Справа № 420/6708/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 травня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Іванова Е.А.
розглянувши у письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Одесі адміністративну справу за позовом позовною заявою Головного управління ДСНС України в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Привоз» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління ДСНС України в Одеській області звернулось до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Привоз» у якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації території, будівель та споруд ринку «Привоз» Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Привоз», який розташований за адресою: 65007, м. Одеса, вул. Привозна, 14 та у порядок: шляхом відключення вищевказаної території, будівель та споруд ринку «Привоз» ТОВ «Торговий дім «Привоз» від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки №117 від 14.08.2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №117 від 14.08.2019 року за номерами: 1-13, 15-75, 82, мотивуючи це тим, що на виконання наказу Головного управління ДСНС України в Одеській області № 289 від 06.08.2019 р., посвідчення на проведення перевірки №135 від 12.08.2019р., у період з 13.08.2019 р. по 14.08.2019р. посадовими особами ГУ ДСНС України в Одеській області проведено позапланову перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Привоз» (м.Одеса, вул. Привозна, буд. 14; код ЄДРПОУ 35359528), щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складений акт №117 від 14.08.2019р. (а.с. 12-34), яким зафіксовано порушення приписів Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014р., зареєстрованих у Міністерстві юстиції України від 05.03.2015р. за №252/26697 (далі ППБУ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної безпеки, порушення за номерами 1-13,15-75,82 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії, пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії, чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей.
Ухвалою суду від 02.12.2019 року відкрито позовне провадження та вирішено, що справа буде розглядатися за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 20.02.2020 року зупинено провадження у справі.
Ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати від 16.09.2021 року поновлено провадження у справі.
22.09.2021 року закрито підготовче провадження.
18.10.2021 року ухвалою суду зупинено провадження у справі.
Ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати від 07.05.2024 року поновлено провадження у справі.
Ухвалою суду без виходу до нарадчої кімнати від 07 травня 2024 року задоволено клопотання представника відповідача та вирішено надалі розгляд справи проводити в письмовому провадженні.
Дослідивши зміст заяв по суті справи, надані до суду письмові докази у справі, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Обставини справи.
На виконання наказу Головного управління ДСНС України в Одеській області № 289 від 06.08.2019 р., посвідчення на проведення перевірки №135 від 12.08.2019р., у період з 13.08.2019 р. по 14.08.2019р. посадовими особами ГУ ДСНС України в Одеській області проведено позапланову перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Привоз» (м.Одеса, вул. Привозна, буд. 14; код ЄДРПОУ 35359528), щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складений акт №117 від 14.08.2019р. (а.с. 12-34), яким зафіксовано порушення приписів Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014р., зареєстрованих у Міністерстві юстиції України від 05.03.2015р. за №252/26697 (далі ППБУ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної безпеки, зокрема:
1)розділ III П.2.3.ППБУ - не визначено розрахунковий час евакуації людей у разі пожежі відповідно до ГОСТ 12.1.004-91;
2)підпункт 1 п. 1 Розділу 6 Наказ МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» ДБН В.2.5-56:2014 - будівлі, споруди, та територія не забезпечено системами протипожежного захисту (автоматична пожежна сигналізація, система оповіщення про пожежу, система евакуації людей з приміщення) відповідно до ДБН В.2.5- 56:2014 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту»;
3)пункти 2.5, 2.6 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - не проведено вогнезахисне оброблення дерев`яних конструкцій в будинках, усіх ступенів вогнестійкості, крім V, за винятком вікон, дверей, воріт, підлоги, стелажів суб`єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію на такий вид робіт;
4)п. 3. Розділ 6 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - територія, будівлі та споруди не забезпечено необхідною кількістю запасу води, з можливістю вільного під`їзду пожежних автомобілів, для здійснення пожежогасіння у будь-яку пору року;
5)підпункт 4 пункту 2.1 глави 2 розділу V ППБУ - не проведено контроль працездатності пожежного гідранту на території встановлених на мережі системи зовнішнього протипожежного водопроводу 1 раз на рік випробуванням на тиск та витрату води з оформленням акта;
6)абзац 1, п. 2. Розділу 2 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - директором (керівником) ринку або особою, яка виконує його обов`язки, не забезпечено в торговельних, адміністративних, складських приміщеннях, допоміжних будинках та спорудах і в цілому на території ринку протипожежний режим;
7)пункт 7 розділу І, пункти 1.4 глави 1 розділу V ППБУ - не надано сертифікат якості на апаратуру й обладнання, що входять до складу АСПЗ;
8)пункти 1.4 глави 1 розділу V ППБУ - не забезпечено запас пожежних сповіщувачів з розрахунку не менше 10 % від кількості змонтованих;
9)абзац 3, п. 6. Розділу 2 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - посадовими особами не контролюється справність приладів електрообладнання, та не вживаються заходи щодо усунення виявлених недоліків;
10)Абзац 5, п. 6. Розділ 2 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - посадовими особами не забезпечено належне утримання наявних первинних засобів пожежогасіння;
11)п. 1. Розділ 3 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - на ринок (крім критих) незалежно від площі відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України не розроблено й не узгоджено з ДСНС схему розміщення будівель, торговельних рядів, кіосків, павільйонів, контейнерів, торговельних місць, палаток тощо (далі - схема ринку), яка має відображати: загальну площу території ринку; кількість будівель, магазинів, павільйонів, кіосків, палаток, контейнерів, камер схову та торговельних місць із зазначенням їх розмірів у плані; місця розташування автостоянок транспорту; наявність та кількість первинних засобів пожежогасіння; ширину проходів (проїздів) між торговельними рядами, інші необхідні розміри; місця розміщення пожежних гідрантів та відстані від них до ринку, кількість в`їздів на територію; інформацію щодо обладнання приміщень (торговельних місць) СПЗ;
12)ст. 20, Розділу 3 пункти 2, 4, 5 статті 57 Кодексу цивільного захисту України, п. 5 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - робота ринку не узгоджено декларацією відповідно до Порядку подання і реєстрації декларації відповідності матеріально- технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №440 від 05 червня 2013 року;
13)п. 7 Розділу 3 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається зменшення нормативну визначену кількість в`їздів (виїздів) на (з) територію(ї) ринку;
14)пункт 21 розділу II ППБУ - не надано проектну документацію по реконструкції з влаштування прибудов кіосків, павільйонів торговельних лотків до будівель м`ясного, молочного, фруктового корпусів, влаштування торговельних рядів та перепланування із зміною функціонального призначення підвальних поверхів;
15)п. 8 Розділу 3 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - ширину в`їздних воріт на територію ринку не виконано не менше 4,5 метри;
16)п. 10 Розділу 3 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається захаращення проходів, виходів, коридорів матеріалами (речами, товаром);
17)підпункт 7 пункту 9.1 глави 9 розділу VI ППБУ - складські приміщення (відсіки), розташовані в підвальних поверхах будівель (корпусів), не забезпечено люками чи вікнами розміром 0,9 х 1,2 м з приямками (для випускання диму в разі пожежі), які влаштовуються відповідно до вимог, або спеціальною системою димовидалення;
18)п. 11 розділу 3 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - територія ринку, а також будівлі, споруди, торговельні приміщення не забезпечено знаками безпеки відповідно до Технічного регламенту знаків безпеки і захисту здоров`я працівників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2009 року № 1262, та ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT), ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности";
19)п.12 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - для всіх будівель і приміщень виробничого та складського призначення, лабораторій, розташованих на території ринку, у тому числі для зовнішніх складських дільниць, не визначено категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки згідно з ДСТУ Б В. 1.1-36:2016 "Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою", а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (НПАОП 40.1-1.32- 01), які обов`язково позначаються на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні. Категорії за вибухопожежною та пожежною небезпекою визначаються проектувальними організаціями або спеціалізованими науково-дослідними закладами;
20)п. 2. Розділ 4 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - двері комор, технічних та складських приміщень, приміщень для приймання товарів не виконано протипожежними (не нижче 2 типу);
21)п. 4 Розділу 4 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається встановлення на ринку балонів з горючими газами;
22)п. 4 Розділу 4 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - під час експлуатації кіосків, павільйонів та контейнерів на території ринку допускається збільшення площі для павільйонів III, III а, ІІІ б ступеня вогнестійкості (допустима площа повинна не перевищувати не більше 2000 м. кв.);
23)підпункт 1, п. 1 Розділ 5 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається збільшення торгівельного ряду допустимої кількості (в односмуговому - 10 одиниць) кіосків, павільйонів, контейнерів;
24)підпункт 4, п. 1 Розділ 5 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - ширина повздовжніх та поперечних проходів (проїздів) між групами кіосків та павільйонів не виконано не меншою 4 м у просвіті з урахуванням відкритих дверей, виступаючих конструкцій (козирків, навісів), а також торговельного обладнання;
25)п. 5 розділу II ППБУ - не проводиться не рідше одного разу на півроку практичні тренування всіх задіяних працівників;
26)підпункт 7. п. 2 Розділ 6 Наказ МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України», Наказу МВС України №25 від 15.01.2018р. - не проведено технічне обслуговування вогнегасників, шо розміщенні на ринку;
27)підпункт 1, п. 2 Розділ 6 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України», Наказу МВС України №25 від 15.01.2018р. - будівлі, споруди, приміщення, пересувні пункти торгівлі, автотранспортні засоби та контейнери, що використовуються для торгівлі, кіоски, намети і відкриті майданчики ринку, ринковий комплекс та інші об`єкти торгівлі на ринку не забезпечено первинними засобами пожежогасіння в повному обсязі;
28)пункт 2.3 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - не відокремлено у відповідності 3 вимогами пожежонебезпечні та технічні приміщення протипожежними перегородками;
29)підпункт 1, п. 1 Розділ 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається зменшення відстані від повітряних ліній електропередач до будівель та споруд ринків, які містять пожежонебезпечні приміщення, а також дахів з горючих матеріалів та частин будівель і споруд, що виступають, місць зберігання горючих матеріалів менше передбаченої ПУЕ;
30)підпункт 2, п. 1 Розділ 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається експлуатацію електромереж без зашпарування місць проходження проводів, кабелів через конструкції споруд, кіосків (павільйонів) на всю товщину негорючими матеріалами;
31)підпункт 3, п. 1 Розділ 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
32)підпункт 4. п. 1. Розділ 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається експлуатацію електромереж без захисту місць вводу електромережі від потрапляння атмосферних опадів;
33)підпункт 5, п. 1 Розділ 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається зменшення відстані по вертикалі від проводів вводу до даху менше ніж 0,5 м, до землі - менше ніж 2,75 м;
34)підпункт 6, п. 1 Розділ 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж;
35)підпункт 7, п. 1. Розділ 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається прокладання електромереж по горючих конструкціях;
36)підпункт 8, п. 1. Розділ 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України», - допускається застосування саморобних некаліброваних плавких вставок запобіжників;
37)підпункт 9, п. 1. Розділ 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається використання кабелів і проводів з пошкодженою ізоляцією чи ізоляцією, яка втратила захисні властивості;
38)підпункт 11, п. 1. Розділ 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається залишення без нагляду ввімкнених електроприладів;
39)підпункт 12, п. 1, Розділ 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається користування пошкодженими розетками, відгалужувальними та з`єднувальними коробками, вимикачами та іншими електровиробами;
40)підпункт 13, п. 1. Розділ 7 Наказ МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи;
41)підпункт 14, п. 1. Розділ 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається складування горючих матеріалів на відстані менше 1 м від електроустаткування;
42)підпункт 15, п. 1 Розділу 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається експлуатація електросвітильників з лампами розжарювання, встановлених на горючій основі;
43)підпункт 16, п. 1. Розділу 7 Наказу МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається прокладання транзитних ліній силових та освітлювальних електромереж над горючим покриттям споруд;
М`ясний корпус
44)розділ п. 1.2 ППБУ пункт 1, пункти 1,3, 4, розділу VI ППБ на ринках України - будівля корпусу не обладнано автоматичними установками пожежної сигналізації з виводом сигналу на пульт централізованого спостереження пожежної охорони, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей;
45)п. 2.23, 2.37 глави 2 розділу ІІІ, ППБУ - не звільнено евакуаційний вихід із будівлі корпусу та не демонтовано на шляху евакуації торговельний кіоск;
46)п. 1.8, 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається улаштування та експлуатацію тимчасових електромереж, саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ;
47)пункти 1.7 глави 1 розділу IV ППБУ - розподільчі коробки (дози) в корпусі не закриті кришками з негорючого матеріалу;
48)п. 1.6, глави 1 розділу IV ППБУ - в будівлі корпусу з`єднання проводів в дозі не виконано за допомогою паяння, опресування, тощо;
49)пп. 9 п. 2.2 глави 2 розділу V ППБУ - не проведенно технічне обслуговування і перевірка пожежних кран-комплектів на працездатність шляхом пуску води не рідше одного разу на шість місяців з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування;
50)пункт 2.3 глави 2 розділу III ППБУ - приміщення компресорної холодильної установки не відокремлено протипожежними перешкодами з нормованими межами вогнестійкості у відповідності з вимогами;
51)пункти 1.1,1.2 глави 1 розділу IV ППБУ - допускається прокладання та експлуатацію електричних проводів (кабелів) поверхнею горючих основ (конструкцій) та проходження повітряних ліній проводів (кабелів) на території з порушенням вимог;
52)п.п. 6 п. 2.2 глави 2 розділу V ППБУ - у підвальному поверсі корпусу в місцях розташування пожарних кранів внутрішнього протипожежного водопроводу не встановлено пожежні шафи для пожежно-технічного обладнання;
53)п. 1.18, 1.9 розділу IV ППБУ - допускається складування та зберігання горючих матеріалів в магазинах, павільйонах, кіосках на відстані менше 1 м від електроустаткування;
Молочний корпус
54)розділ V п. 1.2 ППБУ пункт 1, пункти 1, 3, 4, розділ VI ППБ на ринках України - будівлю корпусу не обладнано автоматичними установками пожежної сигналізації з виводом сигналу на пульт централізованого спостереження пожежної охорони, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей;
55)підпункт 6, п. 1. Розділ 7 Наказ МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається використання тимчасових електромереж;
56)розділ IV, п. 1.6. ППБУ - з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів у відгалуджувальних та з`єднувальних коробках не виконано за допомогою опресування, паяння, або затискачів тощо;
57)розділ IV п. 1.18. ППБУ - допускається експлуатацію світильників зі знятими ковпаками (розсіювачами);
58)розділ IV п. 1.17. ППБУ - електророзетки, вимикачі встановлені на горючі основи без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу;
59)розділ V п. 3.6 ППБУ - приміщення корпусу не забезпечено первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку;
60)Розділ IV; п. 2 пп. 2.26 ППБУ - лінії живлення до кожного побутового кондиціонера, групи кондиціонерів не забезпечено автономним пристроєм електричного захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів;
61)розділ IV п. 1.18. ППБУ - допускається використання побутових електронагрівальних приладів без негорючих теплоізоляційних підставок та в місцях (приміщеннях), де їх застосування заборонено;
62)пункт 2.31 глави 2 розділу III ППБУ - будівля корпусу не обладнано евакуаційним освітленням із світловими покажчиками «ВИХІД» у відповідності до вимог;
63)пункти 2.2 глави 2 розділу V ППБУ - будівлю корпусу не обладнано внутрішнім протипожежним водопроводом 3 нормативною кількістю пожежних кранів відповідно вимог;
64)п. 1.18 п.п. 1.9. глави 1 розділу IV ППБУ - допускається складування та зберігання горючих матеріалів в магазинах, павільйонах, кіосках на відстані менше 1 м від електроустаткування;
Фруктовий пасаж
65)пункти 1.2 глави 1 розділу V ППБУ пункти 1, 3, 4 розділу VI ППБ на ринках України - будівлю пасажу не обладнано автоматичними установками пожежної сигналізації з виводом сигналу на пульт централізованого спостереження пожежної охорони, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей;
66)пункти 2.5, 2.6 глави 2 розділу III ППБУ - не проведено вогнезахисне обробляння дерев`яних конструкцій приміщень пасажу за винятком вікон, дверей, воріт, підлоги, стелажів суб`єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію на такий вид робіт;
67)розділ IV п.п.7 ППБУ - допускається в магазинах та павільйонах підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, експлуатація незахищених ламп розжарювання;
68)підстава (розділ IV п. 1.18. ППБУ) - допускається складування та зберігання горючих матеріалів в магазинах, павільйонах, кіосках, складах на відстані менше 1 м від електроустаткування;
69)пункт 2.3 глави 2 розділу III ППБУ - приміщення компресорної холодильної установки не відокремлено протипожежними перешкодами з нормованими межами вогнестійкості;
70)пункт 3.6 глави 3 та розділу V ППБУ пункти 7.1, 7.2, 7.7 ППБ на ринках України орендовані торгівельні, виробничі та складські приміщення пасажу не забезпечено сертифікованими первинними засобами пожежогасіння відповідно до Типових норм належності вогнегасників;
71)підпункт 6, п. 1 Розділ 7 Наказ МВС України № 470 від 06.06.2017 р. «Про затвердження ППБ на ринках України» - допускається улаштування та експлуатацію тимчасових електромереж, саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ;
72)пункти 1.6, 1.7. глави 1 розділу IV ППБУ - допускається в будівлі корпусу експлуатація незакритих з`єднувальних коробок електромереж із з`єднанням проводів за допомогою скрутки;
73)розділ 6 п. 5.6 ППБУ - черговий персонал готелю, а також мешканців не забезпечено пристроями фільтрувальними для саморятування під час пожежі для організації евакуації людей у разі виникнення пожежі відповідно до вимог ДБН В.2.2-20:2008 «Будинки і споруди. Готелі»;
74)пункт 8 розділу II ППБУ - приміщення пасажу не забезпечено відповідними знаками безпеки згідно ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT) та ТОСТ 12.4.026-76 «ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности»;
75)підпункт 8 пункту 9.1 глави 9 розділу VI ППБУ - складські приміщення пасажу розташовані в підвальних поверхах будівель, не забезпечено люками чи вікнами розміром 0,9 х ІД м з приямками (для випускання диму в разі пожежі), які влаштовуються відповідно до вимог, або спеціальною системою димовидалення;
Забезпечення техногенної безпеки
76)розділ III п.2 п.п.2 ПТБ - не представлено розроблені та затверджені накази, положення, інструкції, розпорядження щодо виконання вимог цивільного захисту та техногенної безпеки;
77)стаття 40 п.3 КЦЗУ - не забезпечено інформаційно-довідкові куточки щодо дій персоналу об`єкта у разі виникнення надзвичайних ситуацій або інших нестандартних подій у побуті;
78)розділ III п.3 п.п.18 ПТБ - не передбачено фінансування витрат у порядку та обсягах, необхідних для повного і якісного забезпечення вимог цивільного захисту;
79)наказ №98 від 23.02.2006р., зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20 березня 2006 р. за N286/12160 - не проведено ідентифікацію потенційної небезпеки об`єкту;
80)ст. 40 КЦЗУ - не організовано проходження функціонального навчання відповідними категоріями осіб;
81)ст. 20 КЦЗУ, п. 1 Порядку забезпечення ПКМУ №1200 - не надано документацію з організації видачі засобів індивідуального захисту працівникам та особовому складу невоєнізованих формувань цивільної оборони (цивільного захисту);
82)ст. 20 КЦЗУ розділ 2, п.4. ПТБ - не розроблено та не затверджено керівником схему оповіщення у разі виникнення надзвичайної ситуації;
83)ст. 20 КЦЗУ, п. 7 ПКМУ № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях - не розроблено програму підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях та не затверджено у відповідному порядку;
84)ст. 20 КЦЗУ п. 17 ПКМУ №444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» - не розроблено графіки проведення спеціальних об`єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту у порядку, затвердженому Міноборони. Графіки таких навчань і тренувань затверджуються щороку керівниками підприємств, установ та організацій і узгоджуються з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та територіальними органами ДСНС.
21.08.2019р. Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області складено припис № 93 від 21.08.2019р. про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо вжиття ТОВ «Торговий дім «Привоз» викладених в акті перевірки №117 від 14.08.2019р. порушень (т.1 а.с. 35-46).
Так як відповідачем вимоги припису не були виконані позивач звернувся до суду з даним позовом.
Також Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Привоз» з вказаним приписом не погодилось та звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати припис, виданий Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області №93 від 21.08.2019 р.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29.06.2021 року позов задоволено.
Постановою Верховного суду від 18.04.2024 року касаційну скаргу залишено без задоволення, а постанову П`ятого ААС залишено без змін.
Таким чином на цей час припис виданий Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області №93 від 21.08.2019 р на підставі якого заявлені вимоги застосувати до ТОВ «Торговий дім Привоз» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відповідача у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації території, будівель та споруд ринку «Привоз» Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Привоз», який розташований за адресою: 65007, м. Одеса, вул. Привозна, 14 та у порядок: шляхом відключення вищевказаної території, будівель та споруд ринку «Привоз» ТОВ «Торговий дім «Привоз» від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки №117 від 14.08.2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №117 від 14.08.2019 року за номерами: 1-13, 15-75, 82 скасований.
Відповідно до ч.1, ч.2 ст.68 Кодексу посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з п.1, 4, 6, 8, 10, 11 ч.1 ст.70 Кодексу підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Виключно за рішенням адміністративного суду здійснюється - повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг (ч.2 ст.70 Кодексу).
Вищевикладене свідчить, що законні підстави для задоволення вимог позивача відсутні, так як саме не виконання ТОВ вимог припису надавало право позивачу висувати позовні вимоги, тобто вони є похідними від припису, а тому у задоволені позову слід відмовити.
У п.58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Відповідно до ст.9 КАС України розгляд та вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.1 ст.72 та ч.1 ст.73 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.
Частиною 1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи те, що позивач, суб`єкт владних повноважень, не довів під час судового розгляду правомірність позовних вимог, а відповідач спростував їх повністю належними та допустимими доказами, суд доходить висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Керуючись вимогами ст.ст. 2, 6-11, 77, 241-246, 251, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Головного управління ДСНС України в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Привоз» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами встановленими ст..ст.293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позивач: Головне управління ДСНС України в Одеській області (м. Одеса, вул. Прохорівська, буд. 6; код ЄДРПОУ 38643633).
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Привоз» (м. Одеса, вул. Привозна, буд. 14; код ЄДРПОУ 35359528)
СуддяІванов Е.А.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2024 |
Оприлюднено | 10.05.2024 |
Номер документу | 118901028 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Іванов Е.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні