Справа № 560/3454/24
РІШЕННЯ
іменем України
09 травня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Староушицької селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Староушицької селищної ради, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення тридцять восьмої сесії сьомого скликання Староушицької селищної ради № 53 від 20 грудня 2019 року про надання дозволу, гр. ОСОБА_1 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Скасувати державну реєстрацію земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва: площею 0,7189 га., кадастровий номер 6822481500:03:004:0517 та площею 0,4679 га., кадастровий номер 6822481500:03:004:0518.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що рішенням тридцять восьмої сесії сьомого скликання Староушицької селищної ради № 53 від 20 грудня 2019 року гр. ОСОБА_1 було надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості): № 251, орієнтовною площею 0, 47 га., та № 438, орієнтовною площею 0,72 га., що розташовані за межами населених пунктів Староушицької (Грушківської) селищної ради Кам`янець-Подільського району з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Однак позивач вважає, що Староушицька селищна рада надала дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для земельних ділянок, які на час прийняття рішення не перебували в комунальній власності селищної ради, а фактично вже перебували в приватній власності заявника, (але селищна рада це не перевірила та не встановила).
Вважає таке рішення відповідача протиправним, а тому звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою суду відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.
Від відповідача на адресу суду надійшов відзив, в якому останній покладається на думку суду при вирішенні справи та не заперечує щодо задоволення позовних вимог.
Дослідивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази у їх взаємозв`язку та сукупності, суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що 4 лютого 2002 гр. ОСОБА_1 отримав державний акт на право приватної власності на землю серія Р1 № 844813, який було зареєстровано в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 528. В акті зазначається, що на підставі рішення Грушківської сільської Ради народних депутатів від 26 жовтня 2001 року № 40 ОСОБА_1 передається у приватну власність земельна ділянка площею 1.5 га. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Зазначена земельна ділянка була розділена на дві ділянки: 1.03. га. - рілля, 0.47 га. - багаторічні насадження, що підтверджується копією державного акту на право приватної власності на землю від 04.02.2002.
У 2019 році гр. ОСОБА_1 звернувся до Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області із заявою про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянок в натурі (на місцевості) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Рішенням тридцять восьмої сесії сьомого скликання Староушицької селищної ради № 53 від 20 грудня 2019 року гр. ОСОБА_1 було надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості): № 251, орієнтовною площею 0, 47 га., та № 438, орієнтовною площею 0,72 га., що розташовані за межами населених пунктів Староушицької (Грушківської) селищної ради Кам`янець-Подільського району з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва
Позивач вважає, що Староушицька селищна рада надала дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для земельних ділянок, які на час прийняття рішення не перебували в комунальній власності селищної ради, а фактично вже перебували в приватній власності заявника, (але селищна рада це не перевірила та не встановила).
На підставі заяв, рішення Староушицької селищної ради про надання дозволу на виготовлення технічної документації від 20.12.2019 року № 53 та договору №44-4- 20 від 21 січня 2020 року на виконання робіт товариством з обмеженою відповідальність "АЛЬФА ГАРАНТ ЛЛС" було розроблено дві технічні документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки № 438 площею - 0,7189 га., та №251 площею - 0,4679 га.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру № НВ-6811150632020 від 24.02.2020 відділом у Кам`янець-Подільському районі міськрайонного управління у Кам`янець Подільському районі та м. Кам`янець-Подільському Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) земельної ділянки №438 площею - 0,7189 га. від 21 січня 2020 року, було здійснено, реєстрацію земельної ділянки та присвоєно їй кадастровий номер 6822481500:03:004:0517.
25 лютого 2020 року відділом у Кам`янець-Подільському районі міськрайонного управління у Кам`янець-Подільському районі та м. Кам`янець-Подільському Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області було здійснено реєстрацію земельної ділянки № 251 площею - 0,4679 га. та присвоєно їй кадастровий номер 6822481500:03:004:0518, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-6811160702020 від 25.02.2020 року.
У 2023 році позивач звернувся до Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області із заявою про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) земельних ділянок №438 площею - 0,7189 га, та 251 площею 0,4679 га.
Листом ГУ Держгеокадастру в Хмельницькійобласті №5504/281-23 від 21.12.2023 року повідомлено про те, що відповідно до Книги реєстрації на право на земельну частку (пай), по спілці селян "Садова" с. Рункошів, гр. ОСОБА_1 Кам`янець-Подільською райдержадміністрацією було видано сертифікат на право на земельну частку (пай) серії ХМ№ 0276332, який зареєстрований у книзі реєстрації сертифікатів на право на земельну частку 30.05.1997 року за №332.
Відповідно до Книги записів державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі по Грушківській сільській раді гр. ОСОБА_1 видавався державний акт на право власності на земельну ділянку для ведення, товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходиться на території Староушицької (колишньої Грушківської сільської) селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, який зареєстрований від 04.02.2002 року за №528.
Рішенням сорок дев`ятої сесії восьмого скликання Староушицької селищної ради № 43 від 14 лютого 2024 року гр. ОСОБА_1 було відмовлено у затвердженні матеріалів технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та передачі у власність земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва: площею 0,7189 га., кадастровий номер 6822481500:03:004:0517; площею 0,4679 га:, кадастровий номер 6822481500:03:004:0518; у зв`язку з відсутністю повноважень щодо розпоряджання землями приватної власності, що підтверджується наявністю державного акту на право власності на землю ділянку серія Р1 № 844813 виданого 04.02.2002.
Не погоджуючись з рішенням тридцять восьмої сесії сьомого скликання Староушицької селищної ради № 53 від 20 грудня 2019 року позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Стаття 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон №280/97) визначає, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема у спорах-фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Статтею 152 Земельного кодексу України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав, відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав, визнання угоди недійсною, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування тощо.
Відповідно до ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно ст.118 ЗК України, громадянин, заінтересований у приватизації земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації, що перебуває у його користуванні, у тому числі земельної ділянки, на якій розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у його власності, подає клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до ст.154 ЗК України, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування без рішення суду не мають права втручатись у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження належною йому земельною ділянкою або встановлювати непередбачені законодавчими актами додаткові обов`язки чи обмеження. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування несуть відповідальність за шкоду, заподіяну їх неправомірним втручанням у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження земельною ділянкою.
Згідно ч.10 ст.24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 № 3613-VI державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
З огляду на наведені вище обставини, суд зазначає, що оскільки позивач не може завершити процедуру затвердження права власності на вищевказані земельні ділянки відповідно до вказаного рішення селищної ради і водночас не може здійснити реєстрацію права власності на землю на підставі Акту на право власності на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що знаходиться на території Староушицької (колишньої Грушківської сільської) селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, який зареєстрований від 04.02.2002 року за №528, оскільки наразі землевпорядною організацією сформовано (а держаним кадастровим реєстратором здійснено реєстрацію) у відповідних координатах земельних ділянок, як набутих з комунальної власності, а тому таке порушене право позивача підлягає відновленню.
Суд зазначає, що у зв`язку з необхідністю реєстрації права власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_1 , на підставі Державного акту на право власності на землю ділянку серія Р1 №844813, та для усунення перешкод у здійсненні ним права-користуватися та розпоряджатися своїм майном, існує необхідність скасування рішення тридцять восьмої сесії сьомого скликання Староушицької селищної ради № 53 від 20 грудня 2019 року, яким позивачу було надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), та як результат - необхідність скасування державної реєстрації земельної ділянки площею 0.7189 га., кадастровий номер 682281500:03:004:0517 та земельної ділянки площею 0.4679 га., кадастровий номер 682281500:03:004:0518, про що не заперечує відповідач зазначивши про це у відзиві на позовну заяву.
Тому, для забезпечення ефективного захисту прав позивача суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення тридцять восьмої сесії сьомого скликання Староушицької селищної ради № 53 від 20 грудня 2019 року про надання дозволу, гр. ОСОБА_1 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), а також скасувати державну реєстрацію земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва: площею 0,7189 га., кадастровий номер 6822481500:03:004:0517 та площею 0,4679 га., кадастровий номер 6822481500:03:004:0518.
Частиною 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
Враховуючи викладене, позов необхідно задовольнити.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Староушицької селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення тридцять восьмої сесії сьомого скликання Староушицької селищної ради № 53 від 20 грудня 2019 року про надання дозволу, гр. ОСОБА_1 на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Скасувати державну реєстрацію земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва: площею 0,7189 га., кадастровий номер 6822481500:03:004:0517 та площею 0,4679 га., кадастровий номер 6822481500:03:004:0518.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Староушицька селищна рада (вул. Українська, 5,смт Нова Ушиця,Хмельницька обл., Кам`янець-Подільський р-н,32600 , код ЄДРПОУ - 03308388)
Головуючий суддя О.П. Шевчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.05.2024 |
Оприлюднено | 13.05.2024 |
Номер документу | 118931285 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Шевчук О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні