Рішення
від 09.05.2024 по справі 683/2041/23
СТАРОКОСТЯНТИНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 683/2041/23

2/683/43/2024

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 квітня 2024 року Старокостянтинівський районний суд

Хмельницької області

в складі:

головуючого - судді Завадської О.П.

при секретарі Поважнюк О.Б.

з участю прокурора ОСОБА_1

представника співвідповідача ОСОБА_2 адвоката Кравчука В.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Старокостянтинові Хмельницької області цивільну справу за позовом заступника керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області до ОСОБА_2 , товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО СТАР 2006» про витребування земельної ділянки, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_3 ,

встановив:

У червні 2023 року заступник керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області звернувся в суд з позовом до ОСОБА_2 , товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО СТАР 2006» (далі ТОВ «АГРО СТАР 2006») про витребування земельної ділянки, третя особа на стороні відповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_3 .

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, прокурор вказує, що на підставі рішення сесії Губчанської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області (далі -Губчанська сільська рада) №26 від 17 лютого 2020 року ОСОБА_3 отримала дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності. В подальшому рішенням № 20 від 11 червня 2020 року Губчанська сільська рада затвердила проєкт землеустрою та передала у приватну власність ОСОБА_3 земельну ділянку площею 1,8044 га, кадастровий номер 6824289100:05:025:0360 для ведення особистого селянського господарства, розташовану на території Губчанської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області (на даний час територія Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області).

Право власності на вищезазначену земельну ділянку ОСОБА_3 зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17 червня 2020 року, реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна 2104407368242.

06 жовтня 2021 року ОСОБА_3 відповідно до договору купівлі-продажу земельної ділянки, посвідченого приватним нотаріусом Хмельницького районного нотаріального округу Красовською Н.В. та зареєстрованого в реєстрі за № 2949, земельну ділянку з кадастровим номером 6824289100:05:025:0360 продала ОСОБА_2 , який в той же день зареєстрував своє право приватної власності на неї.

В подальшому, на підставі договору оренди землі № 32 ГУ від 01 листопада 2021 року ОСОБА_2 передав спірну земельну ділянку в оренду ТОВ «АГРО СТАР 2006» строком дії до 31 грудня 2030 року.

Прокурор вважає фактично не прийнятими рішення №26 від 17 лютого 2020 року та №20 від 11 червня 2020 року сесією Губчанської сільської ради, оскільки за вказані рішення не проголосувала більшість депутатів від загального складу Губчанської сільської ради в кількості 12 депутатів. Так, згідно з протоколом поіменного голосування за рішення №26 від 17 лютого 2020 року проголосувало сім депутатів, однак згідно з почеркознавчою експертизою шість підписів визнані підробленими. Стосовно рішення № 20 від 11 червня 2020 року, то відповідно до протоколу поіменного голосування його підтримали п?ять депутатів, з яких почеркознавчою експертизою визнано підробленим один підпис.

Оскільки спірна земельна ділянка вибула із комунальної власності поза волею титульного володільця, внаслідок чого ОСОБА_3 незаконно отримала її у власність та розпорядилася цією земельною ділянкою, відчуживши її згідно з договором купівлі-продажу ОСОБА_2 , який в свою чергу передав її в оренду ТОВ «АГРО СТАР 2006», то спірна земельна ділянка має бути витребувана у ОСОБА_2 та ТОВ «АГРО СТАР 2006», як добросовісних набувачів на користь територіальної громади в особі Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області.

В судовому засіданні прокурор підтримав позов за обставин на його обгрунтування. Окрім того вказав, що після звернення Старокостянтинівської міської ради, як правонаступника Губчанської сільської ради, на представництво інтересів держави був пред?явлений даний позов. Почеркознавча експертиза проводилась в межах кримінального провадження № 42021242210000015, відомості про яке внесені в ЄРДР 17 червня 2021 року за ознаками ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 366 КК України. Експериментальні зразки підписів депутати сільської ради надали слідчому добровільно. Висновок відповідає вимогам п. 1.8 Інструкції про призначення та проведення судових експертиз і експертних досліджень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України № 53/5 від 08 жовтня 1998 року в редакції наказу Міністерства юстиції України від 26 грудня 2012 року № 1950/5. Слідством встановлено, що заявлені рішення сесії Губчанської сільської ради є неприйнятими (нікчемними) згідно із законом. Так, як орган місцевого самоврядування, як власник землі, не проявив волю на її відчуження, тому вона вибула з володіння власника поза його волею без прийняття ним відповідного рішення, а тому зазначена земельна ділянка підлягає витребуванню у комунальну власність з чужого незаконного володіння.

Представник позивача Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області подав до суду заяву про розгляд справи у його відсутності, позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Представник співвідповідача ОСОБА_2 адвокат Кравчук В.М. в судовому засіданні заперечив проти задоволення позову, вважаючи ОСОБА_3 та ОСОБА_2 добросовісними набувачами спірної земельної ділянки. Протоколи та рішення Губчанської сільської ради є чинними. Неналежне оформлення результатів поіменного голосування депутатів не спростовує права ОСОБА_3 на заявлену землю. До того ж вказує на передчасність вирішення цивільної справи до розгляду кримінального провадження.

Представник співвідповідача ТОВ «АГРО СТАР 2006» направив до суду заяву про розгляд справи без його участі.

Третя особа в судове засідання не з?явилась, хоч про час і місце розгляду справи повідомлялась у встановленому законом порядку, пояснень до позовної заяви, клопотань не заявляла.

Заслухавши учасників процесу, дослідивши надані докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що 14 лютого 2020 року ОСОБА_3 звернулася до Губчанської сільської ради із заявою про надання їй дозволу на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності, орієнтовною площею 2,0 га, з метою подальшої передачі у власність для ведення особистого селянського господарства за межами Губчанської сільської ради.

Рішенням 35 сесії 7 скликання Губчанської сільської ради № 26 від 17 лютого 2020 року ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтований розмір 2,0 га, у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, що розташована на території Губчанської сільської ради.

Рішенням 37 сесії 7 скликання №20 від 11 червня 2020 року Губчанська сільська рада затвердила проєкт землеустрою щодо відведення земельних ділянок з земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованих за межами населених пунктів Губчанської сільської ради та передала їх безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства згідно з додатком 1, де в списку громадян під № 2 ОСОБА_3 затверджено проект землеустрою та безоплатно передано у власність земельну ділянку площею 1,8044 га, кадастровий номер 6824289100:05:025:0360, з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.

17 червня 2020 року державним реєстратором Старокостянтинівської районної державної адміністрації Хмельницької області Стецюк Л.О. зареєстровано право приватної власності ОСОБА_3 на вищевказану земельну ділянку, реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна 2104407368242, номер відомостей про речове право 36962787, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об?єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №330839973 від 01 травня 2023 року.

Згідно з договором купівлі-продажу земельної ділянки від 06 жовтня 2021 року, посвідченим ОСОБА_4 , приватним нотаріусом Хмельницького районного нотаріального округу за р. № 2949, ОСОБА_3 передала у власність ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером 6824289100:05:025:0360, площею 1,8044 га, що розташована на території Губчанської сільської ради Хмельницького (колишнього Старокостянтинівського) району Хмельницької області.

06 жовтня 2021 року на підставі вищезазначеного договору приватним нотаріусом Хмельницького районного нотаріального округу Хмельницької області Красовською Н.В. зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6824289100:05:025:0360, площею 1,8044 га за ОСОБА_2 (Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об?єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №330839973 від 01 травня 2023 року).

На підставі договору оренди землі, серія та номер: 32 ГУ від 01 листопада 2021 року ОСОБА_2 передав спірну земельну ділянку в оренду ТОВ «АГРО СТАР 2006» на строк до 31 грудня 2031 року з автоматичним продовженням дії договору, з правом пролонгації. Право оренди земельної ділянки зареєстровано 09 листопада 2021 року, номер запису про інше речове право 44990527.

Відповідно дост. 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов?язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Статтями13,14 Конституції Українивизначено, що земля є об?єктом права власності Українського народу.

Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до пунктів «а», «б» ч. 1ст. 12 Земельного кодексу України, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, (далі -ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ та міст належить розпорядження землями територіальних громад та передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цьогоКодексу.

Згідно з ч.1ст.122 ЗК Українисільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з ч.ч. 1, 2ст. 116 ЗК Українигромадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до положень ч.ч. 6, 7, 9ст. 118 ЗК Українигромадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі, якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов?язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відповідно до положень ч.1-3, ч.5ст.59Закону України«Про місцевесамоврядування вУкраїні» в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті26, пунктами 1,29і31статті43та статтями55,56цьогоЗакону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням.

Результати поіменного голосування підлягають обов?язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно доЗакону України «Про доступ до публічної інформації».

На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід?ємною частиною протоколу сесії ради.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

З матеріалів справи вбачається, що загальний склад Губчанської сільської ради сьомого скликання на момент прийняття рішень щодо передачі ОСОБА_3 у власність спірної земельної ділянки становив 12 депутатів, а саме: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 ,, ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , а тому більшість від загального складу цієї сільської ради складає 7 депутатів.

17 червня 2021 року внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42021242210000015 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 2 ст. 366 КК України.

Зі змісту протоколу 35 сесії 7 скликання Губчанської сільської ради від 17 лютого 2020 року та даних поіменного голосування депутатів сільської ради, яке є додатком до цього протоколу, вбачається, що за прийняття рішення №26 від 17 лютого 2020 року про надання ОСОБА_3 дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки проголосувало 7 депутатів: ОСОБА_6 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 .

Зі змісту протоколу 37 сесії 7 скликання Губчанської сільської ради від 11 червня 2020 року та даних поіменного голосування депутатів сільської ради, яке є додатком до цього протоколу, вбачається, що за прийняття рішення №20 від 11 червня 2020 року про затвердження проєктів відведення та передачу у власність громадянам земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, зазначеним у Додатку №1 до вказаного рішення, серед яких під номером 2 значиться ОСОБА_3 , проголосувало 6 депутатів: ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_12 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 .

Відповідно довисновку експерта№СЕ-19/123-21/7955-ПЧвід 25листопада 2021року зарезультатами проведенняпочеркознавчої експертизиу кримінальномупровадженні № 42021242210000015від 17червня 2021року,підписи відімені ОСОБА_6 , ОСОБА_15 , ОСОБА_14 , ОСОБА_9 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , у стовбці «підпис» у поіменних голосуваннях депутатів сільської ради щодо рішень від 17 лютого 2020 року виконані не ними, а іншими особами, а підписи від імені ОСОБА_9 у стовбці «підпис» у поіменних голосуваннях депутатів сільської ради щодо рішень від 11 червня 2020 року виконані не ОСОБА_9 , а іншою особою.

Вказаний висновок експертизи відповідає положеннямстатті 102 ЦПК Україниі виконаний у межах кримінального провадження №42021242210000015 від 17 червня 2021 року судовим експертом Хмельницького НДЕКЦ МВС Басюком М.В., який має відповідну освіту і освітньо-кваліфікаційний рівень, кваліфікацію і стаж експертної роботи, порушень порядку його отримання судом не встановлено. Крім того, експерт попереджений про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок та відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов?язків. Висновок містить інформацію щодо предмета доказування у даній справі, тому цей доказ суд визнає належним та допустимим.

Таким чином, досліджені судом докази кожний окремо та в сукупності свідчать про те, що за прийняття рішення 35 сесії 7 скликання Губчанської сільської ради №26 від 17 лютого 2020 року про надання ОСОБА_3 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність фактично проголосував лише один депутат: ОСОБА_8 , а за прийняття рішення 37 сесії 7 скликання Губчанської сільської ради № 20 від 11 червня 2020 року про затвердження проекту землеустрою та передачу ОСОБА_3 у приватну власність земельної ділянки проголосувало лише четверо депутатів: ОСОБА_7 , ОСОБА_12 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , при необхідних семи голосів «за».

Наведене свідчить про те, що зазначені рішення сесії Губчанської сільської ради є такими, що не прийняті відповідно до вимогст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а тому не можуть розцінюватись як вияв волі власника земельної ділянки, внаслідок чого з комунальної власності незаконно вибула земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею 1,8044 га, кадастровий номер 6824289100:05:025:0360, яка була незаконно передана у приватну власність ОСОБА_3 на підставіст.118 ЗК України. ОСОБА_3 продала ОСОБА_2 дану земельну ділянку, тобто він відплатно набув право власності на зазначену земельну ділянку в особи, яка не мала права її відчужувати. В подальшому відповідач передав земельну ділянку в оренду ТОВ «Агро Стар 2006».

Статтею 41Конституції України встановлено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Положення цього конституційного принципу кореспондуються із нормами статей 317, 319, 321 ЦК України, згідно яких власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Відповідно до статті 387ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

В силу статті 388 ЦК України, якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом. Якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.

Аналіз указаних норм права дає підстави для висновку, що право власності є абсолютним правом, яке включає право володіння, користування та розпорядження майном. Таке право є непорушним. Ніхто не може бути позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні, крім випадків, передбачених законом.

Названі норми чинного законодавства визначають право власника майна вимагати усунення будь-яких порушень свого права від інших осіб у спосіб, який власник вважає прийнятним.

Одним із таких способів захисту порушеного права є вимога власника про витребування належного йому майна з чужого незаконного володіння (віндикаційний позов).

Предметом віндикаційного позову є вимога власника, який не є фактичним володільцем індивідуально-визначеного майна, до особи, яка незаконно фактично володіє цим майном, про повернення його з чужого незаконного володіння.

Випадки витребування майна власником від добросовісного набувача обмежені й можливі за умови, що майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно, поза її волею. При цьому між власником і володільцем майна (добросовісним набувачем) не повинно існувати жодних юридичних відносин.

Для витребування майна оспорювання рішень органів державної, виконавчої влади чи місцевого самоврядування, які вже були реалізовані і вичерпали свою дію, оскарження всього ланцюга договорів та інших правочинів щодо спірного майна, державного акту на право власності не є ефективним способом захисту прав; при цьому позивач у межах розгляду справи про витребування майна із чужого володіння вправі посилатися, зокрема, на незаконність рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування, без пред?явлення вимоги про визнання його недійсним; таке рішення за умови його невідповідності закону не зумовлює правових наслідків, на які воно спрямоване.

З урахуванням наведених вимог закону і встановлених фактичних обставин справи, суд вважає, що оскільки у встановленому законом порядку рішення про надання ОСОБА_3 дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а також рішення про затвердження проєкту землеустрою та передачу спірної земельної ділянки у власність не приймалось, відповідно ОСОБА_3 набула у власність земельну ділянку з кадастровим номером 6824289100:05:025:0360 незаконно, тому ця земельна ділянка вибула із земель комунальної власності поза волею належного власника і позовні вимоги щодо її витребування є обґрунтованими, доведеними та підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1ст. 93 ЗК Україниправо оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Орендар земельної ділянки безумовно є її володільцем, а відтак безпосередньо порушує права дійсного її власника.

Оскільки ОСОБА_3 отримала у приватну власність спірну земельну ділянку за відсутності відповідного рішення уповноваженого органу, та в подальшому продала її ОСОБА_2 указана земельна ділянка підлягає витребуванню у ОСОБА_2 , а з огляду на те, що останній передав її в оренду ТОВ «АГРО СТАР 2006» строком на 10 років, спірна земельна ділянка підлягає витребуванню і в орендаря.

З дня набрання чинності пунктом 24розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України(тобто з 27 травня 2021 року) передано сільським, селищним, міським радам повноваження з розпорядження всіма землями державної власності, розташованими за межами населених пунктів у межах відповідних територіальних громад, крім земель, які залишаються у державній власності.

Відповідно до рішення сесії Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області №25/2/VIII від 04 січня 2021 року «Про реорганізацію сільських рад шляхом приєднання до Старокостянтинівської міської ради» Губчанська сільська рада Старокостянтинівського району Хмельницької області була реорганізована шляхом приєднання до Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області.

Таким чином, правонаступником спірної земельної ділянки з кадастровим номером 6824289100:05:025:0360 є Старокостянтинівська міська рада Хмельницької області, а отже дана земельна ділянка підлягає витребуванню у комунальну власність на користь вказаної територіальної громади.

Повернення у комунальну власність спірної земельної ділянки, незаконно переданої у приватну власність фізичній особі органом місцевого самоврядування, переслідує легітимну мету контролю за використанням майна відповідно до загальних інтересів у тому, щоб таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється, зокрема, особливим статусом земельної ділянки - належністю її до земель сільськогосподарського призначення.

З огляду на характер спірних правовідносин, встановлені судом обставини та застосовані правові норми, не встановлено факту невідповідності заходу втручання держави в право власності ОСОБА_2 критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, сформованим у сталій практиці ЄСПЛ.

Згідно з ч. ч. 3, 4ст. 23 Закону України «Про прокуратуру»прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб?єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року у справі № 1-1/99. державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних. соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону земель, як національного багатства, захист прав усіх суб?єктів права власності на господарювання тощо. Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це у позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача (абз. 3 ч. 5 ст. 56 ЦПК України).

Як вбачається з матеріалів справи, прокурор листом від 24 березня 2023 року повідомив Старокостянтинівську міську раду Хмельницької області про встановлення підстав для представництва інтересів держави в суді в спорі щодо неправомірного отримання у власність, а в подальшому за передачу в оренду спірної земельної ділянки.

На вказане звернення міською радою було подано відповідь про ненадходження жодної інформації та підтверджуючих документів щодо незаконного володіння заявленими земельними ділянками сільськогосподарського призначення. У зв?язку із цим у міської ради відсутня можливість подання позовної заяви до суду з метою витребування її з чужого незаконного володіння. В силу чого просить Хмельницьку окружну прокуратуру звернутись до суду з відповідною позовною заявою.

За таких обставин слід дійти висновку, що в даному випадку має місце здійснення суб?єктом владних повноважень захисту законних інтересів держави належним чином, а тому в розумінні вимог ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор мав належні повноваження щодо подання даного позову з метою захисту інтересів держави та жителів Старокостянтинівської громади.

Згідно з ч.1ст.141 ЦПК Українисудовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Оскільки при подачі даного позову Хмельницької обласною прокуратурою було сплачено 5368 грн судового збору, що підтверджується платіжним дорученням №928 від 15 травня 2023 року, і позов задоволено у повному обсязі, тому з співвідповідачів ОСОБА_2 та ТОВ «АГРО СТАР 2006» на користь Хмельницької обласної прокуратури слід стягнути по 2684 грн. (5368 : 2 = 2684) судового збору з кожного.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 13, 48, 76, 81, 141, 258, 259, 263-265 ЦПК України, суд

ухвалив:

Позов задовольнити.

Витребувати у ОСОБА_2 на користь територіальної громади в особі Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області земельну ділянку площею 1,8044 га, кадастровий номер 6824289100:05:025:0360, для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області (колишня територія Губчанської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області).

Витребувати у товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО СТАР 2006» на користь територіальної громади в особі Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області земельну ділянку площею 1,8044 га, кадастровий номер 6824289100:05:025:0360, для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Старокостянтинівської міської ради Хмельницької області (колишня територія Губчанської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області).

Стягнути з ОСОБА_2 та товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО СТАР 2006» на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, рахунок UA188201720343120002000002814) з кожного по 2684 грн судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Хмельницька окружна прокуратура, місцезнаходження: вул. Бориса Антоненка-Давидовича, 10 м. Хмельницький, 29018, код ЄДРПОУ 02911102.

Позивач: Старокостянтинівська міська рада Хмельницької області, місце знаходження: вул. К. Острозького,41 м. Старокостянтинів Хмельницької області, 31100, код ЄДРПОУ 36027760.

Співвідповідач: ОСОБА_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 .

Співвідповідач: товариство з обмеженою відповідальністю «АГРО СТАР 2006», місце знаходження: вул. Центральна, 57/4 с. Левківка Хмельницького району Хмельницької області, 31146, код ЄДРПОУ 34342384.

Третя особа на стороні співвідповідачів, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .

Повний текст рішення складено 03 травня 2024 року.

Суддя

Дата ухвалення рішення09.05.2024
Оприлюднено10.05.2024
Номер документу118909222
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —683/2041/23

Рішення від 09.05.2024

Цивільне

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

Завадська О. П.

Рішення від 09.05.2024

Цивільне

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

Завадська О. П.

Ухвала від 12.12.2023

Цивільне

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

Завадська О. П.

Ухвала від 22.06.2023

Цивільне

Старокостянтинівський районний суд Хмельницької області

Завадська О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні