Харківський окружний ад міністративний суд
61004 м. Харків вул. Мар'їнс ька, 18-Б-3
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
25 жовтня 2010 р. № 2-а- 12289/10/2070
Харківський окружний а дміністративний суд у складі :
головуючого - судді Воло шина Д.А.,
за участю секретаря судово го засідання - Боклаг А.С.,
за участю представників: по зивача - Акопян М.О., відп овідача - Говорун М.Д.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміще нні Харківського окружного а дміністративного суду адмін істративну справу за позовом Приватного підприємства “Ко мпанія Фортіс” до Державної податкової інспекції у Київ ському районі міста Харкова про визнання неправомірним и дій, щодо невизнання податк ової декларації,-
В С Т А Н О В И В:
До Харківського окруж ного адміністративного суду звернувся позивач Приват не підприємство "Компанія Ф ортіс" з адміністративним по зовом до Державної податков ої інспекції у Київському ра йоні м. Харкова , в якому проси ть суд, визнати неправомірни ми дії Державної податкової інспекції у Київському район і м. Харкова щодо невизнання п одаткової декларації з подат ку на додану вартість ПП "Комп анія Фортіс”(код 35349265) за серпен ь 2010 року на підставі, викладе ної у листі Державної податк ової інспекції у Київському районі м. Харкова № 20022/10/28-317 від 16.09. 2010 р. ; зобов'язати Державну под аткову інспекцію у Київськом у районі м. Харкова відобрази ти в картці особового рахунк у показники податкових декла рацій з податку на додану вар тість ПП “Компанія Фортіс”(к од 35349265) за серпень 2010 року за дат ою подання, а саме: за серпень 2010 року податкова декларація була подана за допомогою пош тового відділення зв'язку 10 ве ресня 2010 року, отримана ДПІ у Ки ївському районі м. Харкова 13 в ересня 20120 року.
Позивач обґрунтовує свої п озовні вимоги тим, що спірні п одаткові декларації містять всі реквізити, перелічені в а бз.5 п.п 4.1.2 п. 4.1 ст. 4 Закону України “Про порядок погашення зобо в' язань платників податків перед бюджетами та державни ми цільовими фондами”, підпи сані відповідними посадовим и особами та скріплені печат кою платника податків.
Представником відповідача в ході судового розгляду спр ави, були надані заперечення проти позову, в яких зазначен о, що відповідач з позовними в имогами ПП “Компанія Фортіс” не згоден, вважає їх безпідст авними та необґрунтованими, оскільки відповідно до Метод ичних рекомендацій щодо цент ралізованого приймання та ко мп' ютерної обробки податко вої звітності платників пода тків в ОДПС України, затвердж ених наказом ДПА України від 31.12.2008 року № 827, прийняте колегіа льне рішення присвоїти стату с деклараціям по ПДВ за серпе нь 2010 року ПП “Компанія Фортіс ” не визнано як податкова зві тність”.
Представник позивача - Пр иватного підприємства “Комп анія Фортіс” в судове засіда ння з' явилася, позов просил а задовольнити з підстав, заз начених у позовній заяві.
Представник відповідача - Державної податкової інспек ції у Київському районі міст а Харкова в судове засідання з' явилася, просила відмови ти в задоволені позову з підс тав, що зазначені в заперечен нях до адміністративного поз ову.
Суд вислухавши пояснення п редставників сторін, досліди вши матеріали справи, встано вив такі обставини.
ПП “Компанія Фортіс” 10.09.10 рок у до ДПІ у Київському районі м іста Харкова було направлено податкову декларацію з ПДВ з а серпень 2010 року із додатками №1 (розрахунок коригування су м ПДВ), №2 (довідка щодо залишку сум від'ємного значення попе редніх податкових періодах), № 3 (розрахунок суми бюджетног о відшкодування) та №5 (розшифр овки податкових зобов'язань та податкового кредиту в роз різі контрагентів), копія реє стру отриманих та виданих по даткових накладних, СD - диск з податковою декларацією з по датку на додану вартість за с ерпень 2010р. та реєстром отрима них та виданих податкових на кладних за серпень 2010р. в елект ронному вигляді, які були отр имані відповідачем 13.09.2010р. та з ареєстровані під № 95296 від 14.09.2010р . відповідно. (а.с. 5-26)
ДПІ у Київському районі міс та Харкова листом від 16.09.2010 року № 20022/10/28-317 інформувало ПП “Компа нію Фортіс” про те, що податко ва декларація ПП “Компанія Ф ортіс” за серпень 2010 року прий нята зі статусом “не визнано , як податкова звітність”, з по силанням на п.п. 4.1.2 п. 4.1 ст. 4 Закон у України «Про порядок погаш ення зобов' язань платників податків перед бюджетом та д ержавними цільовими фондами » від 21.12.2000р., розділу 3 порядку за повнення податкової деклара ції з податку на додану варті сть, затвердженого наказом Д ПАУ від 30.05.97 № 166., а саме з відсутн істю обов' язкових реквізит ів - прокреслень у значення х показників, що не заповнюют ься через відсутність інформ ації.
Суд зазначає, що спеціальни м законом з питань оподаткув ання, який встановлює порядо к погашення зобов'язань юрид ичних та фізичних осіб-підпр иємців перед бюджетами та де ржавними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язков их платежів), включаючи збір н а обов'язкове державне пенсі йне страхування та внески на загальнообов'язкове державн е соціальне страхування, нар ахування і сплати пені та штр афних санкцій, що застосовую ться до платників податків к онтролюючими органами, у том у числі за порушення у сфері з овнішньоекономічної діяльн ості, та визначає процедуру о скарження дій органів стягне ння є Закон України “Про поря док погашення зобов'язань пл атників податків перед бюдже тами та державними цільовими фондами” від 21 грудня 2000 року № 2181-ІІІ (далі - Закон № 2181-ІІІ).
Відповідно до п.п. 4.1.1 п. 4.1 ст. 4 За кону № 2181-ІІІ, платник податків самостійно обчислює суму по даткового зобов'язання, яку з азначає у податковій деклара ції, крім випадків, передбаче них підпунктом "г" підпункту 4. 2.2 пункту 4.2, а також пунктом 4.3 ці єї статті.
Згідно з п.п. 4.1.2 п. 4.2 ст. 4 Закону № 2181-ІІІ, прийняття податкової декларації є обов'язком конт ролюючого органу. Податкова декларація приймається без п опередньої перевірки зазнач ених у ній показників через к анцелярію, чий статус визнач ається відповідним норматив но-правовим актом. Відмова сл ужбової (посадової) особи кон тролюючого органу прийняти п одаткову декларацію з будь-я ких причин або висування нею будь-яких передумов щодо так ого прийняття (включаючи змі ну показників такої декларац ії, зменшення або скасування від'ємного значення об'єктів оподаткування, сум бюджетни х відшкодувань, незаконного збільшення податкових зобов 'язань тощо) забороняється та розцінюється як перевищення службових повноважень такою особою, що тягне за собою її д исциплінарну та матеріальну відповідальність у порядку, визначеному законом.
Платник податків може тако ж оскаржити дії службової (по садової) особи контролюючого органу з відмови у прийнятті податкової декларації у суд овому порядку.
Податкова звітність, отрим ана контролюючим органом від платника податків як податк ова декларація, що заповнена ним всупереч правилам, зазна ченим у затвердженому порядк у її заповнення, може бути не в изнана таким контролюючим ор ганом як податкова деклараці я, якщо в ній не зазначено обов 'язкових реквізитів, її не під писано відповідними посадов ими особами, не скріплено печ аткою платника податків. У ць ому випадку, якщо контролююч ий орган звертається до плат ника податків з письмовою пр опозицією надати нову податк ову декларацію з виправленим и показниками (із зазначення м підстав неприйняття попере дньої), то такий платник подат ків має право: надати таку нов у декларацію разом зі сплато ю відповідного штрафу; оскар жити рішення податкового орг ану в порядку апеляційного у згодження.
Згідно з п.п. 4.1.7 п. 4.2 ст. 4 Закону № 2181-ІІІ платник податків має п раво не пізніше ніж за десять днів до закінчення гранично го строку подання декларації , визначеного згідно з підпун ктом 4.1.4 цього пункту, надіслат и декларацію (розрахунок) на а дресу податкового органу пош тою з повідомленням про вруч ення. У разі втрати або зіпсут тя поштового відправлення чи затримки його вручення конт ролюючому органу відповідал ьність за неподання або несв оєчасне подання податкової д екларації несе оператор пошт ового зв'язку у порядку, перед баченому законодавством, при цьому платник податків звіл ьняється від будь-якої відпо відальності за неподання або несвоєчасне подання такої п одаткової декларації.
З наведених норм Закону, под атковий орган зобов'язаний п рийняти податкову деклараці ю без попередньої перевірки зазначених у ній показників та може не визнати податкову звітність як податкову декл арацію виключно з підстав за повнення її всупереч правил, зазначеним у затвердженому порядку її заповнення.
Форма податкової декларац ії, Порядок заповнення та под ання податкової декларації з податку на додану вартість з атверджена Наказом ДПА Украї ни від 30.05.1997 року № 166, зареєстров аним в Міністерстві юстиції України від 09.07.1997 р. за № 250/2054.
Положення цього Порядку ко респондуються з вимогами Зак ону № 2181, а саме, пунктом 4.3. Поряд ку передбачені аналогічні За кону № 2181-ІІІ підстави для неви знання податкової звітності податковим органом, а саме: не зазначення обов'язкових рек візитів, не підписання відпо відними посадовими особами, не скріплення печаткою платн ика податків.
З наданої до матеріалів спр ави декларації позивача за с ерпень 2010 року, вбачається, що п одана позивачем декларація м ає всі необхідні реквізити; п ідписана посадовою особою по зивача та скріплені печаткою .
З пояснень представника ві дповідача в судовому засідан ні не встановлено, які саме ві дсутні обов' язкові реквізи ти в декларації за серпень 2010 р оку та яким чином порушено по рядок заповнення розділів де кларації, передбачений розді лом 5 цього Порядку.
Відповідно до п. 1.3 Порядку 1.3. декларація складається із вс тупної частини, службових по лів, чотирьох розділів та обо в'язкових додатків, з них плат ником заповнюються вступна ч астина, службові поля, перші т ри розділи та додатки, четвер тий розділ заповнюється прац івниками податкової інспекц ії (адміністрації) лише на ори гіналі декларації, який зали шається в податковій інспекц ії (адміністрації). Порядок за повнення декларації окремо з а кожним розділом наводиться в розділі 5 цього Порядку.
Посилання відповідача на н аказ ДПА України від 09.04.2010 року № 236, яким введено в дію операц ію “Бюджет” на виконання про токолу наради у Прем' єр- Мі ністра України від 03.04.2010 року та постанови координаційної ра ди керівників правоохоронни х органів України за участю П резидента України від 12.03.2010 рок у щодо підвищення ефективнос ті контрольно - перевірочної роботи, виявлення та руйнува ння схем мінімізації податко вих зобов' язань, наказ ДПА у Харківській області від 15.04.2010 р оку № 140 “Про введення в дію опе рації “Бюджет”, наказ ДПІ у Ки ївському районі м. Харкова № 38 2 від 16.04.2010 року; протокол засіда ння робочої групи щодо викон ання операції “Бюджет” ДПІ у Київському районі м. Харкова № 42 від 17.09.2010 року не приймаються судом в якості належного обґ рунтування правомірності ді й відповідача за результатам и отримання податкової звітн ості від платника податків, о скільки не спростовують факт у неправомірності дій відпов ідача в частині невизнання д екларацій без підстав, перед бачених Законом.
Зазначені протоколи та нак ази не є нормативно-правовим и актами в розумінні закону т а не можуть встановлювати, зм інювати чи припиняти норм пр ава, зокрема, щодо порядку та п ідстав невизнання податково ї звітності як податкової де кларації.
Щодо посилання в своїх запе реченнях ДПІ у Київському ра йоні м. Харкова на п. 4.5 Методичн их рекомендацій щодо централ ізованого приймання та комп' ютерної обробки податкової з вітності платників податків в ОДПС України, затверджених наказом Державної податково ї адміністрації від 31 грудня 2 008 року № 827, суд зазначає наступ не.
За своєю правовою природою Методичні рекомендації нося ть рекомендаційний, роз'ясню вальний характер і, відповід но, не можуть містити норм пра ва, тим більше змінювати або д оповнювати положення діючих Законів України з питань опо даткування. Проте, пунктом 4.5 г лави 4 Методичних рекомендац ій щодо централізованого при ймання та комп'ютерної оброб ки податкової звітності плат ників податків в ОДПС Україн и розширено визначений абзац ом п'ятим підпункту 4.1.2 пункту 4 .1 статті 4 Закону України "Про п орядок погашення зобов'язань платників податків перед бю джетами та державними цільов ими фондами" перелік підстав для невизнання податкової з вітності, чим фактично встан овлено нову правову норму, що зачіпає права, свободи й зако нні інтереси платників подат ків. Вказані Методичні реком ендації не проходили державн ої реєстрації у Міністерстві юстиції України відповідно до Положення про державну ре єстрацію нормативно-правови х актів міністерств, інших ор ганів виконавчої влади, затв ердженого постановою Кабіне ту Міністрів України від 28 гру дня 1992 року № 731.
При цьому, згідно з пунктом 15 зазначеного Положення, міні стерства, інші центральні ор гани виконавчої влади направ ляють для виконання норматив но-правові акти лише після їх державної реєстрації та офі ційного опублікування. У раз і порушення зазначених вимог нормативно-правові акти вва жаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути зас тосовані. При направленні на виконання та опублікуванні нормативно-правового акта по силання на дату і номер держа вної реєстрації акта є обов'я зковим.
З огляду на зазначене, подат ковий орган не може покласти в обґрунтування своїх дій ум ови невизнання податковою де кларацією, додатково у порів нянні з Законом № 2181, встановле ні пунктом 4.5 глави 4 Методични х рекомендацій щодо централі зованого приймання та комп'ю терної обробки податкової зв ітності платників податків в ОДПС України.
Зазначені обставини були в ідображені в листі Міністерс тва юстиції України від 25.05.2010р. № 678-10-24 "Щодо реєстрації методич них рекомендацій" та Міністе рство юстиції звернулося до Державної податкової адміні страції з вимогою внести змі ни до зазначених Методичних рекомендацій, з метою виключ ення нових правових норм, зок рема пункту 4.5 глави 4 цих Метод ичних рекомендацій.
Окрім того суд звертає уваг у, що в самих Методичних реком ендаціях п.п. 1 п. 4.5 ДПА України н е ототожнює поняття : відсутн ість обов' язкових реквізит ів та не проставлення прочер ку у показниках, які не заповн юються, а навпаки передбачає їх як різні підстави для не ви знання податкової деклараці ї, як податкової звітності.
За наведених обставин та на підставі зазначених правови х норм, невизнання деклараці ї з підстав, що викладені у лис ті ДПІ, суд вважає неправомір ним.
Відповідно до статті 19 Конс титуції України правовий пор ядок в Україні ґрунтується н а засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушени й робити те, що не передбачено законодавством.
Серед критеріїв оцінюванн я судом рішень, дій чи бездіял ьності суб'єктів владних пов новажень, які одночасно є при нципами адміністративної пр оцедури, є принцип законност і, що закріплений у ч.2 ст.19 Конс титуції України, відповідно до якого органи державної вл ади та органи місцевого само врядування, їх посадові особ и зобов'язані діяти лише на пі дставі, в межах повноважень т а у спосіб, що передбачені Кон ституцією та законами Україн и,
З огляду на викладене, вимог и позивача про неправомірніс ть дій відповідача щодо неви знання податкової деклараці ї ПП “Компанія Фортіс” за сер пень 2010 року (отримана 13.09.2010 року , зареєстровано відповідачем 14.09.2010 № 95296) як податкової звітнос ті з підстав, викладених у лис ті ДПІ від 16.09.2010 року № 20022/10/28-317 обґр унтовані та підлягають задов оленню.
Як встановлено з пояснень п редставника відповідача в су довому засіданні, на день роз гляду справи судом показники декларацій з ПДВ за квітень т а травень 2010 року не відображе ні в картці особового рахунк у позивача, з посиланням пода ткового органу на невизнання звітності податковими декла раціями.
З огляду на встановлення не правомірності дій відповіда ча в частині невизнання декл арацій, а також те, що декларац ії були подані позивачем з до тримання вимог п.п. 4.1.4. п. 4.1 ст. 4 За кону № 2181, відповідно до якого п одаткові декларації подають ся за базовий податковий (зві тний) період, що дорівнює, зокр ема, календарному місяцю (у то му числі при сплаті місячних авансових внесків), протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним дне м звітного (податкового) міся ця, - суд вважає обґрунтованим позов в частині зобов'язання відповідача відобразити в к артці особового рахунку Прив атного підприємства “Компан ія Фортіс” показники податко вих декларацій з податку на д одану вартість ПП “Компанія Фортіс” за серпень 2010 року - за датою подання 13 вересня 2010 року . Враховуючи вищенаведене, су д вважає вимоги позивача обґ рунтованими та такими, що під лягають задоволенню.
Керуючись ст. 19 Консти туції України, Законом Украї ни “Про порядок погашення зо бов' язань платників податк ів перед бюджетами та держав ними цільовими фондами”, ст.с т. 2, 8-14, 17, 50, 70, 71, 86, 94, 159, 160-163, 167, 186 Кодексу адм іністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний поз ов Приватного підприємства “ Компанія Фортіс” до Державно ї податкової інспекції в Киї вському районі міста Харкова про визнання неправомірними дій, щодо невизнання податко вої декларації - задовольни ти в повному обсязі.
Визнати неправомірними ді ї Державної податкової інспе кції у Київському районі м. Ха ркова щодо невизнання податк ової декларації з податку на додану вартість Приватного підприємства “Компанія Форт іс” (код 35349265) за серпень 2010 року (в ід 14.09.2010 № 95296) з підстав, викладени х у листі Державної податков ої інспекції у Київському ра йоні м. Харкова № 20022/10/28-317 від 16.09.2010 р .
Зобов' язати Державну под аткову інспекцію у Київськом у районі м. Харкова відобрази ти в картці особового рахунк у Приватного підприємства “К омпанія Фортіс” (код 35349265) показ ники податкової декларації з податку на додану вартість П П “Компанія Фортіс” за серпе нь 2010 року (від 14.09.2010 № 95296) за датою ї х подання до податкового орг ану, а саме: за серпень 2010 року - з а датою подання 13 вересня 2010 ро ку.
Апеляційна скарга подаєть ся до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ух валив оскаржуване судове ріш ення протягом десяти днів з д ня її проголошення, у разі зас тосування судом частини трет ьої статті 160 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни, а також прийняття постано ви у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня о тримання копії постанови.
Постанова набирає закон ної сили після закінчення ст року подання апеляційної ска рги, якщо скаргу не було подан о. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після повернення апеляці йної скарги, відмови у відкри тті апеляційного проваджені або набрання законної сили р ішенням за наслідками апеляц ійного провадження.
Повний текст постанови виг отовлено 29 жовтня 2010 року.
Суддя Волошин Д.А.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2010 |
Оприлюднено | 03.11.2010 |
Номер документу | 11894806 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Волошин Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні