Справа № 686/33220/23
Провадження № 2/686/1656/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 травня 2024р. м. Хмельницький
Хмельницький міськрайонний суд в складі: головуючого судді Продана Б.Г., при
секретарі Боднар А.П., за участю представника позивача ОСОБА_1 , розглянувши у
відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Хмельницькому цивільну справу за
позовною заявою керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в
особі Хмельницької міської ради до ОСОБА_2 , третьої особи, яка не
заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача
ОСОБА_3 про витребування земельної ділянки із незаконного володіння,
ВСТАНОВИВ:
14 грудня 2023 року до суду звернувся заступник керівника Хмельницької окружної прокуратури міста Хмельницького в інтересах держави в особі Хмельницької міської ради до ОСОБА_2 , третя особа: ОСОБА_3 про витребування земельної ділянки із незаконного володіння.
Позов мотивує тим, ОСОБА_3 , 16.07.2021 зареєстрував право приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0924 площею 2,6493 га на підставі поданої ним заяви державному реєстратору та витягу з рішення XXVIII чергової сесії Олешинської сільської ради VII скликання від 18.12.2019 №18, яке в дійсності органом місцевого самоврядування не приймалося і питання щодо передачі землі у приватну власність останньої на розгляд сесії не виносилося та не розглядалося.
Вказану земельну ділянку ОСОБА_3 14.09.2021 передав в оренду ТОВ «Компанія Агро-Груп», який припинено 31.01.2023 та 07.02.2023 продав її ОСОБА_2 , на підставі договору купівлі-продажу №639.
Позивач вважає, що відсутність спрямованого на відчуження земельної ділянки на користь ОСОБА_3 рішення повноважного органу - Олешинської сільської ради - означає, що орган місцевого самоврядування, як розпорядник земель колективної власності, волю на відчуження цієї ділянки не виявив, а тому вона вибула із розпорядження територіальної громади поза її волею в порушення вимог закону, а відтак набута особою, яка не мала жодного права на неї та відчужив земельну ділянку ОСОБА_2 , у зв`язку з чим ця земля підлягає витребуванню із незаконного володіння ОСОБА_2 . У зв`язку із наведеним позивач змушений звернутись до суду.
19.12.2023 року по справі відкрито провадження, призначено підготовче засідання.
01.02.2024 року від відповідача надійшов відзив на позов, проти позовних вимог заперечує, вказує що придбала земельну ділянку на законних підставах, а тому є добропорядним власником спірної земельної ділянки.
08.02.2024 року представником позивача подано відповідь на відзив, вказує, що реєстрація права приватної власності за ОСОБА_3 на земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0924 площею 2,6493 га проведено на підставі неіснуючого рішення, що потягло за собою її незаконне вибуття з розпорядження територіальної громади.
08.02.2024 року справу призначено до слухання по суті.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала в повному обсязі, просить позов задоволити із наведених підстав.
Відповідач в судове засідання не з`явилась, у поданому відзиві заперечувала проти позовних вимог, просила справу слухати у її відсутності.
Третя особа в судове засідання не з`явився, про день та час слухання справи повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив.
За таких обставин суд вважає за можливе провести слухання справи за даної явки учасників процесу на підставі зібраних доказів.
Заслухавши пояснення представника позивача, вивчивши матеріали справи та надані докази, оцінивши їх у сукупності, суд вважає, що позовна заява підлягає задоволенню із наступних підстав.
Судом встановлено, що державним реєстратором речових прав на нерухоме майно Хмельницької міської ради Сідорською С.В. 16.07.2021 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесені відомості про право приватної власності ОСОБА_3 на земельну ділянку сільськогосподарського призначення кадастровий номер 6825089300:03:003:0924 площею 2,6493 га розташованої на території колишньої Олешинської сільської ради (на даний час Хмельницької міської територіальної громади).
Підставою дляреєстрації прававласності наземельну ділянкустав витягз рішенняXXVIIIчергової сесіїVIIскликання №18від 18.12.2019відповідно доякого прийняторішення прозатвердження ОСОБА_3 технічну документаціюіз землеустроющодо встановленнямеж земельнихділянок внатурі (намісцевості)за рахунокземель комунальноївласності категоріяземель «землісільськогосподарського призначення»загальною площею2,6493га тацільове призначення01.01для веденнятоварного сільськогосподарськоговиробництва,що знаходитьсяна територіїОлешинської сільськоїради тапередачі увласність відповіднодо сертифікатана земельнучастку (пай) серія ХМ земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0924 площею 2,6493 га.
Вказану земельну ділянку ОСОБА_3 14.09.2021 передав в оренду ТОВ «Компанія Агро-Груп», який припинено 31.01.2023 та 07.02.2023 продав її ОСОБА_2 , на підставі договору купівлі-продажу №639 посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького міського нотаріального округу Оксанюк Н.М.
Позивач вказує, що реєстрація права приватної власності за ОСОБА_3 на земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0924 площею 2,6493 га проведено на підставі неіснуючого рішення, що потягло за собою її незаконне вибуття з розпорядження територіальної громади.
Так, відповідно до ст. 1 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», право на земельну частку (пай) мають: колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку; громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом; громадяни та юридичні особи України, які відповідно до законодавства України набули право на земельну частку (пай).
Згідно ст. 2 основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай).
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, підставою для виділення земельної ділянки у натурі (на місцевості) власнику земельної частки (паю) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради. Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості).
Згідно ст.ст. 7, 9 Закону, розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), проводиться відповідною сільською, селищною, міською радою за місцем розташування земельних ділянок на зборах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» внесено зміни до Земельного кодексу України та визначено, що землі колективних сільськогосподарських підприємств, які припинені, вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані.
Так, підставою формування земельної ділянки з кадастровим номером 6825089300:03:003:0924 площею 2,6493 га, як об`єкта цивільних прав у відповідності до вимог ст.79-1 ЗК України, стала технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення колишньої колективної власності КСП «Черепівка».
КСП «Черепівка» рішенням правління від 26.11.1999 (протокол №11) реорганізовано в СТОВ «Черепівка», яке 02.11.2007 припинило свою діяльність, що підтверджується витягом Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та інформацією архівного відділу Хмельницької РДА №01-33/2023-122 від 07.11.2023.
Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель виготовлена ТОВ «Атлас Бізнес Груп» на замовлення Олешинської сільської ради у відповідності до рішення сесії сільської ради від 05.02.2019 №11 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель колективної власності бувшого КСП «Черепівка» з метою реєстрації на земельні ділянки права комунальної власності» на підставі Державного акту на право колективної власності на землю серії ХМ від 26.12.1995 з метою передачі земель сільськогосподарського призначення із колективної у комунальну власність на виконання вимог Закону України від 10.07.2018 №2498-VIIІ.
На підставі виготовленої документації із землеустрою 15.11.2019 до Державного земельного кадастру внесено відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0924 площею 2,6493 га та зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право комунальної власності на неї за Олешинською сільською радою, при цьому зазначено правовстановлюючим документом Державний акт на право колективної власності КСП «Черепівка» серії ХМ від 26.12.1995 (зареєстрований в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №6).
Рішенням сесії Олешинської сільської ради від 18.12.2019 № 34 на підставі ст. 26 «Про місцеве самоврядування в Україні» земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0924 площею 2,6493 га передано в користування ОСОБА_4 на умовах оренди за межами населеного пункту як невитребуваної земельної частки (паю) (п. 2 рішення) строком на 49 років.
У подальшому, 06.02.2020 між органом місцевого самоврядування та орендарем укладено відповідний договір оренди № 22, відомості про право оренди внесено 12.03.2020 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державним реєстратором речових прав на нерухоме майно Олешинської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області Андрієвською М.В. (номер запису про інше речове право 35950485).
Вказане свідчить про те, що воля територіальної громади у відповідності до вимог ст. 13 Закону України від 05.06.2003 № 899-IV була спрямована на передачу спірної земельної ділянки в оренду як невитребуваної частки (паю) для її використання за цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Водночас, встановлено, що ОСОБА_3 , 16.07.2021 зареєстрував право приватної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0924 площею 2,6493 га на підставі поданої ним заяви державному реєстратору та витягу з рішення XXVIII чергової сесії Олешинської сільської ради VII скликання від 18.12.2019 №18, яке в дійсності органом місцевого самоврядування не приймалося і питання щодо передачі землі у приватну власність останньої на розгляд сесії не виносилося та не розглядалося.
Вказане підтверджується архівними копіями порядку денного XXVIII чергової сесії Олешинської сільської ради VII скликання від 18.12.2019 та усіма рішеннями, які приймались на вказаній сесії.
При цьому, як встановлено, ОСОБА_3 членом КСП «Черепівка» не був, йому не видавався сертифікат на земельну частку (пай), що підтверджується Книгою реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай), що видаються КСП «Черепівка» Олешинської сільської ради, прав на земельну частку (пай) іншим законним способом не набував.
Крім того, про незаконність рішення сесії Олешинської сільської ради від 18.12.2019 № 18, яке стало підставою для реєстрації права приватної власності на спірну земельну ділянку за ОСОБА_3 свідчить і те, що вказаним рішенням затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж цієї земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка в дійсності не виготовлялась та не затверджувалась, що підтверджується інформацією архівного відділу Хмельницької РДА №01-33/2023-126 від 16.11.2023, земельна ділянка з кадастровим номером 6825089300:03:003:0924 була сформована (15.11.2019) на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації землі та рішенням сесії Олешинської сільської ради, прийнятого того ж дня - 18.12.2019, за № 34 передана в оренду ОСОБА_4 .
Також, із заявами про надання прав на земельну ділянку ОСОБА_3 до Олешинської сільської ради не звертався та відповідні заяви органом місцевого самоврядування у встановленому законом порядку не розглядались.
Окрім того, постановою КМУ від 12.10.1995 №801 затверджено форму сертифіката на право на земельну частку (пай) і зразок Книги реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай) Цим нормативно-правовим актом визначено, що серія та номер є обов`язковими реквізитами, які дозволяють ідентифікувати його поміж інших.
Водночас, у рішенні сесії Олешинської сільської ради від 18.12.2019 № 18, яке стало підставою для реєстрації права приватної власності на спірну земельну ділянку за ОСОБА_3 , крім серії ХМ, такі реквізити відсутні.
З оглядуна викладене,на підставінеіснуючого рішеннясесії Олешинськоїсільської ради№ 18від 18.12.2019та заяви ОСОБА_3 до державногореєстратора Хмельницькоїміської ради,Хмельницької області,16.07.2021до Державногореєстру речовихправ нанерухоме майнодержавним реєстратором речових прав на нерухоме майно Хмельницької міської ради Хмельницької області внесено відомості (номер відомостей про речове право: 43069523) про право приватної власності ОСОБА_3 на земельну ділянку сільськогосподарського призначення кадастровий номер 6825089300:03:003:0924 площею 2,6493 га, розташованої на території колишньої Олешинської сільської ради (на даний час Хмельницької міської територіальної громади), яку він 14.09.2021 передав в оренду ТОВ «Компанія Агро-Груп» та 07.02.2023 продав ОСОБА_2 .
За фактом незаконного заволодіння земельними ділянками Хмельницької міської територіальної громади, у тому числі з кадастровим номером 6825089300:03:003:0924 площею 2,6493 га, Окружною прокуратурою міста Хмельницького 07.04.2023 внесено відомості до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань №42023242260000022, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 КК України, досудове розслідування якого на даний час триває.
В даному випадку, відсутність спрямованого на відчуження земельної ділянки на користь ОСОБА_3 рішення повноважного органу - Олешинської сільської ради - означає, що орган місцевого самоврядування, як розпорядник земель колективної власності згідно Закону України від 05.06.2003 № 899-ІV, волю на відчуження цієї ділянки не виявив, а тому вона вибула із розпорядження територіальної громади поза її волею в порушення вимог закону, а відтак набута особою, яка не мала жодного права на неї, оскільки членом КСП «Черепівка» ОСОБА_3 не був та прав на земельну частку (пай) не мав, відчужив земельну ділянку ОСОБА_2 , у зв`язку з чим ця земля підлягає витребуванню із незаконного володіння ОСОБА_2 .
Згідно ч. 1 ст. 321 ЦК України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Водночас, ОСОБА_3 отримав у приватну власність спірну земельну ділянку всупереч вимогам чинного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 153 ЗК України власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.
За змістом ст. 90 ЗК України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання прав; відновлення стану земельної ділянки,! який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Відповідно до ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
В даному випадку, спірна земельна ділянка зареєстрована на праві власності за ОСОБА_3 , який не мав права на неї, у тому числі у подальшому відчужувати її ОСОБА_2 .
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу, що власник з дотриманням вимог статті 387 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним. Для такого витребування оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, ланцюга договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника. У тих випадках, коли має бути застосована вимога про витребування майна з чужого незаконного володіння, вимога власника про визнання права власності чи інші його вимоги, спрямовані на уникнення застосування приписів статей 387 і 388 ЦК України, є неефективними. Такі висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 14.11.2018 у справі № 183/1617/16 (провадження № 14- 208цс18, пункти 85, 86), від 21.08.2019 у справі № 911/3681/17 (провадження № 12-97гс19, пункт 38), від 22.01.2020 у справі № 910/1809/18 (провадження № 12-148гс19, пункт 34), від 22.06.2021 у справі № 200/606/18 (провадження № 14-125цс20, пункт 74) та інших.
Відповідно довимог ст.330,387,388,658ЦК Україниправо власностідійсного власникапідлягає захиступротягом всьогочасу наявностіу особититулу власникамайна,а єдинимобмеженням прававласності учасі єінститут набувальноїдавності,який передбачаєправо особи,яка добросовісно заволоділа майном, отримати його у власність зі спливом певного строку, встановленого законом, якщо дійсний власник не звернеться до цього часу з вимогою про витребування майна.
Також, за змістом ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.
Оскільки передумовою набуття права власності ОСОБА_2 на вказану земельну ділянку було попереднє незаконне її вибуття із комунальної власності поза волею держави, інтереси держави підлягають захисту шляхом повернення до комунальної власності цієї земельної ділянки.
Відповідно до п.10 постанови Пленуму Верховного суду України від 06.11.2009 №9 «Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними», рішення суду про задоволення позову про повернення майна, переданого за недійсним правочином, чи витребування майна із чужого незаконного володіння є підставою для здійснення державної реєстрації права власності на майно, що підлягає державній реєстрації, за власником, а також скасування попередньої реєстрації
В п. 38,39 постанови Верховного Суду від 12 червня 2018 року у справі №916/3727/15 вказано, що за змістом статей 387, 388 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.
Власник майна, який фактично позбавлений можливості володіти й користуватися вказаним майном в результаті його незаконного вибуття з володіння за наявності певних умов має право витребувати таке майно із чужого володіння.
Статтею 131-1 Конституції України, на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно із ч. 4 ст. 56 Цивільного процесуального кодексу України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відноситься передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання додержання законності передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності, яке проведене з грубим порушенням вимог чинного законодавства.
Згідно з постановою Верховного Суду України від 18.09.2013 у справі за № 6-92цс13, особу може бути позбавлено її власності лише в інтересах суспільства, на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права, а при вирішенні питання про можливість позбавлення особи власності мусить бути дотримано справедливої рівноваги між інтересами суспільства та правами власника.
Таким чином, на підставі викладеного, суд вважає, що позов є підставним, обгрунтованим, та таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі. Отже, слід витребувати у ОСОБА_2 на користь Хмельницької міської ради земельну ділянку з кадастровим номером 6825089300:03:003:0924, площею 2, 6493 га, яка розташована на території Хмельницької територіальної громади.
Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 141 ЦПК України.
В матеріалах справи містяться докази, що відповідач ОСОБА_2 є інвалідом ІІ групи, а тому має пільги щодо сплати судового збору, а тому відповідно до положень ч. 6 ст. 141 ЦПК України, судові витрати компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Керуючись ст.ст. 81, 258, 263, 264, 265, ЦПК України, ст. 19 Конституції України, ст.ст. 116, 121 ЗК України, ст.ст. 388 ЦК України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву задоволити.
Витребувати у ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь
Хмельницької міської ради земельну ділянку з кадастровим номером
6825089300:03:003:0924, площею 2, 6493 га, яка розташована на території Хмельницької
територіальної громади.
Судовий збір в сумі 2684,00 грн. компенсувати Хмельницькій обласній прокуратурі за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Повний текст рішення суду виготовлено 08.05.2024 року.
На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу до Хмельницького
апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення суду.
Суддя:
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2024 |
Оприлюднено | 10.05.2024 |
Номер документу | 118894751 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Продан Б. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні