Рішення
від 06.05.2024 по справі 580/1863/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 травня 2024 року справа № 580/1863/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Каліновської А.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Черкаській області, треті особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління Державної казначейської служби України в Черкаській області та Шполянська міська рада об`єднаної територіальної громади, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернулась до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі відповідач), в якому просить:

- визнати протиправними дії Головного управління ДПС у Черкаській області в частині анулювання та не надання Головному Управлінню Державної казначейської служби України в Черкаській області висновків про повернення фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 надміру сплачених грошових зобов`язань по коду класифікації доходів бюджету 18010900 Орендна плата з фізичних осіб в розмірі 78473,41 грн на підставі заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань від 10.10.2023;

- зобов`язати Головного управління ДПС у Черкаській області прийняти висновки про повернення Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 надміру сплачених грошових зобов`язань по коду класифікації доходів бюджету 18010900 Орендна плата з фізичних осіб в розмірі 78473,41 грн на підставі заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань від 10.10.2023 та надати їх до виконання в Головне управління Державної казначейської служби України в Черкаській області.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначила, що 10.10.2023 нею подано заяви на повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені на поточний рахунок платника податку на загальну суму повернення 81450 грн, однак відповідач 25.12.2023 повернув їй лише частину надміру сплачених грошових зобов`язань у сумі 2976,59 грн, а щодо решти коштів будь яких пояснень та відповідей їй не подав, тому позивач вважає, що відповідач зобов`язаний прийняти висновки про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань по коду класифікації доходів бюджету 18010900 Орендна плата з фізичних осіб решти коштів у розмірі 78473,41 грн на підставі заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань від 10.10.2023 та надати їх до виконання в Головне управління Державної казначейської служби України в Черкаській області.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 06.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому проваджені).

Представником відповідача до суду подано відзив на позовну заяву, в якому останній просить відмовити в задоволенні позову. Також зазначив, що вісім із дев`яти електронних висновків на повернення з бюджету Шполянської об`єднаної територіальної громади не були погоджені Шполянською міською радою, що виключає можливість прийняти висновки про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань по коду класифікації доходів бюджету 18010900 Орендна плата з фізичних осіб решти коштів у розмірі 78 473,41 грн на підставі заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань від 10.10.2023 та надати їх до виконання в Головне управління Державної казначейської служби України в Черкаській області, тому вважає, що позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління Державної казначейської служби України в Черкаській області надала письмові пояснення щодо позову, в якому зазначила, що підставою для повернення Головним управлінням Державної казначейської служби України в Черкаській області позивачу надходжень до загального фонду місцевого бюджету Шполянської міської територіальної громади по КБК 18010900 «Орендна плата з фізичних осіб» на загальну суму 78 473,41 грн. є висновки ДПС сформовані в електронній формі згідно з додатком 1 до Порядку № 60 та направлення їх до Головного управління для проведення процедури повернення позивачу зазначених коштів.

Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Шполянська міська рада об`єднаної територіальної громади письмових пояснень щодо позову не подала.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що 10 жовтня 2023 року ФОП ОСОБА_1 було подано заяви на повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені на поточний рахунок платника податку (реєстраційні номера: НОМЕР_1 ; НОМЕР_2 ; НОМЕР_3 ; НОМЕР_4 ; НОМЕР_5 ; НОМЕР_6 ; НОМЕР_7 ; НОМЕР_8 ; НОМЕР_9 ) на загальну суму повернення 81450 грн.

Головним управлінням ДПС у Черкаській області сформовано електронний висновок 0139171EV/2300 вiд 20.12.2023 на повернення коштів на суму 2976,59 грн. та 25.12.2023 повернуто їх на поточний рахунок позивача.

Вважаючи, що решта суми надмірно сплачених коштів становить 78473,41 грн не була повернута відповідачем, позивач звернулась із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи у взаємозв`язку з нормами законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 43.1. ст. 43 Податкового кодексу України (далі ПКУ) помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу. У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/ або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на рахунок такого платника податків у банку або небанківському надавачу платіжних послуг, або на єдиний рахунок, або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків (п. 43.2 ст. 43 ПКУ).

Згідно п. 43.3. ст. 43 ПКУ обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання та пені є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які повертаються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік за результатами проведення перерахунку його загального річного оподатковуваного доходу) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми та/або пені. Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг (п. 43.4. ст. 43 ПКУ).

Відповідно до п. 43.5. ст. 43 ПКУ контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення належних сум коштів з відповідного бюджету або з єдиного рахунку та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, а на підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Слід зазначити, що повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані, або з єдиного рахунку (п. 43.6. ст. 43 ПКУ).

На виконання зазначеної норми прийнято Порядок повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787 (далі Порядок № 787).

Зазначений порядок визначає процедуру повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії (абз. 2 п. 2 розділу І Порядку №787).

За приписами п. 3 Розділу І Порядку № 787 повернення (перерахування) помилково або надміру зарахованих до бюджету платежів та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, у національній валюті здійснюється Казначейством або головними управліннями Казначейства з відповідних рахунків за надходженнями, відкритих в Казначействі відповідно до законодавства, шляхом оформлення платіжних інструкцій для здійснення внутрішніх операцій.

Згідно з абз. 1 п. 5 Розділу І Порядку № 787 повернення (перерахування) помилково або надміру зарахованих до бюджету або повернення на єдиний рахунок (у разі його використання) податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів або перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, здійснюється за поданням (висновком, повідомленням) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету.

Необхідно зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 №106 «Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету» контроль за правильністю та своєчасністю надходження до бюджету коштів за КБК 18010900 закріплений за Державною податковою службою. У разі повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету або на єдиний рахунок (у разі його використання) податків, зборів, пені, платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, до Казначейства подається висновок відповідно до Порядку інформаційної взаємодії Державної податкової служби України, її територіальних органів, Державної казначейської служби України, її територіальних органів, місцевих фінансових органів у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2019 №60 (далі Порядок №60) (абз. 3 п. 5 Розділу І Порядку № 787).

Відповідно до п. 1 Розділу І Порядку № 60 зазначений порядок визначає механізм інформаційного обміну між ДПС, територіальними органами ДПС та Казначейством і територіальними органами Казначейства у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, пені за платежами, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок.

Згідно з п. 1 Розділу ІІІ Порядку №60 повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, пені та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку поданої до територіального органу ДПС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення. Заява може бути подана платником до територіального органу ДПС в електронній формі за допомогою засобів інформаційно-комунікаційних систем та з дотриманням вимог законодавства у сферах захисту інформації в інформаційно-комунікаційних системах, електронних довірчих послуг та електронного документообігу. У заяві платник зазначає назву помилково та/або надміру сплаченого податку, збору, платежу, його суму, дату сплати і реквізити з платіжного документа, за якими кошти перераховано до бюджету (код класифікації доходів бюджету, бюджетний рахунок, на який перераховано кошти, код ЄДРПОУ територіального органу Казначейства, на ім`я якого відкрито рахунок), та визначає напрям перерахування помилково та/або надміру сплачених коштів, що повертаються: на рахунок платника податків у банку, небанківському надавачу платіжних послуг; на єдиний рахунок (у разі його використання); на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи ДПС, незалежно від виду бюджету; у готівковій формі коштів у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, небанківському надавачу платіжних послуг.

Додатково до заяви платник може подати копію платіжного документа, на виконання якого помилково та/або надміру сплачений платіж перераховано до бюджету (п. 2 Розділу ІІІ Порядку № 60).

Матеріалами справи підтверджено, що 10 жовтня 2023 року ФОП ОСОБА_1 було подано заяви на повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань та пені на поточний рахунок платника податку (реєстраційні номера: НОМЕР_1 ; НОМЕР_2 ; НОМЕР_3 ; НОМЕР_4 ; НОМЕР_5 ; НОМЕР_6 ; НОМЕР_7 ; НОМЕР_8 ; НОМЕР_9 ) на загальну суму повернення 81 450 грн.

Згідно абзацу першого пункту 1 розділу V Порядку №60 за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами (крім випадків повернення надміру утриманих (сплачених) сум ПДФО на підставі поданої платником податків податкової декларації), територіальний орган ДПС формує електронний висновок з накладанням кваліфікованих електронних підписів посадових (уповноважених) осіб та кваліфікованої електронної печатки такого територіального органу ДПС у термін, визначений абзацом п`ятим пункту 8 розділу IІІ цього Порядку. У разі повернення надміру утриманих (сплачених) сум ПДФО на підставі поданої платником податків податкової декларації територіальний орган ДПС здійснює накладання на електронне повідомлення кваліфікованих електронних підписів посадових (уповноважених) осіб та кваліфікованої електронної печатки такого територіального органу ДПС у термін, визначений абзацом третім пункту 4 розділу IV цього Порядку.

Відповідно до абзаців четвертого та п`ятого 1 розділу V Порядку №60 разом з електронним висновком на повернення за платежами, належними місцевим бюджетам, та платежами, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами (крім електронного висновку на повернення помилково та/або надміру сплачених сум акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального, акцизного податку з реалізації виробниками та/або імпортерами, у тому числі в роздрібній торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовується в електронних сигаретах, що оподатковуються згідно з підпунктом 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу VI Податкового кодексу України), відповідним місцевим органам надається доступ до інформації про суму, дату сплати та реквізити платіжного документа. Доступ місцевого фінансового органу до електронного висновку та/або електронного повідомлення забезпечується засобами приватної частини сервісу «Електронний кабінет платника».

Судом встановлено, що на виконання поданих ФОП ОСОБА_1 заяв про повернення помилково та/або надміру сплачених коштів, Головним управлінням ДПС у Черкаській області відповідно до положень Порядку №60 сформовано та направлено на погодження до фінансового підрозділу Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади дев`ять електронних висновків на повернення коштів на загальну суму повернення 81450 грн.

Листом Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади від 19.12.2023 №01-18/2505 не було погоджено на повернення позивачу сплачених коштів у розмірі 77519,27 грн по орендній платі з фізичних осіб за 2021-2022 роки, у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 у вищезазначений період використовувалась земельна ділянка площею 0,4850 га, на якій розміщено нежитлове приміщення/майновий комплекс, що перебувала до 14.05.2020 у власності гр. ОСОБА_2 , спадкоємцем якого є позивач.

Згідно п. 9 Розділу ІІІ Порядку №60 сформовані електронні висновки про повернення з бюджету помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, пені та перерахування між видами доходів і бюджетів коштів, помилково та/або надміру зарахованих до відповідних бюджетів через єдиний рахунок, з накладеними кваліфікованими електронними підписами та кваліфікованими електронними печатками територіальних органів ДПС у строк не пізніше 17:00 шостого робочого дня до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви ДПС в автоматичному режимі надсилає до Казначейства для виконання. Сформовані електронні висновки про повернення з єдиного рахунка помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені з накладеними кваліфікованими електронними підписами та кваліфікованими електронними печатками територіальних органів ДПС у строк не пізніше 17:00 третього робочого дня після надходження заяви ДПС в автоматичному режимі надсилає до Казначейства для виконання. Електронні висновки про повернення платежів, належних місцевим бюджетам, та платежів, які підлягають розподілу між державним та місцевими бюджетами (крім платежів, які сплачені у 2016 році до місцевих бюджетів населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, перелік яких затверджений Кабінетом Міністрів України (далі - непідконтрольні території), та акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального, акцизного податку з реалізації виробниками та/або імпортерами, у тому числі в роздрібній торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовується в електронних сигаретах, що оподатковуються згідно з підпунктом 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 розділу VI Податкового кодексу України), направляються до Казначейства для виконання за умови їх погодження з відповідними місцевими фінансовими органами.

Враховуючи вищевикладені обставини, оскільки вісім із дев`яти електронних висновків Головного управління ДПС у Черкаській області на повернення позивачу з бюджету Шполянської об`єднаної територіальної громади не були погоджені Шполянською міською радою, тому відповідачем правомірно було сформовано лише один електронний висновок №0139171EV/2300 вiд 20.12.2023 на повернення коштів на суму 2976,59 грн. та 25.12.2023 повернуто ці позивачу на її поточний рахунок.

Таким чином, непогодження місцевим фінансовим відділом (Шполянською міською радою об`єднаної територіальної громади) восьми електронних висновків на повернення позивачу коштів - виключає можлдивість повернення фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 надміру сплачених грошових зобов`язань по коду класифікації доходів бюджету 18010900 Орендна плата з фізичних осіб в розмірі 78473,41 грн на підставі заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов`язань від 10.10.2023, відповідно, для надання їх до виконання в Головне управління Державної казначейської служби України в Черкаській області.

За таких обставин, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги не обґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує наступне.

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Зважаючи на те, що у задоволенні позовних вимог відмовлено, тому відсутні правові підстави для розподілу судових витрат зі сплати судового збору.

Керуючись ст.ст.2-14, 138-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Розподіл судових витрат не здійснювати.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Суддя Альона КАЛІНОВСЬКА

Дата ухвалення рішення06.05.2024
Оприлюднено10.05.2024
Номер документу118902602
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів

Судовий реєстр по справі —580/1863/24

Рішення від 06.05.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Альона КАЛІНОВСЬКА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні