінального обвинувачення, висунутого проти нього, має право на розгляд судом, встановленим законом.

А відповідно до частини 1статті 8 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в суді, до підсудності якого вона віднесена процесуальним законом.

За допомогою правил про підсудність забезпечується також рівність всіх громадян перед законом і судом (стаття 24 Конституції Українитастаття 10 КПК України). Будучи одним з проявів цієї конституційної засади, чітко встановлена законом підсудність набуває ознак суб`єктивного права людини на законного суддю, тобто права будь-якої людини знати наперед, який саме суд і в якому складі відповідно до закону правомочний здійснювати стосовно нього судове провадження, якщо така необхідність виникне.

Важливість суворого дотримання правил про підсудність доводиться і практикою Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ). Зокрема, як порушення вимог пункту 1 статті 6 Конвенції ЄСПЛ розглядає порушення правил територіальної підсудності внаслідок передання справи з одного суду до іншого без належного законного обґрунтування, незважаючи на наявність чітких підстав зміни територіальної підсудності, встановлених уКПК України(див. пункт 98 рішення ЄСПЛ у справі «Фельдман проти України»).

Статтею 32 КПК Українивизначені загальні правила територіальної підсудності, зокрема, скарги на рішення, дії чи бездіяльність розглядаються за правиламиглави 26 КПК України, слідчим суддею того місцевого суду, в межах юрисдикції якого знаходиться орган досудового розслідування, враховуючи положеннястатті 32 КПК Українищодо територіальної підсудності.

Зазначені правила слід застосовувати і до розгляду скарг, клопотань, територіальна підсудність щодо яких прямо не визначена кримінальним процесуальним законом. Тобто за правилами територіальної підсудності скарга на рішення, дію чи бездіяльність слідчого подається до місцевого суду в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться орган досудового розслідування.

Судовий контроль за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні під час досудового розслідування здійснюється слідчим суддею суду першої інстанції, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться орган досудового розслідування.

Відповідно до частини 1статті 218 КПК Українидосудове розслідування здійснюється слідчим того органу досудового розслідування, під юрисдикцією якого знаходиться місце вчинення кримінального правопорушення.

Згідно з положеннямистатті 38 КПК Україниорганами досудового розслідування (органами, що здійснюють дізнання і досудове слідство) є: 1) слідчі підрозділи: а) органів Національної поліції; б) органів безпеки; в) органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового законодавства; г) органів Державного бюро розслідувань; 2) підрозділи детективів, підрозділ внутрішнього контролю Національного антикорупційного бюро України.

Тобто, чинний кримінальний процесуальний закон визначає органами досудового розслідування не службових осіб - слідчих цих органів досудового розслідування, - а відповідні державні установи - слідчі підрозділи та підрозділи детективів.

Статтею 1 КПК Українипередбачено, що порядок кримінального провадження на території України визначається лише кримінальним процесуальним законодавством України, яке складається з відповідних положеньКонституції України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, цим Кодексом та іншими законами України.

Частиною 6статті 9 КПК Українивизначено, що у випадках, коли положення цьогоКодексуне регулюють або неоднозначно регулюють питання кримінального провадження, застосовуються загальні засади кримінального провадження, визначені частиною 1статті 7 цього Кодексу.

Тому, слідчий суддя, слідчий та прокурор мають керуватися виключно положеннямиКПК Українита нормативно-правовими актами, які йому не суперечать.

Для визначення того, до якого місцевого суду може бути подано скаргу або клопотання слідчому судді ключове значення мають дві підстави: 1) територіальна юрисдикція місцевого суду; 2) знаходження органу досудового розслідування в межах відповідної територіальної юрисдикції місцевого суду.

Згідно з пунктом 3розділу ХІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про судоустрій та статус суддів»районні, міжрайонні, районні у містах, міські, міськрайонні суди продовжують здійснювати свої повноваження до утворення та початку діяльності місцевого окружного суду, юрисдикція якого розповсюджується на відповідну територію.

Таким чином, юрисдикція місцевого суду поширюється на відповідний район або кілька районів, район у місті, місто або місто і певний район навколо нього.

Місцезнаходженням відповідного органу досудового розслідування є місце розташування територіального підрозділу (управління), який має статус юридичної особи публічного права, або розташування його територіального підрозділу (слідчого відділу), який такого статусу не має, до структури якого входить відповідний орган досудового розслідування.

На даний час місцем знаходження органу досудового розслідування є місце розташування Ковельського РУП м.Ковель Волинської області, або розташування його територіального підрозділу (слідчого відділу), який такого статусу не має, до структури якого входить відповідний орган досудового розслідування сел.Ратне Ковельського району Волинської області.

Як слідує з матеріалів справи, голова Смідинської сільської ради ОСОБА_2 28 листопада 2023 року звернулася до Ковельського РУП ГУНП у Волинській області із заявою про вчинення кримінального правопорушення.

05 січня 2024 року начальник Ковельського РУП ГУНП у Волинській області листом повідомив, що дане повідомлення було зареєстроване в Інформаційно-комунікаційній системі Інформаційний портал Національної поліції (журналі ЄО) Ковельського РУП за № 17546. Дані матеріали направлені у ВПД № 1 (сел.Стара Вижівка). Вказані матеріали були зареєстровані в ІКС ІПНП (журналі ЄО).

29 лютого 2024 року начальник ВПД № 1 (сел.Стара Вижівка) надіслав голові Смідинської сільської ради ОСОБА_2 лист про припинення подальшої перевірки по даному факту. Було рекомендовано звернутися до суду для повернення необхідних документів або оскарження рішення щодо припинення перевірки по даному факту.

Згідно з пунктом 2 частини 2статті 304 КПК Українискарга повертається, якщо не підлягає розгляду в цьому суді.

А за такого, враховуючи те, що скаргу подано з порушенням правил територіальної підсудності, оскільки ВПД № 1 (сел.Стара Вижівка) не є органом досудового розслідування, не здійснює досудове слідство і дізнання, а Ковельське РУП перебуває поза межами територіальної юрисдикції Старовижівського районного суду, скарга підлягає поверненню, як така, що не підлягає розгляду в Старовижівському районному суді.

Керуючисьстаттею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод,

статтями2,7-9,26,32,38,132,216,218,303-307,309,370,372 КПК України,

УХВАЛИВ:

Скаргу Смідинської сільської ради Ковельського району Волинської області в особі голови ОСОБА_2 на бездіяльність щодо невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань- повернути.

Роз`яснити, що повернення скарги не позбавляє права повторного звернення до слідчого судді, суду в порядку, передбаченомуКПК України.

Копію ухвали про повернення скарги невідкладно надіслати особі, яка її подала, разом із скаргою та усіма доданими до неї матеріалами.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Волинського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня отримання ухвали.

Слідчий суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення08.05.2024
Оприлюднено09.05.2024
Номер документу118881312
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань

Судовий реєстр по справі —168/454/24

Ухвала від 08.05.2024

Кримінальне

Старовижівський районний суд Волинської області

Малюта А. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні